karate väsyttää

nakkikioski

TÄstä on taas miljoona kertaa keskusteltu mutta olen tullut vaan niin tieni päähän. Olen harrastanut karatea 2 vuotta ja kyllästynyt totaalisesti katan ja kihonin hinkkaamiseen. Ne ovat ihan hyviä kuntoilumuotoja mutta minusta tuntuu että perus kamppailutaidon kehitys on lähes nollassa kun treeniajasta tuhlataan 70% tuohon "perustekniikkaan" yms.

Kaikkein järkyttävintä minulle oli se että pystyn sparrissa voittamaan helposti ruskeavöisiä (itsellä oranssi) lähes kymmenen vuotta treenanneita tyyppejä. Kerran sparritreeneissä eräs keltavöinen hallitsi sinivöistä mennen tullen ja kaatoikin hänet vielä nolosti potkulla. En todellakaan haluaisi siihen tilanteeseen että hinkkaan katoja mestarinomaisesti mutta itse pääasia eli kamppailu/itsepuolustustaito on ikuisesti samalla keltavöisen tasolla. Seurassamme on muutama todella taitava mustavöinen mutta heilläkin on kaikilla muista lajeista kokemusta.

Minä tykkään karaten ideoista. Tykkään siitä että siinä ei ole mitään täysin kiellettyjä tekniikoita. Pidän siitä että monet kadulle tarkoitetut ideat ovat toimivia. Tekniikoiden paljous sekä se että kaikkea vielä rasittaa tuo katojen, kihoneiden yms. lyöntiratojen millintarkkojen linjojen hinkkaaminen, on vienyt hommasta hohdon. Lisäksi karatea rasittaa jatkuvasti tuo kilpakaraten ja perinteisen karaten keskinäinen vääntö. Harrastajien pitäisi treenata perinteistä osastoa saadakseen vyön ja modernimpaa osastoa pärjätäkseen kadulla.

Onko olemassa mitään hyvin kiteytettyä selkeää karaten tyylisuuntaa, jossa katan osuus olisi pieni ja tekniikoidenkin määrä kohtuullinen (ei liian paljon tekniikoita)? Ei minulla itsessään ole mitään katoja vastaan mutta en jaksa itse keskittää kaikkea tarmoani niihin.

14

2355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harjoitusseurasta

      Jokaisella seuralla on oma tyylinsä opettaa. Joissain seuroissa on erikseen tekniikka-, kumite- kunto- ja kataharjoitukset. Ja yhteistreenejä joissa käydään läpi hieman kaikkea.

    • flamm'ee

      " Onko olemassa mitään hyvin kiteytettyä selkeää karaten tyylisuuntaa, jossa katan osuus olisi pieni ja tekniikoidenkin määrä kohtuullinen (ei liian paljon tekniikoita)? Ei minulla itsessään ole mitään katoja vastaan mutta en jaksa itse keskittää kaikkea tarmoani niihin. "

      Wado ryu voisi olla sellainen, riippunee tosin hieman seurasta. Perustekniikkaa toki on joka treenissä, mutta suurin osa on jotain muuta. Ja enpä muista että sitä perustekniikan kanssa olisi ollut juurikaan millintarkkaa säätämistä.

    • kummamies

      mihin ihmeeseen sinä kadulla tarvitset karatea, tietääkseni mikään karateseura Suomessa ei opeta karatea katukäyttöön. Minusta onkin hyvä että lopetat harrastuksen, koska ajatusmaailmasi on kehittymätön

      • Nerompi

        No et sinä sitten paljoa tiedä. Meidän tyylisuunta ainakin on tehty ihan katua varten.


      • Fujiwara
        Nerompi kirjoitti:

        No et sinä sitten paljoa tiedä. Meidän tyylisuunta ainakin on tehty ihan katua varten.

        kun homma menee pieleen niin sitten saa "katua".


    • karate

      no mutta johtuisko se siitä, että karate on jo pois muodista, vaihda lajia, tai lopeta se karates, jos noin pännii katat, kyllä me muutkin ollaan jouduttu siel pomppii ja hyppii!

      • jo vuodesta....

        "kyllä me muutkin ollaan jouduttu siel pomppii ja hyppii!"

        Kuulenko kenties katkeruuden suloisen äänen...? ;)


    • mieluummin

      Jotain ihan semmoista peruslajia, missä ei näitä katoja ja muita seremonioita ole. Paini, nyrkkeily, thainyrkkeily, BJJ, krav maga, lukkopaini ja mitä kaikkea niitä nyt onkaan. Käyt vähän katselemassa paikallisia saleja ja valkkaat siitä. Ei kai sitä pakko ole karatea harrastaa: tyyli se on muukin tyyli. Noissa tyyleissä ei ainakaan ole niitä karaten huonoja puolia (katoja, käsikainalolyöntien sahaamista salin päästä päähän jne.). Ihan jotakin tommosta perusvääntöä rupeet kuule nyt sahaamaan ja jätät noi japanilaisten vouhotukset jollekin henkisen kasvun etsijöille.

    • Polvipotku

      Aika samanlaiset kokemukset. Vähän rupesi itseänikin oudoksuttamaan, että miksi matsissa pärjään joillekin ruskeavöisille, ja vastaus oli tietenkin siinä, että pistekilpakaratessa ei ole mikään pakko matsata päästäkseen sille tasolle.

      Myös siinä seurassa vöitä myönnettiin SELKEÄSTI myös kaveriperusteella, eli tuo Liisa on sen ruskeavöisen Matin vaimo, että pakko sille on se vihree antaa.

      No, mutta ei ole pistekarate ainoa esimerkki tästä. Tuossa jokin aika sitten otin kickboxing tyyliin kevyttä sparria mustavöisen taekwondoin kanssa, jolle pärjäsin ihan hyvun. Itselläni vain parin vuoden treenikokemus. Tämäkään jamppa ei matsaa ikinä.

      Karate olisi minusta mielenkiintoinen laji, mutta siitä puuttuu uudistumisen ja kehittymisen halu ja treenimetodeissa on paljon kehittämisen varaa.
      Sillä kun oikeasti ei ole mitään väliä mitä mieltä se jokin japanilainen jamppa on siitä miten sinun varpaat pitä harottaa tässä ja tässä tekniikassa. Se on oikeastaan kamppailullisesti haitallista, että ulkoinen muoto ja yhteneväinen treenitapa menee yli terveen järjen käytöstä.

      Koitahan etsiä itsellesi sopiva seura. Se saattaa olla tosi yllättävää mikä laji antaa sinulle eniten, eli pidä silmät auki, on minun nöyrä vinkkini...

    • Karate Kid V

      Valitettavasti valtaosassa karateseuroissa touhu on juuri tuollaista, mitä kuvaat. Paritekniikkana treenataan pistekaraten tekniikoita tai sovellukset ovat täysin degeneroituneita alkuperäisistä muodoistaan. Eiköhän seuran vaihto olisi paikallaan. Valitettavasti sekään ei millään muotoa takaa tilanteen paranemista.

      Kävin joskus taannoin katsomassa Krav Magan näytöstä ja panin mielihyvällä merkille, että suurin osa heidän ns. katuteknikoistaan oli omia lempitekniikoitani. Näkemäni perusteella uskaltaisin suositella Krav Magaa henkilölle, joka haluaa oppia käytännön itsepuolustustaidon, jolla en tarkoita minkään sortin kilpakamppailutaitoa. Krav Magassa ei käsittääkseni treenata liikesarjoja lainkaan. Vaikka olen hinkannut katoja vuosien varrella todella paljon ja tykkään tehdä niitä, liikesarjojen opettelu ja hiominen on käytännön itsepuolustuksen kannalta täysin hukkaan heitettyä aikaa.

    • Karate Kid V

      Niin, ja jos haluat pysyä karaten syrjässä kiinni, niin hakeudu seuroihin, jotka ovat tekemisisissä Ilpo Jalamon tai Ante Brännbackan kanssa. Ainakin nämä kaksi opettajaa osaavat opettaa karatea käytännön itsepuolustuksen kannalta.

      Kannattaa myös muistaa, että kaikenlainen matsaaminen on aivan eri asia kuin käytännön itsepuolustus. Ns. vapaassa ottelussakin on yllättävän paljon kiellettyjä tekniikoita, joita ainakin itse treenaan jatkuvasti.

      Matsissa ei myöskään välttämättä tekninen taituruus riitä, vaan siinä vaaditaan osin samoin kovuutta kuin käytännön itsepuolustustilanteessa. Oma mielipiteeni on, että jos kantti pettää matsissa, niin se pettää myös tosi tilanteessa. Tässä mielessä matsaaminen on erittäin suositeltavaa - mahdollisimman vapailla säännöillä ja vähillä suojilla tietenkin. Mutta matsaaminen on kuitenkin aina matsaamista.

    • Itse harrastaessani karatea oivalsin kihonin ja katan merkityksen. Katasta on erityisen hyvä hyöty keskittymisen harjoittelussa, sillä siinä tietää mitä pitää tehdä ja pystyy keskittymään siihen paremmin kuin vapaammassa harkoituksessa (varjonyrkkeily). Ja jos huippu-urheilijat keskittyvät ja henkisesti harjoittelevat suoritustaan voi amatöörikin tai harrastelija kokeilla samaa. Se auttaa kummasti.

      Kihonin tarkoitus ei ole aina pelkkä liikkeen harjoittelu. Se on enemmänkin voimaharjoitteluun rinnastettavaa toimintaa.

      Mutta jos oikein tarkaksi mennään karate omaa vain kolme iskua (paikaltaan, etukäsi, takakäsi), neljä potkua (eteen, taakse, sivulle, sivaltaen) tai sitten vain yhden (eteen)¨. Torjuntoja on neljä (ylös, alas, sisälle, ulos), joten tekniikoiden määrä on aika pieni.

      • Nauru pidentää ikää

        Hyvä juttu! Hetken jo mietin, että mitä h-tiä..


    • MarkiisiDeFuckingÅmÅl

      vaihda kick-boxingiin, muay thaihin tai vapaaotteluun, jos semmoinen kiinnostaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      203
      8208
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4638
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2240
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2148
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1945
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1825
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1746
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1736
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1643
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1458
    Aihe