kysymyksiä ajokoirasta

koiraa harkitseva

moikka. olen etsinyt sauomenajokoirasta netin kautta tietoa mutta nyt haluaisinkin saada lisä infoo rodusta kokemuksien kautta... olen hiukan ajatellut kyseistä rotua mutta arveluttaa hiukan. kuinka suuri metsästys vietti tälläisellä ajokoiralla on ? (itse en metsästä enkä ole kyllä ajatellutkaan alkaa) kuitenkin koira kai kaiketi jahtiin kaipaa ?? voiko ajokoiraa ajatella muuhun kuin omakotitaloon ?? pidättekö koiraa sisällä ? tarhaa minulla ei ole.. tuleeko tämä rotu hyvin toimeen muiden koirien kanssa ? haukkuuko paljon ? kiitos jos joku viitsii vastailla =)

26

8321

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      Suomenajokoira on mitä upein rotu, mutta valitettavasti sitä EI KOSKAAN voi kuvitella kotiin, jossa ei metsästetä. Koiran veri vetää metsälle, on sitten kelpo ajuri tai hiukan huonompi. Jonkin verran näkee suomenajokoiria myytävän/annettavan seurakoiriksi, kun eivät metsästyskäyttöön ole soveltuneet (eivät toimi tarkoituksenmukaisesti metsällä), mutta ei tällainen koira itse ymmärrä miksi metsälle ei enää pääse. Olen henkilökohtaisesti näidenkin koirien kohdalla sitä mieltä, että niille tulisi suoda mahdollisuus jäniksen metsästykseen "omalla tavallaan", vaikka riistaa niille ei koskaan saisikaan kaadettua.

      Miksi ollet niin ihastunut suomenajokoiraan rotuna? Olisi mielenkiintoista lukea perustelusi ja miettiä sitten, vastaisiko toiveitasi jonkin muun rodun edustaja myös. Vai olisitko valmis harrastamaan suomenajokoirasi kanssa eräilyä ilman asetta ja varsinaista riistan kaatoa? Koira saisi toteutettua itseään. Kiinnostuisitko ehkä ajokokeista?

      Suomenajokoiralla on erittäin voimakas metsästysvietti. Motivointi koutuksessa on jokseenkin helppoa, sillä ajokoirat ovat kovia ruoan perään lähes poikkeuksetta. Koulutus taas sitten muuten on haastavaa, sillä ajoirien oppimiskyky ei ole mitään huippuluokkaa (tarvitsee hyvän motivoinnin sekä USEITA toistoja oppiakseen uuden asian). Kyllä voisin kuvitella suomenajokoiran kerrostaloonkin, kunhan sen liikunnan tarpeesta huolehdittaisiin hyvin, sillä koirahan ei hyvin liikutettuna sisällä paljoakaan tilaa tarvitse. Ja haukkuherkkähän ajokoira ei missään tapauksessa ole. Suomenajokoirat ovat lähes poikkeuksetta erittäin sosiaalisia.

      • karvaturri

        Itse en kyllä noin jyrkästi sanoisi, etteikö soveltuisi kotikoiraksi. Kyllä soveltuu, siinä missä muutkin rodut. Otsikostasi Ei seurakoiraksi voisi kuvitella, ettei tämä rotu tule lasten tai aikuisten kanssa lainkaan toimeen. Päinvastoin sopii mainiosti juuri LUONTEENSA vuoksi, johon rodusta kiinnostununut varmasti viittaakin.

        Tottakai riistaviettiä löytyy, niinhän sitä löytyy monilta muiltakin roduilta, joita käytetään kotikoirina, kuten saksanseisojat tai irlanninsetterit ym.

        Rodun kouluttaminen on helppoa, itselläni on 2 ajokoiraa perusopetukset tehtynä, eivät vedä lenkillä ja toimivat asiallisesti ihmisjoukossa.Irti en lenkillä ollessa päästäisi edes kotikoirana olevaa ajokoiraa, meno on silloin hurjaa, kun oikean hajun saa nenäänsä. Kyllä olen kuullut koirista, jotka jopa pysyvät pihassa irti, mutta tämä on aika harvinaista ajokoiran kohdalla, riistavietti on niin suuri.

        Ajokoirat ovat erittäin sosiaalisia, ihmisiä rakastavia. Huonosti pidetyt eivät päästä lähelle, valitettavasti näitä yksilöitäkin löytyy. Omani eivät hauku vieraita lyttyyn vaan odottavat onnellisena rapsutuksia ja herkkupaloja sekä tykkäävät sohvalla käpertyä jalkojen taakse. Ovat molemmat yhteisessä koiratarhassa ja välillä sisällä.

        Itse omakotitalossa asuvana en kyllä suosittele tätä koiraa ensimmäisenä kerrostaloon, kyllä varmasti löytyy sopivia rotuja siihen tarkoitukseen. Ajokoira on kuitenkin ulkoilmaa rakastava koira, sen kanssa pitää päivittäin olla paljon ulkona,siitä saa hyvän lenkkeilykaverin, ennemmin väsyy omistaja kuin koira.


      • Nimetön
        karvaturri kirjoitti:

        Itse en kyllä noin jyrkästi sanoisi, etteikö soveltuisi kotikoiraksi. Kyllä soveltuu, siinä missä muutkin rodut. Otsikostasi Ei seurakoiraksi voisi kuvitella, ettei tämä rotu tule lasten tai aikuisten kanssa lainkaan toimeen. Päinvastoin sopii mainiosti juuri LUONTEENSA vuoksi, johon rodusta kiinnostununut varmasti viittaakin.

        Tottakai riistaviettiä löytyy, niinhän sitä löytyy monilta muiltakin roduilta, joita käytetään kotikoirina, kuten saksanseisojat tai irlanninsetterit ym.

        Rodun kouluttaminen on helppoa, itselläni on 2 ajokoiraa perusopetukset tehtynä, eivät vedä lenkillä ja toimivat asiallisesti ihmisjoukossa.Irti en lenkillä ollessa päästäisi edes kotikoirana olevaa ajokoiraa, meno on silloin hurjaa, kun oikean hajun saa nenäänsä. Kyllä olen kuullut koirista, jotka jopa pysyvät pihassa irti, mutta tämä on aika harvinaista ajokoiran kohdalla, riistavietti on niin suuri.

        Ajokoirat ovat erittäin sosiaalisia, ihmisiä rakastavia. Huonosti pidetyt eivät päästä lähelle, valitettavasti näitä yksilöitäkin löytyy. Omani eivät hauku vieraita lyttyyn vaan odottavat onnellisena rapsutuksia ja herkkupaloja sekä tykkäävät sohvalla käpertyä jalkojen taakse. Ovat molemmat yhteisessä koiratarhassa ja välillä sisällä.

        Itse omakotitalossa asuvana en kyllä suosittele tätä koiraa ensimmäisenä kerrostaloon, kyllä varmasti löytyy sopivia rotuja siihen tarkoitukseen. Ajokoira on kuitenkin ulkoilmaa rakastava koira, sen kanssa pitää päivittäin olla paljon ulkona,siitä saa hyvän lenkkeilykaverin, ennemmin väsyy omistaja kuin koira.

        Koira kun koira SOPEUTUU, sitä en kiellä. En vaan itse koe, että suomenajokoira viettäisi täysipainoista ajookoiran elämää pelkästään seurakoirana. "Ei seurakoiraksi" on minun mielipiteeni, ei sen enempää, ei sen vähempää.

        Palataksemme suomenajokoiran luonteeseen: se on puhdasta kultaa. Luonteensa vuoksi, kuten Karvaturrikin mainitsi, se on mitä mainioin perhekoira. Iloinen, kärsivällinen, hyväntahtoinen ja viimeiseen asti kiltti. Itse en ole koskaan tavannut aggressiivista suomenajokoiraa ja olen tavannut rääkättyjäkin yksilöitä.

        Suomenajokoiran kouluttaminen on tosiaan helppoa, mutta ei niin yksinkertaista kuin palveluskoirien tmv. Suomenajokoiran kanssa voi aivan hyvin harrastaa TOKOa, agilityä tmv. vaikka oppiminen onkin hiukan hitaampaa kuin muilla ryhmäläisillä. Voi kuinka olisikin mukavaa nähdä rodun edustajia näissä merkeissä!


    • muffler66

      ei sovellu metsästysviettinsä takia lemmikiksi mielestäni ollenkaan. vietti on valtava. mutta voihan koiraa ajattaa kun selvittää missä sen luvallisesti voi tehdä.tosin koiran mielenterveyden takia hyvä olisi joitakin jäniksiä vuodessa ampua siltä.erinomainen koira pitää sisällä toki energinen että vaatii liikuntaa ja lujasti. peruskoulutukseen taipuu suht helposti ja ainakin itselläni on ollut sisällä kaikki koirat eikä siinä ole mitään normaalia kummempaa. tosin eka vuoden aikana tuppaa puremaan mutta anna jotain salittua puremista.ehdoton edellytys opettaa perus tottelevaisuus. ja koti oloissa omalla paikalla oleminen. pistää muuten melko ranttaliksi.tulee toimeen erinomaisesti muiden koirien kanssa ja on perus olemukseltaan rauhallinen ja tai jopa välinptämätön ymäristöstään.ensimmäiseen kahteen vuoteen ei saa antaa koiralle mahdollisuutta lähteä karkuun jos isäntä käskee luokse tulon tai autoon menon. sen jälkeen ei asiaan ylensä tartte enää puuttua.siinäpä aluksi kirjottele jos jokin huolettaa niin kerron lisää mitä sitä matkan varrella on tullut nähtyä.

      • Karvaturri

        Tarkoitit varmaan KOTIKOIRAKSI. Kaikki koirat rodusta riippumatta ovat lemmikkejä, perheenjäseniä.
        Olen erimieltä siitä, ettei muka sovellu kotikoiraksi. Ystävälläni on nyt toinen ajokoira kotikoirana ja hyvin menee. Edellinen eli 13 vuotiaaksi. Lemmikillä on vain oltava aktiviteettiä niin paljon, että viihtyy ja voi hyvin. Tunnen myös henkilöitä jotka eivät ammu koiraltaan yhtään jänistä vaikka ajo onnistuu hyvin, eikä koiran mielenterveys ole siitä horjunut. Voisitko selittää millainen koirasta tulee, jos ei ammuta. Olisi itsellekin ihan mielenkiintoinen asia.

        Siitä puremisesta, joka rodun pentu puree eka vuonna ja jotkin vielä vanhempanakin. Hampaiden vaihtuminen on suurin syy tähän pentuiällä. Vanhemalla koiralla se on aktiviteetin puuttuminen. Puruluut ja riittävä liikunta auttavat tähän. Ajokoira rotuna on niin hieno ja rakastettava,olisi hienoa jos sitä alettaisiin pitämään LEMMIKKINÄ myös muidenkin asioiden kuin pelkästään ampumisen lisäksi. Ajokoira on saanut leiman otsaansa "Vain metsästykseen", mikä on väärin. On todella hienoa, että ihmisillä on erilaisia kokemuksia ajokoirasta ja onneksi enimmäkseen positiivisia kokemuksia.


      • muffler66
        Karvaturri kirjoitti:

        Tarkoitit varmaan KOTIKOIRAKSI. Kaikki koirat rodusta riippumatta ovat lemmikkejä, perheenjäseniä.
        Olen erimieltä siitä, ettei muka sovellu kotikoiraksi. Ystävälläni on nyt toinen ajokoira kotikoirana ja hyvin menee. Edellinen eli 13 vuotiaaksi. Lemmikillä on vain oltava aktiviteettiä niin paljon, että viihtyy ja voi hyvin. Tunnen myös henkilöitä jotka eivät ammu koiraltaan yhtään jänistä vaikka ajo onnistuu hyvin, eikä koiran mielenterveys ole siitä horjunut. Voisitko selittää millainen koirasta tulee, jos ei ammuta. Olisi itsellekin ihan mielenkiintoinen asia.

        Siitä puremisesta, joka rodun pentu puree eka vuonna ja jotkin vielä vanhempanakin. Hampaiden vaihtuminen on suurin syy tähän pentuiällä. Vanhemalla koiralla se on aktiviteetin puuttuminen. Puruluut ja riittävä liikunta auttavat tähän. Ajokoira rotuna on niin hieno ja rakastettava,olisi hienoa jos sitä alettaisiin pitämään LEMMIKKINÄ myös muidenkin asioiden kuin pelkästään ampumisen lisäksi. Ajokoira on saanut leiman otsaansa "Vain metsästykseen", mikä on väärin. On todella hienoa, että ihmisillä on erilaisia kokemuksia ajokoirasta ja onneksi enimmäkseen positiivisia kokemuksia.

        tarkoitin nimenomaan lemmikkiä.kotona koirat minulla ainakin on vaikka ne ovat käyttökoiria.en missään tapauksessa voi hyväksyä että hyvä tasapainoinen ja erinomainen metsästyskoira rotu pilataan sillä että sitä ei käytetä alkuperäiseen tarkoitukseensa.tästä on useita esimerkkejä muista roduista jotka on pilattu lähes lopullisesti kun on otettu niitä leikki kaluiksi eikä työtehtäviin joita ne rakastavat.ajokoira rakastaa jäniksen ja ketun ajamista jollei se sitä saa siitä tulee välinpitämätön omasta mielestään viraton jolla ei ole laumassa selkeää tehtävää jossa se saa arvostusta.on varmasti muita rotuja jotka soveltuvat yhtä hyvin päähän taputteluun ja rapsuttamiseen.joka ilmeisesti on LEMMIKIN pää tehtävä.


      • Karvaturri
        muffler66 kirjoitti:

        tarkoitin nimenomaan lemmikkiä.kotona koirat minulla ainakin on vaikka ne ovat käyttökoiria.en missään tapauksessa voi hyväksyä että hyvä tasapainoinen ja erinomainen metsästyskoira rotu pilataan sillä että sitä ei käytetä alkuperäiseen tarkoitukseensa.tästä on useita esimerkkejä muista roduista jotka on pilattu lähes lopullisesti kun on otettu niitä leikki kaluiksi eikä työtehtäviin joita ne rakastavat.ajokoira rakastaa jäniksen ja ketun ajamista jollei se sitä saa siitä tulee välinpitämätön omasta mielestään viraton jolla ei ole laumassa selkeää tehtävää jossa se saa arvostusta.on varmasti muita rotuja jotka soveltuvat yhtä hyvin päähän taputteluun ja rapsuttamiseen.joka ilmeisesti on LEMMIKIN pää tehtävä.

        Voisitko mainita rotuja, jotka ovat pilalle "hemmoteltuja" tai menneet pilalle ilman pyssyn pauketta. Luulen kyllä, että kun koira lemmikiksi otetaan, on sillä jokin tarkoitus perheessä. Ei koira ole leikkikalu kuitenkaan. Lelukoiria myydään lelukaupoissa.

        Itsellämme ovat koirat metsästystä varten, sen myönnän, mutta puolustan sitä, miksei muka ajokoira käy perheenjäseneksi ilman sitä pyssyä. Osaa se hommansa tehdä metsässä ilman paukettakin.
        Pääasia on, että pääsee liikkumaan,tekemään sitä omaa hommaansa, eikä ole unohdettu häkin nurkkaan, mitä myös näkee monilla metsästäjillä tapahtuvan. Ei viitsitä vapaa-aikana lenkittää tarpeeksi, että pysyisi hyvässä kunnossa. Sitten metsälle lähtevät pyssyt tanassa uhomaan ja kun koira ei huonon kuntonsa vuoksi jaksa juosta jäniksen perässä, on kaikki sen koiran syy. Itsestä ei löydy mitään vikaa. Kyllä olen tämän kahdenkymmenen vuoden ajokoiraharrastuksen kanssa todellakin nähnyt yhtä ja toista. Matkan varrella kuitenkin olen oppinut sen, ettei luontoon tarvitse mennä aina pyssyt tanassa. Pelkkä nuotiolla istuminen ja ajavan koiran kuunteleminenkin riittää, niin itselle kuin koirallekin. Se tulee juoksunsa jälkeen tyytyväisen näköisenä luokse ja nuolaisee poskelle kuin sanoakseen; Kiitos tästä reissusta! Se on sitä koiran ja emännän tai isännän yhteistyötä. Ja vanhemmiten sitä oppii arvostamaan.


      • muffler66
        Karvaturri kirjoitti:

        Voisitko mainita rotuja, jotka ovat pilalle "hemmoteltuja" tai menneet pilalle ilman pyssyn pauketta. Luulen kyllä, että kun koira lemmikiksi otetaan, on sillä jokin tarkoitus perheessä. Ei koira ole leikkikalu kuitenkaan. Lelukoiria myydään lelukaupoissa.

        Itsellämme ovat koirat metsästystä varten, sen myönnän, mutta puolustan sitä, miksei muka ajokoira käy perheenjäseneksi ilman sitä pyssyä. Osaa se hommansa tehdä metsässä ilman paukettakin.
        Pääasia on, että pääsee liikkumaan,tekemään sitä omaa hommaansa, eikä ole unohdettu häkin nurkkaan, mitä myös näkee monilla metsästäjillä tapahtuvan. Ei viitsitä vapaa-aikana lenkittää tarpeeksi, että pysyisi hyvässä kunnossa. Sitten metsälle lähtevät pyssyt tanassa uhomaan ja kun koira ei huonon kuntonsa vuoksi jaksa juosta jäniksen perässä, on kaikki sen koiran syy. Itsestä ei löydy mitään vikaa. Kyllä olen tämän kahdenkymmenen vuoden ajokoiraharrastuksen kanssa todellakin nähnyt yhtä ja toista. Matkan varrella kuitenkin olen oppinut sen, ettei luontoon tarvitse mennä aina pyssyt tanassa. Pelkkä nuotiolla istuminen ja ajavan koiran kuunteleminenkin riittää, niin itselle kuin koirallekin. Se tulee juoksunsa jälkeen tyytyväisen näköisenä luokse ja nuolaisee poskelle kuin sanoakseen; Kiitos tästä reissusta! Se on sitä koiran ja emännän tai isännän yhteistyötä. Ja vanhemmiten sitä oppii arvostamaan.

        cockers spanieli ,springer suurimmaksi osaksi.walesin springer täysin. irlannin setteri yli 90 prosenttisesti.labrdorin noutaja suurelta osin toki joitakin metsästys linjoja vielä löytyy.kultainen noutaja täysin. mäyräkoirat suurimmalta osin.saksan metsästys terrieri hyvällä alulla. karjalan karhukoira suurimmalta osin.pointterista löytyy enemmän joojoo sukuja kuin hyviä metsästyslinjoja.siinäpä noita nyt aluksi.en tarkoittanut etteikö koira eläisi hyvää elämää vaikkei siltä ammuta mitään vaan että on väärin ottaa metsästys rotu jota ei käytetä ja vieläpä teetättää sellaisella pentuja


      • Karvaturri
        muffler66 kirjoitti:

        cockers spanieli ,springer suurimmaksi osaksi.walesin springer täysin. irlannin setteri yli 90 prosenttisesti.labrdorin noutaja suurelta osin toki joitakin metsästys linjoja vielä löytyy.kultainen noutaja täysin. mäyräkoirat suurimmalta osin.saksan metsästys terrieri hyvällä alulla. karjalan karhukoira suurimmalta osin.pointterista löytyy enemmän joojoo sukuja kuin hyviä metsästyslinjoja.siinäpä noita nyt aluksi.en tarkoittanut etteikö koira eläisi hyvää elämää vaikkei siltä ammuta mitään vaan että on väärin ottaa metsästys rotu jota ei käytetä ja vieläpä teetättää sellaisella pentuja

        Mutta siinäpä se vitsi piilee, että jos noita sinun mielestä joo joo roduiksi muuttuneita ei olisi alettu käyttää MUIHINKIN tarkoituksiin, eipä niitä paljoa tänä päivänä olisi. Metsästäjät kun alkavat ukkoutumaan joka alalla kovaa vauhtia, eikä nuoria paljoa kiinnosta metiköissä juokseminen. Ajokoira-alalla alkaa näkyä sama piirre, koiria tuotetaan liikaa verrattuna metsästäjiin. Siksi on hyvä että kiinnostutaan näistä muistakin mahdollisuuksista rotujen suhteen. Kyllä ajokoirasta on muuhunkin käyttöön.


      • paronitar
        muffler66 kirjoitti:

        cockers spanieli ,springer suurimmaksi osaksi.walesin springer täysin. irlannin setteri yli 90 prosenttisesti.labrdorin noutaja suurelta osin toki joitakin metsästys linjoja vielä löytyy.kultainen noutaja täysin. mäyräkoirat suurimmalta osin.saksan metsästys terrieri hyvällä alulla. karjalan karhukoira suurimmalta osin.pointterista löytyy enemmän joojoo sukuja kuin hyviä metsästyslinjoja.siinäpä noita nyt aluksi.en tarkoittanut etteikö koira eläisi hyvää elämää vaikkei siltä ammuta mitään vaan että on väärin ottaa metsästys rotu jota ei käytetä ja vieläpä teetättää sellaisella pentuja

        meillä on 13 vuotias ajava, oikein ihmisrakas ahmatti. ollut meillä nyt 3 vuotta jonka aikana vain ekana talvena pääsi pari kertaa metsälle nyttemin täysin eläkkeellä. ei juurikaan hauku - pohahtelee jos jotain ihmeellistä. vietti ei ole hävinnyt mihinkään mutta eipä tuo kärsivältä vaikuta vaikkei metälle pääsekkään.. edellisessä kodissa oli kesät häkkikoirana ja talvet sisällä. lisäksi saatetaan edelleen sieläkäydessä käyttää irrallaan tarpeillaan.

        on olemassa ajavia joilla ei ole minkään laista metsästysviettiä vaan ovat täysin koti/näyttelykoiria.

        walesin metsästys vietistä; meiltä ainakin löytyy kakaralla ikää nyt 1,5 vuotta. mitään ei ole ammuttu eikä vielä kokeissa käyty, mutta komiasti lähtee niin jänis kuin linnutkin. sama pätee muihinkin pentuihin ja emään, lisäksi emän kasvattajalta on tullut ihan asiallisia metsästyskoiria että se siitä sprinkkujen pilaamisesta..

        oma mielipiteeni on että normaalilla riistavietillä varustatettun ajavan paikka ei ole vain sohvanvaltaajana enkä myöskään ymmärrä näillä pentujen teettämistä.


      • juuuupi
        Karvaturri kirjoitti:

        Tarkoitit varmaan KOTIKOIRAKSI. Kaikki koirat rodusta riippumatta ovat lemmikkejä, perheenjäseniä.
        Olen erimieltä siitä, ettei muka sovellu kotikoiraksi. Ystävälläni on nyt toinen ajokoira kotikoirana ja hyvin menee. Edellinen eli 13 vuotiaaksi. Lemmikillä on vain oltava aktiviteettiä niin paljon, että viihtyy ja voi hyvin. Tunnen myös henkilöitä jotka eivät ammu koiraltaan yhtään jänistä vaikka ajo onnistuu hyvin, eikä koiran mielenterveys ole siitä horjunut. Voisitko selittää millainen koirasta tulee, jos ei ammuta. Olisi itsellekin ihan mielenkiintoinen asia.

        Siitä puremisesta, joka rodun pentu puree eka vuonna ja jotkin vielä vanhempanakin. Hampaiden vaihtuminen on suurin syy tähän pentuiällä. Vanhemalla koiralla se on aktiviteetin puuttuminen. Puruluut ja riittävä liikunta auttavat tähän. Ajokoira rotuna on niin hieno ja rakastettava,olisi hienoa jos sitä alettaisiin pitämään LEMMIKKINÄ myös muidenkin asioiden kuin pelkästään ampumisen lisäksi. Ajokoira on saanut leiman otsaansa "Vain metsästykseen", mikä on väärin. On todella hienoa, että ihmisillä on erilaisia kokemuksia ajokoirasta ja onneksi enimmäkseen positiivisia kokemuksia.

        Näkemyksiä monia, mutta kyllä se vaan on niin, että muita rotuja, jotka seurakoiraksi on tarkoitettu on paljon, miksi viedä yhdeltä ajokoiralta elämän tehtävä? Suosittelen ottamaan sekarotuisen, missä on esim. puolet ajokoiraa. Itselläni on ajokoira ja rotwailer-berhadilais-ajokoira ja annoin sillekkin mahollisuuven toteuttaa viettiään, mutta se mielummin vahtii ja jokaisella mehtä reissulla se mukana on kun toisen koirani vien metälle, muutenkin on niin mahtava persoona, kiltti, kärsivällinen ja rauhallinen. Mutta välillä jos tapaa uuden ihmisen ja ei luota siihen saattaa haukkua aina kun se ihminen kävelee. :) ihme kyllä usein silloin, kun en itsekkään pidä kyseisestä henkilöstä.


    • AJOKOIRAN OMISTAJA

      NO ITSELLÄNI N NOIN 5 VUOTIAS HAUKKU SE ON TOSITOSITOOSI IHMIS RAKAS JA HELLYYDEN KIPEÄ POIKA JOS AIKOO HANKKIA AJOKOIRAN NIIN NÄMÄ TIEDOT KANNATTAA MUISTAA 1.EI SEURAKOIRAKSI 2.VIIHTYY MIELUMMIN ULKONA KUIN SISÄLLÄ 3.TARVII PALJON LIIKUNTAA 4.OIKEA HERKKU SUU ETTÄ EI LIIAN PALJON RUOKAA 5. KIINTYVÄT OMISTAJAANSA VAHVASTI 6.AJAA JÄNISTÄ MUTTA TARPEEN TULEN MYÖS KETTUA 7.PITKÄSTYY HELPOSTI (AINAKI MEIJÄN KOIRA PITÄÄ OLLA AINA MENOA MEININKII =)HEH)8.HALUAA AINA MIELYTTÄÄ OMISTAJAANSA 9. TYKKÄÄ JOS PÄÄSEE OIKEIN PITKILLE LENKEILLE 10.OVAT ÄLYKKÄITÄ ETTÄ KANNATTAA PITÄÄ PINTANSA(HUOM)KYSY LISÄÄ KASVATAAJILTA TOIVOTTAVASTI IHASTUT TÄHÄN ROTUUN NIINKUIN MINÄKIN =))))

      • noooo

        mulla viihtyy kyllä sisällä.
        ei jyrsi ei varasta on siisti.
        aivan ihana kotikoira.
        ja mikä parasta erinomainen metsäkoira


    • HOO

      Kun itse muutin kerrostaloon, ajokoirani seurasi tietysti mukana. Ei ollut ongelmia, tilaa oli vähän enemmän asunnossani kuin oli ollut tarhassakin. Ainoana erona oli että ulkona piti käyttää tarpeillaan. Liikutettua tuli siten enemmän kuin olisin välttämättä kesä aikaan edes liikuttanut! Koirani oppi liikkumaan siinä missä muunkin rotuiset, hississä, bussissa, junassa, ihan missä vaan. Hurmasi minulle nykyisen vaimonikin kauniilla käytöksellään.
      Myöhemmin kun taas asumismuoto vaihtui taas omakotitaloon, huomasi miten "sivistyneeksi" koira oli oppinut ihmisten kanssa asuessaan. Metsästysviettiin ei vaikuttanut millään tavalla; ajo on kulki hyvin kaiken aikaa. Nykyisin ajaa jo muilla metsästysmailla, mutta jälkipolvea on kotona edelleen.

    • emppu_hki

      mulla on suomenajokoira mixi, menee monille täydellisestä ajokoirasa. Asutaan helsingissä kerrostalossa. kova riistavietti, päässyt pari kertaa valjaista vapaaksi, aina tullut kiltisti perässä jos vähän rapisuttelee taskuja joissa on herkkupaloja, luojan kiitos! erittäin ihana kotikoira, kun huolehtii noin 2-5h päivittäisestä liikunnan tarpeessa. Ajokkini on tämän kuun lopussa vuoden ikäinen, kiinnostusta olisi itselläni lähteä hänen kanssaan metsälle, olisiko helsingissä ketään porukkaa ketkä käyvät aktiivisesti metsällä ajokkinsa kanssa, johon voisimme sulautua joukkoon? :)

    • Ei saa tehdä noin :(

      Soveltuu, mutta aika julmaa olisi ajokoiralta viedä metsästys mahdollisuus pois. Itse asun etelä-suomessa, minulla on puhdasrotuinen ajokoira ja sekarotuinen ajokoira(puolet ajokoiraa), Itseäni arvelutti kauan ottaa ajokoira Etelä-suomeen, mutta liikuntaa täytyy saada riittävästi ja rakastan kyseistä rotua (maalla asuessani perheessäni oli aina suomenajokoira) kyllähän minulla taitaa itelläkin olla niin kova metsästys vietti, että menen n. 4-8 kertaa kuukaudessa metsälle maalle ( en tunne etelän metsiä) Metsästys on erinomainen liikuntamuoto ajokoiralle, ajokoirat rakastavat metsästystä ja minä rakastan sitåä tunnetta, ku oma koira ajaa ja voi olla ylpeä koirasta. Siinä muodostuu omistajan ja koiran välille tietynlainen suhde metsästäessä, ajokoiran täytyy päästä toteuttamaan itseään. Tyrmään ajatuksen ainoastaan kotikoirasta, vaikka rotu rakastaakin lapsia ja pystyy kyllä elämään kerrostalossa. Eli olen sitä mieltä, että jos ajokoiran otat niin metsällä joudut sitä käyttämään, jos haluat seurakoiran niin ota joku muu rotu (niitä riittää)

    • Ajokoirarakas

      Ajokoiran sydän on puhdasta kultaa, ja sopisi muuten seurakoiraksi, mutta ne ovat hyvin villejä, nuorempina, eikä sellaista voi ajatellakaan sisäkoirana kokoaikaa tai rivi- tai kerrostaloon, koska se haukkuu ja kaipaa hirvittävästi liikuntaa. On eläinrääkkäystä, jos suomenajokoiraa ei päästetä metsästämään. Suomenajokoira on maailman paras ajava koira ja mahtava ystävä, korvaamaton toveri jne. Se menee pilalle sohvakoirana. Koko rotu kärsii tälläisestä käsittelystä. Ei missään nimessä seurakoiraksi.

      • Kasvattaja

        Yksikään täysijärkinen kasvattaja ei myy pentujaan tuollaisille ostajille!!!


    • ellikki97

      Ajokoiran omistajalla pitäisi olla aikaa metsästämään! Olisi hyvä jos koirallakin olisi ulkokoppi. Ajokoira ei ole sisäkoira. Ajokoirat haukkuu silloin kun he haluavat niin.

      • natu...

        Meillä on 4 vuotias narttu, ostin sen 7-kuisena ja ikinä ei ole ollut ennen sitä sisällä, asun kerrostalossa ja kuukauden jälkeen oppi ulkona käymiset. Mökillä ollessani en ole koskaan pitänyt sitä kiinni, eikä ihme kumma ole kertaakaan lähtenyt minnekään. En tiedä miksi siitä tuli sellainen ,että vaikka on aina siellä irti ei lähde minnekään. Ajaa, joo, kettua, rusakoita pölläytää ja kauriita, jäniksiä kun siellä ei ole yhtään. Kettuajosta saa huutamalla pois ja jos kiellät menemästä ,niin kävelee aivan kiltisti vieressä. Kotona yksinollesaan rakastaa mukavuutta, kun saa päivällä nukkua missä haluaa. En tiedä mikä kummajainen tuo on ,mutta todella kiltti ja omissaoloisaan viihtyvä neiti.


    • rivitalossa ajokoira

      Itselläni on venäjänajokoira asun rivitalossa jossa iso hyvä takapiha koiralle. Ei hauku sisällä, ajaa kaikkea mikä liikkuu, joko pyörillä tai jaloilla, lenkillä käy monia tunteja päivässä. Miksi siis ei sovellu rivitaloasuntoon? Itselläni ei ole ollu mitään ongelmaa eikä tietääksrni koirallakaan. Ja on totta että ajokoira tarttee paljon liikuntaa nii pitäiskö sillon ihmisen ajatella omilla aivoillaan, se että millasessa talossa asuu ei pitäis vaikuttaa siihen miten paljon koira saa liikuntaa.

    • Anonyymi

      En sinua ottaisi ajokoiran se on metsästyskoira ei sovellu pelkäksi perhekoiraksi..Se sopii parhaiten maalle ja omakotitaloon ja hyvä ois jos olisi ulkotarha erikseen tai pitää päästä vapaaksi pihalle tai metsään

      • Anonyymi

        Itsellä ollut ajokoira koko ikä ja aina ovat kyllä sisällä yhtä lukuunottamatta viihtyneet vällyjen välissä. Tarhaelo ei ole minkään koiran elämää, silläpä sanotaan mettäkoieien räkyttävän kun ollaan muutaman neliön tarhassa. Mitä tekemistä sellaisessa t a rhassa muka on, muuta kuin nukkua ja haukkua kaikki silloin? Lisäksi ajokki on tehty liikkumaan, joten iso aidattu piha vähintään oltava, mutta turkkinsa puolesta ei sovi ulkokoieaksi.sosiaalisena sen paikka on perheen parissa. Ja ps, omat ajokit toimii metsällä kymppi plus vaikka sisällä asuvatkin, ovat aina toimineet. Jopa paremmin kuin pelkät tarhakoirat ilman hyvää suhdetta isäntään ilman ihmiskontakteja. Kyllä veikkaan että onnellisempi on se koira, jolla on tilaa juosta, joka saa olla isäntäperheen kanssa ja joka saa sopivassa suhteessa liikuntaa, tehdä työtänsä ja vähän aivohommaakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsellä ollut ajokoira koko ikä ja aina ovat kyllä sisällä yhtä lukuunottamatta viihtyneet vällyjen välissä. Tarhaelo ei ole minkään koiran elämää, silläpä sanotaan mettäkoieien räkyttävän kun ollaan muutaman neliön tarhassa. Mitä tekemistä sellaisessa t a rhassa muka on, muuta kuin nukkua ja haukkua kaikki silloin? Lisäksi ajokki on tehty liikkumaan, joten iso aidattu piha vähintään oltava, mutta turkkinsa puolesta ei sovi ulkokoieaksi.sosiaalisena sen paikka on perheen parissa. Ja ps, omat ajokit toimii metsällä kymppi plus vaikka sisällä asuvatkin, ovat aina toimineet. Jopa paremmin kuin pelkät tarhakoirat ilman hyvää suhdetta isäntään ilman ihmiskontakteja. Kyllä veikkaan että onnellisempi on se koira, jolla on tilaa juosta, joka saa olla isäntäperheen kanssa ja joka saa sopivassa suhteessa liikuntaa, tehdä työtänsä ja vähän aivohommaakin.

        Ja tuohon että ajokoira haukkuu. Ei meillä haukuta kuin metsällä. Siinäpä ero tarha ja sisäkoiran välillä. Toinen haukkuu tylsyyttään ja toinen ei.


    • Anonyymi

      Parempi minusta pelkkänä lemmikkinä koiraa pitää, rotu mikä hyvänsä, kuin pelkkänä metsästysvälineenä. Näitäkin ukkoja, kun valitettavasti löytyy Suomesta paljon, jotka jättää koiran metästyskauden ulkopuolella yksin tarhaan :(. Eivät edes lenkitä pahimmillaan saati muuten ois koira ihmisen seurassa. Sitten ihmettelevät jahtikauden alkaessa, miten koira ei yhtään osaa hihnassa kulkea eikä muutenkaan tottele.

      Kilttejä, ilosia ja hassuja hökäleitä on ajokoirat, mutten siltikään ymmärrä, miksi sellaisen ottaisi pelkäksi lemmikiksi, jos ei ollenkaan metästä. On hankala, kun aina jos päästät irti, on mahollista, että koira löytyy esim seuraavana päivänä 30-60km päästä, mahdollisesti tassut verillä. Se riistavietti ja juoksemiskestävyys ei vaan häviä millään kouluttamisella eikä ihmisen seurassa ololla, vaikka muuten pennusta asti 7-8vk kasvattamalla ja enimmäkseen ihmisen seurassa olemalla yhteiskuntakelposen ja hihnataitosen voi saaha.

      Esim. noutajat, spanielit ja seisojat usein pysyy metsäretkellä lähietäisyydellä, vaikka välillä kävisivätkin jälkiä nuuskimassa ja jonkun elukan perässä juoksemassa. Nekin on ilosia, kilttejä ja hassuja.

    • Anonyymi

      suomenajokoirissa on yksilöitä joilta puuttuu metsästysvietti. hanki sellainen yksilö jos muuten pidät rodusta. niistä ei paljon tarvitse maksaa ja metsästäjät ovat tyytyväisiä kun pääsevät eroon.
      menee se kotikoirana siinä kuin muutkin seurakoirat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 166
      4616
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      118
      4207
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2770
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1669
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1660
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      94
      1615
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1573
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1521
    Aihe