Niin sitä minä vaan että mistä hakea apua huimaukseen? Siis mikä on ensimmäinen paikka mihin asiasta mennään kertomaan? Tavallinen terveyskeskus, korvalääkäri, neurologi vai joku muu? Minua on huimannut tämän "jakson" aikana jo noin 2 viikkoa. Toisaalta en ole täysin varma onko tämä mitään tavallista huimausta. Kai huimaukseen kuuluu sekin kun pää liikkuu edestakas vasemmalta oikealle ja sillon kun sen pysäyttää niin tulee huimaus muuttuu tavalliseksi huimaukseksi. Niin tämän viestin eräs motiivi on saada tietoa siitä että mistä haen apua ja onko apu tarpeen. Siis jos on ihan pientäkin huimausta niin onko syytä hakea apua? Ja kauan huimauksen on jatkuttava että avun haku on tarpeen? Itse asiassa aluksi kun aloin yhdistelemään asioita niin yhdistin huimauksen johonkin vakavaan hermosairauteen ja aloin etsimään sairauksista tietoa ja olin hieman paniikissakin kun aloin yhdistelemään oireita toisiinsa jne.. Mutta juu jos mahdollista niin vastailkaa noihin edellisiin kysymyksiin =). Kiitos jo etukäteen mahdollisista vastauksista.
huimauksesta
16
21929
Vastaukset
- kannattaa hakeutua
huimauksen vuoksi. Itse menin huimauksen (myös tasapaino heitti sekä tuota katseen kääntämishuimausta oli) vuoksi ensin terveyskeskuksen päivystykseen, lääkäri kysyi näänkö kahtena ja siinä oli melkein koko juttu mitä lääkäri teki, pois lähtiessäni olin taas yhtä lääkereseptiä rikkaampi. Koska huimaus ei hellittänyt menin yleislääkärille yksityiselle joka taasen ohjasi minut korvalääkärille ja korvalääkäri passitti tutkimuksen jälkeen keskussairaalan ensiapuun. Siellä minut tutki neurologi ja erinäisten tutkimusten jälkeen itselläni syyksi löytyi MS-tauti. Jos sinulla on muutama kymppi rahaa kannattaa hakeutua suoraan neurologille yksityiselle puolelle, puolen tunnin aika maksaa n. 50e miinus Kelan osuus.
Huimaus voi johtua monesta syystä, joillakin huimausta aiheuttaa niskan lihasten kireys, alhaiset veriarvot, silmäsairaudet, korkea tai matala verenpaine sekä myös verenpaineen heittely, korvatulehdukset, tasapainohermon tulehdus, sekä tietysti näitä vakavampia verenkierto häiriöitä ym... syyt ovat moninaiset mutta lääkäriin kannattaa tosiaankin hakeutua.- ehdottomasti
Huimaus yleinen vaiva vastaanotolla. Suurimmalle osalle löytyy hyvänlaatuinen syy: niskat jumissa tension neck, asentohuimaus verenpaineen heittely. Kuitenkin mahdollista aivojen kasvaimet, esimerkiksi hyvänlaatuinen tasapainohermokasvain eli akustikusneurinooma. Myös tasapainoelimen tulehdus mahdollinen ja ms-tauti. Tasapainoelintulehdus eli vestibulaarineuroniitti oireet ovat todella rankat ja häviävät 1-2 viikossa ja tuskin siis kohdallasi siitä kysymys. Se on helppo diagnosoida koska huimaus niin kovaa ettei pystyssä pysy. Joten lääkäriin jossa poissuljetaan pahanlaatuiset syyt.
- huimaa kans
Moro! Suosittelisin itse yksityistä korvalääkäriä ja kannattaa kysyä sellaista lääkäriä joka tosissaan tietää huimauksesta, se nimittäin osaa sulkea pois korvaperäisen huimauksen, mikä on kaikista yleisin huimauksen aiheuttaja..
Minulla todettu hyvänlaatuinen asentohuimaus joka aina silloin tällöin tulee esiin, tähän mennessä tullut neljä kertaa vuoden sisällä. Ja ensimmäisella kertaa todellakin säikäytti! Heräsin aamuyöstä kääntäessäni kylkeä kun huone pyöri ympäri.. se oli kammottava tunne. Kun nousin pystyyn, huimaus lakkasi hetken kuluttua, mutta kun yritin nousta, en pystynyt askeltakaan ottamaan kun tasapaino meni ja oksennus lensi. Mentiin ensiapuun, ja diagnoosi kahdelta päivystävältä lääkäriltä oli tension neck eli jännitysniska. Sain kipulääkettä ja lihasrelaksanttia vaikka toistin monta kertaa ettei mihinkään satu. Toinen lääkäri vain sano että "joo joo,tiedän mitä tämä on, itellä on ollu samaa.." Ja paskat,taitavat yleislääkärit pelätä huimauspotilaita, niin ainakin olen todennut! Ei lääkäri maininnut sanallakaan että kyse voisi olla korvan tasapainoelimestä!
Minä raukka uskoin ja menin kotiin syömään lääkkeittä, jotka tekivät oloni vain kamalemmaksi. Minulle määrättiin 3x sirdaludia ja 3x voltaren rapidia päivässä! Ja olen n.150 cm,50 kiloinen. Sehän on ihan hirveä määrä, ja senkin tajusin vasta kun huomasin lääkkeiden sivuvaikutukset! Turhauduin kun en pystynyt muutamaan päivään olemaan kuin liikkumatta, jokainen pieni pään liike sai päähän kamalan paineen tunteen, ja silmät väpätti edestakaisin. Olin ihan varma että kuolen kohta johonkin aivoverenvuotoon tai muuhun vakavaan. Se oli todella pelottavaa!
Otin sitten itse selvää internetistä mikä vaivaa ja kun olin tehnyt itselleni diagnoosin (heh), soitin yksityiselle korvalääkärille. Onneksi olo oli helpottunut, ettei pahaa oloa enää ollut. Riesana oli vain n.5 sekunnin ns. silmävärve aina kun katsoin ylös tai menin maakulle ja kun käänsin kylkeä. Kun pääsin korvalääkärille, taisi sekin lääkäri pelätä minua, minulla kun oireet olivat niin rajut, se vain totesi sen jälkeen kun itse sanoin hyvänlaatuisesta asentohuimauksesta, että joo sitä se selvästi on.. :) Antoi vain pari lappua, joissa oli ohjeet asentoharjoituksiin, eikä itse neuvonut mitenkään!! Ja siitä pulitettiin monta kymppiä, että itse menin toteamaan mikä minua vaivaa! Noh, loppujen lopuksi itse ryhdyin kokeilemaan asentohoitoja, vaikka pitäisi tietää ensin kumpi korva oireilee ja mikä kaarikäytävä, mitä kukaan ei minulle ollut sanonut. Tiesin vain että se kummalle kyljelle mentäessä enemmän huimaa on se korva joka on ns. sairas korva.
Tein yhden harjoituksen oikealle korvalle ja ns. posterioriselle kaarikäytävälle ja kappas, harjoitus vei n.5 minuuttia ja monen viikon huimaus häipyi sen siliän tien!! En kuitenkaan suosittele itse tekemään harjoituksia ennen kuin diagnoosi on varmistettu koska väärin tehtäessä oireet voivat pahentua..
Noh,kuitenkin, huimaus tuli taas n. 3kk päästä uudestaan ja menin ihan paniikkin taas, nyt tiesin kuitenkin mistä oli kyse niin en hermostunut niin pahasti. Menin taas yksityiselle korvalääkärille, kuitenkin toiselle kuin viimeksi. Sanoin että aiemmin on todettu asentohuimausta. Kysyin että voisiko hän todeta kumpi korva oireilee ja hän muka rupesi minua kääntelemään ja vääntelemään.. Minulla siellä laukesi taas se hirveä pahoinvointi, enkä päässyt sieltä pois. Kädet tärisi ja rupesin hyperventiloimaan, koska menin taas niin paniiikkin kun en pystynyt päätä liikuttaa milliäkään. Lääkäri vain istui ja katsoi ja vähän hymyili ja sanoi että ,oho onpas rajuna, soitanko hoitajan auttamaan? Minä katsoin suu auki että onko se tosissaan.. ei itse kyennyt mitään tekemään, pelkäsi varmaan sekin minua! Itse suunnilleen konttasin sieltä vessaan oksentamaan, ja sieltä taas alakerran vessaan ja sieltä taas auton kyytiin ja kotiin, muka viisampana lääkärikäynnin jälkeen..
Pah, lääkäri sanoi että vasen korva oireilee ja myöhemmin selvisi että se on oikea korva ollut taas kokoajan! Onneksi se meni ajan myötä itsestään ohi parissa viikossa, kunnes 3kk päästä tuli taas uudestaan. Onneksi nyt onnisti ja pääsin kunnon asiantuntevalle korvalääkärille joka tosissaan otti vastuun minun hoitamisesta. Sain lähetteen fysioterapiaan,jossa hartiaseutu laitettiin kuntoon, jännitysniskalla nimittäin on osuutensa huimaukseen, mutta ei itsessään saa noin pahoja oireita aikaan. Se voi olla myös seuraus korvaperäisestä huimauksesta. Siellä myös sain neuvoja asentohoitoihin. Nyt kun tiedän mitä tehdä, voin ennaltaehkäistä huimausta asentoharjoituksilla ja myös olla turvallisin mielin jos huimaus taas yllättää kun tiedän tasan tarkkaan mitä tehdä. Sain myös vertipam nimistä lääkettä mitä voin ottaa jos huimaus ei yksinkertaisesti lakkaa ja pahoinvointi on kamala.
En onneksi ole sen jälkeen joutunut huimauksen kouriin (koputtaa puuta),siitä on kuitenkin jo yli neljä kuukautta..wau! :) Mutta joo.. venähtipä tämä juttu melkolailla käsistä kun innostuin kertomaan.. mutta joo täältä löytyy myös apua jos on kysyttävää.. :):) olen tuosta kyseisestä aika lailla lukenut ja käynyt luennollakin kun asiaa kiinnostaa..ja siitä on itselle apua kun tietää mistä on kyse. Noniin nyt lopetan,muuten istun tässä koko päivän eikä kukaan jaksa tällaista lukea.. :) Tarkoitus oli vain sanoa että kannattaa kysyä todellakin sellaista lääkäriä joka huimauksesta tietää.. Jos asut Tampereen lähellä, käy Tapani Rahkon vastaanotolla, jos Kokkolan tai Oulun seudulla, voin antaa parin hyvän korvalääkärin nimen..- No use for a name
Juuh juuri tuon takia olen kysellyt että mihin lääkärille täytyisi ensin hakeutua kun monista kirjoituksista päätellen joita olen lukenut lääkärit auttavat juuri noin paljon kuin edellisessä kirjoituksessa mainittiin. Moni on suositellut sitä Tampereella toimivaa huimausgurua oliko se ny Tapani Rahko vai mikä, asun Hämeenlinnassa eli ei mahdoton ajatus käydä siellä. Kuinka sieltä muuten varataan aika? Soitetaanko vaa itse Rahkolle? Joo mutta kai käyn ensin tos paikallisessa terveyskeskuksessa kuuntelemassa mitä niillä on sanottavaa. Sekin takia vähän pelottaa hakea apua tähän ongelmaan kun mielestäni minulla ei ole kovin pahaa huimausta. Ja jos lääkäri sanoisikin vaan että "joo kuvittelet vaa mee nyt nopeesti kotiin täältä" niin se olisi noloa. Mutta kaikesta päätellen täytyy siis ite olla aika aktiivinen jos haluaa selvittää huimauksen aiheuttajan.
- ilman muuta
No use for a name kirjoitti:
Juuh juuri tuon takia olen kysellyt että mihin lääkärille täytyisi ensin hakeutua kun monista kirjoituksista päätellen joita olen lukenut lääkärit auttavat juuri noin paljon kuin edellisessä kirjoituksessa mainittiin. Moni on suositellut sitä Tampereella toimivaa huimausgurua oliko se ny Tapani Rahko vai mikä, asun Hämeenlinnassa eli ei mahdoton ajatus käydä siellä. Kuinka sieltä muuten varataan aika? Soitetaanko vaa itse Rahkolle? Joo mutta kai käyn ensin tos paikallisessa terveyskeskuksessa kuuntelemassa mitä niillä on sanottavaa. Sekin takia vähän pelottaa hakea apua tähän ongelmaan kun mielestäni minulla ei ole kovin pahaa huimausta. Ja jos lääkäri sanoisikin vaan että "joo kuvittelet vaa mee nyt nopeesti kotiin täältä" niin se olisi noloa. Mutta kaikesta päätellen täytyy siis ite olla aika aktiivinen jos haluaa selvittää huimauksen aiheuttajan.
huimaukseen perehtyneelle korvalääkärille. Jos hän ei löydä korvaperäistä syytä hän varmaan lähettää sinut sitten neurologille. Itse sairastan hyvänlaatuista asentohuimasta ja monta vuotta sain sairastaa ennen kuin "löysin" korvalääkärin joka osasin antaa asentohoitoa ja siihen kotihoito-ohjeet. Nykyisin kun huimaus tulee teen näitä kotihoito liikkeitä ja huimaus häviää muutamaan päivään.
- tosiaan....
No use for a name kirjoitti:
maksaa korvalekurille ensin sellaiset 60-80 euroa ja jospa hän toteaakin että EI ole korvaperäistä,kehoittaa menemään neurologille,jonka taksa muuten onkin jo sitten korkeampi (johtuu mm. tutkimusajasta).
Älä nyt hyvä ihminen ota mitään nettidiagnooseja vastaan.
Tämä Rahko on hyvä korvalekuri,mutta hän on korvalekuri ja huimaus voi johtua kymmenistä eri syistä,yhdenkään niistä ei tarvitse olla korvaper..
Minä en ainakaan laittaisi rahaa n. 200 euroa lekureihin mahd.TUTKIMUSKULUT siihen päälle,esim. pään CT:n omavastuu on 300 euroa.
No,jos on rahaa niin mikäs siinä. - huimaaja
tosiaan.... kirjoitti:
maksaa korvalekurille ensin sellaiset 60-80 euroa ja jospa hän toteaakin että EI ole korvaperäistä,kehoittaa menemään neurologille,jonka taksa muuten onkin jo sitten korkeampi (johtuu mm. tutkimusajasta).
Älä nyt hyvä ihminen ota mitään nettidiagnooseja vastaan.
Tämä Rahko on hyvä korvalekuri,mutta hän on korvalekuri ja huimaus voi johtua kymmenistä eri syistä,yhdenkään niistä ei tarvitse olla korvaper..
Minä en ainakaan laittaisi rahaa n. 200 euroa lekureihin mahd.TUTKIMUSKULUT siihen päälle,esim. pään CT:n omavastuu on 300 euroa.
No,jos on rahaa niin mikäs siinä.no mutta joo.. mielipiteensä kullakin. Noh mun mielestä asia on vaan niin että jos omalle lääkärille terveyskeskukseen menee, se ei kuitenkaan osaa sanoa oikeen mitään ja lähettää eteenpäin joko neurologille tai korvalääkärille ja kummallekin varmasti saa jonottaa melko kauan ennen kuin pääsee, varsinkin nyt kesällä! Minun omalääkäri sanoi minulle vain että kuulostaa korvaperäiseltä huimaukselta ja että jos enemmän apua haluan on mentävä korvalääkärille. Yleislääkärit eivät nimittäin ole enempään asiaan perehtyneet. Ja niin, edelleen suosittelen tapani rahkoa.. jos menee suoraan neurologille, voihan käydä niin että hän lähettää eteenpäin korvalääkärille kun on poissulkenut aivoperäiset jutut.. niih..! mutta HEIMO HUIMA, asentohuimauksen kyllä tunnistaa.. jos huimaus liittyy pään asennon muutoksiin ja tulee pienellä viivellä ja loppuu hetken kuluttua kun päätä on pitänyt samassa asennossa, se on 99% varmuudella asentohuimausta! kiitos ja näkemiin.. :)
- ----sh------
huimaaja kirjoitti:
no mutta joo.. mielipiteensä kullakin. Noh mun mielestä asia on vaan niin että jos omalle lääkärille terveyskeskukseen menee, se ei kuitenkaan osaa sanoa oikeen mitään ja lähettää eteenpäin joko neurologille tai korvalääkärille ja kummallekin varmasti saa jonottaa melko kauan ennen kuin pääsee, varsinkin nyt kesällä! Minun omalääkäri sanoi minulle vain että kuulostaa korvaperäiseltä huimaukselta ja että jos enemmän apua haluan on mentävä korvalääkärille. Yleislääkärit eivät nimittäin ole enempään asiaan perehtyneet. Ja niin, edelleen suosittelen tapani rahkoa.. jos menee suoraan neurologille, voihan käydä niin että hän lähettää eteenpäin korvalääkärille kun on poissulkenut aivoperäiset jutut.. niih..! mutta HEIMO HUIMA, asentohuimauksen kyllä tunnistaa.. jos huimaus liittyy pään asennon muutoksiin ja tulee pienellä viivellä ja loppuu hetken kuluttua kun päätä on pitänyt samassa asennossa, se on 99% varmuudella asentohuimausta! kiitos ja näkemiin.. :)
suoraan erikoislääkärille,oikea os. tosiaan on neurologi.
- mutta onko
----sh------ kirjoitti:
suoraan erikoislääkärille,oikea os. tosiaan on neurologi.
siis mitään järkevä mennä tavalliselle terveyskeskuslääkärille? voiko huimauksella olla sellainenkin aiheuttaja jonka peruslääkäri osaa selvittää?
- jukka p
kiitos kirjeestäsi .tuommoistshan se on sairaanhoito tän päivän suomessa .valitettavasti..tiedetään paljon asioita mutta ei osata soveltaa käytäntöön .kuuntelisivat välillä asiakastakin niin voisivat säästyä vääritä diagnooseita..
- Freija73
Minua huimasi n. 1 1/2 viikon ajan. Lähinnä aamuisin tuntui että tasapaino meinasi mennä ja päässä oli 'outo' tunne. Jotenkin sitten huolestuin että mikä minulla on vialla. Kävin terv.keskuksessa mittaamassa verenpaineen koska olen siihen taipuvainen. Lääkäri pisti sydänfilmeihin (olen 32 v) ja antoi lähetteen sairaalaan. Siellä otettiin verikokeita ja kävin lääkärillä, joka teetätti erilaisia tasapaino- ja koordinaatio-testejä.
Itsellä diagnoosi oli: hyvänlaatuinen asentohuimaus, eli korvaperäinen oireilu jossa korvakäytävään kertyy 'sakkaa' eikä vesi pääse kiertämään. Menee ohitse itsestään, mutta voi joskus myöhemminkin ilmaantua uudelleen.
Lähinnä ilmi huimauksen tiimoilta tuli sellaisia asioita jotka sitä voivat aiheuttaa on;
-verenpaine (liian matala-korkea)
-nestehukka
-anemia
-verensokeri (joko liian alhaalla tai ylhäällä)
-kasvaimet
-jos oksennusta jne niin aivoverenvuoto tms.
Eli winkkiwonkki. Mene lääkäriin niin selvittävät asian. Itse oli todella kiitollinen että pääsin tutkituttamaan itseni ja tietenkin erittäin onnellinen että omalla kohdallani kyse ei ollut vakavammasta. Helpotus oli suuri kun asia selvisi!
Lycka till sinulle!- Freija73
Sellainen lisäys, että menin ensin
terveyskeskuslääkärille joka kirjoitti lähetteen
sairaalan päivystykseen neurologille (on usein myös korvalääkäri).
Itse olen ainakin kiitollinen, että terv.keskuslääkäri suhtautui minuun asiallisesti ja lähetti jatkotutkimuksiin!!
Sairaalan pääsin samana päivänä, tosin pitkiin jonotusaikoihin syytä varautua!! Itsellä meni sairaalassa kaiken kaikkiaan 5,5 tuntia, joista näytteenotto kesti n. 5 min ja lääkärissäkäynti n.10 min. Kaiken muun ajan joutui odottelemaan! - usein
Freija73 kirjoitti:
Sellainen lisäys, että menin ensin
terveyskeskuslääkärille joka kirjoitti lähetteen
sairaalan päivystykseen neurologille (on usein myös korvalääkäri).
Itse olen ainakin kiitollinen, että terv.keskuslääkäri suhtautui minuun asiallisesti ja lähetti jatkotutkimuksiin!!
Sairaalan pääsin samana päivänä, tosin pitkiin jonotusaikoihin syytä varautua!! Itsellä meni sairaalassa kaiken kaikkiaan 5,5 tuntia, joista näytteenotto kesti n. 5 min ja lääkärissäkäynti n.10 min. Kaiken muun ajan joutui odottelemaan!lääkäri on erikioistunut kahteen alaan, neurologiaan ja korva/kurkku/nenä-sairauksiin?
En oikein ymmärtänyt tuota..Neurologi on neurologi, on hän sitten päivystävä tahi ei ja korvalääkäri on korvalääkäri.
Kyllä sairaalasta löytyy AINA myöskin päivystävä neurologi,on pakko löyty,jos on kyse ns. normaalikokoisesta sairaalasta,ei mistään tk:n vuodeosastosta tai pienestä aluesairaalasta.
Sinun akuuttilähetteesi noilla oireilla oli poikkeus,hyvä sinulle että pääsit nopeasti,yleensä noilla oireilla ei kiireellisyysluokka ole I.
Näkeehän tk-lääkäri esim. nystag.jo vastaanotollaan ja voi siitä päätellä asioita,samoin hän katsoo silmänpohjat jne. - Freija73
usein kirjoitti:
lääkäri on erikioistunut kahteen alaan, neurologiaan ja korva/kurkku/nenä-sairauksiin?
En oikein ymmärtänyt tuota..Neurologi on neurologi, on hän sitten päivystävä tahi ei ja korvalääkäri on korvalääkäri.
Kyllä sairaalasta löytyy AINA myöskin päivystävä neurologi,on pakko löyty,jos on kyse ns. normaalikokoisesta sairaalasta,ei mistään tk:n vuodeosastosta tai pienestä aluesairaalasta.
Sinun akuuttilähetteesi noilla oireilla oli poikkeus,hyvä sinulle että pääsit nopeasti,yleensä noilla oireilla ei kiireellisyysluokka ole I.
Näkeehän tk-lääkäri esim. nystag.jo vastaanotollaan ja voi siitä päätellä asioita,samoin hän katsoo silmänpohjat jne.Minä en tiedä, mutta lääkäri joka terv.keskuksesta lähetti minut sairaalaan sanoi, että' lähetän sinut sairaalan päivystykseen neurologi/korvalääkärille'. Usein tuo hyvänlaatuinen asentohuimaus liittyy juuri korvaan.
Minä en kysynyt sen lääkärin titteliä kellä kävin, joten en tiedä kumpi oli, eikä se nyt tärkeää ollutkaan, kunhan sai asian hoidetuksi. - huimaus
Freija73 kirjoitti:
Minä en tiedä, mutta lääkäri joka terv.keskuksesta lähetti minut sairaalaan sanoi, että' lähetän sinut sairaalan päivystykseen neurologi/korvalääkärille'. Usein tuo hyvänlaatuinen asentohuimaus liittyy juuri korvaan.
Minä en kysynyt sen lääkärin titteliä kellä kävin, joten en tiedä kumpi oli, eikä se nyt tärkeää ollutkaan, kunhan sai asian hoidetuksi.jaetaan siis aivo tai korvaperäiseen. Yleensä korvan sairauksiin littyvä huimaus on pyörivää ja aivoihin (ja tietty lihasjännitykseen ym) liittyvä on ns. keinuttavaa.
- jotakin kokemuksia
huimaus kirjoitti:
jaetaan siis aivo tai korvaperäiseen. Yleensä korvan sairauksiin littyvä huimaus on pyörivää ja aivoihin (ja tietty lihasjännitykseen ym) liittyvä on ns. keinuttavaa.
Minulla on vuosien kokemus lääkäreiden toiminnasta ja olen tullut huomaamaan, että diagnosointi aloitetaan sulkemalla pois yleisemmät ja ns. helpoimmin hoidettavat vaihtoehdot.
Esimerkiksi juuri huimauksessa aloitetaan yleislääkärin tasolta, joka toteaa omien tietojensa ja kokemustensa perusteella huimauksen laadun. erottelee sen juuri korva- eli tasapainoperäiseen tai aivoperäiseen ja poissulkee myös muut huimausta aiheuttavat tekijät kuten lääkkeet, verenpaineen, jumiutuneen niskan yms.
Jos näistä ei löydy syytä, hän lähettää korvalääkärille jos huimaus on todettu tasapainoaistin toimintahäiriölle tyypilliseksi tai neurologille, jos aivoperäiseksi.
Yleisimmin lähete saadaan varmaankin korvalääkärille, koska tasapainoelimen toiminnan tutkimukset ovat suhteellisen nopeat ja varmaankin edullisemmat, kuin jos alettaisiin heti neurologilla kuvaamaan aivoja tietokonetomografialla tai magneettikuvauksin.
Siis kokemukseni mukaan edetään tyvestä puuhun, karsitaan matkanvarrelta pois helpoimmin hoidettavat ns vaarattomat, mutta harmittavat vaivat eikä hypätä suoraan siihen pelätyimpään eli aivokasvaimeen ja aleta sieltäkäsin hakea vaivaan syytä.
Saman "polun" kuljet ensiapupolillakin, jos huimaus tulee akuuttina kiertohuimauksena etkä pysty pahoinvoinniltasi liikkumaan ja kaadut yrittäessäsi pystyyn. Ensin sinut tutkii ensiavun päivystävä, tavallisimmin yleislääkäri ja lähettää siitä tarvittaviin jatkotutkimuksiin. Itse koin huimauksen akuuttina ja löydös oli vestibulaarineuroniitti, suhteellisen yleinen tasapainoelimen toiminnan menetys. Aiheuttajana ehkä tulehdus, ei tiedetä varmaksi. Toipuminen kestää jonkin aikaa ja vaatii omatoimista kuntoutusta, eli voimistelua.
Yleisohje oli, että tee sitä mikä tekee pahaa, niin aivot tottuvat ja korvaavat puuttuvan tasapainoelimen toiminnan. Eli keinutuoliin ja karuselliin vaan.
Olisihan sitä kiva tietää onko aivokasvainta vai ei, mutta jonoja on muutenkin liikaa ja rahaa niin vähän, että katsoisin turhaksi seuloa jokaista huimaustapausta aivokasvaimen aiheuttamaksi.
Toivottavasti huimauksesi todetaan hyvänlaatuiseksi asentohuimaukseksi, siinä sentään tasapainoelin toimii, vaikka välillä lakkoileekin. Ja muista: lääkäri ei yksin kykene parantamaan ja hoitamaan sinua, vaan tarvitsee sinun omaa panostasi. Omatoiminen kuntoutuminen on tärkeää eli hoida itseäsi, syö hyvin, lepää tarvittaessa ja kuntoile niin lääkärilläkin on motivaatiota tutkia ja hakea vaivaasi syytä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2083306Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391658Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971513- 921419
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461354Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601286Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121218Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231039Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89942Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55872