Tylypahkaan tunkeutuminen

Porttiavain

Kun luin Puoliveristä Prinssiä siitä kohtaa, jossa Draco on aikeissa tappaa Dumbledoren ja kertoo, että hänen piti korjata hajonnut häivytyskaappi, jotta kuolonsyöjät pääsisivät Tylypahkaan, tuli mieleeni, että miksi se piti tehdä niin monimutkaisesti?

Hormipulveria käyttämällä Tylypahkaan ei tietenkään voinut päästä, koska Tylypahkaa ei ollut liitetty hormiverkkoon. (Kun oppilaat palasivat Tylypahkaan joulun jälkeen, se oli liitetty verkkoon tilapäisesti.)

Mutta entäpä porttiavaimen käyttäminen? Tämä olisi totta kai mahdollista, koska Dumbledore teki "Feeniksin killan" loppupuolella taikaministeriössä velhopatsaan päästä porttiavaimen, jolla hän lähetti Harryn takaisin Tylypahkaan. Eikä siihen tarvittu, kuin yksi pieni loitsu.

Eivätkö kuolonsyöjät olisivat voineet mennä Tylypahkaan koska vain käyttämällä itse valmistamaansa porttiavainta?

17

802

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Narbeleth-

Linnallahan on kauheasti niitä suojauksia, joten ehkä porttiavaimet on sitä kautta mahdottomia?
      Liekehtivässä Pikarissa käytettiin porttiavainta, joten tuo sai kyllä minut miettimään..
      Miksei ne tosiaankin käyttäny porttiavainta?

• .........

Ehkä niillä hetkillä porttiavaimella meno oli tehty tilapäisesti mahdolliseksi siinä kohdassa pihamaita vähän samaan tapaan kuin se hormi jutska.

• ......... kirjoitti:

Ehkä niillä hetkillä porttiavaimella meno oli tehty tilapäisesti mahdolliseksi siinä kohdassa pihamaita vähän samaan tapaan kuin se hormi jutska.

...entä se porttiavain joka vei Harryn hautausmaalle liekehtivässä pikarissa...se tuskin tapahtui Dumbledoren luvalla, joten niitä siis oli mahdollista tehdä linnan alueella ilman suojausten poistamista..Mutta toisaalta kun Kyyryn juniori tyylikkäästi esitti vauhkomieltä, niin olisko hän opettajan asemassa tiennyt miten suojaukset voi poistaa siltä osin (siis mikäli niitä tarvitsi poistaa)..? :/

• .......
        MissSnape kirjoitti:

...entä se porttiavain joka vei Harryn hautausmaalle liekehtivässä pikarissa...se tuskin tapahtui Dumbledoren luvalla, joten niitä siis oli mahdollista tehdä linnan alueella ilman suojausten poistamista..Mutta toisaalta kun Kyyryn juniori tyylikkäästi esitti vauhkomieltä, niin olisko hän opettajan asemassa tiennyt miten suojaukset voi poistaa siltä osin (siis mikäli niitä tarvitsi poistaa)..? :/

No se meni varmaan sillain, että Dumbledore poisti suojaukset ja Kyyry vaan muutti sen porttiavaimen määränpään.

• ....... kirjoitti:

No se meni varmaan sillain, että Dumbledore poisti suojaukset ja Kyyry vaan muutti sen porttiavaimen määränpään.

..eihän sen pokaalin pitänyt alunperin kai suinkaan edes olla mikään porttiavain,palkinto vain..?!Et en uskois Dumbledoren auttaneen asiassa..

• ------
        MissSnape kirjoitti:

..eihän sen pokaalin pitänyt alunperin kai suinkaan edes olla mikään porttiavain,palkinto vain..?!Et en uskois Dumbledoren auttaneen asiassa..

Mun käsittääkseni sen oli tarkoitus tuoda kilpailija takaisin areenalle. Tai miksi muuten se sitten toi Harryn ja Cedrikin sinne hautausmaalta? Eli Kyyry teki siihen ainoastaan sellaisen ylimääräisen lenkin.

• ------ kirjoitti:

Mun käsittääkseni sen oli tarkoitus tuoda kilpailija takaisin areenalle. Tai miksi muuten se sitten toi Harryn ja Cedrikin sinne hautausmaalta? Eli Kyyry teki siihen ainoastaan sellaisen ylimääräisen lenkin.

...olla..en oo päässyt uusinta luennoissani kun vasta liekehtivän pikarin alkuun.. :D

• Dementor <3
        MissSnape kirjoitti:

...olla..en oo päässyt uusinta luennoissani kun vasta liekehtivän pikarin alkuun.. :D

Siis että pystyykö hormipulverilla tulemaan tylypahkaan?? Ku siinä nelos kirjassa sirius tuli tavallaan kun sen pää näky siellä liekeissä.. Eli mikä nyt on sallittua?? :O

• Dementor <3 kirjoitti:

Siis että pystyykö hormipulverilla tulemaan tylypahkaan?? Ku siinä nelos kirjassa sirius tuli tavallaan kun sen pää näky siellä liekeissä.. Eli mikä nyt on sallittua?? :O

...kysymys..Olen itsekin koko ajan kuvitellut että ei voi, mutta en muistanut ollenkaan sitä siriuksen juttua.. :/

• Dementor <3 kirjoitti:

Ja Harry itse huuteli killan päämajaan hormipulverin avulla, mutta silloin sitä ei ainakaan voinut tehdä muuten kuin Pimennon työhuoneesta..

• tyttyt
        Dementor <3 kirjoitti:

Eiks se ole eri asia ilmestyä takasta kokonaan linnaan kuin pään näkyminen? Siis eihän kai pään ilmestyminen sellainen turvallisuusriski ole, joten kai se on jätetty mahdolliseksi.

• tyttyt kirjoitti:

Eiks se ole eri asia ilmestyä takasta kokonaan linnaan kuin pään näkyminen? Siis eihän kai pään ilmestyminen sellainen turvallisuusriski ole, joten kai se on jätetty mahdolliseksi.

..oon ymmärtänyt sen niin et jos se takka ei kuulu hormiverkkoon, eli sitä kautta ei voi tulla, niin sit ei voi tulla ollenkaan..edes pää..Voi tosin olla et oon ymmärtänyt sen väärin..

• ....... kirjoitti:

sen pokaalin edes pitänyt olla porttiavain. Kyyry sen muutti porttiavaimeksi. Linnan suojauksia on lisätty vasta kuutosessa.

• Hennukka-Liinukka
        MissSnape kirjoitti:

..oon ymmärtänyt sen niin et jos se takka ei kuulu hormiverkkoon, eli sitä kautta ei voi tulla, niin sit ei voi tulla ollenkaan..edes pää..Voi tosin olla et oon ymmärtänyt sen väärin..

Tämä kaikki tapahtui ennen turvataikojen taikomista.. Ja kyllähän Sirius meinasi jäädä kiinni takasta Pimennolle, joka kurkotteli pitkin koulun tulisijoja.

• Jait
        Hennukka-Liinukka kirjoitti:

Tämä kaikki tapahtui ennen turvataikojen taikomista.. Ja kyllähän Sirius meinasi jäädä kiinni takasta Pimennolle, joka kurkotteli pitkin koulun tulisijoja.

Ite oon ainakin ymmärtäny, että niitä turvataikoja on ollut siellä vaikka kuinka kauan. Siis jo varmaan perustajat on sinne jo jotain laittanut.

• tanzu84 kirjoitti:

sen pokaalin edes pitänyt olla porttiavain. Kyyry sen muutti porttiavaimeksi. Linnan suojauksia on lisätty vasta kuutosessa.

..mäkin sen porttiavain jutun ymmärsin..
        Eli enne suojauksien parantamista tylypahkaan tuleminen hormiverkoston kautta on ollut täysin mahdollista? Kuulostaa tosi typerältä, etenkin kun paikka on muuten niin hyvin suojattu..Miksköhän Sirius ei sit tullut takan kautta sillon kun se yritti metsästää matohäntää..? Niin se ois päässy helpommin ku salaäytävän kautta.. Äh..oon valvonu taas liikaa..koittakaa saada selvää.. :/

• Hennukka-Liinukka
        Jait kirjoitti:

Ite oon ainakin ymmärtäny, että niitä turvataikoja on ollut siellä vaikka kuinka kauan. Siis jo varmaan perustajat on sinne jo jotain laittanut.

Mutta niitä jouduttiin tiukentamaan entisestään vielä myöhemmin.. En kyllä kiellä sittä etteikö niitä olisi ollut aikasemminkin :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      42
      5692
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      43
      5213
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3658
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      13
      3613
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3096
    6. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      88
      3053
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      45
      2778
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      56