rintaperilliset ja testamentti avokumppanin hyväksi

neuvoja kaipaava!

Vanhempani kuoli ja oli tehnyt avokumppaninsa kanssa testamentin jossa määritellään suurinpiirtein näin; "se joka jää eloon saa täyden oikeuden kumppanin omaisuuteen ja saa tehdä omaisuudella mitä haluaa kunnes molemmat ovat kuolleet jonka jälkeen omaisuus jaetaan lain mukaan." Voimmeko vaatia perunkirjoituksessa saada nähdä kaikki pankkitilit ym. dokumentit?

Olemme veljeni kanssa menossa perunkirjoitukseen ja haluaisin tietää miten menetellä? Testamentin kääntöpuolella oli teksti "hyväksymme testamentin" ja "emme hyväksy", joten tarkoittaako tämä että jos haluamme lain mukaisen osuuden täytyy meidän palkata juristi mukaan perunkirjoitukseen? Vai hoitaako pesänjakaja perunkirjoituksessa eteenpäin asian jos emme hyväksy testmanettia? Onko siis "ei hyväksyminen" sama asia kuin se että haluamme oman osuuden? Tai puolet siitä..

Voimmeko siis veljeni kanssa vaatia oman osuuden (joka mielestäni voisi olla 1/2 siitä mihin olemme oikeutettuja?)jakoa testamentista huolimatta?

Ja miten on jos hyväksyisimme testamentin? Saako siis avokumppani tehdä mitä haluaa omaisuudella? Pistää taivaan tuuliin? Ja kun hän kuolee, emme saa mitään? Kiitos kullanarvoisista neuvoista!

9

1213

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • putte

Juuri kuten arvelitkin.
      Jos haluatte lakiosanne, tulee teidän sitä vaatia 6kk kuluessa. Ellette vaadi, ette milloinkaan saa vanhempanne omaisuudesta osaakaan itsellenne. Hyväksymällä testamentin menetätte ilmeisesti myös 6kk vaatimisajan.
      Eli jos haluatte lakiosan, älkää hyväksykö testamenttia ja lisäksi vaatikaa lakiosaa kirjallisesti.

• tietoa

Oikaisempa tuon väärän tiedon. Eli testamentin hyväksymisellä ei ole mitään tekemistä lakiosuuden kanssa. Voit hyväksyä testamentin ellei siinä ole mitään muotovirhettä tai mitään sellaista jolla sen saisi nurin. Yleensä hyvin vaikea kumota.
        Lakiosavaatimuksen teet siitä huolimatta ja näin takaat lakiosan saamisen.
        Lakiosa vaaditaan aina kirjallisesti ja se yleensä hoidetaan siellä perunkirjoitustilanteessa.
        Testamenttia voitte moittia jos ette sitä hyväksy ja siihen teillä on aikaa puoli vuotta.

• yxz

Sen jälkeen, kun olette saaneet tiedoksi testamentin ja olette ilmoittaneet ettette sitä hyväksy, teidän tulee MOITTIA testamenttia kuuden kuukauden sisällä käräjäoikeudessa ja siihen tarvitsette oman asianajajan.Testamentin kumoaminen helpottuu, jos se ei ole määrämuotoon tehty siis ei täytä kaikkia testamentilta vaadittavia ominaisuuksia. Siis koko testamentin saattaa saada kumoon.
      Lakiosaa koskeva vaatimus vetoamalla testamentin tehottomuuteen on kuuden kuukauden kuluessa todistettavasti (esim. lakimiehen välityksellä)ilmoitettava testamentin saajalle.

• Jurristi

- Perunkirjoituksessa teillä on statistin osa: pesän ilmoittaa todennäköisesti avokumppani uskotuille miehelle. (Tosin voitte yrittää saada itsellenne pesänilmoittajan statuksen.) Te saatte seurata vierestä ja ilmoittaa mitä ilmoitatte uskotulle miehelle. Perukirjaan merkitään pankkitilin saldot kuolinpäivänä. Siihen merkitään vainajan omaisuus. Se on se omaisuus, jonka perit, kun testamentin saaja kuolee. Voitte vaatia vaikka mitä papereita nähdäksenne, mutta riippuu uskotusta miehestä, mitä teille näytetään. yleensä tässä asiassa ei ole ongelmia. Vainajan eilinaikaisiin tilitapahtumiin ette voi tutustua.

Mikäli testamentissa ei ole teidän mielestä moitittavaa, sen voi hyväksyä.

Perukirjoituksessa ette tarvitse juristia. Todennäköisesti perunkirjoituksessanne ei ole pesänjakajaa mukana.

Jos ette hyväksy testamenttia, sitä pitää moittia kanteella käräjäoikeudessa. Perusteluiksi ei riitä, että sisältö ei miellytä.

Jos haluatte lakiosannne, niin siitä pitää ilmoittaa kirjallisesti ja se kannattaa tehdä perukirjoitustilaisuudessa, jotta verottaja osaa määrätä sinulle perintöveron.

Avokki saa käytännössä pistää omaisuuden taivaan tuuliin, mutta jos ei tee niin, niin saatte osanne avokin kuoltua kuten testamentissa määrätään.

• Väliinputooja?

pesänilmoittajan status? Mikä siinä on erinomaista että on pesänilmoittaja? Sanot että ilmoittaa mitä ilmoittaa, uskotulle miehelle. Mitäs se tarkoittaa, ei kai hänelle "satuja" voi kertoo? Olen pesän osakas, enkö saakkaan haluamiani tietoja käyttööni? Miten ei voi tutustua vainajan elinaikaisiin tilitapahtumiin. Tapauksessani nimeenomaan omainen, pesänhoitajan/jakajan kanssa yhdessä haluaa tehdä niin. Ei ole salaisuuksia, mutta miksi erilaiset säännöt.

• Jurristi
        Väliinputooja? kirjoitti:

pesänilmoittajan status? Mikä siinä on erinomaista että on pesänilmoittaja? Sanot että ilmoittaa mitä ilmoittaa, uskotulle miehelle. Mitäs se tarkoittaa, ei kai hänelle "satuja" voi kertoo? Olen pesän osakas, enkö saakkaan haluamiani tietoja käyttööni? Miten ei voi tutustua vainajan elinaikaisiin tilitapahtumiin. Tapauksessani nimeenomaan omainen, pesänhoitajan/jakajan kanssa yhdessä haluaa tehdä niin. Ei ole salaisuuksia, mutta miksi erilaiset säännöt.

Pesänilmoittaja ilmoittaa pesään kuuluvan omaisuuden uskotulle miehelle, joka arvioi omaisuuden arvon. Pesänilmoittaja ei periaatteessa saa satuilla, mutta ei ole harvinaista, että joku omaisuuserä "unohtuu" ilmoitaa. Esim. vainajan rahoittama omaisuus, joka on avolesken nimissä / hallussa. Pesän osakkaana saat olla läsnä perunkirjoitustilaisuudessa, jossa omaisuus merkitään perukirjaan. Saat pankista kuolinpäivän saldot ym. Elinaikaisiin tilitaahtumiin tarvitaan kaikkien osakkaitten suostumus. Jos yksi ei anna niin... Jos kuitenkin se henkilö, jolla on vaikkapa vainajan tiliotteet hallussaan haluaa käydä ne läpi kanssasi, niin toki se on sallittua.

• Väliinputooja?
        Jurristi kirjoitti:

Pesänilmoittaja ilmoittaa pesään kuuluvan omaisuuden uskotulle miehelle, joka arvioi omaisuuden arvon. Pesänilmoittaja ei periaatteessa saa satuilla, mutta ei ole harvinaista, että joku omaisuuserä "unohtuu" ilmoitaa. Esim. vainajan rahoittama omaisuus, joka on avolesken nimissä / hallussa. Pesän osakkaana saat olla läsnä perunkirjoitustilaisuudessa, jossa omaisuus merkitään perukirjaan. Saat pankista kuolinpäivän saldot ym. Elinaikaisiin tilitaahtumiin tarvitaan kaikkien osakkaitten suostumus. Jos yksi ei anna niin... Jos kuitenkin se henkilö, jolla on vaikkapa vainajan tiliotteet hallussaan haluaa käydä ne läpi kanssasi, niin toki se on sallittua.

kyllä saatu, muttakun olen uusi aviopuoliso, ja siinä perillinen haluaa katsoa meidän yhteistä rahankäyttöä yhteiselämässämme aikana. Kun olen vihitty puoliso, minä voin kieltää tilitapahtumien tutkimisen, kuten sanot että tarvitaan kaikkien suostumus, ymmärrän että pitäisi silloin allekirjoittaa suostumus. Ei ole salaisuuksia, mutta en ole koskaan ollut vastaavassa tilanteessa. Minkäs rangaistuksen saan jos estän tutkimisen tarpeettomana toimenpiteenä?

• neuvoja kaipaava
        Väliinputooja? kirjoitti:

kyllä saatu, muttakun olen uusi aviopuoliso, ja siinä perillinen haluaa katsoa meidän yhteistä rahankäyttöä yhteiselämässämme aikana. Kun olen vihitty puoliso, minä voin kieltää tilitapahtumien tutkimisen, kuten sanot että tarvitaan kaikkien suostumus, ymmärrän että pitäisi silloin allekirjoittaa suostumus. Ei ole salaisuuksia, mutta en ole koskaan ollut vastaavassa tilanteessa. Minkäs rangaistuksen saan jos estän tutkimisen tarpeettomana toimenpiteenä?

Kiitos avustanne, pitääkö kirjallinen lakiosavaatimus laatia jo etukäteen perunkirjoitusta varten ja onkohan sitä varten olemassa jokin tietty muoto, vai riittääköhön allekirjoitettu "minä se ja se vaadin lakiosuuteni"..täytynee sellainen varmuuden vuoksi tulostaa mutta jos siinä on jokin tietty muoto oltava, kait ne perunkirjoituksessa kertonee..perunkirjoitus tapahtuu hautaustoimiston edustajan ja avokumppanin kanssa.

Tiedän että tilejä on ja niitä ei välttämättä haluta näyttää siellä perunkirjoituksessa, kun avopuoliso ei halunnut meitä edes paikalle joten pankkiinko otan nyt yhteyden..ja mitenkähän pankinkin saa selville jos avopuoliso sitä ei ilmoita..luulisi että on rikos jos salaa jotain perunkirjoituksessa ja jos jää siitä kiinni.

• lisuke
        neuvoja kaipaava kirjoitti:

Kiitos avustanne, pitääkö kirjallinen lakiosavaatimus laatia jo etukäteen perunkirjoitusta varten ja onkohan sitä varten olemassa jokin tietty muoto, vai riittääköhön allekirjoitettu "minä se ja se vaadin lakiosuuteni"..täytynee sellainen varmuuden vuoksi tulostaa mutta jos siinä on jokin tietty muoto oltava, kait ne perunkirjoituksessa kertonee..perunkirjoitus tapahtuu hautaustoimiston edustajan ja avokumppanin kanssa.

Tiedän että tilejä on ja niitä ei välttämättä haluta näyttää siellä perunkirjoituksessa, kun avopuoliso ei halunnut meitä edes paikalle joten pankkiinko otan nyt yhteyden..ja mitenkähän pankinkin saa selville jos avopuoliso sitä ei ilmoita..luulisi että on rikos jos salaa jotain perunkirjoituksessa ja jos jää siitä kiinni.

Weillin Göös Lakimiesliiton Kustannus ja vastaavista löytyy malleja. Kannattaa varmistaa, että riittääkö perukirjaan kirjaaminen ja testamentin saajan allekirjoitus perukirjassa, ettet menetä oikeuttasi lakiosaan. Oleellista on se, että 6 kk kuluessa testamentin tiedoksisaannista saat testamentin saajalta todistetun kuittauksen, että hän on lakiosavaatimuksesi vastaanottanut. Tarvittaessa pitää käyttää haastemiestä tiedoksiannossa. Testamentin saaja voi antaa sinulle todistetun suostumuksen ilman vaatimustakin.
        Sinä voit jättää testamentin hyväksymättä ja perinnönjako jumittuu 6 kk. Sinun ei ole pakko kuitenkaan nostaa moitetta ja hyväksymättäkin jätetty testamentti saa 6kk kuluttua lainvoiman. Testamentin hyväksymättömyys ei mitenkään korvaa ko. lakiosavaatimuksen tarvetta.
        Kuolinpäivän saldot merkitään perukirjaan ja myöhemmät tilitapahtumat saat pesän osakkaana pankista perukirjan esittämällä. Samalla voit tiedustella nimellä mahdollisia perukirjasta unohtuneita tilejä. Saattaa olla, että maistraatin tarkastamattoman/leimaamattoman perukirjan lisäksi pankki voi vaatia sukuselvityksen. Pyydä perunkirjoittajalta perukirjan lisäksi jo tilaisuudessa kopiot myös virkatodistuksista. Laihakin sopu on lihavaa riitaa halvempi kaikille osapuolille!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5161
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      47
      2809
    3. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2802
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2468
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      22
      1770
    6. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1647
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1610
    8. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1324
    9. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1268
    10. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      96
      1197
    Aihe