Datanomi/jne.

Joku vain

Joo, eli kysyisin, että mitä datanomit tekee? Onko heille ylempiä koulutuksia ja paljon on datanomin keski netto-palkka? Tai siitä korkeimpien virkojen palkka?
Mitä eroa on datanomilla ja tietokoneinsinöörillä?

Kiitos jo etukäteen jos joku jaksaisi vastata näihin. :)

22

5057

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Stogen

      Nyt tietysti puhun omasta näkökulmastani, mutta datanomi on sellainen 20 vuotta sitten ollut ihan hyvä atk-alan tutkinto. Nykyiset vaatimukset ovat sellaisia, että tradenomi (amk-inssi) on minimi aloittelijalle, mikäli haluat osallistua ohjelmistojen kehittämiseen. Datanomi on lähinnä tukihenkilö, kuten mikrotuki jne.

      Ei kannata pullistella nykyisin, kuinka osaa ja osaa.... Oleellista on se, että teknologioiden tunteminen (esim. Java/relaatiokannat/oliopohjainen suunnittelu) vie jo niin kauan, että tuo 140 - 160 opintoviikkoa (nykyisin lasketaan opintopisteitä) on mielestäni liian lyhyt omaksua kaikki kunnolla, mutta sillä pääsee alkuun.

      Tulet saamaan mitä kummallisimpia vastauksia puolesta ja vastaan, mutta usko mua, mä tiedän, mitä puhun:

      20 vuotta alalla, datanomi 1985
      korotus tradenomiksi 1992 - 1995
      jatkuvasti avoimessa opintoviikkoja (mm. C ja Java)

      Ohjelmointi työnä on muuttunut johonkin ihan muuhun, mitä se oli taannoin. Rajuja muutoksia on tapahtunut viime vuosina, ja tulevaisuus vaan näyttää hurjemmalta (mm. ohjelmointityötä Intiaan).

      Jos mä tänään menisin kouluun, mä menisin ehdottomasti sellaiseen amk-koulutukseen, jossa mä liitän tietotekniikan esim. sähköoppiin (teollisuusautomaattio ehkäpä).

      Eli datanomi on kuin merkonomi, korvaa "lukion".

      • tiku-67

        Itsekin olen datanomi (valmistunut -93) ja teen hommia juuri mikrotuessa. Kuvittelen kuitenkin saaneeni koulutuksen vähän "tasokkaampiin" hommiin, sillä opinto-ohjelmaan ei kuulunut lainkaan raudan kanssa touhuamista, vaan eniten tunteja oli ohjelmoinnin ja suunnittelun osalta.

        Ihmettelin myös loppukommenttiasi "Eli datanomi on kuin merkonomi, korvaa "lukion".", sillä ainakin tuolloin datanomilinja oli vain ja ainoastaan yo-pohjainen, eikä näinollen siis korvannut vaan EDELLYTTI lukion käyntiä. Toisaalta muistan myös kuulleeni jostain, että datanomiopetus olisi läpikäynyt melkoisen muodonmuutoksen valmistumiseni jälkeen, ja että me olisimme olleet viimeiset vanhan opetussuunnitelman mukaan koulutetut.


      • jotain tietävä
        tiku-67 kirjoitti:

        Itsekin olen datanomi (valmistunut -93) ja teen hommia juuri mikrotuessa. Kuvittelen kuitenkin saaneeni koulutuksen vähän "tasokkaampiin" hommiin, sillä opinto-ohjelmaan ei kuulunut lainkaan raudan kanssa touhuamista, vaan eniten tunteja oli ohjelmoinnin ja suunnittelun osalta.

        Ihmettelin myös loppukommenttiasi "Eli datanomi on kuin merkonomi, korvaa "lukion".", sillä ainakin tuolloin datanomilinja oli vain ja ainoastaan yo-pohjainen, eikä näinollen siis korvannut vaan EDELLYTTI lukion käyntiä. Toisaalta muistan myös kuulleeni jostain, että datanomiopetus olisi läpikäynyt melkoisen muodonmuutoksen valmistumiseni jälkeen, ja että me olisimme olleet viimeiset vanhan opetussuunnitelman mukaan koulutetut.

        Mun kaveri lukee datanomiksi. Se meni sinne merkonomipohjalta, eli lukiota ei vaadittu. Mutta luultavasti voi pelkän peruskoulun pohjaltakin lukea datanomiksi! Sikäli vastaa ehkä merkonomin tutkintoa, että on tietääkseni toisen asteen koulutusta. Datanomit ei pääse hienoihin hommiin, ja aloituspalkka on alle 1500 e kuussa.

        Tietojenkäsittelyn tradenomi ja ammattikorkea-insinööri ovat saman arvoisia tutkintoja (amk), mutta insinöörit sattuvat pääsemään helpommin ohjelmointihommiin, vaikka tradenomitkin lukevat paljon ohjelmointia. Joku tradenomi, joka on valinnaisena aineena lukenut lisäkursseja ohjelmointia, on todennäköisesti huomattavasti parempi ohjelmoimaan kuin vaikka huonoilla papereilla valmistunut insinööri. Työnantajat eivät valitettavasti kurki lainkaan numeroita niistä todistuksista.

        Seuraavaksi korkeemmat "atk-tutkinnot" on ainakin diplomi-insinööri (yliopisto) ja tietojenkäsittelyn maisteri yliopistosta (en muista virallista nimee, mutta tietojenkäsittelytieteiden laitoksella voi opiskella).

        Tietotekniikkaa voi myös opiskella erikoisammattitutkinnoilla, ja muilla kursseilla. Itse aloitan syksyllä Symbian-ohjelmoinnin ammattiopinnot viikonloppuopiskeluna.


      • mutta sääntö määrää
        jotain tietävä kirjoitti:

        Mun kaveri lukee datanomiksi. Se meni sinne merkonomipohjalta, eli lukiota ei vaadittu. Mutta luultavasti voi pelkän peruskoulun pohjaltakin lukea datanomiksi! Sikäli vastaa ehkä merkonomin tutkintoa, että on tietääkseni toisen asteen koulutusta. Datanomit ei pääse hienoihin hommiin, ja aloituspalkka on alle 1500 e kuussa.

        Tietojenkäsittelyn tradenomi ja ammattikorkea-insinööri ovat saman arvoisia tutkintoja (amk), mutta insinöörit sattuvat pääsemään helpommin ohjelmointihommiin, vaikka tradenomitkin lukevat paljon ohjelmointia. Joku tradenomi, joka on valinnaisena aineena lukenut lisäkursseja ohjelmointia, on todennäköisesti huomattavasti parempi ohjelmoimaan kuin vaikka huonoilla papereilla valmistunut insinööri. Työnantajat eivät valitettavasti kurki lainkaan numeroita niistä todistuksista.

        Seuraavaksi korkeemmat "atk-tutkinnot" on ainakin diplomi-insinööri (yliopisto) ja tietojenkäsittelyn maisteri yliopistosta (en muista virallista nimee, mutta tietojenkäsittelytieteiden laitoksella voi opiskella).

        Tietotekniikkaa voi myös opiskella erikoisammattitutkinnoilla, ja muilla kursseilla. Itse aloitan syksyllä Symbian-ohjelmoinnin ammattiopinnot viikonloppuopiskeluna.

        No jaa...
        minä pääsin datanomin papereilla kehityspäälliköksi, joskin papereilla ei sen kanssa ollut mitään tekemistä.

        Pääsääntöisesti kuitenkin niin, että datanomin papereilla ei pääse mihinkään. Alaisuudessani olevat olivat kaikki vähintään tradenomeja/insinöörejä. Loput FM (tietojenkäsittely) ja dippainssejä.

        Tie tuli pystyyn tuon pallin jälkeen. Täytyi hakea vauhtia uraan yliopistosta.

        Uskokaa pois, datanomiksi ei kannata edes harkita. En olisi itsekään harkinnut datanomia omaan alaisuuteeni -ellei hakija osoittaisi poikkeuksellista lahjakkuutta kokonaisvaltaisesti. Hyvin harvoin sellaisia näkyy dippainsseissäkään/maistereissakaan, joten mahdollisuudet datanomilla ovat lähellä nollaa -ainakin omaan työpaikkaani.


      • "Entinen" Datanomi

        Datanomi ei todellakaan ole kuin merkonomi. Ne ovat 2 ihan eri ammattia vaikka ne ovat samalla tasolla. Vaikka datanomikin lukee paljon kaupallisia aineita niin ei se silti ole kuin merkonomi.


    • koko juttu!!!

      Jos olet niin tietämätön, että kysyt mitä eroa on datanomilla ja insinöörillä, niin unohda koko ala!!!

      • vaikka rannalle

        Todella rakentava kommentti! Tolla lähtökohdalla suurin osa ei koskaan kouluttautuisi millekään alalle. Jos täällä vain yksi kovari, joka heittää noita typeriä "unohda koko juttu, kun et edes tiedä..." tyyppisiä kommentteja, niin koskaan en ole nähnyt hänen kirjoittavan mitään lukemisen arvoista.


      • järkeä sitten
        vaikka rannalle kirjoitti:

        Todella rakentava kommentti! Tolla lähtökohdalla suurin osa ei koskaan kouluttautuisi millekään alalle. Jos täällä vain yksi kovari, joka heittää noita typeriä "unohda koko juttu, kun et edes tiedä..." tyyppisiä kommentteja, niin koskaan en ole nähnyt hänen kirjoittavan mitään lukemisen arvoista.

        on kysellä, että onko 1 1 kaksi??? On se kumma juttu, kun kaikenmaailman uusavuttomat kirjoittelevat mitä sattuu ja sitten kun niiden pientä kuplaa hieman tökkii, niin rupeaa arvostelu, että olipas tyhmä kommentti tms.


    • fct

      1) Toimistotietotekniikan parissa hääräämistä. Käytön tukea, puhelintukea, laitetukea, web-sivuja, tietokantoja, lähiverkon palveluiden ylläpitoa, tietokoneiden, ohjelmien ja oheislaitteiden asennusta ym.

      2) IT-tradenomi.

      3) En osaa sanoa.

      4) Osaamisalueet, koulutustaso, työtehtävät ja palkka. Datanomi on nykyisin luonnontieteiden alan (aiemmin kaupan ja hallinnon alan) toisen asteen ammatillinen tutkinto, insinööri teknisen alan ammatillisen korkea-asteen tutkinto.

      Datanomi on tekniikasta ja laitteistosta pihalla kuin lumiukko (koulutuksensa puolesta). Insinöörit suunnittelevat ja ohjelmoivat vaikkapa tietokoneen käyttöjärjestelmän, dvd-soittimen, pankkiautomaatin tai pesukoneen toimimaan. Datanomi ei tiedä näistä mitään. Samoin kriittisten ja teknisten tietojärjestelmien ja verkkojen parissa työskentely kuuluu insinöörien toimenkuvaan.

      • Jugi

        Olen datanomi vm. 06.

        Ensinnäkin datanomi on edelleen kaupan ja hallinnon alan toisen asteen koulutus. Voisin vielä lisätä, että ainakin meillä oli kaksi suuntautumista; käytöntuki ja ohjelmointi.

        Toisekseen se mihin firmaan pääset määrää sun työt/palkan. Itse pääsin työharjottelun kautta hyvään firmaan ja nyt palkka 1500€/kk ylityöt. Viimeiset 3 viikkoa oon valvonu kriittisiä järjestelmiä, joten kyllä hyviin hommiin pääsee. Ja palkka juoksee. :)

        Sama se muillakin toisen asteen tutkinnoilla on; tutkinto on vain pinta raapaisu ja työnantaja kouluttaa itse duuniin.


      • pieni lisäys
        Jugi kirjoitti:

        Olen datanomi vm. 06.

        Ensinnäkin datanomi on edelleen kaupan ja hallinnon alan toisen asteen koulutus. Voisin vielä lisätä, että ainakin meillä oli kaksi suuntautumista; käytöntuki ja ohjelmointi.

        Toisekseen se mihin firmaan pääset määrää sun työt/palkan. Itse pääsin työharjottelun kautta hyvään firmaan ja nyt palkka 1500€/kk ylityöt. Viimeiset 3 viikkoa oon valvonu kriittisiä järjestelmiä, joten kyllä hyviin hommiin pääsee. Ja palkka juoksee. :)

        Sama se muillakin toisen asteen tutkinnoilla on; tutkinto on vain pinta raapaisu ja työnantaja kouluttaa itse duuniin.

        1500 € on huono palkka.


      • fct
        Jugi kirjoitti:

        Olen datanomi vm. 06.

        Ensinnäkin datanomi on edelleen kaupan ja hallinnon alan toisen asteen koulutus. Voisin vielä lisätä, että ainakin meillä oli kaksi suuntautumista; käytöntuki ja ohjelmointi.

        Toisekseen se mihin firmaan pääset määrää sun työt/palkan. Itse pääsin työharjottelun kautta hyvään firmaan ja nyt palkka 1500€/kk ylityöt. Viimeiset 3 viikkoa oon valvonu kriittisiä järjestelmiä, joten kyllä hyviin hommiin pääsee. Ja palkka juoksee. :)

        Sama se muillakin toisen asteen tutkinnoilla on; tutkinto on vain pinta raapaisu ja työnantaja kouluttaa itse duuniin.

        > Olen datanomi vm. 06.

        Tuore asiantuntija paikalla siis.

        > Ensinnäkin datanomi on edelleen kaupan ja hallinnon alan toisen asteen koulutus.

        Tutkitaan ennen kuin hutkitaan, jooko?

        http://www.minedu.fi/OPM/Koulutus/artikkelit/ammatillisen_koulutuksen_uudistuksia/index.html?lang=fi

        > Voisin vielä lisätä, että ainakin meillä oli kaksi suuntautumista; käytöntuki ja ohjelmointi.

        En tunne yhtään ohjelmointiin suuntautunutta datanomia, mihinköhän tehtäviin nämä mahtavat sijoittua?

        > Toisekseen se mihin firmaan pääset määrää sun työt/palkan.

        Tämä on aivan totta koulutuksesta riippumatta. Alleviivaisin sanan "pääset".

        > Itse pääsin työharjottelun kautta hyvään firmaan ja nyt palkka 1500€/kk ylityöt.

        Paljonko huonoissa firmoissa saa?

        > Viimeiset 3 viikkoa oon valvonu kriittisiä järjestelmiä, joten kyllä hyviin hommiin pääsee. Ja palkka juoksee. :)

        Kappas, mitäs teillä ajetaan ja millä alustalla?


      • isotopi
        pieni lisäys kirjoitti:

        1500 € on huono palkka.

        Ei 1500 e /kk nyt niin huonosti ole - juuri valmistuneelle datanomille, ihan jees minusta.

        Palkkahan nousee radikaalisti sitten muutaman vuoden työskentelyn jälkeen ja kun on jo ne muutamat tuotannonohjaukset oltu asentamassa.


    • Sanoisin näin että työkokemus on tärkein, olen atk-tukihenkilö koulutukseltani käynyt joskus toisella asteella nyt kuitenkin työn ohessa opisekelen insinööriksi mutta siis työkokemuksella olen päässyt töihin isoon firmaan ja palkka huitelee siellä 3000€ kieppeillä. Mutta ehkä tästä vielä valmistutaan ;)

      • mitä????

        Siis oletko atk-tukihenkilö ja tienaat 3000e/kk, vai että se on sinun koulutuksesi, mutta olet muissa tehtävissä? Kuulostaa vaan aikast hurjalta palkalta atk-tukihenkilölle :)


      • ratkaisee
        mitä???? kirjoitti:

        Siis oletko atk-tukihenkilö ja tienaat 3000e/kk, vai että se on sinun koulutuksesi, mutta olet muissa tehtävissä? Kuulostaa vaan aikast hurjalta palkalta atk-tukihenkilölle :)

        Viestin mukaan hänen koulutus on tukihenkilö. Nykyisten tehtävien luonne ei tullut esille. Joka tapauksessa hän on oikeassa työkokemuksen tärkeyden suhteen koulutukseen verrattuna. Itse olen drop out yliopistolta, koska siirryin työelämään IT-alalle 90-luvun loppupuolella kesken opintojeni. Nyt on noin kymmenen vuotta työkokemusta ja liksa sen myöta kohtuullinen 4300€/kk. Tuskin koskaan valmistun.


      • ratkaisee kirjoitti:

        Viestin mukaan hänen koulutus on tukihenkilö. Nykyisten tehtävien luonne ei tullut esille. Joka tapauksessa hän on oikeassa työkokemuksen tärkeyden suhteen koulutukseen verrattuna. Itse olen drop out yliopistolta, koska siirryin työelämään IT-alalle 90-luvun loppupuolella kesken opintojeni. Nyt on noin kymmenen vuotta työkokemusta ja liksa sen myöta kohtuullinen 4300€/kk. Tuskin koskaan valmistun.

        Tosiaan en ole atk-tukihenkilö. Enemmän asiantuntija tehtävissä nykyään. Mutta työkokemuksella tänne olen päässyt, ja tosiaan valmistuminen tässä varmasti kestää vielä ammattikorkeesta jonkin aikaa kun työtä riittää.

        Mielestäni nykyään on kaksi vaihtoehtoa päästä hyvään duuniin, joko pohjalta työkokemuksen kautta tai sitten lukemalla suoraan vähintään insinööriksi. Ja kyllä se on myös kiinni persoonasta ja siitä miten asian esittää että on hyvä työntekijä.


    • järjestelmäasiantuntija

      Olen valmistunut Datanomiksi vuonna 2005 ja ny "jo" järjestelmäasiantuntijan duunissa, hyvät edut ja palkka.

      • niin,

        täytyy taas muistuttaa kaikkia lukijoita, että tittelin "Järjestelmäasiantuntija" alla on niin moninainen joukko eritasoisia ja hyvinkin eri vaativuustason työtehtäviä tekeviä työntekijöitä. Parhaimmat Järjestelmäasiantuntijat tienaavat varmasti jopa 5000e/kk ja työnkuva on vaativa ja vaatii helposti vähintään insinöörin paperit, mutta suurin osa, joka tämän hienon tittelin ovat saaneet taapertavat helposti palkkaluokissa 1600-2200e/kk.


      • Järjestelmäasiantuntija

        nimikkeellä meillä taitaa olla jo siivoojatkin. Sorry, mutta tuo nimike koki inflaation jo 5 vuotta sitten. Tarkoittaa siis nykyisin lähinnä mikrotukea.


      • Järjestelmäasiantuntija
        Järjestelmäasiantuntija kirjoitti:

        nimikkeellä meillä taitaa olla jo siivoojatkin. Sorry, mutta tuo nimike koki inflaation jo 5 vuotta sitten. Tarkoittaa siis nykyisin lähinnä mikrotukea.

        mut onhan se mukava päästä reissaa ja saada vastuuta kansainvälisessä yrityksessä Järjestelmäasiantuntija nimikkeellä. Varsinkin kun on pelkkä datanomi


    • Suurin osa

      todellisuudessa suurin osa AMK:in käyneistä IT-ihmisistä huomennakin töissä joutuvat korjaamaan jonkun toimistosihteerin tulostinta tai ihmettelemään miksi peevelissä tämä serveri on yöllä sammunu.... Sellaista se elämä on 1600 euron palkalla sitten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      281
      19199
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      86
      3612
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      124
      2255
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      196
      1956
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1860
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      293
      1610
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1362
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      86
      1308
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      149
      1162
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      242
      1069
    Aihe