skootterini ei kulje

kyselijä

moi. mulla on gilera runner vm.1999-2000. mulla oli variaattori rikki niin kävin ostamassa uuden ja laitoin sen paikalleen. sitä uusimista ennen mopo kulki alle 40kmh ja siitä kuului kova ääni. Enään siitä ei kuulu paljoa mitään ääntä ja kulkeekin iha hyvin, mutta mopo ei kiihdy, kuski kiihtyy kyllä:D. (Ennen kiihty TOSI hyvin)Kun vaikka lähden liikennevaloista niin mopoa pitää melkein työntää että se lähtee liikkeelle. Olen kokeillut vaihtaa erin painosia rullia mutta nekään eivät vaikuta..tietäiskö joku missä on "vika"/mitä pitäis tehdä ?

26

13681

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fireblade

      Moi

      Joo, veikkaan, että variaattorin rullat "poikittain". Eli välitys on kokoajan "täpöllä", eli säätö ei toimi.

      Variaattori auki sitten vaan ja tarkastamaan, että säätö toimii.

      • kyselijä

        en nyt tajua mitä pitäs tehä..=)Mitämeinaatko "poikittain" :o

        Variaattori auki sitten vaan ja tarkastamaan, että säätö toimii.
        Mikä säätö:O


      • skrymer90
        kyselijä kirjoitti:

        en nyt tajua mitä pitäs tehä..=)Mitämeinaatko "poikittain" :o

        Variaattori auki sitten vaan ja tarkastamaan, että säätö toimii.
        Mikä säätö:O

        variaattorin hihna luistaa lähdössä, eri liian kulunut, kone ottaa niin paljon kierroksia lähdössä että kytkin ei kerkee ottaa kiinni kunnolla, vaihda siis uus hihna


      • fireblade
        kyselijä kirjoitti:

        en nyt tajua mitä pitäs tehä..=)Mitämeinaatko "poikittain" :o

        Variaattori auki sitten vaan ja tarkastamaan, että säätö toimii.
        Mikä säätö:O

        Moi

        Niin, toi etummainen lautaspyörästöhän on keskipakosäätöinen, siis se, jota kone pyörittää.

        Noi rullathan "tyrkkää" tota liikkuvaa lautasta toista kohti ja välitys muuttuu isommaksi. Eli hihna nousee lautaspyöräparin kehällä ulommaksi, koska noi rullat sinkoutuu säätölaitteessa keskipakovoiman vaikutuksesta....

        Eli eli, kato , että rullat on siellä oikassa asennossa ja liikkuvat. Olen vaan törmäännyt muutaman kerran siihen, että noi rullat on siellä jumissa.....poikittain....jolloin välitys ei vaihdu "pienelle".

        Ymmärsitkös?


      • kyselijä
        skrymer90 kirjoitti:

        variaattorin hihna luistaa lähdössä, eri liian kulunut, kone ottaa niin paljon kierroksia lähdössä että kytkin ei kerkee ottaa kiinni kunnolla, vaihda siis uus hihna

        No se ei johdu hihnasta. Olen aika vasta ostanu uuden hihnan eikä toimi ei vanhalla eikä uudehkolla hihnalla.


      • kyselijä
        fireblade kirjoitti:

        Moi

        Niin, toi etummainen lautaspyörästöhän on keskipakosäätöinen, siis se, jota kone pyörittää.

        Noi rullathan "tyrkkää" tota liikkuvaa lautasta toista kohti ja välitys muuttuu isommaksi. Eli hihna nousee lautaspyöräparin kehällä ulommaksi, koska noi rullat sinkoutuu säätölaitteessa keskipakovoiman vaikutuksesta....

        Eli eli, kato , että rullat on siellä oikassa asennossa ja liikkuvat. Olen vaan törmäännyt muutaman kerran siihen, että noi rullat on siellä jumissa.....poikittain....jolloin välitys ei vaihdu "pienelle".

        Ymmärsitkös?

        Moi
        ei olisi iha noin tarkasti tarvinu selittä,:) kyllä ymmärrän mikä niiden rullien tehtävä on eikä ne ole väärin päin. Ennenkuin laittoin ne tarkistin moneen kertaan.


      • fireblade
        kyselijä kirjoitti:

        Moi
        ei olisi iha noin tarkasti tarvinu selittä,:) kyllä ymmärrän mikä niiden rullien tehtävä on eikä ne ole väärin päin. Ennenkuin laittoin ne tarkistin moneen kertaan.

        Moi

        No niin, teoria siis hallussa, hyvä niin.

        Jokatapauksessa lähtisin purkamaan ongelmaa avaamalla sen variaattorin kopan.

        Joku siellä nyt vaan saattaapi olla juntturassa.


      • kyselijä
        fireblade kirjoitti:

        Moi

        No niin, teoria siis hallussa, hyvä niin.

        Jokatapauksessa lähtisin purkamaan ongelmaa avaamalla sen variaattorin kopan.

        Joku siellä nyt vaan saattaapi olla juntturassa.

        moi
        Itse aattelinkin, että vielä avaan sen kopan ja katon mikä mättää. Vaikka olen varmaan jo melkein 10 kertaa avannut sen kokeillakseen erin painosia rullia. Mutta katon vielä kertaalleen.=)


      • kyselijä
        fireblade kirjoitti:

        Moi

        No niin, teoria siis hallussa, hyvä niin.

        Jokatapauksessa lähtisin purkamaan ongelmaa avaamalla sen variaattorin kopan.

        Joku siellä nyt vaan saattaapi olla juntturassa.

        moi vielä
        Katoin sinne variaattorin sisälle enkä mielestäni löytänyt mitään vikaa. mikäköhän voisi olla.
        ja PS: tuo aiheen otsikko on väärin. Mopo kyllä kulkee mutta tarkoitus oli kertoa ettei se kiihdy.=)
        HALUAN SEN KIIHTYMÄÄN !


      • fireblade
        kyselijä kirjoitti:

        moi vielä
        Katoin sinne variaattorin sisälle enkä mielestäni löytänyt mitään vikaa. mikäköhän voisi olla.
        ja PS: tuo aiheen otsikko on väärin. Mopo kyllä kulkee mutta tarkoitus oli kertoa ettei se kiihdy.=)
        HALUAN SEN KIIHTYMÄÄN !

        Moi

        No niin, katso, että se lautaspuöräpari ( se etummainen ) liikkuu niin, että se hihna pääsee sinne ihan alas.

        Hihnan on päästävä sinne ihan keskelle, jotta välitys olis pieni.


      • kyselijä
        fireblade kirjoitti:

        Moi

        No niin, katso, että se lautaspuöräpari ( se etummainen ) liikkuu niin, että se hihna pääsee sinne ihan alas.

        Hihnan on päästävä sinne ihan keskelle, jotta välitys olis pieni.

        moi
        joo o, siinä se vika oli. Lautasten välissä ei ollut tarpeeksi väliä, jotta tulisi pienempi välitys. Silloin kun ostin sen uuden varin, niin siinä tuli uudet holkit mukana ja tietenki laitoin ne paikalleen. Nyt kokeilin vanhoilla holkeilla niin mopo kiihty melkein liiankin hyvin, mutta ei kulkenut kun 25kmh ja kone huusi vain. Pitäisi varmaan sitä vanhaa holkkia jotenkin vähän lyhentää, että välitykset tulisivat sopivaksi ja mopo kiihtyisi ja kulkisi "suht" hyvin. En tiedä miten kaveri sai skootterinsa kiihtymään ja kulkemaan hyvin. Olisi kiva kun itselläkin kulkisi ja kiihtyisi hyvin..=)


      • kyselijä kirjoitti:

        moi
        joo o, siinä se vika oli. Lautasten välissä ei ollut tarpeeksi väliä, jotta tulisi pienempi välitys. Silloin kun ostin sen uuden varin, niin siinä tuli uudet holkit mukana ja tietenki laitoin ne paikalleen. Nyt kokeilin vanhoilla holkeilla niin mopo kiihty melkein liiankin hyvin, mutta ei kulkenut kun 25kmh ja kone huusi vain. Pitäisi varmaan sitä vanhaa holkkia jotenkin vähän lyhentää, että välitykset tulisivat sopivaksi ja mopo kiihtyisi ja kulkisi "suht" hyvin. En tiedä miten kaveri sai skootterinsa kiihtymään ja kulkemaan hyvin. Olisi kiva kun itselläkin kulkisi ja kiihtyisi hyvin..=)

        itse muokkasin etuvariaattorin lautasia niin että ensiksi kokeilin kuinka paljon lautasten pitäsi lähetyä kun hihna on aivan "tapissaan" etuvariaattorin ulkokehän tasalla...
        Lautasten piti tulla tasan 2mm likemmäksi toisiaan että hihna olisi optimimmillaan ulkokehällä.... ja ei muuta kuin koneistamaan... eli lautaset sorviin ja vot niinhän se KeeWayn alumiinlautaset muokkautuivat helposti toki samalla piti lyhentää holkkiakin samassa suhteessa kuin lautasiakin jotta sen saa kiinni yli päätään...
        Kaikki meni hyvin mutta ongelmaksi tulee pidemmän hihnan hankkiminen... kun saman levyistä hihna ja n.35-40mm pidempää ei löydykkään... :( ikävä juttu, muutenhan idea kyllä toimii...


      • fireblade
        kyselijä kirjoitti:

        moi
        joo o, siinä se vika oli. Lautasten välissä ei ollut tarpeeksi väliä, jotta tulisi pienempi välitys. Silloin kun ostin sen uuden varin, niin siinä tuli uudet holkit mukana ja tietenki laitoin ne paikalleen. Nyt kokeilin vanhoilla holkeilla niin mopo kiihty melkein liiankin hyvin, mutta ei kulkenut kun 25kmh ja kone huusi vain. Pitäisi varmaan sitä vanhaa holkkia jotenkin vähän lyhentää, että välitykset tulisivat sopivaksi ja mopo kiihtyisi ja kulkisi "suht" hyvin. En tiedä miten kaveri sai skootterinsa kiihtymään ja kulkemaan hyvin. Olisi kiva kun itselläkin kulkisi ja kiihtyisi hyvin..=)

        Moi

        Ok, siis vika löytyi variaattorista.

        No niin, vähän tuntuu siltä, että toi sun "uus" variaattori ei olis ihan sopiva tohon vehkeeseen?

        Jos lähdet sitä nyt modifioimaan. niin ole sitten tarkkana, ettei se hihna kulje siellä ihan kierossa.

        Nyt en rupee sitten neuvomaan, koska en pysty ottamaan vastuuta sanomisistani, kun en näe tapausta. Kaukoparantaminen on suhteellisen vaikeata.

        Ohjeena voin sanoa vain, että etuvariaattorin säädön pitää toimia koko nopeusalueella, eli pitää olla ensiksi lautasissa väliä ja lopuksi niitten pitää mennä kiinni, jolloin hihna nousee ylös kehälle. Perusjuttu. Lisäksi takimmaisen lautaspyörän säädön pitää myös toimia jouhevasti, siellä hihna menee kehältä alas ja jousi pitää hihnan kireyden sopivana. Lisäksi hihnan pitää pysysä suhteellisen suorassa.....

        Kannattaa miettiä ennenkuin tekee.

        Maltilla, maltilla.


      • dfsdfsdfsdfsdfsdfsd
        fireblade kirjoitti:

        Moi

        Ok, siis vika löytyi variaattorista.

        No niin, vähän tuntuu siltä, että toi sun "uus" variaattori ei olis ihan sopiva tohon vehkeeseen?

        Jos lähdet sitä nyt modifioimaan. niin ole sitten tarkkana, ettei se hihna kulje siellä ihan kierossa.

        Nyt en rupee sitten neuvomaan, koska en pysty ottamaan vastuuta sanomisistani, kun en näe tapausta. Kaukoparantaminen on suhteellisen vaikeata.

        Ohjeena voin sanoa vain, että etuvariaattorin säädön pitää toimia koko nopeusalueella, eli pitää olla ensiksi lautasissa väliä ja lopuksi niitten pitää mennä kiinni, jolloin hihna nousee ylös kehälle. Perusjuttu. Lisäksi takimmaisen lautaspyörän säädön pitää myös toimia jouhevasti, siellä hihna menee kehältä alas ja jousi pitää hihnan kireyden sopivana. Lisäksi hihnan pitää pysysä suhteellisen suorassa.....

        Kannattaa miettiä ennenkuin tekee.

        Maltilla, maltilla.

        Liian painavat variaattorinrullat ja liian löysä vastapainejousi? Vaihda rullat 5,0-5,5 grammasiks ja vastapainejousi lilaan 82% jäykempään.


      • fdsfdsfdsfsdfsdfsd
        dfsdfsdfsdfsdfsdfsd kirjoitti:

        Liian painavat variaattorinrullat ja liian löysä vastapainejousi? Vaihda rullat 5,0-5,5 grammasiks ja vastapainejousi lilaan 82% jäykempään.

        Löysin samanalaisen ongelman sanili.tk:n foorumilta, eli mopo ei kiihdy liikennevaloista vaan täytyy melkein työntää liikkeelle. Tässäpä linkkiä: http://www.getphpbb.com/phpbb/viewtopic.php?t=370&start=150&mforum=sanili ja sieltä keskeltä moonliten viesti.


      • kyselijä
        fdsfdsfdsfsdfsdfsd kirjoitti:

        Löysin samanalaisen ongelman sanili.tk:n foorumilta, eli mopo ei kiihdy liikennevaloista vaan täytyy melkein työntää liikkeelle. Tässäpä linkkiä: http://www.getphpbb.com/phpbb/viewtopic.php?t=370&start=150&mforum=sanili ja sieltä keskeltä moonliten viesti.

        moi

        Joo, pitää tässä huomenna alkaa katto että mitä tekis ton kanssa ja paljon kiitoksia kaikille kun vaivauduitte autamaan.
        Tack!=)

        PS: Tarkkailkaa tätä keskustelua väliajoin, jos minulla tulee ongelmia tämän kanssa. kirjoitan sen tänne.=)


      • kyselijä
        PappaSkootteri kirjoitti:

        itse muokkasin etuvariaattorin lautasia niin että ensiksi kokeilin kuinka paljon lautasten pitäsi lähetyä kun hihna on aivan "tapissaan" etuvariaattorin ulkokehän tasalla...
        Lautasten piti tulla tasan 2mm likemmäksi toisiaan että hihna olisi optimimmillaan ulkokehällä.... ja ei muuta kuin koneistamaan... eli lautaset sorviin ja vot niinhän se KeeWayn alumiinlautaset muokkautuivat helposti toki samalla piti lyhentää holkkiakin samassa suhteessa kuin lautasiakin jotta sen saa kiinni yli päätään...
        Kaikki meni hyvin mutta ongelmaksi tulee pidemmän hihnan hankkiminen... kun saman levyistä hihna ja n.35-40mm pidempää ei löydykkään... :( ikävä juttu, muutenhan idea kyllä toimii...

        moi

        Pappaskootteri, toi voi tomia,mutta en kyllä itse viitsisi alkaa värkkäämään ja enkä oikeen ymmärrä mitä ja miten pitäisi tehdä..


    • kyselijä

      No siitä olen ainkain varma, ettei se väärä voi olla. Myyjä itse kattoin jostain luettelosta tähän sopivan variaattorin. olen varma ettei se ainakaan väärä ole.

      • ghgfhfghfghgfsds

        no ei se varmaan vääräk olekaan mutta ne osat siinä on täysin vakiota vastaavat. eli vaihdapas rullakuppiin kilisemään ne 5,1gramman rullat ja takavariaattoriin 82% alkup. jäykempi lila painejousi. setillä hintaa yhteensä 25e. tarviit etuvariaattorin avaamiseen mieluiten pulttipyssyn tai sitten lukitset sen ison hammasrattaan jollain ja väännät auki. takavariaattorin pasinejousen vaihtamiseen tarvii kuorma-auton öljynsuodatinavaimen että aukee ne isot pultit siitä kytkinkellosta. lycka till


      • kyselijä
        ghgfhfghfghgfsds kirjoitti:

        no ei se varmaan vääräk olekaan mutta ne osat siinä on täysin vakiota vastaavat. eli vaihdapas rullakuppiin kilisemään ne 5,1gramman rullat ja takavariaattoriin 82% alkup. jäykempi lila painejousi. setillä hintaa yhteensä 25e. tarviit etuvariaattorin avaamiseen mieluiten pulttipyssyn tai sitten lukitset sen ison hammasrattaan jollain ja väännät auki. takavariaattorin pasinejousen vaihtamiseen tarvii kuorma-auton öljynsuodatinavaimen että aukee ne isot pultit siitä kytkinkellosta. lycka till

        Moi, en millään pulttipyssyllä vaan mulla on oma tekniikka siihe jossa menee about puol minuttia:D
        hakkaan puukapulan hammasrattaisiin ja sitten minulla on siihe mutteriin sopiva "avain" ja laitan "avaimen" kiinni mutteriin ja puukapula tukemaan sitäkin ja sitte siihe "avaimeen" täräytän vasaralla / kirvellä nii ruuvia aukeaa. Mutta ekalla kerralla kun avasin sen käytin sitä liikkeessä ja he aukaisivat sen. nyt ruuvi on hieman löysempi ja sen saa tolla tavalla auki helposti.=)


      • kyselijä
        ghgfhfghfghgfsds kirjoitti:

        no ei se varmaan vääräk olekaan mutta ne osat siinä on täysin vakiota vastaavat. eli vaihdapas rullakuppiin kilisemään ne 5,1gramman rullat ja takavariaattoriin 82% alkup. jäykempi lila painejousi. setillä hintaa yhteensä 25e. tarviit etuvariaattorin avaamiseen mieluiten pulttipyssyn tai sitten lukitset sen ison hammasrattaan jollain ja väännät auki. takavariaattorin pasinejousen vaihtamiseen tarvii kuorma-auton öljynsuodatinavaimen että aukee ne isot pultit siitä kytkinkellosta. lycka till

        Olet sitte varma että toi vaikutta että ostaa uuden jousen ja 5,1gramman rullat..Sanoin vielä että mulla on se vikana, että välityksiä ei saa tarpeeksi pienelle eli hihnaa ei pääse aivan keskelle etuvariaattorissa. Vaikuttako nuitten (rullien ja jousen)osti tuohon?


      • kyselijä
        ghgfhfghfghgfsds kirjoitti:

        no ei se varmaan vääräk olekaan mutta ne osat siinä on täysin vakiota vastaavat. eli vaihdapas rullakuppiin kilisemään ne 5,1gramman rullat ja takavariaattoriin 82% alkup. jäykempi lila painejousi. setillä hintaa yhteensä 25e. tarviit etuvariaattorin avaamiseen mieluiten pulttipyssyn tai sitten lukitset sen ison hammasrattaan jollain ja väännät auki. takavariaattorin pasinejousen vaihtamiseen tarvii kuorma-auton öljynsuodatinavaimen että aukee ne isot pultit siitä kytkinkellosta. lycka till

        "kuorma-auton öljynsuodatinavaimen että aukee ne isot pultit siitä kytkinkellosta"

        Mistä helv*tistä saisin tollasen avaimen? Myydäänkö niitä jossain vai onko toi joku erikois avain..?=)


      • dafdsgdfhfghfg
        kyselijä kirjoitti:

        "kuorma-auton öljynsuodatinavaimen että aukee ne isot pultit siitä kytkinkellosta"

        Mistä helv*tistä saisin tollasen avaimen? Myydäänkö niitä jossain vai onko toi joku erikois avain..?=)

        ...onnistuu myös Moposportissa myytävällä yli-isolla auton öljynsuodatinavaimella


      • kyselijä
        dafdsgdfhfghfg kirjoitti:

        ...onnistuu myös Moposportissa myytävällä yli-isolla auton öljynsuodatinavaimella

        käviskä tällanen: http://kauppa.osaset.com/product_info.php?products_id=1408&osCsid=c089a194f9ed36452025010cf1a13a78
        VAI

        Tällanen: http://kauppa.osaset.com/product_info.php?products_id=1409&osCsid=c089a194f9ed36452025010cf1a13a78

        Käykä nuo siihe:o?


      • löytyy täältä

      • kyselijä
        löytyy täältä kirjoitti:

        Venttiilit vutaa ohi, pyydä huollossa putsaamaan venttili kupit. tunnin työ.

        Eikö sitä voi ite puhistaa. paljonko maksaa huolto,tìiättekö ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1759
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      235
      1602
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      90
      1361
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      66
      1032
    5. Aika usein mietin sitä

      Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      931
    6. Rakastan sinua ja

      Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      918
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      908
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

      Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      904
    9. On ikävä sua

      Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      862
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

      Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      37
      849
    Aihe