paprika ei punastu

Mauritz

Minulla kasvaa parvekkeella paprikaa. Paprikat ovat jo isoja mutta vihreitä. Ne alkavat vähitellen mätääntyä mutta eivät muutu punaisiksi. Mikseivät ne eivät kypsy?

12

12124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ultsi79

      Oletko varma, että paprikasi ovat punaista lajiketta? Jos ne ovatkin vihreää lajiketta, eivätkä siksi punastu?

      • piia.k

        on paprikat aivan vihreitä, ja nimenomaan ostin punaisen paprikan taimia..


      • miu
        piia.k kirjoitti:

        on paprikat aivan vihreitä, ja nimenomaan ostin punaisen paprikan taimia..

        Mulla on paprikantaimet istutettu talon seinustalle kuumaan paikkaan ja kastelen niitä päivittäin..Ja lauantaina keräsin ensimmäiset kolme punaista paprikaa.. Ja on ne muuten aivan ihanan makuisia..Paljon aurinkoa taimeille...


      • --------

        Tietääkseni ei ole edes olemassa vihreää paprika lajiketta vaan ruskeita ja punasia. Korjatkaa jos oon vääräs.

        Vihreä paprika on raaka, keltanen puolkypsä ja punainen kypsä.

        Sama on jalabenokin punainen chili ei vihreä kuin monet luulee, mut usein syödään raakana.


      • -------- kirjoitti:

        Tietääkseni ei ole edes olemassa vihreää paprika lajiketta vaan ruskeita ja punasia. Korjatkaa jos oon vääräs.

        Vihreä paprika on raaka, keltanen puolkypsä ja punainen kypsä.

        Sama on jalabenokin punainen chili ei vihreä kuin monet luulee, mut usein syödään raakana.

        Paprikat ovat raakoina vihreitä, valkoisia tai jopa lähes mustia, lajikkeesta riippuen. Suurin osa on kypsinä punaisia, mutta jotkut keltaisia tai oransseja. Myös niiden maku vaihtelee kovasti: Oranssit ovat mietoja, punaiset voimakkaasti "paprikan makuisia". Uutuus tomaattipaprika on punainen, mutta silti niin mieto, että lapset "syövät ne käsistä". Paprikoiden väreistä ja kasvatuksesta lisää sivuillani:
        http://www.geocities.com/white_paprika/


      • Anonyymi
        -------- kirjoitti:

        Tietääkseni ei ole edes olemassa vihreää paprika lajiketta vaan ruskeita ja punasia. Korjatkaa jos oon vääräs.

        Vihreä paprika on raaka, keltanen puolkypsä ja punainen kypsä.

        Sama on jalabenokin punainen chili ei vihreä kuin monet luulee, mut usein syödään raakana.

        kaupassa myydään myös vihreitä parikoita ja maku hyvä


    • ensin

      paprika tarvitsee paljon aurinkoa ja tasaista kastelua ja lannoitusta. Ensin ovat vihreitä sitten ikävän punaruskeita mutta kyllä vielä punastuvatkin

    • Mauritz

      en tiedä lajikkeen nimeä, mutta ovat punaisia. Parvekkeelle paistaa koko päivän aurinko ja olen kastellut runsaasti näinä kuumina päivinä. No,pitää toivoa parasta.

    • --------

      Jos ne todellakin alkavat mätääntyä niin silloin todennäköisesti liian kostea multaa. Syö vihreinä. Ja oletko varma, että mätääntyvät? Pehmeitä?

      Meinaan jos hyvin auringoisessa paikkaa niin silloin paprikat saattavat muuttua ihan mustan punases auringoiselta puolelta. Ja se saattaa kaukaanta näyttää mätääntymiseltä.


      Paprikat kasvavat nopeasti isoiksi mutta värin muutoksessa kestää kauan tuntuu kuin mitään ei tapahtuisi viikkoihin ja sitten saattaa jopa päivässä muuttu punaiseksi.

      Olethan lannoittanut joka kastelu kerta?
      Jos mullas ei ravinteita niin kasvi ei jaksa kypsyttää paprikoita vaan käyttää kaikki ravinteensa hengissä pysymiseen.

      • --------

        Ja paprikan väri ei muutu välttämättä tasasesti vaan laikukkaasti. Ja mullan kannattaa antaa kuivahtaa vaik kerran viikos. Jatkuval kastelul kasvi ei kasvata juuria jolloin ei saa ravinteita ja vettä kovinkaan nopeesti.

        Jos kasvilla on liian hyvät olot, niin silloin paprikoiden tuotto ei ole niitä kiireisempiä asioit. Vaan kasvi laiskottelee ja nauttii auringon paisteest. Joten anna mullankuivahtaa ja sit kastelet ihan niukasti vaikkapa viikonverran, pidä kuitenkin huoli, ettei multa pääse kuivahtamaan kivikovaksi. Jolloin kasville tulee kiire tehdä hedelmät valmiiksi.


      • Mauritz

        Kyllä olen maistanut ja eivät maistuneet mitenkään erityisen hyvälle.Paprikat alkavat muuttumaan valkoisiksi ja pehmeiksi päistä.
        En ole kyllä lannoittanut joka kastelu kerta ja pitää varmaan vähentää sitä kastelu kun ei tule muutakaan mieleen kuin että kastelen liikaaa.


    • Anonyymi

      Tuli mieleen että pitääkö niistä poistaa lehtiä niinkuin kurkuista?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe