Onko lämpöhalvaus uuvuttanut kaikki kuusikymppiset, kun ei kukaan viitsi keskustella täällä?Onhan täällä ihan hyviä ketjuja ja kaikillahan on läppäri mukana kesämökillä ja ulkomailla.Itse istun omenapuussa tätä kijoittamassa.
HERÄTYS
33
1736
Vastaukset
- Vihaamme
häntä yli kaiken.
- kesleskit.
Mutta eihän se ole minun vikani. Miksi viattomat saavat aina kärsiä?
- Miksi..
kesleskit. kirjoitti:
Mutta eihän se ole minun vikani. Miksi viattomat saavat aina kärsiä?
meille aina näin käy, käy, käy...
KIRJOITUSINTOA ROSKIIN HEITETÄÄN... - PLm/Etu-Töölö
Miksi.. kirjoitti:
meille aina näin käy, käy, käy...
KIRJOITUSINTOA ROSKIIN HEITETÄÄN...ullakon ja kellarin tyhjennys vaikka oikea paikka tulisi olla rannalla. Muutto vasta elokuun lopussa mutta vuosien aikana on ullakolle viety kamaa aina ollan muutettu isomasta pienempään asuntoon. Kukaan ei huoli vanhaa tavaraa joten täytän jäteastiat pihalla. Em. astiat täyttyvät helposti joten tämä rumba kestää monta viikkoa.
- Likka
PLm/Etu-Töölö kirjoitti:
ullakon ja kellarin tyhjennys vaikka oikea paikka tulisi olla rannalla. Muutto vasta elokuun lopussa mutta vuosien aikana on ullakolle viety kamaa aina ollan muutettu isomasta pienempään asuntoon. Kukaan ei huoli vanhaa tavaraa joten täytän jäteastiat pihalla. Em. astiat täyttyvät helposti joten tämä rumba kestää monta viikkoa.
Et kai roskiin vie käyttökelpoista tavaraa. Meilläkin tyttären perhe rakentaa ja tarvitsevat paljon uusia tai vanhoja huonekaluja. Etsivät kierrätyskeskuksista esim. hyvin tehtyjä 50-luvun huonekaluja. Vie vaatetavara Uffiin ja kirjat antikvariaattiin. Minulla on tunnin matka Töölöön, muuten kävisin kurkkimassa teidän talon jäteastiat!
- PLm/Etu-Töölö
Likka kirjoitti:
Et kai roskiin vie käyttökelpoista tavaraa. Meilläkin tyttären perhe rakentaa ja tarvitsevat paljon uusia tai vanhoja huonekaluja. Etsivät kierrätyskeskuksista esim. hyvin tehtyjä 50-luvun huonekaluja. Vie vaatetavara Uffiin ja kirjat antikvariaattiin. Minulla on tunnin matka Töölöön, muuten kävisin kurkkimassa teidän talon jäteastiat!
Minulla oli etupäässä ruotsinkielisiä kirjoja, eivät kelvaneet Töölö divareihin. Kirppis Runeberginkadulla noutaa keittiön tuolit kunhan annan vihreätä. Astioita olen laittanut roskikseen. Täällä on 54 huoneistoa jotka muuttavat joten piha on täynnä tavaraa ja roskikset täynnä joka päivä.
- Pötyä
Älä puhu muiden suulla.
- Likka
PLm/Etu-Töölö kirjoitti:
Minulla oli etupäässä ruotsinkielisiä kirjoja, eivät kelvaneet Töölö divareihin. Kirppis Runeberginkadulla noutaa keittiön tuolit kunhan annan vihreätä. Astioita olen laittanut roskikseen. Täällä on 54 huoneistoa jotka muuttavat joten piha on täynnä tavaraa ja roskikset täynnä joka päivä.
Mikähän tällainen joukkomuutto on, puretaanko talo?Varmaan jotain tavaraa pihastanne lähteekin tarvitseville. Mitenkähän muuten on, saako esim. roskiksesta tai roskalavalta ottaa tavaroita? Ettehän Arabian astioita heitä pois? Divarit ovat nirsoja nykyisin eivätkä maksa mitään, sen sijaan divarikirjoista pitää ostajan pulittaa pitkät pennit tai eurot.Toivotan jaksamista muuttoon ja uuteen kotiin onnea. Muutossahan käy läpi elämäänsä ja saa uuden alun.
- PLm/Etu-Töölö
Likka kirjoitti:
Mikähän tällainen joukkomuutto on, puretaanko talo?Varmaan jotain tavaraa pihastanne lähteekin tarvitseville. Mitenkähän muuten on, saako esim. roskiksesta tai roskalavalta ottaa tavaroita? Ettehän Arabian astioita heitä pois? Divarit ovat nirsoja nykyisin eivätkä maksa mitään, sen sijaan divarikirjoista pitää ostajan pulittaa pitkät pennit tai eurot.Toivotan jaksamista muuttoon ja uuteen kotiin onnea. Muutossahan käy läpi elämäänsä ja saa uuden alun.
Talossa on kaksi ( 2 ) porrasta, toisen sisäänkäynti Runeberginkadulta toiseen Temppelikadulta. Talo oli VR:n työsuhdeasuntotalo, yhteensä 54 huoneistoa. VR on myynyt talon ja uusi omistaja lupasi että asumaan voi jäädä kuitenkin ensi keväänä on muutto jokaisella edessä. Minä onnistuin vuokramaan asunnon itselleni ja pojalleni syyskuun alusta.
- outo lintu
PLm/Etu-Töölö kirjoitti:
ullakon ja kellarin tyhjennys vaikka oikea paikka tulisi olla rannalla. Muutto vasta elokuun lopussa mutta vuosien aikana on ullakolle viety kamaa aina ollan muutettu isomasta pienempään asuntoon. Kukaan ei huoli vanhaa tavaraa joten täytän jäteastiat pihalla. Em. astiat täyttyvät helposti joten tämä rumba kestää monta viikkoa.
muualla Suomessa vanhat huonekalut kelpaa seurakunnan varastoon tai kirpputoreille myytäväksi, mitään käyttökelpoista ei tarvitse roskiin heittää.
- kopeloi
Pötyä kirjoitti:
Älä puhu muiden suulla.
Veimme kaatopaikalle peräkärrykuorman koneita,
jotka olivat olleet vaivoinamme vuosikausi mökin nurkalla.Nyt niistä ei tarvinnut uuden lain perusteella maksaa mitään.Olimme onnelisia
tilanteesta. Vanhat vaatteet veimme kirpparille ja vanhan yli kolmekymmantä vuotta palvevlleen
sohvan lahjoitimme naapurillimme,joka tuli siitä iki onnelliseksi.Tonttimme siistiytyi aivan
valtavasti tästä järjestelystä. - ii-li
PLm/Etu-Töölö kirjoitti:
Talossa on kaksi ( 2 ) porrasta, toisen sisäänkäynti Runeberginkadulta toiseen Temppelikadulta. Talo oli VR:n työsuhdeasuntotalo, yhteensä 54 huoneistoa. VR on myynyt talon ja uusi omistaja lupasi että asumaan voi jäädä kuitenkin ensi keväänä on muutto jokaisella edessä. Minä onnistuin vuokramaan asunnon itselleni ja pojalleni syyskuun alusta.
Minusta Temppeliaukio ja se seutu oli hienoa aluetta. Silloin se oli vielä aika hiljaista seutua. Runeberginkatu, Oksasenkatu, Tunturikatu, Museokatu. Kaikki ne paikat ovat kovin tuttuja. Tunturikadulla oli Astra-elokuvateatteri ja kauppahalli, jonka toinen ovi oli muistaakseni Runeberginkadun puolella.
Tyhjensimme tätini asuntoa. Hänellä oli kauniita mööpeleitä, jotka eivät mahtuneet kenellekään. Ne oli pakko viedä pihalle roskiksen viereen. Ne hävisivät sieltä hetkessä. Tavallaan se oli iloinen asia, tavallaan haikea.
Olette kai nyt ilmoittaneet naapurustoon ja tuttaville, että pihanne on täynnä tavaraa, joka ehkä kelpaa jollekulle.
Vanhan asunnon tyhjentäminen on itse asiassa myös henkisesti rankkaa puuhaa. Vaikka tavara olisi ollut ullakolla, se on silti osa elämää, eikä sitä ole niin helppo heittää roskikseen.
Minulla on aina ajatus, etteivät minun vanhat tavarani kelpaa kenellekään. Mutta kyllä ne aina kelpaavat, kun tosipaikka tulee. Joku ottaa ne kuitenkin avosylin vastaan ja saatta ihan oikeasti arvostaakin niitä. (Paitsi kirjoja. Pitäisiköhän minun tehdä kirjarovio? Siihenkin tarvitaan palokunnan lupa!) - PLm/Etu-Töölö
ii-li kirjoitti:
Minusta Temppeliaukio ja se seutu oli hienoa aluetta. Silloin se oli vielä aika hiljaista seutua. Runeberginkatu, Oksasenkatu, Tunturikatu, Museokatu. Kaikki ne paikat ovat kovin tuttuja. Tunturikadulla oli Astra-elokuvateatteri ja kauppahalli, jonka toinen ovi oli muistaakseni Runeberginkadun puolella.
Tyhjensimme tätini asuntoa. Hänellä oli kauniita mööpeleitä, jotka eivät mahtuneet kenellekään. Ne oli pakko viedä pihalle roskiksen viereen. Ne hävisivät sieltä hetkessä. Tavallaan se oli iloinen asia, tavallaan haikea.
Olette kai nyt ilmoittaneet naapurustoon ja tuttaville, että pihanne on täynnä tavaraa, joka ehkä kelpaa jollekulle.
Vanhan asunnon tyhjentäminen on itse asiassa myös henkisesti rankkaa puuhaa. Vaikka tavara olisi ollut ullakolla, se on silti osa elämää, eikä sitä ole niin helppo heittää roskikseen.
Minulla on aina ajatus, etteivät minun vanhat tavarani kelpaa kenellekään. Mutta kyllä ne aina kelpaavat, kun tosipaikka tulee. Joku ottaa ne kuitenkin avosylin vastaan ja saatta ihan oikeasti arvostaakin niitä. (Paitsi kirjoja. Pitäisiköhän minun tehdä kirjarovio? Siihenkin tarvitaan palokunnan lupa!)valtaosa jäteastian viereen jätetty tavara näyttää kelpaavan.
Itse jäteastiaan laitoin kirjat ja vielä on keittiön tyhjennys, en vie mukaan sellaista jota en varmuudella käytä. - täytyy heitellä
outo lintu kirjoitti:
muualla Suomessa vanhat huonekalut kelpaa seurakunnan varastoon tai kirpputoreille myytäväksi, mitään käyttökelpoista ei tarvitse roskiin heittää.
roskiin hyvää tavaraa. Itse laitoin roskiksen viereen käyttökelpoista tavaraa (mm.ehjiä astioita ja mattoja ym.), jotka tulivat minulle tarpeettomiksi.
Ja oikeestaan en viitsinyt niitä kuljetella, sillä joka tonkii roskiksia on löytönsä ansainnut.
Muutin n. 6,5 v sitten toiselle paikkakunnalle työn perässä ja silloin päätin, etten sitten ikimaailmassa kerää mitään.
Jos joku vehje hajoaa, niin se menee poistoon ja tilalle ostan uuden.
Sama pätee vaateasiassa, uusi vaate niin joku vanha lähtee.
Varastokoppini on tyhjä, sillä eihän sinne kerry periaatteellani hävitettävää.
On tietysti jotain asioita, joita säilytän, mutta niiden on pakko mahtua asuntoon sisälle.
On mahtunutkin tarkoin harkituille paikoille, ettei tule liian sekavan oloista. Muutin isommasta asunnosta pienempään. outo lintu kirjoitti:
mitä saa heittää roskien joukkoon.
Ei tulisi kuuloonkaan, että muuton yhteydessä uskaltaisi jättää mitään ylimääräistä tavallisten jätteitten joukkoon.
Kaikilla paikkakunnilla on mahdollisuus viedä vanhat sanomalehdet, lasipurkit ja -pullot, säilykepurkit ym. erikoisiin keräyspaikkoihin, mutta sitten on suuremmilla paikkakunnilla myös paremmin varustetut kierrätyspisteet.
Joihinkin on jopa palkattu henkilökuntaa vakoilemaan kuinka ihmiset hoitavat roskien lajittelun kierrätyspisteissä!
Suurta huomiota herätti eräs tapaus, missä 77-vuotias nainen oli vienyt vanhan paistinpannun kierrätyspisteeseen, etsi sopivaa konttia minne pannun heittäisi, mutta metallikontin reikä oli liian pieni jolloin hän jätti pannun muovipussissa kontin viereen. Hän ei vaan huomannut jätevakoilijaa, joka teki hänestä ilmoituksen ja nainen haastettiin oikeuteen ympäristörikkomuksesta!
Fiksumpaa olisi ollut, jos tuo vakoilija olisi mennyt kysymään mitä mummu harhailee ja etsii kontilta toiselle kävellessään. Hän olisi voinut auttaa, sen sijaan että teki rikosilmoituksen!
Oikeusjuttu on ohi ja nainen vapautettiin syytteestä koska katsottiin että kierrätyspiste ei toimi kunnolla, jos reiät on tehty vaan pikkuesineitä varten.
Kamaa kertyy nurkkiin vaikka muuttaisikin usein (niinkuin minä olen tehnyt). Nytkin olen kerännyt takapihalle läjän, joka on vietävä 80 km:n päähän kunnon kierrätyspisteeseen.
Siellä on henkilökuntaa jotka neuvovat minne minkäkin lajin tavaroita saa heittää.
Siellä on mm Pelastusarmeijalla om osasto, minne voi jättää vanhoja huonekaluja, vaatteita ja astioita.- leaorvokki
kopeloi kirjoitti:
Veimme kaatopaikalle peräkärrykuorman koneita,
jotka olivat olleet vaivoinamme vuosikausi mökin nurkalla.Nyt niistä ei tarvinnut uuden lain perusteella maksaa mitään.Olimme onnelisia
tilanteesta. Vanhat vaatteet veimme kirpparille ja vanhan yli kolmekymmantä vuotta palvevlleen
sohvan lahjoitimme naapurillimme,joka tuli siitä iki onnelliseksi.Tonttimme siistiytyi aivan
valtavasti tästä järjestelystä.Pitäisi ruveta laittamaan kasaan mutta vien pois minne muutan ei taida mennä kaatopaikalle
- leaorvokki
outo lintu kirjoitti:
jospa ei ole myöhäista muuttaa tapoja.
Säästää luontoa.
kierrättää - miia6...
MdK-MdK kirjoitti:
Ei tulisi kuuloonkaan, että muuton yhteydessä uskaltaisi jättää mitään ylimääräistä tavallisten jätteitten joukkoon.
Kaikilla paikkakunnilla on mahdollisuus viedä vanhat sanomalehdet, lasipurkit ja -pullot, säilykepurkit ym. erikoisiin keräyspaikkoihin, mutta sitten on suuremmilla paikkakunnilla myös paremmin varustetut kierrätyspisteet.
Joihinkin on jopa palkattu henkilökuntaa vakoilemaan kuinka ihmiset hoitavat roskien lajittelun kierrätyspisteissä!
Suurta huomiota herätti eräs tapaus, missä 77-vuotias nainen oli vienyt vanhan paistinpannun kierrätyspisteeseen, etsi sopivaa konttia minne pannun heittäisi, mutta metallikontin reikä oli liian pieni jolloin hän jätti pannun muovipussissa kontin viereen. Hän ei vaan huomannut jätevakoilijaa, joka teki hänestä ilmoituksen ja nainen haastettiin oikeuteen ympäristörikkomuksesta!
Fiksumpaa olisi ollut, jos tuo vakoilija olisi mennyt kysymään mitä mummu harhailee ja etsii kontilta toiselle kävellessään. Hän olisi voinut auttaa, sen sijaan että teki rikosilmoituksen!
Oikeusjuttu on ohi ja nainen vapautettiin syytteestä koska katsottiin että kierrätyspiste ei toimi kunnolla, jos reiät on tehty vaan pikkuesineitä varten.
Kamaa kertyy nurkkiin vaikka muuttaisikin usein (niinkuin minä olen tehnyt). Nytkin olen kerännyt takapihalle läjän, joka on vietävä 80 km:n päähän kunnon kierrätyspisteeseen.
Siellä on henkilökuntaa jotka neuvovat minne minkäkin lajin tavaroita saa heittää.
Siellä on mm Pelastusarmeijalla om osasto, minne voi jättää vanhoja huonekaluja, vaatteita ja astioita.viitsitkö kertoa missä päin on tämä isompi
kierrätyskeskus? Meillä menee soffat uusiksi ja
taloyhtiö ei tykkää,että niitä viedään isoon
suuppi huoneeseen.Samalla voisi siivota varaston
turhasta roinasta.Kun kerran pyytää pojan auton
kanssa apuun. miia6... kirjoitti:
viitsitkö kertoa missä päin on tämä isompi
kanssa apuun.kuntasi vihreiltä sivuilta esim.
Teknisk service / Renhållning / Återvinning.
Sieltä pitäisi löytyä osoite kunnan suurimmalle kaatopaikalle, jossa tuollainen kierrätyspiste yleensä on. Lycka till!- miia...
miia6... kirjoitti:
viitsitkö kertoa missä päin on tämä isompi
kanssa apuun.Tuli kirjoitetuksi,tarkoitin,että onko sinun
tiedossa miltä sivulta löytyy luettelo näistä
kierrätyspisteistä.Aamulla ajatus tökkii....
Itse asun Tukholman eteläpuolella! - miia..
MdK-MdK kirjoitti:
kuntasi vihreiltä sivuilta esim.
Teknisk service / Renhållning / Återvinning.
Sieltä pitäisi löytyä osoite kunnan suurimmalle kaatopaikalle, jossa tuollainen kierrätyspiste yleensä on. Lycka till!kiitos vastauksesta,
kaunista kesää! - a-woman1
PLm/Etu-Töölö kirjoitti:
valtaosa jäteastian viereen jätetty tavara näyttää kelpaavan.
Itse jäteastiaan laitoin kirjat ja vielä on keittiön tyhjennys, en vie mukaan sellaista jota en varmuudella käytä.Pikkusiskon kanssa pidimme pihakirppiksen viime viikolla; kahdessa tunnissa tienasimme vaivan palkkaa melkein 400 €! Astiat olivat halutuimpia. Laitoimme hinnat tarkoituksella pieniksi, jotta pääsisimme eroon tavarapaljoudesta.
Kirjat eivät meiltäkään kelvanneet keittokirjoja lukuunottamatta!
Pidämme vielä toisen kirppiksen, koska asiakkaita oli; laitamme huonekalut esille (nyt ei voitu, kun ukonilma oli tulossa). - a-woman1
MdK-MdK kirjoitti:
Siellä on mm Pelastusarmeijalla om osasto, minne voi jättää vanhoja huonekaluja, vaatteita ja astioita.Meillä asuu tässä viiden rivitalon verran ihmisiä ja on kierrätyskatos, jossa bio-, lasi-, metalli-, paperi-, pahvi/kartonki- ja kuivajätelaatikot. Ongelmajätepisteitä löytyy isoimpien kauppojen pihoista. Keskustassa on Punaisen ristin 'kontti', johon vaatetavaraa voi jättää. Huonekalut on babtistien kirpputori hakenut kotoa, kun soitin.
Taajamissa asiat hoituvat, haja-asutusalueella tarvitaan vähän enemmän viitseliäisyyttä, koska keräyspaikat kauempana.
- leaorvokki
Terveise sinne omenapuuhun.
Toivottavast tule omenoita.
Pihlajan marjoja ainakin tulee.- käkriäinen
Hillamättäällä tässä istuskelen ja odotan hillojen
kypsymistä.Kesäterässä eivät nämä kirjoittajat
ole ,jotka tähän viestiin ovat vastanneet.Tiedättekö mitä sana kesäterässä
merkitsi ennen maalla.Työkalu joka oli päässyt
menemään huonoon kuntoon ,siitä sanottiin,että se on kesäterässä.Helle on kypsyttänyt muutakin kun näitä odottamiani hilloja ,nimittäin kirjoittajien
aivoja.Toivottavasti niistä saadaan syksyyn
mennessä korjata runsas sato tälle palstalle.
Odottakaamme rauhallisin mielin mitä tuleman pitää. - Putkinotkon Rosina
käkriäinen kirjoitti:
menemään huonoon kuntoon ,siitä sanottiin,että se on kesäterässä.Helle on kypsyttänyt muutakin kun näitä odottamiani hilloja ,nimittäin kirjoittajien
Odottakaamme rauhallisin mielin mitä tuleman pitää.Vai on sitä nettiin mänty naesia katsastelemmaa, kun pitäs tää mökin katto paikata ja lapsille vellijauhoja kylältä hakkee. Pontikkata oot taas tietysti litkinnä. Nimeski oot rontti D:llä ruvenna kirjottamman. Heti kottiin sieltä!
- a-woman1
käkriäinen kirjoitti:
Odottakaamme rauhallisin mielin mitä tuleman pitää.Toivottavasti on vielä tahkoja ja kovasimia, jotta kesäterässä olevat työkalut saadaan kuntoon!
Itse osaan kirveen teroittaa (ainakin olen osannut), mutta tylsä viikatteeni kaipaisi nyt osaavampaa teroittajaa.... - Catleija
a-woman1 kirjoitti:
Toivottavasti on vielä tahkoja ja kovasimia, jotta kesäterässä olevat työkalut saadaan kuntoon!
Itse osaan kirveen teroittaa (ainakin olen osannut), mutta tylsä viikatteeni kaipaisi nyt osaavampaa teroittajaa....Hiomakivi (luiska) on hyvä viikatteen teroituksessa. Sillä minä nykyään teroitan veitseni.
Viikatetta teroitettaessa siihen kuuluu sylkäistä. - avuliasaatu
a-woman1 kirjoitti:
Toivottavasti on vielä tahkoja ja kovasimia, jotta kesäterässä olevat työkalut saadaan kuntoon!
Itse osaan kirveen teroittaa (ainakin olen osannut), mutta tylsä viikatteeni kaipaisi nyt osaavampaa teroittajaa....Eikös siihen tahkonpyöritykseen tarvita mestä, sellaista joka on pyörittänyt muutakin kuin tahkoa?
- a-woman1
avuliasaatu kirjoitti:
Eikös siihen tahkonpyöritykseen tarvita mestä, sellaista joka on pyörittänyt muutakin kuin tahkoa?
Tottakai tarvitaan tahkonpyörittäjä, jos on sellainen ennenvanhainen tahko. -Kai nykyään on keksitty jo sähkökäyttöisiäkin, en tiedä.
- Markeliina
muistaakseni Elias Lönrothkin kirjoitteli ja lueskeli.
Miten sinä muuten sen tietsikan sinne puunoksalle sait? Oletko rakentanut piilopirtin oksaselle?- omenapuusta
Se on vanha paksurunkoinen leikkaamaton omenapuu. Sinne lapsenlapset vaarin kanssa rakensivat lavan ja vähän seiniä ja katosta. Sinne vien helteellä tuolin ja lueskelen. Nyt vien sinne joskus sylimikronkin.Yhdestä oksasta riippuu keinu. Lapset pelkäävät, että maja romahtaa, kun mummo on sentään 70-kiloinen. Menenkin sinne lapsilta salaa.
- Annastiina
lapsena,kun isä hihkasi penskat tahkoapyörittämmään,siinä jalat viuhuen juostiin vesi roisku kun terää tuli.Sitä miettimään jään menisinkö koivunoksaan kirjoittamaan,kun sisällä on kuuma.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1413162
Juniorivalmennus Jokereissa..
Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau582542Ammuskelua taas
Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.292009- 1301657
- 751474
Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?
Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?781434Introverttinä osastolla
Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s3641418- 891115
- 901069
- 831048