Heippa,
uutena kirjoittelen tänne kun epätoivoisena etsin jotain vinkkejä selvitä tästä helteestä...
Mulla epilepsia, lääkityksenä Trileptal Keppra. Ei ole vuosikausiin ollut kohtauksia, mutta nyt helteellä sekä poissaolokohtauksia, että outoja "sekavuuskohtauksia", tulevat heti herätessä, olo tosi outo ja sekava, olen tavallaan unessakin vielä, sitten iskee pahoinvointi ja vähäks aikaa taju seis. Sitten kun palaudun ihmisten ilmoille, iskee hirvee päänsärky.
Niin tuohon otsikkoon viitaten kysyisin, että onko kukaan teistä juonut nyt helteellä mitään urheilujuomia (esim. Dexal)tuohon natriumtasapainon ylläpitämiseen? En tosiaan ole mikään urheilija, mutta tuntuu vaan, että ihan pieni kävelykin pistää jalat ihan jumiin, tulee suonenvetoja jne ja tosiaan noita kohtauksia paljon helpommin kuin muutoin.
Olisin iki-kiitollinen jos joku viitsisi tähän vastata, onko edellä mainituista juomista kokemuksia ja onko niitä viisasta tällaisessa tilanteessa juoda? (siis jos ei urheile... ;) Tai osaisitteko neuvoa muita hyviä vinkkejä natriumtasapainon ylläpitämiseen?
Urheilujuomaa natriumtasapainoon?
25
3776
Vastaukset
- kxtaavi
Kauhea päänsärky on kyllä helteellä ollut, ei voi olla oikein paljon ulkona ja aamuisin jo kun on tullakseen niin tulee sellanen pienten poissaolokohtaustenrypäs, sekona sitten jonkuu muutama tunti mutta ne on onneksi nyt tällähetkellä mulla aika vähissä paremminkin isot gm joita kyllä riittä harmikx asti 19 jo tänä vuonna.
- katja
hyvä vaihtoehto, varsinkin jos vertailee eri juomien suola-ainepitoisuuksia ja muiden "aineiden" (kuten energia) pitoisuuksia.
En tosin yhtään tiedä kuinka hyvästä on käyttö pidemmän päälle, mutta teidän monia aktiiviliikkujia jotka ovat käyttäneet vuosia ja ovat ihan hyvässä kunnossa (joskus muistan lukeneeni/kuulleeni että kävis hampaiden päälle).
Olen itsekin nyt helteillä urheilujuomia nauttinut, samoin muksuilta jääneen ripulijuoman =) Monet urkkajuomat vaan maistuu pahalta YÄK- Killi
Kiitos pikaisesta ja huojentavasta vastauksesta!!
- jaanakka
näissä ns. urheilujuomissa pitäisi kyllä olla aika hyvin laskettuna kaikenmaailman tasapainoiset pitoisuudet natriumia, kaliumia ja magnesiumia, ja ties mitä muuta. Sitä, että voiko niitä juoda ihan "päntiönään" on taas vaikeampi sanoa, eiväthän urheilijatkaan niitä joka päivä juo (tarkoitan, eivät ainakaan lepopäivinään). Voisikohan itse juoman valmistajalta kysyä neuvoa?
- mie vain
En ite alkais noita juomía litkiin ku niissähän on aika paljo osassa energiaa, joskin toisenlaisiakin löytyy.
Mua on lääkäri neuvonu näillä:
Jos hirveä helle, niin on parempi ottaa oikea natriumtabletti ku syödä kauheasti suolasta yms(Jos jalat turpoo niin nosta koholle, menee äkkiä ohi).
Vältä liikaa nesteitten juontia. Yhteismääräksi n. 2litraa päivässä on ok, eikä sitä jatkuvasti kannata ylittää. Lisäksi on parempi juoda laimennettua mehua kuin puhdasta vettä, viimeksimainittu vissiin kerääntyy helpommin elimistöön ton trileptalin vaikutuksesta.
Jos noi sun kohtaukset on tullu aina aamusin nii syö vikana illalla jotain suolasta. Ite oon kans saanu suolavajeen takia kohtauksia! Esim. pari leikettä suuhun niin hyvä on. Vältä liikaa nestettä!!- Killi
Tuhannet kiitokset sinulle tosi kattavasta vastauksestasi. Saako natriumpillereita ihan reseptivapaasti apteekista? (tyhmä kysymys, mutta kun en ole sellaisista aiemmin kuullut...)
Sitä vielä sulta kysyisin, että miten tiukasti olet pitänyt kiinni säännöllisestä vuorokausirytmistä? Mulla helteen takia tuppaa nukahtaminen menemään tosi myöhään, kun sitä vain hikoilee eikä saa unta :) Sitten näin lomalla sitä myöhäisen valvomisen takia nukkuukin ties miten pitkään, eikä tämmöinen vuorokausirytmi varmasti epin kanssa ole kauhean järkevää? - ed. vastaaja
Killi kirjoitti:
Tuhannet kiitokset sinulle tosi kattavasta vastauksestasi. Saako natriumpillereita ihan reseptivapaasti apteekista? (tyhmä kysymys, mutta kun en ole sellaisista aiemmin kuullut...)
Sitä vielä sulta kysyisin, että miten tiukasti olet pitänyt kiinni säännöllisestä vuorokausirytmistä? Mulla helteen takia tuppaa nukahtaminen menemään tosi myöhään, kun sitä vain hikoilee eikä saa unta :) Sitten näin lomalla sitä myöhäisen valvomisen takia nukkuukin ties miten pitkään, eikä tämmöinen vuorokausirytmi varmasti epin kanssa ole kauhean järkevää?Kiva jos pystyin oleen hyödyksi.
Kyllä niitä saa, tosin ovat melko kalliita. Taisivat olla joku 10e muutama kymmenen kappaletta, mutta eihän niitä hirveästi tarvikaan. Ovat itelläni olleet ainaki avuksi:) -Ei tarvi kokoajan miettiä millon tulee kohtaus ku suola-arvot on alhaalla. Mut en alkais käyttään ympäri vuotta, elimistö kuulemma tottuu korkeaan suola-tasapainoon ja laskee niitä sen mukaan. Sen takia käytän vaan sillon ku tiedän hikoilevani paljon, ja näinä kuumina hellepäivinä ku saatan juoda enemmän.:)
Toinen ihan ok juttu on pitää aina merisuolaa joka paikassa mukana. Tota kannan mukana satunnaisia "kummallisia oloja" varten. Mulle ainakin tulee sellanen "öklö" olo sillon. Otan tota hipun kielen alle sulamaan sillon ku sellanen tulee, tai jos ruokavälit alkaa oleen hirveen pitkiä.
Eiköhän se ole kesällä itsekullakin vuorokausirytmi sekasin. Mulle sanottiin että ei se ole kauhean vakavaa, jos pystyy aamulla korvaamaan menetetyn iltaunen, vaikka onhan se tärkeempi. Ite pidän melko tiukasti kiinni 8 tunnin yöunesta. Mä otan lääkkeenikin ton mukaan eli lääkkeenottoaikani ei ole klo8 vaan klo 10-11. Pääasiahan on että se on säännöllinen. - vielä lisää..
ed. vastaaja kirjoitti:
Kiva jos pystyin oleen hyödyksi.
Kyllä niitä saa, tosin ovat melko kalliita. Taisivat olla joku 10e muutama kymmenen kappaletta, mutta eihän niitä hirveästi tarvikaan. Ovat itelläni olleet ainaki avuksi:) -Ei tarvi kokoajan miettiä millon tulee kohtaus ku suola-arvot on alhaalla. Mut en alkais käyttään ympäri vuotta, elimistö kuulemma tottuu korkeaan suola-tasapainoon ja laskee niitä sen mukaan. Sen takia käytän vaan sillon ku tiedän hikoilevani paljon, ja näinä kuumina hellepäivinä ku saatan juoda enemmän.:)
Toinen ihan ok juttu on pitää aina merisuolaa joka paikassa mukana. Tota kannan mukana satunnaisia "kummallisia oloja" varten. Mulle ainakin tulee sellanen "öklö" olo sillon. Otan tota hipun kielen alle sulamaan sillon ku sellanen tulee, tai jos ruokavälit alkaa oleen hirveen pitkiä.
Eiköhän se ole kesällä itsekullakin vuorokausirytmi sekasin. Mulle sanottiin että ei se ole kauhean vakavaa, jos pystyy aamulla korvaamaan menetetyn iltaunen, vaikka onhan se tärkeempi. Ite pidän melko tiukasti kiinni 8 tunnin yöunesta. Mä otan lääkkeenikin ton mukaan eli lääkkeenottoaikani ei ole klo8 vaan klo 10-11. Pääasiahan on että se on säännöllinen.Eli toi öklö olo tulee siis just sillon ku suola-arvot on alhaalla. Kerran olin kaivamassa purkkia taskusta ku kohtaus tuli:)
- sauvatar
Killi kirjoitti:
Sitä vielä sulta kysyisin, että miten tiukasti olet pitänyt kiinni säännöllisestä vuorokausirytmistä? Mulla helteen takia tuppaa nukahtaminen menemään tosi myöhään, kun sitä vain hikoilee eikä saa unta :) Sitten näin lomalla sitä myöhäisen valvomisen takia nukkuukin ties miten pitkään, eikä tämmöinen vuorokausirytmi varmasti epin kanssa ole kauhean järkevää?kaipaamasi lääkkeen nimi ja heti apteekkiin.
Mulla tehosi 1 tbl kerran päivässä ja
otin sen aina aamuisin eli ehkä sä sen
tarviit iltaisin, voi ottaa 2tbl päivässä.
Söin vain 2 vk niin sain suola-arvoni kuriin.
Purkkissa lääkkeet säilyy hyvänä ja voi
aina välillä ottaa kuureja jos on tarvetta. - kxtaavi
Nää on mullekin kaikki ihan uusia juttuja.
- juups..
kxtaavi kirjoitti:
lue sitte toi koko rimpsu tarkkaan siinä on melko tarkkaan se mitä mulle on henk.koht niistä sanottu yms. Nm. juus, mie vain.
- juups..
kxtaavi kirjoitti:
meni nicit päin honkia äskön...eli oikeat on mie vain, ed vastaaja ja vielä lisää...
- Taistelukalatar
sauvatar kirjoitti:
kaipaamasi lääkkeen nimi ja heti apteekkiin.
Mulla tehosi 1 tbl kerran päivässä ja
otin sen aina aamuisin eli ehkä sä sen
tarviit iltaisin, voi ottaa 2tbl päivässä.
Söin vain 2 vk niin sain suola-arvoni kuriin.
Purkkissa lääkkeet säilyy hyvänä ja voi
aina välillä ottaa kuureja jos on tarvetta.Olen kans harkinnut noitten natrium tablettien ostoa
mutta ottanut tähän asti ihan ruokasuolaa raakana.
Näillä helteillä nielaisen varmaan 2 kukkuraista tl päivässä ruokaan lisäämäni suola.
Millä tavalla tehokkaampia ne suolatabletit on?
Vai eikö se ole ihan samaa kamaa?
Veden kanssa menee minusta ruokasuolakin alas,on huomattavasti halvempaakin.
Mutta jos noi tabletit auttavat paremmin,menen oitis ostamaan! :) - tätönen
Taistelukalatar kirjoitti:
Olen kans harkinnut noitten natrium tablettien ostoa
mutta ottanut tähän asti ihan ruokasuolaa raakana.
Näillä helteillä nielaisen varmaan 2 kukkuraista tl päivässä ruokaan lisäämäni suola.
Millä tavalla tehokkaampia ne suolatabletit on?
Vai eikö se ole ihan samaa kamaa?
Veden kanssa menee minusta ruokasuolakin alas,on huomattavasti halvempaakin.
Mutta jos noi tabletit auttavat paremmin,menen oitis ostamaan! :)Noissa tableteissa on se etu että ne on 100%natriumia. Suolassahan on, ainaki meri- muitakin mineraaleja mukana.
Samoten niitten "elimistöön vettä keräävässä ominaisuudessa" on myöskin käsittääkseni eroavaisuuksia.
Ite käytän toki merisuolaa jos on ihan pakko mutta kun tiedän tarvitsevani joinain päivinä enemmän ku suolahipun verran niin otan pillerin.
- sauvatar
ainakin kannattaa juoda,
en tiedä noista urheilujuomista
meidän poika joka urheilee juo
niitä aina silloin tällöin,
mutta säännöllisesti en tiedä onko ne hyväksi ? - mie vaan
Mullakin on olut ongelmia tuon natrium tasapainon kans.
Varsinkin aamuisin on heikko olo ja verkokeissa on olut natrium liian matalalla. Aamupalalla oon syöny sitten jotain suolapitoista. Esim. puuroon normaalia enempi suolaa. meetvurstia leivän päälle
Itse oon pitäny hyvänä keinona tota että merisuola rae suuhun sulamaan jos kovin heikottaa. Olo paranee nopeasti.
Sitten jos tykkää sinappisillista tai vastaavasta niin siitä saa hyvin natriumia. Ei tosin oo suotavaa syödä kovinpaljoa jos on ongelmia verenpaineen kans.
Hyvä keino on myös se että litraan vettä lisää t-lusikallisen suolaa ja juo sitten sitä päivänmittaan.
Liikaa ei kannata vettä juoda koska se huuhtoo natriumeja elimistöstä pois. Nestettä max. 2L/päivä niinku täällä on sanottu ja se kannattaa muistaa jos kahvia juo niin sillä on nestettä poistattava vaikutus sama pätee teehen ja alkoholiin.
Urheilu juomia oon itsekkin miettiny mutta en ole vielä kokeillut.- sauvatar
urheilujuomien ostoon ja testaus aika
1-2 vk ja sitten arviot miten toimi kenelläkin ??? :)))))
- timanttimies
amfetamiinijohdannaisia,voi valvottaa
- joopas joo
Mitäs ton kuulit. Esson baarissako puhuivat.LoL
Oot hauska mies. Hah Hah
Valvottaa voivat kyllä kun niissä on se piristävä vaikutus - sama
joopas joo kirjoitti:
Oot hauska mies. Hah Hah
Valvottaa voivat kyllä kun niissä on se piristävä vaikutusvai tarkoititko tällä kofeiinia?
- et huu mitäs
joopas joo kirjoitti:
Oot hauska mies. Hah Hah
Valvottaa voivat kyllä kun niissä on se piristävä vaikutusmetsäpöllö t:¤timantti¤
- valvottaa
sama kirjoitti:
vai tarkoititko tällä kofeiinia?
kivasti
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=919&lang=fi
Pitäisi varmaan kokeilla miten tehoaisi -varsinkin tälläisillä helteillä.- katja
tuosssa Lidl:n "vissy"pullon etiketistä, että siinähän on muutes natriumiakin! Onhan siinä toki muitakin aineksia, kuten magnesiumia jne... Tosin se onkin kyllä mineraalivesi, saattaa olla ihan hyvä hellejuoma ja ainakin se on edullista!
- sauvatar
Mansikan makuista kivennäisvettä ja YÖK!
Pyörräillessä just ja just pystyin vähän siemailemaan pullosta,
mutta en tykkää mistään kivennäisvesistä.
Ei tämä kuitenkaan pahin maku ollut.
Lidl'issä on edullissia limuja
joista ainakin meidän lapset tykkää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362294Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381519
- 131309
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661275Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451265