Yamaha vai Mercury, 4-6 hv?

Jullex67

Olen suunnitellut ostaa ilmapohjaisen kumiveneen, joko Grand Corvette tai Brig Dingo,
pituus 270-300, kantavuus 400-500kg, 4 henkilöä max.

Mikä olis fiksu 4-tahtinen perämoottori, hinta/teho/laatu-suhteeltaan? Tai kumpi olis parempi, 2- vai 4-tahtinen?

Oon ajatellut 4-tahtisia 4 hv (Yamaha) tai 6 hv (Mercury)? Tarkoitus olis myös uistella ko. veneellä eikä pelkkää huviajelua. Paljonko vaaditaan heppoja, jotta homma toimii?

Jammussa olis 1 litran sisäinen bensatankki...
onko siitä käytännössä hyötyä?

Vinkkejä noin 1000 eur hintaisesta fiksusta perämoottorista otetaan vastaan!

/J

5

5096

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dinghy

Minulla on ollut 265 cm pituinen Brig Dingo D265W (ilmapohja) apuveneenä muutaman vuoden ajan, mutta ilman moottoria. Ostin nyt kesäkuussa leluksi 4-hevosvoimaisen 4-tahtisen Yamahan ja olen ajanut sillä kymmenisen tuntia / kymmeniä antoisia merimaileja. Kivaa hommaa!

Irtosäiliötä letkuineen en ole vielä ostanut. Yamaha-originaalisellaisilla on suolainen hinta! Esim. Motonetista saa sopivan ei-merkkisäiliön letkun murto-osarahalla.

Yhden litran vetoisen sisäisen säiliön täytöllä ajelee kuitenkin yllättävän pitkään! Myyjä puhui tunnista, eikä varmaan hirveästi valehdellutkaan.

Painan noin 90 kg. Saan veneen yksin ajaessani plaaniin. Asiaa auttaa, jos siirryn takatuhdolta hetkeksi hieman eteenpäin. Nopeutta en ole mitannut, mutta hieman toisella kymmenelle solmulle ilmeisesti kiipeää.

Kun paljon minua kevyempi vaimo tulee mukaan, saa plaaniin nousun tietenkin unohtaa. Samoin kävi, kun minulla oli yksin ajaessa lastina täysi 11 kg:n kaasupullo ja 30 litraa vettä. Kun kaasupullo ja vesiastiat olivat tyhjinä, mentiin plaanissa.

Olen toistaiseksi molempiin ostoksiini ja niiden yhdistelmään varsin tyytyväinen. En osaa kaivata tehoa enempää, mutta toisaalta esim. 2,5-heppaisella saisin unohtaa plaaniinnousuhaaveet jo yksinkin ajaessa.

4-tahtisella on helppo ajella hiljaakin tarvittaessa (mm. uistelua ajatellen). Silloin kone kuiskaa. Täysillä ajettaessa ei meluero 2-tahtisiin ole suurikaan; äänen sävy vain on vähän erilainen (matalampi).

Grand ja Brig ovat käsittääkseni laadultaan ja hinnaltaan samanveroisia, joten merkin valinta noiden kahden ukrainalaisen välillä ei liene kriittistä.

Onnea kaupoillesi!

• räpätin.

Ostin vuosi sitten Mercuryn 4hp, 4-tahtisen, tosin soutuveneeseen. Mercuryn 4, 5 ja 6 heppaset samoja koneita, kikkailevat tehoerot vissiin kaasarilla. Olen vähän pettynyt moottoriin, melko kovaääninen pienilläkin kierroksilla, muovinen moottorin suojakoppa, missä on nostokahva on ämpäriäkin vetelämpää muovia. Sitten vielä rasittava ominaisuus, kun tulee rantaan on vaihde yleensä vapaalla kun sammuttaa koneen, ja sitten kun haluaa nostaa moottorin ylös pitääkin kytkeä vaihde eteenpäin jolloin vapautuu noston estävä lukitus. Ja kun taas lähdet vesille, pitää muistaa laittaa vaihde vapaalle, muuten on ranne hellänä. Viime kesänä myytiin hintaan 825 e, hintaan kuului 12 litran tankki oman litran kokoisen kiinteän tankin lisäksi.(toimii hyvin varatankkina). Toisena vaihtoehtona oli Yamaha, olis pitänyt ottaa. Mercuryn plussana oli öljynpainevalo.

• Jullex67

Ostin eilen sitten Brig 330 ilmapohjaisen
      kumiveneen ja siihen 1 vuoden vanhan lähes uuden veroisen 6 hv Suzuki DF6S nelitahti perämoottorin, jossa 1.5 litran sisäinen tankki ja painoa 25 kg.

Kokemukset ko. paketista ovat olleet varsin
      myönteiset. Tehoa ainakin riittävästi, yksin ajaessa sain GPS:llä mitattuna huippunopeudeksi 26 km/h ja kaksi päälläkin 21.5 km/h (painoa meikäisellä 86 kg ja kaverilla 77 kg).

Polttoainetta kuluu kovemmin ajaessa noin 1 litra per tunti, joten saattaa olla että pitää
      ostaa ulkoinen tankki ettei tarvitse koko ajan olla täyttämässä. Saattaa olla aika haastavaa alkaa täyttämään tankkia keskellä aallokkoa...

Uistellessa Suzuki surisee mukavan hiljaisella äänellä.

Mitä mieltä olette muuten siitä, että pitäisikö
      moottori vielä läpi pultata perälautaan varmuudeksi? Moottori ei ole kyllä liikkunut noilla kahdella "siipiruuveilla" mihinkään.

• Brig 330

Hei Jullex67,

Vieläkö Brig 330 on kovassa käytössä? Olisin kiinnostunut ostamaan veneen.

[email protected]

• arvaa kuka
        Brig 330 kirjoitti:

Hei Jullex67,

Vieläkö Brig 330 on kovassa käytössä? Olisin kiinnostunut ostamaan veneen.

[email protected]

Älä vaan erehdy Yamahaan, 2,5, 4, 9,9, 15 ja 20 hv surkeimpia horkkatautisia vatkaajia.
        Jokavuotiset bensapuolen ongelmat , vitun kalliit varaosat, hyttysen pieraisusta hajoavat sytytyspuolen osat.
        Kokonaisuutena järkyttävimpiä romuja Nikki-kaasutimineen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      121
      2352
    2. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      429
      2193
    3. Sinun ja kaipaamasi törmääminen

Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?
      Ikävä
      98
      1190
    4. Ammuskelua Eliaksenkadulla

Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?
      Tornio ja Haaparanta
      14
      1003
    5. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      45
      839
    6. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      16
      827
    7. Olen pahoillani jos kärsit.

Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.
      Ikävä
      34
      800
    8. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      109
      796
    9. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      727
    10. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      167
      727
    Aihe