Suunnittelun hinta

Raikku

Olemme harkitsemassa sisustussuunnittelijan käyttöä keittiön suunnittelussa. Eli kaapistot, värit, lattia- ja tasomateriaalit, valaistus jne.

Onko kukaan tehnyt tätä aikaisemmin? Jos on niin paljonko te maksoitte? Meidän keittiömme on tupakeittiö eikä mikään valtavan suuri. Minusta yli 600 euroa suunnittelutyöstä ei ole ainakaan ihan halpa. Vai?

25

9905

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ennemmin

pyydä ennemmin kotitalous-seuralta (tms) toimivan keittiön pohjakuva ja mene keittiökauppaan. omat mieltymykset painaa kupissa kuitenkin paljon ja ammattimyyjä osaa valita yhteensopivat värit lopulliseen keittiöösi. älä haksahda trendiväreihin ja muuhun kikkailuun.

• Raikku

Joo, ei me olla trenditietoisia :-) Pitää saada rauhallinen ja kauan silmää miellyttävä keittiö.

Muuten ehdotuksesi oli hyvä, mutta yksi asia pitää vielä mainita: olemme ajatelleet kasata ketittiön Ikean paremman luokan osista ja tämä rajoittaa tietysti suunnittelijan vapautta.

Ikeasta ei myöskään tietääkseni löydy ammattiapua, vaikka verkossa joku suunnitteluohjelma onkin.

• emelia234
        Raikku kirjoitti:

Joo, ei me olla trenditietoisia :-) Pitää saada rauhallinen ja kauan silmää miellyttävä keittiö.

Muuten ehdotuksesi oli hyvä, mutta yksi asia pitää vielä mainita: olemme ajatelleet kasata ketittiön Ikean paremman luokan osista ja tämä rajoittaa tietysti suunnittelijan vapautta.

Ikeasta ei myöskään tietääkseni löydy ammattiapua, vaikka verkossa joku suunnitteluohjelma onkin.

Kyllä toiset keittiöliikkeetkin tekevät suunnitelmia, muuta se suunnittelu maksaa. he piirtävät kolmiulotteisen kuvan , missä näkyy värit valaistus ym. Kannattaa soitella keittiöliikkeisiin ja kysyä.

• ............

eri keittiöliikkeissä Puustelli jne. he tekevät keittiösuunnitelmat ilmaiseksi..ja sitten vain ikeasta hakeen lopullinen keittiö...

• Vesseli

Fiksu myyjä ei anna kuvia mukaan ennen kauppoja. Ja jos antaa, niin veloittaa niistä n.150-300 euroa.

• Jontte

Kyllä noita 'joku on tehnyt'. Muuten suunnittelijoita ei olisi.

Luulen, että 600:lla saat noin 10-12 tuntia asiantuntijan työtä.

Ensin pohjakeskustelut teidän kanssanne ja keittiön teknisten
      perusratkaisujen ja toiminnallisuuden selvittäminen.

Sitten toivomuksienne mukaisten kalusteiden, varusteiden,
      laitteiden ja pintamateriaalien etsiminen, mitoitus ja suunnitelman
      (piirustukset ja työohjeet) teko.
      Sähköihin, valaistukseen jne omat vastaavat työvaiheensa.

Sitten neuvottelu teidän kanssanne ja mahdolliset korjaukset
      siltä osin kuin haluatte muutoksia.

Sitten lopullisen suunnitelman viimeistely ja tulostus.

Onko tuloksena vastinetta rahalle, onkin sitten toinen juttu.

Onko lopputulos haluttu?
      Siis onko suunnittelija ymmärtänyt, mitä haluatte/tarvitsette
      ja mihin teillä on maksukykyä ja maksuhalua?

Etukäteen arvioiden... luottamus- ja ammattitaitokysymys.

• veli hyvä

kannattaa kiertää mahdollisimman monta keittiöliikettä josta saa ilmaista suunnitteluapua sekä kalustekuvat ilmaiseksi mukaan.
      Kerää niistä mieluisimmat suunnitelmat ja kokoa niistä keittiösi.
      Osta myös kaapin palaset ja mekanismit eri liikkeistä mistä halvimmalla saat.
      Tulee hieno ja halpa vaikka onkin monen ammattilaisen ilmaiseksi suunnittelema.

• Ikean keittiö

Meillä kävi Puustelli ja Petran edustajat suunnittelemassa, kuvia ei saanut kummaltakaan ja siihen tyssäsi kaupanteko heidän kanssaan, ymmärrän toki heidän kantansa. Meillä keittiöön tehtiin kaikki uusiksi lattiat, sähköt kaapit ja sinät.
        Tuttumme (rak. ins.) suunnitteli ja piirsi keittiön, johon olimme paljon tyytyväsempiä kuin em. keittiöfirmoihin. Ikealta tilasimme, suunnitteluohjelma näytti aika tarkkaan etukäteen miltä kööki näytti. Olemme tyytyväisiä kaikkeen. Ainoa miinus Ikealle oli tavaran myöhästymiset (tilauskeittiö), mutta senkin hyvittivät lopuksi ilman suurempia itkuja. Mielestäni paras suunnitelma ei aina (meillä ainakaan) tule keittiöfirmalta.

• .myyjä.

tuollaiset aivottomat pas..t sikiää?
        Onko iskä ja äiskä serkuksia?

• juuso45
        .myyjä. kirjoitti:

Taidat olla piiiiirimyyyyjä.

Ryömi takaisin koloosi. Markkinatalous rulettaa. Mustakin on hauska kyykyttää sunlaisiasi myyjiä.

• aikuinen.
        .myyjä. kirjoitti:

Jäi kertomatta oma menneisyys,

tai ei taida ola aivan normaali sekään.

• keittiöremppa

viime syksynä ja suunnittelin koko homman itse. Eli piirsin suunnitelman, valitsin värit, jotka omaa silmää miellytti, valitsin kaapit ja laatikot jne. Ja täytyy sanoa, että tuli juuri sellainen keittiö, minkä halusin.

Kun nyt olette valinneet Ikean keittiökaapit, ryhdy itse miettimään mitkä värit sinua miellyttävät ja mitkä sopivat yhteen. Mene sen jälkeen johonkin keittiöliikkeeseen ja kerro kaikki väri- ym. muut toiveesi, niin näät suunnitelmasi valmiina, vaikka et kuvaa mukaasi saisikaan.

Luulenpa, että sinulla on kuitenkin jo jonkunnäköinen ajatus tulevan keittiön väreistä, joten vertaile kaupoissa eri matskuja ja värejä, varmasti saat juuri semmoisen keittiön kuin haluat. Kuljin itse montakin paikkaa eri värimallit mukanani ja hyvin löytyi kaikki lopulta.

Itse en kyllä missään nimessä käyttäisi sisustussuunnittelijaa, jos tosiaan maksaa 600 euroa... Keittiöliikkeistä sain juuri sen avun minkä tarvitsin.

• meillä

Kävin itse kiertelemässä Helsingin pienempiä ja maineeltaan kalliita (eivät kaikki ole) liikkeitä ja niissä monessa oltiin todella avuliaita, vaikka kerroin heti, että olen vasta tutustumiskierroksella. Halusivat kuitenkin nähdä kuvia ja kommentoivat ja antoivat parannus- tai vaihtoehtoisia ehdotuksia. Tarjouksia eivät ruvenneet pikaisesti laskemaan. Noista seitsemästä liikkeestä ehkä 3-4 on sellaisia, että palaan asiaan myöhemmin.

• komian kuvan

valmiista keittiöstä kun kävin tarjousta pyytämässä. Olin tehnyt oman suunnitelman koneella ja kävelin tulosteen kanssa pariin keittiöliikkeeseen (menen vielä muutamaan muuhunkin) ja pyysin tarjousta. Valiokeittiöltä sain tarjouksen heti seuraavana päivänä.

• suunnittelee

ja niidenkin hinta on tuo jotain 600. Ymmärtääkseni eivät tule edes paikalle, vaan pohjapiirustuksen yms. tietojen perusteella rustaavat suunnitelmaa.

JA voihan jokin oikea arkkitehti yms. suunnitella ihan jotain muuta mitä itse loppujen lopuksi haluat ja mikä olisi parasta/käytännöllisintä. Näyttää hienolta, mutta toimiiko? Esim. Avotakkaa tai muuta lehteä selatessa huomaa jatkuvasti, mm. että halogeeni- tai muita joutsekaulalamppuja käytetään, vaikka ne eivät todellakaan ole kettiön parhaita mahdollisia valaisimia.

Monet kalusteliikkeet lähettävät "suunnittelijansa" ilmaiseksi, ja kun itsellä on vähän käsitystä, mitä haluaa, yhdessä tuumaillessa syntyy ihan hyviä ideoita ja keittiökuvia. Nämä kalusteliikkeen suunnittelijat saattavat joutua välillä asennushommiinkin eli heillä on usein sellaista käytännön kokemusta ja tietoa, mitä voivat suoraan hyödyntää suunnittelussa.

Mutta kaikkea ei kannata niellä sellaisenaan keneltäkään, tänä päivänä tietoa voi hakea pelkästään netistä pilvin pimein. Eli jos olet valveutunut ja aktiivinen tiedon hankkija, kuvien selaaja, vinkkien lukija jne, pääset hyvään lopputulokseen.

Itse mietin kans suunnittelijan hankkimista ensi alkuun, mutta asia lähtikin muuten liikkeelle. Hain ja selasin joka paikasta, sitten kalusteliikkeen tyypin kanssa mietitiin tarkemmin ja puolituttu sähkäri kuunteli sähköistykseen liittyviä ideoitani ja täydensi suunnitelmaa oman tietotaitonsa avulla. Pikkuhiljaa myös kaakelivärit yms. pintamateriaalijutut alkavat hahmottua.

Ja olen pysynyt "uskollisena" sille yhdelle ja samalle kalustefirmalle, minkä olin hyvinkin mutu-perusteisen etukäteisarvioinntini ja kuulopuheiden perusteella valinnut. Niin olen varmasti säästänyt rahaa ja valtavasti energiaani, mitä ei voi millään rahalla mitata..

• Raikku

Tämähän on mielenkiintoinen keskustelu! Kukaan ei oikeastaan suosittele sisustussuunnittelijan käyttöä, vaikka ei sitä tyrmätäkään.

Kaikki tuntuvat olevan kuitenkin hyvinkin yksimielisiä siitä, että jonkinlainen ulkopuolinen suunnittelija olisi oltava.

Itse en kehtaa mennä tinkaamaan suunnitelmia keittiöliikkeestä ilmaiseksi. Ei omatunto salli sitä kun tiedän, että hankin kuitenkin kaapistot muualta... Voisihan sitä tietysti suunnitteluttaa jollakin, joka ottaisi sen parisataa euroa suunnitelmista. Voisi sitten hyvillä mielin odottaa hyviä tuloksia.

Meillähän on vähän sellainen ongelma, että tuo oma tyylitaju suunnitellessa on helposti aivan hukassa. Pitäisi ehkä lukea enemmän sisustus- sun muita lehtiä ja repiä sieltä aina hyvät esimerkit talteen. En siis luota siihen, että meidän suunnittelemamme keittiön värit ja materiaalit oikein onnistuisivat.

Olemme muuten käyttäneet k.o. sisustussuunnittelijaa aikaisemmin kylppärin ja kodinhoitohuoneen remontin suunnittelussa. Kodinhoitohuone ei ole vielä valmis, mutta se mikä valmista on, on tosi onnistunutta. Hän kävi muistaakseni pariin otteeseenkin paikan päällä mittailemassa ja esitti useita eri vaihtoehtoja keskustelun pohjaksi. Siinä tapauksessa hinta oli pikkaisen edullisempi ja hinta/laatusuhde oli meistä oikein hyvä.

Toinen homma on se, että sekä minulla että vaimolla on omaa aikaa todella rajoitetusti lasten ja työssä käynnin takia. Ei tahdo aika ja energia riittää jos joutuu itse tekemään paljon.

Täytyy tästä lähteä jonkun keittiöliikkeen puheille ja kysyä, josko he tekisivät suunnitelman riihikuivalla rahalla ja verrata sitä tarjousta suunnittelijan tarjoukseen.

(Montako kertaa tässäkin kirjoituksessa esiintyy sana "suunnnittelu" tai "suunnitelma" jossakin muodossa? :-)

• niin kerro se keittiöfirman...
        Raikku kirjoitti:

Tämähän on mielenkiintoinen keskustelu! Kukaan ei oikeastaan suosittele sisustussuunnittelijan käyttöä, vaikka ei sitä tyrmätäkään.

Kaikki tuntuvat olevan kuitenkin hyvinkin yksimielisiä siitä, että jonkinlainen ulkopuolinen suunnittelija olisi oltava.

Itse en kehtaa mennä tinkaamaan suunnitelmia keittiöliikkeestä ilmaiseksi. Ei omatunto salli sitä kun tiedän, että hankin kuitenkin kaapistot muualta... Voisihan sitä tietysti suunnitteluttaa jollakin, joka ottaisi sen parisataa euroa suunnitelmista. Voisi sitten hyvillä mielin odottaa hyviä tuloksia.

Meillähän on vähän sellainen ongelma, että tuo oma tyylitaju suunnitellessa on helposti aivan hukassa. Pitäisi ehkä lukea enemmän sisustus- sun muita lehtiä ja repiä sieltä aina hyvät esimerkit talteen. En siis luota siihen, että meidän suunnittelemamme keittiön värit ja materiaalit oikein onnistuisivat.

Olemme muuten käyttäneet k.o. sisustussuunnittelijaa aikaisemmin kylppärin ja kodinhoitohuoneen remontin suunnittelussa. Kodinhoitohuone ei ole vielä valmis, mutta se mikä valmista on, on tosi onnistunutta. Hän kävi muistaakseni pariin otteeseenkin paikan päällä mittailemassa ja esitti useita eri vaihtoehtoja keskustelun pohjaksi. Siinä tapauksessa hinta oli pikkaisen edullisempi ja hinta/laatusuhde oli meistä oikein hyvä.

Toinen homma on se, että sekä minulla että vaimolla on omaa aikaa todella rajoitetusti lasten ja työssä käynnin takia. Ei tahdo aika ja energia riittää jos joutuu itse tekemään paljon.

Täytyy tästä lähteä jonkun keittiöliikkeen puheille ja kysyä, josko he tekisivät suunnitelman riihikuivalla rahalla ja verrata sitä tarjousta suunnittelijan tarjoukseen.

(Montako kertaa tässäkin kirjoituksessa esiintyy sana "suunnnittelu" tai "suunnitelma" jossakin muodossa? :-)

ja sovi hänen kanssaan suunnittelun hinnasta takaan ettei suutu ja saat ammattilaisen mielipiteen hankinnan voit sitten tehdä mistä haluat

• ei suositella
        Raikku kirjoitti:

sisustussuunnittelijan käyttämistä, on se että mikään ei saa maksaa mitään, kaikki pitää saada halvalla ja vielä ne kalusteetkin tosi halvalla.
        Ja tuosta omastatunnosta, onnittelen sinua, olet ihminen jolla se on.Reilusti kysymällä, ja jokin satasen maksamalla saat varmasti asiantuntevaa suunnittelua ja vinkkejä.

• Alalla ollut

Terve Raikku!

Kerro mistä päin olet, niin voin jopa ehkä auttaakkin, jos 1,5 vuotta sisustus alalla ollut kelpaa avuksesi :)

Suunnittelusta sinun ei tarvitse maksaa mitään jos et pidä suunnitelmasta.

• Suunnitteluapua

,jos asut Pääkaupunkiseudulla esim.K-Raudasta. Itiksen vieressä olevassa Lanternan myymälästä löytyy koulutettu sisustus-suunnittelija. 45€/h ja kuvat saa mukaan. Hinnasto löytyy heidän kotisivuilta.

Onnea Remonttiin

• AES

Keittiöremontti oli ollut haaveenani vuosikaudet ja erilaisia suunnitelmia oli pää täynnä, mutta tosipaikan tullen en uskaltanutkaan käydä niitä toteuttamaan. Tuttava suositteli suunnittelijaa, jota oli itse käyttänyt. Minä ajattelin, että mieluummin maksan muutaman satasen "ylimääräistä" kuin kärsin vuosikaudet huonosti suunnitellusta keittiöstä.

Suunnittelija tuli meille kotiin mittanauhan ja digikameran kanssa ja juttelimme pitkään siitä, mitä toiveita meillä on keittiön suhteen. Suurin ongelma oli se, että perhe on suurehko ja keittiö pieni ;) Suunnittelija teki kaksi pohjaa, joista valitsimme mieleisen - se oli muuten melkein yksi yhteen oman suunnitelmani kanssa :D En kuitenkaan koe, että olisin maksanut turhasta, sillä sain suunnittelijalta paljon hyviä (rahansäästö)vinkkejä ja ennen kaikkea rauhan mieleeni. Valmiin suunnitelman kanssa kiersin sitten keittiöliikkeitä ja pyysin tarjouksia.

En muista tarkkaan suunnitelman hintaa, mutta ei se kyllä 600 euroa ollut; korkeintaan puolet siitä! Kannattaa varmaan vähän kilpailuttaa, niin hinnan voisi saada putoamaan.

Onnea keittiökaupoille!

• krete

No itse en maksanut mitään,koska suunnittelin itse ja olen tosi tyytyväinen lopputulokseen.Sain mitä halusinkin.

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2284
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1562
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1499
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1292
    8. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1289
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      265
      1265
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1255
    Aihe