Graafisen alan lama

painotuotantoassari

Onko todellakin niin että graafisella alalla ei enää hanki enempää kuin max 11e/h
(siis sivuntaittaja/ilmoitusvalmistaja jne).

7

1485

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se vain on

      Olen painopinnanvalmistaja ja en iki maailmassa olisi alalle lähtenyt jos olisin tiennyt että palkkaus alalla on näin huonoa.

      Erosin myöskin ammattiliitosta - mielenosoitukseksi - Viestintäalan liiton päättäjät ovat vätyksiä kun eivät ole saaneet palkkoja pidettyä inhimillisinä!!!

    • painotuotantoassari

      Se tuossa nyt eniten vit***aa kun koulutus on kuitenkin monivuotinen 3v ja muutenkin vaativa. Sitten onnistut (lukuisten työttömyysvuosien jälkeen) vahingossa pääsemään alalle, niin palkat on siivooja palkan suuruisia tai lapiotyömiehen palkan mukaan. Voi Per***ele!
      Kuka tahansa kouluttamaton pösilö saa enemmän mistä tahansa työstä.

      • ???

        Ensiksikin olet todellakin vain apulaisen tehtävissä lyhyen ammattikoulutuksen jälkeen.

        Toisekseen siivoojaksi kyllä pitää kouluttautua siihenkin: http://aikuiskoulutuskeskus.koillismaa.fi/laitoshuolt_ammtutk.htm

        Kolmanneksi lapiotyömiehen ammattiakaan ei varsinaisesti ole enää olemassakaan. Lapion varressa toki työskennellään vaikkapa rakennuksilla: http://www.mol.fi/webammatti.cgi?ammattinumero=62410&kieli=00

        Täytyy muistaa että painopuolen töissä tienasi varsin hyvin vielä seitsemänkymmentä ja kahdeksankymtä luvuilla ennenkuin kuvaan astuivat tietokoneet ja uudet painokoneet. Silloin parhaitenpalkattuja ammatteja oli mm. skannerikuski. Nyt taita lähes jokaisella jolla on tietokone niin olla jonkinlainen skanneri tai digikamera. No ammattimainen skannaus on toki eri asia kuin harrastelu. Mutta ei enää mitään mystifioitua HighEnd-tason huipputekniikkaa.

        Lopuksi: graafiselle alallehan ei hakeuduta rahan takia vaan luovien aspektien ja seksin takia :)


    • n0000

      Olen ollut asemoijana/painopinnanvalmistajana (sittemmin graafinen tekstinvalmistaja) sekä sanomalehdessä että kirjapainossa yhteensä 25 vuotta.
      Palkkani tällä hetekkä on 11, 50 !!!
      Siis melkoisen turhauttavaa tuollaisen työrupeaman jälkeen. Liiton uudet palkkaussysteemit eivät onnistuneet ainakaan meidän talossamme.
      Liitosta väitettiin, että painaja ja minun ammattinimikkeeni painivat samassa sarjassa, mutta totuus on tarua ihmeellisempää, eli pomon mielestä meistä ei voi puhua samana päivänäkään.
      Kyllä v...taa!!

    • ollil

      80-luvun huippuvuosina alalla oli suuret palkkaliukumat ja oltiin tyytyväisiä naureskellen taulukkopalkoille.Sen sijaan että niitä oltaisiin hinattu ylöspäin ei tehty mitään vaan kuviteltiin onnen jatkuvan ikuisesti.
      Myös siitä onko 11e/h huono palkka voi olla kahta mieltä.On monia ammatteja joissa samalla koulutuksella saa vielä vähemmän.
      Joudumme nyt vaan asennoitumaan siihen että graafisen alan palkoilla ei enää omakotitaloja rakenneta :(

      • n0000

        Mitäs me sitten olisi voitu silloin 80-luvulla tehdä? Minäkin osallistuin kaikkeen, mihin vain voin. Millään äänestyksellä ei ole kyllä toivottua tulosta tullut.

        Muistan kyllä, kuinka vanhemmat painajat ym. kehuskelivat, miten arvostettu työ kirjapainoala on.
        Kyllähän se joskus satoja vuosia sitten ja ylikin on voinut olla, koska ammoisina aikoina oli paljon lukutaidottomuutta, jolloin kirjaltajat lukutaitoisina, kovat kaulassa ja puku päällä olivat jotain todella suurta. Valitettavasti ajat ovat muuttuneet, käsityö jäänyt muinaisuuteen, koneellisuus vallannut alan ja sen myötä arvostus meidän alan ammattilaisia kohtaan laskenut.

        Tottahan se on, että joillain saattaa olla huonommatkin palkat, mutta kyllä minusta kolmen vuoden ammattikoulutus kuitenkin on jotain, kun ajatellaan, että minäkin meillä olen ainut, joka olen koulua käynyt, mutta siitä huolimatta joku muu vetää parempaa palkkaa. Johtuisiko siitä, että olen nainen ??!!!!

        Onneksi kuitenkin ollaan saatu se omakotitalo hommattua:)


    • viäntäjä

      Ainahan voi alkaa graafiseksi SUUNNITTELIJAKSI ja päätyä kortistoon =)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      160
      6765
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      36
      4027
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2045
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1989
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1829
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1656
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1573
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1558
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1535
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1398
    Aihe