Rodon nypintä/leikkaus

pekka 2

Komeasti kukkineet alppiruusut ovat tehneet , kai ne on siemeniä, sellaisest "kruunun" näköiset siemenkodat. Nämä "kruunut" ovat siis kukkien paikalla. Uutta kasvua tulee "kruunun" tai kukan alta, ja kasvun loppuvaiheessa alkavat nopeimmat uuskasvut jo tehdä uutta kukkaa/nuppua ensi vuodeksi.

Joskus olen kuullut puhuttavan ruusun nyppimisestä. Tulisiko nyt nämä "kruunut" nyppiä pois, niin siementen sijasta kukka alkaisi varmistaa ensi vuoden kukintaa, vai annanko vain luonnon hoitaa itse hommansa?

Nämä "kruunu"varret ovat vähän "tahmaisia" ja jos ne poistaa yksitellen, kasviin jää ikäänkuin "kara" vielä pystyyn. Jos ne "kruunut" poistetaan,poistetaanko siemenkodat yksitellen, vai katkaistaanko koko "kara"?

Hyvin ne ruusut onkasvaneet vaikken niitä ennenkään ole nyppinyt, mutta olisiko nyppimisestä hyötyä?

1

876

Vastaukset 1

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ellit

Jossain jo vastasinkin ,en tiedä oliko sinulle.
      Ei ole mikään pakko poistaa..mutta..itse poistin juuri tänään,sieltä mistä yletyin,on parimetrinen alppi.
      Otan oksasta kiinni ja toisella kädellä taivutan sen 'karan'pois,jossa ne kuihtuneet siemenet ovat kiinni, se taittuu helposti oikeasta kohtaa ja sen sivuihin kasvaa uudet versot.Huomaat sen,jos siihen on jo tullut uutta kasvua.

Olen joskus testannut ja 'nypityihin' on tullut enemmän niitä uusia alkuja,joihin sitten kasvaa ne nuput.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen tumma ja tulinen

Ja vielä suora - en ollut sinua varten. n to m
      Ikävä
      171
      1176
    2. Tunnustuksia

Haluatko tunnustaa jotain, mitä on sydämelläsi?
      Ikävä
      71
      990
    3. Mitä kysyisit

Mihin haluaisit vastauksen häneltä eli mitä kysyisit?
      Ikävä
      86
      820
    4. Mitä luulet

Mitä luulet kaivattusi ajattelevan sonusta? Onko jotain mitä haluaisit oikaista hänelle?
      Ikävä
      72
      747
    5. Sä et vaan töllö tajua että rakastuin

Mikä stana siinä on niin vaikea ymmärtää?! Täh
      Ikävä
      47
      728
    6. Vielä hyvinvointitalosta

Suurin osa pyhäjärvisistä on sivistynyttä fiksua porukkaa ja on täysin hankkeen kannalla. Nyt vain pieni äänekäs joukko
      Pyhäjärvi
      79
      661
    7. Suhde sinuun on ollut yhtä draamaa

ilman draamaa ja suhdetta. 😅 Oikeasti ei naurata. Nainen, olet pitänyt minut pihdeissäsi. Tunne on välillä vahva ja su
      Ikävä
      37
      607
    8. 28
      605
    9. IS Viikonloppu 25.-26.7.2026

Lähes kymmenen vuotta kestänyt putki täysiin 3.0 ristikoihin on Skytän osalta ilmeisesti nyt ohi. Kollegat ovat arvioin
      Sanaristikot
      67
      601
    10. Luule ja ajattele minusta

mitä tykkäät nainen, olet ajat sitten antanut itsestäsi ihan omanlaisen kuvan.. 😅
      Ikävä
      46
      589
    Aihe