Komeasti kukkineet alppiruusut ovat tehneet , kai ne on siemeniä, sellaisest "kruunun" näköiset siemenkodat. Nämä "kruunut" ovat siis kukkien paikalla. Uutta kasvua tulee "kruunun" tai kukan alta, ja kasvun loppuvaiheessa alkavat nopeimmat uuskasvut jo tehdä uutta kukkaa/nuppua ensi vuodeksi.
Joskus olen kuullut puhuttavan ruusun nyppimisestä. Tulisiko nyt nämä "kruunut" nyppiä pois, niin siementen sijasta kukka alkaisi varmistaa ensi vuoden kukintaa, vai annanko vain luonnon hoitaa itse hommansa?
Nämä "kruunu"varret ovat vähän "tahmaisia" ja jos ne poistaa yksitellen, kasviin jää ikäänkuin "kara" vielä pystyyn. Jos ne "kruunut" poistetaan,poistetaanko siemenkodat yksitellen, vai katkaistaanko koko "kara"?
Hyvin ne ruusut onkasvaneet vaikken niitä ennenkään ole nyppinyt, mutta olisiko nyppimisestä hyötyä?
Rodon nypintä/leikkaus
pekka 2
1
813
Vastaukset
- ellit
Jossain jo vastasinkin ,en tiedä oliko sinulle.
Ei ole mikään pakko poistaa..mutta..itse poistin juuri tänään,sieltä mistä yletyin,on parimetrinen alppi.
Otan oksasta kiinni ja toisella kädellä taivutan sen 'karan'pois,jossa ne kuihtuneet siemenet ovat kiinni, se taittuu helposti oikeasta kohtaa ja sen sivuihin kasvaa uudet versot.Huomaat sen,jos siihen on jo tullut uutta kasvua.
Olen joskus testannut ja 'nypityihin' on tullut enemmän niitä uusia alkuja,joihin sitten kasvaa ne nuput.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.973998Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j973357Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin1312668Miten juhlitte ensi lauantaina?
Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.2492199Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä
Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m971981Varusmiehen kuolema
Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä1001893Mikä ihme teitä savolaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.211829- 1151673
Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?
JOS siis sinä saisit päättää?11331- 571255