sammalpiha!

hurahtanut

Olen aina himoinnut itselleni samaista sammalpihaa kuin japanilaisilla. Mutta miten saan pihalleni sammalta. Mikä sammallaji sopisi parhaiten pihalle? Olisiko jotain sivua, jossa olisi aiheesta juttua? Voiko sammalta ostaa samalaisina mattoina kuin nurmikkoakin?

2

2025

Vastaukset 2

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kultatassu

enpä ole kuullut sammalta myytävän mattoina, sammallajin valinta riippuu pihasi kasvuolosuhteista joku viihtyy kosteassa ja varjossa, toinen kuivemmassa valoisammassa, erilaisissa oloissa viihtyvää sammalta on turha yrittää. jos pihallasi kasvaa jo jotain sammalta yritä vaalia sitä esim piimällä kastelemalla ja kitkemällä ruohon pois. tosin kaikki sammallajit eivät välitäkään happamesta, luultavasti jotkut aurinkoisemman paikan lajit jotka saavatkin ytyä kalkista. kerran siirsin loppukesällä sammal-laattoja metsän kivien päältä varjoisan kellarin katolle ja ihmeekseni onnistui, ihan yhtä kauniin tummanvihreänä ei kasva kuin oikeassa paikassaan. niinpä sitten aloin vaalia mökin pihalla kasvavaa sammalta onhan se helppohoitoisempi ja kauniimpi kuin huonosti kasvava nurmikko. voithan yrittää myös siirtoa syksyllä kun ilma on kosteampaa samanlaisista kasvuoloista kuin pihasi on (sammalta ei saa ottaa ilman maanomistajan lupaa), ja aloittaa pieneltä alalta ja huolehtia kastelusta. jos onnistuu on tämä nopeampi tapa. oikeaoppisemmin sammalta neuvotaan levittämään ripottelemalla sammalen murusia maanpinnalle ja kastelemalla happamella, maa-alusta varmastikin riippuu lajista, kostean paikan sammal tarvitsee kosteutta pidättävän turve/multa-alustan ja aurinkoisemman paikan laji hiekkaisemman maan. aiheesta löytyy varmasti japanilaisista puutarhakirjoista.

• uusi piha

Meillä nurmikko kovin sammaloitunut. Mietin uuden nurmikon istuttamista ja sain vinkin, että voisinkin "ruokkia" tätä sammaloitumista. Mutta onko sammlpiha käytännöllinen? Kuinka herkkä se on tallaamiselle tai pihalla touhuamiselle? Voisi olla nättikin - ja helppohoitoinen - kun olen tuonut jo pihaan jonkin verran kiviä ja varjoisa, savipohjainen paikka sopisi varmaan vaikak alppiruusuille.

Millaisia kokemuksia sammalpihoista, ovatko vain kauniita katsella vai myös toimivia käytännön kannalta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt se syksy on sitten alkanut

Esimerkiksi tänään sataa aamusta iltaan, ja nytkin.
      Maailman menoa
      43
      935
    2. Minä en ole koskaan

Rakastanut ketään toista yhtä paljon kuin sinua
      Ikävä
      95
      903
    3. Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."

Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i
      Kotimaiset julkkisjuorut
      19
      775
    4. Vähän pitää

Kiusia ja näyttää
      Ikävä
      116
      721
    5. Anteeksi J-mies

Anteeksi että myötävaikutin siihen että rakastuit minuun, jota et voi koskaan saada. Viimeksi kun näimme ja katselimme t
      Ikävä
      80
      668
    6. Taidat olla

Luovuttanut jo minun suhteeni osalta?
      Ikävä
      43
      621
    7. Olet nainen ollut vaikein rasti

Eniten olet tunteitani myllännyt ja niitä kuluttanut, ja tuottanut. 🤔
      Ikävä
      34
      604
    8. Minä muistan

Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol
      Ikävä
      45
      600
    9. Mä voisin rakastua noihin tähti silmiin

Katseesi on niin lumoava nainen💚.
      Ikävä
      19
      586
    10. Jos tullaan toisiamme vastaan, niin

pitäiskö pysähtyä ja onnitella?
      Ikävä
      46
      568
    11. Kenen viisautta on ollut laittaa tie väärällä murskeella pilalle

Kenen viisautta on ollut kun Siimeksen/Kylmänpurontie pantu pilalle kun on ajettu liian karkeaa mursketta. Rengasliikke
      Hyrynsalmi
      20
      535
    12. Voisiko vielä välillemme jotain kehittyä

Vai heihei ja ei nähdä enää.
      Ikävä
      33
      533
    13. Riittääkö mahkut

Kaivattuusi 🤭.
      Ikävä
      36
      512
    14. Siinä kävi mies nyt niin että tämä ämmä muuttaa ulkomaille

Vuonojen maa kutsuu, joten ei hätää. Et kuule minusta enää. 😂 Lycka till! Ämmä riittää.
      Ikävä
      66
      509
    15. Kerro kolme hyvää asiaa

Kaipaamastasi ihmisestä ja lisää perään onko kaivattusi n vai m 😍
      Ikävä
      25
      492
    16. Ähtäri on taas TV: n ja radion ykkösuutinen

Uusi podcast on julkaistu ja on nyt kuunneltavissa. Mot on tehnyt hyvää työtä! Mikko Savola ja kepu ei ota mitään vast
      Ähtäri
      44
      476
    17. Mitä muuta on olemassa kuin lisääntyminen

Jos mies ei pääse lisääntymään niin mikä hänen osansa elämässä on? mitä jää jäljelle? Hän on vain muiden palvelija kok
      Sinkut
      106
      467
    18. Koska Martina viettää aikaansa lapsiensa kanssa

Äiti vaan juoksee miehen perässä Tallinnassa, Lontoossa, Turussa. Kyllä oli kätilö oikeassa, kun sanoi, että ei olisi ka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      132
      460
    19. Tilanteenne

Onko tilanteenne tällä hetkellä hyvä?
      Ikävä
      44
      454
    20. Pahkalassa tapahtuu

Mitäs on tapahtunut yöllä pahkalan kerrostaloilla.oli poliisia ja ambulanssia taas vaihteeksi
      Parkano
      7
      427
    Aihe