H4 lampputietoa vailla

Hojo

Kuten kaikki lamppunsa itse vaihtavat tietävät, että H4 lampuissa on kolme nastaa.
Kymysys kuuluu, jos katsot lampun kantaa niin, että vaakasuora nasta osoittaa ylöspäin, mikä on nastojen järjestys ? (kaukovalot, lyhyet)
Kysymys siksi, että autossani toinen umpio on himmeämpi kuin toinen ja haluan varmistaa, että lampun kantaan menee riittävä jännite.

7

676

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • e.n

      yleismittarilla jännite niin siitähän se selviää ja mittarilla (tai virtakynällä) voi selvittää myös nastojen järjestyksen.

    • Matalin kohta aidassa

      Mielestäni ei tarvitse etukäteen tietää nastajärjestystä. Mittaa kaikkien nastojen jännitteet maata vasten ja vertaa tuloksia oikein toimivaan umpioon. Joudut tietysti käyttämään pitkät/lyhyet katkaisinta kun mittailet. Samalla selviää muuten nastajärjestyskin.

      • Hojo

        Pitäiskö yrittää homma siten, että sais mitattua jännitteen silloin kun on kuormitusta eli lamppu mukana ?
        Uskoisin, että jännite näyttää hyvältä kuormittamattomassa johdossa, mutta se ei kerro koko totuutta. Tietty vanhassa autossa homma kannattaa aloittaa liittimien puhdistuksella ja johtojen tarkastuksella jokatapauksessa.


      • Sama
        Hojo kirjoitti:

        Pitäiskö yrittää homma siten, että sais mitattua jännitteen silloin kun on kuormitusta eli lamppu mukana ?
        Uskoisin, että jännite näyttää hyvältä kuormittamattomassa johdossa, mutta se ei kerro koko totuutta. Tietty vanhassa autossa homma kannattaa aloittaa liittimien puhdistuksella ja johtojen tarkastuksella jokatapauksessa.

        Jäi mainitsematta minulta. Ilman kuormaa voi hyvinkin näyttää hyviä arvoja, mutta jos jokin liitin on hapettunut jossain tai rele vetelee viimeisiään niin vastus kasvaa siinä liitoksessa ja jännitettä ei jää enää lampulle riittävästi kun kuorma on päällä.

        Jos toteat, että lampun kantaan tulee selvästi alempi jännite kuin pitäisi, löydät viallisen kohdan mittaamalla jännitteen liitosten, releiden ja kytkimien yli kun kuorma eli lamppu on päällä.

        Jotkut mittaavat resistanssia ja saavat tulokseksi esim. 2 ohmia kytkimen koskettimen yli.
        Mitä se sanoo mittaajalle, ei käytännössä juuri mitään. Mutta jos mittaat jännitettä ja tulokseksi saat 2.5 V, se kertoo jo sen, että yksinään tähän paikkaan häviää esim. 2.5 V siitä jännitteestä minkä pitäisi mennä lampulle, siihen vielä muut häviöt päälle. Varsinkin niissä kohteissa jossa kulkee suuret virrat, resistanssin mittaamisessa ei ole mitään mieltä.


      • Hojo
        Sama kirjoitti:

        Jäi mainitsematta minulta. Ilman kuormaa voi hyvinkin näyttää hyviä arvoja, mutta jos jokin liitin on hapettunut jossain tai rele vetelee viimeisiään niin vastus kasvaa siinä liitoksessa ja jännitettä ei jää enää lampulle riittävästi kun kuorma on päällä.

        Jos toteat, että lampun kantaan tulee selvästi alempi jännite kuin pitäisi, löydät viallisen kohdan mittaamalla jännitteen liitosten, releiden ja kytkimien yli kun kuorma eli lamppu on päällä.

        Jotkut mittaavat resistanssia ja saavat tulokseksi esim. 2 ohmia kytkimen koskettimen yli.
        Mitä se sanoo mittaajalle, ei käytännössä juuri mitään. Mutta jos mittaat jännitettä ja tulokseksi saat 2.5 V, se kertoo jo sen, että yksinään tähän paikkaan häviää esim. 2.5 V siitä jännitteestä minkä pitäisi mennä lampulle, siihen vielä muut häviöt päälle. Varsinkin niissä kohteissa jossa kulkee suuret virrat, resistanssin mittaamisessa ei ole mitään mieltä.

        kommentista.

        Eikos se jännite ole akun navoissa jotain 14,5 V koneen
        käydessä ?
        Mikä olisi sun mielestä vielä hyväksyttävä jänite lampun
        kannassa ?


      • Sama
        Hojo kirjoitti:

        kommentista.

        Eikos se jännite ole akun navoissa jotain 14,5 V koneen
        käydessä ?
        Mikä olisi sun mielestä vielä hyväksyttävä jänite lampun
        kannassa ?

        En valitettavasti osaa sanoa mitään tarkkaa arvoa mikä on vielä oikein kun ei ole tullut mitattua, joten on parempi etten heitä edes hatusta. Mutta sullahan taisi olla se toinen puoli ok, sieltä saa varmasti tarkastettua mikä jännite on sopiva.


      • Hojo
        Sama kirjoitti:

        En valitettavasti osaa sanoa mitään tarkkaa arvoa mikä on vielä oikein kun ei ole tullut mitattua, joten on parempi etten heitä edes hatusta. Mutta sullahan taisi olla se toinen puoli ok, sieltä saa varmasti tarkastettua mikä jännite on sopiva.

        ...eipä tullu mieleen...sama pää kesät talvet


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisin rakastaa sinua

      Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      42
      4310
    2. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      137
      4075
    3. Tiedätkö mihin

      Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      64
      3726
    4. onko kaivattusi

      vaarallinen? :D
      Ikävä
      88
      3562
    5. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

      Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      33
      3537
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      65
      3351
    7. Pieni galluppi

      Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      86
      2921
    8. Olisiko sinulla

      Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      54
      2835
    9. Mitä tuntemuksia

      Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      25
      2626
    10. Korjaamo suositus

      Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p
      Hyrynsalmi
      14
      2344
    Aihe