Kuten kaikki lamppunsa itse vaihtavat tietävät, että H4 lampuissa on kolme nastaa.
Kymysys kuuluu, jos katsot lampun kantaa niin, että vaakasuora nasta osoittaa ylöspäin, mikä on nastojen järjestys ? (kaukovalot, lyhyet)
Kysymys siksi, että autossani toinen umpio on himmeämpi kuin toinen ja haluan varmistaa, että lampun kantaan menee riittävä jännite.
H4 lampputietoa vailla
7
671
Vastaukset
- e.n
yleismittarilla jännite niin siitähän se selviää ja mittarilla (tai virtakynällä) voi selvittää myös nastojen järjestyksen.
- Matalin kohta aidassa
Mielestäni ei tarvitse etukäteen tietää nastajärjestystä. Mittaa kaikkien nastojen jännitteet maata vasten ja vertaa tuloksia oikein toimivaan umpioon. Joudut tietysti käyttämään pitkät/lyhyet katkaisinta kun mittailet. Samalla selviää muuten nastajärjestyskin.
- Hojo
Pitäiskö yrittää homma siten, että sais mitattua jännitteen silloin kun on kuormitusta eli lamppu mukana ?
Uskoisin, että jännite näyttää hyvältä kuormittamattomassa johdossa, mutta se ei kerro koko totuutta. Tietty vanhassa autossa homma kannattaa aloittaa liittimien puhdistuksella ja johtojen tarkastuksella jokatapauksessa. - Sama
Hojo kirjoitti:
Pitäiskö yrittää homma siten, että sais mitattua jännitteen silloin kun on kuormitusta eli lamppu mukana ?
Uskoisin, että jännite näyttää hyvältä kuormittamattomassa johdossa, mutta se ei kerro koko totuutta. Tietty vanhassa autossa homma kannattaa aloittaa liittimien puhdistuksella ja johtojen tarkastuksella jokatapauksessa.Jäi mainitsematta minulta. Ilman kuormaa voi hyvinkin näyttää hyviä arvoja, mutta jos jokin liitin on hapettunut jossain tai rele vetelee viimeisiään niin vastus kasvaa siinä liitoksessa ja jännitettä ei jää enää lampulle riittävästi kun kuorma on päällä.
Jos toteat, että lampun kantaan tulee selvästi alempi jännite kuin pitäisi, löydät viallisen kohdan mittaamalla jännitteen liitosten, releiden ja kytkimien yli kun kuorma eli lamppu on päällä.
Jotkut mittaavat resistanssia ja saavat tulokseksi esim. 2 ohmia kytkimen koskettimen yli.
Mitä se sanoo mittaajalle, ei käytännössä juuri mitään. Mutta jos mittaat jännitettä ja tulokseksi saat 2.5 V, se kertoo jo sen, että yksinään tähän paikkaan häviää esim. 2.5 V siitä jännitteestä minkä pitäisi mennä lampulle, siihen vielä muut häviöt päälle. Varsinkin niissä kohteissa jossa kulkee suuret virrat, resistanssin mittaamisessa ei ole mitään mieltä. - Hojo
Sama kirjoitti:
Jäi mainitsematta minulta. Ilman kuormaa voi hyvinkin näyttää hyviä arvoja, mutta jos jokin liitin on hapettunut jossain tai rele vetelee viimeisiään niin vastus kasvaa siinä liitoksessa ja jännitettä ei jää enää lampulle riittävästi kun kuorma on päällä.
Jos toteat, että lampun kantaan tulee selvästi alempi jännite kuin pitäisi, löydät viallisen kohdan mittaamalla jännitteen liitosten, releiden ja kytkimien yli kun kuorma eli lamppu on päällä.
Jotkut mittaavat resistanssia ja saavat tulokseksi esim. 2 ohmia kytkimen koskettimen yli.
Mitä se sanoo mittaajalle, ei käytännössä juuri mitään. Mutta jos mittaat jännitettä ja tulokseksi saat 2.5 V, se kertoo jo sen, että yksinään tähän paikkaan häviää esim. 2.5 V siitä jännitteestä minkä pitäisi mennä lampulle, siihen vielä muut häviöt päälle. Varsinkin niissä kohteissa jossa kulkee suuret virrat, resistanssin mittaamisessa ei ole mitään mieltä.kommentista.
Eikos se jännite ole akun navoissa jotain 14,5 V koneen
käydessä ?
Mikä olisi sun mielestä vielä hyväksyttävä jänite lampun
kannassa ? - Sama
Hojo kirjoitti:
kommentista.
Eikos se jännite ole akun navoissa jotain 14,5 V koneen
käydessä ?
Mikä olisi sun mielestä vielä hyväksyttävä jänite lampun
kannassa ?En valitettavasti osaa sanoa mitään tarkkaa arvoa mikä on vielä oikein kun ei ole tullut mitattua, joten on parempi etten heitä edes hatusta. Mutta sullahan taisi olla se toinen puoli ok, sieltä saa varmasti tarkastettua mikä jännite on sopiva.
- Hojo
Sama kirjoitti:
En valitettavasti osaa sanoa mitään tarkkaa arvoa mikä on vielä oikein kun ei ole tullut mitattua, joten on parempi etten heitä edes hatusta. Mutta sullahan taisi olla se toinen puoli ok, sieltä saa varmasti tarkastettua mikä jännite on sopiva.
...eipä tullu mieleen...sama pää kesät talvet
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus
Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki1803360Sannalta jälleen fiksu lausunto johtamisesta
"I used to think the best argument would win – but real leadership means listening, understanding where people come from1022579Riikka Purra on ihana, jämpti
Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä572420Mies, näen sinua hetken
ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen82379Riikka se runnoo työttömyyttä lisää
Menkää töihin! "15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli lokakuussa 10,3 prosenttia. Työttömiä oli yhteensä 276942351Antti Lindtman kiitti valtiovarainministeri Purraa
Ministeri Purra kertoi ottavasa vastuun EU:n alijäämämenettelyyn joutumisesta. Hän myös sanoi tietävänsä, että Lindtman31980Suomalaisten enemmistö on (ateisteja / fiksuja / sosialisteja)
Tai jokin noiden yhdistelmä, koska S-ryhmän markkinaosuus päivittäistavarakaupasta on yli 50 prosenttia.01760Henkilökohtaisia paljastuksia Dubaista - Kohujulkkis Sofia Belorf on äitipuoli ja puoliso!
Tiesitkö, että Sofia on äitipuoli ja rakastava puoliso? Sofia Belorf saa oman sarjan, jossa seurataan hänen Bling Bling381637Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki
Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue321633- 831367