H4 lampputietoa vailla

Hojo

Kuten kaikki lamppunsa itse vaihtavat tietävät, että H4 lampuissa on kolme nastaa.
Kymysys kuuluu, jos katsot lampun kantaa niin, että vaakasuora nasta osoittaa ylöspäin, mikä on nastojen järjestys ? (kaukovalot, lyhyet)
Kysymys siksi, että autossani toinen umpio on himmeämpi kuin toinen ja haluan varmistaa, että lampun kantaan menee riittävä jännite.

7

638

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • e.n

      yleismittarilla jännite niin siitähän se selviää ja mittarilla (tai virtakynällä) voi selvittää myös nastojen järjestyksen.

    • Matalin kohta aidassa

      Mielestäni ei tarvitse etukäteen tietää nastajärjestystä. Mittaa kaikkien nastojen jännitteet maata vasten ja vertaa tuloksia oikein toimivaan umpioon. Joudut tietysti käyttämään pitkät/lyhyet katkaisinta kun mittailet. Samalla selviää muuten nastajärjestyskin.

      • Hojo

        Pitäiskö yrittää homma siten, että sais mitattua jännitteen silloin kun on kuormitusta eli lamppu mukana ?
        Uskoisin, että jännite näyttää hyvältä kuormittamattomassa johdossa, mutta se ei kerro koko totuutta. Tietty vanhassa autossa homma kannattaa aloittaa liittimien puhdistuksella ja johtojen tarkastuksella jokatapauksessa.


      • Sama
        Hojo kirjoitti:

        Pitäiskö yrittää homma siten, että sais mitattua jännitteen silloin kun on kuormitusta eli lamppu mukana ?
        Uskoisin, että jännite näyttää hyvältä kuormittamattomassa johdossa, mutta se ei kerro koko totuutta. Tietty vanhassa autossa homma kannattaa aloittaa liittimien puhdistuksella ja johtojen tarkastuksella jokatapauksessa.

        Jäi mainitsematta minulta. Ilman kuormaa voi hyvinkin näyttää hyviä arvoja, mutta jos jokin liitin on hapettunut jossain tai rele vetelee viimeisiään niin vastus kasvaa siinä liitoksessa ja jännitettä ei jää enää lampulle riittävästi kun kuorma on päällä.

        Jos toteat, että lampun kantaan tulee selvästi alempi jännite kuin pitäisi, löydät viallisen kohdan mittaamalla jännitteen liitosten, releiden ja kytkimien yli kun kuorma eli lamppu on päällä.

        Jotkut mittaavat resistanssia ja saavat tulokseksi esim. 2 ohmia kytkimen koskettimen yli.
        Mitä se sanoo mittaajalle, ei käytännössä juuri mitään. Mutta jos mittaat jännitettä ja tulokseksi saat 2.5 V, se kertoo jo sen, että yksinään tähän paikkaan häviää esim. 2.5 V siitä jännitteestä minkä pitäisi mennä lampulle, siihen vielä muut häviöt päälle. Varsinkin niissä kohteissa jossa kulkee suuret virrat, resistanssin mittaamisessa ei ole mitään mieltä.


      • Hojo
        Sama kirjoitti:

        Jäi mainitsematta minulta. Ilman kuormaa voi hyvinkin näyttää hyviä arvoja, mutta jos jokin liitin on hapettunut jossain tai rele vetelee viimeisiään niin vastus kasvaa siinä liitoksessa ja jännitettä ei jää enää lampulle riittävästi kun kuorma on päällä.

        Jos toteat, että lampun kantaan tulee selvästi alempi jännite kuin pitäisi, löydät viallisen kohdan mittaamalla jännitteen liitosten, releiden ja kytkimien yli kun kuorma eli lamppu on päällä.

        Jotkut mittaavat resistanssia ja saavat tulokseksi esim. 2 ohmia kytkimen koskettimen yli.
        Mitä se sanoo mittaajalle, ei käytännössä juuri mitään. Mutta jos mittaat jännitettä ja tulokseksi saat 2.5 V, se kertoo jo sen, että yksinään tähän paikkaan häviää esim. 2.5 V siitä jännitteestä minkä pitäisi mennä lampulle, siihen vielä muut häviöt päälle. Varsinkin niissä kohteissa jossa kulkee suuret virrat, resistanssin mittaamisessa ei ole mitään mieltä.

        kommentista.

        Eikos se jännite ole akun navoissa jotain 14,5 V koneen
        käydessä ?
        Mikä olisi sun mielestä vielä hyväksyttävä jänite lampun
        kannassa ?


      • Sama
        Hojo kirjoitti:

        kommentista.

        Eikos se jännite ole akun navoissa jotain 14,5 V koneen
        käydessä ?
        Mikä olisi sun mielestä vielä hyväksyttävä jänite lampun
        kannassa ?

        En valitettavasti osaa sanoa mitään tarkkaa arvoa mikä on vielä oikein kun ei ole tullut mitattua, joten on parempi etten heitä edes hatusta. Mutta sullahan taisi olla se toinen puoli ok, sieltä saa varmasti tarkastettua mikä jännite on sopiva.


      • Hojo
        Sama kirjoitti:

        En valitettavasti osaa sanoa mitään tarkkaa arvoa mikä on vielä oikein kun ei ole tullut mitattua, joten on parempi etten heitä edes hatusta. Mutta sullahan taisi olla se toinen puoli ok, sieltä saa varmasti tarkastettua mikä jännite on sopiva.

        ...eipä tullu mieleen...sama pää kesät talvet


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      105
      5029
    2. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      62
      4906
    3. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      86
      3990
    4. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3530
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      59
      2961
    6. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2731
    7. Kerro kolme huonoa ja

      kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2247
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      44
      1794
    9. Rakastatko mua

      Vielä?
      Ikävä
      34
      1651
    10. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1578
    Aihe