H4 lampputietoa vailla

Hojo

Kuten kaikki lamppunsa itse vaihtavat tietävät, että H4 lampuissa on kolme nastaa.
Kymysys kuuluu, jos katsot lampun kantaa niin, että vaakasuora nasta osoittaa ylöspäin, mikä on nastojen järjestys ? (kaukovalot, lyhyet)
Kysymys siksi, että autossani toinen umpio on himmeämpi kuin toinen ja haluan varmistaa, että lampun kantaan menee riittävä jännite.

7

731

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • e.n

      yleismittarilla jännite niin siitähän se selviää ja mittarilla (tai virtakynällä) voi selvittää myös nastojen järjestyksen.

    • Matalin kohta aidassa

      Mielestäni ei tarvitse etukäteen tietää nastajärjestystä. Mittaa kaikkien nastojen jännitteet maata vasten ja vertaa tuloksia oikein toimivaan umpioon. Joudut tietysti käyttämään pitkät/lyhyet katkaisinta kun mittailet. Samalla selviää muuten nastajärjestyskin.

      • Hojo

        Pitäiskö yrittää homma siten, että sais mitattua jännitteen silloin kun on kuormitusta eli lamppu mukana ?
        Uskoisin, että jännite näyttää hyvältä kuormittamattomassa johdossa, mutta se ei kerro koko totuutta. Tietty vanhassa autossa homma kannattaa aloittaa liittimien puhdistuksella ja johtojen tarkastuksella jokatapauksessa.


      • Sama
        Hojo kirjoitti:

        Pitäiskö yrittää homma siten, että sais mitattua jännitteen silloin kun on kuormitusta eli lamppu mukana ?
        Uskoisin, että jännite näyttää hyvältä kuormittamattomassa johdossa, mutta se ei kerro koko totuutta. Tietty vanhassa autossa homma kannattaa aloittaa liittimien puhdistuksella ja johtojen tarkastuksella jokatapauksessa.

        Jäi mainitsematta minulta. Ilman kuormaa voi hyvinkin näyttää hyviä arvoja, mutta jos jokin liitin on hapettunut jossain tai rele vetelee viimeisiään niin vastus kasvaa siinä liitoksessa ja jännitettä ei jää enää lampulle riittävästi kun kuorma on päällä.

        Jos toteat, että lampun kantaan tulee selvästi alempi jännite kuin pitäisi, löydät viallisen kohdan mittaamalla jännitteen liitosten, releiden ja kytkimien yli kun kuorma eli lamppu on päällä.

        Jotkut mittaavat resistanssia ja saavat tulokseksi esim. 2 ohmia kytkimen koskettimen yli.
        Mitä se sanoo mittaajalle, ei käytännössä juuri mitään. Mutta jos mittaat jännitettä ja tulokseksi saat 2.5 V, se kertoo jo sen, että yksinään tähän paikkaan häviää esim. 2.5 V siitä jännitteestä minkä pitäisi mennä lampulle, siihen vielä muut häviöt päälle. Varsinkin niissä kohteissa jossa kulkee suuret virrat, resistanssin mittaamisessa ei ole mitään mieltä.


      • Hojo
        Sama kirjoitti:

        Jäi mainitsematta minulta. Ilman kuormaa voi hyvinkin näyttää hyviä arvoja, mutta jos jokin liitin on hapettunut jossain tai rele vetelee viimeisiään niin vastus kasvaa siinä liitoksessa ja jännitettä ei jää enää lampulle riittävästi kun kuorma on päällä.

        Jos toteat, että lampun kantaan tulee selvästi alempi jännite kuin pitäisi, löydät viallisen kohdan mittaamalla jännitteen liitosten, releiden ja kytkimien yli kun kuorma eli lamppu on päällä.

        Jotkut mittaavat resistanssia ja saavat tulokseksi esim. 2 ohmia kytkimen koskettimen yli.
        Mitä se sanoo mittaajalle, ei käytännössä juuri mitään. Mutta jos mittaat jännitettä ja tulokseksi saat 2.5 V, se kertoo jo sen, että yksinään tähän paikkaan häviää esim. 2.5 V siitä jännitteestä minkä pitäisi mennä lampulle, siihen vielä muut häviöt päälle. Varsinkin niissä kohteissa jossa kulkee suuret virrat, resistanssin mittaamisessa ei ole mitään mieltä.

        kommentista.

        Eikos se jännite ole akun navoissa jotain 14,5 V koneen
        käydessä ?
        Mikä olisi sun mielestä vielä hyväksyttävä jänite lampun
        kannassa ?


      • Sama
        Hojo kirjoitti:

        kommentista.

        Eikos se jännite ole akun navoissa jotain 14,5 V koneen
        käydessä ?
        Mikä olisi sun mielestä vielä hyväksyttävä jänite lampun
        kannassa ?

        En valitettavasti osaa sanoa mitään tarkkaa arvoa mikä on vielä oikein kun ei ole tullut mitattua, joten on parempi etten heitä edes hatusta. Mutta sullahan taisi olla se toinen puoli ok, sieltä saa varmasti tarkastettua mikä jännite on sopiva.


      • Hojo
        Sama kirjoitti:

        En valitettavasti osaa sanoa mitään tarkkaa arvoa mikä on vielä oikein kun ei ole tullut mitattua, joten on parempi etten heitä edes hatusta. Mutta sullahan taisi olla se toinen puoli ok, sieltä saa varmasti tarkastettua mikä jännite on sopiva.

        ...eipä tullu mieleen...sama pää kesät talvet


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      109
      1185
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1004
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      94
      761
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      286
      713
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe