Kuten kaikki lamppunsa itse vaihtavat tietävät, että H4 lampuissa on kolme nastaa.
Kymysys kuuluu, jos katsot lampun kantaa niin, että vaakasuora nasta osoittaa ylöspäin, mikä on nastojen järjestys ? (kaukovalot, lyhyet)
Kysymys siksi, että autossani toinen umpio on himmeämpi kuin toinen ja haluan varmistaa, että lampun kantaan menee riittävä jännite.
H4 lampputietoa vailla
7
657
Vastaukset
- e.n
yleismittarilla jännite niin siitähän se selviää ja mittarilla (tai virtakynällä) voi selvittää myös nastojen järjestyksen.
- Matalin kohta aidassa
Mielestäni ei tarvitse etukäteen tietää nastajärjestystä. Mittaa kaikkien nastojen jännitteet maata vasten ja vertaa tuloksia oikein toimivaan umpioon. Joudut tietysti käyttämään pitkät/lyhyet katkaisinta kun mittailet. Samalla selviää muuten nastajärjestyskin.
- Hojo
Pitäiskö yrittää homma siten, että sais mitattua jännitteen silloin kun on kuormitusta eli lamppu mukana ?
Uskoisin, että jännite näyttää hyvältä kuormittamattomassa johdossa, mutta se ei kerro koko totuutta. Tietty vanhassa autossa homma kannattaa aloittaa liittimien puhdistuksella ja johtojen tarkastuksella jokatapauksessa. - Sama
Hojo kirjoitti:
Pitäiskö yrittää homma siten, että sais mitattua jännitteen silloin kun on kuormitusta eli lamppu mukana ?
Uskoisin, että jännite näyttää hyvältä kuormittamattomassa johdossa, mutta se ei kerro koko totuutta. Tietty vanhassa autossa homma kannattaa aloittaa liittimien puhdistuksella ja johtojen tarkastuksella jokatapauksessa.Jäi mainitsematta minulta. Ilman kuormaa voi hyvinkin näyttää hyviä arvoja, mutta jos jokin liitin on hapettunut jossain tai rele vetelee viimeisiään niin vastus kasvaa siinä liitoksessa ja jännitettä ei jää enää lampulle riittävästi kun kuorma on päällä.
Jos toteat, että lampun kantaan tulee selvästi alempi jännite kuin pitäisi, löydät viallisen kohdan mittaamalla jännitteen liitosten, releiden ja kytkimien yli kun kuorma eli lamppu on päällä.
Jotkut mittaavat resistanssia ja saavat tulokseksi esim. 2 ohmia kytkimen koskettimen yli.
Mitä se sanoo mittaajalle, ei käytännössä juuri mitään. Mutta jos mittaat jännitettä ja tulokseksi saat 2.5 V, se kertoo jo sen, että yksinään tähän paikkaan häviää esim. 2.5 V siitä jännitteestä minkä pitäisi mennä lampulle, siihen vielä muut häviöt päälle. Varsinkin niissä kohteissa jossa kulkee suuret virrat, resistanssin mittaamisessa ei ole mitään mieltä. - Hojo
Sama kirjoitti:
Jäi mainitsematta minulta. Ilman kuormaa voi hyvinkin näyttää hyviä arvoja, mutta jos jokin liitin on hapettunut jossain tai rele vetelee viimeisiään niin vastus kasvaa siinä liitoksessa ja jännitettä ei jää enää lampulle riittävästi kun kuorma on päällä.
Jos toteat, että lampun kantaan tulee selvästi alempi jännite kuin pitäisi, löydät viallisen kohdan mittaamalla jännitteen liitosten, releiden ja kytkimien yli kun kuorma eli lamppu on päällä.
Jotkut mittaavat resistanssia ja saavat tulokseksi esim. 2 ohmia kytkimen koskettimen yli.
Mitä se sanoo mittaajalle, ei käytännössä juuri mitään. Mutta jos mittaat jännitettä ja tulokseksi saat 2.5 V, se kertoo jo sen, että yksinään tähän paikkaan häviää esim. 2.5 V siitä jännitteestä minkä pitäisi mennä lampulle, siihen vielä muut häviöt päälle. Varsinkin niissä kohteissa jossa kulkee suuret virrat, resistanssin mittaamisessa ei ole mitään mieltä.kommentista.
Eikos se jännite ole akun navoissa jotain 14,5 V koneen
käydessä ?
Mikä olisi sun mielestä vielä hyväksyttävä jänite lampun
kannassa ? - Sama
Hojo kirjoitti:
kommentista.
Eikos se jännite ole akun navoissa jotain 14,5 V koneen
käydessä ?
Mikä olisi sun mielestä vielä hyväksyttävä jänite lampun
kannassa ?En valitettavasti osaa sanoa mitään tarkkaa arvoa mikä on vielä oikein kun ei ole tullut mitattua, joten on parempi etten heitä edes hatusta. Mutta sullahan taisi olla se toinen puoli ok, sieltä saa varmasti tarkastettua mikä jännite on sopiva.
- Hojo
Sama kirjoitti:
En valitettavasti osaa sanoa mitään tarkkaa arvoa mikä on vielä oikein kun ei ole tullut mitattua, joten on parempi etten heitä edes hatusta. Mutta sullahan taisi olla se toinen puoli ok, sieltä saa varmasti tarkastettua mikä jännite on sopiva.
...eipä tullu mieleen...sama pää kesät talvet
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sua j-mies!
Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦585545Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa
Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.1784495En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym
Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v163952Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k473526- 513471
- 643253
- 103080
- 272702
- 462297
- 392256