Lattialämmityskaapelin asennus?

Mikke

Sähkömies laittoi kaapelit lattiaan ja lähti lomille, joten ajattelin kysyä täällä muutaman mieltä askarruttavan kysymyksen asennuksesta. Millainen kaapelin sidontavälin kuuluu olla? (Nyt välit on 80-120cm) Saako lattia-anturien putket olla kaapelissa kiinni? Nyt putket menee jossain paikoissa kaapelien päältä. Haittaako säätöä? Lyheneekö kaapelinkäyttöikä, jos muovissa kiinni?

6

10739

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lämmittää

Sidontaväli 50-80cm ehkä sopiva, riippuu tuleeko kuraa kovalla vauhdilla torvesta vai miten.
      Maalisjärjellä voi miettiä, pysyvätkö kaapelit paikoillaan valussa. Anturin olen aina laittanut kaapeleiden väliin niin, että sen putki ei risteä, eikä osu lämmityskaapeliin. Lisää itse nippusiteitä, jos siltä tuntuu. Kaapelin olisi hyvä olla joka puolelta betonin ympäröimä.

• Varsin harvassa

Olevan kaapelin lenkkien välit. Onkohan mittayksikkö oikein numeroiden jäljessä?

• .....................

Itse mättelen siteitä noin 30 cm välein (suositus?), termarin putki lenkin väliin ja raudoituksen alle. Huomenna taas asentelemaan ;) ja kohta pääsen testaamaan asennusalustaakin käytännössä. Kaapeliahan ei saisi laittaa putkien kanssa kosketuksiin, korjatkaa toki jos olen väärässä, suht tuore asentaja kun vielä olen.

• senttimetriä

vaiko millimetriä?

• rastiin

Lämpökaapelin kiinnitysväli nippusiteillä tms. kaapelivalmistajan ohjeen mukaan, ehkä enintään 50 cm. Anturiputki voi nähdäkseni mennä ristiin kaapelin kanssa mutta loppupäässä noin 30-50 cm kaapelien välissä, jotta anturi ei olisi liian lähellä lämpökaapelia. Anturi tietenkin työnnetään perille asti putkeen. Ei liene katastrofi, jos kaapeli menee ristiin jonkun muoviputken kanssa ja vaikka hiukan koskettaa sitä, betoni ympäröi kaapelin kuitenkin. Kylpyhuoneissa menee viemäreitä niin hankalasti, että joskus on pakko vetää ristiin muoviputken yli ja kuka tietää miten betonin sisällä kaapeli on, hyvä on jos saa kaapelin jotenkuten sidottua irti muoviputkista.

• Sähkäri

Luota vaan siihen sähkäriin se tietää varman paremmin kun sinä tai joku hörhö täällä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2298
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1893
    3. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      28
      1592
    4. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1560
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      91
      1330
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      184
      1214
    7. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      111
      1135
    8. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1130
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      952
    10. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      949
    Aihe