Ensinnkin kiitokset palstalaisille hienoista kommenteista edellisella kerralla kun hain vastausta täältä. Mutta ongelmaan.. Omistan -97 vuosimallia oleva 70hp Evinrude perämoottori. Nyt se on alkanut käymään tyhjäkäynnillä ihmeellisesti. Tyhäkäynti on mielestäni turhan korkea, noin 1100rpm. No sen saa varmaan säädetty helposti. Uusi ongelma on se että kone ikäänkuin hyytyy pienen ajan kuluttua tyjäkäynnillä ja sitten jos pistää vaihteen päälle niin täytyy painaa täydellä kaasulla ennen kuin kone käy kunnolla. Ikäänkuin se saisi liikaa polttoainetta ja sitä myötä kävisi vain kahdella pytyllä. Hyytymisen saa myös pois käsikaasulla jonka jälkeen kone taas käy hienosti. Ajossa ei mitään ongelmaa kaikki pytyt käy ja kone ei koskaan ole pätkinyt eikä mitään muuta. Tulpat on uudet ja polttoaine ei ole vanhentunutta. Mistä lähteä etsimään vikaa? Voiko bensiinisuodattimet sun muut olla tukossa koska kone käy hyvin kun on kierroksia? Pahoittelen sekavasta kirjoituksesta mutta kun vika on niin vaikea selitettävä.
Evinrude 70 hp
5
4724
Vastaukset
- Kaasuvivusto
Meinaa jumittaa. Jos korkeat tyhjäkäynti kierrokset johtuisi siitä.
Onko kaasuläppä esim. ruvennu irtoamaan.
ja sitten jos on pienikin ilmavuoto jossain, niin käynti vaihtelee kyllä aikalailla.
Korkeat tyhjäkäyntikierrokset myös viittaisivat laihaan seokseen ilmavuodon takia. - lisäaine
Minulla oli hieman samantapaisia ongelmia 60 hp evikan kanssa (vm90). Minun moottorissa tosin tyhjäkäynti oli huollossa huuhteluletkun päässä säädettynä ja sen jälkeen veteen vietynä liian matala, eikä se pysynyt juurikaan käynnissä. Säädin tyhjäkäynnin sopivaksi laiturilla ja sillä pääsi jotenkuten ajelemaan. Liikkeelle lähdettäessä piti kuitenkin laittaa äkkiä kaasua ettei moottori sammuisi. Samoin laituriin saapumiset olivat "mielenkiintoisia", heti kun meinasi hiljentää vauhtia pakilla, niin moottori sammui... Moottori toimi matalilla kierroksilla ehkä hieman paremmin lämpimänä kuin jäähtyneenä, mutta ajettaessa hieman reippaammin >2000 rpm oli toiminta moitteetonta. Kokeilin paikallisen varaosamyyjän suosituksesta kaasaria puhdistavaa polttoaineen lisäainetta, linkki tuossa:
http://www.yamaha-motor.com/outdoor/apparel/apscitemdetail/3/122/all/1/338/detail.aspx
Laitoin sitä reilusti bensan sekaan (puoli pulloa /10 l) ja ajamaan. Ongelmat häipyivät ja kone toimi varsin hyvin matalillakin kierroksilla. Nyt kuitenkin ongelma on palannut jossain määrin ja pitänee vielä uusia käsittely. Ensimmäisen käsittelyn jälkeen on koneella ajettu noin 150 litran edestä matka-ajoa (n. 3700 rpm). Kokeile jos auttaisi sinullakin tuo tai jokin muu liuottava lisäaine. Onko kellään parempia ehdotuksia?- Tompp
Miten on, onko sinun kone 2 vai 3 pyttyinen? Mietin tässä vaan eitä että onko se tyhjäkäyntiruuvi se mikä näkyy kaasarin päällä heti? Ja pitääkö kaikki kaasarit säätää erikseen vai onko mitään yhteistä säätöruuvia olemassa? Ja minun konehan on kolmepyttyinen...
- lisäaine
Tompp kirjoitti:
Miten on, onko sinun kone 2 vai 3 pyttyinen? Mietin tässä vaan eitä että onko se tyhjäkäyntiruuvi se mikä näkyy kaasarin päällä heti? Ja pitääkö kaikki kaasarit säätää erikseen vai onko mitään yhteistä säätöruuvia olemassa? Ja minun konehan on kolmepyttyinen...
Moottorini on 3 pyttyinen. Tyhjäkäynnin säätöruuvi on ainakin minulla, tod.näk. myös sinulla siellä koneen sivulla, johon tulee kaukohallintalaitteelta kaasu- ja vaihdevaijerit. Kaasuvaijeri liittyy sellaiseen "pyöreähköön" levyyn alareunasta, levy välittää liikkeen sitten edelleen yläreunastaan kaasareiden vivustoon(toivottavasti muistan oikein, ei ole tässä juuri mistä tarkistaa). Kuitenkin sen levyn ylä- ja alareunaan nojaa säätöruuvit kaasareiden puolelta, niistä alemmalla säädetään tyhjäkäyntiä ja ylemmällä maksimikaasua. Eli kiristä sitä alempaa ruuvia ja tyhjäkäyntikierrokset nousevat.
- Tompp
lisäaine kirjoitti:
Moottorini on 3 pyttyinen. Tyhjäkäynnin säätöruuvi on ainakin minulla, tod.näk. myös sinulla siellä koneen sivulla, johon tulee kaukohallintalaitteelta kaasu- ja vaihdevaijerit. Kaasuvaijeri liittyy sellaiseen "pyöreähköön" levyyn alareunasta, levy välittää liikkeen sitten edelleen yläreunastaan kaasareiden vivustoon(toivottavasti muistan oikein, ei ole tässä juuri mistä tarkistaa). Kuitenkin sen levyn ylä- ja alareunaan nojaa säätöruuvit kaasareiden puolelta, niistä alemmalla säädetään tyhjäkäyntiä ja ylemmällä maksimikaasua. Eli kiristä sitä alempaa ruuvia ja tyhjäkäyntikierrokset nousevat.
...kun ajoin pari kertaa vähän pitempään täydellä kaasulla... ehkä joku kaasareista oli jotenkin tukossa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760