Sopimattomat lääkkeet vanhainkodissa - mikä on haitta?
Vanhusten lääkkeiden käytöstä on paljon mielipiteitä, mutta lisääntyvästi myös tutkimusta. Suomalaisessa tutkimuksessa selvitettiin vanhuksille "sopimattomien" lääkkeiden (määritelty ns. Beersin kriteerien perusteella) käyttöä 425:lla vanhainkoti- ja sairaalapotilaalla. Heidän kuolleisuuttaan ja sairaalahoitojaan myös seurattiin kahden vuoden ajan. Tutkittavien keskimääräinen ikä oli 86 vuotta ja noin 60 % heistä oli eriasteisesti dementoituneita. Runsaalla kolmanneksella oli käytössä jokin mahdollisesti sopimaton lääke, niistä tavallisimpana nukahtamislääkkeenä käytetty tematsepaami. Muita käytössä olleita sopimattomien lääkkeiden listaan kuuluvia lääkkeitä olivat verenkiertohäiriöissä käytetty dipyridamoli, vanha masennuslääke amitriptyliini sekä virtsankarkailun hoidossa käytetty oksibutyniini. Yleisesti ei dementiaa sairastavien ja ei-sairastavien välillä ollut eroa sopimattomien lääkkeiden käytössä.
Vaikka määritelmän mukaisten sopimattomien lääkkeiden käyttö näyttikin varsin tavalliselta tässä aineistossa, on huomattava, että myös "sopimattomia" lääkkeitä voidaan perustellusti tietyissä tilanteissa käyttää. Esimerkiksi dipyridamolin on todettu antavan asetosalisyylihappoon yhdistettynä vielä lisähyötyä aivoinfarktin ehkäisyssä. Tämän tutkimuksen tärkeä havainto oli se, ettei sopimattomien lääkkeiden käyttöön liittynyt ylikuolleisuutta tai lisääntynyttä sairaalahoitotarvetta. Lääkkeiden sopimattomuus on siis varsin suhteellinen käsite, koska niillä voi kuitenkin olla hoidollista arvoa tietyille potilaille.
(Raivio ym. Drugs Aging. 2006;23(4):333-43)
--------------------------------------------------------------------------------
Lääkkeistä
ihme ja kumma
1
331
Vastaukset
- esimerkiksi
levottomalle vanhukselle syötetään yht aikaa neurolepteja, antipsykootteja, bentsoja, trisyklisiä ja nukahtamislääkkeitä. Ihmettelin tänään kun kiroileva mummo istui silmät killissä petissä eikä pystynyt laittamaan lusikkaa edes suuhun. Lääkäri oli määrännyt Rispedalia Seroguelin ja seronasen ja trisyklisten lisäksi. Mummolla pyöri silmät ihan oikeasti päässä ja huulilla oli sellanen ylimairea hymy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166010Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324107- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522064Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431817- 1431795
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569