Millaisia ovat JSI:n kärryt (laatu, kestävyys, käytös,...)? Aikomus on hankkia 3x1,5m lavakoolla oleva jarruton yksiakselinen kastamalla kuumasinkitty tukeva kärry kipillä ja normaalia korkeammilla laidoilla. Jsi:ltä sopiva malli olis LV300L-malli...
Kärryt ilmeisesti kootaan Virossa, vai tehdäänkö ne jopa kokonaan siellä?? Ei välttämättä herätä luottamusta... Ei myöskään viitsis turhaa ajella Orivedelle ja kun välttämättä heillä ei ole edes näyttää mallikärryä.
Haluaisin kuitenkin kunnon tukevan kärryn, kohtuuhintaan. Majava ja Farmi turhan hintavia, Kajo turhan painava, HRP:tä ei enää valmisteta. Millainen on Ressu? Valmistus/myynti on ainakin kaukana Seinäjokeen nähden.
Kiitos paljon kommenteista (: Hyvää kesän jatkoa
JSI- peräkärryistä kokemuksia?!
14
15915
Vastaukset
- Vanhat myytit
Moista perävaunua en tunne.
Mutta aihan turha on virolaista latua pelätä. Taitaa Suomen toiseksi suosituin jarruton vaunu olla virolainen. Farmit tehdään paljolti Virossa.
Monet kansainvälisesti tunnetut ja arvostetut kärrymerkit valmistetaan Puolassa.
Viron metalliteollisuuden osaaminen on korkeata luokkaa. Raskaammalla puolella merkittävä osa todella kovile joutvista metäsperävaunuista vamistetaan Virossa.
Enemmän kannattaa kiinnittä huo,iota käytettyihin komponentteihin kuin valmistusmaahan. Yksi suurimmista ja varmasti vääräksi todistettu luulo on että Suomessa työn ja tuotteiden laatu on korkea.
Eipä ole. Siksi käytän italiaisia kenkiä. Kestävät vuosikausia, kotimaiset ovat päreinä 3 kk käytön jälkeen.
Enemmän minussa ammattimainen virolainen metalliteollisuus luottamusta herättää kuin täytetyönä jossain pikkupajalla kasattu tuotanto.
Silleettes. Vanhat myytit elävät käsittämättömän kauan...- se olla
noinkin, kiitos kannanotosta!
- valmistusmaa?
Luulin, että ne farmin halvimmat 007 ja 008 on virolaisia kärryjä, mutta eikö näin olekaan?
- farmarin omistaja
valmistusmaa? kirjoitti:
Luulin, että ne farmin halvimmat 007 ja 008 on virolaisia kärryjä, mutta eikö näin olekaan?
Kyllä ne mallit 007 ja 008 ovat valmistettu virossa, se näyttää lukevan selvästi farmin netti sivulla. Ja ostaessani farmi kärryn, myyjä kertoi myöskin asian näin. ps.ostin farmi valmisteen.
- hain
farmarin omistaja kirjoitti:
Kyllä ne mallit 007 ja 008 ovat valmistettu virossa, se näyttää lukevan selvästi farmin netti sivulla. Ja ostaessani farmi kärryn, myyjä kertoi myöskin asian näin. ps.ostin farmi valmisteen.
kun kaveri tuossa yllä kirjoitti "Farmit tehdään paljolti Virossa."
Ei niitä nyt niin paljolti tehdä. PS. vaan muillekin, että itsekin ajan ihan suomessa tehdyllä farmilla. - Kauppias minäkin
valmistusmaa? kirjoitti:
Luulin, että ne farmin halvimmat 007 ja 008 on virolaisia kärryjä, mutta eikö näin olekaan?
Farmin nettisivuilla on maininta että Farmi Pro malliston jarruttomat vaunut tehdään Suomessa. Tämän mukan siis kaikki muut mahdolliset Farmin mallit tehdään Virossa.
Farmi on koko täydellisesti tuontivaunu. Mutta ei kai se ole synti?
Koneviestissä muuten oli jonkinlainen perävaunutesti, josta kaksi merkkiä oli pudotettu pois "koska ne olivat tuontivaunuja". Farmi kyllä pääsi mukaan. Ammattilehdillekin siis suomalainen nimi ja suomalainen markkinointikanava tekee tuotteesta suomalaisen. Hyvin naurettavaa!
Yhdyn siihen, jonkun tuossa aiemmin esittämään mielipiteeseen, että suomalaisella laadulla on turha pullistella. Virossa tehdään erittäin paljon hyvin laadukkaita perävaunuja. Monet hyvinkin klassiset perävaunumerkit valmistetaan nykyään Puolassa, kuten tuolla taidettiin sanoakin.
Valmistusmaahan siis ei kannata kiinnittää tasan mitään huomiota, vaan pelkästään tuotteen laatuun, käytettyihin komponentteihin kuten akselistoihin ja vetopäihin (ovatko ne Al-Ko - Knott tasoa vai halppiksia), tehtaan tuotantomääriin, ISO sertifiointiin, ja suomalaisen myyntiverkoston ja varaosapalvelun kattavuuteen.
Esimerkistä käyköön autotuotanto: hyvin harvaa automerkkiä valmistetaan yhdessä maassa. Mitsubisheja tehdään Hollannissa, bemareita Venäjällä - esimerkiksi!
Euroopan suurin autonvalmistuskeskittymä alkaa jo nyt olla Tsekissä ja Slovakiassa; ties kuinka monta automerkkiä noissa kahdessa maassa jo valmistetaankaan.
Joten miksi suhtautua epäluuloisesti virolaisiin, puolalaisiin tai tsekkiläisiin kärryihin?
Suomessa kyllä kummallisesti elätellään jotain mystistä ja perusteetonta pelkoa näiden maiden tuotteita kohtaan. Siksi monet maahantuojat/valmistuttajat hämäävät asiakaskuntaa Suomen lipuin ja suomalaistetuin nimin.
Eittämätä tuontivaunut yleistyvät, sillä suomalaiset valmistajat ovat verrattain pieniä pajoja, ja sen myötä häviävät hintakisassa yksinkertaisesti sisäänostopuolella: siis ostaessaan akselistoja ynnä muuta perusrompetta.
Taitaa suomalsien perävaunuvalmistajan tulevaisuus olla erikoisvaunuissa ja tilaustöissä. Tosin silläkin puolella alkaa kyse enemmän olla muokaamisesta ja päälirakentamisesta, sillä valmiiksi tyypitettyjä alustoja tuodaan kohta maahan runsain mitoin. Tämä antaa harrastajarakentajallekin mainiot näkymät.
Loistavia esimerkkejä alalla ovat Eurowagon ja Perävaunutalo Viitala. Kummallakin firmalla on oma erityisosaamisensa, joka ilmeisesti takaa pärjäämisen myös tulevaisuudessa.
Palataan alkuun: eivätköhän ne siellä Farmilla parhaiten osaa kertoa mitkä mallit missäkin on tehty. Vaikka Farmi on aina ollut tunnettu "huumorisivustostaan" niin eipä siellä varmasti valeita asiakkaalle heitellä.
Ajellaanpa sitten maks. 80 km/h perävaunua vedettäessä, aivan siitä riippumatta missä maassa valmistettu kärry perässä roikkuu!
Iloista kesää kaikille! - Vanhat myytit
hain kirjoitti:
kun kaveri tuossa yllä kirjoitti "Farmit tehdään paljolti Virossa."
Ei niitä nyt niin paljolti tehdä. PS. vaan muillekin, että itsekin ajan ihan suomessa tehdyllä farmilla.Kyllä taitaa kuules olla nin että valtaosa Farmin malistosta tehdään Virossa. Eikä se ole häpeä. Eikä sitä voi eikä kannata kieltää.
Katselin Farmin internetsivuja, ja kyllä minulle jäipi käsitys että vaan Pro-malliston jarruttomat tehdään Suomessa. Elikkä loput elikkä enemmistö mallistosta tehtään Virossa.
Heilutatko Suomen lippua ajaessasi, ja vaaditko Karjala takaisin? - karjalasta
Vanhat myytit kirjoitti:
Kyllä taitaa kuules olla nin että valtaosa Farmin malistosta tehdään Virossa. Eikä se ole häpeä. Eikä sitä voi eikä kannata kieltää.
Katselin Farmin internetsivuja, ja kyllä minulle jäipi käsitys että vaan Pro-malliston jarruttomat tehdään Suomessa. Elikkä loput elikkä enemmistö mallistosta tehtään Virossa.
Heilutatko Suomen lippua ajaessasi, ja vaaditko Karjala takaisin?vaan ajelen ihan omalla suomessa tehdyllä farmilla. Ja kun ne pojat siellä sitä väsäs niin tuli mieleen, että kai ne suomessa tehdään. Ihan sama mulle missä tehdään kunhan ovat hyviä.
- Vanhat myytit
karjalasta kirjoitti:
vaan ajelen ihan omalla suomessa tehdyllä farmilla. Ja kun ne pojat siellä sitä väsäs niin tuli mieleen, että kai ne suomessa tehdään. Ihan sama mulle missä tehdään kunhan ovat hyviä.
hahhahhahh....
- mulle kuulu, mutta
ennen kuin karkaa ihan aiheesta niin loppupelissä kukaan ei kai tainnut kritisoida virolaista laatua. Siitä kai tässä on kyse? Hyvät on hyviä ja huonot huonoja oli ne tehty sitten missä tahansa...
mulle kuulu, mutta kirjoitti:
ennen kuin karkaa ihan aiheesta niin loppupelissä kukaan ei kai tainnut kritisoida virolaista laatua. Siitä kai tässä on kyse? Hyvät on hyviä ja huonot huonoja oli ne tehty sitten missä tahansa...
Kuomullinen peräkärryni on tehty Virossa.
Sen akselisto ja alustarakenttet meinas ruostua
käsiin. Järjestelmällisesti kärrissäni on joka
neljäs ruuvi ja pultti ruostuvia. Oikein naurattaa
kun jokaisen saranan,linkun ruuveita yksi, jos on
kiinnitetty neljällä, ruostuu.
Mitä veto-ominaisuuksiin tulee, niin valmistus-
maalla ei ole merkitystä, kunhan pienessä kärryssä
on lehtijousitus, niin eipä pomputa. Telillä
varustettu taas on aavistuksen helpompi peruut-
taa.
Empä vastannut alkuperäiseen kysymykseesi.
On minulla kokemuta, tosin vain tältä kesältä,
JSI-trailerista. Ei ole ainakaan vielä ehtinyt
ruostua. Siinäkin oleellista on tuo lehtijousitus
ja kippi joka helpottaa aivan oleellisesti nosto-
hommissa. Jos ei ole luiskaa käytettävissä, kuten
minullakaan ei ole, ei tarvitse tuupata traileria
niin syvälle ruovikkoon.
Traileri vaikuttaa paljon laadukkaammalta kuin
se peräkärry. Kuusisataakiloinen vene tulee sillä
perässä tosi siististi ja huomaamatta.- Klapikauppias
Minulla ollut n 12 vuotta jsi 325L . Olen todella tyytyväinen. Sillä kuljetan mm moottorikelkkaa ja pojan motocross pyörää. Älä osta liian pientä. Tämän kokoista yksiakselista voin vielä työntelemällä siitrellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .17310081Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde523365Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja493123- 642815
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2032169- 1152126
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251983Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä661600Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221356Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121346