JSI- peräkärryistä kokemuksia?!

vielä kärrytön

Millaisia ovat JSI:n kärryt (laatu, kestävyys, käytös,...)? Aikomus on hankkia 3x1,5m lavakoolla oleva jarruton yksiakselinen kastamalla kuumasinkitty tukeva kärry kipillä ja normaalia korkeammilla laidoilla. Jsi:ltä sopiva malli olis LV300L-malli...
Kärryt ilmeisesti kootaan Virossa, vai tehdäänkö ne jopa kokonaan siellä?? Ei välttämättä herätä luottamusta... Ei myöskään viitsis turhaa ajella Orivedelle ja kun välttämättä heillä ei ole edes näyttää mallikärryä.
Haluaisin kuitenkin kunnon tukevan kärryn, kohtuuhintaan. Majava ja Farmi turhan hintavia, Kajo turhan painava, HRP:tä ei enää valmisteta. Millainen on Ressu? Valmistus/myynti on ainakin kaukana Seinäjokeen nähden.

Kiitos paljon kommenteista (: Hyvää kesän jatkoa

14

15915

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanhat myytit

      Moista perävaunua en tunne.

      Mutta aihan turha on virolaista latua pelätä. Taitaa Suomen toiseksi suosituin jarruton vaunu olla virolainen. Farmit tehdään paljolti Virossa.

      Monet kansainvälisesti tunnetut ja arvostetut kärrymerkit valmistetaan Puolassa.

      Viron metalliteollisuuden osaaminen on korkeata luokkaa. Raskaammalla puolella merkittävä osa todella kovile joutvista metäsperävaunuista vamistetaan Virossa.

      Enemmän kannattaa kiinnittä huo,iota käytettyihin komponentteihin kuin valmistusmaahan. Yksi suurimmista ja varmasti vääräksi todistettu luulo on että Suomessa työn ja tuotteiden laatu on korkea.

      Eipä ole. Siksi käytän italiaisia kenkiä. Kestävät vuosikausia, kotimaiset ovat päreinä 3 kk käytön jälkeen.

      Enemmän minussa ammattimainen virolainen metalliteollisuus luottamusta herättää kuin täytetyönä jossain pikkupajalla kasattu tuotanto.

      Silleettes. Vanhat myytit elävät käsittämättömän kauan...

      • se olla

        noinkin, kiitos kannanotosta!


      • valmistusmaa?

        Luulin, että ne farmin halvimmat 007 ja 008 on virolaisia kärryjä, mutta eikö näin olekaan?


      • farmarin omistaja
        valmistusmaa? kirjoitti:

        Luulin, että ne farmin halvimmat 007 ja 008 on virolaisia kärryjä, mutta eikö näin olekaan?

        Kyllä ne mallit 007 ja 008 ovat valmistettu virossa, se näyttää lukevan selvästi farmin netti sivulla. Ja ostaessani farmi kärryn, myyjä kertoi myöskin asian näin. ps.ostin farmi valmisteen.


      • hain
        farmarin omistaja kirjoitti:

        Kyllä ne mallit 007 ja 008 ovat valmistettu virossa, se näyttää lukevan selvästi farmin netti sivulla. Ja ostaessani farmi kärryn, myyjä kertoi myöskin asian näin. ps.ostin farmi valmisteen.

        kun kaveri tuossa yllä kirjoitti "Farmit tehdään paljolti Virossa."
        Ei niitä nyt niin paljolti tehdä. PS. vaan muillekin, että itsekin ajan ihan suomessa tehdyllä farmilla.


      • Kauppias minäkin
        valmistusmaa? kirjoitti:

        Luulin, että ne farmin halvimmat 007 ja 008 on virolaisia kärryjä, mutta eikö näin olekaan?

        Farmin nettisivuilla on maininta että Farmi Pro malliston jarruttomat vaunut tehdään Suomessa. Tämän mukan siis kaikki muut mahdolliset Farmin mallit tehdään Virossa.

        Farmi on koko täydellisesti tuontivaunu. Mutta ei kai se ole synti?

        Koneviestissä muuten oli jonkinlainen perävaunutesti, josta kaksi merkkiä oli pudotettu pois "koska ne olivat tuontivaunuja". Farmi kyllä pääsi mukaan. Ammattilehdillekin siis suomalainen nimi ja suomalainen markkinointikanava tekee tuotteesta suomalaisen. Hyvin naurettavaa!

        Yhdyn siihen, jonkun tuossa aiemmin esittämään mielipiteeseen, että suomalaisella laadulla on turha pullistella. Virossa tehdään erittäin paljon hyvin laadukkaita perävaunuja. Monet hyvinkin klassiset perävaunumerkit valmistetaan nykyään Puolassa, kuten tuolla taidettiin sanoakin.

        Valmistusmaahan siis ei kannata kiinnittää tasan mitään huomiota, vaan pelkästään tuotteen laatuun, käytettyihin komponentteihin kuten akselistoihin ja vetopäihin (ovatko ne Al-Ko - Knott tasoa vai halppiksia), tehtaan tuotantomääriin, ISO sertifiointiin, ja suomalaisen myyntiverkoston ja varaosapalvelun kattavuuteen.

        Esimerkistä käyköön autotuotanto: hyvin harvaa automerkkiä valmistetaan yhdessä maassa. Mitsubisheja tehdään Hollannissa, bemareita Venäjällä - esimerkiksi!

        Euroopan suurin autonvalmistuskeskittymä alkaa jo nyt olla Tsekissä ja Slovakiassa; ties kuinka monta automerkkiä noissa kahdessa maassa jo valmistetaankaan.

        Joten miksi suhtautua epäluuloisesti virolaisiin, puolalaisiin tai tsekkiläisiin kärryihin?

        Suomessa kyllä kummallisesti elätellään jotain mystistä ja perusteetonta pelkoa näiden maiden tuotteita kohtaan. Siksi monet maahantuojat/valmistuttajat hämäävät asiakaskuntaa Suomen lipuin ja suomalaistetuin nimin.

        Eittämätä tuontivaunut yleistyvät, sillä suomalaiset valmistajat ovat verrattain pieniä pajoja, ja sen myötä häviävät hintakisassa yksinkertaisesti sisäänostopuolella: siis ostaessaan akselistoja ynnä muuta perusrompetta.

        Taitaa suomalsien perävaunuvalmistajan tulevaisuus olla erikoisvaunuissa ja tilaustöissä. Tosin silläkin puolella alkaa kyse enemmän olla muokaamisesta ja päälirakentamisesta, sillä valmiiksi tyypitettyjä alustoja tuodaan kohta maahan runsain mitoin. Tämä antaa harrastajarakentajallekin mainiot näkymät.

        Loistavia esimerkkejä alalla ovat Eurowagon ja Perävaunutalo Viitala. Kummallakin firmalla on oma erityisosaamisensa, joka ilmeisesti takaa pärjäämisen myös tulevaisuudessa.

        Palataan alkuun: eivätköhän ne siellä Farmilla parhaiten osaa kertoa mitkä mallit missäkin on tehty. Vaikka Farmi on aina ollut tunnettu "huumorisivustostaan" niin eipä siellä varmasti valeita asiakkaalle heitellä.

        Ajellaanpa sitten maks. 80 km/h perävaunua vedettäessä, aivan siitä riippumatta missä maassa valmistettu kärry perässä roikkuu!

        Iloista kesää kaikille!


      • Vanhat myytit
        hain kirjoitti:

        kun kaveri tuossa yllä kirjoitti "Farmit tehdään paljolti Virossa."
        Ei niitä nyt niin paljolti tehdä. PS. vaan muillekin, että itsekin ajan ihan suomessa tehdyllä farmilla.

        Kyllä taitaa kuules olla nin että valtaosa Farmin malistosta tehdään Virossa. Eikä se ole häpeä. Eikä sitä voi eikä kannata kieltää.
        Katselin Farmin internetsivuja, ja kyllä minulle jäipi käsitys että vaan Pro-malliston jarruttomat tehdään Suomessa. Elikkä loput elikkä enemmistö mallistosta tehtään Virossa.
        Heilutatko Suomen lippua ajaessasi, ja vaaditko Karjala takaisin?


      • karjalasta
        Vanhat myytit kirjoitti:

        Kyllä taitaa kuules olla nin että valtaosa Farmin malistosta tehdään Virossa. Eikä se ole häpeä. Eikä sitä voi eikä kannata kieltää.
        Katselin Farmin internetsivuja, ja kyllä minulle jäipi käsitys että vaan Pro-malliston jarruttomat tehdään Suomessa. Elikkä loput elikkä enemmistö mallistosta tehtään Virossa.
        Heilutatko Suomen lippua ajaessasi, ja vaaditko Karjala takaisin?

        vaan ajelen ihan omalla suomessa tehdyllä farmilla. Ja kun ne pojat siellä sitä väsäs niin tuli mieleen, että kai ne suomessa tehdään. Ihan sama mulle missä tehdään kunhan ovat hyviä.


      • Vanhat myytit
        karjalasta kirjoitti:

        vaan ajelen ihan omalla suomessa tehdyllä farmilla. Ja kun ne pojat siellä sitä väsäs niin tuli mieleen, että kai ne suomessa tehdään. Ihan sama mulle missä tehdään kunhan ovat hyviä.

        hahhahhahh....


      • toki

      • mulle kuulu, mutta

        ennen kuin karkaa ihan aiheesta niin loppupelissä kukaan ei kai tainnut kritisoida virolaista laatua. Siitä kai tässä on kyse? Hyvät on hyviä ja huonot huonoja oli ne tehty sitten missä tahansa...


      • mulle kuulu, mutta kirjoitti:

        ennen kuin karkaa ihan aiheesta niin loppupelissä kukaan ei kai tainnut kritisoida virolaista laatua. Siitä kai tässä on kyse? Hyvät on hyviä ja huonot huonoja oli ne tehty sitten missä tahansa...

        Kuomullinen peräkärryni on tehty Virossa.
        Sen akselisto ja alustarakenttet meinas ruostua
        käsiin. Järjestelmällisesti kärrissäni on joka
        neljäs ruuvi ja pultti ruostuvia. Oikein naurattaa
        kun jokaisen saranan,linkun ruuveita yksi, jos on
        kiinnitetty neljällä, ruostuu.

        Mitä veto-ominaisuuksiin tulee, niin valmistus-
        maalla ei ole merkitystä, kunhan pienessä kärryssä
        on lehtijousitus, niin eipä pomputa. Telillä
        varustettu taas on aavistuksen helpompi peruut-
        taa.


    • Empä vastannut alkuperäiseen kysymykseesi.
      On minulla kokemuta, tosin vain tältä kesältä,
      JSI-trailerista. Ei ole ainakaan vielä ehtinyt
      ruostua. Siinäkin oleellista on tuo lehtijousitus
      ja kippi joka helpottaa aivan oleellisesti nosto-
      hommissa. Jos ei ole luiskaa käytettävissä, kuten
      minullakaan ei ole, ei tarvitse tuupata traileria
      niin syvälle ruovikkoon.

      Traileri vaikuttaa paljon laadukkaammalta kuin
      se peräkärry. Kuusisataakiloinen vene tulee sillä
      perässä tosi siististi ja huomaamatta.

    • Klapikauppias

      Minulla ollut n 12 vuotta jsi 325L . Olen todella tyytyväinen. Sillä kuljetan mm moottorikelkkaa ja pojan motocross pyörää. Älä osta liian pientä. Tämän kokoista yksiakselista voin vielä työntelemällä siitrellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      173
      10081
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3365
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      49
      3123
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      64
      2815
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      203
      2169
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      115
      2126
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1983
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      66
      1600
    9. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1356
    10. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1346
    Aihe