Onko muilla ollut nyt helteen aikaan kutinaa enemmän kuin normaalisti? Minulla kutina alkanut oikeastaan eilen jatkuen tänään.
Luin raskaushepatoosistakin, jossa oireina on kutinaa, mutta toisaalta epäilen, että hellekin voi aiheuttaa kutinaa.
Onko jollakin ollut hepatoosi tai on parhaillaan ja miten se on alkanut, onko kutina ollut miten kovaa ja missä paikoissa? Itselläni kutinaa on lähinnä vatsassa ja nyt tuntuu, että tänään on kutissut rinnat, käsivarret, selkä ja päänahka. Mikäli kutina jatkuu tällaisena on kai paras ottaa yhteyttä neuvolaan.
Hepatoosissa ymmärtääkseni on sikiökuoleman riski lasketun ajan läheisyydessä. En vain löytänyt mitään prosenttilukuja tai tietoja kuinka paljon tämän sairauden takia sikiöitä suomessa on menehtynyt vai onko hoito ja seuranta niin hyvää, ettei näin ikävästi käy.
kutina Raskaushepatoosi?
6
23354
Vastaukset
- #####
minulla oli molemmissa raskauksissa hepatoosi, tosin viimeisimmästä on jo nelisen vuotta. Eli ei ole tarjota ihan uusinta tietoa, mut kerron mitä tiedän. Ekasta mulla alkoi kutina jalkapohjissa, kämmenissä ja masussa rv34, sappihapot ja maksa-arvot oli pilvissä. Jäin heti sairaalaan tarkkailuun, koska vauvan voinnin seuranta on erittäin tärkeää. Sydänkäyrää otettiin 3xvrk. Sappihappo joka siis hepatoosissa nousee on vauvan sydämelle myrkkyä eli toksista. Siitä johtuu loppuraskaudessa sikiön sydänpysähdyksen vaara. Toisessa raskaudessa minulla kutisi koko keho ja se oli helvetinmoista polttelua, sappihapot kuitenkin oli matalammat kun ekasta. Molemmat synnytykset on hepatoosin takia käynnistetty, eka rv38 0 ja toka 36 1.
toki nämä mahtavat helteet voivat aiheuttaa sinulle tätä kutinaa mutta sinuna ottaisin yhteyden neuvolaan ja vaatisit maksakokeita. Ekan raskauteni aikana multa ei millään meinattu suostua kokeita ottaa vaan laitettiin helteiden piikkiin mut vaadin ne ja tulosten tultua olikin sitte kiire sairaalaan...
Mullakaan ei ole kertoa mitään prosenttilukuja, luultavasti sikiökuolleisuus on tosi pientä koska seuranta on hyvää, hepatoosiin on myös lääkitys, mut mulle se ei sopinut sivuvak. takia.
Lääkityksestä huolimatta hepatoosia sairastava tarvii jatkuvaa seurantaa.- #####
tosta kutinan laadusta vielä, toki kaikki voi olla yksilöllistä mut mulla tää hepatoosikutina oli erilaista kun "tavallinen" kutina, siis jatkuvaa, raapiminen vain pahentaa kutinaa, ei helpota sitä, ihon polttelua, yön jälkeen saattoi olla verinaarmuja kun oli niin kovasti raapinut.
- tämän
hepatoosin aiheuttaa? Onko muita oireita kun kutina?
- #####
Hepatoosin syy on tuntematon, oletetaan että johtuu siitä kun äidin maksa ei jaksa suodattaa kohonnutta hormonipitoisuutta veressä (estrogeeni ja progesteroni)
Kutinan lisäksi erittäin harvinainen oire on keltaisuus.
Hepatoosi esiintyy suvuttain ja uusii 50%tod.näk. seuraavissa raskauksissa. Kaksoisraskauksissa yleisempi. - , tämä
##### kirjoitti:
Hepatoosin syy on tuntematon, oletetaan että johtuu siitä kun äidin maksa ei jaksa suodattaa kohonnutta hormonipitoisuutta veressä (estrogeeni ja progesteroni)
Kutinan lisäksi erittäin harvinainen oire on keltaisuus.
Hepatoosi esiintyy suvuttain ja uusii 50%tod.näk. seuraavissa raskauksissa. Kaksoisraskauksissa yleisempi.hepatoosi raskauden jälkeen? Vai jääkö äidille siitä jotain oireita pitemmäksikin aikaa?
- Elomamma
Hei!
Mulla on laskettu aika 25.8. eli nyt on viikkoja kasassa 34 ja risat. Vietin viikon sairaalassa raskaushepatoosin takia. Luulin itsekin kauan aikaa, että kutinat johtuvat kovista helteistä ja muusta allergiasta. Oireet pahenivat kuitenkin koko ajan ja kutina alkoi jo ahdistamaan. Kutinaa on erityisesti jaloissa, käsissä ja vatsan seudulla. Kaikista kovinta kutina on öisin.
Mainitsin sitten kutinasta ja yöllä raapimistani arvista neuvolassa ja pääsin verikokeisiin. Menin kuulemaan verikoetuloksia äitiyspolille ja jäinkin sitten osastolle hoitoon. Sappiarvo oli 44. Olen kuullut, että sairaalaraja olisi 40. Ja suositushan olisi, että tuo sappiarvo olisi alle 6.
Sairaalassa aloitettiin Adursal-lääkitys ja vauvan sydänkäyrää seurattiin tiheästi. Minulla on lisäksi 1-tyypin diabetes, joten olen muutenkin tiukassa kontrollissa ja nyt vielä tiukemmassa. Onneksi vauva liikkuu ja voi käyrien mukaan hyvin. Vauvan liikkeitä neuvottiin seuraamaan erityisesti ruokailun jälkeen, jolloin sappi tavallaan nousee. Sappiarvo on nyt laskenut 20:een. Käynnistyksestä on puhuttu, mutta toivotaan, että vauveli voisi kasvaa masussa ainakin viikkoon 36 asti. Meidän diabeetikkojen vauvoilla kun keuhkotkin saattavat kypsyä hieman hitaammin.
Sinun kannattaa heti pyytää kokeet, että saat mielenrauhan. Pääset sitten hyvään hoitoon, eikä vauvelilla pitäisi olla suurempaa hätää. Kaikkea hyvää odotukseesi!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1552533Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1482367Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1011049- 64891
- 65819
Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka274707Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies85700Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a18697Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait203680Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22648