Oikeastaan mulle tuli tuo ajatus lukiessani Ruuneperin säettä tuossa alempana "Pois tästä pahasta tahtoisin
sinne jonnekin - kotihin."
Luin äsken myös Montaignen esseetä kuolemasta. Tämä keskiaikainen ajattelija käsitti kuoleman viestikapulan vaihdoksi. Elettyään täyden elämän ihminen antaa viestikapulan seuraavalle sukupolvelle. Hän ei näe kuolemassa mitään pahaa. Jäin miettimään: viemme siis viestiä, jätämme kapulan seuraavalle...
Seis maailma, tahdon ulos!
41
4310
Vastaukset
"Kuolema on osa elämää" on joku viisas sanonut. Syntymässä saatu henki joudutaan antamaan pois kun ikäänkuin elämän kehykset sortuvat.
Lapsena oli kuolemasta kauhukuva, ainakin minulla. Kaikki syntisethän joutuivat helvettiin, ikuiseen tuleen, "jossa on oleva itku ja hammasten kiristys".
Mikä on se tila, johon henki joutuu kuoltaessa. Onko se sama kuin ennen syntymää, jossa ei mitään maailmasta tiedä.
Tapahtuuko tuonpuoleiseen sirtyminen edes luonnolisesti ja luontevasti. Ihmisiähän pidetään keinekoisesti hengissä. Elinaikaa pidennetään yli luonnollisen kuolinhetken vielä "vihanneksena".- angi
syntyäksemme. Siis olemme jo syntyneet, kohta kuolemme jälleen ja olemme taas syntyneet. Synnymme siihen olotilaan josta tulimme tänne. Ei ole helvettiä ei ole taivasta, vaan uudellainen astraali elämä.
angi kirjoitti:
syntyäksemme. Siis olemme jo syntyneet, kohta kuolemme jälleen ja olemme taas syntyneet. Synnymme siihen olotilaan josta tulimme tänne. Ei ole helvettiä ei ole taivasta, vaan uudellainen astraali elämä.
Mikä on se olotila, josta kirjoitat? Astro on kreikaksi tähti ja astraalinen tähtiä koskeva. Olemmeko siis tähdenomaisia, avaruuden kiertäjiä, jotka kuljetamme sitä Tankavaarin mainitsemaa "viestikapulaa".
Nuo esittämäsi käsitykset tuovat mieleen lähinnä reinkarnaation l. uudestisyntymisen. Voisimmeko siis uudelleensyntyä lehmiksi tai käärmeiksi kuten hindut tietääkseni uskovat.
Todisteena uudelleensyntymisestä pidetään, itsenikin kokemaa, dejavu-ilmiötä. Minkälainenko tämä on? Yritän selittää!
Jossakin tilanteessa, vieraassa ympäristössä, kokee eläneensä tällaisen hetken aikaisemminkin, ikäänkuin siis edellisessä elämässä.
Astraalielämästä eivät minun tietolähteeni tienneet, astraaliolemuksesta kyllä. Pitkälle kehittyneet joutuvat viettämään tässä olotilassa vain lyhyen aikaa, vähän kehittyneet kauan.
Mikseivät palstalaiset, muutkin, avaa tämäntapaisia keskusteluja? Tankavaari vain!- Jumalan lapsi
angi kirjoitti:
Minusta kristillinen käsitys kuolemasta on ainoa lohdullinen , mielekäs ja oikeudenmukainen. Olemme Jumalan lapsia ja matkalla Taivaan kotiin.Meillä on vapaa tahto valita päämäärämme ja toinen määränpää on helvetti.
- Tankavaari
angi kirjoitti:
Mitä olen lukenut ja ymmärtänyt geeneistä, niiden tehtävänä näyttäisi olevan elämän ylläpitäminen. Se koskisi kaikkea elävää luomakunnassa. Sitä taustaa vasten tuo kapulan vaihto ei ajatuksena ole huono.
Vaikka omia lapsia ei olisikaan, suvun ja lajin perimä jatkaa kulkuaan. Onhan se lohdullista vaikka ei omaan ylönousemukseen uskoisikaan. - angi
Ruuneperi kirjoitti:
Mikä on se olotila, josta kirjoitat? Astro on kreikaksi tähti ja astraalinen tähtiä koskeva. Olemmeko siis tähdenomaisia, avaruuden kiertäjiä, jotka kuljetamme sitä Tankavaarin mainitsemaa "viestikapulaa".
Nuo esittämäsi käsitykset tuovat mieleen lähinnä reinkarnaation l. uudestisyntymisen. Voisimmeko siis uudelleensyntyä lehmiksi tai käärmeiksi kuten hindut tietääkseni uskovat.
Todisteena uudelleensyntymisestä pidetään, itsenikin kokemaa, dejavu-ilmiötä. Minkälainenko tämä on? Yritän selittää!
Jossakin tilanteessa, vieraassa ympäristössä, kokee eläneensä tällaisen hetken aikaisemminkin, ikäänkuin siis edellisessä elämässä.
Astraalielämästä eivät minun tietolähteeni tienneet, astraaliolemuksesta kyllä. Pitkälle kehittyneet joutuvat viettämään tässä olotilassa vain lyhyen aikaa, vähän kehittyneet kauan.
Mikseivät palstalaiset, muutkin, avaa tämäntapaisia keskusteluja? Tankavaari vain!... mutta tuo Astraalikeho oli se henkikeho joksi me voimme eläessämmekin muuttua ja tulla takaisin. Olen nimittäin itse kokenut tätä muutosta nuoremmallaiälläni nyt vanhempana olen laiskistunut. Osaan sen tehdä koska vain. Kaikki tälläiset mahtavat lahjat olen saanut perintönä Isäni äidiltä. Olen kerran yrittänyt avata tästä aiheesta ketjun mutta se meni ilkeiden ihmisten tähden pieleen. Tuli niin paljon hyökkääviä vastauksia, etten jaksanut jatkaa.
- angi
Tankavaari kirjoitti:
Mitä olen lukenut ja ymmärtänyt geeneistä, niiden tehtävänä näyttäisi olevan elämän ylläpitäminen. Se koskisi kaikkea elävää luomakunnassa. Sitä taustaa vasten tuo kapulan vaihto ei ajatuksena ole huono.
Vaikka omia lapsia ei olisikaan, suvun ja lajin perimä jatkaa kulkuaan. Onhan se lohdullista vaikka ei omaan ylönousemukseen uskoisikaan... vaikka kuolemme täältä niin se kuolema onkin syntymä. Me jätämme vain tämän maallisen asun omanonnensa nojaan. Ihmiset saavat tehdä tämän vaatteen kanssa mitä haluavat voivat palsamoida, polttaa tai haudata, tai aivan mitä vaan. Henki joka irtoaa ropasta muuttuu Astraalikehoksi. Kulku jatkuu kunnes jälleen synnymme toiseksi ihmiseksi.
- Catleija
Ruuneperi kirjoitti:
Mikseivät palstalaiset, muutkin, avaa tämäntapaisia keskusteluja? Tankavaari vain!Ihmisen aivot ovat merkilliset. Ne saavat ihmeellisyyksiä aikaan. Aivojen toiminnan tutkimisessa riittää työsarkaa.
Deja vu:in selittyy aivojen muistitoiminnoista. Löysin hyvän linkin siitä ja myös kappaleeseen liittyvänä asiaa jälleensyntymisestä.
www.skepsis.fi/ihmeellinen/deja_vu.html - Kaino Untamoinen
angi kirjoitti:
.. vaikka kuolemme täältä niin se kuolema onkin syntymä. Me jätämme vain tämän maallisen asun omanonnensa nojaan. Ihmiset saavat tehdä tämän vaatteen kanssa mitä haluavat voivat palsamoida, polttaa tai haudata, tai aivan mitä vaan. Henki joka irtoaa ropasta muuttuu Astraalikehoksi. Kulku jatkuu kunnes jälleen synnymme toiseksi ihmiseksi.
...kansakoulua, oli maapallon väkiluku 2 miljardia, nyt (kai) 9 miljardia. Uudestisyntymää jossain odottavia täytyy olla paljon. Mitä mieltä keskustelijat ovat?
- Jumalan lapsi
Kaino Untamoinen kirjoitti:
...kansakoulua, oli maapallon väkiluku 2 miljardia, nyt (kai) 9 miljardia. Uudestisyntymää jossain odottavia täytyy olla paljon. Mitä mieltä keskustelijat ovat?
Hinduthan tähän uskovat ja siellähän on paha liikakansoitus.Kyllä ihminen on ainutkertainen Jumalan luomus ja palaa Lauojansa luo.
- leaorvokki
Tankavaari kirjoitti:
Vaikka omia lapsia ei olisikaan, suvun ja lajin perimä jatkaa kulkuaan. Onhan se lohdullista vaikka ei omaan ylönousemukseen uskoisikaan.Olen lukenut Geenipankista.
Meillä on taipumus ajatella että me emme häviä maailmankartalta.Minä olen nainen ,joten säilyvyys lapsissani,jatkuu kaksi poikaa jatkaa sukua.olen jopa ylpeä heistä että olen saatanu heidät maailmaan vastoinkäymisitä huolimatta.
Tietenkin toivon ,että poikani löytää sopivan puolison että tulee hyviä jälkeläisiä.
Uskossa olevat uskovat ylösnousemukseen.
Toiset uskovat sybtyvänsä uudelleen ?????
ajattelen joskus ,että kun joudun maahan,
kierto kulku jatkuu kun maassa virtaa vesi se mukana joudun jonnekkin ,mutta sielu josta puhutaan,minne se matkaa meneekö se juojan luokse taivaaseen?????
Kukaan ei todella tiedä minne joudumme?????
Minä haluaisin kuolemani jälkeen ,
jonnekkin paikkaan missä ei ole itkua eikä hammasten kiristystä.
Hedelmiä syötäväksi.
vettä juotavaksi.
Elämän vettä joka pulppuaa kirkkaana.
L.E.A. Jumalan lapsi kirjoitti:
Hinduthan tähän uskovat ja siellähän on paha liikakansoitus.Kyllä ihminen on ainutkertainen Jumalan luomus ja palaa Lauojansa luo.
Tällä hetkellä on elossa enemmän ihmisiä kuin koko ihmiskunnan historiassa on kuollut! Jos sielunvaellusta on, on tällä hetkellä ihmistapoihin oppimassa paljon koiria, käärmeitä, sikoja... Oikeastaan siksi nuo sefutkin tarvitaan ;-)
Karkoitettiinko ihminen paratiisista vai lukittiinko meidät ulos, ettemme enää siellä voineet vierailla? Missähän siitä olisi todellinen todiste - ainakin aluksi tieto meni suusta suuhun ja jututhan muuntuvat kertojalta kertojalle. Mikä se paratiisi oikein olikaan? Kaikilla uskontohaaroilla kun on omansa.- Tankavaari
Kaino Untamoinen kirjoitti:
Katselen aamulenkeilläni paitsi kedon kukkia, myös ruohoja. Ihmistä verrataan ruohoon, Raamatussa. Se on hyvä vertaus. Tuskinpa kaikki kerran eläneet ruohot uudelleen tulisivat kiusaksemme. Mutta se, että ne elävät edelleen - eikö se ole jotain.
- Nimetön
Tankavaari kirjoitti:
Katselen aamulenkeilläni paitsi kedon kukkia, myös ruohoja. Ihmistä verrataan ruohoon, Raamatussa. Se on hyvä vertaus. Tuskinpa kaikki kerran eläneet ruohot uudelleen tulisivat kiusaksemme. Mutta se, että ne elävät edelleen - eikö se ole jotain.
Mitäpä vikaa siinä olisi?
Kaino U Tankavaari kirjoitti:
Vaikka omia lapsia ei olisikaan, suvun ja lajin perimä jatkaa kulkuaan. Onhan se lohdullista vaikka ei omaan ylönousemukseen uskoisikaan.Geenitutkimushan on muutaman vuoden aikana edistynyt huimaavasti.
Olemmehan voineet periä tiettyjä taitoja ja taipumuksia vaikka miljoonan vuoden takaa. Jos meillä on aikaa, voimme "purkaa" näitä taitojamme, aukaista avaamattomia ovia. Meistähän löytyy yllävästi mahdollisuuksia. Itse olen ymmärtänyt monia asioita, taipumuksiani tältä pohjalta. Rakkauteni ja läheisyyden tunne esim. tiettyihin kulttuureihin, minulla Viro ja Portugal, antavat minulle mahdollisuuden uskoa, että esivanhempiani on ollut siellä. Alkaa ymmärtää itseäänkin paremmin. Ja deja-vu-käsitteen ymmärrän myös tältä kantilta, esivanhempieni geeni....
Lohdullista ajatella näin ja vapauttavaa. Eikä sen kummempaa....- Tankavaari
susmorsian kirjoitti:
Geenitutkimushan on muutaman vuoden aikana edistynyt huimaavasti.
Olemmehan voineet periä tiettyjä taitoja ja taipumuksia vaikka miljoonan vuoden takaa. Jos meillä on aikaa, voimme "purkaa" näitä taitojamme, aukaista avaamattomia ovia. Meistähän löytyy yllävästi mahdollisuuksia. Itse olen ymmärtänyt monia asioita, taipumuksiani tältä pohjalta. Rakkauteni ja läheisyyden tunne esim. tiettyihin kulttuureihin, minulla Viro ja Portugal, antavat minulle mahdollisuuden uskoa, että esivanhempiani on ollut siellä. Alkaa ymmärtää itseäänkin paremmin. Ja deja-vu-käsitteen ymmärrän myös tältä kantilta, esivanhempieni geeni....
Lohdullista ajatella näin ja vapauttavaa. Eikä sen kummempaa....Kirjoitat:"Alkaa ymmärtää itseäänkin paremmin. Ja deja-vu-käsitteen ymmärrän myös tältä kantilta, esivanhempieni geeni...." Näin minäkin ajattelen ja tulkitsen siltä pohjalta, mitä näistä geenitutkimuksista on tietoa tihkunut.
- Isabella
...se on toivottavasti parantunut meidän aikanamme!
- Tankavaari
Ainakin jättämässämme viestissä on DNA- geeniperimää, joka sisältää varsin olennaisia tietoja meistä, ehkä hiukan deja vu muistiakin.
Ei ihminen kuollessaan voi mitään viestiä jättää. Ihmisen aivoissa on kaikki muistitieto. Aivot ovat maailman parhaita tietokoneita! Ei laskunopeudessa tai tietojen määrässä mutta niissä on päättelykyky, joka tietokoneista puuttuu.
Kuoltaessa aivot tuhoutuvat, eikä silloin ole enään mitään viestikapulan sisään pantavaksi.- Tankavaari
Ruuneperi kirjoitti:
Ei ihminen kuollessaan voi mitään viestiä jättää. Ihmisen aivoissa on kaikki muistitieto. Aivot ovat maailman parhaita tietokoneita! Ei laskunopeudessa tai tietojen määrässä mutta niissä on päättelykyky, joka tietokoneista puuttuu.
Kuoltaessa aivot tuhoutuvat, eikä silloin ole enään mitään viestikapulan sisään pantavaksi.Kapula on tyhjä, kun ihminen lähtee. Se on totta. Mutta sisältö on jäänyt DNA:n muodossa lapsiin tai lähisukulaisiin. Näin sen käsitän. Kuvittelen kuolemattomuuden olevan jotakin sellaista.
Tankavaari kirjoitti:
Kapula on tyhjä, kun ihminen lähtee. Se on totta. Mutta sisältö on jäänyt DNA:n muodossa lapsiin tai lähisukulaisiin. Näin sen käsitän. Kuvittelen kuolemattomuuden olevan jotakin sellaista.
samaa mieltä
- Isabella
Ruuneperi kirjoitti:
Kuoltaessa aivot tuhoutuvat, eikä silloin ole enään mitään viestikapulan sisään pantavaksi.Viesti, mikä täytti äitimme ja isämme kapulan, tulee meille elämän myötä kaikissa heidän sanoissaan ja teoissaan. - Me jatkamme siitä, me kohtelemme lapsiamme ja lapsenlapsiamme tuon viestin mukaisesti, mutta ehkäpä kuitenkin jollain tavalla paremmin. - Sitä tarkoitin.
- Pelle1Peloton
...tämä tankavaarin aloittama keskustelu. Ihan kaikkea en ensilukemalla sisäistänyt.
Mutta se ainakin on varmaa, että niin kuoleman, kuin syntymänkin hetkellä me olemassaolevat olemme "mykkiä". Niin käsittämättömiä asioita ne ovat.
Itse en ole mitenkään erityisemmin kristillinen, tai muunkaan uskonnon sokaisema. Kuitenkin, saattaessani 33-vuotiasta poikaani kädestä pidellen "rajan taa", koin jotain,jota sanoin ei voi kuvata. Tunne oli helpottunutkin. Minne lie se "sielu" sitten mennytkään, mutta tänne jäänyt keho ei sitten enää tuskia tuntenut. Sen sitten hautasimme pojan itsensä suunnitelemassa ja ostamassa honka-arkussa.
Joskus paljon myöhemmin, unessa poika on käynyt sanomassa jotain. ihan järkevää. Missä lie se sielu? ehkä meidän aivoissamme , tai kaikkialla.
Joka tapauksessa, mielestäni, syntymän ihme, ja kuoleman ihme, ovat meidän tajuamamme maailman suurimmat ihmeet.- Tankavaari
Kirjoituksestasi P.P. tuli vielä mieleeni tuo keskiaikainen käsitys (johon viittasin avauksessa) luonnollisesta kuolemasta. Silloin käsitettiin luonnolliseksi kuolla 25-30 vuotiaina joko sairauteen, onnettomuuteen tai sodassa.
Jos joku onnistui elämään yli 5 tai 6-kymmenen, sitä pidettiin luonnottomana. Keski-ikä oli 25v. - Pelle1Peloton
Tankavaari kirjoitti:
Kirjoituksestasi P.P. tuli vielä mieleeni tuo keskiaikainen käsitys (johon viittasin avauksessa) luonnollisesta kuolemasta. Silloin käsitettiin luonnolliseksi kuolla 25-30 vuotiaina joko sairauteen, onnettomuuteen tai sodassa.
Jos joku onnistui elämään yli 5 tai 6-kymmenen, sitä pidettiin luonnottomana. Keski-ikä oli 25v....ollaan luonnottomia, ainakin keskiaikaisen käsityksen mukaan.
Eiköhän anneta tälle palstallekin nimeksi: Ikivanhat Superluonnottomat? - Pelle1Peloton
Pelle1Peloton kirjoitti:
...ollaan luonnottomia, ainakin keskiaikaisen käsityksen mukaan.
Eiköhän anneta tälle palstallekin nimeksi: Ikivanhat Superluonnottomat?Niinpä niin. Mitä mahtaakaan se viestikapulamme sisältää? Se, jonka jälkeemme jätämme.
Uskon, että tarvitaan jonkinpituinen seesteinen aika lähestyvän kuoleman tietoisuudessa, voidaksemme täyttää sen kapulan oikeilla viesteillä.
Johan kirkkorukouksessakin sanotaan: "Varjele meitä pahasta, äkillisestä ja katumattoman kuolemasta".
Silloin ei kapulaansa ehkä ehdi valmistella.
Nii-iin. Siinäpä miettimistä. Syntymän ihme on tosiaan suuri, sen me kaikki kai myönnämme.
Itse pidän kuolemaa hyvin luonnollisena, se kohtaa meitä kaikkia luotuja.
Anteeksi jos loukkaan. Sinä olet kohdannut nuoren poikasi kuoleman ja siihen liittyvän isän surun. On tietysti ihmeellistä jos henkilö, jonka kuolinhetken vielä pitäisi olla käsillä, kuolee. Ihmisenhän pitäisi kypsyä kuolemaan, lähtöön tästä maailmasta.
Voisitko Sinä tai joku muu kertoa, miten ymmärrätte kuoleman ihmeeksi?
Olen joskus lukenut Montaignen esseitä ja mieleen on jäänyt hänen
maanisuutensa ajatella kuolemaa koko ajan. Hän kun oli sitä mieltä
että kun ajattelee kuolemaa koko ajan, niin ei osaa pelätä sitä!
On anekdootteja eri aikakausilta jotka kertovat erilaisista keinoista
kuinka voisi välttää kuoleman, kun ei koskaan voi tietää milloin se
tulee. Esim. Aischylosille oli ennustettu että talo kaatuisi hänen päälleen.
Sen takia hän nukkui ulkona, mutta turhaan - hän kuoli kun kun kotkan
kynsistä putosi merikilpikonnan kuori hänen päähänsä.
Yritämmekö kieltää kuoleman tänään enemmän kuin mitä on
tehty aikaisemmin vai onko tuo kuoleman pelko kaikkina aikoina
samanlaista ja yhtä suurta?
Montaigne kirjoitti: ”Emme koskaan tiedä missä kuolema meitä odottaa, odottakaamme siis sitä kaikkialla. Kun ajattelee kuolemaa etukäteen on kuin ajattelisi vapautta.”
Ehkä on niin että elämästä murehtiminen ja pelkääminen on vakavampi
asia kuin pelätä sellaista jota ei tarvitse pelätä.- Tankavaari
Olen kuullut sanottavan, että ilman kuolemaa ei olisi filosofiaa. Ilmeisesti vain ihminen "eläinkunnasta" kykenee sitä järkeilemään. Huomaan itse hankkineeni Montaignen teoksen Esseitä vuonna 1957, lähes 50 vuotta sitten. Aina uudelleen palailen sen sanomaan.
Ihmettelen, miksi jo varhain olen hakeutunut näiden keskiaikaisten ajattelijoiden pariin: Pascal, Decartes jne. Vain pari vuotta sitten aloin lukea Georg Henrik von Wrightin teoksia. Hän antaa ymmärtää, kuinka kansojen kulttuureissa on havaittavissa 500 vuoden sykli. Me elämme erään kauden rappiota. Se oli huipussaan keskiajalla, siis näiden Montaignen, Pascalin, Lionardon, Shakespearen ym. aikana. Olin tietysti ikionnellinen huomatessani vaistomaisesti kääntyneeni samojen vanhojen tekijöiden puoleen, kuin suuri suomalainen filosofi.
Pitäisikö taputtaa: hyvä minä! Ei, on surku, kun katselee aikamme "saavutuksia". Ei tarvitse kuin avata uutiset, kun ne kaatuvat päällemme. - merimona1
Tankavaari kirjoitti:
Olen kuullut sanottavan, että ilman kuolemaa ei olisi filosofiaa. Ilmeisesti vain ihminen "eläinkunnasta" kykenee sitä järkeilemään. Huomaan itse hankkineeni Montaignen teoksen Esseitä vuonna 1957, lähes 50 vuotta sitten. Aina uudelleen palailen sen sanomaan.
Ihmettelen, miksi jo varhain olen hakeutunut näiden keskiaikaisten ajattelijoiden pariin: Pascal, Decartes jne. Vain pari vuotta sitten aloin lukea Georg Henrik von Wrightin teoksia. Hän antaa ymmärtää, kuinka kansojen kulttuureissa on havaittavissa 500 vuoden sykli. Me elämme erään kauden rappiota. Se oli huipussaan keskiajalla, siis näiden Montaignen, Pascalin, Lionardon, Shakespearen ym. aikana. Olin tietysti ikionnellinen huomatessani vaistomaisesti kääntyneeni samojen vanhojen tekijöiden puoleen, kuin suuri suomalainen filosofi.
Pitäisikö taputtaa: hyvä minä! Ei, on surku, kun katselee aikamme "saavutuksia". Ei tarvitse kuin avata uutiset, kun ne kaatuvat päällemme.Jos filosofia opettaa meitä kuolemaan, niin onkohan ihminen kuitenkaan koskaan täysin oppinut ja valmis siihen viimeiseen tenttiin, ellei hänellä ole muuta turvaa ja toivoa kuin filosofien viisaat ajatukset.
Olen sitä mieltä, että vaikka kuolema onkin luonnollinen tapahtuma ja kaikkien tänne syntyneiden osa, niin se on kuitenkin pelottava, sillä eihän ihminen tahtoisi kuolla vanhanakaan, ellei ole sairas ja kärsi kovista kivuista, tai hänen mielenterveytensä pettää ja hän riistää itse hengen itseltään. Paradoksi onkin, että luonnollinen asia, kuolema, on vihollinen.
Kristillisen sanoman ydin on: "Kuolema on nielty ja voitto saatu!" Eikö vihollinen voiteta.
Korinttolaiskirje 15, luku 26 sanoo, "Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolem."
Minä uskon, että joku paljon korkeampi voima kuin filosofien opetukset ja pohdiskelut auttaa meitä tuossa koko elämän pituisessa "kuoleman opiskelussa." - Tankavaari
merimona1 kirjoitti:
Jos filosofia opettaa meitä kuolemaan, niin onkohan ihminen kuitenkaan koskaan täysin oppinut ja valmis siihen viimeiseen tenttiin, ellei hänellä ole muuta turvaa ja toivoa kuin filosofien viisaat ajatukset.
Olen sitä mieltä, että vaikka kuolema onkin luonnollinen tapahtuma ja kaikkien tänne syntyneiden osa, niin se on kuitenkin pelottava, sillä eihän ihminen tahtoisi kuolla vanhanakaan, ellei ole sairas ja kärsi kovista kivuista, tai hänen mielenterveytensä pettää ja hän riistää itse hengen itseltään. Paradoksi onkin, että luonnollinen asia, kuolema, on vihollinen.
Kristillisen sanoman ydin on: "Kuolema on nielty ja voitto saatu!" Eikö vihollinen voiteta.
Korinttolaiskirje 15, luku 26 sanoo, "Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolem."
Minä uskon, että joku paljon korkeampi voima kuin filosofien opetukset ja pohdiskelut auttaa meitä tuossa koko elämän pituisessa "kuoleman opiskelussa."Haitanneeko tuo, jos näitäkin asioita pohtii. Ainakin kuolema kiinnostaa enemmän kuin formulat. Ruuneperi herrasmiehenä vastasi avaukseeni kertoen , samalla kun kirjoitti , seuraavansa toisella silmällä kilpailua. Minä (paraskin keskustelun avaaja) unohdin koko kilpailun. Tänään lukiessani avausta huomasin käyttäneeni sellaista kieltä, jota normaalisti en käytä.
Tähän kuolema avaukseen on tullut hienoja pohdintoja kautta linjan. Kiitos kaikille! - Anu.1
merimona1 kirjoitti:
Jos filosofia opettaa meitä kuolemaan, niin onkohan ihminen kuitenkaan koskaan täysin oppinut ja valmis siihen viimeiseen tenttiin, ellei hänellä ole muuta turvaa ja toivoa kuin filosofien viisaat ajatukset.
Minä uskon, että joku paljon korkeampi voima kuin filosofien opetukset ja pohdiskelut auttaa meitä tuossa koko elämän pituisessa "kuoleman opiskelussa."Olen kanssasi täysin samaa mieltä, mutta onko kuolemassa opiskelua.
Kun lapseni kuoli, en ollut opiskellut siihen yhtäkään tuntia, se kuolema tulee toisinaan niin yllättäen.
Olimmepa sitten vanhoja tai nuoria, yllättää se kuolema aina.
Enemmän siitä pitäisi osata keskustella, ei se suru ole helppo kestää.
Enkä usko että mitkään filosofien viisaat ajatukset pystyvät siinä asiassa surevia lohduttamaan.
Kuolema on luonnollinen asia, mutta miksi ,miksi kaikuu aina sama kysymys,kun nuori kuolee äkkiarvaamatta.
Itse en ole päässyt tämän kuoleman ylitse vieläkään, vaan aina on ikävä ja kaipuu seurana ja muistot rakkaat. - ii-li
Tutut kasvot, tuttu ihminen. Varmastikin hän näyttää nukkuvalta. Aivan varmasti eri asia kuin nuo minun näkemäni vieraat kuolleet, jotka tuntuivat vain vahanukeilta.
Olen pahoillani, että olet joutunut panemaan lapsesi arkkuun. Sellaista ei toivoisi kenellekään. -- Voi olla, että omaisen laittaminen valmiiksi helpottaa surutyötä. Arkkuun paneminen on niin konkreettista ja niin selvää. Ja voi hyvästellä vainajan.
Nykyaika piilottaa kuoleman. En ole nähnyt ketään omaistani vainajana. Vain pelkän arkun. Kun äitini kuoli keskellä yötä, niin hän kuoli yksin sairaalassa. Se tulee varmaan olemaan useimpien meidän kohtalomme.
Kun minun lähtöni tulee, niin toivoisin, että se on samantapainen kuin isäni lähtö. Hän kuoli nukkuessaan kesämökillä mukavan ja leppoisan kesäpäivän jälkeen. Hänellä oli ollut jo useita infarkteja. Usein on niin, että sydäninfarktipotilas jättää tämän elämän levättyään ja rauhallisella tavalla eikä rasituksen takia.
- Hintriika
Humanistisen kasvatuksen saaneenaa toivon, että kapulassani välittyy inhimillisyyden viesti. Isäni, jota suuresti arvostin, opetti konkreettisesti (ei pelkillä tyhjillä sanoilla) kunnioittamaan toista ihmistä - myös toisen ihmisen uskonnollista ja poliittista vakaumusta.
Näihin keskusteluihin on vaikea osallistua, ellei kuulu ryhmään "me kaikki" ja ellei halua aikaansaada turhanpäiväistä väittelyä uskonasioista.
Minä uskon, että ihmisen kaikkinainen vaellus päättyy kuolemaan, vaikka vaistomaisesti läheisen kuoltua toivoo, että sen sielun voisi vielä jotenkin tavoittaa.
Sinänsä en pelkää kuolemaa, mutta toivoisin keskeneräisten asioiden pidättelevän minua täällä vielä hetken aikaa... keskustelun aihe,etenkin kun ottaa iän huomioon,sopiva.
Kävin matakalla muutamassa kirkossa Jumalanpalveluksissa.
Oulunkylän kirkossa toimitti palvelusta kolme nuorta naista.Tuli aluksi tunne että onkohan nuilla mitään annettavaa,sanottavaa minulle.
Samoin kaverillenikin.Sitten muistutin itselleni että sanoma on se tärkein.Pitää vain nöyrempänä kuunnella.
Luulen että oikeaa mieltä nöyryyttä on Jumalan puhuttelun kuuleminen.
Kokoajan ihminen etsii selityksiä ja järkeilyjä.Niinhän paholainenkin kun se alkoi paratiisissa lupailemaan ihmiselle että tulet tietämään niinkuin Jumala.
Me emme omalla järkeilyllä saa muuta aikaan kun uuden uskontoliikkeen.Meille on annettu niin pieni pala ymmärrystä että sekoamme sen kanssa.Onnea yritykselle.- beataB*
Se kapula täyttyy elämän aikana.
Millaisia ajatuksia, tekoja siihen keräämme.
Siinä löytyvät opetukset, perinteet, rukoukset, siunaukset, kiroukset,
kaikki mitä lähimmäisillemme syydämme,
nehän jäävät jatkamaan eloa heissä, jotka jälkeemme jäävät.
Hyvät ajatukset jäävät väreilemään avaruuteen.
Kun maailmaa ajattelee, niin pahat väreet ovat voiton päällä.
Taistelu värinöiden välillä on jatkuvaa.
Uskon, että hyvä kuitenkin lopulta voittaa ja koittaa se suuri tasaus päivä.
Ei maailma voi olla näin epäoikeudenmukainen.
Kuoleman, tuon suuren majesteetin edessä kumarran pääni nöyrästi alas.
Milloin voi ihminen sanoa että on ”Elämästä kyllänsä saanut”?
Ystäväpiiristäni on kuin parhaat olisivat poistuneet,
minä ”raakile” saan vielä täällä pyristellä.
bB ( kunhan pyristelen edelleen..)läheisen kuoleman ,joka oli tiedossa pitkän aikaa . Silloin ei vaan lääketiede ollut vielä niin kehittynyttä että olisi voitu tämä (kuolema) estää.Minä olin 28v ja mieheni minua 3v vanhempi hän sairastui vakavasti 36vuotiaana ja ensin ei
sitä osannut pitää niin vakavana --mutta tilanne vaan paheni sairauden kohdalla . Hän oli saanut elää rikkaan elämän ennen sairastumistaa ,eniten häntä rasitti kun ei saanut harrastaa enään soittamista (klarinetti),Hän oli suomen mestari eräässä joukkue pallolajissa ,ja työkin oli Fyysisesti ja henkisesti ollut rasittavaa.Mutta se että kaikkia sairauksia näe päällepäin ,on varmaankin vaikeaa nuoren ihmisen jatkuvasti selitellä tutuille miksi hän ei parane siittä --kun ei itsekkään tiedä ja vielä vähemmän lääkärit . Minulle ei lääkärit tehneet kertaakaan selostusta hänen tilastaan --ei hän kyllä itsekkään halunnut puhua siittä.
Sitten kuolema tuli nukkuessa ja olin kyllä tietoinen että hän oli kovin sairas ja väsynyt Koska sydämmestä oli kysymys.
Otin sitten yhteyttä häntä hoitaneeseen lääkäriin ja hän vain pahoitteli kun ei ollut selostanut minulle hänen sairauttaan . Olen sitä mieltä että omaisten kanssa olisi lääkärien enemmän puhuttava että olisi valmius pahemman varalle.Hän oli kuollessaan 41v.ullamirjami kirjoitti:
läheisen kuoleman ,joka oli tiedossa pitkän aikaa . Silloin ei vaan lääketiede ollut vielä niin kehittynyttä että olisi voitu tämä (kuolema) estää.Minä olin 28v ja mieheni minua 3v vanhempi hän sairastui vakavasti 36vuotiaana ja ensin ei
sitä osannut pitää niin vakavana --mutta tilanne vaan paheni sairauden kohdalla . Hän oli saanut elää rikkaan elämän ennen sairastumistaa ,eniten häntä rasitti kun ei saanut harrastaa enään soittamista (klarinetti),Hän oli suomen mestari eräässä joukkue pallolajissa ,ja työkin oli Fyysisesti ja henkisesti ollut rasittavaa.Mutta se että kaikkia sairauksia näe päällepäin ,on varmaankin vaikeaa nuoren ihmisen jatkuvasti selitellä tutuille miksi hän ei parane siittä --kun ei itsekkään tiedä ja vielä vähemmän lääkärit . Minulle ei lääkärit tehneet kertaakaan selostusta hänen tilastaan --ei hän kyllä itsekkään halunnut puhua siittä.
Sitten kuolema tuli nukkuessa ja olin kyllä tietoinen että hän oli kovin sairas ja väsynyt Koska sydämmestä oli kysymys.
Otin sitten yhteyttä häntä hoitaneeseen lääkäriin ja hän vain pahoitteli kun ei ollut selostanut minulle hänen sairauttaan . Olen sitä mieltä että omaisten kanssa olisi lääkärien enemmän puhuttava että olisi valmius pahemman varalle.Hän oli kuollessaan 41v.Mieheni kuollessa olin 38v ja mies 41v
- Tankavaari
ullamirjami kirjoitti:
Mieheni kuollessa olin 38v ja mies 41v
Elämä kuolemineen on järkyttävä kokemus, olipa elämä lyhyt tai pidempi. Ikuisuuden kannaltahan on samantekevää, minkä ikäisenä kuolemme - ikuisuus ei siitä lyhene eikä pitene. Lyhyt elämä voi olla laadukas ja pitkä yhdentekevä.
Itsestäni tuntuu nyt, lähestyessäni 80:tä ja sekä fyysisten että henkisten toimintojen laimetessa, elämän saaneen merkillisen käänteen. Opettelen ymmärtämään ettei tarvitse enää päteä millään tavoin. Se on vaikea konsti toimeliaan elämän päätökseksi. Samalla ymmärrän, että näin on minun tapauksessani oltava.
Minä vain elän. Siinä kaikki. - Catleija
Tankavaari kirjoitti:
Elämä kuolemineen on järkyttävä kokemus, olipa elämä lyhyt tai pidempi. Ikuisuuden kannaltahan on samantekevää, minkä ikäisenä kuolemme - ikuisuus ei siitä lyhene eikä pitene. Lyhyt elämä voi olla laadukas ja pitkä yhdentekevä.
Itsestäni tuntuu nyt, lähestyessäni 80:tä ja sekä fyysisten että henkisten toimintojen laimetessa, elämän saaneen merkillisen käänteen. Opettelen ymmärtämään ettei tarvitse enää päteä millään tavoin. Se on vaikea konsti toimeliaan elämän päätökseksi. Samalla ymmärrän, että näin on minun tapauksessani oltava.
Minä vain elän. Siinä kaikki.Elämä on lahja. Normaalisti emme haluaisi luopua siitä, mutta kun viereltämme poistuu yhä useampia jopa itseämme nuorempia alkaa meille kirkastua myös elämän rajallisuus. Nuorena meitä vallitsee kuolemattomuuden illuusio. Muistan joskus nuorena vasta naimisiin menneenä päästäneeni ajatuksiini mieheni kuoleman mahdollisuuden. Työnsin sen äkkiä pois mielestäni ei, ei sitä voisi kestää.
Kun alkaa tajuta elämän rajallisuuden, meissä alkaa jotain uutta. Ihminen kaipaa rauhaa. Rauhaa itsensä, muiden ihmisten ja Jumalansa kanssa. Kuuntele itseäsi äläkä takerru rihkamaan, vaan hanki itsellesi "henkivakuutus" iäisyyttä varten. No mistä tiedän onko kuoleman jälkeen mitään? Ei kukaan ole tullut kertomaan. Ei vakuutuksesta siinäkään tapauksessa haittaa ole. - Catleija
Catleija kirjoitti:
Elämä on lahja. Normaalisti emme haluaisi luopua siitä, mutta kun viereltämme poistuu yhä useampia jopa itseämme nuorempia alkaa meille kirkastua myös elämän rajallisuus. Nuorena meitä vallitsee kuolemattomuuden illuusio. Muistan joskus nuorena vasta naimisiin menneenä päästäneeni ajatuksiini mieheni kuoleman mahdollisuuden. Työnsin sen äkkiä pois mielestäni ei, ei sitä voisi kestää.
Kun alkaa tajuta elämän rajallisuuden, meissä alkaa jotain uutta. Ihminen kaipaa rauhaa. Rauhaa itsensä, muiden ihmisten ja Jumalansa kanssa. Kuuntele itseäsi äläkä takerru rihkamaan, vaan hanki itsellesi "henkivakuutus" iäisyyttä varten. No mistä tiedän onko kuoleman jälkeen mitään? Ei kukaan ole tullut kertomaan. Ei vakuutuksesta siinäkään tapauksessa haittaa ole.Pienet hetket kirkastavat päivän. Tänään tullessani kauppatorille korviini kantautui sulosäveliä, sellaisia vanhoja ikivihreitä. Muistattehan Frank Sinatran My Way kappaleen. Siinä mainospylvään vieressä pari ruskettunutta harmaapartaista musikanttia päästelivät parastaan.
Saksofonisti sooloili ja pianohaitaria soittava ukkeli improvisoi rinnalla. Oli oikein seisahduttava kuulostelemaan. Vierelläni ikäiseni mies totesi myös mestarien olevan asialla. Arvuuttelimme mistä päin olisivat kotoisin. Olisivatkohan entisen Jugoslavian kansalaisia vaiko virolaisia?
Siinä jutellessamme tulivat omatkin soittoharrastuksemme läpikäytyä. Kaveri oli hanuristi ja sanoi omistavansa Giuletta hanurin, joka lienee noita parhaimpia. Tein ostokseni, hain pyöräni ja ohimennessäni kilautin muutaman kolikon ukkelien peltipurkkiin. Vaihdoimme sydämelliset hymyt.
Siitä on kolme tuntia aikaa ja vieläkin muistan heidät ja musiikin aikaansaama tunne on jäljellä. Nauttikaamme pienistä hetkistä elämässämme.
Ketjusta on poistettu 45 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell3317179Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss714388- 2083175
Kohta katson sun kuvaasi
ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa242987- 741952
- 1531826
Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan
Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a2161773Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi
jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?1661587Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?1201548- 891448