uimaan ilman valvontaa, minkä ikäisenä ?

mitä mieltä olette ?

Hei, minkä ikäisenä mielestänne lapsen, nimenomaan pojan voi antaa mennä kaveriporukassa uimarannalle uimaan ilman aikuisen valvontaa ?
Poikani on 10- vuotias ja osaa kyllä uida. Mutta pojathan tunnetusti riehaantuvat helposti ja mielestäni kyllä kaipaavat aikuisen rannalle seuraamaan.
Täälläpäin ainakin sen ikäiset käyvät uimarannoilla keskenään ja nuoremmatkin. Olenko turhaan huolehtiva , kun en ole omani antanut vielä lähteä ilman aikuista valvojaa ?

10

5422

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mennä, jos on

mukana muita uimataitoisia kavereita. Ja vahinko ei tule muutenkaan kello kaulassa, jos on tullakseen.

• kommentoi

mielestäni juuri rannalla vahingot usein tulevat kello kaulassa eli valvonnalla niitä voi ainakin vähentää. Ja uimataito ei välttämättä estä hukkumasta, valitettavasti.

• cheetah.grrr

Tää on aika mielenkiinoinen kysymys! Moni tuonkin ikäinen on hukkunut ilman valvontaa. Itse en aio päästää vielä poikiani ilman aikuista uimaan... Koska en luota heidän harkintakykyynsä, mutta laspetkin ovat yksilöitä. Muistan kyllä hyvin, mitä kaikkea tuli rannalla tehtyä tuossa iässä ilman aikuisten valvontaa. Hypittiin veneen katolta mereen ja päiväkausia uitiin.. Ja äitini oli yleensä ylihuolehtiva, muttei tässä asiassa. Vaikka uintitaito riitti, niin haavereita olisi voinut sattua pahempiakin. Ja avun tulo olisi kestänyt. Mielenkiintoista, mitä mieltä muut ovat?

• puhua lapsen

kanssa siitä, että mitä pitää tehdä, jos joku joutuu vaaratilanteeseen uintireissulla, ja yhdessä miettiä millaisia vaaratilanteita voi tulla. Sitten vaan pitää luottaa siihen, että lapsi on sisäistänyt turvasäännöt ja -ohjeet, ja antaa mennä.

• yks vaan

Meillä yksi neljästä lapsesta saa mennä uimaan yksin(poika 13v)on saanut luvan juuri tänä kesänä,koska nyt on uimataito hyvä,mutta ei saa lähteä yksin uimarannalle,aina pitää olla kaveri mukana.Poika on mielestäni nyt sen verran iso ja häneen voi luottaa ettei tee mitään tyhmyyksiä.(on rauhallinen lapsi)
      olen antanut tarkat ohjeet:
      ei saa sukeltaa ollenkaan jos aikuinen ei ole mukana.
      Saa uida vaan rannan suuntaisesti ja ei saa lähteä pitkälle uimaan jos ei aikuista ole mukana.Eli rannan tuntumassa pitää olla.
      Kenenkään päätä ei saa työntää vedenpinnan alapuolelle,edes leikillään(olen joittenkin lasten nähnyt joskus tekevän toisilleen niin)
      En ole antanut ottaa mitään vesileluja(renkaita yms)mukaan,voivat nimittäin huomaamatta ajautua niiden kanssa yllättävän kauas rannalta.
      Laiturilta ei saa ketään työntää veteen ja jos hypitään laiturilta veteen pitää aina varmistua ettei hyppää kenenkään päälle.(tätäkin olen nähnyt lasten tekevän)
      Myös poikani kaverit tietävät ettei poika saa lähteä rannan tuntumasta minnekkään kauas uimaan,joten he ovat silloin myös itsekin rannan läheisyydessä,vaikka heillä on useimmilla vielä parempi uimataito.
      Olen myös sanonut että jos siinä nyt kuitenkin jotain sattuisi(rannassakin)pitää osata huutaaa apua.Silloin muut tietävät että sinulla on jokin hätä ja osaavat tulla auttamaan.
      Olen myös sanonut että yllytyshullu ei saa olla.(jos joku sanoo vaikka että saat kympin jos uit tonne veneen luokse ja takaisin,joka on vaikka 200m päässä rannasta.)Voimat voi loppua kesken kaiken.
      meilläkin käytiin kamalat taistelut monena vuonna,kun en päästänyt poikaa kavereiden kanssa ilman valvontaa uimaan.Mutta nyt tosiaan uimataito todella hyvä,ja myös poika todella rauhallinen ja pelaa niillä säännöillä mitkä olen antanut että voin huoletta luottaa häneen.

• kiittää

asiaan paneutumisesta ja hyvistä vinkeistä. 13 v kuulostaa hyvälle. Tuunnut muutoinkin fiksulta kasvattajalta. Toivottavasti kiitokset tulee perille näin jälkijunassa, kun olin välillä lomalla, netistäkin.

• äiizkä

Meidän lapset ovat oppineet uimaan 3-vuotiaina,jopa 25m matkan uivat jo silloin ilman uima-apuja.Nyt ovat 7-ja 8-vuotiaat ja ovat tänä kesänä saaneet mennä kahdestaan pyörillä rannalle (2km matka)uimaan.Rannalla on tänä kesänä ensimmäistä kertaa uimavalvoja ja lapsemme ovat todella hyviä uimareita.Luonnollisesti vahinkoja voi sattua,mutta jos alkaisin ajattelemaan jokaista tilannetta mitä lapset tekevät ja pelkäämään mitä voi sattua,tulisin hulluksi ja laittaisin lapseni pumpulilla vuorattuun laatikkoon.

• kommentti

täällä järvi-suomessa useimmilla rannoilla ei ole valvontaa valitettavasti. Ja porukkaa kuitenkin sen verran, ettei koskaan tiedä millaista väkeä rannalla kulloinkin on, siis esim. isompien poikien porukoita. Sisarukset varmaan pitävät teillä huolta toisistaan.Tämä meidän 10 vuotias on ehkä keskivertoa hieman rohkeampi. Pyöräillä kyllä saa jo sovituilla alueilla, ei kuitenkaan ihan ydinkeskustassa. Ja uida siis osaa, jo viimekesänä hyppäsi/sukelsi 10 metristä, Mutta ilman aikuisempaa valvontaa en vielä uimaan laske. Pidän itseäni realistina, en pumpuliäitinä

• Nani8888

Oma poikani on 10 v. ja tänä kesänä on käyty muutamia tiukkoja keskusteluja asiasta. En päästä vielä yksin. Ensi vuonna varmaan jo pääsee.

Olen itse lähtenyt viemään (mukaan pyörällä) ja monta kaveriakin on lähtenyt silloin iloisena mukaan. Ihmettelen vaan kun muita vanhempia ei pahemmin näy innostuvan edes joskus menemään poikien mukaan.

• edelleen alkuperäinen kysyjä

olen itse ihmetellyt samaa. Muiden vanhempia ei rannalla tietämäni mukaan näy. Itse menisin mielelläni kuten sinäkin, vaikka vuorollani,hieman päältä katsojaksi, mutta olen suorastaan alkanut pelätä liian huolehtivaiseksi leimaamista.
        Vaikka tiedänkin, että muutoinkin tämän ikäluokan arjessa ei liikaa aikuisia näy. Ovat liikaa keskenään ilman minkäänlaista aikuista, esim. iltapäivisin,koulun jälkeen, kun vanhemmat ovat töissä. Enkä siis tarkoita etteikö koskaan voi olla yksin, joskus pitääkin.Enkä myöskään tarkoita varsinaista vahtimista, vaan sitä, että on joku aikuinen, joka seuraa, missä mennään. Mitä muuten tästä olette mieltä ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos nainen harrastaa seksiä

Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      243
      2231
    2. Pihlaja-puulle

Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1440
    3. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1416
    4. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      371
      1255
    5. Kysymys Kuhmolaisille

Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      22
      994
    6. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      177
      881
    7. Ensi viikolla tulen takaisin

Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      19
      816
    8. Taidat nainen haluta vain sitä yhtä asiaa?

Minusta tuntuu nyt siltä.
      Ikävä
      75
      772
    9. Olen valtavan ihastunut

Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      57
      746
    10. Oon varma siitä

Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä
      Ikävä
      101
      685
    Aihe