BMW 525 TDS moottori

dd

Onko tuossa moottorissa(M51D25) jakohihna vai -ketju? Mikä mahtaa olla vaihtoväli?

27

25298

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TSa
      • dd

        Kiitos. Hyvä taulukko.


      • BMW M50
        dd kirjoitti:

        Kiitos. Hyvä taulukko.

        viel sen verran et se vaihdetaan tai tarkastetaan kun tehdään koneremontti. Eli kyl se kestää, ei tarvi huolehtii. Mut kukakohan idiootti alunperin keksi edes käyttää hihnaa? Siis mitä järkee ku toimintavarma ketju oli jo keksitty. Ei se ketju kuiteskaa niin pahaa ääntä pidä. BMW:llä ollu ketjut käytös reilut 10v hihnakokeilujen jälkeen ja kehitys eteni oikeaan suuntaan. Tuleepahan huollot halvemmaksi, kun jää hihnanvaihtotyöt pois


      • Jani
        BMW M50 kirjoitti:

        viel sen verran et se vaihdetaan tai tarkastetaan kun tehdään koneremontti. Eli kyl se kestää, ei tarvi huolehtii. Mut kukakohan idiootti alunperin keksi edes käyttää hihnaa? Siis mitä järkee ku toimintavarma ketju oli jo keksitty. Ei se ketju kuiteskaa niin pahaa ääntä pidä. BMW:llä ollu ketjut käytös reilut 10v hihnakokeilujen jälkeen ja kehitys eteni oikeaan suuntaan. Tuleepahan huollot halvemmaksi, kun jää hihnanvaihtotyöt pois

        Yks miinus siinä on. Paljon ajettu ketju on aika paljon venynyt ja kulunut. Bemsken dieselit starttuuttaa lämpimänä pitkään, kun on ajoitukset nokan ja pumpun osalta myöhäisellä. Tämä on siis kuulemma merkin virallinen mielipide siitä miks konetta saa sahata lämpimänä pitkään. Ketjun vois vaihtaa 300tkm:ssä, niin kuin mesessäkin.


      • Ihmettelijä

        Mikä tuo 115 hv 525td oikein on? Näyttäis olevan sama kone kuin tds:ssä mutta ilman cooleria, mutta Omegassahan on sama kone kuin tds:ssä ilman cooleria, ja 130hv. Eihän välijäähdyttimellä sentään 30 hv:ta oteta lisätehoa...


      • ladedruck
        Ihmettelijä kirjoitti:

        Mikä tuo 115 hv 525td oikein on? Näyttäis olevan sama kone kuin tds:ssä mutta ilman cooleria, mutta Omegassahan on sama kone kuin tds:ssä ilman cooleria, ja 130hv. Eihän välijäähdyttimellä sentään 30 hv:ta oteta lisätehoa...

        jota voisi olla tds:ssä myös ruuvattu enempi?

        Oletko muuten aivan varma, että ompun td:ssä ei ole välijäähdytintä? Voihan myös olla että Opelin moottorinohjausyksikkö on vaan sellainen, joka antaa tehoja vähän nuukemmin?

        En tiedä paremmin - arvelen vain..


      • Jani
        ladedruck kirjoitti:

        jota voisi olla tds:ssä myös ruuvattu enempi?

        Oletko muuten aivan varma, että ompun td:ssä ei ole välijäähdytintä? Voihan myös olla että Opelin moottorinohjausyksikkö on vaan sellainen, joka antaa tehoja vähän nuukemmin?

        En tiedä paremmin - arvelen vain..

        Lastulla siis tulee 115hv moottoriin lisää 25hv ja 55Nm. 143hv moottoriin lisää 27hv ja 60Nm. Ahtopaineet ei nouse ko. virityksessä... Boksi se siis määrää pitkälti tehot!


      • Kale
        ladedruck kirjoitti:

        jota voisi olla tds:ssä myös ruuvattu enempi?

        Oletko muuten aivan varma, että ompun td:ssä ei ole välijäähdytintä? Voihan myös olla että Opelin moottorinohjausyksikkö on vaan sellainen, joka antaa tehoja vähän nuukemmin?

        En tiedä paremmin - arvelen vain..

        Ahtopaineet näyttäis olevan:
        td 1.9 bar, tds 2.1 bar


      • Jani
        Kale kirjoitti:

        Ahtopaineet näyttäis olevan:
        td 1.9 bar, tds 2.1 bar

        Tiedätkö muuta mielenkiintoista moottorista, kun alkaa näyttää siltä et munkin on mentävä kohta laivarantaan vastaa sellasta...


      • Kale
        Jani kirjoitti:

        Tiedätkö muuta mielenkiintoista moottorista, kun alkaa näyttää siltä et munkin on mentävä kohta laivarantaan vastaa sellasta...

        ...on auto tulossa vai suunnitelmissa vasta??

        Kovasti olen koittanut kysellä esim. välijäähdyttimen jälkiasennusta, eli käykö Tds:n välijäähdytin Td:hen??!!
        Mutta ei hirveesti tunnu olevan tietoutta.

        Itse suunnittelen (yhtenä vaihtoehtona) 325 Td/Tds mallia, siksi tuo Td:n päivitettävyys kiinnostaisi (TD:tä tuntuu Saksassa olevan paljon enemmän).

        Eli kiinnostais tiikkeli jolla kanssa kerkeis 8) :
        325 Td välijäähdytin lastu muuta ???hv tai
        325 Tds lastu muuta 170hp

        Tuolta löysin nuo ahtopaine jutskat: http://www.bmwclub.fi/


      • Jani
        Kale kirjoitti:

        ...on auto tulossa vai suunnitelmissa vasta??

        Kovasti olen koittanut kysellä esim. välijäähdyttimen jälkiasennusta, eli käykö Tds:n välijäähdytin Td:hen??!!
        Mutta ei hirveesti tunnu olevan tietoutta.

        Itse suunnittelen (yhtenä vaihtoehtona) 325 Td/Tds mallia, siksi tuo Td:n päivitettävyys kiinnostaisi (TD:tä tuntuu Saksassa olevan paljon enemmän).

        Eli kiinnostais tiikkeli jolla kanssa kerkeis 8) :
        325 Td välijäähdytin lastu muuta ???hv tai
        325 Tds lastu muuta 170hp

        Tuolta löysin nuo ahtopaine jutskat: http://www.bmwclub.fi/

        525 tds touringista -96 tein just kaupat. Paperi- & rahahommat vielä tekemättä ja auto lähtee tulee. Mersu-unelmat unohtui kun näin kuvan autosta. Vanha suola siis janottaa, kun on kymmenisen vuotta ajellut muilla kotteroilla... Ja kaiken lisäks bemske tulee mahdottoman paljon halvemmaksi hankkia, kuin mese. Ominaisuudet ja varusteet samaa luokkaa.

        Ei sillä välijäähdyttimen koolla oo suurempaa merkitystä. Suomen oloissa riittäis vähän alkuperäistä tds:ää pienempikin välijäähdytin. Isommasta ei oo mitään haittaa. Ootko ottanut selvää, onko moottoreissa samat männät, puristussuhteet, dieselpumppu, suuttimet, kiertokanget, laakerit, kannentiiviste, jotta ei tuu myöhemmin ongelmia... Rakentaminen ei varmaan oo mikään ongelma, mut myöhemmin on vaikeampi myydä eteenpäin.


      • Kale
        Jani kirjoitti:

        525 tds touringista -96 tein just kaupat. Paperi- & rahahommat vielä tekemättä ja auto lähtee tulee. Mersu-unelmat unohtui kun näin kuvan autosta. Vanha suola siis janottaa, kun on kymmenisen vuotta ajellut muilla kotteroilla... Ja kaiken lisäks bemske tulee mahdottoman paljon halvemmaksi hankkia, kuin mese. Ominaisuudet ja varusteet samaa luokkaa.

        Ei sillä välijäähdyttimen koolla oo suurempaa merkitystä. Suomen oloissa riittäis vähän alkuperäistä tds:ää pienempikin välijäähdytin. Isommasta ei oo mitään haittaa. Ootko ottanut selvää, onko moottoreissa samat männät, puristussuhteet, dieselpumppu, suuttimet, kiertokanget, laakerit, kannentiiviste, jotta ei tuu myöhemmin ongelmia... Rakentaminen ei varmaan oo mikään ongelma, mut myöhemmin on vaikeampi myydä eteenpäin.

        ... ettei Td:n ja Tds:n välillä ole muuta eroa kuin tuon välijäähdyttimen puuttuminen Td:stä sekä erilainen "chippi" ?!
        Mutta kyselyjä on kokoajan vetämässä asian suhteen. 8)


      • Jani
        Kale kirjoitti:

        ... ettei Td:n ja Tds:n välillä ole muuta eroa kuin tuon välijäähdyttimen puuttuminen Td:stä sekä erilainen "chippi" ?!
        Mutta kyselyjä on kokoajan vetämässä asian suhteen. 8)

        Näyttäis perusmoottori olevan ihan sama.

        http://www.arwidson.fi/autoosasto/mosa/source/files/4.htm

        Aika jännä juttu, et 325td:ä ei oo saanut touring-mallina. Ainakaan saksassa. Uusien tds/td hintaero oli saksassa vuonna -96 3000DEM (51000/48000DEM). Keskikulutuskaan ei ole touringissa kuin 0,1 litraa satasella enemmän.


      • Rami
        Jani kirjoitti:

        Näyttäis perusmoottori olevan ihan sama.

        http://www.arwidson.fi/autoosasto/mosa/source/files/4.htm

        Aika jännä juttu, et 325td:ä ei oo saanut touring-mallina. Ainakaan saksassa. Uusien tds/td hintaero oli saksassa vuonna -96 3000DEM (51000/48000DEM). Keskikulutuskaan ei ole touringissa kuin 0,1 litraa satasella enemmän.

        Mites on, saako m51 moottorin välijäähdyttimen m21 moottoriin ? Ajattelin ostaa 524td:n. Meinaan laittaa lastun/boksi välijäähdyttimen, mutta käykö m51 jäähdytin, vai pitääkö teettää mittatilaustyönä ?


      • Jani
        Rami kirjoitti:

        Mites on, saako m51 moottorin välijäähdyttimen m21 moottoriin ? Ajattelin ostaa 524td:n. Meinaan laittaa lastun/boksi välijäähdyttimen, mutta käykö m51 jäähdytin, vai pitääkö teettää mittatilaustyönä ?

        Ei tuu ihan halvaksi rakentaminenkaan. Tuossa nopeasti kävin tarjontaa läpi kotimaassamme ja ainenkaan välijäähdyttimiä ei tunnu olevan käytettynä kaupan. Jos tulee myyntiin, niin joku teini ostaa heti dx-corollaansa. Uudet alk. 336e. Itse asiassa koneita, bemarin dieseleitäkään ei oikeastaan oo myynnissä.


      • Rami
        Jani kirjoitti:

        Ei tuu ihan halvaksi rakentaminenkaan. Tuossa nopeasti kävin tarjontaa läpi kotimaassamme ja ainenkaan välijäähdyttimiä ei tunnu olevan käytettynä kaupan. Jos tulee myyntiin, niin joku teini ostaa heti dx-corollaansa. Uudet alk. 336e. Itse asiassa koneita, bemarin dieseleitäkään ei oikeastaan oo myynnissä.

        No ei tuollainen 300-500e todellakaan ole paha hinta jos saa 30hp lisää. Toinen 300-500e niin saa lastun jolla saa 25hp--> lisää.


    • Ike

      Mitä tekee välijäähdytin ja mitä lastu?

      • Kale

        LASTU:
        Lastu, chip, virityslastu, eprom, prommi, sipsi... kaikki nimet tarkoittavat komponenttia jossa sijaitsee moottorin ohjainlaitteessa olevan
        prosessorin muistidata. Se on ”säätöarvojen muistipankki”.

        Nykyaikainen moottorinohjausjärjestelmä säätelee ja ohjaa moottorin eri toimintoja. Tärkeimmät toiminnot moottorin tehon kannalta ovat moottorin säätöarvojen määrittelytiedot.

        Valmistaja on tehnyt valtavan tutkimustyön löytääkseen oikeat säätöarvot jokaiselle ajotilanteelle ja ympäristön olosuhteelle sopivaksi. Vaatimukset pakokaasupäästöille ja polttoaineenkulutukselle ja optimoitaessa säätöarvoja hyvän moottoritehon suhteen ovat kuitenkin ristiriidassa keskenään. Moottorin säätöarvojen optimoiminen parhaan tehon saavuttamiseksi lisäävät moottorin ominaiskulutusta ja pakokaasupäästöjä.

        On selvää että valmistaja joutuu tekemään kompromisseja. Nämä kompromissit antavat virittäjälle mahdollisuuden parantaa moottoritehoa.


        Ahdetut dieselmoottorit:
        Elektronisesti ohjatut dieselmoottorit ovat rakenteensa vuoksi otollisia kohteita lastuviritykselle.

        Tässä moottorityypissä kuormituksen hallinta on täysin sähköisten signaalien varassa. Koska ohjainlaite kontrolloi ja toteuttaa kuljettajan kaasupolkimen välityksellä ehdottamaa tehopyyntöä, voidaan näitä arvoja muuttamalla saada aikaan haluttuja vaikutuksia moottorin toiminnassa.

        Lastuvirityksellä määritellään uudelleen ruiskutusmäärät 60%-100% kuormituksella. Yleensä on tarpeen lisätä myös ahtopainetta, jotta ilmamäärä pysyisi riittävänä suhteessa syöttömäärään. Liian pieni ilmamäärä palamistapahtuman aikana aiheuttaa mustaa
        savua (nokea). Myös ominaiskulutus huonontuu savutuksen lisääntyessä. EGR-ventiilin toimintaa tulee myös säätää samassa suhteessa syöttömäärän lisäykseen.


        VÄLIJÄÄHDYTIN:
        Moottorin imuilman lämpötila nousee huomattavasti sen kulkiessa turbon
        kompressorin läpi. Lämpötilan nousu on verrannollinen käytettyyn
        ahtopaineeseen.

        Lämmetessään ilma menettää happipitoisuuttaan, minkä seurauksena
        moottorin täytössuhde ja teho laskevat, kun taas moottorin nakutusherkkyys ja terminen kuorma kasvavat.

        Ahtoilmaa jäähdyttämällä saadaan moottorin täytössuhdetta parannettua
        merkittävästi, jolloin moottorin teho ja toimintavarmuus kasvavat.

        Oikein mitoitetulla ja sijoitetulla välijäähdyttimellä on samasta moottori-
        turbokombinaatiosta mahdollista saada jopa yli 20 % enemmän voimaa
        verrattuna jäähdyttämättömään.


        Eli kumpaakin muokkaamalla (tai välijäädytin lisäämällä) saa TURBOahdettuihin moottoreihin lisää tehoa ja vääntöä, vieläpä yleensä helposti! 8)


      • rudolfdiesel rulez
        Kale kirjoitti:

        LASTU:
        Lastu, chip, virityslastu, eprom, prommi, sipsi... kaikki nimet tarkoittavat komponenttia jossa sijaitsee moottorin ohjainlaitteessa olevan
        prosessorin muistidata. Se on ”säätöarvojen muistipankki”.

        Nykyaikainen moottorinohjausjärjestelmä säätelee ja ohjaa moottorin eri toimintoja. Tärkeimmät toiminnot moottorin tehon kannalta ovat moottorin säätöarvojen määrittelytiedot.

        Valmistaja on tehnyt valtavan tutkimustyön löytääkseen oikeat säätöarvot jokaiselle ajotilanteelle ja ympäristön olosuhteelle sopivaksi. Vaatimukset pakokaasupäästöille ja polttoaineenkulutukselle ja optimoitaessa säätöarvoja hyvän moottoritehon suhteen ovat kuitenkin ristiriidassa keskenään. Moottorin säätöarvojen optimoiminen parhaan tehon saavuttamiseksi lisäävät moottorin ominaiskulutusta ja pakokaasupäästöjä.

        On selvää että valmistaja joutuu tekemään kompromisseja. Nämä kompromissit antavat virittäjälle mahdollisuuden parantaa moottoritehoa.


        Ahdetut dieselmoottorit:
        Elektronisesti ohjatut dieselmoottorit ovat rakenteensa vuoksi otollisia kohteita lastuviritykselle.

        Tässä moottorityypissä kuormituksen hallinta on täysin sähköisten signaalien varassa. Koska ohjainlaite kontrolloi ja toteuttaa kuljettajan kaasupolkimen välityksellä ehdottamaa tehopyyntöä, voidaan näitä arvoja muuttamalla saada aikaan haluttuja vaikutuksia moottorin toiminnassa.

        Lastuvirityksellä määritellään uudelleen ruiskutusmäärät 60%-100% kuormituksella. Yleensä on tarpeen lisätä myös ahtopainetta, jotta ilmamäärä pysyisi riittävänä suhteessa syöttömäärään. Liian pieni ilmamäärä palamistapahtuman aikana aiheuttaa mustaa
        savua (nokea). Myös ominaiskulutus huonontuu savutuksen lisääntyessä. EGR-ventiilin toimintaa tulee myös säätää samassa suhteessa syöttömäärän lisäykseen.


        VÄLIJÄÄHDYTIN:
        Moottorin imuilman lämpötila nousee huomattavasti sen kulkiessa turbon
        kompressorin läpi. Lämpötilan nousu on verrannollinen käytettyyn
        ahtopaineeseen.

        Lämmetessään ilma menettää happipitoisuuttaan, minkä seurauksena
        moottorin täytössuhde ja teho laskevat, kun taas moottorin nakutusherkkyys ja terminen kuorma kasvavat.

        Ahtoilmaa jäähdyttämällä saadaan moottorin täytössuhdetta parannettua
        merkittävästi, jolloin moottorin teho ja toimintavarmuus kasvavat.

        Oikein mitoitetulla ja sijoitetulla välijäähdyttimellä on samasta moottori-
        turbokombinaatiosta mahdollista saada jopa yli 20 % enemmän voimaa
        verrattuna jäähdyttämättömään.


        Eli kumpaakin muokkaamalla (tai välijäädytin lisäämällä) saa TURBOahdettuihin moottoreihin lisää tehoa ja vääntöä, vieläpä yleensä helposti! 8)

        Teikäläisellä on kaikesta päätellen melkoiset tiedot aiheesta. Kiitoksia hyvin valaisevasta infosta minunkin puolestani.

        Osaatko kertoa, mitä konkreettisia haittapuolia voisi olla esim perus 525TDS koneen lastuttamisesta? Lyhentääkö merkittävästi koneen elinikää? Entä päästöt - voiko tulla ongelmia katsastuksessa?

        Kiinnostaisi kovasti saada aika mojova tehonlisäys suht' edullisesti, mutta toisaalta se myös vähän arveluttaa (koska ei ole tietoa).


      • Kale
        rudolfdiesel rulez kirjoitti:

        Teikäläisellä on kaikesta päätellen melkoiset tiedot aiheesta. Kiitoksia hyvin valaisevasta infosta minunkin puolestani.

        Osaatko kertoa, mitä konkreettisia haittapuolia voisi olla esim perus 525TDS koneen lastuttamisesta? Lyhentääkö merkittävästi koneen elinikää? Entä päästöt - voiko tulla ongelmia katsastuksessa?

        Kiinnostaisi kovasti saada aika mojova tehonlisäys suht' edullisesti, mutta toisaalta se myös vähän arveluttaa (koska ei ole tietoa).

        ...netistä !! 8)

        Olen kysellyt muiltakin tuosta 2.5Tds koneen lastutuksesta.
        Heikoin lenkki tuntuu olevan tuon koneen kansi, niitä on Saksanmaalla paukahdellut.
        Uskon kumminkin ettei Suomen teillä tuota ongelmaa tule ( Ei ajeta talla pohjassa pitkiä matkoja, niin kuin autobaanoilla )!
        Joten jos itse nyt tuollaisen hankin, niin varmaan se lastu sinne tiensä löytää! :)


      • [fin][honda]
        rudolfdiesel rulez kirjoitti:

        Teikäläisellä on kaikesta päätellen melkoiset tiedot aiheesta. Kiitoksia hyvin valaisevasta infosta minunkin puolestani.

        Osaatko kertoa, mitä konkreettisia haittapuolia voisi olla esim perus 525TDS koneen lastuttamisesta? Lyhentääkö merkittävästi koneen elinikää? Entä päästöt - voiko tulla ongelmia katsastuksessa?

        Kiinnostaisi kovasti saada aika mojova tehonlisäys suht' edullisesti, mutta toisaalta se myös vähän arveluttaa (koska ei ole tietoa).

        Niin. Osta vapari 2,0 i s2000 niin saat 240 hv. Ilman turbo pelleilyjä. Niin. Maailman tehokkain vapari...pelle!!!


      • JH
        [fin][honda] kirjoitti:

        Niin. Osta vapari 2,0 i s2000 niin saat 240 hv. Ilman turbo pelleilyjä. Niin. Maailman tehokkain vapari...pelle!!!

        Osta vaikka vanha sierra cosworth; pyörii kahdeksikkoa honda-lelusi ympärillä juuri sen rajumman väännön vuoksi joka syntyy vain ahtamalla.
        Mikään ei korvaa kuutiotuumia paitsi turboahdin.

        Opettele pelle fysiikkaa ennenkuin selittelet sekavia hondaihmeistä.
        Väännöllä se auto viivalta lähtee.


      • joopajoo123456
        [fin][honda] kirjoitti:

        Niin. Osta vapari 2,0 i s2000 niin saat 240 hv. Ilman turbo pelleilyjä. Niin. Maailman tehokkain vapari...pelle!!!

        synti tulla tänne bmw puolelle ja edes mainita HONDA, hernepyssyille varmaa oma osasto Ö jossai..


    • bmw1

      mul oli 525 tds lastutettu 170hv 330nm vakio 143hv 240nm. oli kiva leikkiä.

      • paitsi

        Kuinka on toiminu? Itte meinaan tehä saman homman.


      • paitsi

        mistä hommasit lastun ja oliko kallis?


    • jari64

      cooler on vain ilman jäähdyti et menee pienempi happi koneelle joka laajenee lämetessä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      163
      2571
    2. Näetkö feminismin uhkana

      Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      205
      1198
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

      Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1111
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

      tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      933
    6. Miksi kaivata miestä

      jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      101
      912
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      878
    8. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      62
      855
    9. Kyllä me vaan

      Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53
      851
    10. Oot nainen kaunis

      muista hymyillä jatkossakin.
      Ikävä
      46
      849
    Aihe