Metallialalle vai ei ?

AnneK

Olisi sitten alkamassa metallialan koulutus lähiseudulla, ja kovasti harkitsen hakemista tuohon koulutukseen. Vaan muutama asia hieman askarruttaa ennen päätöksen tekoa.

1. Onko metallialalla oikeasti töitä, vai ovatko väitteet työvoimapulasta pelkkää sananhelinää. Hieman ihmetyttää, kun niin moni tehdas siirtää tuotantoaan pois Suomesta, että miten asian laita oikein on? Ja lisäksi kiinnostaisi tietää käsityksiänne siitä, onko naisella mitään mahdollisuuksia saada tältä alalta töitä.

2. Koneistajaksi vai hitsaajaksi? Edellämainitsemani koulutus tarjoaa mahdollisuuden valita jompi kumpi suuntautumisvaihtoehto. Tietysti paljon riippuu siitä, että kumpi työ alkaa itseltä sujua paremmin ja tuntua sopivammalta kun koulutus alkaa. Sen verran kiinnostaisi kuitenkin jo etukäteen tietää, että onko näillä kahdella työllä paljonkin eroja toisiinsa nähden esimerkiksi työn raskauden ja fyysisen vaativuuden suhteen. Olen ainakin ymmärtänyt, että hitsaustyö olisi raskaampaa, ja siinä hommassa työtä pitää joskus tehdä myös todella hankalissa paikoissa. joten se hieman mietityttää. Toisaalta taas koneistajan työssä käsittääkseni tarvitsee olla todella hyvä matematiikassa, mikä ei ole kaikkein vahvimpia osaamisalueitani, sellaista keskiverto-osaamista kyllä löytyy. (Koneistajan työ sinänsä kiinnostaisi enemmän; olen muutaman kerran hitsaamista päässyt kokeilemaan, ja tulokset eivät olleet kovinkaan lupaavia, mutta toisaalta taas, voisi kait senkin homman -hitsaamisen siis- aikaa myöten oppia)

36

6448

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyroneracer

      ...nainen, niin paremmin saat työtä koneistajana, koska se on fyysisesti kevyempää ja puhtaampaa. siis enemmän naismaista työtä.

      Metallialalla, kuten yleensä kaikilla miesaloilla, on vallalla vanha "totuus", että nainen ei koskaan ole yhtä hyvä kuin mies olipa hän kuinka ammattitaitoinen tahansa. Tosin tämäkin virheellinen käsitys saattaa muuttua kun nuo vanhat pomot jäävät eläkkeelle.

      Hitsareille on työtä kuten mol.fi sivut kertoo. Ja jopa vakitusta työtä. Länsirannikon telakkaseudulla ei edes aina vaadita luokkia. Mikä tarkoittaa saamaa jos sairaanhoitaja kelpuutettaisiin lääkärin hommiin.

      Eli luokkahitsareille on työtä.

      Yleensä kannattaa valita sellainen ammatti, johon voivat hakea vain saman ammatin osaajat. Lääkäri tai ekonomi ei kelpaa hitsariksi tai sairaanhoitajiksi. Mutta kaiken maailman toimistotöistä kilpailee kaikki tuhannet ja taas tuhannet merkodatatradenomit ja sun muut yliopiston lukuisat hömppämaisterit.

      Mut sinuna hakisin johonkin hoitoalan työhön. Silläkin alalla on työtä.

      • AnneK

        Oikeassa olet, nainen olen kyllä (mikäli sillä nyt sitten on mitään merkitystä)

        Ehkäpä sitten tuo koneistajan homma...
        täytyy pohtia asiaa.

        Mitä tulee tuohon hoitoalan työhön, niin tiedän kyllä, että sillä alalla olisi töitä. Sen tiedän myös ihan varmasti, että on sekä potilaiden, että itseni kannalta parempi etten niihin töihin ryhdy. Sovin paremmin työskentelemään esineitten ja asioitten kanssa kuin ihmisten.


      • nainen teollisuudesta

        Voi juku mikä maailman katsomus. En tiedä mistä oot kotoisin, mutta luulen että et mistään! Itse oona Tampereelta ja ollut kuulemassa niin metallin kuin hitsarin infoja / ollut töissä paikoissa mitä sun kaltainen luulee olevan miesvaltaista. Etpä kai voi tietämättömyydellesi mitään (putkiaivoilla on vaikee aatella) Sanoisin sulle, että siinä infossa joka oli naisille suunnattu sanottiin, että naiset ovat usein parhaita hitsareita. Ovat nääs huolellisempia kuin miehet ja kuulema edellisiltä kursseilta päässeet hyvin töihin.


      • nainen teollisuudesta kirjoitti:

        Voi juku mikä maailman katsomus. En tiedä mistä oot kotoisin, mutta luulen että et mistään! Itse oona Tampereelta ja ollut kuulemassa niin metallin kuin hitsarin infoja / ollut töissä paikoissa mitä sun kaltainen luulee olevan miesvaltaista. Etpä kai voi tietämättömyydellesi mitään (putkiaivoilla on vaikee aatella) Sanoisin sulle, että siinä infossa joka oli naisille suunnattu sanottiin, että naiset ovat usein parhaita hitsareita. Ovat nääs huolellisempia kuin miehet ja kuulema edellisiltä kursseilta päässeet hyvin töihin.

        varmaan jo 60-luvulla ja siellä olikin paljon naisia hitsareina.


    • koneistuksessa

      Ei siinä mitään mahdottomasti tarvitse matematiikkaa hallita, ihan peruskoulun opeilla pitäisi pärjätä. Ja vaativammat ohjelmat tehdään varmaan muutenkin tietokoneilla, joten niissä ei tarvitse päätään vaivata niin paljon.

    • Veli-MattiV

      Hei AnneK

      Osuvia kysymyksiä, koska julkinen keskustelu ja uutisointi voi poiketa todellisuudesta.

      Metalliala on Suomessa murroksessa ja olet oikeassa siinä, että töitä valuu halvemman työvoiman maihin. Toisaalta. Suomalaisten ikärakenne muuttuu nopeasti siten, että eläkkeelle jää kohta enemmän kuin nuoria hakee töihin. Jo nyt metallialan yritykset (mm. telakoiden alihankkijat) hakevat ulkomailta hitsareita, koska Suomesta ei löydy riittävästi työvoimaa. Pitkäjänteisyys onkin sitten vaikeampi kysymys. Kannattaa pyrkiä sellaiseen yritykseen, jolla on omia tuotteita eikä pelkästään alihankintaa! Metalliala tarvitsee naisia ja työnantajien sekä miesten asenne muuttuu koko ajan parempaan suuntaan naisia kohtaan. Kokemukset puhuvat puolestaan. Mm mainitsemasi hitsaustyö on kädentaitoa, jossa naisen "käsiala" voi olla paljon parempi kuin miehen.

      Sekä koneistajan että hitsaajan ammatissa on omat hyvät puolensa. Nykypäivän nc- ja cnc-työstökoneita ajatellen voit olla oikeassa siinä, että koneistajan pitää olla "matemaattisempi". Toisaalta, jos ohjelmoinnit tehdään koneen ulkopuolella ja toisten toimesta, koneistus on pelkkää laadun valvontaa ja kappaleen vaihtoa.

      Hitsaajan työ on "käsityöammatti", joka parhaimmillaan voi olla antoisaa. Hyvä lopputulos on mitä suuremassa määrin "metallurgiaa", joka on aivan oma mielenkiintoinen maailmansa. Työn raskauteen voidaan vaikuttaa paljon työvälineillä ja työpaikan suunnittelulla, johon jokainen voi antaa oman panoksensa. Työnantajalle kannattaa korostaa hyvien ja kevyiden työolosuhteiden merkitystä: panostukset tulevat moninkertaisesti takaisin työn tehostumisena.

      ps. haastattelen elo-syyskuun aikana noin 40 metallialan pirkanmaalaista yritystä juuri tiedustelemastasi asiasta: sopivatko naiset metallialan töihin ja onko työpaikkoja tarjolla!

      Onnea valitsemallasi uralla!

      Terveisin
      VM

      • ...vai työllistääkö?

        Tulethan VM sitten kertomaan haastattelusi tuloksia? Jooko?=) Olen 25v nainen metallialalla (ohutlevy), ilman alan koulutusta ja olen tässä miettinyt lähteäkö opettelemaan hitsaamista (luokkia tai LEHI, joka monipuolista) tai koneistusta. Työllistyminen vain mietityttää, että onko mahdollisuudet parempiin palkkoihin ja ylipäätään työllistyisinkö "omiin hommiin".
        Omat kokemukset miesten asenteista "metallimaailmassa": vaihtelee aivan laidasta laitaan! Toisten mielestä "tyttö" ei voi mitenkään osata MIESTEN alan hommia ja toiset ei tee eroa sukupuolen takia.


      • Toimihenkilö
        ...vai työllistääkö? kirjoitti:

        Tulethan VM sitten kertomaan haastattelusi tuloksia? Jooko?=) Olen 25v nainen metallialalla (ohutlevy), ilman alan koulutusta ja olen tässä miettinyt lähteäkö opettelemaan hitsaamista (luokkia tai LEHI, joka monipuolista) tai koneistusta. Työllistyminen vain mietityttää, että onko mahdollisuudet parempiin palkkoihin ja ylipäätään työllistyisinkö "omiin hommiin".
        Omat kokemukset miesten asenteista "metallimaailmassa": vaihtelee aivan laidasta laitaan! Toisten mielestä "tyttö" ei voi mitenkään osata MIESTEN alan hommia ja toiset ei tee eroa sukupuolen takia.

        Älä hyvä tyttö pilaa lyhyttä elinkaartasi missään ns.paska hommissa.Raskasta, likaista.aliarvostettua kuitenkin loppupeleissä.Kun ikää tulee on paikkasi kuluneet ja olet leporankana lopun ikääsi.Näe sen verran vaivaa ja opiskele jotain toimihenkilö töitä.Nautit arvostusta, palkka parempi, työ mielekkäänpää ja hyvällä tuurilla pääset terveenä eläkkeelle.Mieti sitä !!

        Ja kun lama taas koittaa niin ensiksi "duunarit" lentää pihalle. Eli eikö tuossa ole jo informaatiota mitä kannattaa lähteä tekemään.

        Jos vielä tulee ns työvoimapula niin töitä kyllä riittää ns kunnon töissä.Tehköön huonosti koulutetut miehet tai maahanmuuttajat ns paska hommat.


      • Veli-MattiV
        ...vai työllistääkö? kirjoitti:

        Tulethan VM sitten kertomaan haastattelusi tuloksia? Jooko?=) Olen 25v nainen metallialalla (ohutlevy), ilman alan koulutusta ja olen tässä miettinyt lähteäkö opettelemaan hitsaamista (luokkia tai LEHI, joka monipuolista) tai koneistusta. Työllistyminen vain mietityttää, että onko mahdollisuudet parempiin palkkoihin ja ylipäätään työllistyisinkö "omiin hommiin".
        Omat kokemukset miesten asenteista "metallimaailmassa": vaihtelee aivan laidasta laitaan! Toisten mielestä "tyttö" ei voi mitenkään osata MIESTEN alan hommia ja toiset ei tee eroa sukupuolen takia.

        Hei Anne,
        yritän muistaa palata tälle palstalle kokemuksieni kanssa.
        Siihen asti, Hyvää Kesää.
        Terv. VM


      • qwdvqd
        ...vai työllistääkö? kirjoitti:

        Tulethan VM sitten kertomaan haastattelusi tuloksia? Jooko?=) Olen 25v nainen metallialalla (ohutlevy), ilman alan koulutusta ja olen tässä miettinyt lähteäkö opettelemaan hitsaamista (luokkia tai LEHI, joka monipuolista) tai koneistusta. Työllistyminen vain mietityttää, että onko mahdollisuudet parempiin palkkoihin ja ylipäätään työllistyisinkö "omiin hommiin".
        Omat kokemukset miesten asenteista "metallimaailmassa": vaihtelee aivan laidasta laitaan! Toisten mielestä "tyttö" ei voi mitenkään osata MIESTEN alan hommia ja toiset ei tee eroa sukupuolen takia.

        mäntyluodossa on mukava "yhtyä" lohkon poterossa kolleegaan...piiloon pääsee.


      • CNC-
        Toimihenkilö kirjoitti:

        Älä hyvä tyttö pilaa lyhyttä elinkaartasi missään ns.paska hommissa.Raskasta, likaista.aliarvostettua kuitenkin loppupeleissä.Kun ikää tulee on paikkasi kuluneet ja olet leporankana lopun ikääsi.Näe sen verran vaivaa ja opiskele jotain toimihenkilö töitä.Nautit arvostusta, palkka parempi, työ mielekkäänpää ja hyvällä tuurilla pääset terveenä eläkkeelle.Mieti sitä !!

        Ja kun lama taas koittaa niin ensiksi "duunarit" lentää pihalle. Eli eikö tuossa ole jo informaatiota mitä kannattaa lähteä tekemään.

        Jos vielä tulee ns työvoimapula niin töitä kyllä riittää ns kunnon töissä.Tehköön huonosti koulutetut miehet tai maahanmuuttajat ns paska hommat.

        Katkeruutesi paistaa läpi. Olet tainnut epäonnistua elämässä. Ei onnellisella ihmisellä ole tarvetta tuollaiseen kirjoitteluun, jossa alennetaan toisia ja annetaan aivan väärää tietoa, mutta omapa on ongelmasi.


      • Hyvin mennöö
        CNC- kirjoitti:

        Katkeruutesi paistaa läpi. Olet tainnut epäonnistua elämässä. Ei onnellisella ihmisellä ole tarvetta tuollaiseen kirjoitteluun, jossa alennetaan toisia ja annetaan aivan väärää tietoa, mutta omapa on ongelmasi.

        No vot sua.Kyl se niin on et ei tollases metallityös ol mitään onnellist.Likaist,hikist, ruuvin vääntämistä ymmämuut.Ol nyt säkin rehellinen.Oleks sä tuohon "orjan" ossaan tyytyväin.Häh ??
        No jos et muut os ja et taida niin sit sun on tyytyminen.Ei se ol onnelist olo.Täyty se saada muuat:vapajast.Vaik pojist.Olla vaan kaikki rehellisi eikä turh tääl valhettel et nuo työt on mukas jotta.


      • oon....
        Hyvin mennöö kirjoitti:

        No vot sua.Kyl se niin on et ei tollases metallityös ol mitään onnellist.Likaist,hikist, ruuvin vääntämistä ymmämuut.Ol nyt säkin rehellinen.Oleks sä tuohon "orjan" ossaan tyytyväin.Häh ??
        No jos et muut os ja et taida niin sit sun on tyytyminen.Ei se ol onnelist olo.Täyty se saada muuat:vapajast.Vaik pojist.Olla vaan kaikki rehellisi eikä turh tääl valhettel et nuo työt on mukas jotta.

        Jos siuta niin pännii metalliala, niin mitäs täällä raapustelet ja kiussaat itteäs. Koittasit vuan hankkii elämää itelles, et katkeruutes paranis ja pääsisit ees vähä maistamaa onnellisuuren syrjästä. Kyl elämä opettaa siuta tai sit siussa on vika. Pärjäile kaikesta huolimatta ja koita hankkii sitä elämän kokemusta.


    • töitä riittää

      Eli kyllä hyville työntekijöille aina töitä riittää metallialalla. Itse teen koneistushommia ja mua on jo alettu kosiskella toiselle työpaikalle. Aika näyttää miten käy. Viime aikoina palkkakin on ollut vahvasti noususuunnassa, yleiskorotuksen ohessa sain palkkaa hieman lisää pyydettyäni sitä ja nyt parisen kuukautta myöhemmin sain taas palkkaa lisää, vaikken edes pyytänyt mitään. Kyllä hyville työntekijöille töitä riittää ja useat firmat todella kilpailee tekijöistä, koska ei niitä puissa kasva.

    • pärjää

      Koneistushommissa pärjää hyvin jo kutosen matikalla, koska loppujen lopuksi se on aika simppeliä ja lähinnä geometriaa, jonka oppii helposti.

    • Harkitse Anne K

      Älä nyt nainen ala vaan paska hommia tekemään...lopun ikäsi olet aliarvosttetu työläinen ja teet hommia haalareissa....ei ei ...

      Saa siinä käyttää parfyymiä,että hien haju pysyy kurissa baaritiskillä ! Yök !

    • metalliin

      Miksi et mene metallin tutustumiskurssille! Sielä on tutustutaan kaks viikkoa kumpaankin niin hitsari kuin konepuoleenkin. Itse olen sellaiseen päässyt ja alkais tossa elokuussa, mutta sain työitä muovialalla ja siksi taitaa kurssi jäädä tällä kertaan. Olin tossa keväällä haastattelussa kun etsittin hitsarikoulutukseen naisia ja sanoivat että naiset ovat hitsareina huolellisempia. Olen itse saanut lyhyen kurssin elektroniikkatuotantoon liittyen ja siinä on juottamista. En uskonut oppivani, mutta toisin kävi. Hitsareita tarvitaan muuallakin kuin vain telakoilla. Kannattas kysellä mieluummin niiltä koulutuspaikoilta ja pyytää päästää käymään sielä katselemassa eikä uskoo jotain sovinistia.

      • Halvalla meneeeeeee !!

        Naiset tekee halvemmalla...siinä syy miksi ovat kysyttyjä..ja metalliliitto siunaa ja hokee ,että joustoa löytyy....Metalliliitto haluaa muiden liittojen porukoita..ja työnantaja myös..tietty koska edut heikommat....siinä liitto joka on peestä !!


      • muminaa
        Halvalla meneeeeeee !! kirjoitti:

        Naiset tekee halvemmalla...siinä syy miksi ovat kysyttyjä..ja metalliliitto siunaa ja hokee ,että joustoa löytyy....Metalliliitto haluaa muiden liittojen porukoita..ja työnantaja myös..tietty koska edut heikommat....siinä liitto joka on peestä !!

        Suomessa pitäs olla samapalkkaisuus. Tarkoitatko sitä että ois jossain työpaikka jossa on mies- ja naishitsareita ja naiset saa vähemmän liksaa? Eikö moinen ois lakon paikka. Tiedän, että on ihmisiä jotka on tyytyväisiä palkkaansa ja siksi eivät murise lainkaan. Olin itse hiljan paikkassa jossa pelkkänä duunarina tienasin vuoden aikana vaki paikassa 32 000 vuodessa. Nyt kun se on poissa muilla mailla joudun pakertamaan töitä alkuun vähän alle 1500 eeroo/ kk vuorolisät vakipaikassa. Tiedän saisin kotona ollessa pari vuotta saman rahan, mutta en keksinyt mitään puuhaa kotona, joten tässä sitä ollaan. Ei kuitenkaan jouten.


      • Matsoman
        muminaa kirjoitti:

        Suomessa pitäs olla samapalkkaisuus. Tarkoitatko sitä että ois jossain työpaikka jossa on mies- ja naishitsareita ja naiset saa vähemmän liksaa? Eikö moinen ois lakon paikka. Tiedän, että on ihmisiä jotka on tyytyväisiä palkkaansa ja siksi eivät murise lainkaan. Olin itse hiljan paikkassa jossa pelkkänä duunarina tienasin vuoden aikana vaki paikassa 32 000 vuodessa. Nyt kun se on poissa muilla mailla joudun pakertamaan töitä alkuun vähän alle 1500 eeroo/ kk vuorolisät vakipaikassa. Tiedän saisin kotona ollessa pari vuotta saman rahan, mutta en keksinyt mitään puuhaa kotona, joten tässä sitä ollaan. Ei kuitenkaan jouten.

        Akat joustaa ja tekee halvemmalla.Ei vain meillä paperissa tehdä tuota.No ei ole akkoja kuin siivoamassa.Nekin joutaa ulkoistaaaaa !!!


      • akka
        Matsoman kirjoitti:

        Akat joustaa ja tekee halvemmalla.Ei vain meillä paperissa tehdä tuota.No ei ole akkoja kuin siivoamassa.Nekin joutaa ulkoistaaaaa !!!

        Olen minäkin metallialalla konepuolella, ja kyllä se riippuu naisesta kuka tekee milläki palkalla! Ei ole pakko suostua! Ja sitä paitsi sä oot alalla jossa sun ei tarvi, ku pyörittää konetta joka on valmiiksi ohjelmoitu! Meidän naisten etuus on tunnetusti tarkempi jälki työssä ja siksi meistä on kysyntä! Ap:lle ei muuta, kuin reippaasti mukaan alalle jos kantti kestää rikkoutuneet kynnet, paskaiset haalarit ja tommoset kus.päät jotka luulee olevansa parempia, vaan koska on miehiä!


      • mies hitsari
        akka kirjoitti:

        Olen minäkin metallialalla konepuolella, ja kyllä se riippuu naisesta kuka tekee milläki palkalla! Ei ole pakko suostua! Ja sitä paitsi sä oot alalla jossa sun ei tarvi, ku pyörittää konetta joka on valmiiksi ohjelmoitu! Meidän naisten etuus on tunnetusti tarkempi jälki työssä ja siksi meistä on kysyntä! Ap:lle ei muuta, kuin reippaasti mukaan alalle jos kantti kestää rikkoutuneet kynnet, paskaiset haalarit ja tommoset kus.päät jotka luulee olevansa parempia, vaan koska on miehiä!

        oikeesti naisilla on parempi työn jälki kun niillä ei ole koko ajan pillu mielessä kuin meillä ukoilla !!! ja oikeesti naisista tullee parempia hitsareita kuin miehistä ?? vertailkaa edes kirjoitus käsialaa joka on aika hyvin verrattavissa hitsaukseen (käden tärinä ja muutenkin ranteen motoriikka) naisia enemmän hitsareiksi ja ei haittaa jos ne olisivat vielä missejä ulkonäöltään??? hehehe eikun tervetulloo tänne laphiin ainakin outokummulle tornio worksiin


    • Metallialan opiskelija

      1. Ympäri suomea on erittäin paljon töitä metallialalla. Hitsaajista ja koneistajista on kova pula. Mm. hitsaajissa on erittäin paljon naisia.


      2. Koneistuksessa ei tarvitse hyvää matikkaa. Itselläni oli yläasteella matikka 6 ja olen pärjänny täysin. Itse pidän enemmän koneistuksesta.
      Kumpikaan ei ole hirveän raskasta työtä.
      Hitsausta täytyy tehdä erittäin paljon että sen oppii. Hitsausta ei opi muutakuin hitsaamalla.

    • hitaaminen on mieltä rauhoi...

      Kuulehhan sie Anne K!
      Jos et vielä ole valintaasi suorittanut ja olet edelleen kiinnostunut voin ihan hyvillä mielillä suositella hommaa sinulle.
      Tässä hommassa pärjää niin naiset, kuin miehetkin.
      Nykyään on kaikenlaisia vempeleitä helpottamassa sitä raskainta osuutta että siinäkään ei ole mitään pelättävää.
      Ronskisti vain hommiin käsiksi! Itsenäistä ja rauhallista hommaa ja liksakin on parempi kuin naisilla yleensä.
      Arka ei saa olla! Voimia joutuu kuitenkin käyttää, mutta siitä selviää ja lihas kasvaa. Ei ole alleista tietoakaan, eikä tarvitse salille miettiä menevänsä.
      Jos tänne tulee voi olla valmis painamaan niitä töitä, kanamainen nainen ei pärjää. Kenelläkään ei ole aikaa neuvoa ketään turhan puhujaa ja huomion hakijaa. Tulet töihin niin tee töitä, leikkimään tähän ammattiin ei tulla, jos ei oikein mikään kiinnosta.
      Jos pitää hitsaamisesta on tämä ammatti erittäin kiva!
      Näin naisen pikku vinkkejä toiselle naiselle.
      Ihan vain tiedoksi, että meitä naisia on hitsaus alalla jo jonkin verran, mutta lisää olisi kiva saada:)
      Voit sitten jo miettiä kuinka noita sovinnisteja käsittelet, huumorilla. Täällä ei auta tapella, jäät kuitenkin toiseksi. Sovinnistit voitat myös rehdillä, reippaalla, kovalla työnteolla jossa ei tarvitse välittää vaikka hiki haisee sekä lalluhikikin, tukka on sekaisin maskista otettuna ja meikki on turhaa, sillä silloin ripset ei suojaa metallipalojen lentoa silmiin.
      Kynnet on paras pitää ihan lyhyinä sillä niiden alle jää metallipölyä ja käsiä täytyy rasvata ennen hommien aloitusta jotta metallipöly lähtee helposti pestessä pois.
      Suihkuun kotiin tullessa, sillä hiukset on metallin pölyssä.
      Räkä on mustaa metallipölyä ja sitä kulkeutuu keuhkoihinkin.
      Joskus silmiin saattaa lentää metallin siru ja se porataan pois.
      Aika epäterveellistä.
      Tervetuloa kuitenkin, pääset aivan uuteen ja rikkaaseen atmosfääriin.:)
      Itse kovastikkin kaipaisin naisia alalle lisää, miehet kun on mieman liian yksi totisia eikä niiltä juttu sillätavoin irtoa kuin naisilta.

      • ja mukavaa

        Unohtuipa mainita että kyllä sinä joudut hitsariksi opiskellessa opetella sitä matikkaa ihan yhtä paljon kuin koneistajaksikin aikoessasi:)
        Onhan sinun osattava lukea kuvista.
        Monesti tilauksen tullessa joudut laskemaan tilausten mittoja, mutta peruskoulu matikka riittää ihan hyvin.


    • Anonyymi

      Missään tapauksessa metallialalle ei kannata eksyä. Työt ovat orjan töitä, joista ei makseta mitään. Totta, tekijöistä on pulaa, mutta pula ei ole ammattilaisista, vaan juurikin orjista, jotka koulutetaan paikan päällä 15min pikakoulutuksella yksitoikkoiseen liukuhihnatyöhön. Teet samaa työtä kuin robotti ja myöhemmin sinut korvataan robotilla.

      Vältä metallialaa kuin koronaa.

    • Anonyymi

      Sinne vaan kaikki halukkaat teollisuushalliin nahkarobotiksi 10-euron tuntipalkalla. Sitten kun tulee ensimmäinen saikku/lomapäivä tai kädet ei enää liiku tarpeeksi nopeaa niin nakataan pihalle ja otetaan uutta nahkarobottia tilalle. Työnjohtaja käy 10min välein hönkimässä niskaan "notta pitäis tehdä nopeampaa" kun osakkeenomistajille pitää tulosta tehdä.

      • Anonyymi

        Kyllä se taitaa olla melkein kaikilla aloilla niin että työt pitäisi tehdä nopsaan. Tietenkin hutiloimatta ja virheittä. Sehän ei tietenkään ole mahdollista. Ei ehkä kannata täydellisyyttä odottaa mistään tai keltään.


    • Anonyymi

      riippuu tietysti mitä taidoillansa tekee. Jos tavoite on olla hitsari konepajalla niin
      sitä hommaa saa varmasti tehdä niska limassa. Jos sen sijaan hitsaustaidoillansa tekee ja luo jotain merkityksellistä juttua voi päästä aika pitkällekin.

    • Anonyymi

      Ei kannata, huonot palkat ja edut. Ankeat työskentelyolosuhteet

    • Anonyymi

      Metalli ala on täyttä kusetusta alusta loppuun saakka, jos ei usko niin ei muuta kuin koittamaan niin kantapään kautta opit.

      Teitä on varoitettu, Metalli on halpatyöala ja täyttä faktaa. Hakeudu mielummin vaikka hoitoalalle vaikka tiedän senkin olevan surkeata mutta siellä sentään on vaihtoehtoja enemmin.

    • Anonyymi

      Alalle hakijoiden määrä romahti noin 10 vuotta sitten ja monia koulutuspaikkoja lopetettiin.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Nämä työt on hyviä harrastuksena, jos ei rahaa tarvi vaan tykkää puuhastella omaksi iloksi niin metalliala on jees.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nämä työt on hyviä harrastuksena, jos ei rahaa tarvi vaan tykkää puuhastella omaksi iloksi niin metalliala on jees.

        Juurikin näin, palkkatyönä ei ole kannattavaa toimintaa tekijälleen.
        Siitä ovat ahneet firmat pitäneet EK;n kera ja kartelleineen huolen.

        Kun ostovoima romahtaa niin nuo firmat kaatuvat ensimmäisinä kun kuluttavaa suurta massaa ei ole enää paljoakaan jäljellä ja tämä koskee joka alaa missä orjatyövoimaa käytettään.

        Suomalaiset tyhmät firmat ja yritysjohtajat eivät tajua että halpatyö syö heidän oman toimeentulonsa pidemmällä tähtäimellä ja edessä on konkurssi kun ulkomaankauppa on vain harvojen firmojen leipäalaa ja sielläkin liikkumatila on niukkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin näin, palkkatyönä ei ole kannattavaa toimintaa tekijälleen.
        Siitä ovat ahneet firmat pitäneet EK;n kera ja kartelleineen huolen.

        Kun ostovoima romahtaa niin nuo firmat kaatuvat ensimmäisinä kun kuluttavaa suurta massaa ei ole enää paljoakaan jäljellä ja tämä koskee joka alaa missä orjatyövoimaa käytettään.

        Suomalaiset tyhmät firmat ja yritysjohtajat eivät tajua että halpatyö syö heidän oman toimeentulonsa pidemmällä tähtäimellä ja edessä on konkurssi kun ulkomaankauppa on vain harvojen firmojen leipäalaa ja sielläkin liikkumatila on niukkaa.

        Ei väliä kunhan ehtii uppoavasta laivasta pois hyvät massit taskussa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1366
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1204
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1181
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1177
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe