Haiseva pyykinpesukone

keinot hukassa

Sivustatäytettävä vuoden vanha pyykinpesukone haisee tosi pahalta. Hajusta tulee mieleen viemäri. Tähän asti on tehty seuraava:
- koneen pesuainelokerot on pesty
- nukkasihti on puhdistettu
- konetta on käyttetty 95 asteessa (tosin ei tyhjänä)
- pesukoneen täyttöaukon kumisen tiivisteen väli on kuivattu joka pesun jälkeen (sinne jää aina jonkun verran vettä).

Pesuaineena on käytetty enimmäkseen zeoliititonta, muutama pesu tänä kesänä on pesty vahingossa ostetulla zeoliitillisella pesuaineella. Lavuaarin viemäri, johon pesukoneen poistoletku on yhdistetty, on rassattu. Mitäs vielä voisi kokeilla? Mistä tietää, että pesukoneen poistopumppu toimii? Olen kuullut, että mikäli pumppu ei toimi täysin, niin kone saattaa ottaa vettä viemäristä (!!!!). Onko mitään kotikonstia, jolla poistopumpun toiminnan voi testata?

Toinen mahdollinen ongelmakohta voi olla pesuaine: olen käyttänyt koneessa myös nestemäistä pesuainetta, vasta nyttemmin selvisi, että sivustatäytettävässä koneessa ei saisi käyttää kuin jauhemaista pesuainetta. En tosin usko, että tällä olisi hajuun vaikutusta.

11

7046

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyselijä

"olen käyttänyt koneessa myös nestemäistä pesuainetta, vasta nyttemmin selvisi, että sivustatäytettävässä koneessa ei saisi käyttää kuin jauhemaista pesuainetta."

En muuten osaa auttaa, mutta mistäs tämä tieto on peräisin? Ja mitä muka tapahtuu jos käyttää nestemäistä? Ei ole minulla ainakaan pyykin hajuun vaikuttanut...

Itse olen aina pessyt nestemäisellä vaikka onkin ollut sivustatäytettävä kone...

• Keinot hukassa

En tiedä, miten vaikuttaa. Ekassa viestissä unohdin sanoa sen, että pesty märkä pyykki ei nenääni haise, ainoastaan kone. Luukkua on pidetty auki aina pesujen välillä.

• Huoltomieskö
        Keinot hukassa kirjoitti:

En tiedä, miten vaikuttaa. Ekassa viestissä unohdin sanoa sen, että pesty märkä pyykki ei nenääni haise, ainoastaan kone. Luukkua on pidetty auki aina pesujen välillä.

kone on edestä täytettävä, sillä en ole vielä nähnyt yhtään konetta jossa täyttöluukku olisi sivussa. Ostappa huoltoliikkeestä tai hyvin varustetusta kodinkoneliikkeestä sellainen pieni purkki puhdistusainetta, kyllä lähtee hajut. Poisto järjestelmään jää aina pesuaine jäämiä jotka ajan myötä rupeaa haisemaan.

• En taatusti ole myyjä!!!!!

Olet varmaankin kokeillut kaikenlaista ainetta. Oletko kokeillut CLEAN MACHNINES ? Maksaa 9 euroa, aika kallista. Minä ostin Swipe-myyjältä. Sinun omalla paikkakunnalla on luultavasti myös joku Swipe-myyjä. Sillä kyllä lähtee hajut ja kone puhdistuu, riittää kun kerran vuodessa putsaa sillä, paitsi jos paha ha´ju ongelma on niin voi olla, että on vailla useamman kohtelun.

En sitten ole myyjä eikä minulla ole mitään taka-ajatuksia, minä vain ostan ainetta kerran vuodessa ja käyn kodinkoneet läpi aineella. Enkä kaikista Swipe-tuotteista tykkää ollenkaan.

• Poistoletku

Siihen "kurttuletkuun" jää ajan myötä vaatteista nukkaa ja muutakin epäpuhtautta.
      Jos et saa puhdistettua sitä kunnolla, niin osta uusi letku ja vaihda se.
      Tietysti puhdistuksen ajaksi joudut irroittamaan poistoletkun poistopumpusta

• happoa

osta sitruunahappoa apteekista, laita pesuainelokeroon ja pese 90 asteessa. Mikäli haju ei lähde, toista käsittely. Meillä toimi hienosti.

• Asiasta kiinnostunut

Paljonko sitruunahappoa laitetaan koneeseen? Voisko sillä pestä muitakin kodinkoneita kuten astianpesukoneen tai kahvinkeittimen ?

• ohje
        Asiasta kiinnostunut kirjoitti:

Paljonko sitruunahappoa laitetaan koneeseen? Voisko sillä pestä muitakin kodinkoneita kuten astianpesukoneen tai kahvinkeittimen ?

Apteekissa ostettavassa purkissa (ainakin minulla) on annostusohje; 1-2 ruokalusikallista pesukoneen lokeroon ja laita kone TYHJÄNÄ käyntiin. Koneen annetaan käydä koko normaali ohjelma läpi. En tiedä onko lämpötilalla väliä, mutta itse olen laittanut kuumimmalle (95 asteinen pesu). Käsittely kannattaa toistaa pari kertaa vuodessa.
        Aine käy sekä astianpesu- että pyykinpesukoneeseen.

• Kokeillaan
        ohje kirjoitti:

Apteekissa ostettavassa purkissa (ainakin minulla) on annostusohje; 1-2 ruokalusikallista pesukoneen lokeroon ja laita kone TYHJÄNÄ käyntiin. Koneen annetaan käydä koko normaali ohjelma läpi. En tiedä onko lämpötilalla väliä, mutta itse olen laittanut kuumimmalle (95 asteinen pesu). Käsittely kannattaa toistaa pari kertaa vuodessa.
        Aine käy sekä astianpesu- että pyykinpesukoneeseen.

Kiitos täytyy kokeilla!

• sose*

ystäväni kone lakkasi haisemasta,kun siirtyi käyttämään swipen pyykkipulveria

• syynä

Swipeä en tunne, mutta lopetin ajat sitten käyttämästä pesuaineita, jotka sisältävät zeoliitttia eli milteipä savea, joka töhnääntyy koneeseen haisemaan ja ennen pitkää jopa rikkoo koneen. Hajuongelmat hävisivät kun pesin sitruunahapolla ja luovuin zeoliitista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      609
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe