Haavan uusiutuminen

Haavapeppu

Olen kärsinyt peräaukon haavaumasta ja sitä on hoidettu erilaisilla voiteilla. Se jopa parani joksikin aikaa. Nyt oireet ovat palanneet taas. Onko kellään kokemusta haavasta. Lääkärin kanssa keskusteltiin joskus leikkaushoidosta. Voiko sen toimenpiteen jälkeen haava taas uusiutua? Vai onko hoito niin hyvä, ettei haava enää palaa? Entä tietääkö kukaan, että kun nitrovoideilla haava paranee ja se uusiutuu, onko kyse samasta haavasta vai tuleeko jostain ihan uusi?

18

6748

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 123

      Seuraavaksi Diltiatseemivoidetta. Sama vaikutustapa kuin nirtovoiteella, mutta ei aiheuta päänsärkyä. Mulla on ollut fissuuraan 2 * 6 vkon kuuri (välissä tauko) nitrovoidetta. Vaiva uusiutui kait samasta kohtaa ja kokeiltiin diltiatseemivoidetta 6 vkoa. Nyt on pylly voinut kivasti. Jos vaiva jatkuu, otetaan uusi kuuri tuota edellistä voidetta. Jos se ei auta, on ohjelmassa botox-hoito. Aiheuttaa saman tilan kuin leikkaus, mutta se ei ole pysyvä. Leikkaus on aina viimeinen vaihtoehto. Riskinähän noissa kummassakin on pidätyskyvyn heikkeneminen, mutta botoxissa siis vain tilapäinen, koska vaikutus lakkaa aikanaan.

      Kokeile kaikki muut keinot ennen leikkausta, suosittelen.

      • Haavapeppu

        Kiitos vastauksestasi. Olen myös kokeillut molempia mainitsemiasi voiteita. Molemmat paransivat haavani, mutta kun se vaan muutaman kuukauden päästä uusiutuu taas. Eli ilmeisesti on vain lähdettävä hakemaan uusi kuuri. Mikä tuo Botox-hoito käytännössä on? En ole kuullut sellaisesta. Lääkäri sanoi, että jos voiteet eivät auta, kannattaa leikata.


      • 123
        Haavapeppu kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi. Olen myös kokeillut molempia mainitsemiasi voiteita. Molemmat paransivat haavani, mutta kun se vaan muutaman kuukauden päästä uusiutuu taas. Eli ilmeisesti on vain lähdettävä hakemaan uusi kuuri. Mikä tuo Botox-hoito käytännössä on? En ole kuullut sellaisesta. Lääkäri sanoi, että jos voiteet eivät auta, kannattaa leikata.

        Botox-pistokset on niitä samoja joilla kohotetaan kasvoja, tungetaan huuliin ym. Botox eli botuliini on hermomyrkky ja sitä ruiskutetaan muistaakseni lihaksen ja hermon väliin. Eli siitä kohdasta mihin sitä laitetaan, tulee sellainen, että lihasta ei pysty itse hallitsemaan. Botoxia ei suinkaan peräaukon vaivassa laiteta kuin pariin kohtaan eli pääsääntöisesti peräaukon lihaksia pystyy hallitsemaan.

        Pistoshoito on vielä suhteellisen uusi käsite ja kaikki lekurit eivät varmaan ole siitä edes tietoisia. Kysy ihmeessä tuota mahdollisuutta ennen leikkausta. Kun siinä leikkauksessa on tosiaan se pidätyskyvyn menettämisen vaara olemassa. Kokeilemalla ensin botoxia nähdään aika hyvin mahdolliset seuraukset mitä leikkauksestakin tulisi. Kuten sanoin, leikkaus on viimeinen keino ja aika lopullinen kun lihaksen katkaisusta puhutaan. Siinä leikkauksessa katkaistaisiin luultavimmin peräaukon sisempi sulkijalihas kahdesta kohtaa. Siis jos en ihan väärin muista. Niin ja itse olen ollut kirurgin hoidossa, se tietää noi uudet tuuletkin ;)


      • Haavapeppu
        123 kirjoitti:

        Botox-pistokset on niitä samoja joilla kohotetaan kasvoja, tungetaan huuliin ym. Botox eli botuliini on hermomyrkky ja sitä ruiskutetaan muistaakseni lihaksen ja hermon väliin. Eli siitä kohdasta mihin sitä laitetaan, tulee sellainen, että lihasta ei pysty itse hallitsemaan. Botoxia ei suinkaan peräaukon vaivassa laiteta kuin pariin kohtaan eli pääsääntöisesti peräaukon lihaksia pystyy hallitsemaan.

        Pistoshoito on vielä suhteellisen uusi käsite ja kaikki lekurit eivät varmaan ole siitä edes tietoisia. Kysy ihmeessä tuota mahdollisuutta ennen leikkausta. Kun siinä leikkauksessa on tosiaan se pidätyskyvyn menettämisen vaara olemassa. Kokeilemalla ensin botoxia nähdään aika hyvin mahdolliset seuraukset mitä leikkauksestakin tulisi. Kuten sanoin, leikkaus on viimeinen keino ja aika lopullinen kun lihaksen katkaisusta puhutaan. Siinä leikkauksessa katkaistaisiin luultavimmin peräaukon sisempi sulkijalihas kahdesta kohtaa. Siis jos en ihan väärin muista. Niin ja itse olen ollut kirurgin hoidossa, se tietää noi uudet tuuletkin ;)

        Kirurgin hoidettavana olen itsekin ollut. Netistä tuossa lueskelin siitä Botox-hoidosta. Näytti siltä, että sen vaikutus olisi vain muutamia viikkoja. Mahdollisuus uusiutumiseen taitaa siinäkin olla aika suuri. Mutta kaikkea kannattaa kokeilla. Kirurgini kanssa juttelimme viimeksi, että kokeillaan niitä salvoja jos ne vaan auttaa. Onneksi ovat auttaneet. Ei se laikkaus kuitenkaan ensisijainen vaihtoehto ole. Minkä takia sinulle on haava tullut? Se on useimmiten kait ummetukseen liittyvä juttu. Itselläni ei ole oikeastaan koskaan ummetusta eli haavan syykin on vähän epäselvä. Tosin kärsin kaikenlaisista vatsavaivoista, joten syy liittyy varmaan niihin... Entä sinulla?


    • parantunut

      Kärsin ikävästä haavaumasta nion puolitoista vuotta. Voiteiden tuoma apu oli aina väliaikaista. Helmikuussa minulle tehtiin tuo sisemmän sulkijan osittainen katkaisu. Sen jälkeen vaivat ovat pysyneet täysin poissa. Minkäänlaista pidätyskyvyn heikkenemistä ei tosiaankaan tule jos operaatio tehdään oikein. Eli kannattaa etsiä gastrogirurgi, joka on näihin leikkauksiin erikoistunut. Jälkitarkastuksessa kysyin voiko vaiva joskus uusiutua tästä operaatiosta huolimatta. Kuulemma ei voi. Olen ollut kylä äärimmäisen tyytyväinen leikkauksen tuomaan apuun ja voinut sen jälkeen alkaa elää taas normaalia elämää ilman haavauman aiheuttamia järkyttäviä kiputiloja.

      • Haavapeppu

        Kiitos kertomuksestasi. Ehkä myös rohkaistun ja menen jossain vaiheessa leikkaukseen. Minulla on aika samanlainen tausta kuin sinulla. Olen myös parisen vuotta kärsinyt kivuliaasta haavasta, jota on muutaman kerran hoidettu nitrovoiteilla. Vaiva vaan tuntuu aina palaavan. Kuulisin mielelläni kokemuksiasi leikkauksesta. Se on ilmeisesti aika pieni toimenpide? Paikallispuudutuksessa? Oliko kivulias missään vaiheessa? Kauanko toimenpide kesti? Entä toipuminen leikkauksesta? Kävitkö yksityisellä vai julkisella. Olen itse käynyt yksityisellä gastrokirurgilla ja varmaan hänelle menisin myös mahdolliseen leikkaukseen. Jos kävit yksityisellä, niin paljonko toimenpide maksoi? Kiitos jos viitsit kertoa kokemuksestasi!


      • parantunut 2
        Haavapeppu kirjoitti:

        Kiitos kertomuksestasi. Ehkä myös rohkaistun ja menen jossain vaiheessa leikkaukseen. Minulla on aika samanlainen tausta kuin sinulla. Olen myös parisen vuotta kärsinyt kivuliaasta haavasta, jota on muutaman kerran hoidettu nitrovoiteilla. Vaiva vaan tuntuu aina palaavan. Kuulisin mielelläni kokemuksiasi leikkauksesta. Se on ilmeisesti aika pieni toimenpide? Paikallispuudutuksessa? Oliko kivulias missään vaiheessa? Kauanko toimenpide kesti? Entä toipuminen leikkauksesta? Kävitkö yksityisellä vai julkisella. Olen itse käynyt yksityisellä gastrokirurgilla ja varmaan hänelle menisin myös mahdolliseen leikkaukseen. Jos kävit yksityisellä, niin paljonko toimenpide maksoi? Kiitos jos viitsit kertoa kokemuksestasi!

        Minulla myös haavauma useita vuosia ja välillä vuodenkin poissa. Kokeilussa oli molemmat voiteet ja diltiazem aiheutti valtavan kutinan. Minulla haavauma oli päässyt pahaksi ja se vuosi tosi herkästi verta. Leikkaus tehtiin yksityisesti ja maksoi siinä 800 euroa :( Leikkaus tehtiin nukutuksessa, aamulla menin ja iltapäivällä kotiin. Leikkauskohta ei sinänsä ollut kipeä, mutta haavauman parantuminen vei noin 1,5 kuukautta. Tänä aika vuosi verta ( ei nyt joka päivä ) ja oli tietysti kipeä. Kipu ei kuitenkaan ollut enää samanlaista kauheaa "kramppikipua" kuin ennen leikkausta, vaan kipu oli kestettävissä. Kun haavaumakohta parani, niin mitää vaivoja ei sen jälkeen ole ollut. Pidätyskyky myöskin ihan normaali. Jälkeenpäin ajatellen olisi kannattanut mennä leikkaukseen aikoja sitten eikä kärsiä niistä hirvittävistä kivuista ja ei se rasvojen kanssa leikkiminenkään mitenkään mukavaa ollut.


      • Haavapeppu
        parantunut 2 kirjoitti:

        Minulla myös haavauma useita vuosia ja välillä vuodenkin poissa. Kokeilussa oli molemmat voiteet ja diltiazem aiheutti valtavan kutinan. Minulla haavauma oli päässyt pahaksi ja se vuosi tosi herkästi verta. Leikkaus tehtiin yksityisesti ja maksoi siinä 800 euroa :( Leikkaus tehtiin nukutuksessa, aamulla menin ja iltapäivällä kotiin. Leikkauskohta ei sinänsä ollut kipeä, mutta haavauman parantuminen vei noin 1,5 kuukautta. Tänä aika vuosi verta ( ei nyt joka päivä ) ja oli tietysti kipeä. Kipu ei kuitenkaan ollut enää samanlaista kauheaa "kramppikipua" kuin ennen leikkausta, vaan kipu oli kestettävissä. Kun haavaumakohta parani, niin mitää vaivoja ei sen jälkeen ole ollut. Pidätyskyky myöskin ihan normaali. Jälkeenpäin ajatellen olisi kannattanut mennä leikkaukseen aikoja sitten eikä kärsiä niistä hirvittävistä kivuista ja ei se rasvojen kanssa leikkiminenkään mitenkään mukavaa ollut.

        Ai siinä on mahdollisuus saada ihan nukutus? On oikeasti helpottavaa kuulla näitä hyviä kokemuksia leikkauksista. Operaatiohan on sinällään varmaankin aika pieni, mutta juuri tuo pidätyskyvyn mahdollinen heikkeneminen on vähän arveluttanut. Joku lääkäri joskus sanoi, että ilma saattaa päästä karkaamaan helpommin. Oletko huomannut, ettet pystyisi pidättämään pieruja yhtä hyvin kuin ennen?


      • minä1223
        Haavapeppu kirjoitti:

        Ai siinä on mahdollisuus saada ihan nukutus? On oikeasti helpottavaa kuulla näitä hyviä kokemuksia leikkauksista. Operaatiohan on sinällään varmaankin aika pieni, mutta juuri tuo pidätyskyvyn mahdollinen heikkeneminen on vähän arveluttanut. Joku lääkäri joskus sanoi, että ilma saattaa päästä karkaamaan helpommin. Oletko huomannut, ettet pystyisi pidättämään pieruja yhtä hyvin kuin ennen?

        ei minullakaan pidätyskykyyn ole mitenkään vaikuttanut tuo leikkaus, eikä ilmakaan karkaile. joten ei sitä leikkausta siksi kannata pelätä, mulle ei vissiin sitten venytetty tarpeeksi, kipu oli ennen leikkausta hel* siis äärettömän tuskallinen, nyt sen kanssa pystyy elämään


      • parantunut
        Haavapeppu kirjoitti:

        Kiitos kertomuksestasi. Ehkä myös rohkaistun ja menen jossain vaiheessa leikkaukseen. Minulla on aika samanlainen tausta kuin sinulla. Olen myös parisen vuotta kärsinyt kivuliaasta haavasta, jota on muutaman kerran hoidettu nitrovoiteilla. Vaiva vaan tuntuu aina palaavan. Kuulisin mielelläni kokemuksiasi leikkauksesta. Se on ilmeisesti aika pieni toimenpide? Paikallispuudutuksessa? Oliko kivulias missään vaiheessa? Kauanko toimenpide kesti? Entä toipuminen leikkauksesta? Kävitkö yksityisellä vai julkisella. Olen itse käynyt yksityisellä gastrokirurgilla ja varmaan hänelle menisin myös mahdolliseen leikkaukseen. Jos kävit yksityisellä, niin paljonko toimenpide maksoi? Kiitos jos viitsit kertoa kokemuksestasi!

        Minulle toimenpide tehtiin paikallispuudutuksessa ja se oli varsin nopea toimenpide. Kirurgin mukaan toimenpide kannattaa tehdä nimenomaa puudutuksessa koska nukutuksen aikana potilas ei reagoi mihinkään ärsykkeisiin ja silloin lääkäri ei ihan niin hyvin ja varmasti onnistuneesti pysty suorittamaan leikkausta. Parantuminen oli minulla nopeaa, olin oireeton jo parin kolmen viikon kuluttua toimenpiteestä. Pari ekaa päivää olin melko kipeä, mutta jopa niiden aikana huomasin, että leikkaus oli auttanut tuohon kramppiin siten että vessakäynnit olivat jotenkin helpompia (haavakivusta huolimatta). Lääkäri, jolla kävin oli yksityinen ja hinta oli muistaakseni noin 250 euroa. Tämä kirurgi on Suomen johtavia gastrokirurgeja ja mm. kirjoittanut oppikirjoihin näistä asioista.
        Mihinkähän jätin vielä vastaamatta...itse toimenpide oli nopeasti ohi ja puudutuksen takia en tuntenut tietenkään mitään. Kesto ehkä 5 - 10 min. Sairauslomaa sain n. 1,5 viikkoa.
        Kuten aiemmin kirjoitin, sen jälkeen ei ole ollut minkäänlaisia oireita. Haavauma parani täydellisesti tuon 2-3 viikon aikana. Kaikki eivät ehkä ole parantuneet yhtä nopeasti, mutta käsittääkseni leikkaus melkein kaikille avun tuo. Tämä lääkärini sanoi, että yhdeksän kymmenestä paranee täysin. Kysyin muuten myös sitä, että jos tulen raskaaksi, onko tämä asia sitten jotenkin taas tapetilla. Ei kuulemma ole. Kaiken pitäisi sujua ihan normaalisti. Kysyin myös onko iän karttuessa (nyt 37) vaaraa pidätyskyvyn heikkenemisestä. Tällaistakaan vaivaa ei (onnistuneesti) leikatuille potilaille ole tullut. Suosittelen kyllä, että menet operaatioon sellaiselle kirurgille, joka on näitä leikkauksia tehnyt ja osaa asiansa. Voin antaa sinulle tuon lääkärini nimen, jos haluat.


      • Haavapeppu
        parantunut kirjoitti:

        Minulle toimenpide tehtiin paikallispuudutuksessa ja se oli varsin nopea toimenpide. Kirurgin mukaan toimenpide kannattaa tehdä nimenomaa puudutuksessa koska nukutuksen aikana potilas ei reagoi mihinkään ärsykkeisiin ja silloin lääkäri ei ihan niin hyvin ja varmasti onnistuneesti pysty suorittamaan leikkausta. Parantuminen oli minulla nopeaa, olin oireeton jo parin kolmen viikon kuluttua toimenpiteestä. Pari ekaa päivää olin melko kipeä, mutta jopa niiden aikana huomasin, että leikkaus oli auttanut tuohon kramppiin siten että vessakäynnit olivat jotenkin helpompia (haavakivusta huolimatta). Lääkäri, jolla kävin oli yksityinen ja hinta oli muistaakseni noin 250 euroa. Tämä kirurgi on Suomen johtavia gastrokirurgeja ja mm. kirjoittanut oppikirjoihin näistä asioista.
        Mihinkähän jätin vielä vastaamatta...itse toimenpide oli nopeasti ohi ja puudutuksen takia en tuntenut tietenkään mitään. Kesto ehkä 5 - 10 min. Sairauslomaa sain n. 1,5 viikkoa.
        Kuten aiemmin kirjoitin, sen jälkeen ei ole ollut minkäänlaisia oireita. Haavauma parani täydellisesti tuon 2-3 viikon aikana. Kaikki eivät ehkä ole parantuneet yhtä nopeasti, mutta käsittääkseni leikkaus melkein kaikille avun tuo. Tämä lääkärini sanoi, että yhdeksän kymmenestä paranee täysin. Kysyin muuten myös sitä, että jos tulen raskaaksi, onko tämä asia sitten jotenkin taas tapetilla. Ei kuulemma ole. Kaiken pitäisi sujua ihan normaalisti. Kysyin myös onko iän karttuessa (nyt 37) vaaraa pidätyskyvyn heikkenemisestä. Tällaistakaan vaivaa ei (onnistuneesti) leikatuille potilaille ole tullut. Suosittelen kyllä, että menet operaatioon sellaiselle kirurgille, joka on näitä leikkauksia tehnyt ja osaa asiansa. Voin antaa sinulle tuon lääkärini nimen, jos haluat.

        Kiitos, kun kerroit omista kokemuksistasi. Jos oireeni tästä pahenevat, menen operoitavaksi. Täällä on nyt kerrottu onnistuneita kokemuksia eli enköhän minäkin uskalla mennä jos tarve vaatii. Sehän tuossa haavaumassa on, että välillä on paikat hirveessä krampissa ja kivut kovat. Mutta sitten on taas näitä parempiakin aikoja... Jos haava nyt kunnolla uusiutuu, niin ehkä se olisi parempi hoitaa kerralla kuntoon. Jos muutkin ovat saaneet noin hyvän avun, niin ei ehkä kannata kärsiä. =) Kiitos sinulle ja teille muillekin, jotka kerroitte oman tarinanne!


      • Anonyymi

        Hei! Missä oot ollut leikkauksissa mulla on sama vaivaa


    • minä1223

      mulle tehtiin peräaukon haavauman sekä "krampin " takia toimenpide tammikuussa.kipu parani huomattavasti, mutta toukokuussa olin viimeksi lääkärillä, sillä verta vuotaa ulostuksen yhteydessä sekä haava kirvelee. lääkäri sanoi että siihen pitää tehdä se sama toimenpide uudelleen. eli sama haava on ollut kokoajan auki. nitrovoiteitakin on kokeiltu mutta mitään apua ei niistä ollut!

      • Parantunut 2

        Tehtiinkö sulle sulkijalihaksen osittainen katkaisu vai joku "venytysjuttu". Mulle lääkäri sanoi että sulkijalihaksen katkaisu on parempi kuin venytys. Varsinkin naisilla anatomia on sellainen ettei venytystä voi tehdä "kunnolla".


      • Haavapeppu
        Parantunut 2 kirjoitti:

        Tehtiinkö sulle sulkijalihaksen osittainen katkaisu vai joku "venytysjuttu". Mulle lääkäri sanoi että sulkijalihaksen katkaisu on parempi kuin venytys. Varsinkin naisilla anatomia on sellainen ettei venytystä voi tehdä "kunnolla".

        Olen itsekin nainen ja kirurgi ei sen takia ihan mielellään leikkaisi, koska en ole synnyttänyt. Eli synnytykset ovat mahdollisesti vielä edessä. Jos sulkijalihasta on operoitu, saattaa synnytyksen jälkeen tulla ongelmia, koska synnytyksessäkin kyseinen lihas ilmeisesti on koetuksella. Minkälainen tilanne sinulla oli? Oletko kuullut tällaisesta mahdollisuudesta?


      • Parantunut2
        Haavapeppu kirjoitti:

        Olen itsekin nainen ja kirurgi ei sen takia ihan mielellään leikkaisi, koska en ole synnyttänyt. Eli synnytykset ovat mahdollisesti vielä edessä. Jos sulkijalihasta on operoitu, saattaa synnytyksen jälkeen tulla ongelmia, koska synnytyksessäkin kyseinen lihas ilmeisesti on koetuksella. Minkälainen tilanne sinulla oli? Oletko kuullut tällaisesta mahdollisuudesta?

        Tuollaisesta ei lääkärin kanssa ollut puhetta. Nyt kun ajattelen niitä haavauman aiheuttamia kipuja, niin olen leikkaukseen tyytyväinen. Synnyttänyt en vielä ole.


      • Anonyymi
        Parantunut2 kirjoitti:

        Tuollaisesta ei lääkärin kanssa ollut puhetta. Nyt kun ajattelen niitä haavauman aiheuttamia kipuja, niin olen leikkaukseen tyytyväinen. Synnyttänyt en vielä ole.

        Minulle laitettiin Botox piikki peräaukkoon. Hoito oli katastrofi ärtyneen suolen takia. Useat ruoka-aineet aiheuttavat minulle ripulikohtauksen. Yritän välttää niitä mutta aina en onnistu . Suoli täyttyy kaasulla ja työntää ulosteen ulos nyt missä vain ja milloin vain. Botox hoitoa ei saisi antaa potilaalle jolla on jokin kaasuuntumista ja ripulikohtsuksia aiheuttava suolistosairaus.


    • Anonyymi

      Mulla uusiutui 4kk jälkeen, ilmeisesti johtui ummetuksesta & stressistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2640
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      91
      1976
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1511
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      933
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    9. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe