Mikä rotu minulle?

Minäkin kysyn

Laitoin tämän tuonne yleistä palstalle, mutta siellä taitavat olla vain lapset vastaamassa, joten laitan tämän tännekin, jos saisin enemmän asiallisia vastauksia. Pehmoleluja on turha ehdotella ja tiedän, että täydellisesti kriteereihini sopivaa koiraa ei varmasti löydy, mutta jos edes lähelle.

Ehdottakaapa minulle siis rotuja.

Ulkonäkö:

Pienehkö/keskikokoinen n. 36-52 cm, ei liian raskastekoinen, ei lyhytjalkainen, silmää miellyttävät rakenteeltaan neliömäiset enemmän kuin pitkulaiset. Ei lyttykuonoinen. Lyhyt ja mielellään sileä helppohoitoinen turkki, karvaa ei tarvitsisi kamalasti lähteä. Ei mielellään trimmattava tai nypittävä, mutta voi olla, jos kuitenkin lyhyt ja helppohoitoinen turkki, jota ei tarvitse edes viikoittain harjailla tai muuten hoidella.

Luonne:

Iloinen, ystävällinen, tervepäinen, saisi tykätä kyhnätä myös kainalossa, saa olla aktiivinen ja vilkas rotu, mutta se ei ole pakollista. Koiran täytyy kuitenkin jaksaa lenkkeillä ja juostakin juoksulenkillä mukana. Kerrostaloon sopiva, joten ei liian haukkuherkkä. Etsin siis mukavaa perheenjäsentä itselleni. Koira saisi myös sopeutua siihen, että joutuu silloin tällöin olemaan sukulaisilla hoidossa matkojen ajan, joten sopeutumiskyky on valttia.

Terveys:

Terveemmästä päästä oleva rotu, ei mielellään esim. lonkkavikoja tai sydänvikoja.

Harrastukset:

Näyttelyitä tulisi harrastettua ja myös varmasti jotain muutakin, mikä ko. rodulle sopii.

Älkää ehdotelko siis mitään lyttykuonoisia rotuja eikä spanieleita eikä cavalieria, ne eivät miellytä minua. Myöskään kokonaan valkoiset koirat eivät minua jostakin syystä miellytä. Koirakokemusta on, joten rodun ei tarvitse olla helpoimmasta päästä, mutta ei kuitenkaan sieltä vaikeammastakaan. Koulutusta koira tulisi saamaan ja agility kiinnostaa harrastuksena. Olen aikuinen naishenkilö.

Ehdotuksia? Löytyykö näihin kriteereihin mitään rotua?

18

1058

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ehdotukseni

sinun vaikeisiin kriteereihin olisi Snautseri.
      Itse pidän kyllä kääpiösnautsereista enemmän kuin keskikokoisesta,mutta miltä kuulostaa?

• Minäkin kysyn

Kerro kääpiösnautserin luonteesta enemmän, sekä mitä snautserin kanssa voi harrastaa ja miten sen turkkia hoidetaan. Jaksaako lenkkeillä juosten? Kääpiösnautseri kyllä miellyttää minua ulkonäöltään, vaikkei sileäkarvainen olekaan.

Mitä eroa on kääpiösnautserin ja keskikokoisen luonteessa?

Muita ehdotuksia?

• luonteesta
        Minäkin kysyn kirjoitti:

Kerro kääpiösnautserin luonteesta enemmän, sekä mitä snautserin kanssa voi harrastaa ja miten sen turkkia hoidetaan. Jaksaako lenkkeillä juosten? Kääpiösnautseri kyllä miellyttää minua ulkonäöltään, vaikkei sileäkarvainen olekaan.

Mitä eroa on kääpiösnautserin ja keskikokoisen luonteessa?

Muita ehdotuksia?

no sähäkkä tapaushan se on ja varmasti sopiva varsinkin agilityyn ja näyttelyyn!
        Haastetta varmaan koulutettavuudessakin löytyy ja uskoisin jaksavan lenkkeilläkin.
        Itse en omista tuota rotua,mutta pihapiirissämme tällainen asustaa ja veikeä tapaus.
        Omistajansa mukaan on myös halutessaan mitä mainioin löhöilykoira.
        Luonteesta kannataa varmaan lukea rotuyhdistyksen sivuilta,niin saa tarkemman ja oikean kuvan.
        Itse omistan Cavalieereja ja näihin verrattunahan Snautseri on oikea durasellpupu.
        Valloittava minusta kuitenkin!

• trimmattava
        luonteesta kirjoitti:

no sähäkkä tapaushan se on ja varmasti sopiva varsinkin agilityyn ja näyttelyyn!
        Haastetta varmaan koulutettavuudessakin löytyy ja uskoisin jaksavan lenkkeilläkin.
        Itse en omista tuota rotua,mutta pihapiirissämme tällainen asustaa ja veikeä tapaus.
        Omistajansa mukaan on myös halutessaan mitä mainioin löhöilykoira.
        Luonteesta kannataa varmaan lukea rotuyhdistyksen sivuilta,niin saa tarkemman ja oikean kuvan.
        Itse omistan Cavalieereja ja näihin verrattunahan Snautseri on oikea durasellpupu.
        Valloittava minusta kuitenkin!

Aloittaja kirjoittaa "Ei mielellään trimmattava tai nypittävä"

• ei hän
        trimmattava kirjoitti:

Aloittaja kirjoittaa "Ei mielellään trimmattava tai nypittävä"

myöskään sitä täysin pois sulje.
        Sitäpaitsi se on vielä helpoimmasta päästä trimmata ja hoitaa tuota turkkia muutenkin.
        Ainakin naapurini leikkauttaa turkin näin kesällä ihan lyhyeksi,niin ei tarvitse jatkuvasti trimmattavana juosta!

• majorica1961

länsiylämaan pystykorvaan. pirteä koira ja pitää myös lenkkeilystä.
      sopii myös kaikiin muihin vaatimuksiin mitä kirjoitit. tietty on yksilöllistä, mutta tutustu rotuun. itselläni on sekarotuinen sellainen mutta olen tosi tyytyväinen. agility sopisi mainiosti.oppii helposti. ei hauku oikeastaan ikinä.

• Minäkin kysyn

En löytänyt netistä länsiylämaan pystykorvasta mitään tietoa. Onko sinulla jotakin linkkiä?

• rotua

länsiylämaan pystykorva.. kylläkin:
        VALKOINEN LÄNSIYLÄMAANTERRIERI
        // West Highland White Terrier //

• majorica1961

• Minäkin kysyn
        majorica1961 kirjoitti:

http://www.ess.fi/keywordarticle.jsp?article=97366&category=23&main=21&kw=31

tässä yksi linkki ja löytyy niitä. ( en tiedä mistä minä tuon "ylämaan saan aina päähäni".
        minulle vissiin tuo göötanmaa on ylämaata.

Länsigöötanmaanpystykorva on makuuni liian lyhytjalkainen ja sen sanotaan haukkuvan aika paljon, joten se ei ehkä muutenkaan sopisi kerrostaloon kovin hyvin. Sen kanssa ei ehkä tehtäisi pidempiä juoksulenkkejä.

Kiinnostavin rotu näistä ehdotuksista on ollut tuo tanskalais-ruotsalainen pihakoira.

Mutta laittakaa lisää ehdotuksia!

• Tersi
        Minäkin kysyn kirjoitti:

Länsigöötanmaanpystykorva on makuuni liian lyhytjalkainen ja sen sanotaan haukkuvan aika paljon, joten se ei ehkä muutenkaan sopisi kerrostaloon kovin hyvin. Sen kanssa ei ehkä tehtäisi pidempiä juoksulenkkejä.

Kiinnostavin rotu näistä ehdotuksista on ollut tuo tanskalais-ruotsalainen pihakoira.

Mutta laittakaa lisää ehdotuksia!

näinköhän kannattaa otta pihakoira kerrostaloon?

• säännöt kunniaan

noudata sääntöjä.

• lellu1960

Australian kelpietä, lisää tietoja löytyy ihan kiitettävästi googlettamalla.Kelpie on sellainen terverakenteinen peruskoira.

• lellu1960

että toinen kriteereihin sopiva ehdokkaani on pinseri.

• Koirakko
      • vanupallo

paimensukuinen lapikoira on varteen otettava vaihtoehto ;) www.paimensukuinen.fi

• Tersi

heti mieleen sileäkarvainen kettuterrieri.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiko Helen laivalastillisen vieraslajeja Suomeen?

Loviisan satamaan tuotiin laiva­lastillinen pähkinän­kuoria Norsun­luu­rannikolta Loviisan satamaan kiinnittyi vapun al
      Maailman menoa
      134
      3307
    2. Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa

Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/
      Maailman menoa
      74
      2133
    3. Koulujen kesälomien siirto

Koulujen kesälomaa voitaisiin siirtää viikon verran. Se voisi olla hyvä kompromissi. Pääsiäsiseen voitaisiin lisätä muut
      Maailman menoa
      137
      1815
    4. Mitä kirjainta haluaisit

rakastella juuri nyt?
      Ikävä
      128
      1747
    5. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      27
      1704
    6. Inhottava stalkkeri

Mikä ajaa ihmisen moiseen toimintaan ?
      Ikävä
      138
      1365
    7. Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."

Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1230
    8. "UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!

"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!
      Maailman menoa
      54
      1156
    9. Nainen, mistä johtuu että joskus et vain ymmärrä?

Älä sitä, älä tätä. Ei niitä varoituksia turhaan sanota. Älä laita sormeasi sirkkeliin. Älä hengaile sen murhaaja poruka
      Ikävä
      144
      1045
    10. Yhä pyörit mielessä,

ja tällä kertaa huomasin yhden asian: Sinusta välittyi sellaista lempeyttä ja välittämisen tunnetta, jota ei voi unohtaa
      Ikävä
      33
      997
    Aihe