Hei!
Olen 16-vuotias, hevosia 4-vuotiaasta asti harrastanut tyttö. Omistan risteytysponiruunan, Hillon, jonka kanssa kilpailen vaativammissakin koululuokissa, sekä lämminveriravurin, jota nyt koulutan ratsuksi. Näitä kahta kullanmurua ennen omistin shetlanninponin, jolle teetin varsan. Lopulta molemmat myytiin, kun siirryin isompikokoisiin hevosiin. Olen myös lääkinnyt hevosia, sekä hätätilanteessa toiminut. Olen käsitellyt ähkyisiä, lannehalvauksen saaneita sekä puhkurihevosia. Kaviokuume, imppari, puunpureminen ynnämuutkaan eivät ole ongelma.
Varmasti tällä palstalla on monia, jotka osaavat vastata kysymyksiinne, mutta suuren kokemuksen, yhden varsan sisäänratsastuksen ja säännöllisen kilpailun takai voin tietää asioita, joita kaikki eivät ehkä vielä tiedä. Jos kukaan muu ei ole osannut auttaa, vastaan mielelläni kysymyksiinne koskien ratsastusta, hoitoa, kilpailua ja terveyttä.
Onko minulle kysymyksiä?
12
4974
Vastaukset
- mitään...
islanninhevosten askellajikisoista?? jos tiedät, niin selostappa mulle, että millaiset varusteet siinä pitää olla (helppoihin luokkiin), esim. että saako ratsastaa yleissatulalla tms. vai pitääkö olla "ihan oikea issikkasatula"? pitääkö hepalla olla jtn. erikois rokotteita tms?? (ja kyseessä kokoajan jokin helppo luokka... :D)
- kiitos - - mulla
Eli kysyisin, että miten hevosen saa vaihtamaan laukat? Tiedän miten nostetaan esim.oikea laukka mutta jos se lähteekin vasenta niin pitääkö se vaihtaa laukassa vai hidastaa raviin ja kokeilla uudestaan?
- ole ap
mutta vastaampa kumminki...
Oletusarvona voidaan varmaankin pitää että kyseessä ei ole mikään kouluratsu vaan tavis tuntihepo ? Silloin hidastat raviin ja otat toisen laukan. Tai ratsastat esim voltille jolloin laukka yleensä vaihtuu itsestään (mitä tiukempi käännös sitä varmemmin hevonen ottaa sisäjalan laukan jotta tasapaino säilyy) - riippuu oletko tunnilla vai touhuat itseksesi.
Laukanvaihto liikkeessä on koulutettava taito joka ei läheskään kaikilta väänny eli sitä on aika turhaa kiskoa rivipollelta ihan käskyllä ja suoralla matkalla...Jos nyt hevonen sen osaa niin uudet avut toista laukkaa varten annetaan liitovaiheen alussa, mahd selkeästi. - .....
...puuhastelet iteksesi etkä varsinaisilla tunneilla niin kannattaa treenata laukanvaihtoo laukkaamalla kahdeksikkoa. ite oon huomannu että se on aluksi helpoin tapa jos heppa ei oo mikään huippukoulutettu. laukka vaihtuu melkein itsestään kahdeksikon keskellä.
- LAITTAKAA
ole ap kirjoitti:
mutta vastaampa kumminki...
Oletusarvona voidaan varmaankin pitää että kyseessä ei ole mikään kouluratsu vaan tavis tuntihepo ? Silloin hidastat raviin ja otat toisen laukan. Tai ratsastat esim voltille jolloin laukka yleensä vaihtuu itsestään (mitä tiukempi käännös sitä varmemmin hevonen ottaa sisäjalan laukan jotta tasapaino säilyy) - riippuu oletko tunnilla vai touhuat itseksesi.
Laukanvaihto liikkeessä on koulutettava taito joka ei läheskään kaikilta väänny eli sitä on aika turhaa kiskoa rivipollelta ihan käskyllä ja suoralla matkalla...Jos nyt hevonen sen osaa niin uudet avut toista laukkaa varten annetaan liitovaiheen alussa, mahd selkeästi.laittaakaa kysymyksenne osoitteeseen [email protected]
- mulla
Haluaisin kuulla puhkurista (syyt,oireilu tms. sekä hoito) eli miten puhkurihevosta hoidetaan. Haluaisin kuulla samat jutut myös kaviokuumeesta,sädemädästä ja jalan revähtämisestä. TOSI PALJON kiitos jos vastaat!!
- Maalaisponi
Puhkuri johtuu pölyallergiasta eli hevosella on krooninen tulehdus keuhkoissa. Liiallista rasitusta tulee välttää, hevosen kyljethän alkavat näyttää palkeilta kun hevonen joutuu "läähättämään" saadakseen ilmaa keuhkoihin. Paljon ulkoilua, aina ulos kun talli siivotaan, purut pitäisi kastella samoin kuivaheinät. Säilöheinä ei pölise niin paljoa ja moni puhkurihevonen on saanut siitä apua. Pölyisellä kentällä ja kylmällä ilmalla ratsastusta pitää välttää. On olemassa myös avaavia lääkkeitä esim. Pulmicort ja joskus sen kanssa annetaan myös sulfakuuri esim. Oriprim, mutta niitä saa vain eläinlääkäriltä. Höyrytys ennen ja jälkeen ratsastuksen auttaa hevosta, sekaan voi lorauttaa vaikka Tintura Benjuita avaamaan keuhkoputkia. Kaviokuumeessa hevonen seisoo paino takaosalla (yleensä kaviokuume tulee etujalkoihin) ja astuu etusilla kantaosa edellä maahan. Kavio on kuuma ja vuohisessa tuntuu syke. Kylmää kavioihin ja ei missään tapauksessa saa liikuttaa ensimmäisiin päiviin. Sädemätä on nykyään tosi harvinainen, mutta sen kyllä huomaa hajusta jos sellainen on tullut. Säde on myöskin musta ja pehmeää velliä. Kengittäjä avaa kavion ja täyttää esim. tervalla, monesti el.lääk. kirjoittaa myös sulfakuurin. Venähdyksissä taas jalkaan kylmää, kylmää, kylmää monesti päivässä. Sitten Tensolvetia ja tiukka side (patja ja pinteli) tukemaan vammaa ja estämään verenvuoto kudokseen eli vähentämään turvotusta. Muutamaan päivään ei mitään lämpölinimenttiä vaan ainoastaan kylmää ja siksi Tensolvet on hyvä, vähentää turvotusta ja kipua. Muutaman päivän jälkeen pientä taluttelua, että jalka toipuu oikeaan asentoon. Aluksi vaikka tallin ympäri tms. Kun pahin turvotus on ohi voi eläinlääkäri yltrata jalan ja todeta vamman laajuuden. Joskus venähdys voi tosin olla esim. takapolvessa jolloin mitään käärettä ei voi tehdä...muuten sama hoito, liikutus sen mukaan miten pääsee eteenpäin. Tulipa pitkä viesti, toivottavasti oli apua :)
- Lappi-poni
Niin, kevennetystä ravista.. Kummalla jalalla kevennys pitäisi olla? Tai siis miten noustaan kevennykseen, silloin kun esim. sisäjalka on maassa vai ilmassa? Toivottavasti ymmärsit.. :D Ja vielä yksi kysymys.. Onko sellainen hiekkapohja hyväksi hevosen kavioille? Mökilleni otan n. kolmen vuoden päästä vuokraponin, ja siellä on enimmäkseen hiekkapohjaa, jossa on mukana isompiakin kiviä. Entäs mitä mieltä olet asfalttipohjalla ratsastamisesta? Kaverillani on hevonen, ja hän käy muutaman kerran kuukaudessa ratsastamassa läheisellä tiellä, jolla saa ratsastaa. :P
- Destiny -92
Kirjoitit että voiko hiekalla ratsastaa...
...Voi, kunhan otat ne isot kivet pois... Hevosen säde ym. voivat "repeillä" jos vaikka laukkaat tai ravaat isokivisellä tiellä.. - Maalaisponi
Kevennyksen tarkoitus on helpottaa sisäetujalan kuormitusta eli pepun pitäisi olla ilmassa kun sisäetujalka on maassa. Hevosen lavan liikkeestä näkee onko etujalka ilmassa vai maassa. Maastossa kevennystä kannattaa vaihdella usein,että rasitus jakautuu tasaisesti.
- ...
kato toi laiska(ko?) viesti !
- ???
jos hevonen ei suostu tulla talliin, mitä pitäisi tehdä? entä jos poni potkii kavioita puhdistettaessa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 938138
- 403922
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021916- 241400
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html341241Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,321122Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia121020Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53857Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31832Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v29797