Milloin hankit ensimmäisen autosi? Millainen se oli? Paras muistosi jostain autostasi? Minulla oli hyvin persoonallinen valkoinen kuplafolkkari. Ei se kylläkään ollut ensimmäinen autoni, mutta monien muistojen kulkupeli.
Millainen oli ensimmäinen autosi?
51
2294
Vastaukset
- Reino
,,,
- PellePeloton
Sekin käytettynä ostettu muistaakseni v. 1963.
Siinä ei ollut mitään arvostettavaa. Mutta pääsi sillä silloin tällöin siirtymään paikasta toiseen. Ja sai vietyä mukelot tarhaan. - *jemina
PellePeloton kirjoitti:
Sekin käytettynä ostettu muistaakseni v. 1963.
Siinä ei ollut mitään arvostettavaa. Mutta pääsi sillä silloin tällöin siirtymään paikasta toiseen. Ja sai vietyä mukelot tarhaan.Eka autoni oli Morris Mini vuosi muistaakseni -64. Auto oli käytetty, siis melkein loppuun, varsinainen öljysyöppö, kone oli mieheni mukaan ”harva” ei siihen mitkään tiivisteet auttaneet. Sillä siirtyi kyllä paikasta A paikkaan B. Pikkuvikoja oli kaiken aikaa, mutta kesti käytössä vuosia. Mikään maantieauto se ei ollut, sitä piti sen ajan autojen tapaan todella ajaa. Siinä suhteessa kehitys on kulkenut eteenpäin, tämän päivän autot kulkevat maantieajossa melkein kuin itsestään.
- Catleija
*jemina kirjoitti:
Eka autoni oli Morris Mini vuosi muistaakseni -64. Auto oli käytetty, siis melkein loppuun, varsinainen öljysyöppö, kone oli mieheni mukaan ”harva” ei siihen mitkään tiivisteet auttaneet. Sillä siirtyi kyllä paikasta A paikkaan B. Pikkuvikoja oli kaiken aikaa, mutta kesti käytössä vuosia. Mikään maantieauto se ei ollut, sitä piti sen ajan autojen tapaan todella ajaa. Siinä suhteessa kehitys on kulkenut eteenpäin, tämän päivän autot kulkevat maantieajossa melkein kuin itsestään.
Se ei oikeastaan ollut minun ensimmäinen autoni, vaan perheemme ensimmäinen. Se oli punaviiruinen Trabantti, joka kuljetti meidän viisihenkistä perhettämme Turun ja Tampereen väliä tiuhaan pari kolme vuotta. Ei se koskaan tielle jättänyt ja lähti aina talvipakkasellakin aikansa savutettuaan liikkeelle.
Kerran syksyllä naapuri oli miehelleni vitsailut, että "katsoin aamulla teillä poltettava roskia, mutta autohan sieltä portista huristeli ulos. Kun "pahvia" oltiin loppuunajettuna viemässä viimeiseen leposijaansa, se sammui 200 metriä ennen määränpäätään. Oli traktorilla hinattava. Oli se miesvainaa tarkka ja säästäväinen.
(mutta nyt minusta tuntuu, että olen tämän ennenkin palstalla kertonut; mutta kun näitä samoja aloituksiakin tulee uudelleen, niin väliäkö tuolla..) - Rättisitikka
*jemina kirjoitti:
Eka autoni oli Morris Mini vuosi muistaakseni -64. Auto oli käytetty, siis melkein loppuun, varsinainen öljysyöppö, kone oli mieheni mukaan ”harva” ei siihen mitkään tiivisteet auttaneet. Sillä siirtyi kyllä paikasta A paikkaan B. Pikkuvikoja oli kaiken aikaa, mutta kesti käytössä vuosia. Mikään maantieauto se ei ollut, sitä piti sen ajan autojen tapaan todella ajaa. Siinä suhteessa kehitys on kulkenut eteenpäin, tämän päivän autot kulkevat maantieajossa melkein kuin itsestään.
Joo,joskus 60-luvulla ajelin tuolla kangaskattoisella Citroanilla.Tuon tapaisen tarvitsisin nytkin! Kiva olisi maastopyörää kuljetella mukana ja talvella sukset voisi pitää aina mukana.Olen nainen ja sukulaisia ei joka lähtöön haluaisi vaivata!
- käkriäinen
Rättisitikka kirjoitti:
Joo,joskus 60-luvulla ajelin tuolla kangaskattoisella Citroanilla.Tuon tapaisen tarvitsisin nytkin! Kiva olisi maastopyörää kuljetella mukana ja talvella sukset voisi pitää aina mukana.Olen nainen ja sukulaisia ei joka lähtöön haluaisi vaivata!
Loppuunajettu Morris Mini,joka piti viedä takaisin liikkeeseen. Siinä oli kaikki johdot hapettuneet
eikä öljy pysynyt sisällä.Vuosi 1965. - Catleija
Catleija kirjoitti:
Se ei oikeastaan ollut minun ensimmäinen autoni, vaan perheemme ensimmäinen. Se oli punaviiruinen Trabantti, joka kuljetti meidän viisihenkistä perhettämme Turun ja Tampereen väliä tiuhaan pari kolme vuotta. Ei se koskaan tielle jättänyt ja lähti aina talvipakkasellakin aikansa savutettuaan liikkeelle.
Kerran syksyllä naapuri oli miehelleni vitsailut, että "katsoin aamulla teillä poltettava roskia, mutta autohan sieltä portista huristeli ulos. Kun "pahvia" oltiin loppuunajettuna viemässä viimeiseen leposijaansa, se sammui 200 metriä ennen määränpäätään. Oli traktorilla hinattava. Oli se miesvainaa tarkka ja säästäväinen.
(mutta nyt minusta tuntuu, että olen tämän ennenkin palstalla kertonut; mutta kun näitä samoja aloituksiakin tulee uudelleen, niin väliäkö tuolla..)Tuo mitä kirjoitin tuossa lopussa ja panin sulkuun niin ei ole tarkoitettu moitteeksi aloitusten aiheista. Aika kuluu, sivut vaihtuvat, kirjoittajat ja lukijat vaihtuvat. Näinhän on kun ystäviäkin tapaa, niin samoja juttuja sitä jutellaan ja aina uutta särvintä niistä löytää. Olen todella huomannut kirjoittavani uudelleen samaa. Voi se olla dementaakin jo.
- Vaari
Rättisitikka kirjoitti:
Joo,joskus 60-luvulla ajelin tuolla kangaskattoisella Citroanilla.Tuon tapaisen tarvitsisin nytkin! Kiva olisi maastopyörää kuljetella mukana ja talvella sukset voisi pitää aina mukana.Olen nainen ja sukulaisia ei joka lähtöön haluaisi vaivata!
Ja muitakin 60 ja 70 -luvun vauhti-hirmuja ;)
- Mersu (ei taxi) vm 68
- Morris Mini 1000 vm 70
- Citroan CV2 vm 77 (Rättisitikka)
- 2 kupla volkkaria 1302S vm 71 ja vm 72
- Ford Transit vm 65
- Ford Taunus
- Lada Niva
Ja myös aika paljon osia eri merkkeihin,
löytyy jopa Porssen 911 vaihdelaatikko. - tuttu*
..Lumipenkkaan Pyynikillä?
- Nimetön
tuttu* kirjoitti:
..Lumipenkkaan Pyynikillä?
...enkä käyneeni koskaan Pyynikillä.
Reino - tuttu*
Nimetön kirjoitti:
...enkä käyneeni koskaan Pyynikillä.
ReinoEt sitten ole Tampereelta kotoisin?
- Nimetön
tuttu* kirjoitti:
Et sitten ole Tampereelta kotoisin?
Hyvää kesänjatketta!
Reino - akka
PellePeloton kirjoitti:
Sekin käytettynä ostettu muistaakseni v. 1963.
Siinä ei ollut mitään arvostettavaa. Mutta pääsi sillä silloin tällöin siirtymään paikasta toiseen. Ja sai vietyä mukelot tarhaan.Semmosia oli silloin paljon komein kuulemani sille oli"SAKSAN SEISOJA",selityksenä oli nimenomaan itäsaksan. Ne oli varsinaisia kaunottaria väritykseltään ja mallista riippuen. Meijän eka oli "kaappari-näppy-perätuuppari-prutku "jne. se Fiat600. Rakkaalla lapsella on monta nimeä niin autollakin. Nehän oli 60-luvulla peltilehemiä kaikki. Traktorit "pyhiälehmiä",kun niillä ajeltiin keskellä tietä varsinkin tehtaan portilla ekana oottamassa pois pääsyä.
- ämmä
Elettiin vuotta 1963 ja silloin oli niitä pieniä "idän ihmeitä" mosseja ja kotikaupunkini nuoret miehet yrittivät saaha etupenkilleen tyttöjä siinä missä "hurrit" länsisuomen autoihinsa(Ruotsin). Niimpä kävellessäni likkakaverini kanssa Meripuistokadulla pysähty auto viereemme ja sieltä huuvettiin "Tulukaa tytöt kyytiin"! Minä vastasin:"Ei me oo ennenkään rakrorilla ajuttu"!
Olihan ajaja ottanut pahaksi,kuulin jälkeen päin hänen kyselleen kuka olen ja miksi oon ilikiä.
On sanonta: "Sitä sanaa ei suustansa sano jonka perillä ei käy". Saatuani aikoinani autonajokortin
oli automme ELITE-mossen uuvempi nimi. Tyttäreni on saanut monet haukut kuulla koulussa sen auton takia ja istunut 2tuntia syyttä arestissa sen aiheuttaman riian takia. Oli niitä Eliteitä meillä kolme perätysten ja kaikki erivärisiä. Vajaa 20v on vasta omistettu "riisikuppeja". - Nimetön
ämmä kirjoitti:
Elettiin vuotta 1963 ja silloin oli niitä pieniä "idän ihmeitä" mosseja ja kotikaupunkini nuoret miehet yrittivät saaha etupenkilleen tyttöjä siinä missä "hurrit" länsisuomen autoihinsa(Ruotsin). Niimpä kävellessäni likkakaverini kanssa Meripuistokadulla pysähty auto viereemme ja sieltä huuvettiin "Tulukaa tytöt kyytiin"! Minä vastasin:"Ei me oo ennenkään rakrorilla ajuttu"!
Olihan ajaja ottanut pahaksi,kuulin jälkeen päin hänen kyselleen kuka olen ja miksi oon ilikiä.
On sanonta: "Sitä sanaa ei suustansa sano jonka perillä ei käy". Saatuani aikoinani autonajokortin
oli automme ELITE-mossen uuvempi nimi. Tyttäreni on saanut monet haukut kuulla koulussa sen auton takia ja istunut 2tuntia syyttä arestissa sen aiheuttaman riian takia. Oli niitä Eliteitä meillä kolme perätysten ja kaikki erivärisiä. Vajaa 20v on vasta omistettu "riisikuppeja"....Mossesta on nolo nousta pois jos joku näkkee.
Reino
- Tankavaari
Joku oli Amerikoista onnistunut tuomaan tuon namun. Niitä oli vain kaksi maassa. Onnistuin saamaan sen toisen. Marjapuuron punainen alaosa, katto valkea. Puoliautomaatti. Katseet kääntyivät kun minä poika kurvailin.
Auto tuotti menestystä, mutta ikävällä tavalla. Minut haluttiin mukaan kaikkiin pippeloihin autoni takia. Se oli iso ja näyttävä. Minä itse en ollut mitään autoni rinnalla. Myin sen pois ja ostin DKW:n, pienen valkoisen ihanan, hitaasti kiihtyvän, uskollisen kauniin saksalaisen. - Vaari
..Tuollaisen, Ford Prefect muistaakseni vuosimalli oli 1949.
http://www.philseed.com/fordprefect49.html
Että tuollaisella ne ensimmäiset ajokokemukset sain,
ja olin tosiaan silloin kolmetoista vuotta vanha ja ajelin myös pitkin kaupungin katuja,
sain myös sakotkin kortitta ajosta,(silloin olin jo 14 vuotta täyttänyt kun tuon sakon sain)
ei ne enään edes sakota alle viistoistasia, vanhempia nykyään
jos alle viistoistainen tuollaista puuhastelee?. ;)kevättalvi 1966 kun Austin A 40:n ostin, olisko ollut jotain -59 mallia? Pari kuukautta sitä pidin kun piti saada rahat koulunkäyntiin.
Seuraava olikin 1971 tai -72, kun uuden Foerd Escort 1100:n ostin. Luulin hyväksi, mutta kyllä se oli huono. Aina jostakin rikki...
- ii-li
1,3 l:n moottorilla. Se oli aika voimaton ajopeli. Moottori oli aivan liian pieni auton kokoon nähden. Se oli takavetoinen ja perä liian kevyt. Rupesin säilyttämään kesärenkaita auton takakontissa. Joku muu käytti hiekkasäkkiä.
Eniten olen pitänyt pikku-Audista, sellaisesta kulmikkaasta 80-luvun alun mallista. Se oli käytetty ja todellinen karvalakkiversio, mutta erittäin sopiva minulle. Joskus tuntui, että se ajattelee, sillä sen ohjattavuus oli todella hyvä. Se oli vain niin matala, että pakoputkea piti vaihtaa vähän väliä, kun se raapi parkkipaikan töyssyä.
Olin 33-34-vuotias, kun sain ensimmäisen autoni. Siihen asti olin aina ajatellut, etten tarvitse autoa ollenkaan.
Nyt on auton osto edessä. - Osaako kukaan sanoa, minkälaisessa maineessa Hyundai on? En tunne ketään, jolla olisi sellainen.Eikö Hyundai ole korealainen valmiste? Kaiketi Kia´kin on?
Minulla on melko uusi Almera, se on laitteistolta naiselle sopivan yksinkertainen, mutta penkit ovat liian matalia, se häiritsee, olen vain 160cm pitkä, joten pitää olla tyyny takapuolen alla että näkee ajoväylän tarpeeksi hyvin. Ehkä Nissanit on suunniteltu japanilaisten kokoisille , eihän ne korealaisetkaan itään isokokoisia ole.
Laitahan Ii-li miettimismyssy päähäsi, mitä pitkät jalat pitävät toimintatilasta ja ulottuuko pää auton kattoon kiinni. Ne ovat mielestäni tärkeitä asioita huomioida auton hankinnassa. Jos vielä auton vaihdan se ei ole Almera vaikka pitkällä matkalla 92oktaanisen kulutus on noin 6l/100km.- Vaari
reetta5 kirjoitti:
Eikö Hyundai ole korealainen valmiste? Kaiketi Kia´kin on?
Minulla on melko uusi Almera, se on laitteistolta naiselle sopivan yksinkertainen, mutta penkit ovat liian matalia, se häiritsee, olen vain 160cm pitkä, joten pitää olla tyyny takapuolen alla että näkee ajoväylän tarpeeksi hyvin. Ehkä Nissanit on suunniteltu japanilaisten kokoisille , eihän ne korealaisetkaan itään isokokoisia ole.
Laitahan Ii-li miettimismyssy päähäsi, mitä pitkät jalat pitävät toimintatilasta ja ulottuuko pää auton kattoon kiinni. Ne ovat mielestäni tärkeitä asioita huomioida auton hankinnassa. Jos vielä auton vaihdan se ei ole Almera vaikka pitkällä matkalla 92oktaanisen kulutus on noin 6l/100km.Nuohan tehdään aika pitkälle Nissanin Sunderlandin tehtaalla Englannissa, ja muitakin Nissania.
Micrasta on olemassa 160SR -versio, joka on suorituskykyisempi malli, jonka kilpailijoita ovat mm. Mini Cooper, Ford Fiesta Zetec S ja Citroën C2 GT. Siinä on HR16DE -moottori, joka antaa tehoa 111 hp.
Ensi vuonna myös Pietarissa aletaan valmistaan Nissania! Vaari kirjoitti:
Nuohan tehdään aika pitkälle Nissanin Sunderlandin tehtaalla Englannissa, ja muitakin Nissania.
Micrasta on olemassa 160SR -versio, joka on suorituskykyisempi malli, jonka kilpailijoita ovat mm. Mini Cooper, Ford Fiesta Zetec S ja Citroën C2 GT. Siinä on HR16DE -moottori, joka antaa tehoa 111 hp.
Ensi vuonna myös Pietarissa aletaan valmistaan Nissania!Mitä pidät Citroen C2 GT:stä. Minusta sen korimuoto on tosi makean näköinen, sellainen pyöreän oloinen. Olen koeajanut sen ja ensituntuma myönteinen kokemus, helposti ohjautuva, ajurin penkki sopivan korkea. Polttoaineen kulutusta en tiedä.
- Vaari
reetta5 kirjoitti:
Eikö Hyundai ole korealainen valmiste? Kaiketi Kia´kin on?
Minulla on melko uusi Almera, se on laitteistolta naiselle sopivan yksinkertainen, mutta penkit ovat liian matalia, se häiritsee, olen vain 160cm pitkä, joten pitää olla tyyny takapuolen alla että näkee ajoväylän tarpeeksi hyvin. Ehkä Nissanit on suunniteltu japanilaisten kokoisille , eihän ne korealaisetkaan itään isokokoisia ole.
Laitahan Ii-li miettimismyssy päähäsi, mitä pitkät jalat pitävät toimintatilasta ja ulottuuko pää auton kattoon kiinni. Ne ovat mielestäni tärkeitä asioita huomioida auton hankinnassa. Jos vielä auton vaihdan se ei ole Almera vaikka pitkällä matkalla 92oktaanisen kulutus on noin 6l/100km.* Kia on maailman seitsemänneksi suurin autojen valmistaja.
* Saksalainen autolehti Auto Bild rankkasi Kian maailman 4. parhaaksi automerkiksi.
* Kian Korean Sohariissa sijaitsee yhtiön päätehdas, joka on maailman suurin autotehdas.
Se valmistaa noin 1,5 miljoonaa autoa vuodessa.
* Kian autoja myydään yhteensä 166 maassa.
Kian malleista löytyy;(näköjään)
Automallit 2005
* Kia Picanto
* Kia Rio
* Kia Cerato
* Kia Magentis
* Kia Opirus
* Kia Carens
* Kia Carnival
* Kia Sportage
* Kia Sorento
* Kia Bongo III
* Kia Pregio - Vaari
reetta5 kirjoitti:
Mitä pidät Citroen C2 GT:stä. Minusta sen korimuoto on tosi makean näköinen, sellainen pyöreän oloinen. Olen koeajanut sen ja ensituntuma myönteinen kokemus, helposti ohjautuva, ajurin penkki sopivan korkea. Polttoaineen kulutusta en tiedä.
..aina olleet hyviä ja miellyttäviä ajettavia ja jousitus hyvä,
tosin vanhana kova työ laittaa kuntoon. ;(
Tuo pyöreys on nyt melkein kaikissa, kuten Nissan Micrassakin.
Tuossa micran kuva; http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/56/Nissan_Micra.jpg - ii-li
reetta5 kirjoitti:
Eikö Hyundai ole korealainen valmiste? Kaiketi Kia´kin on?
Minulla on melko uusi Almera, se on laitteistolta naiselle sopivan yksinkertainen, mutta penkit ovat liian matalia, se häiritsee, olen vain 160cm pitkä, joten pitää olla tyyny takapuolen alla että näkee ajoväylän tarpeeksi hyvin. Ehkä Nissanit on suunniteltu japanilaisten kokoisille , eihän ne korealaisetkaan itään isokokoisia ole.
Laitahan Ii-li miettimismyssy päähäsi, mitä pitkät jalat pitävät toimintatilasta ja ulottuuko pää auton kattoon kiinni. Ne ovat mielestäni tärkeitä asioita huomioida auton hankinnassa. Jos vielä auton vaihdan se ei ole Almera vaikka pitkällä matkalla 92oktaanisen kulutus on noin 6l/100km.Minulla on nyt tila-auto, Scenic. Haluaisin tila-auton jatkossakin, ja korealainen Hyundai on halvin. Scenic on kovin kallis, 6-7000 euroa kalliimpi kuin Hyundai. Korkea auto on todella mukava. Siihen ei tarvitse ryömiä, ja näkyvyys on hyvä. (Ihan kuriositeettina korkeassa autossa panee automaattisesti vilkunkin päälle aikaisemmin, koska näkee niin hyvin.)
Minulla on ollut nyt putkeen 4 ranskalaista autoa. Kakasi Rellua ja kaksi Pösöä.
(Lagunaa en enää huoli, vaikka nykymalli on varmasti parempi kuin vanha. Se vanha oli niin täynnä vikoja, että se oli korjaamolla vähän väliä. Eräs työtoverini ilmoitti autofirmalle, että hän ei enää huoli koko rakkinetta takaisin korjaamolta. Hänellä oli kamalat riidat autofirman kanssa, mutta en ole selvillä, miten sota päättyi.)
Hyundai on kaikkein halvin tila-auto. Siksi kysyin sen maineesta. - Anskuliini
auto Audi 80, vm.75 semmonen pieni matala 1900 kuution moottorilla, oli todella hyvä ajaa.
Audin jälkeen oli yks Ford Escord, mutta sen jälkeen olen hankkinut vain relluja. - ii-li
Anskuliini kirjoitti:
auto Audi 80, vm.75 semmonen pieni matala 1900 kuution moottorilla, oli todella hyvä ajaa.
Audin jälkeen oli yks Ford Escord, mutta sen jälkeen olen hankkinut vain relluja.Ehkä hiukan nuorempi. Se tosiaan oli paras autoni. Uudempia olen koeajanut, mutta en ole ihastunut niihin.
Rellu tuntuu nyt hyvältä, mutta Hyundain lisäksi olen miettinyt myös Citroën 3C:tä tai 4C:tä. - Vielä en ole koeajanut niistä mitään, mutta minun on pakko tehdä se muutaman päivän sisällä.
Tämä on omituinen tilanne: Yleensä ihmiset ovat innostuneita uuden auton hankinnasta, minä taas en viitsi sormeani nostaa, vaikka kohta on pakko. Nykyisen autoni leasing-sopimus loppuu elokuun 1. päivä. - Kohtaloni taitaa olla se, että joudun olemaan pitkään ilman autoa, koska ei niitä koskaan saa heti. - Vaari
ii-li kirjoitti:
Minulla on nyt tila-auto, Scenic. Haluaisin tila-auton jatkossakin, ja korealainen Hyundai on halvin. Scenic on kovin kallis, 6-7000 euroa kalliimpi kuin Hyundai. Korkea auto on todella mukava. Siihen ei tarvitse ryömiä, ja näkyvyys on hyvä. (Ihan kuriositeettina korkeassa autossa panee automaattisesti vilkunkin päälle aikaisemmin, koska näkee niin hyvin.)
Minulla on ollut nyt putkeen 4 ranskalaista autoa. Kakasi Rellua ja kaksi Pösöä.
(Lagunaa en enää huoli, vaikka nykymalli on varmasti parempi kuin vanha. Se vanha oli niin täynnä vikoja, että se oli korjaamolla vähän väliä. Eräs työtoverini ilmoitti autofirmalle, että hän ei enää huoli koko rakkinetta takaisin korjaamolta. Hänellä oli kamalat riidat autofirman kanssa, mutta en ole selvillä, miten sota päättyi.)
Hyundai on kaikkein halvin tila-auto. Siksi kysyin sen maineesta.Hyundai on korealainen autovalmistaja. Se perustettiin 1967
"Hyundai-tuotemerkki kuuluu Hyundai Kia Automotive Groupille
(aikaisemmalta nimeltään Hyundai Motor Group),
joka valmistaa myös Kian ja noin 20 muun merkin autoja"
"Hyundai valmistaa autoja Koreassa, Intiassa,
Turkissa, Kiinassa sekä yhdeksässä muussa maassa." - Vaari
Vaari kirjoitti:
Hyundai on korealainen autovalmistaja. Se perustettiin 1967
"Hyundai-tuotemerkki kuuluu Hyundai Kia Automotive Groupille
(aikaisemmalta nimeltään Hyundai Motor Group),
joka valmistaa myös Kian ja noin 20 muun merkin autoja"
"Hyundai valmistaa autoja Koreassa, Intiassa,
Turkissa, Kiinassa sekä yhdeksässä muussa maassa."Honda Motor Co., Ltd. oli yhteistyössä kun tuota Hyundai Motor Groupia perustettiin,
ja kai peräti omistaa siitä aika ison siivun, ??
Ja kun tuo Honda valmistaa joka vuosi n. 14 miljoonaa polttomoottoria.
Niin siinä tulee vähän muihinkin kuin Honda autoihin noita moottoreita! - ii-li
Vaari kirjoitti:
Hyundai on korealainen autovalmistaja. Se perustettiin 1967
"Hyundai-tuotemerkki kuuluu Hyundai Kia Automotive Groupille
(aikaisemmalta nimeltään Hyundai Motor Group),
joka valmistaa myös Kian ja noin 20 muun merkin autoja"
"Hyundai valmistaa autoja Koreassa, Intiassa,
Turkissa, Kiinassa sekä yhdeksässä muussa maassa."Erilaisia, mutta kuuluvat kyllä samaan konserniin. Äskettäin oli uutisissa korealaisesta skandaalista. Hyundain pääomistaja oli jollakin kepulikonstilla saanut muutama vuosi sitten myös Kian haltuunsa. En enää muista, mistä varsinaisesti oli kysymys.
Ranskalaisilla automerkeillä on vähän samantyylinen asetelma. Ranskan valtio on osakkaana kahdessa kilpailevassa merkissä. Renaultissa ja sitten joko Citroënissa tai Peugeotissa, en muista, kummassa.
Auton valmistajafirmat ovat toinen toisensa omistuksessa ympäri maailmaa. Opel on muistaakseni General Motorsin, ja mitkä sen omistussuhteet sitten lienevätkään. Japanilaiset autonvalmistajat omistavat useita eurooppalaisia ja amerikkalaisia merkkejä.
Aikoinaan oli brittiläinen Leyland, jota ei enää ole. Jokin ulkomainen firma osti sen. Minulle on vain jäänyt mieleen sen Princess-merkki. Se oli kaunis auto! Ja se oli niin kovin brittiläinen.
Intiassa on TATA. Se on hallinnut Intian valtavia markkinoita yksinoikeudella aina. Nyt se valmistaa myös muita merkkejä. Se on monialayritys, jolla pääpaino on autoilla, traktoreilla, kuorma-autoilla ja moottoreilla. Se on mukana myös IT-alalla ja ties missä. Sitä vain ei koskaan mainita lännessä missään yhteydessä, vaikka se on suunnattoman suuri. - Vaari
ii-li kirjoitti:
Erilaisia, mutta kuuluvat kyllä samaan konserniin. Äskettäin oli uutisissa korealaisesta skandaalista. Hyundain pääomistaja oli jollakin kepulikonstilla saanut muutama vuosi sitten myös Kian haltuunsa. En enää muista, mistä varsinaisesti oli kysymys.
Ranskalaisilla automerkeillä on vähän samantyylinen asetelma. Ranskan valtio on osakkaana kahdessa kilpailevassa merkissä. Renaultissa ja sitten joko Citroënissa tai Peugeotissa, en muista, kummassa.
Auton valmistajafirmat ovat toinen toisensa omistuksessa ympäri maailmaa. Opel on muistaakseni General Motorsin, ja mitkä sen omistussuhteet sitten lienevätkään. Japanilaiset autonvalmistajat omistavat useita eurooppalaisia ja amerikkalaisia merkkejä.
Aikoinaan oli brittiläinen Leyland, jota ei enää ole. Jokin ulkomainen firma osti sen. Minulle on vain jäänyt mieleen sen Princess-merkki. Se oli kaunis auto! Ja se oli niin kovin brittiläinen.
Intiassa on TATA. Se on hallinnut Intian valtavia markkinoita yksinoikeudella aina. Nyt se valmistaa myös muita merkkejä. Se on monialayritys, jolla pääpaino on autoilla, traktoreilla, kuorma-autoilla ja moottoreilla. Se on mukana myös IT-alalla ja ties missä. Sitä vain ei koskaan mainita lännessä missään yhteydessä, vaikka se on suunnattoman suuri."Japanilaiset autonvalmistajat omistavat useita eurooppalaisia ja amerikkalaisia merkkejä."
Ainakin näin Nissanilla.
"Nissan on nykyään Japanin kolmanneksi suurin autonvalmistaja. Se oli aikaisemmin toiseksi suurin, mutta Honda on ohittanut sen. 1990-luvun taloudellisten ongelmien takia ranskalainen Renault osti määräysvallan yhtiössä. Uuden pääjohtajan Carlos Ghosnin avulla yhtiö on palannut takaisin menestyväksi autonvalmistajaksi. Yhtiö valmistaa paremman luokan autoja myös Infiniti-merkillä Yhdysvaltain markkinoille." - Lahja Suomen autokorjaamoille
Vaari kirjoitti:
..aina olleet hyviä ja miellyttäviä ajettavia ja jousitus hyvä,
tosin vanhana kova työ laittaa kuntoon. ;(
Tuo pyöreys on nyt melkein kaikissa, kuten Nissan Micrassakin.
Tuossa micran kuva; http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/56/Nissan_Micra.jpgnäinhän sitä aikoinaan irvailtiin.
reetta5 kirjoitti:
Mitä pidät Citroen C2 GT:stä. Minusta sen korimuoto on tosi makean näköinen, sellainen pyöreän oloinen. Olen koeajanut sen ja ensituntuma myönteinen kokemus, helposti ohjautuva, ajurin penkki sopivan korkea. Polttoaineen kulutusta en tiedä.
Autokuumetta näyttävät potevan muutkin kun minä.
Se Citroen C3 hehkuttaa, aamulla koeajaessa oli ihan mukava ajella. Huomenna koeajelen Kia´lla.
Pitää tässä odotella kun tulee 7 ja 0, saako kortin vielä uusittua, onhan uusimisessa monenmoisia kiemuroita. Kahden henkilön todistus että on ajanut jatkuvasti, kyselylomake, lääkärintodistus ja vielä poliisilaitoksella hakemuksen täyttö, pari passikuvaa, uuden ajokortin maksu, joten eurot senkun pyörivät siinäkin jutussa.
Kun seurailee liikennettä, ne nuoret kyllä kiilaavat eteen paikassa kun paikassa, ei näytetä suuntavilkkua,korkeintaa keskisormea, ajetaan liikennevaloissa vaikka juuri on vaihtunut punanen, kolmion takaakin tullaan eteen niin että renkaat senkun vinkuvat, tulipa tätä tärinää nuorison liikennekäyttäytymisestä.
Ensimmäinen auto oli Volksvagen, siis se kupla ja valkoinen. Hyvin siihen mahtui 4-henkinen perhe kimpsuineen Lapin matkallekin. Takapenkin takana oli sellainen pieni säilytystila ja auton nokassa toinen. Oli nimittäin takavetoinen.
Talvella lapsetkin sanoivat lähdemme rekiajelulle niin kylmä se oli, lasit tahtoivat huurtua alvariinsa. Lapset nimittelivät sitä Hitlerin hikikuplaksi joten vaihdettava oli auto. En muista tarkalleen montako vuotta hikikupla meilla oli,ehkä 2v, seuraava oli kuitenkin Saab, joka oli aivan toista luokkaa.- soilike
Ajoin sillä heti kohta ympäri, jolloin siitä tuli rusina.
Pikkuveli vähän oikoi nyrkillä kattopeltejä ja laittoi toisen takaoven kiini rautalangalla.
Sillä sit köröttelin vuoteen -76 - soli
Ostimme v66 Fiat 600.Emme raskineet ostaa paljon pensaa ja jouduimme välillä työntämään autoa.
Seuraavassa vaihdossa v70 auto ei edes käynnistynyt autoliikkeessä vaihdon jälkeen.
Vaihdokki oli taas pikku Fiiatti. - Vaari
Piti tulla oikein aukaiseen kone kun muistui mieleen tämmöinen asia. ;D
Tämä on ainakin minun ensimmäisiä autonkuvien keräilyjä, ja arvatkaas onko vielä nuo tallella.
"Mutta kun Paulig vuonna 1953, siis 50 vuotta sitten, keksi painaa näihin pahveihin erilaisia autojen ja muiden moottoriajoneuvojen kuvia, syntyi Suomen ensimmäinen keräilykorttivillitys."
http://www.kolumbus.fi/hannu.asikainen/kahvikortit.htm- blondi42
Olipa mukavaa lukea noita automuistoja! Minäkin keräsin niitä pyöreänurkkaisia kahvipaketista löytyneitä pahvikortteja ja opiskelin uutterasti eri automerkkejä vaikka tyttölapsi olinkin. Aikalailla 60-luvulle nuo automuistomme ajoittuvat. Muistatte ehkä hokeman: "Simca tonni, korjaamon onni." Ehkäpä joku muistaa jo edesmenneen serkkuni Raimo Lucanderin (Lukkiksen)? Häneltä ostin käytetyn Simcan. Lähtiessäni koeajeluun, hän sanoi alle kouluikäisille lapsilleni, että jäisivät autokauppaan odottelemaan, ettei olisi niin pitkä matka kävellä takaisin. Monesti tielle jäätiinkin ja lopullisesti Hakaniemen vanhalle sillalle ruuhka-aikana. Joku ehkä ymmärsi, että autossa on vikaa, mutta suurin osa henkäisi: Akka ratissa! ;D
- Annastiina
kyytiin ensimmäisenkerran istahdin oli musta ja pahannäköinen moottoripyörä,siitä sitten siirryttiin IFA merkkiseen autoon oli muistorikasta aikaa,mutta paras ajaa oli "viistoperä Samara" OLen tällähetkellä vain kartturina.
- Anskuliini
kuorma-autoja, joista ensimmäinen oli häkäpyttyauto, monia juttuja olen kuullut sen ajan autoiluista.
Ensimmäinen henkilöauto oli muistaakseni IFA ja siinä aukesi etuovet väärinpäin, sanoimme sitä kaappariautoksi.
Ja yleensä me lapset hyvin alaikäisinä ja ilman ajokorttia kävimme sillä autolla kauppa ja uintireissut. - a-woman1
Anskuliini kirjoitti:
kuorma-autoja, joista ensimmäinen oli häkäpyttyauto, monia juttuja olen kuullut sen ajan autoiluista.
Ensimmäinen henkilöauto oli muistaakseni IFA ja siinä aukesi etuovet väärinpäin, sanoimme sitä kaappariautoksi.
Ja yleensä me lapset hyvin alaikäisinä ja ilman ajokorttia kävimme sillä autolla kauppa ja uintireissut.Sanottiin: -Osta Ifa, auto paras, sit' ei vohki ykskään varas!
Tai: -Mikä huuto ja hurraa kaduilla kajaa? Siellä Ifa ja Zwickau kilpaa ajaa! - Catleija
a-woman1 kirjoitti:
Sanottiin: -Osta Ifa, auto paras, sit' ei vohki ykskään varas!
Tai: -Mikä huuto ja hurraa kaduilla kajaa? Siellä Ifa ja Zwickau kilpaa ajaa!Ja tamperelainen sano Ihfa.
- Anskuliini
a-woman1 kirjoitti:
Sanottiin: -Osta Ifa, auto paras, sit' ei vohki ykskään varas!
Tai: -Mikä huuto ja hurraa kaduilla kajaa? Siellä Ifa ja Zwickau kilpaa ajaa!Asuimme niin syrjäseudulla ettei siellä ollut mitään varkauksia, ei niistä osattu edes loruilla.
Lapsuudenkotiini on hankittu lukko oveen vuosikymmeniä myöhemmin, silloin riitti että laitettiin koivuluuta oven eteen.
- vaikea vaihtaa
Joskus autoonsa tottuu,niin että jämähtää samaan merkkiin vuosiksi.Onko tuo tuttuuden viehätystä vai mitä? Vai onko niin "laiska" ettei jaksa opetella uuden auton ohjaimia? Onko kellään vielä sama automerkki,kuin nuorena?
eli Hillman Imp, vm -63. Taisi olla aivan ensimmäinen malli.
http://www.philseed.com/hmimp.html
Oli se olevinaan jotakin, kun oli ihan ikioma auto, jolla tuli ajeltua ympäri Suomen. Sitten Ruotsiin muuton yhteydessä myytiin Hillman pois, Ruotsissahan sitten tultaisiin ajelemaan joko Volvolla tai Saabilla.
Yhteen aikaan meillä oli sekä Volvo että Saab.
Talviliukkailla oli Saab aina ehdoton ajokki.- Vaari
Niin se oli myös minullakin Tyresön aikoina yhden talven,
ja Volvon omistajat jäivät luomaan lumia kun minä
käänsin etupyörät tielle ja lähin kesärenkailla. ;)
Seuraavaan sitten ostettiin ensimmäiset talvikummit,
ja auto ei ollut Volvo (tosin niitäkin on ollut).
Tuo oli Mersu jo toinen 1966 vuonna oli eka. Vaari kirjoitti:
Niin se oli myös minullakin Tyresön aikoina yhden talven,
ja Volvon omistajat jäivät luomaan lumia kun minä
käänsin etupyörät tielle ja lähin kesärenkailla. ;)
Seuraavaan sitten ostettiin ensimmäiset talvikummit,
ja auto ei ollut Volvo (tosin niitäkin on ollut).
Tuo oli Mersu jo toinen 1966 vuonna oli eka.Suomessa ei ilmeisesti käytetä enää ketjuja autonrenkaissa liukkailla keleillä.
Etelä-Euroopan serpentiiniteillä käytetään ketjuja lumisateen yllättäessä. Nopeuskin on vain 30km/h, tosi etenamaista menoa ja sittenkin vielä pelottaa istua autossa.
Eipä siellä tunneta Kitka-renkaita, ainoastaan kesärenkaat vahvistettuina ketjuilla tilanteen mukaan.
Minusta talvirenkaiden nastojen pituus on liian pieni, on laitettava renkaisiin kunnon paineet saadakseen apua talvikeleillä nastoista. Olenkohan täysin ulalla koko hommasta, joskus terve itsekritiikki on tarpeen.
Saab on turvallinen auto, mutta kokonsa puolesta se on isojen poikien auto (180cm), joskus tuntui kääntyessä piti olla tilaa kuin lentokentällä, kääntösäde minusta aika suuri.
- wanha rva
Sain ajokortin -63 ja ensimmäinen autoni oli hopean harmaa Skoda octavia..
Olihan se hieno auto,,
Mieleenpainuvin kuitenkin Anglia, valkoinen, oli kestävä auto,,hieno muotoilu, varsinkin se takaosa, näkee niitä liikenteessä vieläkin..))
Nykyään kaikki mallit toistensa klooneja..!!?- ii-li ek
Sen muistavat varmasti kaikki takaikkunan vuoksi. Takaikkuna oli kallellaan "väärään" suuntaan. Jossakin vaiheessa se oli aika yleinen merkki. Mukavan näköinen auto.
- a-woman1
Heti naimisiin mentyämme ostimme uuden, Fiat 600-merkkisen, pienen ja punaisen auton. Minulla ei ollut vielä edes ajokorttia vaan ensimmäisen vuoden istuin apukuskin paikalla. Vasta seuraavana vuonna (-66) mieheni hankki opetusluvan ja opetti minut ajamaan k.o. autolla. Avioerohan siinä oli tulla, kun moottorin sammuttua käynnistysvaiheessa, mieheni laittoin minut käynnistämään ja lähtemään liikkeelle kymmenen sakkokertaa!
'Pikku Fiiu' oli tarpeisiimme riittävä ja yllättävän hyvä matka-autonakin. Hyvin mahduimme siihen (mieheni 184 cm ja minä 169 cm) keinutuolin ja muun omaisuutemme kanssa mennessämme ensimmäiseen työpaikkaamme Kainuun 'korpeen'.
Saatuani ajokortin ja mieheni ollessa Kainuun Prikaatissa suorittamassa asevelvollisuuttaan, olinkin autolla-ajon korkeakoulussa! Autolla oli siinä vaiheessa ajettu jo melkein 200 000 km, joten pieniä ja vähän suurempiakin vikoja alkoi ilmestyä. Meillä ei ollut silloin vielä sähköjä, joten käytimme auton akkua virtalähteenä TV:tä katsoessamme. Toinen akku oli autossa lataantumassa ja toinen TV:n alla... Arvaatte, etteivät akut olleet koskaan ihan kunnossa. Niinpä tyypillinen näky olikin talvipakkasella se, kun autoani hinattiin traktorilla käyntiin. Muita autoja kylässämme ei vielä ollut kuin meidän ja Taipaleen Paavon, joka oli kunnanvaltuuston jäsen. Vastahan kylään oli tiekin saatu. Koska mieheni oli koko talven armeijassa, jouduin 'kantapään kautta' opettelemaan autoilijaksi. Opin mm sen, että juututtuani lumeen, laitoin auton maton vetävien pyörien alle ja käytin vähän lapiotakin; useimmiten selvisin liikkeelle ilman muiden apua. Kaikenlaisia ovelia vikoja korjasin maantiellä ajon keskeydyttyä. Kerran korjasin virranjakajan nenäliinan ja hakaneulan avulla, oli näet kosteutta kertynyt virranjakajan kanteen ja piikki kärkiväliin. Kamalan pitkä Kainuun talvi kuitenkin oli ja vaivalloista oli syntymiseni autoilijaksi. -Nyt osaan arvostaa asumista kaupungin liepeillä. Enää en viitsi auton nokkapeltiä avata kuin vettä tuulilasin pesusäiliöön lisätäkseni.
Pikku Fiiun jälkeen meillä oli vielä lähes samanlainen auto, nimi vaan Neckar, mutta senjälkeen olikin Toyota-merkkisten vuoro. Mieheni kuollessa -78 oli kolmas Corolla loppumetreillään. Sen hajottua kauppamatkalla, ostin Toyota Starletin (1,2 l), joka on ollut lempparini. Pienistä ulkomitoistaan huolimatta, auto oli hyvä ajaa ja erittäin suorituskykyinen. Monet miesautoilijat taisin yllättää pyyhkäistessäni 'Tähtöselläni' heidän ohitseen. Muutin Keski-Suomeen tämän auton, ensimmäisen yksin omistamani, aikana. Täällä parikin rallikuskia yritti ostaa Starletin, laittaakseen sen kilpa-ajokikseen... Ajoin tällä lempparillani noin 200 000 km. Seuraava olikin sitten Corolla LB ja nykyinen autoni VW-Vento. Vento on ensimmäinen käytettynä ostamani ja erittäin hyvä ajaa, tukeva ja vakaa. - korjaamoiden onni
Vanhan neliveto (joka ovenraoista veti) -Simca tonnin ostin vanhempien avustuksella noin -60.
Mitä hyvää siitä voisi sanoa? No se tietysti, että tuli auton tekniikka tutuksi. Kun pakko oli itse tai tuttuja kiusaamalla apuun korjata sitä aina vähän väliä. Tuli tutuksi jäähdytinjärjestelmät, kannentiivisteet, moottorin sisukset ja starttivehkeet.
Paras muisto siitä on se, että kiitos pehmeän nokkapuolen (motti takana) säästyin nokkakorarissa itse kaikilta vaurioilta. Ei mennyt pilalle muu kuin hermot!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1413162
Juniorivalmennus Jokereissa..
Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau582542Ammuskelua taas
Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.292009- 1301657
- 751474
Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?
Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?781434Introverttinä osastolla
Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s3641418- 891115
- 901069
- 831048