Maidoton ruokavalio

Isa

Mulla täytyy alkaa täysin maidottomalle ruokavaliolle maanantaina, jatkuen 2 viikkoa. Onkohan täällä ketään joilla on maidoton ruokavalio?! Kuinka paljon päivässä pitää syödä kalkkitabletteja, jotta kalkkia sais tarpeeksi?! vähän jo hirvittää että miten voin olla ilman maitoa. Mistä reseptejä, oisko netissä jotain sivustoja?!

11

8140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Selja

      Kysy apteekista vahvoja kalkkitabletteja. Syö myös kalanmaksaöljyä talven ajan.

      Maidon voit korvata soijatuotteilla. Kyllä sinä onnistut!

    • Milli

      Maito ei ole ihmiselle välttämätöntä. Kaikki tarpeelliset vitamiinit saa käsittääkseni kasviksista, varsinkin vihreistä sellaisista. Ja kalkkitabletti purkeissa on yleensä suositus jota ei saa ylittää, alittaa kyllä.

      Aion itekin alottaa maidottoman ja kokonaan lihattoman (en syö muutenkaan punasta lihaa) ruokavalion joulun jälkeen. Jouluna kun on pakko kuitenkin syödä mulle varta vasten tehtyä joulukalkkunaa ja laatikoita jotka sisältää maitoa, kun ei ihmiset ymmärrä jos ei niitä syö, vaikka käsittääkseni just noi kaikki tuotteet aiheuttaa allergiaa.

      Itseasiassa lapsena mulla todettiin maitoallergia (EI siis laktoosiintoleranssi!), enkä saanu syödä maitotuotteita. Vanhempana lääkäri sanoi että luultavasti allergia on häipyny, mutta oireista päätellen epäilen tätä.

      Pointti oli siis se että kokeilen heti kun tiedän ettei ole "pakko" syödä niitä maitotuotteita, ruokavalionhan voi aina sitten vaihtaa takaisin entiseen, jos ei uusi ole sopiva. Voisit ehkä kertoa kokemuksistasi?

      • Marjusha

        Heippa, maidottomat. Tofujätski on hyvää marjojen kanssa. Tofuline-juoma sopii kahvin sekaan ja juotavaksikin. Kasvisöljy käy leivän päälle margariinien sijasta. Tylsät ruoat voi maustaa rohkeasti ja eri lailla.

        Sokerin korvaan makeutusaineilla, pienen siivun kinkkua aion ottaa, en ole pelkästään vegetaristi. Mutta en leivonnaisia enkä kermakakkuja enkä eineksiä.

        Jos jonkun joulumieli pilaantuu sillä, etten aiheuta itselleni vatsakipuja, niin sille en edes aio voida mitään.

        Jos menen kylään niin otan mukaani jotain itselleni sopivaa, jolloin emnännän ei tarvitse nolostua jos mikään hänen laittamistaan ei sovi.


      • Isa

        Olen nyt sunnuntaista lähtien ollut lähes maidottomalla kuurilla. Yhtenä päivänä oli aivan pakko juoda kahvia ja laittaa siihen vähän maitoa, heti oireet ilmaantuivat. Kävin apteekista ostamassa kalkkitabletteja jota otetaan 2 tabl. päivässä ja siitä saa 100 % päivän saantisuosituksesta. Ajattelin kokeilla aluksi noin 2 viikkoa ja sitten käydä lääkärillä jos huomaan että oireita ei ole tullut ollenkaan kun en oo käyttänyt maitoa. Olen vaan miettinyt että miten voisin pysyä täysin maidottomassa ruokavaliossa.


      • Tuula
        Isa kirjoitti:

        Olen nyt sunnuntaista lähtien ollut lähes maidottomalla kuurilla. Yhtenä päivänä oli aivan pakko juoda kahvia ja laittaa siihen vähän maitoa, heti oireet ilmaantuivat. Kävin apteekista ostamassa kalkkitabletteja jota otetaan 2 tabl. päivässä ja siitä saa 100 % päivän saantisuosituksesta. Ajattelin kokeilla aluksi noin 2 viikkoa ja sitten käydä lääkärillä jos huomaan että oireita ei ole tullut ollenkaan kun en oo käyttänyt maitoa. Olen vaan miettinyt että miten voisin pysyä täysin maidottomassa ruokavaliossa.

        Meillä oli pakko siirtyä maidottomaan ruokavalioon kun mieheni todettiin maitoproteiinille allergiseksi. Kaura ei käy myöskään, vahinko vain kun kaurasta on paljon tehty erilaisia tuotteita.
        Hyvin ollaan kuitenkin pärjätty eikä oikein mistään mahdottomasta ole tarvinnut luopua.
        Maitona on soijamaito/kerma, kookosmaito/kerma, leivonnaisiin käytän Sunnuntaimargariinia (hopeinen paketti on maidoton) leivälle sininen Keiju, suklaista käy Wiener Nougat, After Eight, joka on valmistettu Englannissa paketissa on punainen rusetti, on myös muualla valmistettuja AfterEightiä mutta se sisältävät maitoa ja paketissa on keltainen rusetti (tämä ei käy).
        Juustoista Feta, Beneviva.
        Yllättäen olen huomannut että kun etsii niin aina löytyy jotakin uutta, valmistajat ovat alkaneet ottaa yhä enemmän huomioon eril. ruokavaliot. Leivät ovat lähes kaikki maidottomia ja kahvileipiäkin löytyy ihan mukavasti.
        Oireet ovat olleet poissa heti kun ruokavalio alkoi ja itseltänikin on selittämättömät nivelvaivat jääneet historiaan.


    • Hantta

      Muista ottaa selvää kaikesta esim. ravitsemusterapeutilta mikä kaikki on maitoa!
      Esim. kaseiini on maitoa samoin herajauhe ja niin edelleen eli tuoteselosteet pitää lukea aina!
      Maidottomana voi kaiken tehdä sen olen kokenut eli kaikki missä käsketään leivonnassakin laittaa maitoa, niin kaiken voi korvata vedellä tai mehulla! Ei se niin hirveää ole, kun omilla lapsillani kiellettiin vielä kananmuna niin se vaikeutti entisestään valikoimaa, mutta siitäkin selvittiin! Onnea elämääsi!

    • Terhi

      Itse olen ollut maidottomalla ruokavaliolla jo kohta 15 vuotta ja onnistuu hyvin kun on mahdollisimman omavarainen syömisissään, esim. itse saatan saada oireita kaupan teollisista leipomuksista, mikäli niitä tehdään samoilla koneilla kuin maidollisia syötäviä. Leipänä syön ruisleipää ja kahvileivät ja muut herkut teen itse. MAito on helppo korvata vedellä, esim. vaniljakiisseli, letut yms. onnistuu veteenkin, mutta suolaa ja sokeria pitää laittaa enemmän että saa maun. Olen tehnyt täysin maidottoman pashankin ja isäni kehui sitä paremmaksi kuin voihin, kermaan ja rahkaan tehdyn koska se oli raikkaamman makuinen. Täällä jo mainittujen soija-, kaura- ja kookosvalmisteiden lisäksi haluan mainita suosikkini riisimaidon. Sitä saa myös kalkkirikastettuna. Hinta on "hyvä", melkein 3 euroa, mutta siinä on mielestäni raikkaampi maku kuin soijamaidossa. Esim. se sopii kahviin lorautettavaksi, murojen kera tai siitä voi valmistaa kaakaota, jälkimmäiseen ripautan hieman suolaa, sillä maidossa muistaakseni juuri laktoosi tekee maitoon hieman suolaisen ja täyteläisen aromin.

    • Hävetkää

      vetäkää naiset lisää ruokavaliota niin varmasti geenit muuttuu sillee että kohta ei lapsillenne tai lapsenlapsillenne riitä muu kuin jonkun helvetin firman tekemä ruskee litku jossa on paljon niitä vitamiinejä, kyllä se sukupolvi sukupolvesta muuttuu, hävetkää ja oppikaa.

      http://www.youtube.com/watch?v=4Z9WVZddH9w

    • Lue tuo sivu
    • Tähän ongelmaan saa-

      tat törmätä!

      ...............jatkuu.
      Vaihe 2. Mutta jos!
      ”6. Kysymys:
      - Mistä minä noita mhb.ta sitten saan jos en voi käyttää rasvaista maitoa esimerkiksi laktoosi-intoleranssi n ja/tai maitoallergia n takia?
      Vastaus:
      - *)On eräs poikkeus jolla toimenpiteellä saatat kestää maitotuotetta: Tee kotiviiliä suoraan maitotilalta haettuun raakamaitoon, jolloin 24-tunnin hapattamisen jälkeen viilissä oleva Probiootti-bakteeri määrä on 256-kertainen aloitustilanteeseen nähden.
      *) Varoitus: Tätä toimenpidettä et saa tehdä jos sinulla on anafylaksian (=vakava allerginen reaktio) vaara!
      - Jos et pysty käyttämään rasvaisia maito- ja/tai hapanmaito-tuotteita ollenkaan(katso edellinen kohta), niin ongelman voit ratkaista siten että syöt Probiootti-jauhekapseleita niin kauan (kuukausi–kuukausia!) että kestät maitotuotteita.
      - Saat mhb.t syömällä Probiootti-bakteereita kapselissa, jossa on kolme tärkeintä bakteeria 1.L-a, 2.L-b ja 3.Bif bakteerit joiden saantisuositus on 3×2-miljardia bakteeria/vrk muut Probiootti bakteerit joita Probiootti(mhb)-tuote saa sisältää.”
      Jatkuu...........
      http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/?page_id=67

    • Anonyymi

      Mantelissa on paljon paljon enemmän kalsiumia kuin maidossa. Otapa selvää netistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6510
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2624
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2200
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1876
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1661
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1447
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe