Poliisilta kysyisin

Jos ostan tällaisen kulkuneuvon: http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://www.boatcar.net/images/car2.jpg&imgrefurl=http://www.boatcar.net/baiyune.htm&h=227&w=294&sz=8&hl=fi&start=22&tbnid=DvNoMcMQkNM2AM:&tbnh=89&tbnw=115&prev=/images?q=boatcar&start=20&ndsp=20&svnum=10&hl=fi&lr=lang_fi&client=firefox-a&rls=org.mozilla:fi-FI:official&sa=N

En ota sitä maantieajoneuvoksi, vaan rekisteröin veneeksi.

Pysytty "kärryillä" tähän saakka?

Promillerajahan on veneillessä 1,0 ja maalla ei millään ajoneuvolla saa ajaa samassa kunnossa, vai mitä? Jos tontapanen paatti vaatii kuitenkin rantautumisen, jotta sieltä pääsisi pois ja voisi sammuttaa moottorin, niin syyllistynkö rattijuopumukseen 0,9 promillen kunnossa heti eturenkaiden kosketettua rannikkoa, tai ajettuani veneen rannalle kuivumaan?

Entäs talvella? Tuo on varmaan neliveto ja sillä voisi ajaa varmaan jäätyneiden vesistöjen päälläkin esim. pilkille. Sehän on siis vene ja alue jolla liikutaan on jäätynyttä vesistöä, mikä on silloin promilleraja, 0,5, vai 1,0?

8

1658

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asianajaja

      Nähdäkseni asiassa ratkaisee se, tulkitaanko kyseinen kulkuneuvo ajoneuvoksi vai alukseksi. Rekisteröintimerkinnöillä ei ole merkitystä, koska liikennejuopumuksista on säädetty rikoslaissa. Esimerkiksi rattijuopumukseen syyllistyy myös silloin, kun ajaa rekisteröimättömällä autolla alkoholin vaikutuksen alaisena.

      Jos kyseinen kulkupeli tulkitaan moottorikäyttöiseksi ajoneuvoksi, alkoholiraja on 0,5 promillea veressä tai 0,22 milligrammaa/litrassa uloshengitysilmaa myös silloin, kun sitä käytetään vesistössä.

      Vesitasovarustetun lentokoneen kapteeni syyllistyy ilmaliikennejuopumukseen (ei vesiliikennejuopumukseen) silloin, kun hän ohjaa päihtyneenä vesitasoaan veden päällä. Lentokoneen kapteeni syyllistyy niin ikään ilmaliikennejuopumukseen ohjatessaan päihtyneenä lentokonetta kiitoradalla tai lentokontällä, vaikka hänen aikomuksenaankaan ei olisi nousta ilmaan.

      Olennaista on siis kulkuneuvon laji, ei se miten sillä liikutaan tai miksi se on rekisteröity.

      • Kiljukalle

        Ei se ole moottorikäyttöinen ajoneuvo, vai onko? Päältä ajettava ruohonleikkuri siis.

        Ei vesitasovarustettu lentokone vene olekaan, joten siltä osalta asia on selvä.

        Kuka nuo laitteet tulkitsisi ennakkoon, että ei tarvittaisi mitään jälkipuinteja? Veneeksi rekisteröity on tietysti vene ja jos siinä on renkaat alla rantautumisen vuoksi, niin ei kai siitä ajoneuvoakaan tule? Vai tuleeko sittenkin? Vedessä vene ja rannalle ajettaessa moottorikäyttöinen ajoneuvo, niinkö? Jäällä ajettaessa kumpi siis?


      • leikkurit
        Kiljukalle kirjoitti:

        Ei se ole moottorikäyttöinen ajoneuvo, vai onko? Päältä ajettava ruohonleikkuri siis.

        Ei vesitasovarustettu lentokone vene olekaan, joten siltä osalta asia on selvä.

        Kuka nuo laitteet tulkitsisi ennakkoon, että ei tarvittaisi mitään jälkipuinteja? Veneeksi rekisteröity on tietysti vene ja jos siinä on renkaat alla rantautumisen vuoksi, niin ei kai siitä ajoneuvoakaan tule? Vai tuleeko sittenkin? Vedessä vene ja rannalle ajettaessa moottorikäyttöinen ajoneuvo, niinkö? Jäällä ajettaessa kumpi siis?

        ovat selvä asia. Sen päältä kun alkometri näyttää tarpeeksi lukemia, niin matka jatkuu poliisin kyydillä. Se on moottorikäyttöinen ajoneuvo.


      • tarkoitus

        ratkaisee käräjillä ja sen toteen näyttäminen. Käräjät voivat aluksen rekisteröinnistä, alukseksi tai joksikin muuksi laitteeksi, tulkita sen käyttötarkoituksen muuttuneen esimerkiksi tällaisesta kyseisestä laitteesta aluksesta maastoajoneuvoksi, jos sillä maastossa ajetaan tosiasiallisesti. Poliisi ei voi näihin asioihin selkeää ja suoraa vastausta antaa, koska uskoakseni tällaista tapausta ei ole Suomessa ollut. Poliisiakin sitoo ennakkotapaukset ja viimekädessä KO ratkaisee asiat ja käyttää sille kuuluva valtaa.

        Jääpeitteinen alue on selvä asia. Se on yksinkertaisesti maastoa. Promilleraja kulkee 0,5. Enn kehottaisi kokeilemaan.


      • Thompson
        leikkurit kirjoitti:

        ovat selvä asia. Sen päältä kun alkometri näyttää tarpeeksi lukemia, niin matka jatkuu poliisin kyydillä. Se on moottorikäyttöinen ajoneuvo.

        Jos esim ajat kotipihallasi tai vaikka olohuoneessasi päältäajettavaa leikkuria humalassa, ja naapuri sattuu ilmoittamaan siitä poliisille, niin se on joko tavallinen tai törkeä rattijuopumus, ja se käy myös ajokortin päälle.

        Miettikääpä sitä nurmikko-nestorit.


      • Kyntömestari
        tarkoitus kirjoitti:

        ratkaisee käräjillä ja sen toteen näyttäminen. Käräjät voivat aluksen rekisteröinnistä, alukseksi tai joksikin muuksi laitteeksi, tulkita sen käyttötarkoituksen muuttuneen esimerkiksi tällaisesta kyseisestä laitteesta aluksesta maastoajoneuvoksi, jos sillä maastossa ajetaan tosiasiallisesti. Poliisi ei voi näihin asioihin selkeää ja suoraa vastausta antaa, koska uskoakseni tällaista tapausta ei ole Suomessa ollut. Poliisiakin sitoo ennakkotapaukset ja viimekädessä KO ratkaisee asiat ja käyttää sille kuuluva valtaa.

        Jääpeitteinen alue on selvä asia. Se on yksinkertaisesti maastoa. Promilleraja kulkee 0,5. Enn kehottaisi kokeilemaan.

        Mites sellainen vetävä ruohonleikkuri, joka menee itse eteenpäin, mutta sen perässä kävellään ja ohjaillaan?


      • kysymykseesi
        Kyntömestari kirjoitti:

        Mites sellainen vetävä ruohonleikkuri, joka menee itse eteenpäin, mutta sen perässä kävellään ja ohjaillaan?

        Mikäli se täyttää seuraavan määritelmän:
        Tieliikennelaki
        2 a § (11.12.2002/1091)
        Ajoneuvojen määritelmät

        Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:

        1) ajoneuvolla maalla kulkemaan tarkoitettua laitetta, joka ei kulje kiskoilla;

        2) moottorikäyttöisellä ajoneuvolla konevoimalla kulkevaa ajoneuvoa; moottorikäyttöisiä ajoneuvoja ovat auto, moottoripyörä ja mopo sekä näihin luokkiin kuulumattomat L-luokkien ajoneuvot samoin kuin traktori, moottorityökone ja maastoajoneuvo;

        3) hinattavalla ajoneuvolla toiseen ajoneuvoon kytkettävää ajoneuvoa; hinattavia ajoneuvoja ovat perävaunu ja hinattava laite;

        4) hälytysajoneuvolla erityisin valo- ja äänimerkinantolaittein varustettua moottorikäyttöistä ajoneuvoa; hälytysajoneuvoja ovat pelastus-, poliisi-, sotilaspoliisi- ja sairasauto sekä vastaava muu ajoneuvo ja rajavartiolaitoksen tai tullilaitoksen virkakäytössä oleva ajoneuvo;

        5) sotilasajoneuvolla puolustusvoimien hallinnassa olevaa ajoneuvoa sekä Suomessa olevaa Yhdistyneiden kansakuntien rauhanturvaamistoimintaan tarkoitettua ajoneuvoa.


      • tulkiten
        Kyntömestari kirjoitti:

        Mites sellainen vetävä ruohonleikkuri, joka menee itse eteenpäin, mutta sen perässä kävellään ja ohjaillaan?

        kortti lähtee, jos olet sarvissa kiinni ja ohjaat laitetta suuntaan tai toiseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1925
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1033
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      100
      957
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      727
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      588
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      564
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe