Dementiasta

Osallinen

Tämä dementia on mielenkiintoinen asia, kyllä ennenkin oli vanhoja ihmisiä joista sanottiin että se on tullut lapseksi taas.

ihmiset eivät tietenkään ehkä eläneet ennen niin kauan kuin nykyään - mutta onhan vanhoja aina ollut.

yhtä asiaa en jaksa ymmärtää; kun asiantuntijat väittävät silmä kovana, että alzheimerin tautiin on jokin hidastava lääkitys - minun käsitykseni mukaan sellaista ei ole vielä edes keksitty ja jos on: mikä on lääkkeen nimi?
Dementoituvilla syötetään myös ilmeisesti paljon ns neuroleptejä ja rauhoittavia - sekä tädilläni oli käytössä myös Cipramil joka käsittääkseni on piristävä lääke - eli hänellä oli neuroleptejä, oxepamia, serenasea, cipramilia ja yöksi tenox sekä runsas muu lääkitys johtuen sydämen vajaa toiminnasta ja copd taudista.
aamuisin täti otti 13 pilleriä, oli aivan tolkuttomassa kunnossa aina jos häntä meni katsomaan aamupäivällä ja iltapäivällä hän enimmäkseen nukkui,
hän kompuroi ja kaatuili ihan omia aikojaan - en voi olla miettimättä, miten suuri osuus kaikilla lääkkeillä oli?

dementoiva sairaus on surullinen asia, ymmärrän että joskus joudutaan puuttumaan käytösoireisiin jos potilas on aggressiivinen tai vaeltelee vuorokauden läpi, löytämättä omaan huoneeseen.

miten ihminen voi suojautua dementiaa vastaan?
ei kait mitenkään.
pelottaa, että vanhana joutuu jonnekin hoitolaitokseen jossa hoito ei aina ole tasokasta mutta useimmat hoitajat onneksi ovat ammattilaisia ja käytökseltään asiallisia.

hoitajille vanhuksemme ovat vain - asiakkaita - meille he ovat rakkaita lähimmäisiämme - aina emme voi/pysty/oman sairauden tai muun syyn takia hoitamaan heitä kotonamme ja silloin joutuu turvautumaan laitokseen.

dementia on siitä ikävä sairaus, että se ikäänkuin vie rakkaan läheisen ennenaikaisesti luotamme - vaikka hän elää laitoksessa ei hän ole se sama jota olemme tunteneet.

kaikille, jotka joutuvat tekemisiin dementoitujen kanssa sanoisin, tai oikeastaan pyytäisin kauniisti että kohdelkaa heitä ihmisarvoisesti - kaikilla esim on nimi - ei heitä tarvitse mamatella eikä papatella.

hyvää jatkoa kaikille joiden omaiset sairastavat dementiaa, yritetään mekin jaksaa.

9

870

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      jotka jkv. hidastavat Alzheimerin taudin etenemistä, mm. Ebixa uusimpana tulokkaana.

    • Pihla-67

      ...äidillänikin oli käytössä Seroquelia, opiaattikipulääkettä ja ns. tavallisia tulehduskipulääkkeitä. Ja lisäksi reumaan, verenpainetautiin, ja muihin sairauksiin meneviä lääkkeitä.

      Kun asiaa ryhdyttiin tutkimaan, huomattiin, että paljon lääkitystä, joka ei ollut enää ajankohtaista, saattoi jättää pois, ja äidin psyykkinen ja fyysinenkin kunto koheni.

      Dementiaa on varmasti ollut "kautta aikojen", mutta kukapa olisi diagnooseja tehnyt, olet oikeassa.

      Itse olen huomannut, että meitä hoitajiakin on niin monen sorttisia- itse yritän pitää mottona, että kohtele ja hoida, niin kuin toivot itseäsi/lähimmäistäsi hoidettavan.

      Yövuoroissa minulla on vastuullani noin viiden ortopedisen akuuttileikkauspotilaan lisäksi (tai muitakin leikattuja) 40 enemmän tai vähemmän dementoitunutta kuntoutusasiakasta tai asukasta. Siinä saa olla liikkeellä koko yön, sillä "vaeltajia" riittää, ja leikkauspotilaat vaativat taas oman hoitonsa. Mutta työtähän sitä työssään tekee.

      • tanttarasta

        Kiitos sinulle ystävä, kun jaksat/viitsit/osaat tehdä työtäsi - monetkaan eivät arvosta hoitajien raskasta työtä - minä arvostan.
        olen itse tehnyt työtä vanhusten parissa, en hoitajana mutta likellä kuitenkin.
        vielä kerran: kiitos sinulle, teet arvokasta työtä.


      • Pihla-67
        tanttarasta kirjoitti:

        Kiitos sinulle ystävä, kun jaksat/viitsit/osaat tehdä työtäsi - monetkaan eivät arvosta hoitajien raskasta työtä - minä arvostan.
        olen itse tehnyt työtä vanhusten parissa, en hoitajana mutta likellä kuitenkin.
        vielä kerran: kiitos sinulle, teet arvokasta työtä.

        hoitajia muualla, mm.siellä, missä äitiäni hoidetaan. Itse olen seurannut, miten kaikki omaiseni äitiä ja siskoa ja veljeä (joka tosin on syöpää sairastava) lukuun ottamatta ovat kuolleet, osa nuoriakin.

        Ja heitä on hoidettu, mielestäni hyvin. Kaikkein tyydyttävintä minulle ovat olleet suorat potilaskontaktit, eli "rivinaisena" olo.

        Kaikki työ on arvokasta, mutta vaikka minulle annettaisiin vaikka "taivaasta" pätevyys johonkin ammattiin, en osaisi vaihtaa muuhun.


      • tanttarasta
        Pihla-67 kirjoitti:

        hoitajia muualla, mm.siellä, missä äitiäni hoidetaan. Itse olen seurannut, miten kaikki omaiseni äitiä ja siskoa ja veljeä (joka tosin on syöpää sairastava) lukuun ottamatta ovat kuolleet, osa nuoriakin.

        Ja heitä on hoidettu, mielestäni hyvin. Kaikkein tyydyttävintä minulle ovat olleet suorat potilaskontaktit, eli "rivinaisena" olo.

        Kaikki työ on arvokasta, mutta vaikka minulle annettaisiin vaikka "taivaasta" pätevyys johonkin ammattiin, en osaisi vaihtaa muuhun.

        Oletpa harvinaisen empaattinen ihminen, toivon että sinunlaisiasi olisi enemmän - mutta toisaalta raaka totuus on ikävä kyllä se, että me omaiset emme aina ole niin asiallisia hoitajia kohtaan kun voisi olla eli epäluulo, väärät tiedot, jonkinasteinen huono omatuntokin voi vaivata vaikka elämäntilanne on sellainen, ettei millään itse voi pitää huolta vanhuksestaan kaikki nämä voivat johtaa siihen että ne tunteet mitä itsekään ei aina edes tajua - kohdistetaan siihen kilttiin hoitajaan joka sentään tekee todella raskasta työtä
        sekä psyykkisesti että fyysisesti. kiitos kaikille hoitajille!


      • Ihmmettelevä

        Taitaa olla aikalailla yleistä, että moni vanhus ja varsinkin dementikko syö lääkkeitä jotka eivät olisi enää tarpeen. Moni dementikko kun ei enää itse ymmärrä lääkkeittensä päälle yhtikäs mitään ja jos omaiset eivät puutu peliin, syö moni vanhus lääkkeillä itsensä hengiltä ennenaikaisesti, vaikka välillisesti. Jotenkin tuntuu, että ihminen menettää arvonsa vanhetessaan... kaikilla meillä se on kuitenkin edessä, ellemme satu kuolemaan ennenaikojamme vaikka liikenneonnettomuudessa.


      • Pihla-67
        Ihmmettelevä kirjoitti:

        Taitaa olla aikalailla yleistä, että moni vanhus ja varsinkin dementikko syö lääkkeitä jotka eivät olisi enää tarpeen. Moni dementikko kun ei enää itse ymmärrä lääkkeittensä päälle yhtikäs mitään ja jos omaiset eivät puutu peliin, syö moni vanhus lääkkeillä itsensä hengiltä ennenaikaisesti, vaikka välillisesti. Jotenkin tuntuu, että ihminen menettää arvonsa vanhetessaan... kaikilla meillä se on kuitenkin edessä, ellemme satu kuolemaan ennenaikojamme vaikka liikenneonnettomuudessa.

        Itse olen tuolla vanhusten maailmassa ihmetellyt, miten paljon lääkkeitä vanhuksilla menee. Tosin minulla ei ole kokemusta kuin raskaasta tehohoidosta, mutta kyllä minä nyt lääkkeistäkin jotain tiedän...ja tää ei ole osoitettu kenellekään syyllisyyttä herättämään, huomio!!

        Omaa äitiä seuratessani (siinä vaiheessa, kun jo luultiin, että nyt äiti ei enää ikinä kävele) satuin huomaamaan, että hengitystahti oli alle 10/minuutti, eli morfiinin kaltainen kipulääke meni 80-kiloisen akuuttileikkauspotilaan annostuksella, kun äiti painoi nipin napin 40 kiloa.

        Ja verensokerit olivat jo aika alhaiset, mutta lääkityshän siihenkin oli vielä menossa. Onneksi pikkupaikkakunnan tuttu lääkäri ja hyvä geriatri "perkasi" äidin lääkityksen, ja valikoima on jo huomattavasti pienempi.

        Eihän meidänkään äiti tiedä, mitä lääkkeitä hän syö, jos äidiltä kysyy. Usein niitä sitten selvitellään. Ja äiti itse saattaa sanoa sellaista, mikä ei ole totta, eli paras kysyä hoitajilta.

        Tuossa alemmassa viestissä mainittiin, että pahaa oloa purkaa hoitajille. Minusta se on ihan luonnollista, ja teen sitä ajoin itsekin, valitettavasti. En minä hoitajana ole sen ihmeellisempi omaisena. Me ihmiset kun nyt olemme inhimillisiä olentoja, ja aina ei kaikkea jaksa pitää sisällään.


    • -nainen-

      Tähän kaatuilu asiaan haluaisin sinun kiinnittävän erityisesti huomiota. Oma omaiseni sairastaa Parkinsonintautia ja hänellä on myös "koura tolkulla" erilaisia lääkkeitä ja vitamiineja.

      Vuoden aikana omaiseltani lähti taju 7-8 kertaa. Tajunnanmenetys tuli ilman mitään ”ennakkovaroituksia”. Murtui lonkkaa, jalkaa ja kättä (hoidettiin osteoporoosina)??. Patistettuani hänet uudelleen neurologille ja sanoin saattajalle, että tajunnanmenetyksistä on kerrottava myös lääkärille. Verenpaineita mitattiin rasituksessa ja levossa. Verenpaine oli tuolloin 90/38. Ihmisellä joka on sairastanut verenpainetauti yli 30 -vuotta.

      Hänen lääkkeistään 5 -lääkettä vaikutti voimakkaasti verenpaineeseen, alentaen sitä. Ja tästä "kompurointi" johtui hänen kohdallaan. Lääkkeiden vaihdon jälkeen tilanne korjaantui ja ylimääräiset kompuroinnit jäivät pois. Ihmettelen sitä, miksi lääkärit eivät huomioi ”yhteisvaikutusta”, kun määräävät potilaalle lääkkeitä.

    • mutta kyllä se siitä nyt..

      vastaus alzheimeria hidastava lääke- kysymykseen: omaisellani diagnisoitiin n. vuosi sitten alzheimer lievänä, hän sai ensimmäisessä mini-mentaltestissä 26 pistettä, seuraavasta 21 pist, ja huonoimmillaan 18 pistettä. Aricept-lääkkeen aloittamisen jälkeen 21pistettä ja saman nyt kesällä kun kävimme kontrolli käynnillä lääkärissä. Eli voi sanoa että lääkitys on auttanut häntä, voi asua kotona jne. Ehkä asiaan on myös vaikuttanut se että huolehdimme myös hänen syömisistään (monipuolinen ruoka ja että hän myös syö sen)Välillä on ollut tosi vaikeaa..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      2552
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      304
      2289
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      90
      2103
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      57
      1804
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1717
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1678
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1570
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1387
    9. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      120
      1383
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1351
    Aihe