Istanbul Caglayan

istanbulin lapsi

Niin, eli joskus vuoden päästä, tienattuani tarpeeksi rahaa vuokraan ja elämiseen, ajattelin muuttaa istanbuliin. Kuukaudeksi taikka vuodeksi, en tiedä vielä. Kyselisin nyt asiantuntijoilta;) että onko mitään mahiksia löytää kämppää Caglayanista. Ei tarvi ny tulla mussuttaa mulle ettei oo turvalline mesta, haluan sinne pois turisistirysästä ja siksi että suurin osa kaveripiiristä asuu siellä :D

Kovasti oon tästä muuttamisesta unelmoinut, lukion päätyttyä olen menossa. Muut kommentit koskien näin nuoren tytön yksinasumisesta Turkissa ovat myös tervetulleita :D

Puhun turkkia, tosin en läheskään sujuvasti, mutta paikan päällähän se paranee, ja hyvin olen yksin pärjännyt tähän asti näillä "taidoillani". Olen mielestäni turkkilaiskavereiden ansiosta kokenut suht paljon istanbulissa, mitä turisti ei muuten näkisi. Jo yöpyminen kaverin perheessä oli todella kiva kokemus :) Yöpymisistä puheen ollen olen ollut vähän kaikkialla, mm. suljetun internetkahvilan varastossa matto peittona :D

Poliisinkin juttusille sitä on joutunut vähän väliä, yksin kun liikun ja vaaleahiuksinen kun olen.. Venäläiseksi prostituoiduksi luullaan. Henkkareita näyttämäl tuosta selvitty, tai vaan vakuuttamalla olevansa Suomesta :)

Kerran taksikuskikin vienyt rahat, ja sateessa joutunut kävelemään melkein koko ydin-istanbulin läpi takaisin hotelliin sateessa..

Esimerkeilläni yritän nyt havainnollistaa millaisesta seikkailijasta (hurja vai ei, sen te päättätte omassa pienessä päässänne :)) on kyse, en ole paljon maailmaa nähnyt, mutta mahdollisuuden tullen yritän nähdä asian joka puolen ja laidan :P

Eli, onko fiksua lähteä istanbuliin yksin, löytyykö helposti töitä ja kämppää?

Kiitokset kaikille jotka vaivautuu kommentoimaan ees jotain :)

9

620

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • akkaihminen

mutta onhan sulla jo kokemuksia jotka eivät kovin fiksua kuvaa tavoistasi anna. Jos menet vain kuukaudeksi, mikset asuisi hotellissa?
      Asunnot ei ole halpoja ja yhdelle ihmiselle riittävää pikkukämppääkin voi olla vaikea löytää. Siis kunnollista, mutta sehän toki on suhteellista sekin. Ja millähän eväillä saisit sitten sen työluvan? Sen saaminen ei ehkä onnistu ja laittomana työntekijänä riskit on sitä luokkaa, että ei maksa vaivaa.
      Minun, vanhan Istanbulissa asuneen akkaihmisen mielestä, ihan pöljä suunnitelma ja turhan suuret kuvitelmat. Kaikkea hyvää kuitenkin sinulle, jos suunnitelmasi aiot toteuttaa. Toivottavasti elämä ei kolhi enempää kuin kestät.

• istanbulin lapsi

Arvasin että ainakin tämmöistä tekstiä tulee.
        Fiksua kuvaa tavoistani anna? Sekö että mut pysäytetään kadulla (poliisit siis) ulkonäköni takia? Vai yöpyminen epämääräisissä oloissa? En ole yksin kenenkää hullun matkaan mennyt, esimerkiksi internet-kahvila on ihan ystävieni pitämä.. En ole ihan niin vastuuton kun ehkä teksti antoi ymmärtää :)

"Asunnot ei ole halpoja ja yhdelle ihmiselle riittävää pikkukämppääkin voi olla vaikea löytää."
        nimenomaan, vuokrahinnat on istanbulissa aika korkeita... ja juu jos tosiaan kuukaudeksi jään niin hotelliin tietysti. Sitä vuoden asumista ehkä enimmäkseen mietin.

Työluvasta ei ole hajuakaan, siksi tämmöisiin foorumeihin tekstiä laitetaan että asianosaavat neuvoo tämmöistä "pöljää suunnitelmaa" tekevää nuorta naista :P Eli helppiä?

• akkaihminen
        istanbulin lapsi kirjoitti:

Arvasin että ainakin tämmöistä tekstiä tulee.
        Fiksua kuvaa tavoistani anna? Sekö että mut pysäytetään kadulla (poliisit siis) ulkonäköni takia? Vai yöpyminen epämääräisissä oloissa? En ole yksin kenenkää hullun matkaan mennyt, esimerkiksi internet-kahvila on ihan ystävieni pitämä.. En ole ihan niin vastuuton kun ehkä teksti antoi ymmärtää :)

"Asunnot ei ole halpoja ja yhdelle ihmiselle riittävää pikkukämppääkin voi olla vaikea löytää."
        nimenomaan, vuokrahinnat on istanbulissa aika korkeita... ja juu jos tosiaan kuukaudeksi jään niin hotelliin tietysti. Sitä vuoden asumista ehkä enimmäkseen mietin.

Työluvasta ei ole hajuakaan, siksi tämmöisiin foorumeihin tekstiä laitetaan että asianosaavat neuvoo tämmöistä "pöljää suunnitelmaa" tekevää nuorta naista :P Eli helppiä?

"Kiitokset kaikille jotka vaivautuu kommentoimaan ees jotain :)"

Olen pahoillani, että kommenttini noin loukkasi. Ehkäpä käsitys olisi ollut toisenlainen, jos olisit kertonut heti näitä asioita mitä tässä viestissä nyt on. Istanbulin realiteetit eivät kuitenkaan ole sinulle selvinneet. En jaksa selitellä enempää, mutta sanonpa vielä kerran, että kaikkea hyvää sinulle, toivottavasti ei elämä kolhi enempää kuin kestät.

• vaaleahiuksinen

Yksin olen minäkin liikkunut ja ihan vaaleahiuksinen naisihminen olen eikä ole yksikään poliisi tullut papereita kyselemään. Myönnän kyllä, että saattaa olla kiinni siitä, missäpäin Istanbulia liikkuu.

• istanbulin lapsi

Multa on kysytty vaan kaks kertaa, kerran Taksimissa yksin illalla liikkuessani (olin kyl niin täysipukeissa kuin olla ja voi), ja kerran Caglayanissa, keskellä yötä seisoessani kadulla kavereiden kaa, sielläpäi tuskin kauheesti suomalaisii tyttöi muuten vaa liikkuu ni ehkä siks. Molemmilla kerroilla ei poliisit ees kattoneet sillä silmällä että olisin prostituoitu, kuhan tarkistivat :P ihan mite vaa..

ja tuohon edelliseen vielä, olin lukevani rivien välistä(saatanhan olla väärässäkin) että nuoren, tyhmän ja kokemattoman ei kannata maailmalle mennä, mikä mun mielestä ei ole syy olla kokeilematta siipiään. Semmonen kuten "mistä luulet työlupaa saavasi" on ihan aiheellista. Mistä sen saisinkaan, sen kertokoot joku mulle :P

nimim. kyllä tyhmän blondinkin pitää maailmalla pärjätä :D

• Zeynep1

Moikka

Olen samaa mielta akkaihmisen kanssa, ei hanen tekstistaan tarvitse ottaa itseensa vaikka se on karkevasti kirjoitettukin. Aivan asiaa joka ikinen sana.

Itse muutin Istanbuliin, Kağıthaneen, Cağlayanin takana olevaan fundamentalisti/koyhalisto lahioon v. 1998 teinina. Siita lahtien olen viettanyt taalla joko koko vuoden tai ainakin 1/3 ajasta.

Tyoluvasta:

Jos olet akateemisesti koulutettu lakimies, insinoori tai talousalan ihminen ja osaat taydellista (huom taydellista) englantia firma *saattaa* jarjestaa sinulle tyoluvan.

Muissa tapauksissa voit unohtaa koko tyoluvan ja tyopaikan loytymisen. Millaan kahvilatoilla ei taalla itseansa elata saatika maksa vuokria -- idasta tulee nuoria poikia tanne toihin satoja tuhansia joka vuosi; he asuvat 5 henkiloa samassa huoneessa ja tekevat minimipalkalla toita missa tahansa.

Miksi ihmeessa siis kukaan turkkilainen tyonantaja ottaisi riskin palkata tyoluvaton suomalainen likka ja maksaa talle inhimillista palkkaa?

Itse luovuin toivosta loytaa toita. Paatin etta yritan uudelleen kun olen kaynyt yliopiston loppuun. Hengasin kaupungilla ja kavin kielikursseilla. Mutta siina vaiheessa kun mulla oli yo-tutkinto oli mulla myos kansalaisuus ja vasta sen jalkeen on toita alkanut loytymaan. En siis ihan miltaan luulopohjalta puhu tasta asiasta.

Turkki on taynna tyottomia, turkinkielisia ulkomaillakin koulutettuja nuoria -- kilpailu on kovaa. Mietipas sita etta 26-vuotias turkkilaislikka jolla on A:n maisterin paperit Lontoon yliopistosta etsi ensin 6 kuukautta toita ja meni sitten MİNİMİPALKALLA CNNTurk tv-kanavalle toihin. Sanomattakin selvaa on etta ulkomaalainen jolla ei ole tyolupaa, ei hippukoulutusta saatka taydellista turkinkielen taitoa jaa hannille.

Asunnosta:

Cağlayanissa kuvittelet asuvasi yksin?!? :) Yksinaiselle ulkomaalaiselle naiselle tulee olemaan erittain hankalaa vuokrata sielta mitaan. Cağlayan on verrattaen konservatiivinen kaupunginosa, jossa ei nuoret naiset yksin asu. En usko etta kukaan haluaa vuokrata sinulle sieltapain huoneistoa silla varmasti pelkaavat etta olet ns. 'paha tytto' eika sinulla ole perhetta paikan paalla pitamassa sinusta huolta. Suosittelen, etta harkitset Cihangiria tai Nisantasia, jotka ovat paljon, paljon vapaamielisempia alueita jossa naiset asuu yksin -- myos turkkilaiset.

Ja lopuksi pakko sanoa etta minulta ei poliisi ole koskaan tarkistanut henkkareita. Olen vaalea ja erittain venalaisen nakoinen itasuomalainen -- mutta sen verran asiallisen kotirouvan oloinen etta poliisisedille ei tulisi mieleenkaan kysella multa mitaan. En nyt viitsi muuta sanoa kun etta tuo ei ole ollenkaan hyva juttu etta poliisit on tarkistelleet papereitasi. Joku kerta se voi johtaa viela johonkin ikavampaan.

Lisaksi; musta jotenkin tuntuu etta et tunne Istanbulin ikavaa puolta. Toki taalla on kiva hengata ja lomailla, mutta asupas aikasi taalla yksinaisena naisena konservatiivisessa lahiossa arkielama on ihan jotain muuta.

• istanbulin lapsi

Heti ekaksi: Puhut täyttä asiaa.
        Kun nyt mietin, niin tuskin niitä töitä löytyy. Vaikka joku väittäisikin... Suomalaiset joilla on kokemusta, sanovat ettei töitä löydy, turkkilaiset sanoo että kyllä tyttö joka puhuu vähintään viittä kieltä hotelleista löytää (joo he, siivoojaks varmaa). Toisaalta, asuu mulla suomalaisii kavereita Turkissa, osa oppaina, osa vaan saanut töitä muualta, mut ei ketää heist istanbulis asu... eli se siitä.

Ja juu, pahan tytön maine varmasti tulee. Jos yksin asuisin siis. Sillo viimestää poliisi tarkistelemessa että mitä mä siellä oikeestaa teen :D

Voisin harkitakki noita Cihangiria tai Nisantasia, mutta paremman puutteessa ihan muuallekki voisin mennä... Jonnekki pienempään kaupunkiin, jossa vuokrahinnat pilkkahintaan (kaveri asui Amasyassa, vuokra oli 60 euroo/kk).

Ja ikävä juttu jos se on huolestuttavaa että multa on kysytty papereita, mutta kun jätkäporukan mukana liikun paikoissa joissa turisteja ei pahemmin oo, iltamyöhään, niin mä ainakin uskon sen johtuvan siitä :( en sitte tiiä... Muutenkin mulle solkattiin aina venäjää :D Tai sitte oon vaa epäilyttävän näköne.. Ekan kerran ku kysyttii ni olin vaa todella lähellä yhtä tappelua(Taksimissa, uutena vuotena, keskellä katua), poliisi luuli mun olevan heidän mukana ja siksi kyseli että sustako tapellaa ja mistä muuten oot.

Kauheesti puolustelen itteeni, mut minkäs tekee jos näyttää horolt :D

"Cağlayanissa kuvittelet asuvasi yksin?!? :) Yksinaiselle ulkomaalaiselle naiselle tulee olemaan erittain hankalaa vuokrata sielta mitaan."
        niinpä... saan tyytyä hotelliin koko vuodeks, jos ei ketään LUOTETTAVA kaveri tule mukaan tekee "sopimusta" asumisistani... ei siitä taida tulla mitään :S

"Lisaksi; musta jotenkin tuntuu etta et tunne Istanbulin ikavaa puolta. Toki taalla on kiva hengata ja lomailla, mutta asupas aikasi taalla yksinaisena naisena konservatiivisessa lahiossa arkielama on ihan jotain muuta."
        en voi väittää vastaan, enhän ole ollut istanbulissa kuin 3 viikkoa yhteensä. Periaatteessa en ole nähnyt mitään. Siksi aion pitää B-suunnitelman aina mielessä (eli heti seuraavalla mahdollisella lennolla Suomeen) jos en viihdy. Hirvittää ajatus siitä, että aamulla kun heräät kämpässäsi talosi on tyhjä vorojen jäljiltä. Tai se kun taksikuski vei rahat ja läimäytti samal. Että jos mulle kolmes viikos ehtii tommosta tapahtua(siis taksikuski), niin eiköhän paljon pahempaakin ole luvassa. Kavereilta pöllitään kännykät jatkuvasti, ja kaikkea muutakin. Mulla on kaiken lisäksi kurdikavereita, joiden takia voi tulla poliisin kaa ongelmia, ihan vaa sen takia et ne on kurdeja, mut sen varmaan tiesitkin.

Tiiän olevani naiivi, mutta haluan että elämä opettais mulle jotain. Saatan katua tommosia toiveita myöhemmin, mut minä siitä tyhmyydestä maksan, ei kukaan muu :P

Kiitos kuitenki kaikilta tähänastisista mielipiteistä ja FAKTOISTA.

Noh, lisää vaa :D:D

• Zeynep1
        istanbulin lapsi kirjoitti:

Heti ekaksi: Puhut täyttä asiaa.
        Kun nyt mietin, niin tuskin niitä töitä löytyy. Vaikka joku väittäisikin... Suomalaiset joilla on kokemusta, sanovat ettei töitä löydy, turkkilaiset sanoo että kyllä tyttö joka puhuu vähintään viittä kieltä hotelleista löytää (joo he, siivoojaks varmaa). Toisaalta, asuu mulla suomalaisii kavereita Turkissa, osa oppaina, osa vaan saanut töitä muualta, mut ei ketää heist istanbulis asu... eli se siitä.

Ja juu, pahan tytön maine varmasti tulee. Jos yksin asuisin siis. Sillo viimestää poliisi tarkistelemessa että mitä mä siellä oikeestaa teen :D

Voisin harkitakki noita Cihangiria tai Nisantasia, mutta paremman puutteessa ihan muuallekki voisin mennä... Jonnekki pienempään kaupunkiin, jossa vuokrahinnat pilkkahintaan (kaveri asui Amasyassa, vuokra oli 60 euroo/kk).

Ja ikävä juttu jos se on huolestuttavaa että multa on kysytty papereita, mutta kun jätkäporukan mukana liikun paikoissa joissa turisteja ei pahemmin oo, iltamyöhään, niin mä ainakin uskon sen johtuvan siitä :( en sitte tiiä... Muutenkin mulle solkattiin aina venäjää :D Tai sitte oon vaa epäilyttävän näköne.. Ekan kerran ku kysyttii ni olin vaa todella lähellä yhtä tappelua(Taksimissa, uutena vuotena, keskellä katua), poliisi luuli mun olevan heidän mukana ja siksi kyseli että sustako tapellaa ja mistä muuten oot.

Kauheesti puolustelen itteeni, mut minkäs tekee jos näyttää horolt :D

"Cağlayanissa kuvittelet asuvasi yksin?!? :) Yksinaiselle ulkomaalaiselle naiselle tulee olemaan erittain hankalaa vuokrata sielta mitaan."
        niinpä... saan tyytyä hotelliin koko vuodeks, jos ei ketään LUOTETTAVA kaveri tule mukaan tekee "sopimusta" asumisistani... ei siitä taida tulla mitään :S

"Lisaksi; musta jotenkin tuntuu etta et tunne Istanbulin ikavaa puolta. Toki taalla on kiva hengata ja lomailla, mutta asupas aikasi taalla yksinaisena naisena konservatiivisessa lahiossa arkielama on ihan jotain muuta."
        en voi väittää vastaan, enhän ole ollut istanbulissa kuin 3 viikkoa yhteensä. Periaatteessa en ole nähnyt mitään. Siksi aion pitää B-suunnitelman aina mielessä (eli heti seuraavalla mahdollisella lennolla Suomeen) jos en viihdy. Hirvittää ajatus siitä, että aamulla kun heräät kämpässäsi talosi on tyhjä vorojen jäljiltä. Tai se kun taksikuski vei rahat ja läimäytti samal. Että jos mulle kolmes viikos ehtii tommosta tapahtua(siis taksikuski), niin eiköhän paljon pahempaakin ole luvassa. Kavereilta pöllitään kännykät jatkuvasti, ja kaikkea muutakin. Mulla on kaiken lisäksi kurdikavereita, joiden takia voi tulla poliisin kaa ongelmia, ihan vaa sen takia et ne on kurdeja, mut sen varmaan tiesitkin.

Tiiän olevani naiivi, mutta haluan että elämä opettais mulle jotain. Saatan katua tommosia toiveita myöhemmin, mut minä siitä tyhmyydestä maksan, ei kukaan muu :P

Kiitos kuitenki kaikilta tähänastisista mielipiteistä ja FAKTOISTA.

Noh, lisää vaa :D:D

Tere

Jatkan tata kommentointia :)

Ehdotan etta saastat potin rahaa ja tulet istanbuliin ihan vaan hengaamaan vaikka kuukaudeksi - esim. kielikurssille. Nain naat paljon paremmin mista tassa kaupungissa on kyse. Kielikurssi maksaa n. 280 euroa (taysiaikainen, kuukausi) vuokra n. 300e ja sitten meno/ruokarahat. Ks www.dilmer.com.tr

Mita taas ongelmiin poliisin kanssa tulee - en ole samaa mielta siita etta vain ja ainoastaan olemalla kurdi voi joutua ongelmiin poliisin kanssa. Pitaa olla poliittinen yhteys ja vaara sellainen.

Istanbulissa asuu n. 16 miljoonaa ihmista josta huomattava osa on kurdeja. Kurdeja ei ulkonaolta voi erottaa turkkilaisista (ellei he pida valkoista huivia tai pussihousuja) ja suurin osa puhuu turkkia ilman mitaan aksenttia.

Kagithane on taynna Diyarbakirin pakolaisia enka itse asiassa tunne ainuttakaan kurdia joka olisi joutunut poliisin kanssa vaikeuksiin - kaikki ongelmatapaukset joista olen kuullut on aarivasemmistolaisia turkkilaisia nuoria poikia jotka fanaattisena paasaavat kommunismista vaikka heilla ei ole mitaan hajua mita se todellisuudessa tarkoittaa.

Mielenkiintoisia episodeja istanbulin aarivasemmistonuorison reppanoista olen saanut kuunnella pitkat patkat venalaisilta ja puolalaisilta ystavattarilta joilla on tapana hieman kyseenalaistaa poikien idealismia ja naiivia maailmankuvaa. Raukoilla menee kieli keskelle suuta kun entisten kommunistimaiden kasvatit pistaa vahan realiteettia peliin.

• istanbulin lapsi
        Zeynep1 kirjoitti:

Tere

Jatkan tata kommentointia :)

Ehdotan etta saastat potin rahaa ja tulet istanbuliin ihan vaan hengaamaan vaikka kuukaudeksi - esim. kielikurssille. Nain naat paljon paremmin mista tassa kaupungissa on kyse. Kielikurssi maksaa n. 280 euroa (taysiaikainen, kuukausi) vuokra n. 300e ja sitten meno/ruokarahat. Ks www.dilmer.com.tr

Mita taas ongelmiin poliisin kanssa tulee - en ole samaa mielta siita etta vain ja ainoastaan olemalla kurdi voi joutua ongelmiin poliisin kanssa. Pitaa olla poliittinen yhteys ja vaara sellainen.

Istanbulissa asuu n. 16 miljoonaa ihmista josta huomattava osa on kurdeja. Kurdeja ei ulkonaolta voi erottaa turkkilaisista (ellei he pida valkoista huivia tai pussihousuja) ja suurin osa puhuu turkkia ilman mitaan aksenttia.

Kagithane on taynna Diyarbakirin pakolaisia enka itse asiassa tunne ainuttakaan kurdia joka olisi joutunut poliisin kanssa vaikeuksiin - kaikki ongelmatapaukset joista olen kuullut on aarivasemmistolaisia turkkilaisia nuoria poikia jotka fanaattisena paasaavat kommunismista vaikka heilla ei ole mitaan hajua mita se todellisuudessa tarkoittaa.

Mielenkiintoisia episodeja istanbulin aarivasemmistonuorison reppanoista olen saanut kuunnella pitkat patkat venalaisilta ja puolalaisilta ystavattarilta joilla on tapana hieman kyseenalaistaa poikien idealismia ja naiivia maailmankuvaa. Raukoilla menee kieli keskelle suuta kun entisten kommunistimaiden kasvatit pistaa vahan realiteettia peliin.

hehehe :)
        Kiitän todella paljon tuosta kielikurssi-vinkistä! :)Vaikka luultavasti aion viihtyä pitempäänkin, eikun kaverien luo punkkaamaan tai hotelliin..

Tuosta kurdi-joutuu-ongelmiin-poliisin-kanssa puhun vaan suomalaisen kurdikaverini kertoman pohjalta(asunut istanbulissa). Sanoi että poliisi ottaa lähiöissä kurdeja muuten vaan kiinni ja vaatii maksamaan rahaa tai joutuu maijan kyytiin. Syyttä. Mutta kaverini isä olikin gerilla niin ehkä sillä oli osuutta asiaan :D

Pakko kysyä että miksi itse olet aikoinasi istanbuliin päätynyt?

"Kurdeja ei ulkonaolta voi erottaa turkkilaisista" niin mutten oo vielä ikinä tavannu kurdilaista joka kieltää juurensa kysyttäessä. Vaisusti saattaa tulla että "joo olen kurdi..." mutta kyllä ne sen aina myöntää. Vaikka pelkääkin reaktiota. Aika tyhmää muuten et heitä syrjitää.. :(

Niin, voisin muuten kertoa mitä lukion jälkeen olen ajatellut, noin vuoden olisi kiva kiertää maailmaa, Turkissa haluisin olla sen pisimmän ajan. Beirutiinkin (Libanoniin) halusin, mutta ymmärrettävistä syistä tuskin pääsen sinne. Libyakin olisi kiinnostanut, mutten jaksa enää sitä paperihässäkkää. Muita kiinnostavia maita en o vielä bongannu, vinkkejä? :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      104
      3404
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      88
      3083
    3. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      20
      1943
    4. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      69
      1906
    5. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      38
      1877
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      21
      1741
    7. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1697
    8. Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!

Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi
      Tv-sarjat
      34
      1449
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1349
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1337
    Aihe