Luin eräästä nettikeskustelusta, että Moto Guzzin uusin Norge malli olisi ketjuvetoinen. Tietoa pidettiin aika varmana, vaikka joku sitä epäilikin. Näinkö kävi, kun Moto Guzzi siirtyi Aprilian omistukseen.
Moto Guzzin Norge
55
5236
Vastaukset
- ca.r.c
Olisiko kyseessä Suomi24:n moottoripyörät-palsta ja sieltä Muut merkit...
Ei käynyt mitenkään vaan kyseinen huhu on ns. paskapuhetta. Asian voi tarkistaa kuka tahansa maahantuojalta. Puhelinnumero löytyy yrityken www-sivuilta.
Valmistajan sivuilta löytyy seuraava tieto:
The engine transmits its power to the rear wheel through Moto Guzzi’s patented CA.R.C. compact reactive shaft drive system. This advanced drive system is integrated in the aluminium alloy swingarm and delivers a consistently smooth, precise response, without the jerks typical of conventional drives. All signs of anti-shaft effect have been eliminated. - Pyykkilautaotsa
Mikä siinä Guzzin kardaanivedossa niin kismittää, että siitä pitää avata kaikenmaailman viestiketjuja, joissa väitetään kangen muutuvan ketjuksi.
Se on nokka-akseli mikä kustissa ketjulla pyörii.(paitti centaurossa) - yksi vaikuttava seikka
Viimeinen ketjuvetoinen Moto Guzzi on tehty joskus 50-luvulla. Norge on kardaanivetoinen. Ja Aprilia ei enää omista Guzzia! Moto Italia on perustettu kohta 25v sitten, sieltä saatte oikeaa tietoa. Eli kuten jo sanoin menkää Piikkiöön katsomaan! Liike aukeaa kymmeneltä, kuten aina, arkisin on auki kuuteen, ja lauantaisin kahteen, näin kesänäkin. Siellä saa sitä Norgea katsella niin paljon, että varmasti sen jälkeen tietää sen verran, että voi tänne tulla kirjoittelemaan jotain, minkä ei enää tarvitse olla keksittyä!
- ketjuvetoinenkin
Kyllä ketjuvedollakin toisaalta onkin omat etunsakin. Monet kardaanivetoiset moottoripyörätkin ovat herkkiäkin särkymäänkin ja se on pitkällä matkalla aina riskikin. Ei siis ihme, jos kardaanivetoisen moottoripyörän valmistaja siirtyykin ketjuunkin taikka hihnaankin. Myös BMW:n 800 mallissa on näin tehtykin. Sitä paitsi uudet silikoonipitoiset ketjuvoiteluaineetkin nostavat ketjun käyttöikääkin jopa kymmenillä tuhansilla kilometreilläkin.
- Turo--Inkeri
kardaani on kyllä ehdoton ykkönen. Ketjuvedon kanssa saa käkkiä kädet rasvassa, ja säätää tiukkuutta. Hihnaveto vasta onkin altis vaurioille; hiekkatiellä pari kiveä sopivasti väliin, ja poks, se on entinen. Nykyiset kardaanit ovat huoltovapaita ja kestäviä, ja niiden lisämassan aiheuttama pikku ´haitta´ ei matkapyörässä ja matka-ajossa tunnu.
- TimoStone
>Monet kardaanivetoiset moottoripyörätkin ovat herkkiäkin särkymäänkin...<
Kerropas ihan omiin kokemuksiin perustuen, millä perusteella kardaanivetoiset pyörät särkyvät herkästi! Ja onkos se kardaanin vika, jos vaikka keppivetoinen jaappanilainen pyörä särkyy jostain kohdasta?
Jos puhutaan pelkästään kardaanista, niin se on paljon huolettomampi ja varmempi, kuin ketjut. Toki vaatii huolenpitoa sekin, mutta ihan toiseen tyyliin, kuin ketjut. Olen kolmena viime suvena ajellut kardaanipyörällä yli 40´000 km ilman mitään ongelmia.
Mikä tahansa pörisevä ja pyörivä vekotin voi mennä rikki ja toisaalta jokaista pitää myös pitää kunnossa ja huoltaa. Myös kardaania. - ukkeli
TimoStone kirjoitti:
>Monet kardaanivetoiset moottoripyörätkin ovat herkkiäkin särkymäänkin...<
Kerropas ihan omiin kokemuksiin perustuen, millä perusteella kardaanivetoiset pyörät särkyvät herkästi! Ja onkos se kardaanin vika, jos vaikka keppivetoinen jaappanilainen pyörä särkyy jostain kohdasta?
Jos puhutaan pelkästään kardaanista, niin se on paljon huolettomampi ja varmempi, kuin ketjut. Toki vaatii huolenpitoa sekin, mutta ihan toiseen tyyliin, kuin ketjut. Olen kolmena viime suvena ajellut kardaanipyörällä yli 40´000 km ilman mitään ongelmia.
Mikä tahansa pörisevä ja pyörivä vekotin voi mennä rikki ja toisaalta jokaista pitää myös pitää kunnossa ja huoltaa. Myös kardaania.Mun kardaanivetoisella on nyt ajettu 40000 km (vain), eikä sille ole tehty muuta kun yhden kerran vaihdettu öljyt. Monetko ketjut, ketjupyörät, rasvaukset ja pyörän pesut on jäänyt tekemättä, enpä tiedä? Pisimmät matkat on ollut 1600 km/24 tunnissa. Vaikea olla kehumatta kardaania!
- Wilhelmina_kivi
Jos kardaaniveto olisi niin hyvä kuin mitä täällä uhotaan niin kaikissa moottoripyörissä olisi keppiveto. Nythän sitä laitetaan vain ns. pappamalleihin sellaisille motoristeille jotka eivät osaa nauttia moottoripyörän ajamisesta vaan pomppivasta perästä.
- Gusti
ukkeli kirjoitti:
Mun kardaanivetoisella on nyt ajettu 40000 km (vain), eikä sille ole tehty muuta kun yhden kerran vaihdettu öljyt. Monetko ketjut, ketjupyörät, rasvaukset ja pyörän pesut on jäänyt tekemättä, enpä tiedä? Pisimmät matkat on ollut 1600 km/24 tunnissa. Vaikea olla kehumatta kardaania!
Vain 40 000km, itse pörrännyt nyt 147 876km mun vanhalla Le Mansilla, eikä mitään häikkää kuin stefan vaihto noin 60 000km kohdalla. Mutta uskotaan "inssiä" ketjut ja remmit on tuhat kertaa kestävämpiä. ;)
- Maisteri
Vai on ketjuvedollansakin etunsakin, sekin hyväkin asiakin onkin.Kartaanivetoisetkin ovatkin aikasten surkeitakin, ainakinkin pitkilläkin matkoillakin, kun ei tarvitsekaan rasvatakin kokokin ajankin. Eihän sitäkin kestäkin kun ei rasvaamaankin joudukin,,, vittu,, eihän tästä tule hevonvittuakaan, mitenkuten sulle kirjottaakin yrittääkin että sinäkin ymmärrätkin, tiplomikin inssikinkin kunkin oletkinjaoikeensiirtyykinketjuunkinniikintapahtuukinkummakinjuttukinonkinkuneiharleykinolekinaloittanutkinkartaanipyöränkintekemistä,,,blaah,,kin.
- Epätietoinen Hämeestä
Mielenkiintoinen pyörä kieltämättä tuo Norge. Ihmetystä herättää se, että maahantujoa sivuillaan mainostaa että kalleimmassa Norgessa on sähköinen keskituki. Guzzin sivuilta tätä tietoa en löytänyt. Kumpi on oikeassa? Tosiasia on, että tietoa tästä Norgesta on tullut jo pitkän aikaa, vaan koska tulevat ensimmäiset mallit Suomeen? Vai joko löytyy koeajopyörä?
- häiriöaltis
Itse luottaisin enemmän vanhaan mekaaniseen keskitukeen. Onhan selvää, että siellä missä sähköä kulkee on myös suurempi mahdollisuus kaikenlaisille häiriöille eikä ole mahdotonta, että tuolllainen sähköinen tuki lopettaa toimintansa jossain vaiheessa. Gardaani on samoin häiriöalttiimpi kuin vanha ja luotettavaksi todettu kettinkiveto. Sitä paitsi kettinkiä saa liikkeestä kuin liikkeestä mutta gardaanin joutuu aina tilaamaan erikoisliikkeestä ja se maksaa maltaita!
- Turo--Inkeri
häiriöaltis kirjoitti:
Itse luottaisin enemmän vanhaan mekaaniseen keskitukeen. Onhan selvää, että siellä missä sähköä kulkee on myös suurempi mahdollisuus kaikenlaisille häiriöille eikä ole mahdotonta, että tuolllainen sähköinen tuki lopettaa toimintansa jossain vaiheessa. Gardaani on samoin häiriöalttiimpi kuin vanha ja luotettavaksi todettu kettinkiveto. Sitä paitsi kettinkiä saa liikkeestä kuin liikkeestä mutta gardaanin joutuu aina tilaamaan erikoisliikkeestä ja se maksaa maltaita!
näissä nykyvehkeissä ole tuota elektroniikkaa enää juurikaan käytössä. Taitavat parin vuoden sisällä muuttua kokonaan mekaanisiksi ja kaasarivehkeiksi.. tai sitten tulee häkäpöntöt voimanlähteiksi, se kun on varmaa ja koeteltua "teknologiaa"!
Kerroppa, minkä vehkeen Kardaanissa (ei Gardaanissa) on häiriöalttiutta, ja miten se ilmenee??
Ja ihan vaan tietoiskuna: nykyisin esim. bemarilla ja guzzilla on käytännössä huoltovapaat Kardaanit, niistä pitää lähinnä tarkastaa peräöjyn määrä tietyin useamman tonnin välein.. taikka jos oikein muistan, niin bemussa ei tarvitse tehdä enää sitäkään. Kardaanikin voi joskus tulla tiensä päähän, ts. tulla remontintarvetta, mutta siinä vaiheessa on ketjuvetoiseen vaihdettu jo niin monet kettingit, että ne ovat maksaneet enemmän. - yksi vaikuttava seikka
Kuten jo kerroin, ensimmäiset Norget tulivat Suomeen viime torstaina. Vaikka niitä meni asiakkaillekin, niin pari jäi koeajokeiksi. Eli Piikkiön Moto Italiassa niitä voi mennä koeajamaan. PS. jos joku kävi viime torstaina Moto Italiassa, ja nyt tahtoo tästäkin vänkätä vastaan, niin näytille Norget tuli vasta perjantaina.
- häiriöaltis
Turo--Inkeri kirjoitti:
näissä nykyvehkeissä ole tuota elektroniikkaa enää juurikaan käytössä. Taitavat parin vuoden sisällä muuttua kokonaan mekaanisiksi ja kaasarivehkeiksi.. tai sitten tulee häkäpöntöt voimanlähteiksi, se kun on varmaa ja koeteltua "teknologiaa"!
Kerroppa, minkä vehkeen Kardaanissa (ei Gardaanissa) on häiriöalttiutta, ja miten se ilmenee??
Ja ihan vaan tietoiskuna: nykyisin esim. bemarilla ja guzzilla on käytännössä huoltovapaat Kardaanit, niistä pitää lähinnä tarkastaa peräöjyn määrä tietyin useamman tonnin välein.. taikka jos oikein muistan, niin bemussa ei tarvitse tehdä enää sitäkään. Kardaanikin voi joskus tulla tiensä päähän, ts. tulla remontintarvetta, mutta siinä vaiheessa on ketjuvetoiseen vaihdettu jo niin monet kettingit, että ne ovat maksaneet enemmän.Kardaanihan on ainakin kaikkiin bemareihin vaihdettava 30000km välein ja maksaa muutaman tonnin. perä kestää n.50000km, sitten sen remontoiminen maksaa n.3000€. Kyllä ketjuveto on kaikinpuolin helpompi, kestävämpi, halvempi ja parempi ratkaisu.
- das GS
häiriöaltis kirjoitti:
Kardaanihan on ainakin kaikkiin bemareihin vaihdettava 30000km välein ja maksaa muutaman tonnin. perä kestää n.50000km, sitten sen remontoiminen maksaa n.3000€. Kyllä ketjuveto on kaikinpuolin helpompi, kestävämpi, halvempi ja parempi ratkaisu.
potaskaa on väittämäsi, niin kilometrien kuin varaosahintojen osaltakin...ainoa asia missä ketju lyö kardaanin on sen keveys ja pienempi tehon häviö voimansiirrossa. Oikeassa elämässä näillä asioilla ei ole kovin paljon merkitystä. Radalla asia on toisin.
- Turo--Inkeri
häiriöaltis kirjoitti:
Kardaanihan on ainakin kaikkiin bemareihin vaihdettava 30000km välein ja maksaa muutaman tonnin. perä kestää n.50000km, sitten sen remontoiminen maksaa n.3000€. Kyllä ketjuveto on kaikinpuolin helpompi, kestävämpi, halvempi ja parempi ratkaisu.
eli aivan täyttä PASKAA.
Kerroppas nyt yksikin Bemari-malli, jonka kardaanin "vaihtoväli" on 30000km?! Ja samalla voit kertoa sen bemun, jonka perä kestää 50t ja joka maksaa 3000 euroa.
Ja ketjuveto = helpompi??? Kuule salli minun nyt nauraa - täällähän ei taas kerran tiedetä pyöristä höykäsen pölähtävää! Otas legopalikat vaan kouraan kunnes ikää on edes piikkikorttiin. - TimoStone
häiriöaltis kirjoitti:
Kardaanihan on ainakin kaikkiin bemareihin vaihdettava 30000km välein ja maksaa muutaman tonnin. perä kestää n.50000km, sitten sen remontoiminen maksaa n.3000€. Kyllä ketjuveto on kaikinpuolin helpompi, kestävämpi, halvempi ja parempi ratkaisu.
Niin kauan, kun et pysty asiaasi todistamaan, puhut täyttä potaskaa.
Jos tahallasi, niin valehtelet, jos tietämättäsi, niin lopeta ja ota selvää. - Gusti
häiriöaltis kirjoitti:
Kardaanihan on ainakin kaikkiin bemareihin vaihdettava 30000km välein ja maksaa muutaman tonnin. perä kestää n.50000km, sitten sen remontoiminen maksaa n.3000€. Kyllä ketjuveto on kaikinpuolin helpompi, kestävämpi, halvempi ja parempi ratkaisu.
Nyt oot tainnu lyödä pääs pahemman kerran joskus pienenä, mikä ei voi olla niin kauheen kauan sitten. Mistä helvetin opuksesta sä tollasta oot lukenut? Et mistään. Mutta pipiin päähän tulee kummia oivalluksia. Sun pitäs varmaan lopettaa tällaset pohtimiset ihan kokonaan. Mutta minkäs teet kaikki mikä pyörii, on kivaa, vai mitä. ;)
- Illus
Kardaanin pulma on mm. se, että sen pyörintänopeus on aivan tavaton. Kardaanin päässä oleva oleva vipstaaki joutuu kovaan kierteeseen ottaen huomioonsen koon. Tältä osin vaikuttaisi, että se vaatii aivan erikoisvoitelua, ettei menisi hetikohta särki. Minusta ketju vaikuttaa jotenkin turvalliselta ja tutulta vaihtoehdolta. Siksi luulen, että moottoripyörämaailmassa ollaankin palaamassa ketjuvetoon, niin kuin tästäkin keskustelusta käy ilmi
- Turo--Inkeri
minkä mp-korjaajien maailma sinussa menettääkään!! Onpa taas kerran saanut hämmästellä tätä tietämyksen tasoa täällä.
Seuraavan kerran kun on jotain onkkelmaa pyörän kanssa, tiedän ainakin mistä löytyy tietoa! - luotettavampi!
Turo--Inkeri kirjoitti:
minkä mp-korjaajien maailma sinussa menettääkään!! Onpa taas kerran saanut hämmästellä tätä tietämyksen tasoa täällä.
Seuraavan kerran kun on jotain onkkelmaa pyörän kanssa, tiedän ainakin mistä löytyy tietoa!Se sinunkin on kuitenkin myönnettävä, että kettinkiveto on luotettavampi. Kardaanissa on pakko ollut laittaa kaikenmaailman epäluonnollisia ja kummallisissa asennoissa olevia vipstaakeja ja hantaakeja. Siksi, että moottoripyörään ei kuulu joku kumma ja keinotekoinen kardaani vaan kunnon ja edullinen kettinkiveto.
- Turo--Inkeri
luotettavampi! kirjoitti:
Se sinunkin on kuitenkin myönnettävä, että kettinkiveto on luotettavampi. Kardaanissa on pakko ollut laittaa kaikenmaailman epäluonnollisia ja kummallisissa asennoissa olevia vipstaakeja ja hantaakeja. Siksi, että moottoripyörään ei kuulu joku kumma ja keinotekoinen kardaani vaan kunnon ja edullinen kettinkiveto.
mutta ketju tarvitsee huoltoa (=säätöä ja rasvausta) moninkerroin enemmän ja useammin kuin kardaani. Ja nykyset kardaanit kestävät monta kertaa ketjua pidempään. Ainoa paikka, missä ketju voi oikeasti olla perusteltu, on sporttipyörä tai kilpapyörä, koska kardaanissa on enemmän massaa. Kardaanin aiheuttamat heilahdukset ja ´hissi-ilmiö´ on nykyisistä myös käytännössä eliminoitu.
Jospas nyt ei sentään aivan itsestäänselvyyksistä aleta inttämään. - Intän minkä intän
Turo--Inkeri kirjoitti:
mutta ketju tarvitsee huoltoa (=säätöä ja rasvausta) moninkerroin enemmän ja useammin kuin kardaani. Ja nykyset kardaanit kestävät monta kertaa ketjua pidempään. Ainoa paikka, missä ketju voi oikeasti olla perusteltu, on sporttipyörä tai kilpapyörä, koska kardaanissa on enemmän massaa. Kardaanin aiheuttamat heilahdukset ja ´hissi-ilmiö´ on nykyisistä myös käytännössä eliminoitu.
Jospas nyt ei sentään aivan itsestäänselvyyksistä aleta inttämään.Veteraani-inttäjänä urpå-elmerin olisi kyllä syytä tietää, milloin luovuttaa. En tiedä oletko saanut lapsena vain venäläisiä leluja tai pehmeitä paketteja, mutta jossain vaiheessa sinunkin tulisi kasvaa aikuiseksi.
- Turo--Inkeri
Intän minkä intän kirjoitti:
Veteraani-inttäjänä urpå-elmerin olisi kyllä syytä tietää, milloin luovuttaa. En tiedä oletko saanut lapsena vain venäläisiä leluja tai pehmeitä paketteja, mutta jossain vaiheessa sinunkin tulisi kasvaa aikuiseksi.
kun tämä asia nyt sattuu olemaan justiinsa eikä melkein sillä lailla kun sanoin. Jos sattuu omaamaan edes hataran alkeelliset perustiedot moottoripyörien tekniikasta, niin ei ala väittämään ketjuvetoa "helppohuoltoisemmaksi" kuin kardaania, koska se ei yksinkertaisesti ole totta. Jutut kardaanien hajoamisalttiudesta ovat niinikään täyttä sontaa, ainakin jos puhutaan nykypyörien kardaaneista (kuten vissiin puhutaan nykyisistä ketjuistakin).
Joten, pankaapas laittaen jotain faktaa kehiin, tai STFU. - Olen mies!
Turo--Inkeri kirjoitti:
mutta ketju tarvitsee huoltoa (=säätöä ja rasvausta) moninkerroin enemmän ja useammin kuin kardaani. Ja nykyset kardaanit kestävät monta kertaa ketjua pidempään. Ainoa paikka, missä ketju voi oikeasti olla perusteltu, on sporttipyörä tai kilpapyörä, koska kardaanissa on enemmän massaa. Kardaanin aiheuttamat heilahdukset ja ´hissi-ilmiö´ on nykyisistä myös käytännössä eliminoitu.
Jospas nyt ei sentään aivan itsestäänselvyyksistä aleta inttämään.Kettinkiveto on kumminkin miehekkäämpi! Sitä et voi kaksineuvoisena mennä kiistämään! Eikä siitä voi inttää sillä se on tosi!
- ...käsittämätöntä
Turo--Inkeri kirjoitti:
kun tämä asia nyt sattuu olemaan justiinsa eikä melkein sillä lailla kun sanoin. Jos sattuu omaamaan edes hataran alkeelliset perustiedot moottoripyörien tekniikasta, niin ei ala väittämään ketjuvetoa "helppohuoltoisemmaksi" kuin kardaania, koska se ei yksinkertaisesti ole totta. Jutut kardaanien hajoamisalttiudesta ovat niinikään täyttä sontaa, ainakin jos puhutaan nykypyörien kardaaneista (kuten vissiin puhutaan nykyisistä ketjuistakin).
Joten, pankaapas laittaen jotain faktaa kehiin, tai STFU.Voi vittu kun voivat olla ihmiset tyhmiä, ei voi muuta sanoa. Yksi puhuu asiaa, ja teinipojat pornonkatselun ja runkkailun lomassa keksivät älyvapaita vastaväitteitä.
- vastaväitteitä
...käsittämätöntä kirjoitti:
Voi vittu kun voivat olla ihmiset tyhmiä, ei voi muuta sanoa. Yksi puhuu asiaa, ja teinipojat pornonkatselun ja runkkailun lomassa keksivät älyvapaita vastaväitteitä.
Kyllä gardaanin puolesta tai vastaan voi olla. Sillä: suurin osa maailman moottoripyöristä on ilman gardaania ja toimivat hyvin. Mitä ei aina voi sanoa gardaanista, mikä on tullut todistettua jo tässäkin keskustelussa. Sitä paitsi: tottahan on, että gardaani on paljon monimutkallisempi kuin kettinkiveto. Olen itsekin hieman perillä asioista. Sillä olen diploomi insinööri. Vaikkakin vähän toiselta linjalta.
- Turo--Inkeri
vastaväitteitä kirjoitti:
Kyllä gardaanin puolesta tai vastaan voi olla. Sillä: suurin osa maailman moottoripyöristä on ilman gardaania ja toimivat hyvin. Mitä ei aina voi sanoa gardaanista, mikä on tullut todistettua jo tässäkin keskustelussa. Sitä paitsi: tottahan on, että gardaani on paljon monimutkallisempi kuin kettinkiveto. Olen itsekin hieman perillä asioista. Sillä olen diploomi insinööri. Vaikkakin vähän toiselta linjalta.
haistelu-linjaltako sinä olet diploomi insinööri?? Tekninen tietämyksesi ainakin on aivan maisteritasoa... todella voisi sanoa, että olet HIEMAN perillä asioista. "Monimutkallisempi"-kas siinähän aivan uusi sana kieltämme rikastuttamaan!
- Turo--Inkeri
Olen mies! kirjoitti:
Kettinkiveto on kumminkin miehekkäämpi! Sitä et voi kaksineuvoisena mennä kiistämään! Eikä siitä voi inttää sillä se on tosi!
se vaan tuo KEPPIveto on ehdottomasti "miehekkäämpi" ratkaisu - tästäkään ei ole pienintäkään epäselvää. Ketjuveto on siihen verrattuna vähintäänkin feminiini ratkaisu!
- !!!
vastaväitteitä kirjoitti:
Kyllä gardaanin puolesta tai vastaan voi olla. Sillä: suurin osa maailman moottoripyöristä on ilman gardaania ja toimivat hyvin. Mitä ei aina voi sanoa gardaanista, mikä on tullut todistettua jo tässäkin keskustelussa. Sitä paitsi: tottahan on, että gardaani on paljon monimutkallisempi kuin kettinkiveto. Olen itsekin hieman perillä asioista. Sillä olen diploomi insinööri. Vaikkakin vähän toiselta linjalta.
Voin väittää, että 100% maailman moottoripyöristä on ilman tätä "gardaania", mitä se sitten tarkoittaakaan.
Kaipa typerän nettiprovoilun alaltakin valmistuu nykyisin diplomi-insinöörejä, vai pitäisikö sanoa "diploomi insinöörejä", kuten kirjoitustaidoton teinipoitsumme itse. - Diploomi insinööri
!!! kirjoitti:
Voin väittää, että 100% maailman moottoripyöristä on ilman tätä "gardaania", mitä se sitten tarkoittaakaan.
Kaipa typerän nettiprovoilun alaltakin valmistuu nykyisin diplomi-insinöörejä, vai pitäisikö sanoa "diploomi insinöörejä", kuten kirjoitustaidoton teinipoitsumme itse.Tietämyksellisessä tasossani ei ole puuteita. Sillä nämä gardaaniin liittyvät asiat ovat vallankin mieltymyksellisiä eikä, tietämykseen liittyviä. Joku tykkää siitä, että pyörää pyörittää monimutkallinen tango omituisissa asennoissa vipstaaki päässä. Sen sijaan. Että asialla olisi luotettava ja yksinkertainen kettingi. Kettingejä saa melkein mistä tahansa ja halpoja aina ovat. Ja nykyään kestäviä. Koska ovat rakennettu kovakromista ja molypdeenistä. Ne eivät juurikaan kulu saatikka rahisevat.
- Turo--Inkeri
Diploomi insinööri kirjoitti:
Tietämyksellisessä tasossani ei ole puuteita. Sillä nämä gardaaniin liittyvät asiat ovat vallankin mieltymyksellisiä eikä, tietämykseen liittyviä. Joku tykkää siitä, että pyörää pyörittää monimutkallinen tango omituisissa asennoissa vipstaaki päässä. Sen sijaan. Että asialla olisi luotettava ja yksinkertainen kettingi. Kettingejä saa melkein mistä tahansa ja halpoja aina ovat. Ja nykyään kestäviä. Koska ovat rakennettu kovakromista ja molypdeenistä. Ne eivät juurikaan kulu saatikka rahisevat.
täytyy myöntää, että nyt ei meinannut pysyä tuolilla. Klassikko-ainesta. Kiitos:)!
- hehe!!!
Turo--Inkeri kirjoitti:
täytyy myöntää, että nyt ei meinannut pysyä tuolilla. Klassikko-ainesta. Kiitos:)!
Melko huvittavaa tekstiä tosiaan. Kun kaikki häiriköt olisivatkin yhtä hauskoja.
- Diploomi insinööri
hehe!!! kirjoitti:
Melko huvittavaa tekstiä tosiaan. Kun kaikki häiriköt olisivatkin yhtä hauskoja.
Voih. Näinkö kävi elikkä. Minun eriäväisyyteen perustuva pohdiskelevaisuuteni onkin gardaanikansan näkökulmallisuudesta tarkasteltuna häiriköisyydellistä. Mutta että kantaa siis otettaisiin perusteisiin, mutta voi ei! Gardaanikansa onkin jälleen osoittanut jähmeksillisyyttä
- Ei enää, ei enää!!
Diploomi insinööri kirjoitti:
Voih. Näinkö kävi elikkä. Minun eriäväisyyteen perustuva pohdiskelevaisuuteni onkin gardaanikansan näkökulmallisuudesta tarkasteltuna häiriköisyydellistä. Mutta että kantaa siis otettaisiin perusteisiin, mutta voi ei! Gardaanikansa onkin jälleen osoittanut jähmeksillisyyttä
Tuo huvittavuudellisuutesi on liikaa minut vatsalihaksistoni ketäväisyydellisyydelle!
- TimoStone
luotettavampi! kirjoitti:
Se sinunkin on kuitenkin myönnettävä, että kettinkiveto on luotettavampi. Kardaanissa on pakko ollut laittaa kaikenmaailman epäluonnollisia ja kummallisissa asennoissa olevia vipstaakeja ja hantaakeja. Siksi, että moottoripyörään ei kuulu joku kumma ja keinotekoinen kardaani vaan kunnon ja edullinen kettinkiveto.
Miten ihmeessä voit väittää, että kardaanissa on jotain epäluonnollisia vipstaakeja (vipu?) ja hantaakeja (kädensija?)ja lisäksi kummallisissa asennoissa? Kävin oikein pihalla tarkistamassa omasta pyörästäni, enkä noita havainnut - ainakaa kardaaniin liittyen.
Miksi autoissa ketjuveto hylättiin jo 60v sitten?
Miksi ketjuja on eri tyyppejä ja asioista käydään kovaa vääntöä mm. O-rengas vs. O-renkaaton, miten puhdistaa, miten rasvata, mitä rasvaa, kuinka usein. Miten estää rasvan roiskuminen ajossa, millä puhdistaa roikeiden tuhrimat vaatteet...
Noh...ymmärrän toki asiasi ytimen; Kunnon vedätys ja kas, keskustelu saa hauskoja piirteitä. Tässä onnistuit...;-)
Mitähän varten mp-kaupoissa myydään laservehkeitä, joilla saa ketjun linjattua? Ketjuhan on mielestäsi maailman yksinkertainen...Eikä sitä tarvitse kai linjata, kuin ketjun ja rattaiden vaihdon jälkeen? Siis viisi-kuusi kertaa kesässä... - TimoStone
vastaväitteitä kirjoitti:
Kyllä gardaanin puolesta tai vastaan voi olla. Sillä: suurin osa maailman moottoripyöristä on ilman gardaania ja toimivat hyvin. Mitä ei aina voi sanoa gardaanista, mikä on tullut todistettua jo tässäkin keskustelussa. Sitä paitsi: tottahan on, että gardaani on paljon monimutkallisempi kuin kettinkiveto. Olen itsekin hieman perillä asioista. Sillä olen diploomi insinööri. Vaikkakin vähän toiselta linjalta.
>>Mitä ei aina voi sanoa gardaanista, mikä on tullut todistettua jo tässäkin keskustelussa.
- Gusti
Diploomi insinööri kirjoitti:
Voih. Näinkö kävi elikkä. Minun eriäväisyyteen perustuva pohdiskelevaisuuteni onkin gardaanikansan näkökulmallisuudesta tarkasteltuna häiriköisyydellistä. Mutta että kantaa siis otettaisiin perusteisiin, mutta voi ei! Gardaanikansa onkin jälleen osoittanut jähmeksillisyyttä
Sorry,, mut mitä on "jähmeksillisyys?
- Gusti
Ei enää, ei enää!! kirjoitti:
Tuo huvittavuudellisuutesi on liikaa minut vatsalihaksistoni ketäväisyydellisyydelle!
Älä ala arvosteliaisuuttelemaan hänellisyydensä kirjoittelmallisuuksiaan. kaveri on sentään diplomimaissuudellinen insinöörimäisyys.
- Gusti
Turo--Inkeri kirjoitti:
haistelu-linjaltako sinä olet diploomi insinööri?? Tekninen tietämyksesi ainakin on aivan maisteritasoa... todella voisi sanoa, että olet HIEMAN perillä asioista. "Monimutkallisempi"-kas siinähän aivan uusi sana kieltämme rikastuttamaan!
:) voi vittu,, :) älä T-I provosoidu tän "inssin" sekoiluista,, vaikka mukavaahan tää on ollu lukea, kielioppi oikein korkeakoulu tasoa, ja väitteet kuitenkin liiterin tai paskahuussin takaa haettuja. Kaveri on suorittanut tutkinnon nilsiän öljyparonin kanssa kylän esson baarissa kolmen promillen kolmoskalja pöhnässä viiden viikon ankaran dokaamisen jälkeen. :)
- Yx vaan..
Minusta tästä keskustelusta ei ole käynyt ilmi muuta kuin että olet joko joku aivolataamon asiakas,, tai Mongolian aroilta karkuun päässyt pygmi. (Eihän pygmit siellä asu) *toimituksen huomautus* ;)
- Elmeri
Diploomi insinööri kirjoitti:
Tietämyksellisessä tasossani ei ole puuteita. Sillä nämä gardaaniin liittyvät asiat ovat vallankin mieltymyksellisiä eikä, tietämykseen liittyviä. Joku tykkää siitä, että pyörää pyörittää monimutkallinen tango omituisissa asennoissa vipstaaki päässä. Sen sijaan. Että asialla olisi luotettava ja yksinkertainen kettingi. Kettingejä saa melkein mistä tahansa ja halpoja aina ovat. Ja nykyään kestäviä. Koska ovat rakennettu kovakromista ja molypdeenistä. Ne eivät juurikaan kulu saatikka rahisevat.
Juu, huomattu on, että mieltymksellistä on kiinnostus kaikkeen pyörivään, enempi kuin tietämyksellisyys. Mitä monimutkaista on suorassa tangossa, jossa boorit päässä? Kuka perkeleen juntti sellasen hätäpäissään sorvaa vaikka kännissä. Monimutkaista voi sen sijaan sun mielees olla kulmavaihteet sun muut mitä systeemi usein tarvii, kardaanin olla kyseessä.
Hm,, tuli mieleen että ootkohan lukenut liikaa??
- Wilhelmina_kivi
Kaikkein huvittavinta on se että MG tuo näytille katetun Brevan jossa on kiinni laukkusarja ja puhuu siitä uutena mallina nimeltä Norge. Kaikkihan toki tietävät että uusi Norge tulee ketjuvetoisena ja Rotaxin koneella.
- TimoStone
Lisäksi malli on yksipaikkainen ja sitä ajetaan takapenkiltä. Peruutusvaihde on vakiona ja 47 l:n tankki. Etupyörä on 28" jotta sillä pääsee ojien yli helposti.
Lisävarusteena on kemiallinen WC ja laavakivigrilli. Grilliin sopiin polttoaineeksi vain moottoripetroli . Sitähän saa näppärästi Sortavalasta...Grillin sijaan saa turvekäyttöisen jääkaapin.
Ja jos ei käynnisty kolmannella yrittämällä, niin matkamittari kääntyy näyttämään lähimmän hevosmiehen puhelinnumeroa.
Kaikkein huvittavinta - suorastaan naurettavaa - on se, että eniten asiasta täällä meuhkaavat asiasta täysin tietämättömät, jotka perustavat tosiasiansa luuloihin ja epäilyksiin. Eivät kaiketi osaa kunnolla lukea tai eivät ymmärrä lukemaansa. - yksi vaikuttava seikka
Kun Norge nyt on tuotu Suomeen, niin miksi jaksaa tällaista paskaa jauhaa, kun voi itse mennä katsomaan. Californiasta tuli kyllä juhlamalli, jossa on laukut mukana. Mielestäni ne sopivatkin siihen aivan täydellisesti. Mutta se on makuasia.
Itse tykkään enempi nakupyöristä, mutta tää on kyllää komee!!!
http://pexi.mediterrum.com/photos/moto_guzzi_norge_1200/img_3388.html- TimoStone
No nythän selvisi mistä on ollut kysymys! Joopa joo. Siinähän on ihan selkeesti Rotaxin valmistama yksisylinterinen V-2 -kone ja ketjuvetokardaani.
Ja minä luulin sitä perinteiseksi Guzziksi...Olisi vaan pitänyt heti uskoa noita muita, jotka suureen ääneen kuuluttivat tietojaan ja totuutta. Voi minuä Epäilevää Einaria... - Turo--Inkeri
TimoStone kirjoitti:
No nythän selvisi mistä on ollut kysymys! Joopa joo. Siinähän on ihan selkeesti Rotaxin valmistama yksisylinterinen V-2 -kone ja ketjuvetokardaani.
Ja minä luulin sitä perinteiseksi Guzziksi...Olisi vaan pitänyt heti uskoa noita muita, jotka suureen ääneen kuuluttivat tietojaan ja totuutta. Voi minuä Epäilevää Einaria...juuu, nyt kun näin ekat kuvat Norgesta, pakko se on minunkin uskoa...
tuo ihan kardaanilta näyttävä onkin tosiasiassa koteloitu ketju! Ja nuo ylöspäin sojottavat sylinterinnäköiset ovat 1-pyttyisen Rotaxin ilmanottokidat!
Hevosmiesten Tietotoimiston uutisissa tulee varmaan lisätietoa tästä vallankumouksellisesta matkamallista... - Turo--Inkeri
ainakin kuvissa ja ainakin minun silmääni tämä 1-pyttyinen häkäpönttö-ketjuvetoGuzzi, kuin Honda Pannari, Jammu FJR tai (varsinkin!) BMW RT.. noo, ulkonäkö ei ole kaikki kaikessa.
- yksi vaikuttava seikka
Ikävä tai hyvä asia, Norge ei ole ketjuvetoinen. En ymmärrä miksi täytyy tällaisesta valehdella, kun kaikki sen voivat tarkistaa. Onnellisilta omistajilta voi asiaa kysyä, tai oikeasti käydä Moto Italiassa. Tietääkseni Norgea ei ole vielä muissa Moto Guzzia myyvissä liikkeissä. Kuinka vaikeaa näin yksinkertaisesta asiasta voi tehdä?
- Gusti
Vai oikeen kettinkit,, guzzissa?, kaikkee sitä täällä saa lukee ennenku silmät päästä putoo!
Se minkä mä koe-ajoin oli ainakin keppivetoinen.
Saattaa vanha sp vaihtua pian, muttei kettinki vehkeeseen. :)- vintake
jos ottaa veneestä ankkurikettinkiä puolen metrin pätkän, hitsailee sen lenkeistä selaseks jäykäks tököks ja asentelee veihelaatikon ja perän väliin niin onko pyörä ketju- vai kartaanivetonen ?
- Guzzisti
vintake kirjoitti:
jos ottaa veneestä ankkurikettinkiä puolen metrin pätkän, hitsailee sen lenkeistä selaseks jäykäks tököks ja asentelee veihelaatikon ja perän väliin niin onko pyörä ketju- vai kartaanivetonen ?
No katsopas! Täällähän tämä nuljake taas uikuttaa ja kyselee tyhmiä.
Eiks sulle oo resepti jo vaihdettu? Pyytäisit jotaa vahvempaa lääkitystä, hyvä mies. Onks sulta kartaani hukassa vai mikä siinä niin kiehtoo moisessa puikossa? Sattuu varmaan enempi ku vetelee kartaanilla sua päähän, ennenku ketjulla. - TimoStone
vintake kirjoitti:
jos ottaa veneestä ankkurikettinkiä puolen metrin pätkän, hitsailee sen lenkeistä selaseks jäykäks tököks ja asentelee veihelaatikon ja perän väliin niin onko pyörä ketju- vai kartaanivetonen ?
Paatista tulee ankkurikettingitön. Eikäs auta, vaikka se olisi hitsattu siihen paatin pohjaan viehelaatikon ja perän väliin. Tai liimattu...tai laminoitu...tai, no "Ota Hota, niin ei pakota!"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1075081Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453333Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503175Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4352391Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2461473Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121271- 761227
- 781221
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311178Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1261086