järkyttävät spermatulokset

muotovika

Kävin antamassa ennen juhannusta spermanäytteen ja sain tulokset kirjeessä viime perjantaina. Mun näyte oli tosi huono. Diagnoosina on teratozoospermia, vakava sellainen. Tutkimuksessa kävi ilmi, että mun siittiöistä vain 2 % on rakenteeltaan normaaleja! Suurimmalla osalla on epämuotoinen pää. Lausunnossa todetaan hedelmöittämiskykyni selvästi alentuneen. Onkohan tilanteeni täysin toivoton? Voiko siittiöiden muotoon jotenkin itse vaikuttaa. Sain ajan lääkärille elokuun alkuun, mutta olisi jo nyt mukava tietää.

38

27619

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuleva äiti

Mieheni sperma oli lähes yhtä huonoa vuosi sitten otetussa näytteessä. Huonon spermanäytteen takana oli kuitenkin muutamaa kuukautta ennen sairastettu pitkittynyt poskiontelontulehdus. Oletko mahdollisesti ollut sairaana viime aikoina? Myöhemmin mieheltäni otettiin uusi näyte ja se oli hieman parempi. En tiedä, voiko sperman laatuun vaikuttaa. Jotkut sanovat, että sinkki voisi auttaa.

Siittiön epämuotoinen pää vaikeuttaa hedelmöittymistä, mutta hoitokeinoja löytyy, esim. IVF-hoito. Meille tehtiin kyseinen hoito kerran viime talvena ja nyt on raskaus jo puolessa välissä, joten älä vaivu epätoivoon!

• muotovika

En ole ollut sairaana, joten sen piikkiin ei taida huonot tulokset mennä. Kuinka monta näytettä mieheltä muuten vaaditaan? Onko kaksi riittävä? Olisiko ne syytä tehdä eri laboratorioissa? Vielä yksi kysymys: Onko toi IVF ns. koeputkihedelmöitys?

• Tuleva äiti
        muotovika kirjoitti:

En ole ollut sairaana, joten sen piikkiin ei taida huonot tulokset mennä. Kuinka monta näytettä mieheltä muuten vaaditaan? Onko kaksi riittävä? Olisiko ne syytä tehdä eri laboratorioissa? Vielä yksi kysymys: Onko toi IVF ns. koeputkihedelmöitys?

Mieheltäni otettiin vain yksi näyte, mutta voit toki antaa näytteen toisessakin laboratoriossa, jos haluat tuloksen varmistaa. Eihän siitä haittaakaan ole. Mieheni kohdalla sperman laadun huomattiin parantuneen IVF-hoidon (eli juuri sen koeputkihedelmöityksen) yhteydessä.

Hoitomuotona IVF oli mielestäni "helppo" ja kivuton. Hoitokerta kesti n.kuukauden lääkityksineen. Epämuotoisen siittiönhän voi olla vaikea päästä munasolun sisään ja jos se ei onnistu IVF-hoidossa, siirrytään ICSI-hoitoon. Se on samanlainen kuin IVF, mutta siinä yksittäinen siittiö laitetaan laboratoriossa munasolun sisään. Joten hoitokeinoja kyllä löytyy. Itse olin helpottunut, kun selvisi, että meidän lapsettomuus johtui sperman epämuotoisuudesta. Vaikeampiakin syitä lapsettomuuteen voi olla.

• muotovika
        Tuleva äiti kirjoitti:

Mieheltäni otettiin vain yksi näyte, mutta voit toki antaa näytteen toisessakin laboratoriossa, jos haluat tuloksen varmistaa. Eihän siitä haittaakaan ole. Mieheni kohdalla sperman laadun huomattiin parantuneen IVF-hoidon (eli juuri sen koeputkihedelmöityksen) yhteydessä.

Hoitomuotona IVF oli mielestäni "helppo" ja kivuton. Hoitokerta kesti n.kuukauden lääkityksineen. Epämuotoisen siittiönhän voi olla vaikea päästä munasolun sisään ja jos se ei onnistu IVF-hoidossa, siirrytään ICSI-hoitoon. Se on samanlainen kuin IVF, mutta siinä yksittäinen siittiö laitetaan laboratoriossa munasolun sisään. Joten hoitokeinoja kyllä löytyy. Itse olin helpottunut, kun selvisi, että meidän lapsettomuus johtui sperman epämuotoisuudesta. Vaikeampiakin syitä lapsettomuuteen voi olla.

Lohdullista kuultavaa, että tilanteeseeni saattaa löytyä hoitokeinoja unettoman yön jälkeen. Haluan kyllä ehdottomasti myös sen toisen näytteen.Mun on vaikea oikeastaan uskoa, että spermani laatu on todetun kaltainen. Olen aina liikkunut paljon ja viinan kanssa en ole örveltänyt kohtuuttomasti. Olen tottunut hoitamaan hommat aina "miehekkäästi". Tuntuu aika rankalta, että nyt tässä tilanteessa mun miehinen suorituskyky ei ehkä riittäkään. Tuloksia en vielä ole uskaltanut vaimolle kertoa.

• Tuleva äiti
        muotovika kirjoitti:

Lohdullista kuultavaa, että tilanteeseeni saattaa löytyä hoitokeinoja unettoman yön jälkeen. Haluan kyllä ehdottomasti myös sen toisen näytteen.Mun on vaikea oikeastaan uskoa, että spermani laatu on todetun kaltainen. Olen aina liikkunut paljon ja viinan kanssa en ole örveltänyt kohtuuttomasti. Olen tottunut hoitamaan hommat aina "miehekkäästi". Tuntuu aika rankalta, että nyt tässä tilanteessa mun miehinen suorituskyky ei ehkä riittäkään. Tuloksia en vielä ole uskaltanut vaimolle kertoa.

Viime vuonna, kun lapsettomuushoidot tulivat meillä ajankohtaiseksi, etsimme paljon asiasta tietoa. Miehellänikin on normaalit terveet elämäntavat ja hän on hyvin urheilullinen. Luin jostakin, että miesten spermanlaatuun vaikuttaa myös ilmansaasteet jne. -ylipäätänsä miesten spermanlaatu on heikompaa nykyään kuin on ollut aiemmin. Älä siis etsi itsestäsi suotta syitä.

Älä haudo asiaa yksinäsi vaan puhu vaimosi kanssa. Epämuodostuneet siittiöt eivät ole tuomiopäätös lapsettomuudesta. Saattaa olla, että tarvitsette kuitenkin lääketieteellistä apua ja sitä on Suomessa saatavilla. Ja kuten jo aiemmin kirjoitin, me koimme hoidot hyvin positiivisena asiana (meitä hoidettiin Tampereella TAYS:ssa). Prosessi ei ollut millään tavalla epämielyttävä ja se lähensi meitä hyvin paljon. Nyt tulos potkii kovasti kohdussani ja tuleva isä odottelee, että hänkin jo tuntisi ensimmäiset potkut mahan päälle.

Käy katsomassa tästä osoitteesta lisää tietoa hoidoista: http://www.lapsettomuus.com/. Tietoa saa toki muualtakin, mutta tuosta sivustosta on tehty myös lehtinen, joka annettiin meille sairaalasta mukaan. Joten luulisin, että kyseisen sivuston tietoa on oikeaksi katsottua.

• muotovika
        Tuleva äiti kirjoitti:

Viime vuonna, kun lapsettomuushoidot tulivat meillä ajankohtaiseksi, etsimme paljon asiasta tietoa. Miehellänikin on normaalit terveet elämäntavat ja hän on hyvin urheilullinen. Luin jostakin, että miesten spermanlaatuun vaikuttaa myös ilmansaasteet jne. -ylipäätänsä miesten spermanlaatu on heikompaa nykyään kuin on ollut aiemmin. Älä siis etsi itsestäsi suotta syitä.

Älä haudo asiaa yksinäsi vaan puhu vaimosi kanssa. Epämuodostuneet siittiöt eivät ole tuomiopäätös lapsettomuudesta. Saattaa olla, että tarvitsette kuitenkin lääketieteellistä apua ja sitä on Suomessa saatavilla. Ja kuten jo aiemmin kirjoitin, me koimme hoidot hyvin positiivisena asiana (meitä hoidettiin Tampereella TAYS:ssa). Prosessi ei ollut millään tavalla epämielyttävä ja se lähensi meitä hyvin paljon. Nyt tulos potkii kovasti kohdussani ja tuleva isä odottelee, että hänkin jo tuntisi ensimmäiset potkut mahan päälle.

Käy katsomassa tästä osoitteesta lisää tietoa hoidoista: http://www.lapsettomuus.com/. Tietoa saa toki muualtakin, mutta tuosta sivustosta on tehty myös lehtinen, joka annettiin meille sairaalasta mukaan. Joten luulisin, että kyseisen sivuston tietoa on oikeaksi katsottua.

Onnittelut sinulle ja sinun miehellesi tulevasta lapsesta! Hienoa, että hoidot tepsii! Ehkä tilanteeni ei siis ole toivoton. Antaa hiukan rohkaisua kertoa spermanäytteeni tuloksista vaimolle. Vähän tietysti surullista kuultavaa, että meidän nuorten miesten hedelmällisyys heikkenee siis ilmeisesti ylipäätään. Milloinkahan asiaan aletaan puuttua ja ongelmaa tutkia? Kiitti sulle jokatapauksessa, on jo vähän parempi olo, vaikka miehinen itsetunto vähän koliseekin.

• Projektinvetäjä
        muotovika kirjoitti:

Pakko puuttua tähän keskusteluun sen verran, että eihän sinun miehekkyytesi laatua mitata sperman laadulla!!!!!
        Suorituskyky ei vaikuta millään tavalla spermaan ja päinvastoin. Meillä oli vikaa molemmissa ja miehellä miltei sama tilanne kuin sinulla. Ja miehekkäämpää miestä saa hakea.
        Mikäli vaimosi sinua rakastaa -ja näin uskon ja toivon-, niin keskinäisen rakkautenne luulisi kantavan teitä yhteisen koitoksen yli ja saatte kaipaamanne perheenlisän tavalla tai toisella.
        Onhan myös spontaani raskaus mahdollinen.

Tsemppiä ja onnea tulevaisuuteenne!

• muotovika
        Projektinvetäjä kirjoitti:

Pakko puuttua tähän keskusteluun sen verran, että eihän sinun miehekkyytesi laatua mitata sperman laadulla!!!!!
        Suorituskyky ei vaikuta millään tavalla spermaan ja päinvastoin. Meillä oli vikaa molemmissa ja miehellä miltei sama tilanne kuin sinulla. Ja miehekkäämpää miestä saa hakea.
        Mikäli vaimosi sinua rakastaa -ja näin uskon ja toivon-, niin keskinäisen rakkautenne luulisi kantavan teitä yhteisen koitoksen yli ja saatte kaipaamanne perheenlisän tavalla tai toisella.
        Onhan myös spontaani raskaus mahdollinen.

Tsemppiä ja onnea tulevaisuuteenne!

Näin varmaan on mitä sanot, mutta vähän tässä on olo kuin puulla päähän lyödyllä. Asennetta omaan miehisyyteen on nyt varmaan pakko alkaa korjata ja olla ajattelematta asiaa niin kovin suorituskeskeisesti. Siihen on vaan niin tottunut, että pärjää ja saa aikaan. Nyt kun tulee seisake, niin ei osaa oikein suhtautua. Ymmärrän kyllä, että asia täytyy nyt vaimon kanssa ottaa esille, eikä jäädä tätä yksin hautomaan. Toivon ja itseasiassa kyllä luotan, että keskinäinen suhteemme varmaan tästä jollakin tavalla selviää. Oli tosi vapauttavaa lukea viestisi!

• Projektinvetäjä
        muotovika kirjoitti:

Näin varmaan on mitä sanot, mutta vähän tässä on olo kuin puulla päähän lyödyllä. Asennetta omaan miehisyyteen on nyt varmaan pakko alkaa korjata ja olla ajattelematta asiaa niin kovin suorituskeskeisesti. Siihen on vaan niin tottunut, että pärjää ja saa aikaan. Nyt kun tulee seisake, niin ei osaa oikein suhtautua. Ymmärrän kyllä, että asia täytyy nyt vaimon kanssa ottaa esille, eikä jäädä tätä yksin hautomaan. Toivon ja itseasiassa kyllä luotan, että keskinäinen suhteemme varmaan tästä jollakin tavalla selviää. Oli tosi vapauttavaa lukea viestisi!

Ja lapsiahan saa eikä sitä välttämättä tarvitse muille huudella että MILLÄ keinolla. Nykypäivänä enää lähinnä ärsyttää luonnehdinta "luomu"raskaus ja "keino"raskaus.

Jos kiinnostaa vieraile kotisivuillamme:

http://personal.inet.fi/perhe/babyproject

Tsemppiä!

• Lapseton....
        muotovika kirjoitti:

Oma mieheni ei edes suostu spermatestiin, joten vielä vaikeampiakin tilanteita on. Nyt kun tiedätte
        tilanteenne, voitte tehdä sille jotain.
        Jo neljä vuotta lapsettomuuspalstoja luutunneena
        voin vakuuttaa, että jopa "luomulapsia" on saatu epämuotoisilla siittiöillä. Kerro vaimolle, kyllä
        se asia siitä sitten etenee. Naiset yleensä tietävät
        hoitomuodoistakin jo enemmän kuin miehet, joten tuskin tulos häntä järkyttää. Tieto helpottaa.
        Miehisyyttäsi et tarvitse epäillä, se on kiinni ihan muista asioista kuin sperman laadusta. Ja jos
        lähdet hoitoihin vaimon kanssa, saat häneltä vielä
        suuremman kunnioituksen kuin aiemmin. Ainakin minun mieheni saisi minulta. :)

• muotovika
        Lapseton.... kirjoitti:

Oma mieheni ei edes suostu spermatestiin, joten vielä vaikeampiakin tilanteita on. Nyt kun tiedätte
        tilanteenne, voitte tehdä sille jotain.
        Jo neljä vuotta lapsettomuuspalstoja luutunneena
        voin vakuuttaa, että jopa "luomulapsia" on saatu epämuotoisilla siittiöillä. Kerro vaimolle, kyllä
        se asia siitä sitten etenee. Naiset yleensä tietävät
        hoitomuodoistakin jo enemmän kuin miehet, joten tuskin tulos häntä järkyttää. Tieto helpottaa.
        Miehisyyttäsi et tarvitse epäillä, se on kiinni ihan muista asioista kuin sperman laadusta. Ja jos
        lähdet hoitoihin vaimon kanssa, saat häneltä vielä
        suuremman kunnioituksen kuin aiemmin. Ainakin minun mieheni saisi minulta. :)

Kyllä itsellänikin kynnys lähteä spermatestiin oli tosi iso. Eihän vastaavaa niin suoraan "miehisyyttä" mittaavaa asiaa ole. Vaikka tietysti onkin niin, että nythän vasta mies punnitaan, jos hoitoihin lähdetään.Tänään olen päättänyt kertoa asiasta vaimolleni. Uskon ja toivon, että kaikki menee hyvin. Rohkaisevaa kuulla, että epämuotoisillakin siittiöillä on lapsia saatu aikaan. Voimia myös sinulle!

• hiiri

Kannattaa myös kokeilla foolihappoa jota voi ostaa apteekista, ovat vieläpä edullisia ja kummatkin osapuolet voivat käyttää sitä.
      Vitamiineja kannattaa myös popsia...
      Näiden olen kuullut auttavan huonoon spermanlaatuun,kokeile ihmeessä!:)

• muotovika

Kyllähän tässä nyt kai kaikkea pitää kokeilla, joten kiitos vinkeistä.

• höpelö

Moikka,
      On pakko vastata, kun olet samassa tilanteessa lukemiesi kanssa kuin mieheni oli...ja on yhä.
      Luulen, että mä oli enemmän järkyttynyt kuin hän oli. En ollut koskaan kuvitellutkaan, että joutuisin lähtemään hoitoihin lapsen saamiseksi ( yksi lapsi aiemmasta liitosta).
      Ei siinä kuin härkää sarvista vaan. käydään yksityisellä ja hoidot aloitettiin marraskuussa -05. Takana 3 inseminaatiota, ilman tulosta ( pestyjen siittiöiden määrä 2,2-2,6 milj. kerrasta riippuen). Multa ei löydetty mitään fysiologista estettä raskaaksi tulemiselle.
      Ennen pääsiäistä oli sitten punktio jossa biologi joka hedelmöittää munasolut sanoi ennen kotiin lähtöä ettei IVF ole kannattava vaihtoehto koska siittiöt ovat niin huonolaatuisia. ICSI olisi parempi meille. Niinpä kaikki 11 munasolua onnistuttiin hedelmöittämään, joista seuraavana päivänä hengissä 9 ja sitä seuraavana 8 kpl.Saldona 4 kpl priima alkiota ja 4 huonompaa jotka ovat pakastettu pareittain.
      Kolmas siirto ( 2. PAS = PakastetunAlkoinSiirto) on 2-3 viikon päästä eli meillä ei suurista toiveista huolimatta ole vielä lykästänyt.
      Tunteet on mulla käynyt toivosta epätoivoon tässä hommassa, mutta siis vielä 4 yritystä jäljellä.
      Jos olette molemmat töissä käyviä ja on ehkä hieman tilillä palkkapäivän jälkeenkin rahaa, niin itse olen tykännyt yksityisen nopeudesta näissä hoidoissa. Julkisella tuntuu olevan kovat jonot...Mutta kuten sanoin niin kukin menee miten parhaaksi näkee ja kokee.
      Älä menetä tosiaan toivoa, jos ei se tule itsestään niin lääketiede voi avitta ;)
      Tsemmpiä tulevaan teille molemmille, sinulle ja vaimollesi.

• muotovika

Mun tapauksessa varmaankin hoitomuotona olisi juuri toi ICSI, jos toinenkin spermanäyteeni on yhtä huono. Pitäisi olla ilmeisesti paljon enemmän muodoltaan normaaleja siittiöitä, että IVF onnistuisi. Onkohan sille olemassa jotain raja-arvoa? Taitaa kyllä toi ICSI aiheuttaa naiselle monenlaista vaivaa ja klinikalla käyntiä miehen huonon sperman takia. Kyllä siinä sitten pitää vaimoa tukea, jos minusta johtuvista syistä hoitorumpaan lähdemme. Olen päättänyt kertoa tulokset näytteestäni viikonloppuna, kun meillä yhteistä aikaa. Toivon sydämestäni, että vaimoni ei pahasti järkyttyisi tuloksista ja mahdollisista hoidoista. Tsemppiä sinullekin ja miehellesi! Toivotaan, että noi 4 jäljellä olevaa yritystä tuottaa tuloksen!

• kyl kaik järjestyy
        muotovika kirjoitti:

Mun tapauksessa varmaankin hoitomuotona olisi juuri toi ICSI, jos toinenkin spermanäyteeni on yhtä huono. Pitäisi olla ilmeisesti paljon enemmän muodoltaan normaaleja siittiöitä, että IVF onnistuisi. Onkohan sille olemassa jotain raja-arvoa? Taitaa kyllä toi ICSI aiheuttaa naiselle monenlaista vaivaa ja klinikalla käyntiä miehen huonon sperman takia. Kyllä siinä sitten pitää vaimoa tukea, jos minusta johtuvista syistä hoitorumpaan lähdemme. Olen päättänyt kertoa tulokset näytteestäni viikonloppuna, kun meillä yhteistä aikaa. Toivon sydämestäni, että vaimoni ei pahasti järkyttyisi tuloksista ja mahdollisista hoidoista. Tsemppiä sinullekin ja miehellesi! Toivotaan, että noi 4 jäljellä olevaa yritystä tuottaa tuloksen!

IVF ja ICSI ovt teknisestiottaen naiselle samanlaisia hoitoja. Hoidon ero tarkentuu sitten laboratorion puolella. Kyseessä on munasolujen keräys eli punktoiminen. Munasolut kasvatellaan ensin lääkehoidon avulla.

Itselleni tehtiin IVF x 4 ilman tulosta. Päädyimme lahjamunasoluhoitoon, josta raskaus sitten lopulta lähti. Se, että munasoluni eivät "toimineet" oli itsellesi asia, josta ajattelin alusta asti siten että, seksikkyys, naisellisuus ja silmällä näkemättömät solut ovat ihan erikategorian asioita. Miehekkyys ja naisekkuus mitataan eri asioilla kuin siittiöiden määrällä tai saadaanko laadukkaita munasoluja.

Yksikään ihminen ei ole täydellinen. Elämän varrella tulee eteen se tosiasia, että "elämä" petti jossain tilanteessa. Parkinsonintauti, haima ei enää eritä insuliinia ja sairastuu diabetekseen, suvuttain esiintyvät syövät jne.

Tämä nyt vaan tällasita yleistävää yleistystä aamutunteina, mutta yhdessä tultapäin tai sitten harkitsette muita vaihtoehtoja vanhemmuuteen; luovutetut siittiöt, saijaisvanhemmuus, adoptio ym. jne.

• Hedelmällinen

Onkohan nuo kotitestit miten luotettavia jos siittiön muotokin ratkaisee?
      Tilasin netistä (kotitesti.com) spermatestin ja eloisan tuloksen sain.

• muotovika

Se kuinka paljon sulla on siittiöitä, ei todellakaan kerro kaikkea. Mullakin on siittiöitä tarpeellinen määrä, mutta hedelmällisyyteni todettiin kuitenkin huomattavasti alentuneen.Mun spermatutkimuksessa selvitettiin näytteen tilavuus, siittiöiden tiheys ja kokonaismäärä. Tämän lisäksi tutkittiin siittöiden liikkuvuus, muoto (epänormaali pää,kaula ja häntä) ja mahdolliset vasta-aineet. Siittiöiden liikkuvuuskin luokiteltiin moneen eri osaan a) nopeasti suoraan etenevät b) hitaasti etenevät jne. Itseasiassa muoto ja liikkuvuus taitaa olla jopa ratkaisevin tekijä hedelmällisyyden arvioinnissa. Normaalimuotoisia siittiöitä pitäisi olla vähintään 14%, siittiöitä vähintään 20 milj/ml ja nopeasti eteenpäin liikkuvia a) siittiöitä väh. 25% ainakin mun paperin mukaan. Mutta toivotaan, että sulla on kaikki kunnossa! Samaa ei voi sanoa omista tuloksistani.

• mutta lohdutukseksi

Lueskelin keskustelun läpi ja myötätunnon ajatukset pulpahtivat pintaan. Jos kuvittelisin oman mieheni kohdalle samanlaisen tilanteen uskoisin hänen olevan todella murtunut... ja odottaminen lääkäriaikaan (elokuun alkuun) tuntuu varmasti ikuisuudelta! Uskoisin että myös miehinen kykeneväisyys saisi kolahduksen jos tuollaisia ajatuksia yksin mielessä pyörittelisi...

mutta niin kuin moni on sanonut hoitoja on ja etenkin täällä Suomessa varmasti toimivia ja luotettavia. Myös kotikonstit joskus tepsivät...

Kaikista suurin "työ" on hyväksyä itsesi sellaisena kuin olet ja kertoa asiasta vaimollesi. Kun nämä asiat on takana (en väitä että olisi helppoa) on tulevaisuus ehkä valoisampi. Vaimosi varmasti ymmärtää, ja voidaan puhua myös ilahtumisesta, sillä oma lapsi on naiselle (ja miehellekin) tärkeä ja jos sitä ei ole saanut, on helpompi jatkaa yrittämistä kun tietää mitä pitää tehdä asian eteen.

Kaikista pahinta on tietämättömyys !! Kun selviää "syy" on helpompi lähteä yrittämään "uudella tavalla".

Ja kuitenkin, onhan teillä toisenne. Jos suhteenne on alkutekijöissä, on tarkoitettu että yhdessä tuette toisianne ja lopulta käy niin kuin pitääkin. Usko pois:)

Tulevaisuudessa olet ehkä maailman onnellisin mies oman lapsen kanssa, silloin sitä todella arvostaa kun ensin joutuu hiukan pohtimaan ja pelkäämään.

Älä turhaa soimaa itseäsi, olet varmasti mitä ihanin puoliso, olethan ottanut asioista jo itse selvää ja kannat huolta.

Ei muuta kun kaikkea hyvää ja zemppiä tulevaan :)

• muotovika

Kiitos myötätunnosta! Kyllä se on miehelle suuri järkytys kun saa tietää, että oma sperma on hyvin huonoa. Itseäni on auttanut ja helpottanut todella paljon tämän palstan kautta saatu tsemppaus ja tietous siitä mitä on odotettavissa. Ja tieto siitä, että toivoa on. Toivon myös, että seuraavaa näyte olisi paljon parempi. Tunnen nyt olevan valmis kertomaan asian vaimolleni ja kohtaamaan ja jakamaan yhdessä nyt tämä järkytys. Ehkäpä tänään vielä itkettää, mutta luotan ja toivon, että pääsemme tästä yhdessä eteenpäin. Kiitos vielä kerran!

• pietu-

Sinulla sentään on 2% hyviä.. meillä miehellä ei ollut yhtään :( Ja osa hitaasti liikkuvia. Eihän sitä lapsen alulle saamiseen tarvita kuin se yksi kaunis nutipää ja munasolu.

Tsemppiä!

• muotovika

Ikävä kuulla, että miehesi tilanne on noin huono.Suurin osa munkin siittiöistä on hiitasti liikkuvia tai eivät ollenkaan liiku. Toivo on nyt täysin noiden 2% varassa. Se tuntuu todella vähältä, mutta antaa nyt voimia ja toivoa. Yhden todella terhakkaan siittiönhän pitäisi riittää! Olen muuten todella yllättynyt, että meidän nuorten miesten sperman laatu on nykyään ilmeisesti hyvin heikkoa. Mistäköhän moinen johtuu ja eipä ole asiasta julkisesti paljon puhuttu, vaikka meitä ongelman kanssa painivia miehiä on ilmeisesti jo aika paljon. Kiitos sulle paljon rohkaisevasta viestistä ja tsemppiä itsellesikin!

• pietu-
        muotovika kirjoitti:

Ikävä kuulla, että miehesi tilanne on noin huono.Suurin osa munkin siittiöistä on hiitasti liikkuvia tai eivät ollenkaan liiku. Toivo on nyt täysin noiden 2% varassa. Se tuntuu todella vähältä, mutta antaa nyt voimia ja toivoa. Yhden todella terhakkaan siittiönhän pitäisi riittää! Olen muuten todella yllättynyt, että meidän nuorten miesten sperman laatu on nykyään ilmeisesti hyvin heikkoa. Mistäköhän moinen johtuu ja eipä ole asiasta julkisesti paljon puhuttu, vaikka meitä ongelman kanssa painivia miehiä on ilmeisesti jo aika paljon. Kiitos sulle paljon rohkaisevasta viestistä ja tsemppiä itsellesikin!

Onneksi tämän päivän lääketiedekin on jo niin kehittynyttä, että olemattomasta määrästä on mahdollista saada seulottua yksi kiihkeä siimahäntä, mikäli niin pitkälle täytyy mennä :)

Sperman laatua voi heikentää vitamiininpuutos, stressi, aiemmin sairastettu sikotauti.. ja mistä tietää millainen vaikutus on kaikenlaisilla säilöntäaineilla ym. joita jokainen ihminen tänä päivänä tietämättäänkin suuhunsa laittaa :( Alkoholin liikakäytön lisääntyminen voi olla myös osatekijä. En tiedä.. on niin paljon asioita, jotka vaikuttavat

Meillä tuo siittiötilanne voi hyvinkin olla tuon sikotaudin aikaansaannosta :/

Oletko sinä saanut mitä hoitoa tai onko siitä keskusteltu? (Pahoittelen, jos olet jo ketjussa maininnut - en lukenut kuin aloitusviestisi ja nyt tuon vastauksesi :) )

• muotovika
        pietu- kirjoitti:

Onneksi tämän päivän lääketiedekin on jo niin kehittynyttä, että olemattomasta määrästä on mahdollista saada seulottua yksi kiihkeä siimahäntä, mikäli niin pitkälle täytyy mennä :)

Sperman laatua voi heikentää vitamiininpuutos, stressi, aiemmin sairastettu sikotauti.. ja mistä tietää millainen vaikutus on kaikenlaisilla säilöntäaineilla ym. joita jokainen ihminen tänä päivänä tietämättäänkin suuhunsa laittaa :( Alkoholin liikakäytön lisääntyminen voi olla myös osatekijä. En tiedä.. on niin paljon asioita, jotka vaikuttavat

Meillä tuo siittiötilanne voi hyvinkin olla tuon sikotaudin aikaansaannosta :/

Oletko sinä saanut mitä hoitoa tai onko siitä keskusteltu? (Pahoittelen, jos olet jo ketjussa maininnut - en lukenut kuin aloitusviestisi ja nyt tuon vastauksesi :) )

Sorry, että en ole aikaisemmin vastannut. Olemme jakaneet tietoa huonoista spermanäytteen tuloksistani vaimoni kanssa nyt kaikessa rauhassa ja olemme tarvittaessa valmiita hoitoihin. Varsinaisia hoitoja meillä ei vielä ole ollut.Minulla on tällä viikolla lääkäriaika, jossa varmaan pohdimme noita hoitovaihtoehtoja. Sen verran olen itse ajatellut, että ehkä ICSI on varmin keino, kun noita muodoltaan normaaleja siittiöitä on mulla niin kovin vähän.

• mies ja vaimo

Hei

Koitin etsiä viestiketjusta vastausta, mutten löytänyt. Eli kertoisitko meille noviiseille, kävitkö terveyskeskuksessa testeissä ja onko se edes mahdollista? Vai pitääkö mennä yksityiselle ja maksaa maltaita(?)? Miten nopeasti sait testiajan?

t. mies ja sen vaimo

• pietu-

Joensuussa ainakin on se käytäntö, että terveyskeskuksesta saadaan lähete ensimmäiseen sperma-analyysiin yksityiselle. Täällä se maksoi noin 111 euroa, josta Kela korvaa noin 40 euroa.

Tämän jälkeen, jos on tarve jatkotutkimuksille, toimitaan yleisellä (ellei sitten halua nopeuttaa tutkimuksia hakeutumalla yksityiselle).

Tutkimuksiin voi yksityiselle hakeutua ilman lähetettäkin.

• pietu-

Analyysit tehdään siis ainoastaan yksityisellä sektorilla tai sairaalassa.

Aikaa ei ainakaan täällä tarvinnut yksityiselle. Kotona näyte purkkiin ja 1-2h sisällä näyte labraan.

Yleisellä sektorilla eli sairaalassa on sitten ajanvarauksella.

• mies ja vaimo
        pietu- kirjoitti:

Analyysit tehdään siis ainoastaan yksityisellä sektorilla tai sairaalassa.

Aikaa ei ainakaan täällä tarvinnut yksityiselle. Kotona näyte purkkiin ja 1-2h sisällä näyte labraan.

Yleisellä sektorilla eli sairaalassa on sitten ajanvarauksella.

...edessä taitaa olla testausta...

• pietu-
        mies ja vaimo kirjoitti:

...edessä taitaa olla testausta...

Ei mitään. Pääasia, että ongelmaan saa selvyyden ja sitä kautta myös oikeanlaisen hoidon :)

• muotovika

Kävin yksityisellä ja sain nopeasti ajan. Ei maksanut maltaita. Itselleni jäi maksettavaksi noin 50 euroa. Nyt jatkossa kustannukset taatusti nousee. Katsotaan mihin on varaa. Onneksi vaimoni näyttää olevan täysin kunnossa.

• pietu-
        muotovika kirjoitti:

Kävin yksityisellä ja sain nopeasti ajan. Ei maksanut maltaita. Itselleni jäi maksettavaksi noin 50 euroa. Nyt jatkossa kustannukset taatusti nousee. Katsotaan mihin on varaa. Onneksi vaimoni näyttää olevan täysin kunnossa.

Jos yleiselle menette tämän jälkeen (Lapsettomuuspoli) niin ei mene kuin poliklinikkamaksut.. ellei sitten lääkkeitä :)

• muotovika
        pietu- kirjoitti:

Jos yleiselle menette tämän jälkeen (Lapsettomuuspoli) niin ei mene kuin poliklinikkamaksut.. ellei sitten lääkkeitä :)

Kaikki kunnia julkiselle puolelle, mutta omat kokemukseni eivät aina ole olleet rohkaisevia. Saatan toki olla väärässä mielikuvani kanssa. Tärkeintä lienee hyvä lopputulos.

• pietu-
        muotovika kirjoitti:

Kaikki kunnia julkiselle puolelle, mutta omat kokemukseni eivät aina ole olleet rohkaisevia. Saatan toki olla väärässä mielikuvani kanssa. Tärkeintä lienee hyvä lopputulos.

Meillä ainakin oli oikein hyvää palvelua ja ystävällinen henkilökunta. En tiedä sitten vaikuttaako se, että kyseessä on näinkin arka asia...

• sussu75

Hei! Meillä miehellä oli ekassa ja toistaiseksi ainoassa testissä 3% normaalimuotoisia, mutta annettiin vihreää valoa luomuraskaudelle. Spermalabran paperissa kyllä luki, että alentaa selkeästi hedelmällisyyttä, mutta useampi lääkäri(gynekologi) on eri mieltä, ON hyvinkin mahdollista että tulen raskaaksi ilman että menemme sen kummempiin hoitoihin. Eli täällä tahkotaan luomuna!
      HUOM! Vaikka viitearvo on >15, niin lääkäri sanoi, että harvalla miehellä normaalimuotoisia siittiöitä on loppujen lopuksi yli 4%, sitä pidetään vielä ihan ok.

• nuotovika

Tavattiin lääkäri ja sovittiin, että otetaan toinen näyte kohtapuolin. Siihen saakka mekin yritetään luomuna, mutta saapa nähdä. Lääkäri sanoi, että epämuotoisuus ei välttämättä estä lapsen saamista, jos siittiöitä on muuten paljon. Itselläni tilanne voisi kyllä olla parempikin. Ensimmäisen näytteen mukaan siittiöitä minulla on 23 milj/ml ja kokonaistilavuus 2,5 ml. Tältä osin näyteeni on nipin napin normaali ja ylittää viitearvot,jotka ovat 20 milj/ml ja yli 2 ml. Nyt katsotaan se toinen näyte ja sitten päätetään miten edetään. Harkitsen myös näytteen antamista toisessa labrassa. Taistelumieltä!

• Juha Pohjoisesta

http://www.youtube.com/watch?v=ZZCoXyQ-vks

John P Holdren esitteli jo 70 luvulla kirjansa nimeltä ecoscience. Siinä kerrottiin kuinka vesi ja ruoka pitää varustaa kemikaaleilla, joilla saadaan spermanlaatu alas.

John P Holdren on nykyään Obaman neuvonantaja

• intona

Sun spermasta voidaan seuloa ne 2% tai 2% ja edelleen käyttää joten ei hätää. suomalaisilla miehillä muutenkin huono sperma.

• kasso

Meillä tilanne se, että miehen vakava sairaus estää luonnollista tietä raskaaksi tulemisen...Jotain kyllä tallessa ja hoitona todennäköisesti olisi sitten tuo ICSI. Muita samassa tilanteessa olevia ja tämän hoitoruijanssin läpikäyneitä`? Kuinka tiedän kävi?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3245
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1187
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1162
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1102
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1042
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      49
      928
    7. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    8. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      25
      874
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      867
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    Aihe