SEIDI

äitivaan

Siinä ehdotus tytön nimeksi kaikille jotka nimeä miettii. yhden tunnen ja siltä kysynyt alkuperää. juontaa juurensa ilmeisesti jenkeistä nimestä sadie, ja sieltä kulkeutunut suomeen 1900-luvun alussa. lapissa käytössä enemmän kuin etelässä. muistaakseni noin 300-400 seidiä tässä maassa.

36

3794

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaan,

mutta ei kiitos!

• ....

Sei. Tiedän yhden tyttöraukan jonka nimi on Sheidi, ja kyllä saa sääliviä katseita kun vanhemmat huutavat sitä kaupassa.

• lobelia

Mikä sa sinut olettamaan, että katseet ovat nimen omaa sääliviä? Entä jos näet mitä haluat ja uskot, koska omat tuntemuksesi nimestä vaikuttavat liiaksi pystyäksesi objektiivisesti suhtautumaan asiaan.

• tarkistin asian!

Sheidi-nimisiä ei ole tässä maassa kuin yksi ja sekin 1940-59 syntynyt, joten tuskin hän ainakaan "tyttöraukka" on. Korkeintaan mummuparka! Kyseessä on joko lempinimi tai valhe. Tai ehkä jopa kuulossasi on jotain vikaa?

Seidejä sen sijaan löytyy 507 kappaletta, joten kovin harvinainen nimi ei ole.

• ....
        tarkistin asian! kirjoitti:

Sheidi-nimisiä ei ole tässä maassa kuin yksi ja sekin 1940-59 syntynyt, joten tuskin hän ainakaan "tyttöraukka" on. Korkeintaan mummuparka! Kyseessä on joko lempinimi tai valhe. Tai ehkä jopa kuulossasi on jotain vikaa?

Seidejä sen sijaan löytyy 507 kappaletta, joten kovin harvinainen nimi ei ole.

Ehkä se sitten on Seidi, mutta sanovat sen kyllä suhuässällä, joten oletin että on Sheidi.

No kauneushan on katsojan silmässä tai tässä tapauksessa korvassa :)

• seidi itse

mun nimi on Seidi. ollut jo kolkytneljä vuotta. koskaan en ole huomannut että nimeni takia katsottaisiin kieroon. päinvastoin lähinnä, ainainen ihmettelyn aihe mistä nimen olen saanut. joten, vähän epäilen nyt kyllä sun näkemystä säälivistä katseista. vaikka toisaalta, jos nimi on sheidi, niin silloin vähän ehkä jo väännetty mun mielestä. ihan kun pappi olis nauttinut muutaman ehtoollisviinin liikaa =). ja eikös vanha sananlaskukin sano et ei nimi miestä pahenna jos ei mies nimeä? elikäs, vallan olen nimestäni ylpeä. ollut aina!

• ...........

vähän saman tyylinen, suomesta niitäkin löytyy. en kyllä omalle lapselle antaisi.. kumpaakaan nimeä

• äiree 72

on nimeltään Zaida. luulen et se sit jo suht harvinainen.

• tilastojen takaa
        äiree 72 kirjoitti:

on nimeltään Zaida. luulen et se sit jo suht harvinainen.

Zaida ei ole kovin harvinainen tai mikä nyt sitten lasketaan harvinaiseksi, heitä on nimittäin 313kpl. Vanha nimi kyseessä, ei mikään uutuushapatus vaikka niin ehkä ensin tulee mieleen.

• nimenetsijä
        tilastojen takaa kirjoitti:

Zaida ei ole kovin harvinainen tai mikä nyt sitten lasketaan harvinaiseksi, heitä on nimittäin 313kpl. Vanha nimi kyseessä, ei mikään uutuushapatus vaikka niin ehkä ensin tulee mieleen.

Tykkään kanssa Seidi nimestä, mutta en niinkään Sheidi nimestä. Tulevalle esikoiselle ajattelin Seidi-nimeä, mutta viimeisen ultran mukaan poika tulossa. Etsin taannoin tämän nimen alkuperää ja vanha nimihän se on ja juontaa Yhdysvalloista? Yritin etsiä lisää tietoa tästä nimestä, mutta ei siitä oikeen enempää löytynyt.Mutta terveiset kaikille Seideille!! =) Minä kun luulin, että täältä tulisi yksi Seidi lisää, mutta saapahan nähdä.

• Siljasilja

Sadie on kyllä alunperin Brittein saarilta, Sarahin lempinimi, mistä se on Yhdysvaltojen kautta EHKÄ kulkeutunut Suomeen.

• Sarah Melissa

Taitaapa itse asiassa olla heprealainen Sarahin lempinimi, ainakin joidenkin lähteiden mukaan. Käytössä lähes kaikissa englantia puhuvissa maissa, mutta mistäpä ne nimet niihin englanninkielisiin maihin olisivat päätyneet kuin englannissa joten olet osittain oikeassa. Sarah tarkoittaa prinsessaa, joten sitä kai tarkoittavat sitten myös Sadie ja Seidikin.

• Seidi myös

Nimi on kulketunut Suomeen ja Pohjanmaalle Ameriikasta paluumuuttajien mukana. Ja juurikin Sadie nimen suomennos heidän keskuudessaan. Sadien alkuperä on sitten toinen juttu.
        Ja nimien miettijöille tiedoksi voi sanoa, että melkein poikkeuksetta ihmiset kommentoivat : onpa ihana nimi :)

• Seidi
        Seidi myös kirjoitti:

Nimi on kulketunut Suomeen ja Pohjanmaalle Ameriikasta paluumuuttajien mukana. Ja juurikin Sadie nimen suomennos heidän keskuudessaan. Sadien alkuperä on sitten toinen juttu.
        Ja nimien miettijöille tiedoksi voi sanoa, että melkein poikkeuksetta ihmiset kommentoivat : onpa ihana nimi :)

Täällä myös yksi Seidi! Voin myös sanoa nimeä 30 vuotta kantaneena että olen ylpeä siitä ja joka kerta uusi ihminen sitä myös ihastelee :)
        Toi aiempi säälijuttu sai kyllä mut nauramaan. Onhan tämä maailma omituisia nimiä pullollaan ja tuskin kovin moni ihmisissä sääliä herättää.

• -----------

Ei ole minun makuuni, tulee mieleen vain mauton pakasteseiti.
      Zaida-nimestä tulee mieleen saita, mikä ei sekään ole kiva mielleyhtymä.

• selskhet

Seitikala

• 8946056256

tuo Seidi, täällä tulee kanssa mieleen kala tai itse väkisin keksitty nimenväännös. Saida huomattavasti parempi jos tuontyyppisen nimen haluaa. Paras versio olisi Sadie, mutta se ei oikein täällä suomessa ole hyvä, joutuisi aina selittämään miten kirjoitetaan.

• Keskusrikospoliisi

Joo no miksei saman tein vaikka Seiti :DDDDDDDDDDDDDDDDD

Pidetään Sadiet, Heidit ja seitit erikseen

• sieidi

Oma olettamukseni on että Seidi nimi on lähtöisin saamenkielestä. Kuin myös muunnos Sheidi. Voisin kuvitella että on otettu saamenkielen sanasta sieidi, joka on joku muinainen palvottu puupatsas tai haltia tai jotain semmoista. Eli ihan kaunis nimi :) ja tarkoitus :)

• Primrose

tuo palvontapaikka on seita. Sitäkin käytetään naisen nimenä.
        Myös nimeä Seidie olen kuullut käytettävän Suomessa ja muualla.
        Nimi Seidi sekoittuu helposti yleiseen pakastekalaan, seitiin, mutta eihän sen tarvitse haitata.
        Saapa nähdä, koska kaunis nimi Seija tulee taas muotiin.

• EI VÄÄNNETTY SEIDI

MEIDÄN SUVUSSA SEIDI NIMI MENEE JO 5 POLVESSA ENKÄ OLE KOSK AA KUULLUT SITÄ V ERRATTU KALAAN. ITE OLEN KANTANUT NIMEÄ YLI 62V NYKYÄÄN TE NUORET VAIN VÄÄNNÄTTÄ JOS MIHIN SUUNTAAN KUN VAI N SAATTE. ON KIRJA JOSTA SSATTE TIETÄÄ NIMET HARVINAISET.SIINÄ TAIS OLLA 200 ERI NIMEÄ .ANNOIN TYTTÄRILLE KUN ITE EN TARVI.JA JOKA KERTA KUN MENEN LÄÄKÄRIIN JOUDUN SELITTÄÄN NIMESTÄNI.VAKI LÄÄKÄRI KUTSUU AINA SEDI VAIKKA EI OLE KUTSUMA NIMI.

• tykkään nimestä

Olen Seidi. Inhosin nimeä ensin, koska sitä saa aina tavata jokapaikassa. Sukunimeni ei ole sen helpompi. Minut kirjoitettiin lähes aina väärin ja sain olla korjaamassa. En tiedä mistä nimeni on tullut tai mistä vanhempani ovat sen keksineet. Eipähän ole kaveri porukassa toista. Nimipäivää ei viellä ole enkä tiedä tuleeko koskaa. Ihmiset kyselevät aina mistä nimi on peräisin ja olenko suomalainen. Nimi on ainakin mieleen painuva!!!

• Myös Seidi

Täälläkin on yks Seidi. Samat sanat edellisen kanssa, eli aina kysellään mistä nimi on peräisin ja olenko suomalainen? Mutta se ei minua haittaa :)

• Seidi myös meillä

Mummuni oli Seidi ja pieni tyttöni sai mummuni kauniin nimen. Meiltä on myös kysytty vain positiivisessa mielessä että mistä noin kaunis nimi on tytölle löytynyt. Ollaanpa ylpeitä nimistämme ja annetuista nimistä, tuskimpa kellään on pokkaa tulla päin naamaa sanomaan että voi V sulla on sitte ruma nimi, seläntakana puhujat on sitte eriasia ja luokittelen heidät raukkamaisten kastiin! Seidi nimeä on myös ruotsissa ja nimipäivää Seidit viettää 19.07.

• seidi123

hellou ! Minun nimeni on kans seidi, en olisi todellakaan uskonut että seidejä on näin monta ! Mutta ihan sama kuinka paljon nimeä haukutte, itse en sitä muuksi vaihtaisi. Lukiossa kun olen, opettajat vaihtuu aika nopeaan, mutta kukaan ei ole joutunut kysynymään nimeäni kahteen kertaan. Se todellakin jää mieleen.

• ei massa nimi!!

Moikka, olen seidi. ensin vihasin nimeä ja olin hieman jopa katkera vanhemmilleni.. ihmiset kirjoittavat sen väärin sanovat sen väärin yms.. mutta se todella jää mieleen, olen alkanut tykkäänmään nimestä mitä enemmän ikää on tullut. kaunis nimi mielestäni. yksinkertaisen erikoinen.. enkä oikeastaan haluaisikaan olla jokin massanimellä varustettu joka on kaikilla.

• IlikeIT!!

Tunnen myös tytön nimeltä Seidi. Kaunis tyttö ja jotenkin tuo nimi sopii hänelle paremmin kuin mikään muu. Tykkään myös itse kyseisestä nimestä. Ei ole niin kuin Ainot ja muut mitä nyt jokaiselle annetaan. Tytön äitiltä joskus kysyin ja samaa sanoi hän, nimi on vanha nimi ja tulee kai pohjanmaalta. Ellei tämä yksi tyttö olisi tuttuni niin antaisin omalleni myös Seidi nimen. Nimi on jotenkin erilainen, mutta ei liian väännetty niin kuin nykyään on monia. ELi erilainen, mutta ei nykyajan väännetty nimi vaan vanhaa suomalaista perua. I Like it!

• cheerl1

Tunnetaankohan me sama tyttö. Tunnen myös yhden hyvin kauniin Seidi tytön. :) Minulle tulee tuosta nimestä aina mieleen joku Amerikkalainen cheerleader-tyttö. En tiedä miksi. Nimen alkuperä on käsittääkseni Amerikassa. Eikä tuo Seidi nyt hirveän harvinainen ole. Tuon pikkutytön lisäksi eräässä SM-tason urheilutapahtumassa kisaili hiukan isompi Seidi-tyttö eli ainakin kaksi tuon nimistä tulee minulle heti mieleen.

• ISMO LAITELA

kuulostaa hinttar*n nimeltä

• cheerl2

I.Laitela vai nimi mistä keskustellaan. Kaunis nimi. Molemmat, mutta ennemmin ottaisin Seidi-nimen.

• naksi

Seidi on kyllä kivan persoonallinen, mutta Itselleni tulee Seidi-nimestä mieleen seiti... Joten mieluummin Heidi.

• Jenni Vainio

Voi kyynel !! Seidi sama, kuin pakasteseiti.
      Tästä nimeä: Seiti-Frionor

• ukkeli1

hehe:) Mun nimi on Seidi:)

• Bertta Muhonen

Seiti Frionor

• Etunimirekisteri

Vaikeaahan on, jos ei kieli taivu d-kirjainta ääntämään, kuten näillä seiti-kalaihmisillä tuntuu olevan ongelmana. Silloin on viisainta itse käyttää nimiä, joissa ei ole b, c, d, f, g-kirjaimia.
      Itseäni pänni lapsena, kun naapurin lapset eivät osanneet ääntää oikein sukunimeäni, jossa olivat kirjaimet P ja r peräkkäin.

Kaikki Seidi-nimiset voivat olla ylpeitä kauniista, harvinaisesta nimestään.

Tässä vielä väestörekisterikeskuksen tilastotiedot 13.6.2014 Seidi-nimestä.

Seidi Syntymävuodet Miehiä Naisia Yhteensä
      -1899 alle 5 5 alle 10
      1900-19 0 166 166
      1920-39 alle 5 117 alle 122
      1940-59 0 76 76
      1960-79 0 46 46
      1980-99 0 74 74
      2000-09 0 42 42
      2010-14 0 17 17
      Yhteensä alle 10 543 alle 553

• Anonyymi

Minusta charli ja arianna ovat tyttövauvoilla ihana nimi❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2900
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2545
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2249
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1870
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      391
      1706
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1652
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      311
      1561
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe