Opintotuen takaisinperintä

Apua kaivataan

Olen saanut kelalta kirjeen, jossa he vaativat minua maksamaan 617euroa takaisin, koskien vuoden 2004 opiskelutukea. Normaalisti opiskelu alkaa 1.9, mutta itse sain vasta syyskuussa tiedon siitä, että pääsen opiskelemaan, jonka takia syyskuussa olin vielä töissä ja sain myös palkkaa. Opiskelut aloitin vasta lokakuussa, samoin opintotuensaannin. Kela katsoo kuitenkin, että syyskuussa en olisi saanut tienata rahaa, vaikka vasta syyskuun aikana minut siis valittiin opiskelemaan. Onko mitään tehtävissä? Joudunko kärsimään siitä, että minut valittiin myöhässä? Auttakaa. Kiitos jo etukäteen vastauksista.

20

4736

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---

Paras kun soitat tällaisesta asiasta suoraan Kelaan tai käyt itte toimistossa selvitteleen...

• Otan osaa

Kela tekee juuri niin kuin laki määrää. Näissä
      perinnöissä ei voi käyttää harkintaa kuten muissa
      takaisinperintätilanteissa. Muutoin koko systeemi
      olisi perseestä.

Jos on tuloja tarpeeksi, ei tukea. Piste.

Muissa takaisinperinnöissä persaukisuus on
      luopumisperuste. Jos tässäkin sitä käytettäisiin, niin kaikki sais velat anteeksi.
      Veronmaksajilla ei ole siihen varaa.

Voit maksaa velkas vaikka 10 kuussa osamaksuna.

• neiti...X

Jos olet saanut opintotukea vuonna 2004 syys-joulukuilta (vaikka takautuvasti syyskuun) vapaa tulosi ajalle 1.9.2004-31.12.2004 on 2020€ ja jos olet saanut tukea loka-joulukuilta, vapaa tulosi on joko 3030€ ajalle 1.9.2004-31.12.2004 tai 1515€ ajalle 1.10.-31.12.2004 (riippuen siitä, koska opiskelusi katsotaan alkaneen, viestistäsi päätellen tuo 3030€ on todennäköisempi). Ja olennaista on tilille tulleen palkan suuruus tuona aikana, työnteon ajankohdalla ei ole merkitystä.

Jos vapaan tulon raja on ylittynyt, tukea peritään takaisin. Kai vastasit selvityspyyntöön lähettämällä kopiot palkkakuiteistasi kuukauden sisällä siitä, kun sait takaisinperintäehdotuksen? Jos et, mitään ei ole tehtävissä...

• tulee

takaisinperintä noista vuoden 2005 jutuista? Koska mä alotin koulun 1.9.2005, mutta mulle maksettiin vielä kesätöistä (heinä/elokuun)provikoita ja lomarahoja syys- ja lokakuussa..

eli mites nyt kun en tienannut syys-joulukuussa yli 2020€, MUTTA kun noi kesäkuukauksien rahat maksettiin syys- ja lokakuussa??? sillon meinaan se saattais ylittyä :O

• neiti...X
        tulee kirjoitti:

takaisinperintä noista vuoden 2005 jutuista? Koska mä alotin koulun 1.9.2005, mutta mulle maksettiin vielä kesätöistä (heinä/elokuun)provikoita ja lomarahoja syys- ja lokakuussa..

eli mites nyt kun en tienannut syys-joulukuussa yli 2020€, MUTTA kun noi kesäkuukauksien rahat maksettiin syys- ja lokakuussa??? sillon meinaan se saattais ylittyä :O

Maksuajankohta on ainoa, jolla on merkitystä. Jos siis heinä-elokuussa tehtyjen töiden palkkoja on maksettu syys-lokakuussa, nuo rahat lasketaan mukaan vapaaseen tuloon, jonka rajan ylittyessä yli 170€:lla tukea peritään takaisin. Takaisinperintäehdotus tulee aina alkuvuodesta ja koskee edellisvuonna maksettuja tukia, joten vuoden 2005 tukia koskeva ehdotus tulee alkuvuonna 2007 (tarkkaa ajankohtaa en tiedä, koska en ole itse kyseistä lappua koskaan saanut).

• eli tuo raja
        neiti...X kirjoitti:

Maksuajankohta on ainoa, jolla on merkitystä. Jos siis heinä-elokuussa tehtyjen töiden palkkoja on maksettu syys-lokakuussa, nuo rahat lasketaan mukaan vapaaseen tuloon, jonka rajan ylittyessä yli 170€:lla tukea peritään takaisin. Takaisinperintäehdotus tulee aina alkuvuodesta ja koskee edellisvuonna maksettuja tukia, joten vuoden 2005 tukia koskeva ehdotus tulee alkuvuonna 2007 (tarkkaa ajankohtaa en tiedä, koska en ole itse kyseistä lappua koskaan saanut).

saa siis ylittyä 170€? eilen illalla laskeskelin että verot vähennettynä sain ~1600€, eli taitaapi riittää o_O. Mutta ihan älytöntä mun mielestä, sillä enhän mä mun palkkojen maksupäiviin voi mitenkään vaikuttaa..

• vielä kysyisin
        eli tuo raja kirjoitti:

saa siis ylittyä 170€? eilen illalla laskeskelin että verot vähennettynä sain ~1600€, eli taitaapi riittää o_O. Mutta ihan älytöntä mun mielestä, sillä enhän mä mun palkkojen maksupäiviin voi mitenkään vaikuttaa..

että jos raja olisi esim 100€:lla ylittynyt, niin paljonko perittäisiin takaisin?

• ex-opiskelija
        eli tuo raja kirjoitti:

Tulorajoissa on kuitenkin bruttotulot, jotka ratkaisee. Eli tulot ennen veroja.

Myönnetään, että systeemi on melko kankea, mutta kuitenkin kaikki on tarkkaan määritelty. Tämä neuvo tulee vähän myöhään, mutta jos olisit selvittänyt tulorajasi silloin kun aloitit opiskelusi, niin olisit voinut palauttaa liikaa maksettua tukea tämän vuoden maaliskuun loppuun asti takaisin, ilman sanktioita.

• neiti...X
        vielä kysyisin kirjoitti:

että jos raja olisi esim 100€:lla ylittynyt, niin paljonko perittäisiin takaisin?

Vapaan tulon raja voi ylittyä korkeintaan 170€:lla ja sen jälkeen ryhdytään perintään. Tuo 100€ ei siis aiheuttaisi perintää, 171€ taas aiheuttaisi joulukuun (tai jos ei joulukuussa nostanut tukea niin vuoden viimeisimmän maksetun) tuen takaisinperimisen.

Mutta kuten "ex-opiskelija" tuossa jäljempänä ansiokkaasti huomautti, kyseessä ovat bruttotulot, ei siis se palkkasumma, mikä tilillesi on tupsahtanut vaan palkkakuitissa lukeva summa ennen verojen ja muiden maksujen vähennystä.

Totta on myöskin ex-opiskelijan muistutus siistä, että jokaisella on mahdollisuus palauttaa tukensa vapaaehtoisesti takaisin aina tukivuotta seuraavan vuoden maaliskuun loppuun mennessä. Näin säästyy siltä kuuluisalta 15%:n korotukselta ja saa tukikuukaudenkin uudelleen käyttöönsä. Eli jos on tänä vuonna liikaa tienestejä tukikuukausiin nähden, tämän vuoden tukea voi palauttaa valitsemaltaan/valitsemiltaan kuulta/kuilta (kannattaa valita se/ne, jolloin on saanut vähiten tukea) ensi vuoden maaliskuun mennessä.

Tässä vielä linkit Kelan sivujen tuloharkintalaskureihin ja vapaaehtoiseen tuen palauttamiseen:
        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/290601104317IL?openDocument
        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/020701115504IL?openDocument

• soitin kelaan
        ex-opiskelija kirjoitti:

Tulorajoissa on kuitenkin bruttotulot, jotka ratkaisee. Eli tulot ennen veroja.

Myönnetään, että systeemi on melko kankea, mutta kuitenkin kaikki on tarkkaan määritelty. Tämä neuvo tulee vähän myöhään, mutta jos olisit selvittänyt tulorajasi silloin kun aloitit opiskelusi, niin olisit voinut palauttaa liikaa maksettua tukea tämän vuoden maaliskuun loppuun asti takaisin, ilman sanktioita.

tuolloin kun opiskeluni aloitin. Mutta, minulle puhuttiin että saisin tienata yli 5000€ vielä syys-joulukuulta, kukaan ei siis puhunut ko. 2020€:sta?! Sain kuulla tuosta vasta nyt kesän aikana eräältä opiskelukaveriltani, kenen kanssa väittelimme asiasta. Että näin..

• neiti...X
        soitin kelaan kirjoitti:

tuolloin kun opiskeluni aloitin. Mutta, minulle puhuttiin että saisin tienata yli 5000€ vielä syys-joulukuulta, kukaan ei siis puhunut ko. 2020€:sta?! Sain kuulla tuosta vasta nyt kesän aikana eräältä opiskelukaveriltani, kenen kanssa väittelimme asiasta. Että näin..

Onpas tää nyt hankalaa...

Eli siis vapaan tulon raja lasketaan vuosituloina ja laskennallisesti 1515€/ei-tuki-kk ja 505€/tuki-kk. Jos et ole tienannut tammi-elokuussa tuota 1515€:a niin siitä vapautuva tulo on vielä tienattavissa opiskeluaikanakin. Jos taas opiskelujen aloitusvuonna (koskee myös lopetusvuotta) olet tienannut ei-opiskeluaikana vaikkapa 2000€/kk niin se ei haittaa, kunhan opiskeluajan tulot eivät ylitä sille määrättyä vapaata tuloa. Tämä lukee kyllä kaikki Kelan sivuilla...

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/150801092508IL?openDocument

• jos kerran
        neiti...X kirjoitti:

Onpas tää nyt hankalaa...

Eli siis vapaan tulon raja lasketaan vuosituloina ja laskennallisesti 1515€/ei-tuki-kk ja 505€/tuki-kk. Jos et ole tienannut tammi-elokuussa tuota 1515€:a niin siitä vapautuva tulo on vielä tienattavissa opiskeluaikanakin. Jos taas opiskelujen aloitusvuonna (koskee myös lopetusvuotta) olet tienannut ei-opiskeluaikana vaikkapa 2000€/kk niin se ei haittaa, kunhan opiskeluajan tulot eivät ylitä sille määrättyä vapaata tuloa. Tämä lukee kyllä kaikki Kelan sivuilla...

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/150801092508IL?openDocument

Olisin ollut tietoinen, että saan tienata 2020€ 170€, niin en tietenkään olisi tehnyt niin paljoa töitä että rajat ylittyvät! Mutta jos minulle Kelalta kerrotaan, että saan tienata paljon enemmän, aivan toisen summan niin tietenkin uskon mitä minulle sielä sanotaan enkä soita uudestaan samaa asiaa kysäkseni

• jatkuu
        jos kerran kirjoitti:

Olisin ollut tietoinen, että saan tienata 2020€ 170€, niin en tietenkään olisi tehnyt niin paljoa töitä että rajat ylittyvät! Mutta jos minulle Kelalta kerrotaan, että saan tienata paljon enemmän, aivan toisen summan niin tietenkin uskon mitä minulle sielä sanotaan enkä soita uudestaan samaa asiaa kysäkseni

eli kun minulla ei ole akuuttia rahantarvetta viime syksynä edes ollut. Mielestäni tämä on ihan älytöntä. Jos olisin halunnut olla töissä ja olisin ollut tietoinen tuosta rajasta, olisin jättänyt tietenkin 1kk opintoTUEN nostamatta, asumislisänhän olisin silti saannut. Vituttaa niin paljon tää, että nyt sitten maksetaan asumistukea ja opintotukea=opintoraha takasin..mitenhän noi valitukset ja niiden läpimeno mahdollisuus..

• neiti...X
        jatkuu kirjoitti:

eli kun minulla ei ole akuuttia rahantarvetta viime syksynä edes ollut. Mielestäni tämä on ihan älytöntä. Jos olisin halunnut olla töissä ja olisin ollut tietoinen tuosta rajasta, olisin jättänyt tietenkin 1kk opintoTUEN nostamatta, asumislisänhän olisin silti saannut. Vituttaa niin paljon tää, että nyt sitten maksetaan asumistukea ja opintotukea=opintoraha takasin..mitenhän noi valitukset ja niiden läpimeno mahdollisuus..

Koko vuoden tulorajaksi tulee 4:llä tuki-kk:lla 14140€ ja jos tuo ei ylity yli 170€:lla niin takaisinperintäehdotusta ei tule. Jos taas koko vuoden ja lisäksi tuon syksyn vapaan tulon raja on ylittynyt niin valittamisella ei ole merkitystä. Kuten jo aiemmin vastasin, valitus olisi pitänyt tehdä jo aikaa sitten ja lisäksi opintotukilaissa on maininta siitä, ettei omien tulojen ylittymisen vuoksi liikaa maksettua tukea saa olla perimättä takaisin 15%:n korotettuna.

"Jos olisin halunnut olla töissä ja olisin ollut tietoinen tuosta rajasta, olisin jättänyt tietenkin 1kk opintoTUEN nostamatta, asumislisänhän olisin silti saannut. Vituttaa niin paljon tää, että nyt sitten maksetaan asumistukea ja opintotukea=opintoraha takasin.."

OpintoTUKI=opintoRAHA asumisLISÄ lainantakaus
        Vapaan tulon raja korottuu vain, jos jättää koko opintotuen (siis myös asumislisän) nostamatta (http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/060601120441IL?openDocument ): "Muista, että asumislisäkuukausi on tukikuukausi omien tulojen tulovalvonnassa."

• pointti tässä nyt on kuiten...
        neiti...X kirjoitti:

Koko vuoden tulorajaksi tulee 4:llä tuki-kk:lla 14140€ ja jos tuo ei ylity yli 170€:lla niin takaisinperintäehdotusta ei tule. Jos taas koko vuoden ja lisäksi tuon syksyn vapaan tulon raja on ylittynyt niin valittamisella ei ole merkitystä. Kuten jo aiemmin vastasin, valitus olisi pitänyt tehdä jo aikaa sitten ja lisäksi opintotukilaissa on maininta siitä, ettei omien tulojen ylittymisen vuoksi liikaa maksettua tukea saa olla perimättä takaisin 15%:n korotettuna.

"Jos olisin halunnut olla töissä ja olisin ollut tietoinen tuosta rajasta, olisin jättänyt tietenkin 1kk opintoTUEN nostamatta, asumislisänhän olisin silti saannut. Vituttaa niin paljon tää, että nyt sitten maksetaan asumistukea ja opintotukea=opintoraha takasin.."

OpintoTUKI=opintoRAHA asumisLISÄ lainantakaus
        Vapaan tulon raja korottuu vain, jos jättää koko opintotuen (siis myös asumislisän) nostamatta (http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/060601120441IL?openDocument ): "Muista, että asumislisäkuukausi on tukikuukausi omien tulojen tulovalvonnassa."

että minulle on annettu VIRHEELLISTÄ TIETOA kelalta. Minulle on sanottu että saan tienata enemmän kun tuon 2020€ 170€ ja alkuvuodentuloillani EI ole väliä. Tässä uskossa siis olin vielä viime viikolla. Miksi olisin ryhtynyt kyseenalaistamaan asiaa jos minulle KELALTA näin kerrotaan. Ilman tätä palstaa en olisi ollut asiasta tietoinen ennen 2007 kevättä kun takaisinperintää postilaatikosta tupsahtaa.

• neiti...X
        pointti tässä nyt on kuiten... kirjoitti:

että minulle on annettu VIRHEELLISTÄ TIETOA kelalta. Minulle on sanottu että saan tienata enemmän kun tuon 2020€ 170€ ja alkuvuodentuloillani EI ole väliä. Tässä uskossa siis olin vielä viime viikolla. Miksi olisin ryhtynyt kyseenalaistamaan asiaa jos minulle KELALTA näin kerrotaan. Ilman tätä palstaa en olisi ollut asiasta tietoinen ennen 2007 kevättä kun takaisinperintää postilaatikosta tupsahtaa.

"Ilman tätä palstaa en olisi ollut asiasta tietoinen ennen 2007 kevättä kun takaisinperintää postilaatikosta tupsahtaa."
        Kelan nettisivuilla ja esitteissä on tietoa jokaisen luettavana... Tietämättömyyteen, tai edes Kelan virkailijan antamiin virheellisiin ohjeisiin, vetoaminen ei auta takaisinperinnässä.

• näitä asioita
        neiti...X kirjoitti:

"Ilman tätä palstaa en olisi ollut asiasta tietoinen ennen 2007 kevättä kun takaisinperintää postilaatikosta tupsahtaa."
        Kelan nettisivuilla ja esitteissä on tietoa jokaisen luettavana... Tietämättömyyteen, tai edes Kelan virkailijan antamiin virheellisiin ohjeisiin, vetoaminen ei auta takaisinperinnässä.

olisi tuotava opiskelijoille julki paljon nykyistä systeemiä paremmin, sillä en varmasti ole ainoa opiskelija kenelle ko asiat ei ole aivan päivänselvyyksiä ollut.

• voi kusettaa..
        näitä asioita kirjoitti:

olisi tuotava opiskelijoille julki paljon nykyistä systeemiä paremmin, sillä en varmasti ole ainoa opiskelija kenelle ko asiat ei ole aivan päivänselvyyksiä ollut.

...tyhmää opiskelijaa??? Nämä pykäläthän on tehty vartavasten sekoittamaan ihmisten selkeää maalaisjärkeä. Asia, jonka voi sanoa huomattavasti yksinkertaisemmin, kirjoitetaan säännöksiin niin, että sitä ei loppujen lopuksi ymmärrä Kelan työntekijä itsekään (huom. tämä on tullut todistettua!).

"En varmasti ole ainoa opiskelija kenelle ko asiat ei ole aivan päivänselvyyksiä ollut."

-Mikään asia Kelan kanssa ei ole itsestään selvää. Se on tullut huomattua tässä vuosien varrella.

Jos saat hyvä palkkaisen kesätyön, niin voit olla varma, että saat alkaa laskemaan euroja ja senttejä, sillä jos et näin tee, niin jossain vaiheessa paukahtaa Takaisinperintä-lappu postiluukusta ja siinä sitä taas ollaan. Ne joilla on "liikaa" rahaa - rokotetaan armotta! Ja ne joilla ei ole rahaa - kärsivät samalla lailla.

Hurraa Suomi! Pääasia, että valtio voi hyvin...hohhoijaa

• kaikki ei kuulu kelalle

moi !
      jos opiskelusi on alkanut syyskuussa 2004 niin kaikki tulot jotka jotka olet saanut ennen opiskelusi alkua eivät kuulu kelalle jolloin vaikka olisit saanut tuloja syyskuussa jää ne reilusti alle vapaan tulorajan

• Kärpix

Palkkapäivä ratkaisee. Esim. Jos opiskelut alkaisivat syyskuun alussa ja vaikka olisit lopettanut vakituisen työsi jo elokuun puolivälissä, niin sillä ei ole mitään merkitystä. Jos palkkapäiväsi sattuu osumaan 1.9 ja siinä on tietenkin silloin kaiken maailman lomarahoja ym. niin takaisinperittävää tulee. Jos palkkapäiväsi sattuu osuumaan 31.8. niin homma on ok.

Ja huom! Kelatätien ja -setien suullisia neuvoja ei kannata tässä asiassa uskoa. Minua ne neuvoivat väärin. Minulle sanottiin, että tottakai olet oikeutettu täyteen opintotukeen, vaikka oletkin ollut vakituisessa työssä ennen opiskeluja. Kukaan ei kertonut minulle, että palkkapäivä ratkaisee kaiken. se on siis ihan sama mitä sinulle kerrotaan suullisesti, koska kaikki kuitenkin kiistetään valitusprosesissa.

Tästä herää gallupluontoinen kysymys:

Onko kenenkään kohdalla ikinä sovellettu opintotukilain 27.2§ niin, että takaisinperinnästä on luovuttu kokonaan tai osittain jos se katsotaan kohtuulliseksi??? Vai onko kyseessä vain kuollut lain kirjain, jonka funktiona on luoda tyhjää toivoa ja näennäistä inhimillisyyttä takaisinperintään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3306
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1658
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1513
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1419
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1354
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1286
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1218
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      942
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      872
    Aihe