Honda Jazzin ohjekirjassa lukee ,että peräkärryn johtopistokkeen liitin löytyy oikean takavalon luonta verhoilun takaa.Olihan siellä "mötikkä" johon tulee 6 ohutta puihaa.Onko se "Se"? Otetaanko mötikkä pois käytöstä ja liitetään se siihen takapistokkeen piuhaan? Johto (n. ½ metriä) on muuten sikakallis
220 € !! Tietääkö kukaan saako sitä mistään halvemmalla ja tarviiko päivittää auton sähköt asennuksen jälkeen?Tiedän kyllä,että Rinta-Joupilta saa koko koukun asennuksineen 600-700 € (kiinteä /irroitettava).Sentakia tässä kyselenkin.
Mötikkä Hondassa
9
3780
Vastaukset
- matias...
muutakin siinä autoliikkeen nipussa kuin pelkkä johto. Nykyautoissa vetokoukulle on ns. linjasähköt ja virta koukulle vedetään ohjausboxin kautta akulta ja mainitsemaasi liittimeen tai auton takavalojen liittimeen tulee pelkästään ohjaus/linjasähköä antava kaapeli.
Eli minusta se pari sataa euroa on ihan edullinen hinta siitä paketista.
Voit toki kokeilla suoraan kytkemistäkin mutta omalla vastuulla.... - bb7
Uusissa autoissa on oma merkki/mallikohtainen johtosarja (joka malliin oma) jolla vetokoukku kytketään.Toi 600 euroa kuulostaa kohtuulliselta koukusta asennuksesta!
- ekkevaari
Tiedetään,tiedetään,mutta minusta silti hinta on todella järkyttävä.Olen valmistanut itse vuosien varrella vetokoukun n. pariin-kolmeenkymmeneen autoon.Kustannukset niistä jäi kappaleelta 20-30 euroon,siis valmiiksi asennettuna sähköineen päivineen.EU kielsi direktiivillään 4/-00 asentamasta muita kuin EU:n monopoolitarkastamon hyväksymiä koukkuja.Näistähän nyt sitten saa rahastaa ihan mitä vaan.Tuulilasilehden artikkelin mukaan kalleimmat maksavat jo 1700 euroo ,mikä on todella mieletön rokotus kun sitä vertaa valmistuskustannuksiin.Mihin tuo "tulos " menee,ei kai vaan täysin sivullisille? Ei siis valmistajalle tai kaupan kuluihin.
Hondan ohjekirjasta saa sen käsityksen,että peräkärryn sähköpistoketta varten on tehty tehtaalla jo kaikki tarpeellinen,työnnät vain pistokkeet yhteen.Mutta tuon ko. johdon päässä kun on sellainen umpinainen "mötikkä".Siis heitänkö "mötikän menemään ja liitän sen vetokoukun tehdastekoisen liittimen siihen siihen ohjekirjan suosittelemaan pistokkeeseen?Kai se selviää kun saan tilauksessa olevan koukun johtosarjoineen.
Ajattelin säästää edes tuon asennuksen verran ja kyselin jos joku asiantuntija olisi sattunut lukemaan ja antaisi vinkkejä.
Nykyään kun vain Ladalla ja Volvolla näyttää olevan sellainen keskustelupalsta jossa kotiasentaja voi kysellä vinkkejä.Hondan ohjekirja on kyllä kiitettävän laaja ja antaa TI-asentajallekin kädestäpitäen paremmin ohjeita kuin yleensä,mutta... - Lemppa
ekkevaari kirjoitti:
Tiedetään,tiedetään,mutta minusta silti hinta on todella järkyttävä.Olen valmistanut itse vuosien varrella vetokoukun n. pariin-kolmeenkymmeneen autoon.Kustannukset niistä jäi kappaleelta 20-30 euroon,siis valmiiksi asennettuna sähköineen päivineen.EU kielsi direktiivillään 4/-00 asentamasta muita kuin EU:n monopoolitarkastamon hyväksymiä koukkuja.Näistähän nyt sitten saa rahastaa ihan mitä vaan.Tuulilasilehden artikkelin mukaan kalleimmat maksavat jo 1700 euroo ,mikä on todella mieletön rokotus kun sitä vertaa valmistuskustannuksiin.Mihin tuo "tulos " menee,ei kai vaan täysin sivullisille? Ei siis valmistajalle tai kaupan kuluihin.
Hondan ohjekirjasta saa sen käsityksen,että peräkärryn sähköpistoketta varten on tehty tehtaalla jo kaikki tarpeellinen,työnnät vain pistokkeet yhteen.Mutta tuon ko. johdon päässä kun on sellainen umpinainen "mötikkä".Siis heitänkö "mötikän menemään ja liitän sen vetokoukun tehdastekoisen liittimen siihen siihen ohjekirjan suosittelemaan pistokkeeseen?Kai se selviää kun saan tilauksessa olevan koukun johtosarjoineen.
Ajattelin säästää edes tuon asennuksen verran ja kyselin jos joku asiantuntija olisi sattunut lukemaan ja antaisi vinkkejä.
Nykyään kun vain Ladalla ja Volvolla näyttää olevan sellainen keskustelupalsta jossa kotiasentaja voi kysellä vinkkejä.Hondan ohjekirja on kyllä kiitettävän laaja ja antaa TI-asentajallekin kädestäpitäen paremmin ohjeita kuin yleensä,mutta...Edullisempia ohjeita tosiaan kaivattaisiin, sillä uuteen -06 accordiin maksoi koukku asennettuna vajaa 800,- On mielenkiintoista seurata muutaman vuoden päästä kun/ ja jos auto on vaihdossa niin hyvitetäänkö koukun ja asennuksen hinta? "niin myös tässä on vetokoukku à800,-" sen tulen kyllä kokeilemaan viimeisen kuuden vuoden ja kolmen uuden koukullísen auton kokemuksella.
- matias...
ekkevaari kirjoitti:
Tiedetään,tiedetään,mutta minusta silti hinta on todella järkyttävä.Olen valmistanut itse vuosien varrella vetokoukun n. pariin-kolmeenkymmeneen autoon.Kustannukset niistä jäi kappaleelta 20-30 euroon,siis valmiiksi asennettuna sähköineen päivineen.EU kielsi direktiivillään 4/-00 asentamasta muita kuin EU:n monopoolitarkastamon hyväksymiä koukkuja.Näistähän nyt sitten saa rahastaa ihan mitä vaan.Tuulilasilehden artikkelin mukaan kalleimmat maksavat jo 1700 euroo ,mikä on todella mieletön rokotus kun sitä vertaa valmistuskustannuksiin.Mihin tuo "tulos " menee,ei kai vaan täysin sivullisille? Ei siis valmistajalle tai kaupan kuluihin.
Hondan ohjekirjasta saa sen käsityksen,että peräkärryn sähköpistoketta varten on tehty tehtaalla jo kaikki tarpeellinen,työnnät vain pistokkeet yhteen.Mutta tuon ko. johdon päässä kun on sellainen umpinainen "mötikkä".Siis heitänkö "mötikän menemään ja liitän sen vetokoukun tehdastekoisen liittimen siihen siihen ohjekirjan suosittelemaan pistokkeeseen?Kai se selviää kun saan tilauksessa olevan koukun johtosarjoineen.
Ajattelin säästää edes tuon asennuksen verran ja kyselin jos joku asiantuntija olisi sattunut lukemaan ja antaisi vinkkejä.
Nykyään kun vain Ladalla ja Volvolla näyttää olevan sellainen keskustelupalsta jossa kotiasentaja voi kysellä vinkkejä.Hondan ohjekirja on kyllä kiitettävän laaja ja antaa TI-asentajallekin kädestäpitäen paremmin ohjeita kuin yleensä,mutta...saa joskus täältäkin palstalta. Millähän tavalla aikaisempi kommenttini oli mielestäsi epäasiallinen?
Tämä on keskustelupalsta, ei tietokilpailu tai foorumi jossa pitää antaa ehdottomia totuuksia.
Täällä voi kertoa ihan oman mielipiteensä, on se sitten mutu -tietoa tai vatu (vaimosta tuntuu).
Sitä kutsutaan keskusteluksi.
Siihen vetokoukkuusi;
Minä en ole rakentanut yhtään vetokoukkua, asentanut tosin useita parin vuosikymmenen aikana. Lisäksi olen korjannut kymmeniä tee-se-itse -asentajien tekemiä kytkentöjä niin koukkujen pistokkeesta, auton johdoista kuin perävaunuistakin. Joskus ennen mietin että suojaamattoman virtarosvon käyttö pitäisi kriminalisoida.
Yritin viestissäni selvittää sinulle että nykyautoissa on vetokoukulle ns. linjasähköt.
Valojohdot eivät välttämättä kestä perävaunun aiheuttamaa lisäkuormaa sekä autoihin tehtaalla asennetut lisälaitteet, valomuistit, ajotietokoneet, ajotietokoneiden virhetoimintomuistit ym. ovat vaarassa mennä sekaisin kun asennetaan lisälaitteita vastoin auton valmistajan ohjeita.
Itse ostin Honda FR-V:n koukun ja johtosarjan Feloxilta enkä Veholta. Autoni ohjekirjassa oli myös maininta oikean puolen takavalon johdon pistokkeesta. Sitä siellä ei ollut.
Sen sijaan johtosarjan mukana tulleen ohjeen mukaan asennus onnistui hyvin ja herätteet ohjausboxille otettiin vasemmman takavalon jatkoliittimestä, joka avattiin, ja väliin laitettiin haaroittava kappale. Sen jälkeen liitin kiinni ja takaisin siististi paikalleen.
Akulta vedettiin sulakkeen takaa johto suoraan ohjausboxille ja kaikki toimi ok.
Jos aikomuksesi on asentaa koukun sähköt old school -tyylisesti, onnea yritykseesi! - ekkevaari
matias... kirjoitti:
saa joskus täältäkin palstalta. Millähän tavalla aikaisempi kommenttini oli mielestäsi epäasiallinen?
Tämä on keskustelupalsta, ei tietokilpailu tai foorumi jossa pitää antaa ehdottomia totuuksia.
Täällä voi kertoa ihan oman mielipiteensä, on se sitten mutu -tietoa tai vatu (vaimosta tuntuu).
Sitä kutsutaan keskusteluksi.
Siihen vetokoukkuusi;
Minä en ole rakentanut yhtään vetokoukkua, asentanut tosin useita parin vuosikymmenen aikana. Lisäksi olen korjannut kymmeniä tee-se-itse -asentajien tekemiä kytkentöjä niin koukkujen pistokkeesta, auton johdoista kuin perävaunuistakin. Joskus ennen mietin että suojaamattoman virtarosvon käyttö pitäisi kriminalisoida.
Yritin viestissäni selvittää sinulle että nykyautoissa on vetokoukulle ns. linjasähköt.
Valojohdot eivät välttämättä kestä perävaunun aiheuttamaa lisäkuormaa sekä autoihin tehtaalla asennetut lisälaitteet, valomuistit, ajotietokoneet, ajotietokoneiden virhetoimintomuistit ym. ovat vaarassa mennä sekaisin kun asennetaan lisälaitteita vastoin auton valmistajan ohjeita.
Itse ostin Honda FR-V:n koukun ja johtosarjan Feloxilta enkä Veholta. Autoni ohjekirjassa oli myös maininta oikean puolen takavalon johdon pistokkeesta. Sitä siellä ei ollut.
Sen sijaan johtosarjan mukana tulleen ohjeen mukaan asennus onnistui hyvin ja herätteet ohjausboxille otettiin vasemmman takavalon jatkoliittimestä, joka avattiin, ja väliin laitettiin haaroittava kappale. Sen jälkeen liitin kiinni ja takaisin siististi paikalleen.
Akulta vedettiin sulakkeen takaa johto suoraan ohjausboxille ja kaikki toimi ok.
Jos aikomuksesi on asentaa koukun sähköt old school -tyylisesti, onnea yritykseesi!Ei kommenttisi ollut millään tavalla epäasiallinen,sorry,jos sait sellaisen käsityksen.
En aikonutkaan käyttää "ryöstäjiä" kytkennöissä,vaan tiedustelin liitintä jonka Hondan tehdas on ohjekirjan mukaan asentanut "käyttövalmiiksi".
Ainut liitin mikä ko. paikasta löytyi oli juuri tuo mainitsemani "ylimääräinen" johto joka on vapaana ja joka ei johda mihinkään.Päässä on liitin ja siihen tulee 6 johdinta ja sen päässä on tuo outo mötikkä.Itse muovikuorinen mötikkä on kiinni yhdellä 6 mm. ruuvilla auton korissa,varmaankin sen takia ettei se pääse siellä holtittomasti heilumaan.Siis heitetäänkö mötikkä pois ja liitetään se EU-monopoolitarkastamon direktoimaan johtoon?
Vaikka se direktiivin mukainen johto on varmasti oikein suunniteltu ja valmistettu niin kuitenkin pidän sitä raaka-aineisiin(enintään 5€) nähden sikakalliina ,220 €.Samat sanat koukusta.
Eli näin meitä EU ryöstää! - matias...
ekkevaari kirjoitti:
Ei kommenttisi ollut millään tavalla epäasiallinen,sorry,jos sait sellaisen käsityksen.
En aikonutkaan käyttää "ryöstäjiä" kytkennöissä,vaan tiedustelin liitintä jonka Hondan tehdas on ohjekirjan mukaan asentanut "käyttövalmiiksi".
Ainut liitin mikä ko. paikasta löytyi oli juuri tuo mainitsemani "ylimääräinen" johto joka on vapaana ja joka ei johda mihinkään.Päässä on liitin ja siihen tulee 6 johdinta ja sen päässä on tuo outo mötikkä.Itse muovikuorinen mötikkä on kiinni yhdellä 6 mm. ruuvilla auton korissa,varmaankin sen takia ettei se pääse siellä holtittomasti heilumaan.Siis heitetäänkö mötikkä pois ja liitetään se EU-monopoolitarkastamon direktoimaan johtoon?
Vaikka se direktiivin mukainen johto on varmasti oikein suunniteltu ja valmistettu niin kuitenkin pidän sitä raaka-aineisiin(enintään 5€) nähden sikakalliina ,220 €.Samat sanat koukusta.
Eli näin meitä EU ryöstää!mutta kannattaa verrata hintaa siihen mitä vahinkoa tai korjausta saattaa tulla siitä jos oma kytkentä aiheuttaa hämminkiä auton sähköihin.
Ulkomailta voisi yrittää etsiä johtosarjaa netin kautta. Viime joulukuussa, jolloin asensin koukun Hondaani, sellaista ei löytynyt, tai sitten en löytänyt oikeata kanavaa mistä etsiä.
Toisena autona Carina II -89 ja melkein kyllä joskus tulee mieleen että jospa sellaisen saisi vielä ihan uutena. On yksinkertainen peli eikä siinä ole mitään helposti paukkuvia varusteita eikä rakenteita. Aina vai kulkee. - ekkevaari
matias... kirjoitti:
mutta kannattaa verrata hintaa siihen mitä vahinkoa tai korjausta saattaa tulla siitä jos oma kytkentä aiheuttaa hämminkiä auton sähköihin.
Ulkomailta voisi yrittää etsiä johtosarjaa netin kautta. Viime joulukuussa, jolloin asensin koukun Hondaani, sellaista ei löytynyt, tai sitten en löytänyt oikeata kanavaa mistä etsiä.
Toisena autona Carina II -89 ja melkein kyllä joskus tulee mieleen että jospa sellaisen saisi vielä ihan uutena. On yksinkertainen peli eikä siinä ole mitään helposti paukkuvia varusteita eikä rakenteita. Aina vai kulkee.Nyt se on selvinnyt!
Kyselin useammasta autotarvikeliikkeestä koukkua ja johtosarjaa Jazziin.
Tilasin siis koukun ja johtosarjan,halvimman löytämäni ,Bosal-merkkisen ,koukku 200,johtosarja
220 € vaikka hinta kirvelikin ja asensin sen itse.
Eihän se asennus ollut mikään maaliman ihme vaikka pelottelivatkin turvatyynyjen paukkeella ja muullakin.
Puskuri ja takaverhoilut irti,(lähtivät helposti ohjeen mukaan) ja koukun palikoiden pulttaus takapalkkeihin ,4 uutta reikää piti porata (porauskaavat oli mukana)
Sikakalliin johtosarjan mukana tulleessa ohjeessa oli selvät kuvat johtojen asennuksesta vaikka ei suomenkieltä ollutkaan ,kuvien mukaan johdot oli helppo vetää.Yksi johto oli tuotava akulta asti takana olevaan uuteen mötikkään joka tuli alkuperäisen "mötikän"seuraksi. Muutama pistoke irti ja muutama kiinni.
Mötikkä paljastui releeksi(venäläisvalmisteiseksi joita maatuskat tehtaissaan halvalla tekevät),johon akulta tulee 10A:n sulakkeen kautta virta.Siihen Alkuperäiseen mötikkään tulee samanlailla tehtaan asentama virtajohto mutta sekin vain 1,5 mm2 johdolla joten toinen tarvitaan.
Tässä 220:n € johtosarjassa on samat tarvikkeet kuin Bilteman vastaavassa vanhempiin autoihin tarkoitetussa ja joka maksaa Biltemalla 6,90 €.
Ainoa ero on Hondan liittimiin sopivat muoviset pistokkeet ja muutama lisämetri hituvirtajotoa,siis enintään 5-8 euron tarvikkeet veroineen.
On se kumma kun ei kukaan elektroniikkayrittäjä Suomessa tee näitä tarvikkeita ja myy niitä vaikkapa 500-1000% voitolla,siltikään se ei maksaisi kuin 1/4 nyky-harakirihinnoista, merkkiliikeistä puhumattakaan.
Asennus siis oli helppo,kesti muutaman tunnin ensikertalaiselta ja onnistui täydellisesti.
Säästin noin 300 €uroo.Samantien asensin moottorinlämmittimen,sisäpistokkeen ulkopistokkeen ja johdotukset niille .Se oli vähän kinkkisempi homma ahtaiden paikkojen takia,mutta hyvin tavallisen tallaajan tehtävissä.Siinäkin oli korjamon arvio 160-200€
Otin muutaman valokuvankin tuosta koukun asennuksesta jos joku tarvii.
Näiden CAN -ym.väylien tullessa autoihin arveltiin valmistuskustannusten ja materiaalien osalta hintojen halpenevan,mutta näistä on saatukin aikaan asiakkaan saaminen lypsylehmän asemaan.
Näyttävät jotkut kommentoijat olevan tyytyväisiäkin ja pitävät kohtuullisena! - Matias...
ekkevaari kirjoitti:
Nyt se on selvinnyt!
Kyselin useammasta autotarvikeliikkeestä koukkua ja johtosarjaa Jazziin.
Tilasin siis koukun ja johtosarjan,halvimman löytämäni ,Bosal-merkkisen ,koukku 200,johtosarja
220 € vaikka hinta kirvelikin ja asensin sen itse.
Eihän se asennus ollut mikään maaliman ihme vaikka pelottelivatkin turvatyynyjen paukkeella ja muullakin.
Puskuri ja takaverhoilut irti,(lähtivät helposti ohjeen mukaan) ja koukun palikoiden pulttaus takapalkkeihin ,4 uutta reikää piti porata (porauskaavat oli mukana)
Sikakalliin johtosarjan mukana tulleessa ohjeessa oli selvät kuvat johtojen asennuksesta vaikka ei suomenkieltä ollutkaan ,kuvien mukaan johdot oli helppo vetää.Yksi johto oli tuotava akulta asti takana olevaan uuteen mötikkään joka tuli alkuperäisen "mötikän"seuraksi. Muutama pistoke irti ja muutama kiinni.
Mötikkä paljastui releeksi(venäläisvalmisteiseksi joita maatuskat tehtaissaan halvalla tekevät),johon akulta tulee 10A:n sulakkeen kautta virta.Siihen Alkuperäiseen mötikkään tulee samanlailla tehtaan asentama virtajohto mutta sekin vain 1,5 mm2 johdolla joten toinen tarvitaan.
Tässä 220:n € johtosarjassa on samat tarvikkeet kuin Bilteman vastaavassa vanhempiin autoihin tarkoitetussa ja joka maksaa Biltemalla 6,90 €.
Ainoa ero on Hondan liittimiin sopivat muoviset pistokkeet ja muutama lisämetri hituvirtajotoa,siis enintään 5-8 euron tarvikkeet veroineen.
On se kumma kun ei kukaan elektroniikkayrittäjä Suomessa tee näitä tarvikkeita ja myy niitä vaikkapa 500-1000% voitolla,siltikään se ei maksaisi kuin 1/4 nyky-harakirihinnoista, merkkiliikeistä puhumattakaan.
Asennus siis oli helppo,kesti muutaman tunnin ensikertalaiselta ja onnistui täydellisesti.
Säästin noin 300 €uroo.Samantien asensin moottorinlämmittimen,sisäpistokkeen ulkopistokkeen ja johdotukset niille .Se oli vähän kinkkisempi homma ahtaiden paikkojen takia,mutta hyvin tavallisen tallaajan tehtävissä.Siinäkin oli korjamon arvio 160-200€
Otin muutaman valokuvankin tuosta koukun asennuksesta jos joku tarvii.
Näiden CAN -ym.väylien tullessa autoihin arveltiin valmistuskustannusten ja materiaalien osalta hintojen halpenevan,mutta näistä on saatukin aikaan asiakkaan saaminen lypsylehmän asemaan.
Näyttävät jotkut kommentoijat olevan tyytyväisiäkin ja pitävät kohtuullisena!Samanlainen asennus oli minullakin FR-V:n suhteen.
Itse tilasin koukun Oulusta (Felox) kun muilla ei ollut -05 syystalvella vielä autooni koukkua.
Asennus ei ollut kummoinen ja sähkösarjan mukana tuli yksityiskohtaiset ohjeet ja kytkennässä ei käytetty auton ohjekirjassa mainittua liitintä.
Tuli huomattavasti edullisemmaksi kuin merkkiliikkeessä, toki kun teki työn itse.
Hinnoittelun suhteen en ota kantaa. Se ei perustu
tuotanto-, markkinointi- ym. kustannuksiin lisättynä myyntiorganisaation kuluihin, palkkoihin, veroihin ym. mahdollisiin, vaan eiköhän siinä hinta määräydy kysynnan ja tarjonnan lakien suhteen.
Eli kun kysyntää on, hinta voidaan pitää sikamaisen korkeana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613111Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433067- 422417
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa912037- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘251759- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä831370- 391280
- 791110