10v tytölle

Tiestä?

Miellä on jo ennestään 4 gerbiiliä mutta tyttö toivoo 11 vuotis syntymälahjaksi marsua/marsuja!
Monestiko olisi sopiva vaihtaa purut? tyttöni tietää että joka päivä uutta ruokaa ja joka päivä kylmää juotavaa! tytön kaverillä on marsu jonka häkki siivotaan 2-3viikon välein mutta tyttöni on kertonut että sillä marsulla on kyllä vissiin ihosyöpä tai jokin muu! ja paljonko ja kuinka usein marsuja tai marsua pitää juoksuttaa? olisiko sopiva jos tyttö päästäisi illaksi marsun vapaaksi? esim: 7-10? ja tietenkin aina siinnä aamulla ja millon milloinkin mutta eniten illalla? otan huomioon että kohta loppuu kesäloma ja silloinkin tyttö hoitaa marsua/marsuja.. Ei tulisi ainankaan lomamarsuja ;) mutta aurinkoja teillekin päin kiitos
T: Äiti

30

3316

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *****

      Meillä otetaan purut joissa on pissaa pois päivittäin ja lisätään uutta purua tilalle. Jos tätä ei tee, niin voin sanoa, että häkki alkaa haisemaan aikas kovasti. Varsinkin jos on uros marsuja, niinkuin meillä.
      Marsuja täytyy olla vähintään kaksi. vapaana ainakin tunti päivässä, itse pidän 1-4h.

      Ostin marsut tytölleni, mutta ei hän niitä jaksa hoitaa, joten hoito on siirtynyt minulle.
      Gerbiili on aikas helppo eläin marsuun verrattuna.
      T. Toinen äiti

    • janina`

      Marsun purut tulisi vaihtaa ainakin kerran viikossa.
      "tyttöni tietää että joka päivä uutta ruokaa ja joka päivä kylmää juotavaa!" ei, marsuille EI SAA antaa kylmää vettä, että hyvinpäs tyttösi tietääkin! Etsikää enemmän tietoa marsuista!!
      Marsun pitää saada olla vähintään tunnin verran lattialla per päivä. Mitä kauemmin saa olla, sitä parempi ja ihanteellisempaa se on marsuille. Ja vahdi marsuja niiden lattialla ollessa! Jos pidät monta tuntia, niin päästä toki välillä pissi- ja ruokatauolle omaan häkkiin!
      Toivon kyllä todella, että perehdytte marsun hoitamiseen ennen hankintaa! Ette taida tietää, aavistaakaan, kuinka vaativia lemmikkejä marsut ovat? Tarvitsevat juuri oikeanlaista hoitoa! Toivottavasti lainaatte esim. kirjastosta marsunhoito-oppaita vähintään kolmin kappalein! Niin, että mitään epäselvää ei jää! Ja toivotaan nyt vielä, että niistä ei niitä ns. vain kesämarsuja teille tule! [[Jos TODELLA uskallat ottaa sen riskin, että tyttösi huolehtii marsuista vielä seuraavat 15 vuottakin!!]]
      T: "Kolmas äiti"
      P.S. Gerbiilit on superhelppohoitoisia.

    • hmm..

      http://www.sey.fi/elaintieto/marsu.html

      ^tuo sivu kannattaa lukea läpi huolella,kertoo marsuista jo aika paljon.

      jossakin sanotaan, että marsut sopivat hyvin ensimmäiseksi lemmikiksi vaikkapa 4-5vuotiaalle lapselle (kyllä, olen lukenut jostain...), joku tietolähde on väittänyt, ettei alle 12-vuotias saisi edes pitää marsuja sylissä, koska lapsi helposti vahingoittaa niitä..

      siis voithan toki ostaa lapsellesi 2 marsua, mutta kunhan itseotat päävastuun marsuista. voi olla että viimeistääkahden vuodenpäästä jääväthäkit siivoamatta ja vedet vaihtamatta ja c-vitamiinit antamatta.. silloin sinun on otettava vastuu marsuijen hoidosta.

      marsuthan ovat jyrsijöiksi vaativia lemmikkejä. minulla oli gerbiili, joka kuoli, sitten päätin ottaa "tilalle"marsun, luullen että hoito on samantyyppistä kuin gerbiilien. no huhhuh sitä se ei todella ollutkaan, ja jouduin lopulta ottamaan marsulleni kumppanin kun se raukka vain nyhjötti nurkassa, kuten yksinäisillä marsuilla on tapana.

      nyt ne ovat kuitenkin onnellisia :) ja marsut ovat ihastuttavia olentoja, kunhan saavat vain tarpeeksi hellyyttä ja hoitoa

      • ...

        Marsua ei saa missään tapauksessa pitää yksin, se kielletään myös eläinsuojeluasetuksessa. Marsu on laumaeläin ja kärsii yksin ollessaan. Varautukaa sitten myös eläinlääkärikustannuksiin, marsun hoito ei todellakaan ole ilmaista. Ruokintaankin pitää perehtyä kunnolla, mitkään marketin jyväsekoitukset eivät ole marsun ruokaa. Marsun tärkein ruoka on hyvä heinä - ei marketista löytyvä pölyinen Best Friend tai Osku - ja sitä pitää olla saatavilla _aina_.

        Marsuja ei pidä ostaa eläinkaupasta eikä pentutehtailijalta, vaan Suomen marsuyhdistyksen hyväksymältä kasvattajalta. Löytyvät täältä: http://www.marsuyhdistys.net/kasvattajat.htm

        Itse en antaisi 10-vuotiaalle muuta kuin pehmolelun. Eläin tuo mukanaan suuren vastuun. Lääkäriasemalla näkee liian paljon marsuja, jotka on unohdettu häkin nurkkaan kun niihin on kyllästytty. Sitten ne kiljuvat pelosta kun niihin kosketaan. Oletko valmis vastaamaan marsun ruokinnasta, siivouksesta, seurustelusta, lääkäriin viennistä, kynsien leikkuusta, viikottaisesta punnituksesta.


    • Miranna

      Kysypäs haluisiko tytön kaveri luopua huonosti kohtelemastaan marsusta. Meillä on sijaiskoti rescue-marsuille.
      [email protected]

    • Sunnikka

      Ei mitään henkilökohtaista, mutta kysypä itseltäsi: Hemmotteletko tytärtäsi hieman liikaa? Mielestäni 4 gerbiiliä riittää jo aivan hyvin lemmikeiksi. Jos hän on jo nyt kyllästynyt nykyisiin lemmikeihinsä, niin mitä tapahtuisi marsuille jotka elävät kuitenkin paljon pidempään kuin gerbiilit?

      Ja jos päädyt kuitenkin marsujen ostopäätökseen, niin kannattaisi ehkä hankkia _paljon_ lisää tietoa marsuista. Ensinnäkin marsuille ei saa antaa kylmää vettä, vaan aina huoneenlämpöistä. Ja marsun häkki pitää siivota koosta riippuen 1-3 kertaa viikossa. Lisäksi marsun kynnet pitää leikata 1-2 kertaa kuussa ja sille täytyy antaa C-vitamiinia joka päivä. Täytyy myös tietää mitä marsu saa ja ei saa syödä. Marsua täytyy päästää jaloittelemaan häkistään joka päivä. Miettisin sinuna todella tarkkaan, koska veikkaanpa että marsujen hoito jää pitemmällä kaavalla sinun harteillesi.


      Marsujen onnellista elämää toivoen.

    • nän..!

      Olen Sunikan kanssa samaa mieltä eikö neljä gerbiiliä jo riitä..? Marsuja pitää aina olla vähintään kaksi koska ne ovat laumaeläimiä.. Riippuu häkin koosta ja marsu määrästä mutta noin 1-3 kertaa viikossa pitää vaihtaa purut ja häkin siivouksen yhteydessä pitää myös pestä juomapullo sekä ruokakippo.. Marsuille ei saa antaa kylmää vettä.. Ei voi olla totta.. 2-3 viikon välein.. Ihmiset ottaa lemmikki eläimen ja jättää sen noin viikon päästä ruokkimatta ja ei hoida muutenkaan.. Marsun pitäisi päästä joka päivä vähintään tunniksi jalottelemaan.. Ennen kuin ottaa marsua pitää tietää vielä paljon muutakin kuin tämä.. Marsu on paljon paljon vaikeampi hoidettavana kuin gerbiili ja marsut elävätkin monta vuotta enemmän.. Onneksi ei tulisi lomamarsuja, mutta luulempa että kun koulut alkavat marsun hoito jää sinulle..!! Meneppä kirjastoon ja lainaa sieltä muutamia marsukirjoja jotta saisit tietoo enemmän niistä.. Muista ottaa myös huomioon mahdolliset eläinlääkärikulut..!

    • .....

      olen kasvattanut marsuja jo kaksikymmentä vuotta ja en usko että vielä 11v tyttö pystyy huolehtimaan yksin marsusta\marsuista. Mutta jos aiotte hankkia marsun\marsut niin suosittelisin että ostaisitte ensin yhden marsun ja sitten vuoden kahden päästä toisen ettei marsusta jää arkaa ja mielellään kasvattajalta. Marsua ei missään nimessä saa laittaa lahjapakettiin eikä ensimmäisellä viikolla saa vieraat käydä silittelemässä antaa marsun tutustua rauhassa uuteen kotiinsa.=) äidin pitää olla apuna marsun hoidossa alusta alkaen.

      • ...

        Siis marsua ei pidetä yksin vuotta eikä viikkoa, vaan niitä hankitaan _heti_ kaksi, jos kerran on pakko hankkia. Lapsen leluksi eläintä ei saa ostaa koskaan. Marsu kesyyntyy erittäin hyvin kun sitä käsitellään tarpeeksi poikasesta lähtien. Se, että yksinäinen marsu kesyyntyisi helpommin, on yleinen väärä luulo. Kaveri rohkaisee marsua, jaettu pelko on puoli pelkoa.


    • älä osta

      Marsuille täytyy joka päivä vaihtaa vesi ja ruokakuppi täytyy pestä.Olisiko sinusta hauska syödä likaisesta ruokakupista?. Eikä se riitä että vaihdat veden ainakunse loppuu.Harkitse marsun ostoa ja onko tyttösi jo kyllästynyt gerpiileihin.Jos ette anna marsuille c-vitamiiniä tarpeeksi marsu saattaa kuolla.Ostakaa mielummin hamsteri ne on kivoja 11v tytölle=).Gerpiilit on huomattavasti helppo hoitoisempia kuin marsut.

    • ...

      ja varsinkaan ruokinta ei ole mitään yksinkertaista, siis nimenomaan OIKEA ruokinta.Marsun hoidosta ja ruokinnasta täytyy ottaa paljon tietoa.

      Käykääpä yhdessä tytön kanssa näillä sivuilla:

      http://www.marsut.net/marsukirja.html

      http://www.marsut.net/miksi.html

      http://forum.marsut.net/forum/phpBB2/

      http://www.marsunetti.com/news.php

      http://whiz.iki.fi/marsut/index.html

      http://www.webduo.fi/lemmikit/index.php?board=5

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Marsu

      Ottakaa ehdottomasti kaksi marsua!Muistathan, ettei lapsen vastuulle saa koskaan jättää yksin marsua, aikuisella on aina päävastuu eläimestä!!


      Kannattaa hankkia marsu Suomen marsuyhdistyksen hyväksymältä kasvattajalta!!

    • anskuliini95

      ei se kyllä noin mee! Voi olla että lapsi osaa hoitaa paremmin eläimiä kun jotkut aikuiset! mä oon nyt 10 vuotta vanha ja mulla on 11 päinen eläinlauma ja näinä päivinä syntyy gerbiili-poikue sen jälkeen mulla voi olla yli 15 elukkaa ja parin vuoden päästä meillä tepastelee muutama marsu eli mun eläimiin kuuluu tällä hetkellä

      *9 gerbiiliä ( tulevat pennut)
      *1 VKH talvikko
      *1 kääpiöluppakorva kani


      parin vuoden päästä noiden lisäksi

      * 2-4 marsua

      ei yksikään eläin ole kuollut käsiin!
      eikä yksikään ole kärsinyt nälkää eikä likaisita puruista

      Mutta siinä te olette oikeassa että marsun ja gerbiilin hoito eroaa toisistaan tosi huomattavasti

      • nuori kans.

        tiedän että sun ikäselläs voi olla noi sun mainitsemat lemmikit, mut 11 vuotta täyttävälle en suosittele ku ei näyttäny toi tyyppi ainakaan tietävän miten marsua hoidetaan! "kylmää vettä joka päivä" hyijyi!!!!
        sit kun oot 13, niin varmasti olet kykenevä hoitamaan niitä marsuja! kunhan oot perehtyny(ja onneks vaikutat siltä että otat ensin selvää muualtakin kuin keskustelupalstoilta:DD )
        no mut moi....


      • Pessi&Jessi

        Munki mielestä voi lapsetki hoitaa eläimiä.Ei aikuisten aina tartte puuttua kaikkeen!Mä oon esim. 13 vuotta ja hoidon mun marsut ihan YKSIN! Mä ostan niille ruoat onmilla rahoilla ja ne on tyytyväisiä!Mä ostan kaikki tarvittavat niille ite.Eikä mun vanhemmat käytä niihin yhtää rahaa! Siis mä omista 2 uros marsua!


    • xfcgvh

      Minun mielestä ei kannattaisi ostaa vaikka olisi kuinka hyvä hoitaja sillä gerpiilejä on neljä ja niissä menee jo aikaa.Eikö olisi hyvä jos kouluunkin olis aikaa sillä marsu eroa paljon gerpiileistä eikä se ole mikään helppo hoitoinen kaveri

    • toinen äiti

      minä ostin vuosi sitten 11 vuotiaalle tytölleni marsun.olin todella ennakkoluuloinen otusta kohtaan...nyt ei sen rakkaampaa eläintä löydy kun toi meidän karvakäärö.otamme kakat ja pissat pois päivittäin ja kerran viikossa kunnon pesu häkille.kyllä sellainen vapaana olo riittää hyvästikkin.

      • Tillunlei

        vapaana oleminen ei riitä 1krt päivässä. ei, ei, ei! Marsu tarvitsee hyvää hoivaa, sylittelyä, mielellään toista lajitoveria kaveriksi, ja vielä kerran paaljon paaljon sitä hoivaa(varsinkin jos on vain yksi marsu).! Puhut melki kuin jostakin pehmolelusta... Ihan kun se olisi niin yksinkertaista että "ostetaan marsu ja se on kai ihan hyvä hankinta, emme paljon voi katua." . kuitenkin tuona alkuperäisenä kirjoittana harkitsisin pitkään ennen kuin ostaisin sen. alkup. kirj., sanon vaan, että lainaa marsukirjoja muutama, jos todella aiot ostaa tytöllesi marsun... mitään epäselvyyksiä marsun hoitamisen suhteen ei saa olla marsua hankittaessa! sinun velvollisuus on leikkiä ja hoivata uutta, pikkuista vauvaanne sen loppuelämän ajan joka ikinen päivä, jos tyttösi ei jaksakaan hoitaa sitä alkuinnostuksen(joka tuonikäisellä kestää n.viikon-kaksi)..
        annetaanko teilläkin muuten kylmää vettä marsulle, arvoisa "toinen äiti" ?

        ps. tämä oli kritiikkiä viisitoistavuotiaalta, joka vasta sai marsun. marsun omistaminen tuo paljon velvollisuuksia omistajalle. eikö ne gerbut riittäisi tytölles?
        JOS KUITENKIN nyt tuntuu siltä, että aiot harkita sitä, niin
        lupaa tytöllesi harkita sitä marsun hankkimista jouluun asti. voit miettiä, mikä vastuu sinullekin tulisi tuon vaativan lemmikin ottamisesta.


    • an usko et olis hyvä idea

      gerbiilit saisi kyllä riittää tytöllesi. tai ehkä voisitte ottaa sitten helppohoitoisen, lyhytikäisen lemmikin, kuten HAMSTERIN. se ei kärsi vaikkei sitä hellitelläkään.. sitten ku tyttösi di jaksa hoitaa kunnolla

      • kannata

        ottaa kun on gerbiilitkin! Milloin muuten tuo alkuperäinen kirjoittaja vastaa? Entäpä jos hän onkin parhaillaan marsua shoppailemassa :0 ??


      • toivottavasti
        kannata kirjoitti:

        ottaa kun on gerbiilitkin! Milloin muuten tuo alkuperäinen kirjoittaja vastaa? Entäpä jos hän onkin parhaillaan marsua shoppailemassa :0 ??

        ei olisi ostamassa vielä ;S


      • mua pelottamaan,
        toivottavasti kirjoitti:

        ei olisi ostamassa vielä ;S

        mitä jos o...


    • harkitse tarkkaan

      Jos ette tiedä tuosta enempään niin en suosittelisi mtn marsua hankittavaks, ja varsinkaan niin nuorelle tytölle.
      Eikö ne gerbiilit riittäisi? Toivon että kun olet lukemassa tätä viestiä, niin et ole kerennyt vielä ostamaan marsua.
      Marsun hoitaminen vaatii paljon.

      • aika outoa

        että ketjun aloittaja ei ole vastannut mitään? ei mitään! huolestuttavaa...


      • Nanni.

        Asiaa.. Ei kukaan pahastunut. Ainakaan mä :D


      • johan on kumma!
        Nanni. kirjoitti:

        Asiaa.. Ei kukaan pahastunut. Ainakaan mä :D

        Jännää ettei ketjun aloittaja ilmoita mitäänn..


      • Riina v
        johan on kumma! kirjoitti:

        Jännää ettei ketjun aloittaja ilmoita mitäänn..

        mulla on ollu 14 vuotiaasta asti kissa, isi ja äiti ei uskonu että jaksan hoitaa sitä, mutta isi kuiteskin ahaki kanssani sen silloin, salaa äidiltä. Nyt olen 22 ja kissa on edelleen kanssani, ja en haluaisi siitä vieläkään luopua.. pointti oli se, että jotkut jaksaa hoitaa lemmikkejään, riippuu aivan ihmisestä.. mutta että 10 vuotiaalla jo 4 gerbiiliä ja lisää elukoita tahtoo.. suuri on vastuu vanhemmilla.


    • meeri_86

      Ei kannata hankkia lapselle lemmikkiä siksi koska lapsi HALUAA sellaista! Lapsen tulisi tietää lemmikistä kaikki mahdollinen! Ja, kyllä vanhempien pitäisi ensin selvittää hoitaminen, eikä uskoa että kyllä se lapsi tietää lemmikistään ja hoitaa sitä oikein! 11-vuotiaalle lapselle ei ole marsu hyvä lemmikki. Marsu vaatii lajitoverin, ja siten todella ison häkin. Marsu voi sairastua helposti, ja eläinlääkärikustannuksiin menee paljon rahaa. Olisi parempi, että antaisit lapsesi ensin hoitaa nuo 4 gerbiiliä niiden elämän loppuun asti! Lapsesi vaikuttaa hieman hemmotellulta, tyyliin: "Äitii, mä sain viime viikol ne neljä gerbiiliä, mä oon kyllästyny niihin! Mä haluun MARSUN!"
      Kylmää vettä ei saa antaa jyrsijöille! Vaan aina haaleaa ja lämmintä! Ei taida lapsesi paljon tietää. Marsulle parasta olisi, jos se saisi olla jatkuvasti vapaana mutta sen häkki olisi auki jotta marsu sinne halutessaan pääsee.
      Jos hankitte marsuja, ottakaa se EHDOTTOMASTI VIRALLISELTA KASVATTAJALTA. Kasvattaja myös kyselee miten aiotte marsuja, ja jos tiedätte tarpeeksi paljon hän voi myydä teille marsun. KYLLÄ VANHEMPIENKIN PITÄISI OTTAA LEMMIKIN HOIDOSTA SELVÄÄ EIKÄ JÄTTÄÄ LAPSEN KONTOLLE.
      Älä hanki lapsellesi enempää eläimiä, kyllä 4 gerbiiliä riittävät! Ei todellakaan enempää eläimiä tuon ikäiselle. Varsinkaan kun vanhemmatkaan eivät tiedä mitään eläimestä! Tiedän erään 10-vuotiaan tytön, joka hankki eläinkaupasta 2 rottaa ja niille eläinsuojelulainkin mukaan aivan liian pienen häkin, eikä omienkaan sanojensa mukaan tiedä miten niitä pitäisi hoitaa! Hänen vanhempansakaan eivät tiedä hoitamisesta, vaan uskovat tyttärensä tietävän!
      Ja minulla on kyllä sellainen käsitys, että tyttärelläsi on varmaan tämänkinhetkiset 4 gerbiiliä 50cm x 30cm kokoisessa KALTERIHÄKISSÄ..
      Hamsterikaan ei ole niin helppohoitoinen kuin luullaan! Hamsterikin tarvitsee vähintään 80cm pitkän asumuksen!

      • ansku..

        voi hyvä luoja! 100% siitä, mitä lapsesi muka tietää marsuista, on aivan väärää tietoa! en yhtään ihmettelis, jos tyttös mielestä marsulle syötettäis kuolleita rottia kerran päivässä. mikä ei siis todellakaan pidä paikkaansa, sillä marsu on kasvissyöjä.
        marsulle EI siis anneta kylmää vettä, vain haaleaa, huoneen lämpöistä. ja c-vitamiini pitää muistaa!
        minusta tuosta jo huomaa, että kun lapsesi luulee tietävänsä jo kaiken marsun hoidosta, ja hän sanoo sinulle ne esimerkit marsun hoitamisesta, mitkä luulee tietävänsä parhaiten. ja sitten se ainoa esimerkki(jonka luulitte molemmat olevan totta) onkin väärä. se kaikkein selkein asia mielestänne. jos tuo oli alue, josta tiedätte marsun hoitamisessa eniten, niin millaisia ovatkaan ne muut, vähemmän varmat olettamukset, kun "varmin" asia on jo päin honkia! .. kun varmin luulemanne asia on päinvastoin! entäs sitten se,joka ois muka toisiks varmin?


    • 10 v marsufani

      Oon ittekki 10 v suosittelen vaihtaa kaikki purut kerran viikossa ja lukemaan ainakin kaksi eri marsukirjaa marsukirjoja löytyy kirjastosta !

    • Anonyymi

      Voiko hankkia marsun 10 vuotiaalle jos lapsella on kaksi kotia

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      421
      2934
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      100
      2246
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      340
      1911
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1883
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1727
    6. 158
      1202
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1197
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      95
      1130
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1042
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      917
    Aihe