Mökki lehtikuusesta

siperiasta

Alan rakentaa hirsitaloa kukauden päästä, johon minulle tarjottiin tukkeja siperian lehtikuusesta. Tukit halkaisijaltaan 30-36 cm väliltä ja n. 80 neliön taloon tulisi maksamaan veroineen tontille tuotuna noin kymppitonnin. (40kuutiota) Melkein saman verran tulee hintaa suomalaiselle talvella kaadetulle männylle (Kausalasta pylvästehtaalta)Olen seurannut palstaa viikon päivät, mutta en ole löytänyt mitään kommentteja lehtikuusen veistämisestä hirsimökissä. Itselläni ei kokemusta hirsimökin tekemisestä, mutta appiukolla ja iskällä on. Ovat luvanneet auttaa projektissa. Iskä on jostain syystä näitä lehtikuusitukkeja vastaan, väittää suomalaisen männyn olevan samanveroista. En ole vielä tilannut kun en osaa päättää. Tukit siis vielä pystyssä siellä jossain, mutta toimitusaika on noin 1-1,5kk. Pitäisi alkaa päättämään mitä asialle tekisin.
Muuten olen saanut täältä hirsimökki palstalta paljon hyviä vinkkejä tulevaan projektiini.

13

5736

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin olekin

      että lehtikuusi ei suomessa lahoa?
      Ainakin niin olen ymmärtänyt, että jotkut pieneliöt jotka lahottavat niin eivät pystyisikään lehtikuuseen.
      Voin olla ihan väärässäkin.

      • Lehtikuusi

        on huippuluokan puuta.Työstettävyydeltään kovenpaa,mutta laadukas puulaji.Maksaa nimittäin maltaita,ellei saa "asevelihintaan."


      • lehtikuusi
        Lehtikuusi kirjoitti:

        on huippuluokan puuta.Työstettävyydeltään kovenpaa,mutta laadukas puulaji.Maksaa nimittäin maltaita,ellei saa "asevelihintaan."

        infoa ei hirsikäytössä mutta muuta...
        www.larix.fi
        www.lehtikuusi.fi
        www.lehtikuusi.com


    • sisälläkin

      Varmaan isäsi pitää pohjolan männyn ominaisuudesta muuttua vuosien mittaan sisätiloissa hunajan väriseksi, lehtikuusen likaisen tummanharmaan sijaan.
      Keskieuroopan hirsitalon tekijät tekevät lehtikuusesta korkeintaan ensimmäisen (jotkut myös toisen) varvin. Ideana paikallista kuusta parempi lahonkesto. Lattianrajassa tummempi väri ei haittaa.

    • soppamies

      normaali kuusi ainakin on nykyaikana yleistymässä hirsirakentamisessa (varsinkin saunarakennukset ja loma-asunnot), kuusen ongelmana vaan saattaa olla sille tyypillinen kiertyminen. kunnollisella tapituksella asian ei pitäisi vaivata. jos puut ovat vielä metsässä niin kannattaa ehkä miettiä rakentamisajankohtaa uudelleen, viisaintahan puu olisi kaataa aikaisin keväällä jolloin kosteus puussa on pienimmillään.
      kylläpä se talo taitaa tulla kuusestakin, onpahan saunoja ja piharakennuksia tehty ja tehdään vieläkin jopa haapahirsistä.

      • siperiasta

        kun olen saanut kahdenlaista tietoa tuosta rakentamisesta, toisten mukaan pitää rakentaa talvella kaadetusta ja joka saa kuivua kesään asti ja sitten että kaadetaan ja pannaan talo heti kasaan. Tulisi kuulemma tiiviimpi? Jos annetaan liikaa kuivua niin silloin puut olisi kierompia ja tekeminen hankalampaa?
        Vaikka taitaapi tuo lehtikuusi olla muutenkin aika kovaa tavaraa. Senhän ei vissiin pitäisi lähteä ainakaan pilaantumaan, vaiko? Ainakin sain vähän sellaisen kuvan noista netti osoitteista.
        Tuosta harmaantumisesta että harmaantuuko tosiaan lehtikuusi myös sisätiloista. Eihän tuo ole samalla tavalla alttiina auringon valolle.
        Joka tapauksessa tukit saan samaan hintaan kuin kuivat mäntytukit, joten kait ne pitäisi ottaa ja kattoa miten tässä käypi. Voisihan ne olla tuoreena vähän helpommin veistettävissä.


      • ranettaja
        siperiasta kirjoitti:

        kun olen saanut kahdenlaista tietoa tuosta rakentamisesta, toisten mukaan pitää rakentaa talvella kaadetusta ja joka saa kuivua kesään asti ja sitten että kaadetaan ja pannaan talo heti kasaan. Tulisi kuulemma tiiviimpi? Jos annetaan liikaa kuivua niin silloin puut olisi kierompia ja tekeminen hankalampaa?
        Vaikka taitaapi tuo lehtikuusi olla muutenkin aika kovaa tavaraa. Senhän ei vissiin pitäisi lähteä ainakaan pilaantumaan, vaiko? Ainakin sain vähän sellaisen kuvan noista netti osoitteista.
        Tuosta harmaantumisesta että harmaantuuko tosiaan lehtikuusi myös sisätiloista. Eihän tuo ole samalla tavalla alttiina auringon valolle.
        Joka tapauksessa tukit saan samaan hintaan kuin kuivat mäntytukit, joten kait ne pitäisi ottaa ja kattoa miten tässä käypi. Voisihan ne olla tuoreena vähän helpommin veistettävissä.

        Ota kuivat mäntytukit, yliarvostettuja nuo lehtikuuset !
        1ha itsellänikin noita, eikä niitä kukaan huoli edes ilmatteeksi.


    • mökkimann

      Jos rakennuksessa on kunnon katto päällä eivätkä alimmat hirret kastu, niin männystä tehty hirsitalo kestää ehkä parisataa vuotta. Kestoa voi vielä parantaa oleellisesti, kun vuoraa rakennuksen laudoittamalla. Laudoituksen voi uusi muutaman kymmenen vuoden välein (joka toinen sukupolvi?).

      Mitä hyötyä hirsirakentamisessa siis olisi lehtikuusen paremmasta lahonkestosta? Alimmat hirret voisi siitä toki tehdä, muu on silkkaa tuhlausta. Lehtikuusi kannattaa säästää tarkoituksiin, jossa lahonkestosta on hyötyä, vaikka terrassin lattiaan.

    • puuta.fi

      Lukaisin vanhan viestisi.

      Olen ollut alalla yli 20-vuotta. lehtikuusi tullut tutuksi kohteissa 1700-luvulta.
      "itse vieraillut"
      Taatusti kestävämpää kuin mänty, siis monia sukupolvia. Mänty on hötömpi ja hieman lämpimämpi
      kuin lehtikuusi hirsitalona. Kestävyys paranee mänyssä paljon jos rakentaa kunnon räystäät-pitkät.

      Jos haluaa jättää jotain hyvää jälkeensä, ottaisin lehtikuusen ilman muuta.

      puuta.fi

      • hirsimökkeilijä

        Kiinnostaisi tutustua siperianlehtikuusihirrestä tehtyyn talon, itselläkin kun on vaihtoehtona . Olisko vinkkejä, missä sellaisia olisi?


    • kukeko

      kyllä suosittelen siperian lehtikuusta koska sisältää enemmän pihkaa ja on kauniimpi ja hyvä tuoksu ,käy katsomassa jossain missä rakennettu rakennus

    • retu55

      siperiankusi haisee pahemmalta kun lämpenee tavara, lehtikusi miedompi.hirssitalo kusesta ok

    • Haiseepahalle

      Oikeesti hei, minä teetin saunan siperian lehtikuusesta kun kaveri kehui sitä hyväksi ja kestäväksi arvopuuksi. Muuten hyvä mutta se haisi niin hirveälle että purkuun meni. Varmaan sentakia siitä ei mitään rakennetakaan. Lisäksi se muuttui karvaiseksi muutaman löylyttelyn jälkeen. Mutta onneksi se oli halpaa, alle viitosen metri laudepuunakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      108
      2142
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      118
      1640
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1530
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1347
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1256
    6. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1175
    7. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      489
      1167
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      963
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      942
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      886
    Aihe