kuukautiskuppi

mitä mieltä

kuukautiskuppia käyttäneet ovat välineestä? itseä kiinnostaisi kuukautiskupin hankkiminen, onko kannattava ostos? oletteko olleet tyytyväisiä, onko käyttö helppoa, tuntuuko kuukautiskuppi emättimessä? kokemuksia. :) haluan unohtaa siteet ja tamponit..

31

4360

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuukuppi kannattaja

      Minulla ei ainakaan ole ikinä tuntunut, lisäksi muutti suhtautumista menkkoihin :)

      Lue lisää:

      www.kuukuppikunta.net

      • kysellä

        myös hieman. Luin nuo sivut läpi, mutta olisi kiva tietää joltain, joka ei ehkä edusta tätä ko. asiaa, että onko sen puhtaanapito hankalaa ja onko helppo saada esim. hiivaa ym.
        Mitä muita vaikutuksia / ongelmia on tullut eteen?


      • Mirka
        kysellä kirjoitti:

        myös hieman. Luin nuo sivut läpi, mutta olisi kiva tietää joltain, joka ei ehkä edusta tätä ko. asiaa, että onko sen puhtaanapito hankalaa ja onko helppo saada esim. hiivaa ym.
        Mitä muita vaikutuksia / ongelmia on tullut eteen?

        Sellaiset, jotka "eivät edusta tätä ko. asiaa" ovat yleensä niitä, jotka eivät ole koskaan kuppia nähneetkään... Sinuna miettisin vielä kerran kenen mielipiteisiin on luottaminen - niiden, jotka asiasta oikeasti jotain tietävät, vai niiden, jotka perustavat kommenttinsa uskomuksiin, urbaanilegendoihin ja epäluuloihin. ;)

        Kuukuppikunnan keskusteluissa on käyty hyvin paljon läpi erilaisia ongelmia kupin käyttöön liittyen, uskoisin että sieltä löytyy jo kaikki mahdolliset ongelmatilanteet mitä vain voi vastaan tulla.


        Itse olen käyttänyt kuppia reilut kolme vuotta. "Suurimmat" ongelmat mitä minulla on ollut: 1) Alussa kuppi (Diva) oli sen verran jämäkkä että se laittaessa poksahti aina liian aikaisin auki ja poistaessa samaten. Tämä ongelma onneksi hävisi parin-kolmen kuukauden kuluttua kun kuppi pehmeni keittämisten myötä. Tai sitten vain vihdoin opin tekniikan kunnolla? 2) Samoin ensimmäisten kuukausien aikana virtsaaminen tuntui vaikealta silloin kun kuppi oli sisällä. Ilmeisesti sama syy, kupin jäykkyys, sillä ongelma häipyi samoihin aikoihin kun kupin laittokin alkoi onnistua paremmin. 3) Joskus meinaa unohtua tyhjentää kuppi, kun se ei todellakaan tunnu yhtään silloin kun se on hyvin paikoillaan.

        Muita ongelmia ei oikeastaan tule mieleen. Tietysti aina joskus kuppi jää vähän huonosti (hankaa tai ei aukea) ja sen joutuu laittamaan uudelleen, mutta en koe sitä mitenkään erityisen häiritsevänä asiana, sen verran harvoin sitä sattuu.

        Puhdistan kuppini käytön aikana (ohjeista poiketen) pelkällä viileällä vedellä pesten. Kuukautisten loputtua pesen kupin froteepalalla ja Lactolinella hangaten ja lopuksi vielä keitän sen ihan ruoanlaittokäytössä olevassa pikkukattilassa. Hiivaa minulla ei ole ollut koskaan ja ikää on jo reippaasti päälle 30, joten sen osalta en voi kuin toistella muiden kertomaa. Useilla kuppi on kuulema vähentänyt hiivatulehduksia, mutta on niitäkin joilla se on lisännyt tulehduksia, ilmeisesti vääränlaisen saippuan jäämien aiheuttaman ärsytyksen tai muuten vaan yliherkkien limakalvojen vuoksi.


      • mulla ainakaan
        kysellä kirjoitti:

        myös hieman. Luin nuo sivut läpi, mutta olisi kiva tietää joltain, joka ei ehkä edusta tätä ko. asiaa, että onko sen puhtaanapito hankalaa ja onko helppo saada esim. hiivaa ym.
        Mitä muita vaikutuksia / ongelmia on tullut eteen?

        Mä olen vähän laiska keittelemään sitä kuppia, mutta muuten sen puhtaanapito on helppoa. Pesen vaan kuumalla vedellä ja käytän oikeanlaista saippuaa. Joskus pelkästään huuhtelen. Ei ole ollut kertaakaan hiivatulehdusta, eikä muitakaan ongelmia.


      • Anonyymi

    • ture käyttäjä

      Itselläni on kokemusta kuukupista kaksien kuukautisten verran ( muutama sisäänlaitto kokeilu ennen ensimmäisiä kuukautisia). Kuukuppini on suomalainen Lunette.

      Kuukupin siäänlaittaminen ei ole mielestäni vaikeaa. Minulla ongelmana on lähinnä saada kuppi aukenemaan kokonaan sisällä. Sekin onnistuu kun pyöräyttää kuppia sisäänlaiton jälkeen.

      Poisottamista en ole kokenut mitenkään ongelmalliseksi (vedän antennista sen verran, että saan kupin alaosan kunnolla sormien ulottuville ja sitten vaan kevyt puristus kupista, jotta alipaine hellittää ja kuppi ulos). Itse tyhjennän kupin kolme kertaa päivässä. (ekojen kuukautisten aikaan useammin harjoittelun ja uteliaisuuden vuoksi).

      Kupin pesen erikseen sille tarkoitetulla saippualla (myytiin samassa paikassa mistä ostin kuukuppini). Puhdistus on mielestäni helppoa, kupin ilmareikien puhdistusta helpottaa nuppineula.

      Itse en kuppia tunne mitenkään, kun se on sisällä. Pois en kupista vaihda, niin tyytyväinen olen.

      • phyi

        epäsiistiä, sekö pestä pitää ja nuppineula pitäs olla sitt jokapaikassa, matkoillakin mukana. Olen laiska tiskaamaan pelkkiä kahvikuppeja joten luulen ettei mulle sovi alapään kupit! -Tämä on mun mielipiteeni.


      • Mirka
        phyi kirjoitti:

        epäsiistiä, sekö pestä pitää ja nuppineula pitäs olla sitt jokapaikassa, matkoillakin mukana. Olen laiska tiskaamaan pelkkiä kahvikuppeja joten luulen ettei mulle sovi alapään kupit! -Tämä on mun mielipiteeni.

        Phyi on ihan oikeassa, kuppi ei tosiaan sovi "huithapeleille", vaan sen käyttö vaatii tiettyä vastuuntuntoisuutta. Kädet on pestävä ennen ja jälkeen kupin käsittelyn, käytettävän pesuaineen ja -lämpötilan kanssa on oltava tarkkana ja käytön opettelukin voi vaatia hieman kärsivällisyyttä. Mutta niille, joilta tällaiset asiat sujuu, kuppi on erinomainen suoja. Kannattaa kokeilla, varsinkin kaikkien niiden, joille siteet ja tamponit ei syystä tai toisesta sovi.


        Reikiä ei muuten tarvitse joka kerta puhdistaa nuppineulalla tms., vaan normaalisti riittää kun laittaa kupin täyteen vettä, kämmenen siihen päälle, kääntää ylösalaisin ja puristaa vedet pois kupista reikien läpi.


      • ihan yhtä nopea
        phyi kirjoitti:

        epäsiistiä, sekö pestä pitää ja nuppineula pitäs olla sitt jokapaikassa, matkoillakin mukana. Olen laiska tiskaamaan pelkkiä kahvikuppeja joten luulen ettei mulle sovi alapään kupit! -Tämä on mun mielipiteeni.

        Eh, kai sä kädetkin peset kun tampoonin tai siteen vaihdat tai kun vessassa käyt? Ei siihen kupin pesuun sen pidempää aikaa mene. Itse en ole mitään neuloja tarvinnut, kun oma mallini on Mooncup, siinä on isommat reiät kuin Lunetessa.


      • ei ongelmia
        Mirka kirjoitti:

        Phyi on ihan oikeassa, kuppi ei tosiaan sovi "huithapeleille", vaan sen käyttö vaatii tiettyä vastuuntuntoisuutta. Kädet on pestävä ennen ja jälkeen kupin käsittelyn, käytettävän pesuaineen ja -lämpötilan kanssa on oltava tarkkana ja käytön opettelukin voi vaatia hieman kärsivällisyyttä. Mutta niille, joilta tällaiset asiat sujuu, kuppi on erinomainen suoja. Kannattaa kokeilla, varsinkin kaikkien niiden, joille siteet ja tamponit ei syystä tai toisesta sovi.


        Reikiä ei muuten tarvitse joka kerta puhdistaa nuppineulalla tms., vaan normaalisti riittää kun laittaa kupin täyteen vettä, kämmenen siihen päälle, kääntää ylösalaisin ja puristaa vedet pois kupista reikien läpi.

        Noh, kyllä se onnistuu vähän hiuthapelimmaltakin :) Olen siitä elävä esimerkki.


      • Juustonen123
        phyi kirjoitti:

        epäsiistiä, sekö pestä pitää ja nuppineula pitäs olla sitt jokapaikassa, matkoillakin mukana. Olen laiska tiskaamaan pelkkiä kahvikuppeja joten luulen ettei mulle sovi alapään kupit! -Tämä on mun mielipiteeni.

        On niitä muitakin keinoja puhdstaa ilmareiät kuin nuppineulan avulla... ei siihen tarvita itseasiassa edes mitään apuvälineitä


    • kokemukseni

      Minulla on ollut pienempi Mooncup yli vuoden, ja olen tyytyväinen. Sen käyttö oli alusta saakka helppoa. Mooncup yleensä aukeaa paremin kuin Diva tai Lunette, koska sen rakenne on hieman erilainen. Se vain poksahtaa auki aina. Pois se lähtee myös yhtä helposti, eikä kuivata tms. Se ei tunnu emättimessä ollenkaan, paitsi vähän aikaa on sellaista paineen tuntua, kun laitan sen ensimmäistä kertaa emättimeen menkkojen alussa. Samoin joskus se tuntuu, kun olen laittanut sen huonosti. Itse putsaan sen yleensä vain vedellä ja joskus matala-pH-saippualla. Menkojen välissä desinfioin ja jynssään tummentumat pois Neo-Amiseptilla. En kyllä vaihtaisi takaisin tamponeihin.

    • suosittelen kokeilemaan

      Kuppi on ollut kuin unelma. Ei tunnu, ei kuivaa paikkoja, ei ole kuin kerran ollut ohivuoto (kuppi ehkä huonosti paikallaan ja makasin silloin sängyllä), ja helpottaa kun ei tartte koko ajan olla ostamassa tampooneja. Ihan paras. Ja halpakin pitkällä tähtäimellä. Jo puolitoista vuotta ollut mulla kuppi, en vaihtaisi pois!

    • Sipuli

      Kuppi on loistava varsinkin kesällä. Paras seikka on mielestäni se, että se ei hiosta eikä haise yhtään, kuten kertakäyttösiteet tekevät. Tamponien kanssa taas täytyy olla tarkempana, kun ne tuppaavat vuotamaan ohi aika nopeasti. Ostin itse kupin n. puoli vuotta sitten silkasta mukavuudenhalusta. Alku oli todellakin hankalaa, mutta sekin on yksilöllistä ja käytön oppii lähes 100 % varmasti jos viitsii hieman uhrata aikaansa. Kuppi ei tunnu eikä näy, joten voi pitää vaaleita housuja tai hametta täysin huoletta. Suosittelen!

      • taidankin

        hankkia tällaisen.. lisää kokemuksia voi toki laittaa. :) vielä kysyisin merkistä? minkä merkkinen olisi hyvä? onko iällä tai millään muullakaan merkitystä kupin käytössä? olen 18v. ja synnyttämätön. ehdotuksia hyvästä kupista? :)


      • jotain ajatuksia
        taidankin kirjoitti:

        hankkia tällaisen.. lisää kokemuksia voi toki laittaa. :) vielä kysyisin merkistä? minkä merkkinen olisi hyvä? onko iällä tai millään muullakaan merkitystä kupin käytössä? olen 18v. ja synnyttämätön. ehdotuksia hyvästä kupista? :)

        Jos haluat suosia suomalaista tuotantoa, niin sitten se on tietenkin Lunette. Valitettavasti Lunetesta olen kuullut vähän huonoa sen takia, että siinä olevat pienet ilmareiät tukkeutuvat helpommin kuin muissa merkeissä.

        Itselläni on Mooncup, ja se on ollut tosi hyvä. Minulla on myös vielä käyttämätön DivaCup, ja se vaikuttaa hieman pehmeämmältä kuin Mooncup. Toisaalta, Mooncup aukeaa tosi näppärästi emättimessä, ja ehkä se johtuu juuri hieman tuosta jäykkyydestä. Toisaalta, pehmeämpi kuppi on helpompi taitella kun laittaa sisään tai ottaa ulos.

        Itse suosittelisin Mooncuppia tai Divaa. Synnyttämättömille on oma koko, varmista tämä kun ostat/tilaat kuppia.

        Iällä ei ole merkitystä, ainoastaan neitsyillä voi joskus immenkalvo olla hivenen liian tiukka että kupin saisi aivan mukavasti luiskautettua sisään. Mutta sekään ei ole ongelma, koska immenkalvo voi itsekin hieman venytellä, jotta kupinkäyttö helpottuu.


    • ollut tyytyväinen

      hankittuani kupin. se on mukava, huomaamaton ja aika huoleton käyttää, koska ei koko ajan tarvitse olla vaihtamassa. Ainoa miinus itselläni on, etten pillereiden takia voi viimeisinä niukempina vuotopäivinä kuppia käyttää, koska limakalvoni tuppaavat kuivumaan juuri tähän aikaan (saan kupista 'virtsatulehdusmaisia' oireita).
      Mutta pois en vaihda. halvemmaksi tulee ja on niin mukavan vapaata, voi jopa nukkua ihan niin mutkalla tai leveästi kuin haluaa.

    • tyytyväinen...

      joo kuppi ollut käytössä puolitoista vuotta enkä koskaan luovu siitä.se on ihana!

      • Anonyymi

        Sama täällä. Ihan paras keksintö.


    • kuppi

      ostin tässä kuussa ekaa kertaa kuukupin!! Menkkojen pitäis alkaa tossa 24:nnen päivän tienoilla, jännityksellä odottelen "tositoimia"! Pelottaa vähän et toi pienempi mooncup, minkä tilasin, olis liian pieni.. Mut eihän sitä tiedä, ku kokeilemalla!! Alkaakohan ne menkat ees ajallaan, kun niin jänskättää...

    • Tyytyväinen000

      Olen tosi tyytyväinen (alkuvaikeuksien jälkeen) voi nukkua miten haluaa ilman että tulee japaninlippua lakanoihin, ei tunnu, että olisi pissat housussa koska kuppi ei hiosta niinkuin siteet, ei tunnu sisuskaluja repivältä kuten tamppooni ja voi itse asiassa leikkiä ettei ole kuukautisia lainkaan :)

    • hihhiihh

      aattelin kysellä ihmisiltä täälä, että ootteko hankkineet jotain erityistä saippuaa kupin puhdistusta varten? hommasin kupin joku puol vuotta sitten ja luin käyttöohjeet aika nopsaa ja heitin meneen. keitän kupin aina menkkojen loputtua, mutta kaverin kanssa tuli puhetta näistä välipuhdistuksista, kun hän kuulemma hommas semmosta saippuaa.. ja ite rupesin miettiin, et pitäisköhän munki, ku muistaisin että kuppi oli huomattavasti vaaleempi uutena, kuin nyt.. joskus viruttaessa käytän kyl jotain semmosta tavallista käsisaippuaa.. pidentäisköhän se saippua kupin käyttöikää? kokemuksia?? :)

    • niiskupas

      Pesen hajusteettomalla saippualla ja keitän kattilassa 5 min kuukautisten välissä tai siis ennen kuin ne alkaa. Eri merkkiset kupit ovat hiukan eri kokoisia. Kannattaa vertalla ja jos olet jo 30-vuotias tai vanhempi suositellaan isompaa kokoa vaikkei olisi synnyttänyt.

    • Hansuz
    • Anonyymi

      Näm on muuten ihana keksintö. Ainoa mikä kaduttaa on se, etten alkanut käyttään näitä jo aikaisemmin.

    • Anonyymi

      Olen ollut erittäin tyytyväinen. Ostin tuollaisen 2 kupin sarjan ihmeellinen huone verkkokaupasta.
      Oli sillee mukava kun en ollut ihan varma tarvinko isomman vai pienemmän, no se selvisi ja isompi oli parempi mutta vuodon loppuvaiheessa pienempikin riittää.

    • Anonyymi

      Minkä ikäinen voi alkaa käyttää kuppia?

      • Anonyymi

        Ei sillä oo mitää väliä, ihan minkä ikänen vaan. Terveisin 13v joka on aikeis ostaa kuukupin koska vituttaa niin paljo 😂😂


    • Anonyymi

      Kuukautiskuppi on pelastus. Oikein kovasti harmittaa kun olen vasta nyt alkanut käyttämään.

      • Anonyymi

        ikä ei olekkaan este vaan ehkä? oma anatomia jos se ei ole vielä täysin kehittynyt ja on tiukat paikat tai jotain muodon muutoksia,kaikkea ei voi yleistää


    • Anonyymi

      Minä olin ostanut kuukupin eilen lunetten kokoa 2. Olen 12-vuotias ja menkkani alkoivat joku 9 kuukautta sitten ja olen jo ehtinyt vaihtaa siteistä tamponeihin ja nyt tähän kuukuppiin.Olen testannut sitä jo pari kertaa, mutta ne kerrat ovat olleet hirveitä. Se ei meinaa mennä millään sisään vaikka mitä rasvoja ja voiteita yritän. Mutta sitten kun saat sen sisään ja yrität ottaa sitä pois niin se on mahdotonta. Sitä eka yrittää saada tikusta kiinni mut se aina lipsuu ja sitten kun saat siitä kiinni (kupin pohjasta myös) niin sitten revit sitä pois kun se on ihan helvetin tiukassa ja se sattuu niin paljon. Kun viimeiseksi saat sen ulos kaikki veret ovat lentäneet jo vaikka mihin. Pahinta siinä on että kuppi raahautuessaan ulos on tehnyt koko ”paikan” täyteen haavoja. Huono puoli on myös se että tikku törröttää ja sattuu ja sitä ei voi enää leikata pois koska se on jo niin lyhyt kuin olla voi. Kuppi myös painaa ”takinta seinää”. Haluaisin silti osata käyttää kuppia koska kaiikki sanovat että sitten kun sen oppii se on helppoa. Mitä teen🥺🥺? Vinkkejä??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      85
      4550
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      127
      3958
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2521
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      197
      1535
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1286
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1243
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1198
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1193
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1153
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1065
    Aihe