Mitä sukunimesi viestittää?

Itselle aivan outo juttu kaikkineen.

Lehdessä oli pieni juttu sukunimien historiasta,siis pieni.
Sen verran siinä oli pohjaa, että länsisuomen alueella 1500-luvulta alkaen talojen nimet perustuivat'aina' isännän nimeen.
Isännän nimeen perustuvat nimet la tai lä- päätteisiä, kuten Eerola, Heikkilä.

1800-luvun lopun yhteiskuntamurroksen seurauksena korostettiin yksilöllisyyttä suomenkielisillä 'omilla'sukunimillä.

Luokkajako nimissä pysyi edelleen, siilä talolliset pitivät vanhan mallin mukaan talonnimen ja sillätavoin Eerolat, Heikkilät,Mäkelät,ym. ovat säilyneet ja "ilmaisevat" sukujen olleen tilallisia.

Tilattomien sukujen nimen loppu on puolestaan nen-päätteinen.

Io- päätteiset nimet ovat jotain "johdannaisia" Vainio,Kallio,jne.

Melko myöhään 1935-36 oli suuri suomalaistamiskamppanja ja noin 100 000 kansalaista otti uuden nimen.

Jäi mieltä vaivamaan tältäkin saralta se, kuinka ei juurikaan ole sukunimestään tahtonut sen enempää tietää, saati nimien historian kehityksestä.

Se omasta sukunimestä kyllä selviää, että "virtaavan vesi on sen takana ja että en ole tilallinen vaan sieltä tavisten puolelta. Myös sen, että on suomenkielinen tai suomennettu?

Sitähän ei osaa sanoa, kun en ole asiaan perehtynyt,mihin sukupuut vievät,ja missä vaiheessa olen nykyisen nimen perinyt?


Miten teillä. Oisko jotain kerrottavaksi?

Mitään paljastuksia ei tarvitse tehdä, vaan aivan kurjositeettinä olisi mukava aiheesta kertoa ja "kuulla".

56

3487

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nessie

      suurin tilallinen jo 1500-luvulla oli kas Meriläinen
      ,huomaa nen.

      • kaikkineen. Missä vaiheessa nimi on jäänyt kirkon- tai muihin kirjoihin, olis aina mukava tietää.
        Vaikka eihän se niitä ykköstärkeitä asiota ole, mutta oikeesti minua alkoi vaivaan, kun en ole ennemmin siihen kiinnittänyt itse huomiota.
        Melko tavallinen nimi minunkin on, muttei aivan yleisimpiä.

        Tuli vielä mieleen tästä ko, nimestä, voisko olla Merilä, se talollisen perusnimi ja muuttunut Meriläiseksi jossain vaiheessa?
        Arvaus tietenkin tämä!


      • nessie
        emw34 kirjoitti:

        kaikkineen. Missä vaiheessa nimi on jäänyt kirkon- tai muihin kirjoihin, olis aina mukava tietää.
        Vaikka eihän se niitä ykköstärkeitä asiota ole, mutta oikeesti minua alkoi vaivaan, kun en ole ennemmin siihen kiinnittänyt itse huomiota.
        Melko tavallinen nimi minunkin on, muttei aivan yleisimpiä.

        Tuli vielä mieleen tästä ko, nimestä, voisko olla Merilä, se talollisen perusnimi ja muuttunut Meriläiseksi jossain vaiheessa?
        Arvaus tietenkin tämä!

        sukuselvityksiä tehdään ja Meriläinen niin kauan mitä kirjat kertovat.Samaan populaan tulee jotakin kautta Kalliokoski nimi,nämä kaikki samassa touhussa
        tulleet aikojen saatossa esille.Äitini puolelta näitä selvitellään ja monta eri tutkijaa lyövät tietojansa yhteen.Sieltä puolelta taas tulee nimi Liedes joita löytyy eri puolelta Suomea mm.Iin seudulta.Oma sukunimeni ei mikään näistä,ja sekin on kai pariin kertaan vaihtunut.Ainakin isoisä on paikan mukaan muuttanut nimensä ja se minullakin nyt on,että simmottis.


    • Älkää antako häiritä poissaoloni, sillä taidan joutua tyttärille "shoppakuskiks" kaupunkiin.
      H-moilasia vai oliko h-kaluja katsomaan.

      Tuun sitten "sotkeen" soppaa kun kerkeen ja jos on muita kokkeja mukana.

    • -nainen-

      Omaa sukuani on tutkittu 1610 vaiheille saakka. Suku on pieni, meitä on enää vain "kourallinen" jäljellä. Suomesta löytyy tämän suvun kantatila Ruovedeltä. Ja tila sijaitsee saman nimisessä kylässä. Kylä/asema on saanut aikoinaan nimensä tilan mukaan. Isoisäni vanhemmat asuivat tilallisena tällä tilalla ja isoisäni äidin vanhemmat ovat näyttäneet kulkeutuneen aikoinaan Tanskasta Suomeen.

      • nessie

        just Ruovedellä palatessani Tuurista.Entinen työkaveri sieltä kotoisin.Rauha hänen sielulleen.
        Komeaa maisemaa.


      • -nainen-
        nessie kirjoitti:

        just Ruovedellä palatessani Tuurista.Entinen työkaveri sieltä kotoisin.Rauha hänen sielulleen.
        Komeaa maisemaa.

        Kaunista seutua tosiaan, tuo kolkka Suomea. Lähestyin aikoinaan noita "kotinurkkiani" Keuruu/Petäjävesi suunnalta ja siellä myös silmä lepäsi ihastuttavassa peri suomalaisessa maisemassa.


      • nessie
        -nainen- kirjoitti:

        Kaunista seutua tosiaan, tuo kolkka Suomea. Lähestyin aikoinaan noita "kotinurkkiani" Keuruu/Petäjävesi suunnalta ja siellä myös silmä lepäsi ihastuttavassa peri suomalaisessa maisemassa.

        silmä lepää sielläkin puolella.Aina ne toisten kotiseudut on kauniita.jos nyt ei aivan slummeja katso.


      • ...

        "Kun nuo mormoonit ovat sortuneet harhaoppiin!"

        Katsoin heidän sivulta omia sukuja äidin puolelta menin 1600 -luvulle. ukin/vaarin/äidin puolta,
        näyttää olevan ruotsi tai saksalainen sukunimi, sen jälkeen kyllä löytyy .nen päätteinen,
        Tuo .nen pääte, on tullut vasta alkupuolella 1800 -lukua meillä tuon äidin puolelle.


        Ja silti isäni puolelta minun mummi on synt. Ruotsissa.1870v
        (vanhana on pitänyt isäni synnyttää ja myös elänyt aika iäkkääksi, vaikka lapsia on ollut hänellä );)
        Löysin isoisäni mummin jo "Birth: 1819" isoisoisän äitikin asunut
        aivan muutaman kilometrin päässä tästä koneesta (niin ja nimi
        on sama ollut koko ajan, eikä todellakaan mikään "yleinen/tavallinen" sukunimi olekkaan. ;)


      • Airisto
        ... kirjoitti:

        "Kun nuo mormoonit ovat sortuneet harhaoppiin!"

        Katsoin heidän sivulta omia sukuja äidin puolelta menin 1600 -luvulle. ukin/vaarin/äidin puolta,
        näyttää olevan ruotsi tai saksalainen sukunimi, sen jälkeen kyllä löytyy .nen päätteinen,
        Tuo .nen pääte, on tullut vasta alkupuolella 1800 -lukua meillä tuon äidin puolelle.


        Ja silti isäni puolelta minun mummi on synt. Ruotsissa.1870v
        (vanhana on pitänyt isäni synnyttää ja myös elänyt aika iäkkääksi, vaikka lapsia on ollut hänellä );)
        Löysin isoisäni mummin jo "Birth: 1819" isoisoisän äitikin asunut
        aivan muutaman kilometrin päässä tästä koneesta (niin ja nimi
        on sama ollut koko ajan, eikä todellakaan mikään "yleinen/tavallinen" sukunimi olekkaan. ;)

        Löytyykö Airistoja? Itse avioliiton kautta tullut, eipä ole paljon sukulaisia löytynyt.


      • juuri ajelin myöskin Ruoveden suunnassa moottoripyörällä.En poikennut kuin Runebergin lähteellä ja keskustassa.

        Melko tuttu paikka kuitenkin.
        Ruovedellä on muutama suuri kartano ja vieläkin melko isoja maatiloja niiden peruina.

        Olin joskus -90-luvulla ostamassa Näsijärven rannasta mökkitonttia ja kaupanvahvistaja selvitti myyjän mahdolliset rasitteet ko.maa-alaan, niin yli 2000 m2 maaomistus oli kantatilalla ja kiinnityksiä ei tiloihin ollut, eli melkoinen maa-/metsäomaisuus oli kyseessä.

        Ruovesi on joskus valittu suomen kauniimmaksi pitäjäksi, eikä syyttä.


      • ...
        Airisto kirjoitti:

        Löytyykö Airistoja? Itse avioliiton kautta tullut, eipä ole paljon sukulaisia löytynyt.

        Kyllä ainakin löytyi 8 henk."Usa.n Minnesotata" , sieltä löytyy myös omaa sukua samasta paikoista . ;)


        Tuosta voit hakea, tosin on vain 1850 asti melkein kaikissa kunnissa vasta.

        http://www.genealogia.org/hiski?fi


      • Airisto kirjoitti:

        Löytyykö Airistoja? Itse avioliiton kautta tullut, eipä ole paljon sukulaisia löytynyt.

        täälläpäin suomea.
        Onkohan mahdolliseti myös suojattu nimi.

        Pirkanmaan puh.luettelosta neljä kpl.noin äkkiseltä katsottuna.


      • ...
        Airisto kirjoitti:

        Löytyykö Airistoja? Itse avioliiton kautta tullut, eipä ole paljon sukulaisia löytynyt.

        ..katsoin Googlesta tuota sukunimeä, ja jo 15-sivulla oli kymmenkunta,
        tosin tuosta Lenitasta on paljon juttua.

        Ja tuolla oli eräs heistä Kalle joka on myös (tehnyt musiikkia, Säveltäjä)

        Ja s-posti osoitteita löytyi tuolla, ja kun aloittaa
        noiden nimien haun niin kannattaa kaivaa joka paikan.


      • Anonyymi
        nessie kirjoitti:

        silmä lepää sielläkin puolella.Aina ne toisten kotiseudut on kauniita.jos nyt ei aivan slummeja katso.

        Mulle koulussa sanottiin Leenalla järki jäässä vaikka onkin hikipäässä


    • ...

      Tässä hyvä esimerkki kun toinen syyttää toista harhaopista!

      "Pelastus kuolleille on järjestelmä, jossa ne, jotka olisivat ottaneet (Kristuksen) evankeliumin vastaan eläessään jos heillä olisi ollut tilasuus kuulla siitä, on mahdollisuus ottaa se vastaan henkimaailmassa ja siten saavuttaa kaikki ne siunaukset, joita ilman he jäivät kuolevaisuudessa." Tämän seurauksena mormonit tekevät "pelastavia toimituksia" kuolleille sukulaisilleen, mitä varten on ensin selvitettävä ketä kuolleita sukulaisia on ollut olemassa. Evankelisluterilaisen kirkon teologian mukaan mormoonit ovat sortuneet harhaoppiin.

      • salakaataja

        lutherin lahko on myös harhaoppia ;)


      • ...
        salakaataja kirjoitti:

        lutherin lahko on myös harhaoppia ;)

        Niin se menee!

        Ja mulla on aivan oma käsitys myös muodostunut miksi näin on, ja se on luja/kova kuin kivi,
        enkä horju omista tiedoistani, päin vastoin saan koko ajan lisää vahvistusta!...

        "Araratin vuorella"

        ..ja vesi se lorisee vieläkin ja kovempaa.

        En tosin tiedä onko tähän omaani mitään lahkoa?
        kun päähän potkijoita kyllä löytyy pilvin pimein. ;)


      • salakaataja
        ... kirjoitti:

        Niin se menee!

        Ja mulla on aivan oma käsitys myös muodostunut miksi näin on, ja se on luja/kova kuin kivi,
        enkä horju omista tiedoistani, päin vastoin saan koko ajan lisää vahvistusta!...

        "Araratin vuorella"

        ..ja vesi se lorisee vieläkin ja kovempaa.

        En tosin tiedä onko tähän omaani mitään lahkoa?
        kun päähän potkijoita kyllä löytyy pilvin pimein. ;)

        minun alkuperäinen sukunimeni viittaa "pappisvirkaan", elin shamaaneihin, että kyllä sitä on oma uskonto ollut meikäläisen esi-isillä jo ennen kuin Luther oli edes lahkoaan perustanutkaan.
        Kalaan mennessäni kyllä tervehdin järveä kädelläni koskettaen , että hyvät välit Ahdin kanssa säilyy ja on säilynyt. -Kuten esi-isäni jo tuhat vuotta sitten...


      • salakaataja kirjoitti:

        minun alkuperäinen sukunimeni viittaa "pappisvirkaan", elin shamaaneihin, että kyllä sitä on oma uskonto ollut meikäläisen esi-isillä jo ennen kuin Luther oli edes lahkoaan perustanutkaan.
        Kalaan mennessäni kyllä tervehdin järveä kädelläni koskettaen , että hyvät välit Ahdin kanssa säilyy ja on säilynyt. -Kuten esi-isäni jo tuhat vuotta sitten...

        minullakin.Siis kosketus joka ainut aamu,kun vaimo nousee ennen minua sängystä,kosketamme toisiamme kädestä. (ei aivan läpäten, vaan viipyen)
        Ja täytyy sanoa, että hyvät valit vaimoon on säilynyt,että varman "joku juju"siinä kosketuksessa täytyy olla.
        Kosketelllaan ja "nojaillaan" kyllä muutenkin.

        Kai mäkin oon näin ollen jonkin asteen shamaani?


      • celine3
        emw34 kirjoitti:

        minullakin.Siis kosketus joka ainut aamu,kun vaimo nousee ennen minua sängystä,kosketamme toisiamme kädestä. (ei aivan läpäten, vaan viipyen)
        Ja täytyy sanoa, että hyvät valit vaimoon on säilynyt,että varman "joku juju"siinä kosketuksessa täytyy olla.
        Kosketelllaan ja "nojaillaan" kyllä muutenkin.

        Kai mäkin oon näin ollen jonkin asteen shamaani?

        jätä väliin, jos suinkin ilmenee tilaisuus mainostaa onnellista yhteiseloanne vaimosi kanssa:D
        Luulen, että toivoisit asioiden olevan noin, niinkuin kuvailet, mutta karu totuus on kokonaan muuta.


      • celine3 kirjoitti:

        jätä väliin, jos suinkin ilmenee tilaisuus mainostaa onnellista yhteiseloanne vaimosi kanssa:D
        Luulen, että toivoisit asioiden olevan noin, niinkuin kuvailet, mutta karu totuus on kokonaan muuta.

        ollaan kaikkine ongelmineen, mutta totuus on,että näin tehdään ja yli kolmekymmentä vuotta 'huone' ja murheet ja ilot jaettu.

        Tosi on että jaksan sitä mainostaa, ja ehkä pitäisi joskus ottaa palstalaiset huomioon ja jättää tunteet vaimoani ja myös kolmea lastani kohtaan tänne ruudun tälle puolen.

        Karua varmaan monen mielestä meidän nykyinen elämä on, ainakin entiseen yltäkylläiseen(kin) aikaan verraten, kun "raha kasvoi puussa", ja sitä myös käytettiin surutta mm. harrastuksiin auton hinta /vuosi.(keskihintaisen)
        Nyt tulot on 1/10 ja harrastukset myös sen mukaiset mutta nykyinen elämä on enemmän antavaa, kuin aika, jolloin oli aina kiire ja elämä kulutti enemmän, kuin antoi.

        Vielä enemmän sadulta varmaan kuulostaa, mutta näin oli, on, koen ja tunnen.

        ps. Jospa ryhdistäydyn sen suhteen ja yritän kovasti olla ko. asiaa olla mainostamatta.
        Mutta vannomaan en sen puolesta ala, sillä "tunnen" itseni ja saatan sortua hetkenä minä tahansa.
        (Sopiva, keventävä hymiö,kuuluisi tähän,mutta miehenä en sitä voi laittaa.
        Se taas on sisäpiirin juttu se, miksi en voi!)

        jk.En todentotta kerro asioistani motiivina ärsyttäminen, mutten kyllä itseäni epärehelliseksi esim.ko.asiassa voi myöskään "tituleereta".
        Maailman "tärkeinkään" asia se ei ole kuin minulle,joten: uskoo, ken tahtoo.

        Ja toivottavasti se ei muuhun keskusteluumme vaikuta, vaan jutellaan asioista puutteinemme/piirteinemme(ärsyttävinekin) ja tapoinemme, juuri sellaisina kuin olemme.
        Käviskö näin?


    • salakaataja
      • käkriäinen

        Polveuden äitini puolelta pappis ja nimismiessuvusta.
        Suvusta on tehty sukukirja ja ensi sunnuntaina
        pitävät sukujuhlia Kuusamossa. Pitäsköhän mennä.
        Nimeni kuitenkin on ruotsalaisperäinen johtuen
        isästäni ,joka sattui eksymään seudulle.


      • salakaataja
        käkriäinen kirjoitti:

        Polveuden äitini puolelta pappis ja nimismiessuvusta.
        Suvusta on tehty sukukirja ja ensi sunnuntaina
        pitävät sukujuhlia Kuusamossa. Pitäsköhän mennä.
        Nimeni kuitenkin on ruotsalaisperäinen johtuen
        isästäni ,joka sattui eksymään seudulle.

        Lutheria. Nimittäin jos ei olisi aikoinaan katolilaisuuteen puuttunut, niin ei olisi yhtää pappissukua suomenmaassa.


      • kaikki kuvat sinun ottamia.Ihan komeita maisemia, ja vanhat TT-pyörätkin on upeita.

        Hitsi, kun oikein harmittaa, kun ei ittensäpuolen suvusta tiedä muuta kuin oman isän. Isoisääkään en ole koskaan nähnyt, en edes valokuvaa, mutta talo missä isä on syntynyt on tiedossa ja se on niitä lä-päätteisiä mimiä.Enpä(vielä)tiedä,milloin oma nen- päätteinen sukunimi on tullut käyttöön?


      • salakaataja
        emw34 kirjoitti:

        kaikki kuvat sinun ottamia.Ihan komeita maisemia, ja vanhat TT-pyörätkin on upeita.

        Hitsi, kun oikein harmittaa, kun ei ittensäpuolen suvusta tiedä muuta kuin oman isän. Isoisääkään en ole koskaan nähnyt, en edes valokuvaa, mutta talo missä isä on syntynyt on tiedossa ja se on niitä lä-päätteisiä mimiä.Enpä(vielä)tiedä,milloin oma nen- päätteinen sukunimi on tullut käyttöön?

        , kukas se muukaan minun kamerani kaulassaan kantais?
        Ja juurethan löytyy kun alkaa kaivella, myös isänpuolen. Eikun töihin ;)


    • ...

      ..niin laitan tähän linkin mistä sen voit aloittaa netissä. ;)


      Internet on aava valtameri, jossa parhaimpien kalapaikkojen löytäminen on vaikeaa. Parhaimmat kalapaikat suovat sukututkimusta varten varsin hyvät apajat. Ja hyvältä apajalla on usein linkkejä seuraavalle hyvälle apajalle. Tässä kirjoituksessa esitellään reilut kymmenen kotisivuosoitetta, josta on hyvä aloittaa sukututkimustietojen kalastaminen internetistä. On mahdollista, että joitain tärkeitä linkkejä puuttuu listalta.

      http://personal.inet.fi/yhdistys/grondahl-murtola/SukututkimusLinkit.html

      • se tauti, että omien vanhempien suvut pitää selvitettää sinne asti ainakin, kun se helposti on selvitettävissä.

        Kiitos linkeistä, yritän ottaa asioista selkoa.


    • nessie

      myös teksti "suvut senkun jatkuu"koitas klikata.

      • Täytyy aloitella valmistelut tässä oitis, ettei asia pääse unohtumaan.


    • celine3

      sukunimet ovat diminutiivejä. Esimerkiksi sanasta Järvi on tullut Järvinen, eli pikkujärvi. Lehto= Lehtonen , pikkulehto jne.
      Kyseessä ei ole sunkaan "tilattomuus", vaan pikemminkin päinvastoin.
      Esimerkiksi Savossa mistä minun sukuni on lähtöisin, ovat suurtilalliset juuri noita nen- päätteisiä, Tai sitten ruotsalaisen nimen omistavia.

      • tälläkin saralla on olemattomat. Aloituksen tiedot eri päätteistä oli lehtijutusta, jossa kotimaisten kielten tutkimuslaitoksen tutkija Pirjo Mikkonen käsitteli länsisuomalaisten sukunimien syntyä 1500-luvulta alkaen.
        Tilaisuus, josta kirjoitus lehteen tuli, oli erään kotiseutuyhdistyksen kesätapahtumasta, jossa hän asiaa paikanpäällä selvitti.

        Lehtijuttu sai kiinnostukseni aiheeseen heräämään. Nyt kyllä täytyy oman suvun puolelta selvittää edes tämä lähihistoria, mikä julkisista tiedotoista voi kerätä.

        Vaimon suku selvitetty äidin puolelta, mutta 1740-vuotta kauemmas he eivät päässeet.
        Suku on Venäjän puolelta kostamuksen korkeudelta .
        Vaimon isä puolestaan syntyisin merenkurkun ruotsinkieliseltä alueelta, mutta sitä suuntaa ei ole myöskään kartoitettu sukupuuta, mutta hyvin yleinen vaimoni tyttönimi on sillä seudulla.


      • celine3
        emw34 kirjoitti:

        tälläkin saralla on olemattomat. Aloituksen tiedot eri päätteistä oli lehtijutusta, jossa kotimaisten kielten tutkimuslaitoksen tutkija Pirjo Mikkonen käsitteli länsisuomalaisten sukunimien syntyä 1500-luvulta alkaen.
        Tilaisuus, josta kirjoitus lehteen tuli, oli erään kotiseutuyhdistyksen kesätapahtumasta, jossa hän asiaa paikanpäällä selvitti.

        Lehtijuttu sai kiinnostukseni aiheeseen heräämään. Nyt kyllä täytyy oman suvun puolelta selvittää edes tämä lähihistoria, mikä julkisista tiedotoista voi kerätä.

        Vaimon suku selvitetty äidin puolelta, mutta 1740-vuotta kauemmas he eivät päässeet.
        Suku on Venäjän puolelta kostamuksen korkeudelta .
        Vaimon isä puolestaan syntyisin merenkurkun ruotsinkieliseltä alueelta, mutta sitä suuntaa ei ole myöskään kartoitettu sukupuuta, mutta hyvin yleinen vaimoni tyttönimi on sillä seudulla.

        sukututkimuksen "koukkuun", niin siinähän kiemurtelee. Olen tutkinut sukuani melkein 15 vuotta ja ei vielä jälkeäkään kyllästymisestä.
        Löytyy kiehtovia yksityiskohtia, nimiä jotka ovat kulkeneet satoja vuosia suvussa. Aikoinaan oltiin vain jonkun poikia tai tyttäriä. Minunkin ukkini isä oli Andreas Larsinpoika, eli Antti Laurinpoika(kirjoitettiin yhteen)niinkuin jo suomalaistumisen ajalla sanottiin.
        Itselläni on etunimi joka on ollut yhdeksällä esiäidilläni.
        Mielestäni on hassua kun espanjalaisilla miehillä on myöskin äitinsä sukunimi aivan jokapäiväisessä käytössä. Maassa maan tavalla.
        Tiedän tapauksia missä ihmiset ovat muuttaneet sukunimensä kun se heidän mielestään on niin ruma. En ehkä vaihtaisi missään tapauksessa. Pidänkin nimestäni niin paljon, että käytän tyttönimeäni, koska sillä minut tunnettiin ennen ja sillä haluan tunnettavan edelleenkin. En nimen erikoisuuden, tai kauneuden tähden, vaan koska se on minun nimeni.


      • celine3 kirjoitti:

        sukututkimuksen "koukkuun", niin siinähän kiemurtelee. Olen tutkinut sukuani melkein 15 vuotta ja ei vielä jälkeäkään kyllästymisestä.
        Löytyy kiehtovia yksityiskohtia, nimiä jotka ovat kulkeneet satoja vuosia suvussa. Aikoinaan oltiin vain jonkun poikia tai tyttäriä. Minunkin ukkini isä oli Andreas Larsinpoika, eli Antti Laurinpoika(kirjoitettiin yhteen)niinkuin jo suomalaistumisen ajalla sanottiin.
        Itselläni on etunimi joka on ollut yhdeksällä esiäidilläni.
        Mielestäni on hassua kun espanjalaisilla miehillä on myöskin äitinsä sukunimi aivan jokapäiväisessä käytössä. Maassa maan tavalla.
        Tiedän tapauksia missä ihmiset ovat muuttaneet sukunimensä kun se heidän mielestään on niin ruma. En ehkä vaihtaisi missään tapauksessa. Pidänkin nimestäni niin paljon, että käytän tyttönimeäni, koska sillä minut tunnettiin ennen ja sillä haluan tunnettavan edelleenkin. En nimen erikoisuuden, tai kauneuden tähden, vaan koska se on minun nimeni.

        on yksi minun (monista) puutteista, joka haittaa vanhan tiedon keruuta.
        Onneksi lapset osaavat ruotsin-kielen ja täytyy heitä työllistää sitten,kun mennään ajalle, kun tiedot ovat ruotsinkielisiä.

        Kai oma kiinnostuklsen puute "juuria" kohtaan on niin simppeli, että olen synnyinkunnassa asunut lähes ikäni,vain viisi vuotta "maailmalla" ja takaisin äidin/isän hoivin.Myös sisarukset (5kpl)perheineen asuvat tässä parikymmenen km.n. säteellä.
        Ei ole ollut ns, koti-ikävä, eikä ehkä sen vuoksi nämä asiat 'häirinneet' mieltä?

        Katsotaan mitä aika tuo tullessaan?


      • Pocahontas

        eIPÄS OLE. äLÄ SOTKE.
        Mikään diminutiivi, vaan Hyvän poika on tietysti Hyvärinen. Rossin poika Rossinen.
        Poskiparran poika on vaikka Partanen.
        Ja suurtilallinen voi olla vaikka Hippi, savossa ja muuallakin jo 1400-luvullakin.


      • Tuhiwai*
        celine3 kirjoitti:

        sukututkimuksen "koukkuun", niin siinähän kiemurtelee. Olen tutkinut sukuani melkein 15 vuotta ja ei vielä jälkeäkään kyllästymisestä.
        Löytyy kiehtovia yksityiskohtia, nimiä jotka ovat kulkeneet satoja vuosia suvussa. Aikoinaan oltiin vain jonkun poikia tai tyttäriä. Minunkin ukkini isä oli Andreas Larsinpoika, eli Antti Laurinpoika(kirjoitettiin yhteen)niinkuin jo suomalaistumisen ajalla sanottiin.
        Itselläni on etunimi joka on ollut yhdeksällä esiäidilläni.
        Mielestäni on hassua kun espanjalaisilla miehillä on myöskin äitinsä sukunimi aivan jokapäiväisessä käytössä. Maassa maan tavalla.
        Tiedän tapauksia missä ihmiset ovat muuttaneet sukunimensä kun se heidän mielestään on niin ruma. En ehkä vaihtaisi missään tapauksessa. Pidänkin nimestäni niin paljon, että käytän tyttönimeäni, koska sillä minut tunnettiin ennen ja sillä haluan tunnettavan edelleenkin. En nimen erikoisuuden, tai kauneuden tähden, vaan koska se on minun nimeni.

        Minä olen varmaan jonkinlainen maalaistollo, kun olin mielissäni päästessäni ius -päätteisestä tyttönimestäni eroon. Olen ollut jo liki kolmekymmentä vuotta tavallinen 'nen'. Ehkä tilanteeseen vaikutti se, että minulla on sellainen etunimi, jota ei viisikymmentäluvulla annettu kuin suomenruotsalaisille pikkutytöille. Ja tälläinen etunimi yhdistettynä ius -päätteiseen sukunimeen, joka harvinaisuutensa vuoksi myös helposti kuultiin väärin, keitti sellaisen sopan, etten koskaan esimerkiksi lääkärin vastaanotolla tullut kutsutuksi sisälle millään oikealla versiolla. Se oli nuoresta naisesta ärsyttävää.


      • celine3
        Pocahontas kirjoitti:

        eIPÄS OLE. äLÄ SOTKE.
        Mikään diminutiivi, vaan Hyvän poika on tietysti Hyvärinen. Rossin poika Rossinen.
        Poskiparran poika on vaikka Partanen.
        Ja suurtilallinen voi olla vaikka Hippi, savossa ja muuallakin jo 1400-luvullakin.

        Poskiparran poika voi olla vaikka Siloposki, kun ottaa sellaisen nimen. Aikonaan sukunimetkin saattoivat johtua juuri henkilön ulkoisesta olemuksesta. Esimerkiksi sellainen sukunimi kuin Hikipää, juontui siitä kun jollain oli aina hiki päässä. Samoin Suurpää. Kaverilla oli ison puoleinen pää. Hyvän poika Hyvärinen, just joo.
        Eräs Pohjois - Savolainen isäntä valitteli, että heillä on nyt pikkuisen vähemmän maita kun isäukko myi tuon pienen perämetsäpalstan. Kysyttäessä minkä kokoinen palsta oli, vastaus kuului, että siinä vähän yli tuhat hehtaaria.
        Oli muuten juuri noita Hyvän jälkeläisiä.


      • Pocahontas
        celine3 kirjoitti:

        Poskiparran poika voi olla vaikka Siloposki, kun ottaa sellaisen nimen. Aikonaan sukunimetkin saattoivat johtua juuri henkilön ulkoisesta olemuksesta. Esimerkiksi sellainen sukunimi kuin Hikipää, juontui siitä kun jollain oli aina hiki päässä. Samoin Suurpää. Kaverilla oli ison puoleinen pää. Hyvän poika Hyvärinen, just joo.
        Eräs Pohjois - Savolainen isäntä valitteli, että heillä on nyt pikkuisen vähemmän maita kun isäukko myi tuon pienen perämetsäpalstan. Kysyttäessä minkä kokoinen palsta oli, vastaus kuului, että siinä vähän yli tuhat hehtaaria.
        Oli muuten juuri noita Hyvän jälkeläisiä.

        "Esimerkiksi Savossa mistä minun sukuni on lähtöisin, ovat suurtilalliset juuri noita nen- päätteisiä, Tai sitten ruotsalaisen nimen omistavia. "
        -entäs ne nuoremamtpojat? Ne väistyvät sisarukset torppaan tai muualle rengiksi joutuneet? Oliko ne suurtilallisia?
        Eli nen- päätteisiä oli myös köyhät ja rahvaaseen sortuneet.


      • Yks tavallinen Virtanen
        Pocahontas kirjoitti:

        "Esimerkiksi Savossa mistä minun sukuni on lähtöisin, ovat suurtilalliset juuri noita nen- päätteisiä, Tai sitten ruotsalaisen nimen omistavia. "
        -entäs ne nuoremamtpojat? Ne väistyvät sisarukset torppaan tai muualle rengiksi joutuneet? Oliko ne suurtilallisia?
        Eli nen- päätteisiä oli myös köyhät ja rahvaaseen sortuneet.

        menivät rikkaaseen taloon kotivävyksi tai miniäksi.
        Rikkaat naivat rikkaita. Harvoin talon tytär renkipojan huoli ja jos isäntä nai piian, piti tämän muistaa alkuperänsä koko loppuelämänsä ajan. Näin ainakin Hämeessä, oli nimi sitten Niskavuori tai Niskanen.


      • Yks tavallinen Virtanen kirjoitti:

        menivät rikkaaseen taloon kotivävyksi tai miniäksi.
        Rikkaat naivat rikkaita. Harvoin talon tytär renkipojan huoli ja jos isäntä nai piian, piti tämän muistaa alkuperänsä koko loppuelämänsä ajan. Näin ainakin Hämeessä, oli nimi sitten Niskavuori tai Niskanen.

        Oli melkoinen yllätys mennessäni armeijaan Parolaan joskus kauan sitten.

        Ensimmäisellä komppanian käskynjaolla paikallaolijoita kysyttäessä vääpeli huusi: "Laine", askel eteen.
        Kuusitoista kappaletta kahdensadan joukosta astui eteen.
        Ennestään en tuntenut ketään sen sukunimen omaavaa henkilöä.

        Heitä oli ylivoimaisesti eniten ja etunimikaimojakin oli neljä. Heidän 'yksilöinti' myöhemmin johti armeijamaisin ilmaisuin monesti hyvinkin karskiin ja loukkaaviinkin lisänimiin, joita ei siviilielämän kaikki tahot aivan sellaisenaan hyväksyisi.


      • Pocahontas
        Yks tavallinen Virtanen kirjoitti:

        menivät rikkaaseen taloon kotivävyksi tai miniäksi.
        Rikkaat naivat rikkaita. Harvoin talon tytär renkipojan huoli ja jos isäntä nai piian, piti tämän muistaa alkuperänsä koko loppuelämänsä ajan. Näin ainakin Hämeessä, oli nimi sitten Niskavuori tai Niskanen.

        aina pääseet. Onhan noita kymmeniä tuhansia torppia ja mäkitupia perustettu nuoremmille sisaruksille ison talon takamaille. Ei ne aina isoon taloon päätyneet. Jotkut pääsi, ei kaikki.
        - ja se alkuperäinen pointtihan oli, ettei kaikki nen- päätteiset olleet ison talon asukkaita. Ihan torpan ja mäkituvankin pentuja.


    • Salli

      Nykyinen avioituessa saatu sukunimeni on -nen-päätteinen, jonkalaisia Suomi on pullollaan. Alkuosa on etunimi, ja arvelen tämäntyyppisten nimien syntyneen niin, että jonkun etunimi on ollut vaikkapa Veikko, hänen tilaansa on ruvettu sanomaan Veikkoseksi ja siitä sitten on muodostunut koko perheen sukunimi.

      Oman tyttönimeni taustan tiedän melko varmasti. Se on sentyyppinen, että sitä usein luultiin suomennetuksi, mutta se on ihan supisuomalaista perua. Kun ensimmäinen sukunimilaki säädettiin joskus 1900-luvun alkupuolella, pappi kiersi kylää (isäni kertoman mukaan) ja antoi jokaiselle (jolla sitä vielä ei ollut, maaseudullahan muut kuin säätyläiset olivat tuohon aikaan vielä Anna Matintyttäriä ja Jaakko Pekanpoikia) sopivaksi katsomansa sukunimen. Isoisä oli saanut nimensä talon sijainnin mukaan - erilaisia maisemanosaa kuvaavia nimiähän on aika paljon, samantyyppisiä kuin vaikkapa Mäenpää tai Peltokangas.

      Mielenkiintoinen aihe, sekä nimien että muidenkin sanojen etymologia kiehtoo kovasti!

      • ajan jälkeen on moni ennen itseltä huomioitta jäänyt asia saa havahtumaan ja antaa päiville uutta merkitystä,sisältöä.

        Tämän aiheen kanssa olen taas kuin elefantti posliinikaupassa.
        Siis sisälle tahtoo, sekä nähdä,kokea,mutta ominaisuudet rajoittavat ja ainakin hidastavat alkuunpääsyä.(vaikka ruosin kielen osaamattomus)

        Mutta aiemmin kirjoitin,että kyllä apua tästä kotoakin saan, ja se ei kuin hidaste.


    • Pirre*

      on aivan arvailujen varassa vielä; joko saksalaisesta nimestä väännös, tai johonkin ammattinimikkeeseen viittaava - kokoajan yrittäävät etsiä sukunimelle alkuperää.

      Kuulin jostain, että nen -pääte olisi savolaista alkuperää, siellä on väännetty tai sanottu että jos ihminen on ollut vaikka jostain nimetystä talosta, että "lainen", tai minkälainen, tai niitä "mäkeläisiä", niitä "jokisia", "järvisiä".

      Eläintä kuvaavat nimet ovat kotoisin itärajan takaa, sikäläisten suomalaisten sukunimiä yleensä, niinkuin Tikat, Karhut, ja onhan niitä Kurkia ja vaikka mitä.
      Sitten on ammatteja kuvaavia sukunimiä, esim. kuin Konttisia - kontintekijöitä, Tiiliä - tiilentekijöitä tai muurareita..ynm, ynm..

      Paljon olemme saaneet nimiä myös venäjältä tänne armahdettujen sotilaiden myötä, jne, jne - onhan niitä vaikka mitä.

      Hitsi, mie oisin halunna jonkun vonnin - mutku ei..:(

      • nessie

        oli opena "sonni"-päätteinen,ja sai kuullakkin siitä.


      • Muistan kun lapsena isoisästä puhuttiin, hän oli Hirvelänlän vaari, ja se ilmeisesti hirven(vien) mukaan otettu tilan nimeksi, mutta en vielä tiedä milloin meidän sukunimi muuttui virtaavan vetiseksi nen:kuksi.

        Voihan sitä vaivihkaa ryhtyä jotain etuliitettä käyttämään niinkuin erään kaverin kaikki autot transitin jälkeen olivat Ford Iveco, Ford Ducato ym.


      • Pirre*
        nessie kirjoitti:

        oli opena "sonni"-päätteinen,ja sai kuullakkin siitä.

        (tosikotko) ovat muuttaneet luonteen ominaisuuksia kuvaavia sukunimiään vähemmän osoitteleviksi - olisivatko he kyllästyneet kanssaihmisten huomautteluihin.


      • ...

        Ei aatelinen eikä krapu menesty Pohjolassa.

        Kyllähän sika syitä löytää: milloin on kärsä kippee, millon mua rouvassa.


      • Pirre*
        emw34 kirjoitti:

        Muistan kun lapsena isoisästä puhuttiin, hän oli Hirvelänlän vaari, ja se ilmeisesti hirven(vien) mukaan otettu tilan nimeksi, mutta en vielä tiedä milloin meidän sukunimi muuttui virtaavan vetiseksi nen:kuksi.

        Voihan sitä vaivihkaa ryhtyä jotain etuliitettä käyttämään niinkuin erään kaverin kaikki autot transitin jälkeen olivat Ford Iveco, Ford Ducato ym.

        en ole itekään nimeäni kummempi, vanha vakaa talonpoikaisuku, sukumme juhlat ovat viikonloppuna ja olisiki tarkoitus niihin ensimmäistä kertaa osallistua. Toivottavasti ne eivät ole mitkään tökötysjuhlat, odotan iloisia ilmeitä ja naurua :)


    • Pirre*

      suvustasi löytyy, vai löytyykö?

      Tarkoitan ulkomuodossa, liikkeissä, ilmeissä, luonnonlahjoissa, tai ihan mikä vain suvullesi tunnistettava?

      • salakaataja

        piirre esi-sisilläni on ollut ja se piirre on periytynyt sukupolvesta toiseen:
        - heikkous naisiin.
        Jokainen on naimisissa ollut ja moni montakin kertaa, isänikin kolmesti.


      • Pirre*
        salakaataja kirjoitti:

        piirre esi-sisilläni on ollut ja se piirre on periytynyt sukupolvesta toiseen:
        - heikkous naisiin.
        Jokainen on naimisissa ollut ja moni montakin kertaa, isänikin kolmesti.

        perintötekijät teillä, on siinä tietysti yksi hyväkin puoli - ei tarvitse ottaa vastuuta töppäilyistään ihmissuhteissa.

        Tarkoitin kyllä enempi noita ulkoisia merkkejä, kuten hörökorvat, kaljuus jne..


      • Ulkoiset mitat,n.190cm on lähes keskimitta
        itse olen pahnanpohjimmaisena alamittainen 'rääpäle' 185/80kg.
        Aidin puolelta vaaleus. kaikki lapsena valkopäisiä ja ikäämtyessä kaikkien hiukset tummuneet jonkinverran.

        Kaikki ollaan ns.sekätyöläisiä,ts.jokainen käsin tehtävä työ onnistuu,oli kyse metallista, puusta.
        Talonrakennukseenkaan ei tarvita, kuin sähkömies, ja sekin lupa-asioiden vuoksi.
        Kyllä on niitä ominkäsin tehtyjä rakennuksia "pienen kylän verran"suku rakentanut.
        Sama autojen,koneiden korjausten suhteen.Korjaamoala monelle suvussa tuttu ala.

        Yksi piirre on ainakin innostus soittamiseen,ehkä sekin enemmän isän puolelta vaikka äiti lauloi/hyräili kaiket päivät kotona.


    • Samurai

      Että tein väärän valinnan aikoinaan

      • Elämä oliskin helppoa, jos aina valinnat menis edes sinnepäin kun ajattelee.

        No toisaalta, moni myös 'katuu' elämässään sitä, mitä jätti tekemättä/ valitsematta, ei niinkään tehtyjä valintoja, edes niitä vääriä / huonoja.

        Joskus olen kuullut että väärän valinnan nimi olisi= kokemus?


    Ketjusta on poistettu 28 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1408
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1271
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1215
    4. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      28
      1157
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1155
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1053
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1048
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1043
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe