Hei!
Minulla olisi tällainen moraali-kysymys. Lapseani kiusataan koulussa. Minä en suvaitse tätä ja opettajat eivät "yrityksistä" huolimatta pysty tätä estämään. Kiusaaminen on vakavaa fyysistä ja henkistä. Olen itsekkin kärsinyt tästä ja olen huomannut sen vaikuttaneen paljonkin tulevaisuuteeni. Olen ajatellut opettaa lapseani nyrkkeilemään ja puolustautumaan kiusaamiselta. Minusta kiusaajien fyysinen rökitys on paras tapa saada kiusaaminen loppumaan. Eihän se ole sopivaa, että lapsen pitää kärsiä loppuelämäänsä kiusaamisen takia. Onko tämä mielestänne oikein?
Kysymys koulukiusaamisesta.
95
18209
Vastaukset
Moi!
Toki on hyvä vähän opettaa lastasi puolustautumaan, ihan vain hätävarjelutilanteiden takia. Kannattaa kuitenkin muistaa että maailman paras itsepuolustuslaji ei suinkaan ole karate, vaan pikemminkin karata.
Kiusaaminen on vaikea asia mutta sen ratkaisemiseen ei oman käden oikeus ole suinkaan oikein. Jos ei kiusaaminen lopu niin kannattaa pitää takataskussa se tosiseikka, mitä suomen lakikirja asiasta sanoo.
Ensinnäkin peruskoululaki 29§ takaa oppilaalle työrauhan. Kiusaaminen on rike tätä pykälää vastaan. Peruskoululaki 35§ taas vaatii että oppilaan on käyttäydyttävä asiallisesti. Taas vaihteeksi, kiusaaja rikkoo tätäkin pykälää.
Kannattaa huomioida että myös alaikäinen voi syyllistyä rikokseen. Joten jos kiusaaminen ei lopu, niin ensin marssit koulun rehtorin puheille ja sanot että jos ei kiusaaminen lopu, niin teet poliisijutun asiasta. Tässä tapauksessa myös rehtorilla on oma lehmä ojassa, sillä opettajakunnalla on valvontavastuu ja koulukiusaaminen on "muutamaa" lakipykälää vastaan rikkomista. Tämä taas saattaa johtaa korvausvelvollisuuteen.
On myös hyvä muistaa RL 21:5§ joka on pykälä pahoinpitelystä. Se on lastasi, sinua ja kiusaajaa varten hyvä pitää korvantakana. Mikäli opetat lapsesi rökittämään jonkun, saatat itse saada syytteet niskaasi.
Kiusaajan fyysinen rökitys hyökkäysmielessä (poislukien hätävarjelutapaus joka on eri asia, jos lapsesi joutuu käyttämään väkivaltaa päästäkseen karkuun) on tuomittavaa minusta. Älä siis opeta lastasi nyrkkeilemään sen takia että hän itse kävisi rökittämässä kiusaajansa.
Sen sijaan, mene sinne rehtorin puheille ja tee ukaasi hänelle. Mikäli rehtori ei osaa hoitaa asiaa niin käänny viranomaisten puoleen.- Kiitollinen
Kiitos kamalasti. Olin jo etsimässä jotain tällaista tietoa että pääsen eteenpäin. Menempä huomenissa rehtorin puheille. Osaan jopa sanoa jotakin enkä vain itkeä ja änkyttää.
- jjj_
Koulun on pystyttävä puuttumaan kiusaamiseen, laki velvoittaa ne siihen.
Ota yhteyttä rehtoriin, selitä tilanne ja kerro että poliisi on seuraava viranomainen johon otat yhteyttä.
Jos kiusaaminen on niin fyysistä että siitä jää mustelmia tms. jälkiä, joilla kiusaamisen rajuuden voi helposti todistaa, niin teet sitten poliisille tutkintapyynnön. - Nimetön
Koulunkin keinot ovat valitettavasti rajalliset. Sen vuoksi ehdotankin tekemään rikosilmoituksen kovasta tai jatkuvasta kiusaamisesta. Mikäli kiusaajan vanhemmat eivät saa lastaan lopettamaan kiusaamista, voit tehdä lastensuojeluilmoituksen.
- Ope 2
Koulun keinot riippuvat hyvin paljon koulun johtajan eli rehtorin asenteesta. Jos rehtori on täysin munaton nyhverö, joka piilottelee pykälien ja asetusten takana, eikä uskalla puuttua asiaan sen vaatimalla tiukkuudella, ei ole lienee muuta vaihtoehtoa kuin kääntyä poliisin puoleen.
Poliisia ei kuitenkaan tarvita mikäli rehtorilta löytyy asennetta ja kovuutta tälläisiin tilanteisiin. Kyllä lapsen saa säikytettyä vaikka puolikuoliaaksi, jos haluaa.
PS: Terveisiä meidän rehtorillemme. - kirsuli
Ope 2 kirjoitti:
Koulun keinot riippuvat hyvin paljon koulun johtajan eli rehtorin asenteesta. Jos rehtori on täysin munaton nyhverö, joka piilottelee pykälien ja asetusten takana, eikä uskalla puuttua asiaan sen vaatimalla tiukkuudella, ei ole lienee muuta vaihtoehtoa kuin kääntyä poliisin puoleen.
Poliisia ei kuitenkaan tarvita mikäli rehtorilta löytyy asennetta ja kovuutta tälläisiin tilanteisiin. Kyllä lapsen saa säikytettyä vaikka puolikuoliaaksi, jos haluaa.
PS: Terveisiä meidän rehtorillemme.itse tekisin kyseisessä tapauksessa siten, että marssisin opettajan huoneeseen/reksin kansliaan ja tyynesti ilmoittaisin että lapseni tulee kouluun sinä päivänä, kun hänelle taataan lainmukainen turvallinen työrauha koulussa. neljän lapsen äitinä ja itse aikoinani kiusaamisesta kärsineenä voin sanoa, että muu ei auta. jos koulussa sanotaan, että meidän koulussa ei kiusaamista tapahdu, silloin on syytä huoleen, joko opet eivät huomaa, tai ole huomaavinaan. jokaisessa koulussa kiusataan ja me vanhemmat olemme ainoat, jotka voivat kiusaamisen lopettaa. tsemppiä ja pysy tiukkana!
- ikävää
kirsuli kirjoitti:
itse tekisin kyseisessä tapauksessa siten, että marssisin opettajan huoneeseen/reksin kansliaan ja tyynesti ilmoittaisin että lapseni tulee kouluun sinä päivänä, kun hänelle taataan lainmukainen turvallinen työrauha koulussa. neljän lapsen äitinä ja itse aikoinani kiusaamisesta kärsineenä voin sanoa, että muu ei auta. jos koulussa sanotaan, että meidän koulussa ei kiusaamista tapahdu, silloin on syytä huoleen, joko opet eivät huomaa, tai ole huomaavinaan. jokaisessa koulussa kiusataan ja me vanhemmat olemme ainoat, jotka voivat kiusaamisen lopettaa. tsemppiä ja pysy tiukkana!
jos ja kun vanhemmat joutuvat opettamaan väkivaltaista käyttäytymistä lapselleen.
Minäkin olen ollut siinä tilanteessa!
Poikani meni ekalle luokalle ja kertoi iltaisin kuinka joku juoksee perässä ja potkii. Sama toistui useana päivänä.. (Opettajat eivät kuulemma huomanneet). Sanoin pojalleni, että älä lähde karkuun vaan potki takaisin.. Kerroin myös että on ikävää että näin pitää tehdä, mutta jotkut vaan ei muuten ymmärrä lopettaa.
Kun oli muutaman kerran sitten tapellut toisen kanssa, potkiminen ja kiusaaminen oli jäänyt siihen.
Puhuin poikani kanssa että päähän ei saa koskaan lyödä tai potkia, Puhuin myös että itse on pidettävä omia puoliaan.
Oli ikävää että aralle pojalle piti opettaa tälläisiä käytöstapoja koulussa parjätäkseen!! - Kiusattuksi joutunut
kirsuli kirjoitti:
itse tekisin kyseisessä tapauksessa siten, että marssisin opettajan huoneeseen/reksin kansliaan ja tyynesti ilmoittaisin että lapseni tulee kouluun sinä päivänä, kun hänelle taataan lainmukainen turvallinen työrauha koulussa. neljän lapsen äitinä ja itse aikoinani kiusaamisesta kärsineenä voin sanoa, että muu ei auta. jos koulussa sanotaan, että meidän koulussa ei kiusaamista tapahdu, silloin on syytä huoleen, joko opet eivät huomaa, tai ole huomaavinaan. jokaisessa koulussa kiusataan ja me vanhemmat olemme ainoat, jotka voivat kiusaamisen lopettaa. tsemppiä ja pysy tiukkana!
EROTTAKAA KOULUSTA SELLAISET "VAKAVASTI" HÄIRIINTYNEET "HULLUT". TIEDÄN ERÄÄN MAAN, JOSSA EROTETAAN KOULUSTA KOKONAAN 3 VAROTUKSEN JÄLKEEN JA SE "HULLU" JOUTUU MAKSAMAAN "UHRILLE" HENKISEN KÄRSIMYKSEN RAHOJA KAUAN. TÄSSÄ MAASSA ASUU YKSI SERKKUNI JA HÄN KEHUU LAKIA HYVÄKSI JA TOIVOO SUOMEEN SAMAA.OLEN ITSEKKIN JOUTUNUT "UHRIKSI" JA TIEDÄN MILTÄ SE TUNTUU.
- samoin
ikävää kirjoitti:
jos ja kun vanhemmat joutuvat opettamaan väkivaltaista käyttäytymistä lapselleen.
Minäkin olen ollut siinä tilanteessa!
Poikani meni ekalle luokalle ja kertoi iltaisin kuinka joku juoksee perässä ja potkii. Sama toistui useana päivänä.. (Opettajat eivät kuulemma huomanneet). Sanoin pojalleni, että älä lähde karkuun vaan potki takaisin.. Kerroin myös että on ikävää että näin pitää tehdä, mutta jotkut vaan ei muuten ymmärrä lopettaa.
Kun oli muutaman kerran sitten tapellut toisen kanssa, potkiminen ja kiusaaminen oli jäänyt siihen.
Puhuin poikani kanssa että päähän ei saa koskaan lyödä tai potkia, Puhuin myös että itse on pidettävä omia puoliaan.
Oli ikävää että aralle pojalle piti opettaa tälläisiä käytöstapoja koulussa parjätäkseen!!koska muuta vaihtoehtoa ei ollur. Ei auttanut yhteydenotot opeen taikka reksiin.
Valitettavaa, mutta minun lapsestani ei tule marttyyria sen takia että koulussa on munattomia opeja ja reksi! - kaukau
Älä tee rikosilmoitusta, tee tutkintapyyntö. Se johtaa samoihin toimenpiteisiin kuin rikosilmoitus, mutta ei tee sinusta rikollista. Jos kiusaajaa ei voida todistaa syyttömäksi, voi hän tehdä puolestaan rikosilmoituksen ja näin ollen haastaa rikosilmoituksen tekijän oikeuteen. Kyllä ne kiusaaja "pirulaiset asiansa osaavat.
- koulussa kävi...
kirsuli kirjoitti:
Koulukiusattuna (80-luvulla) jouduin kokemaan hakkumiset, lyömiset ja kaikenlaiset kiusanteot. Vanhemmat yrittivät saada sen loppumaan mutta ei se mihinkään loppunut vaikka rehtoria myöten asiaa käytiin läpi. Rehtori oli "fiksuna" etsinyt sanakirjasta sitä sanaa, jolla mua haukuttiin. Kun sanaa ei sieltä löytynyt niin ei kuulemma voinut tehdä asialle mitään. Kun kiusaamiseta ei kokonaan saatu kitkettyä, niin se sai myöhemmin uusia muotoja... Eli rohkeasti vain rikosilmoitus jos kiusaaminen ei lopu, sillä pelissä voi olla nuoren ihmisen elämä.
- tätä
Kai olette jo koulussa istuneet ope, ja molempien lasten vanhemmat yhdessä ja miettineet ratkaisua ?
Äitini aikoinaan sanoi valjelleni, että kun se kiusaaja taas tulee kiusaamaan, niin vedä nyrkillä niin lujaa kun jaksat ja juokse täysillä pois. Veljeni teki työtä käskettyä ja siihen loppui kiusaaminen.
Toinen tapaus tapahtui siskoni lapsen koulussa kun siellä kiusattiin jotakuta. Tämän kiusatun isä meni luokkaan, jossa kiusaajat istuivat tunnilla. Isä meni luokan eteen ja huusi niin lujaa kuin jaksoi, että jos mun lastani vielä joku kiusaa, tulee hän olemaan seuraavaksi tekemisissä minun kanssani. Ja siihen loppui sen lapsen kiusaaminen. - lastasi puolustautumaan!
Itse koulukiusattuna sanoisin, että paras tapa saada kiusaaminen loppumaan on todella se, että lapsi puolustaa itse itseään kiusaajien keinoin. Jos aikuiset puuttuvat tilanteeseen, lapsi säilyy toisten silmissä edelleen nyhverönä, jolle saa tehdä mitä vaan. Jos lapsesi sen sijaan osoittaa olevansa yhtä vahva kuin kiusaajansa, kiusaaminen loppuu ja hän alkaa saada kiusaajilta arvostusta. Koulumaailma on valitettavasti äärimmäisen julma.
Korosta kuitenkin lapsellesi, että väkivalta ei ole oikein eikä tappelua saa koskaan itse aloittaa. Sano, ettet tule koskaan hyväksymään, että lapsesi kiusaisi toisia, mutta että itseä saa kyllä puolustaa. Niin kuin joku jo ketjussa sanoi, joillekin asia ei muuten mene perille.
Jos lapsesi pelkää kiusaajia liikaa, voit harjoitella puolustautumistilannetta hänen kanssaan etukäteen kotona. Ota sinä ilkeän kiusaajan rooli ja anna lapsesi turvallisissa olosuhteissa harjoitella puolustautumista. Itselleni tällaisesta olisi ollut valtavasti hyötyä.
Jos kiusaamisen kierrettä ei saada katkaistuksi nyt, tilanne todennäköisesti vain pahentuu. Lapsesi rooli luokassa voi koko kouluajan olla se kiusatun nyhverön rooli, ja se totta kai vaikuttaa hänen tulevaisuuteensa ja itsetuntoonsa.- kommentti
Ensimmäinen ope kirjoitti, että jos vanhemmat eivät saa lasta lopettamaan kiusaamista... Kyllä se on opettajien tehtävä huolehtia, että kaikilla lapsilla on koulussa turvallinen olla, ei vanhempien.
Vanhemmat huolehtikoon lapsistaan kotona, opettajat koulussa.
Ope2 moitti koulunsa rehtoria. Heitäkin on monenlaista persoonaa. Mutta tuli mieleen, että onko koulussa opettajien kesken niin ahtaat säännöt (kirjoittamattomat) ja käyttäytymiskuviot, että muut opettajat eivät voi puuttua kiusaamiseen ja estää sitä kuin vain rehtori. Teidän kouluunkin olisi aika tehdä selvät kirjalliset ohjeet miten menetellä kiusaamistilanteissa ja miten niitä puretaan ja estetään. - jjj_
kommentti kirjoitti:
Ensimmäinen ope kirjoitti, että jos vanhemmat eivät saa lasta lopettamaan kiusaamista... Kyllä se on opettajien tehtävä huolehtia, että kaikilla lapsilla on koulussa turvallinen olla, ei vanhempien.
Ope2 moitti koulunsa rehtoria. Heitäkin on monenlaista persoonaa. Mutta tuli mieleen, että onko koulussa opettajien kesken niin ahtaat säännöt (kirjoittamattomat) ja käyttäytymiskuviot, että muut opettajat eivät voi puuttua kiusaamiseen ja estää sitä kuin vain rehtori. Teidän kouluunkin olisi aika tehdä selvät kirjalliset ohjeet miten menetellä kiusaamistilanteissa ja miten niitä puretaan ja estetään.Lain mukaan koululla on oltava suunnitelma kiusaamistapausten käsittelytavasta. Jos "kiusaamiskansiota" ei löydy, niin rehtori on laiminlyönyt tehtävänsä.
- terkkarimamma
Mielestäni me aikuiset teemme lapsestamme koulukiusatun. Mikäli paapomme lasta koko ajan esim.hänen leikkiessään pihalla muiden kanssa; valikoimme hänelle kaverit, ylisuojelemmme, nolaamme lapsen muiden silmissä - koulutamme lapsesta nyhveröä.
Itselläni on 6 v isokokoinen pullukka poika, joka on erittäin sosiaalinen. Sosiaalisia taitoja olen hänessä erityisesti vahvistanut. Ja hän on koko eskarin suosituin kaveri. Kukaan ei häntä kiusaa, eikä myöskään hän kiusaa. - Nimetön
kommentti kirjoitti:
Ope2 moitti koulunsa rehtoria. Heitäkin on monenlaista persoonaa. Mutta tuli mieleen, että onko koulussa opettajien kesken niin ahtaat säännöt (kirjoittamattomat) ja käyttäytymiskuviot, että muut opettajat eivät voi puuttua kiusaamiseen ja estää sitä kuin vain rehtori. Teidän kouluunkin olisi aika tehdä selvät kirjalliset ohjeet miten menetellä kiusaamistilanteissa ja miten niitä puretaan ja estetään...pitää olla kaikissa kouluissa. Siihen on kirjattu malli, miten toimitaan erilaisissa tilanteissa esim. jos oppilaan perheenjäsen koulee tai juuri jos kiusaamista esiintyy. Toimintamallit antavat opettajille ja koko koulun henkilökunnalle yhtenäiset ohjeet, miten kiusaamiseen puututaan, mitä open kuuluu tehdä, mikä on koulun johtajan rooli jne. Toimintamallit ovat julkisia asiakirjoja - siitä vaan tutkimaan, mitä oman koulun papereissa seisoo. Ja sitä kautta voi sitten huomauttaa opelle tai reksille, että että...
- suomalainen
Minun lastani kiusasi opettajan lapsi...muut opettajat eivät kenties juuri tästä syystä puuttuneet asiaan. Vaan johan alkoi kuri löytyä kun kirjoitin koululle kirjeen (samassa kirjeessä "suomensin" erään opettajan käytöstä) jossa latelin asiat selvällä siistillä suomen kielellä ja vaadin vastausta, onko opettajan lapset eri asemmassa kuin muut lapset...eivät ole.
Olen jo vuosien ajan seurannut kuinka opettajien lasten tekosia katsotaan läpi sormien. Ja etenkin pienellä paikkakunnalla, myös MUKA PAREMPIEN lapset voivat käyttäytyä vaikka kuinka häijysti ja selviävät kaikesta suit sait, kunhan vaan heidän äitykkä tai isukki istuu kunnanvaltuustossa tai on muussa vastaavassa toimessa mukana.
Kyllä se on aikuiset jotka "lajittelevat" lapset/perheet eri kastiin ja siitä lapsetkin oppivat jo pienenä saman "lajittelun".
Aikuisilta lapset saavat käyttäytymis mallin ja jatkavat sitä eteenpäin...ikävää mutta totta.
Kannattaisi siis meidän aikuisten katsoa peiliin ja kysyä itseltämme, mitä lapsillemme opetamme ja millaisen mallin ja elämän ohjeen lapsillemme annamme.- cheetah.grrr
Minä olen törmännyt jo vuosia myös siihen, että pienellä paikkakunnalla kiusataan opettajien lapsia.
Koulukiusaaminen on erittäin vakava asia ja sitä on hyvin monella tasolla kaikissa yhteiskuntaluokissa.
- kun lait ei auta
Nyrkkeilysäkkiä tässä minäkin olen ostamassa.
Koulussa kiusaamista on keväällä käsitelty hyvin ja luulin pahimman olevan jo ohi. Tulimme juuri lomalta. Yleensä lapseni katsoo postin, nyt onneksi minä. Postin sekaan oli taiteltu rivoja ja rumia pilapiirroksia, joissa seurallinen mutta pyöreä poikani kuvataan läskimakkaraksi joka leikkii pippelillään ja syö samalla hampurilaisia.
Minusta tämä on kotirauhan rikkomista. Onko kiusaamisesta omaa lainsäädäntöä?- minä vain
ethän heittänyt piirroksia pois. tuosta voisi jo tehdä rikosilmoituksen
- kiusatun äiti
Kaiken kokeneena ja keinot kokeilleena voin sanoa että herkkää, arkaa lasta on paha saada nyrkkejään heiluttamaan vaikka niin toivoisikin.
Keinoja koulukiusaamiseen on tietysti opettajien ja rehtorin painostaminen, kiusaajan vanhempien kanssa keskustelu, rikosilmotuksen teko, kouluneuvostoon ja muihin viranomaisiin yhteydenotto jne. Paras ja toimivin kuitenkin on kiusaajan suora UHKAILU mieluiten vielä niin että sen tekee kiusatun lapsen isä.
Ikävä juttu mutta totta, niin valitettavaa kun se onkin.
Tärkeintä kaikessa on säilyttää puheyhteys lapseen että kertoisi kiusaamisesta.
Ei kannata välittää vaikka kuinka hullun maineen saisi. Omaansa kannattaa puolustaa.
Aika pahasti sanottu, mutta nykypäivänä kiusaaminen on ihan toista kun meidän aikana.- kun lait ei auta
Ajatus isän tekemästä uhkailusta tuntuu toimivalta, mutta uhkaileva aikuinen voi pian löytää itsensä iltalehden otsikoista. Nimenomaan kiusaajat ja heidän vanhempansa ovat erinomaisen tietoisia oikeuksistaan ja hanakoita haastamaan muita. Velvollisuudet ovatkin sitten ainakin jälkikasvulle jääneet hämäriksi.
Minua jurppii se, ettei esimerkiksi kilttien poikien kiusaamista oikeasti nähdä ongelmana vaan katsotaan, että poikien kuuluukin karaista toisiaan.
Minua jurppii se, että muut kokevat oikeudekseen kiusata lihavuuteen taipuvaista ja kömpelöä kaveriaan - mitäs syö epäterveellisesti ja liikkuu liian vähän.
Meillä on mediat täynnä terveysvalistusta ja fitness-opastusta, mutta tervettä moraalia siitä, ettei toisia saa nitistää, ei niistä löydy. Moraali on vanhanaikaista.
Kiusattu lapsi alkaa nopeasti syyllistää itseään ja käpertyy kasaan. Kun olemukseen tulee nitistymisen merkkejä, kiusaaminen vain yltyy. Lauma eivät puolusta sitä, joka näyttää jäävän heikoille, vaan pilkkaan tulevat mukaan yhä useammat.
Mikä/kuka oikeasti auttaisi? - armoton.
kun lait ei auta kirjoitti:
Ajatus isän tekemästä uhkailusta tuntuu toimivalta, mutta uhkaileva aikuinen voi pian löytää itsensä iltalehden otsikoista. Nimenomaan kiusaajat ja heidän vanhempansa ovat erinomaisen tietoisia oikeuksistaan ja hanakoita haastamaan muita. Velvollisuudet ovatkin sitten ainakin jälkikasvulle jääneet hämäriksi.
Minua jurppii se, ettei esimerkiksi kilttien poikien kiusaamista oikeasti nähdä ongelmana vaan katsotaan, että poikien kuuluukin karaista toisiaan.
Minua jurppii se, että muut kokevat oikeudekseen kiusata lihavuuteen taipuvaista ja kömpelöä kaveriaan - mitäs syö epäterveellisesti ja liikkuu liian vähän.
Meillä on mediat täynnä terveysvalistusta ja fitness-opastusta, mutta tervettä moraalia siitä, ettei toisia saa nitistää, ei niistä löydy. Moraali on vanhanaikaista.
Kiusattu lapsi alkaa nopeasti syyllistää itseään ja käpertyy kasaan. Kun olemukseen tulee nitistymisen merkkejä, kiusaaminen vain yltyy. Lauma eivät puolusta sitä, joka näyttää jäävän heikoille, vaan pilkkaan tulevat mukaan yhä useammat.
Mikä/kuka oikeasti auttaisi?Ainoa toimiva ratkaisu on, että kiusatun isä tulee kouluun ja välitunnilla surmaa erittäin julmalla tavalla kiusaajan, ja lopuksi ripustaa tämän kaulaan kyltin, jossa lukee:"Näin käy kiusaajalle"
Uskon, että kiusaus loppuu siihen.
Tietysti entisen kiusatun isä joutuu olemaan vankilassa seuraavat 10 vuotta, mutta kaikki moraalisesti oikeamieliset kansalaiset pitävät häntä sankarina.
Ilman uhrauksia ei saa oikeutta. Oikeudella on hintansa. - Jaahas vaan
armoton. kirjoitti:
Ainoa toimiva ratkaisu on, että kiusatun isä tulee kouluun ja välitunnilla surmaa erittäin julmalla tavalla kiusaajan, ja lopuksi ripustaa tämän kaulaan kyltin, jossa lukee:"Näin käy kiusaajalle"
Uskon, että kiusaus loppuu siihen.
Tietysti entisen kiusatun isä joutuu olemaan vankilassa seuraavat 10 vuotta, mutta kaikki moraalisesti oikeamieliset kansalaiset pitävät häntä sankarina.
Ilman uhrauksia ei saa oikeutta. Oikeudella on hintansa.Tää oli varmaan provo. En usko että löytyy kovin montaa "moraalisesti oikeamielistä" kansalaista joka pitäisi kyseistä lapsen tai nuoren murhaajaa sankarina, kiusaaja tai ei. Eikä kyseisessä tapauksessa 10 vuotta riitä. Todennäköisesti kuitenkin toimitettaisiin mielentilatutkimukseen ja sitä kautta pakkohoitoon.Kiusatun lapsenkaan kannalta se tuskin olisi paras ratkaisu. Isästä tuli sekopää etkä näe sitä enää muutoin kuin silloin tällöin vierailuaikoina pakkopaidassa. Voisipa jopa olla uusi kiusauksen aihe uusille kiusaajille.
- armoton.
Jaahas vaan kirjoitti:
Tää oli varmaan provo. En usko että löytyy kovin montaa "moraalisesti oikeamielistä" kansalaista joka pitäisi kyseistä lapsen tai nuoren murhaajaa sankarina, kiusaaja tai ei. Eikä kyseisessä tapauksessa 10 vuotta riitä. Todennäköisesti kuitenkin toimitettaisiin mielentilatutkimukseen ja sitä kautta pakkohoitoon.Kiusatun lapsenkaan kannalta se tuskin olisi paras ratkaisu. Isästä tuli sekopää etkä näe sitä enää muutoin kuin silloin tällöin vierailuaikoina pakkopaidassa. Voisipa jopa olla uusi kiusauksen aihe uusille kiusaajille.
Viestisi oli niin törkeä, että sinun täytyy olla kiusaajan isä. Kaikki moraaliset ihmiset kunnioittaisivat tekoa.
Juuri sinunlaisten kiusaamisen vähättelijöiden vuoksi koulukiusaamista esiintyy. Häpeäisit! - Jaahas vaan
armoton. kirjoitti:
Viestisi oli niin törkeä, että sinun täytyy olla kiusaajan isä. Kaikki moraaliset ihmiset kunnioittaisivat tekoa.
Juuri sinunlaisten kiusaamisen vähättelijöiden vuoksi koulukiusaamista esiintyy. Häpeäisit!Sun täytyis oppia ajattelemaan. Varsinkin seurauksia. Jos en ole samaa mieltä siitä että äärimmäinen väkivalta on ratkaisu kiusaukseen, niin se ei tarkoita sitä että kiusauksen hyväksyn. Keinoja on muitakin kuin sinun keinosi joka aiheuttaa vaan entistä enemmän surua ja murhetta kaikille. Myös kiusatulle itselleen. Mutta tämä sun viestis oli varmaan taas provo tai sitten valitettavasti ei..
- teenage_girl
armoton. kirjoitti:
Juuri sinunlaisten kiusaamisen vähättelijöiden vuoksi koulukiusaamista esiintyy. Häpeäisit!Olisko kivaa jos oma isä ois murhaaja? Mieti itse. oon 15-vee entinen koulukiusattu. kun lopetin kiusaajien kuuntelun, kiusaaminen väheni ilman väkivaltaa, joka on varmasti sinun suuri idolisi. ja itse olet varmaan koulukiusaajan isä, koska kannatat väkivaltaa.,
- asia!
Koulukiusaaminen on tosi, tosi vakava asia, josta voi saada tai usein saakin elinikäiset haavat mieleensä.
Tilanne voi olla niinkin, että koulukiusaajan vanhemmat tai vanhempi voi olla "yhtä kipeä" kuin se kiusaajalapsi. Uskoo lapsestaan vaan hyvää, lapsi kiistää kaikki tekonsa (vaikka on todistajia), vanhempi valehtelee päätä pahkaa mitä vain. Koulu on avuton ja kaikki ovat avuttomia. Ainoastaan poliisi voisi puuttua mutta sekin on vaikeaa, kun kiusaajan vanhemman suvussa on rikollista taustaa ja kiusatun perhettä uhkaillaan väkivallalla.
Nimim. koettu on!- tuumailuja
En yhtään ihmettele,vaikka koulu on neuvoton kun se kyselee vanhemmilta , miten koulun sisällä tapahtuvaa kiusausta pitäisi hoitaa.
Mitä merkitystä muuten on sillä, millaiset vanhemmat ovat oppilaalla? Koulussa on joka tapauksssa omat säännöt, joiden mukaan siellä eletään, ja ne ovat opetettu lapsille jo eka luokalla. Sääntöihin kuuluu, että toisia ei kiusata silloin kun ollaan koulussa oppimassa.
Jos kiusausta esiintyy, opettajien on syytä ensimmäisenä tutkia luokan ilmapiiri ja lasten väliset vuorovaikutussuhteet jotka ovat toiminnassa vain koulussa. Sieltä se syy löytyy. Sitten on opetettava lapsille, miten tässä koulussa lapsilaumassa eletään sovussa.
Sitten vielä opettajien tulisi kiinnitää huomiota miten kohtelevat lapsia tunnilla. Nolattua ja moitittua lasta kiusataan.
Suvun taustoja on turha tuoda kouluun, ne eivät sinne kuulu. Suvussa voi kulkea adhd:t ja muut neurologiset ja persoonallisuuden piirteet, joille lapsi ei voi mitään ,mutta ne eivät saa pelotella opettajia pitämästä järjestystä ja kuria. - ymmärtänyt
tuumailuja kirjoitti:
En yhtään ihmettele,vaikka koulu on neuvoton kun se kyselee vanhemmilta , miten koulun sisällä tapahtuvaa kiusausta pitäisi hoitaa.
Mitä merkitystä muuten on sillä, millaiset vanhemmat ovat oppilaalla? Koulussa on joka tapauksssa omat säännöt, joiden mukaan siellä eletään, ja ne ovat opetettu lapsille jo eka luokalla. Sääntöihin kuuluu, että toisia ei kiusata silloin kun ollaan koulussa oppimassa.
Jos kiusausta esiintyy, opettajien on syytä ensimmäisenä tutkia luokan ilmapiiri ja lasten väliset vuorovaikutussuhteet jotka ovat toiminnassa vain koulussa. Sieltä se syy löytyy. Sitten on opetettava lapsille, miten tässä koulussa lapsilaumassa eletään sovussa.
Sitten vielä opettajien tulisi kiinnitää huomiota miten kohtelevat lapsia tunnilla. Nolattua ja moitittua lasta kiusataan.
Suvun taustoja on turha tuoda kouluun, ne eivät sinne kuulu. Suvussa voi kulkea adhd:t ja muut neurologiset ja persoonallisuuden piirteet, joille lapsi ei voi mitään ,mutta ne eivät saa pelotella opettajia pitämästä järjestystä ja kuria.Ei koulu kysellyt vanhemmilta neuvoa, vaan vanhempien kanssa ei päästy puusta pitkään missään keskustelussa. Koulu ei puhunut edes samaa kieltä vanhempien kanssa.
Eihän lapsi ole erillinen yksikkö perheestään, joka siirretään kouluun kuin pakettina, jossa hän on vapaa kotinsa kasvatuksesta, ohjeista ja toimintatavoista.
Jos koti on vastoin koulun kaikkia yrityksiä puuttua tilanteeseen, koulun keinot on vähissä. Puhun kokemuksesta, jossa rehtori myönsi, että heillä ei ole mitään tehtävissä ko. kiusaajan suhteen, koska kotona lapselle viestitään täysin päinvastaista kuin koulussa.
Miten koululainen voisi koulussa unohtaa sen, mitä hänelle kotona sanotaan. Varsinkin, jos perhe on kriisin keskellä ja koko elämä kaaosta. Ei siinä koulun viestit auta, oma lapsi on puhtoinen pulmunen (todisteista huolimatta), muut ovat syyllisiä.
Kodilla ja lapsen taustalla ON merkitystä kiusaamistapauksissa. Siellähän en ongelmatkin (paha olo, jota kiusaaja purkaa muihin) tavallisimmin ovat syntyneet tai syntyvät. En tajua, miten voidaan edes ajatella, että lapsi ei olisi kokonaisuus.
Eivät opettajat ole yli-ihmisiä, joilla on aikaa joka sekunti valvoa, mitä koulussa tapahtuu. Kiusaaminen on äärimmäisen hienovaraista ja usein pitkälle kehittynyttä henkistä väkivaltaa, esim. leikeistä poisjättämistä, pieniä halveksivia katseita yms. jotka lapset kyllä ymmärtävät. Miten voisi opettaja kyetä kaikilta työkiireiltään näkemään kaiken sen. Kiusaaminen tapahtuu pääsääntöisesti VÄLITUNNILLA JA KOULUMATKOILLA, ei tietenkään tunneilla. Taitava ja ovela kiusaaja näyttelee ihan ok-tyyppiä tunneilla (kokemusta on).
Koulukiusaamisen suhteen on turha odottaa koululta ja opettajilta ihmeitä. Ei sitä olisi näin paljon, jos koulun julistukset ja säännöt todella vaikuttaisivat.
Voi kun kiusaamisesta todella tiedettäisiin syvällisemmin eikä heiteltäisi utopistisia väitteitä! Siitä, mitä se on ja miten ovelaa se on ja miten vaikea siihen on puuttua. Lukekaa ihmiset tutkimuksia, niistä se käy selville. Eihän koko ongelmaa olisi, jos se olisi säännöillä, neuvomisella, opettamisella ja koulun valvomisella hoidettu! - vanhemmilta vaaditaan
ymmärtänyt kirjoitti:
Ei koulu kysellyt vanhemmilta neuvoa, vaan vanhempien kanssa ei päästy puusta pitkään missään keskustelussa. Koulu ei puhunut edes samaa kieltä vanhempien kanssa.
Eihän lapsi ole erillinen yksikkö perheestään, joka siirretään kouluun kuin pakettina, jossa hän on vapaa kotinsa kasvatuksesta, ohjeista ja toimintatavoista.
Jos koti on vastoin koulun kaikkia yrityksiä puuttua tilanteeseen, koulun keinot on vähissä. Puhun kokemuksesta, jossa rehtori myönsi, että heillä ei ole mitään tehtävissä ko. kiusaajan suhteen, koska kotona lapselle viestitään täysin päinvastaista kuin koulussa.
Miten koululainen voisi koulussa unohtaa sen, mitä hänelle kotona sanotaan. Varsinkin, jos perhe on kriisin keskellä ja koko elämä kaaosta. Ei siinä koulun viestit auta, oma lapsi on puhtoinen pulmunen (todisteista huolimatta), muut ovat syyllisiä.
Kodilla ja lapsen taustalla ON merkitystä kiusaamistapauksissa. Siellähän en ongelmatkin (paha olo, jota kiusaaja purkaa muihin) tavallisimmin ovat syntyneet tai syntyvät. En tajua, miten voidaan edes ajatella, että lapsi ei olisi kokonaisuus.
Eivät opettajat ole yli-ihmisiä, joilla on aikaa joka sekunti valvoa, mitä koulussa tapahtuu. Kiusaaminen on äärimmäisen hienovaraista ja usein pitkälle kehittynyttä henkistä väkivaltaa, esim. leikeistä poisjättämistä, pieniä halveksivia katseita yms. jotka lapset kyllä ymmärtävät. Miten voisi opettaja kyetä kaikilta työkiireiltään näkemään kaiken sen. Kiusaaminen tapahtuu pääsääntöisesti VÄLITUNNILLA JA KOULUMATKOILLA, ei tietenkään tunneilla. Taitava ja ovela kiusaaja näyttelee ihan ok-tyyppiä tunneilla (kokemusta on).
Koulukiusaamisen suhteen on turha odottaa koululta ja opettajilta ihmeitä. Ei sitä olisi näin paljon, jos koulun julistukset ja säännöt todella vaikuttaisivat.
Voi kun kiusaamisesta todella tiedettäisiin syvällisemmin eikä heiteltäisi utopistisia väitteitä! Siitä, mitä se on ja miten ovelaa se on ja miten vaikea siihen on puuttua. Lukekaa ihmiset tutkimuksia, niistä se käy selville. Eihän koko ongelmaa olisi, jos se olisi säännöillä, neuvomisella, opettamisella ja koulun valvomisella hoidettu!edellytetään kiusaamistilanteessa? Saisiko konkreettisia esimerkkejä?
Jos koulu ei puhu samaa kieltä vanhempien kanssa, eikö se ole selvä merkki siitä, miten erilaisessa maailmassa lapsemme elävät ollessaan koulussa. Laitosmaista, tiukkaan aikataulutettua, ulkoapäin määrättyä tekemistä ja ajattelemista, jota oppimiseksi sanotaan. Pelkistettynä tätähän se lapsen elämä on, kiitos koko koululaitoksen keksijän!
Kun lapsi menee kouluun, hänelle alkaa kehittymään nopeasti ns. koulupersoona, joka on erilainen kuin kotipersoona. Ajatelkaa, lapsi viettää yhdeksän vuotta parhaasta lapsuudestaan kouluyhteisössä, joka on täysin erilainen kuin koti. Valveillaoloajastaan enemmän aikaa koulussa kuin kotona.
Kyllä lapsi voi unohtaa koulussa hyvin sen, mitä kotona sanotaan. Se on paremminkin sääntö kuin poikkeus. Lapsi elää tässä ja nyt hetkessä. Eikä kotona koskaan voi neuvoa lasta ykistyiskohtaisesti, miten missäkin tilanteessa tulee toimia ja sanoa, eihän vanhemmat voi sitä eses tietää, mitä päivän aikana koulussa tapahtuu.
Lapselle täytyy antaa ohjeet toimia juuri sillä hetkellä kun hän toimii. Kiusaamistilanteessa on puututtava KOULUSSA sen hetken tilanteeseen, eikä odoteta, että lapsi vie sen tilanteen kotiin ja siellä vanhempien on sitten tehtävä jotain.
Harva lapsi kykenee tällaiseen aikuiselle ominaiseen tilanteiden siirtämiseen paikasta toiseen. - yöapina
vanhemmilta vaaditaan kirjoitti:
edellytetään kiusaamistilanteessa? Saisiko konkreettisia esimerkkejä?
Jos koulu ei puhu samaa kieltä vanhempien kanssa, eikö se ole selvä merkki siitä, miten erilaisessa maailmassa lapsemme elävät ollessaan koulussa. Laitosmaista, tiukkaan aikataulutettua, ulkoapäin määrättyä tekemistä ja ajattelemista, jota oppimiseksi sanotaan. Pelkistettynä tätähän se lapsen elämä on, kiitos koko koululaitoksen keksijän!
Kun lapsi menee kouluun, hänelle alkaa kehittymään nopeasti ns. koulupersoona, joka on erilainen kuin kotipersoona. Ajatelkaa, lapsi viettää yhdeksän vuotta parhaasta lapsuudestaan kouluyhteisössä, joka on täysin erilainen kuin koti. Valveillaoloajastaan enemmän aikaa koulussa kuin kotona.
Kyllä lapsi voi unohtaa koulussa hyvin sen, mitä kotona sanotaan. Se on paremminkin sääntö kuin poikkeus. Lapsi elää tässä ja nyt hetkessä. Eikä kotona koskaan voi neuvoa lasta ykistyiskohtaisesti, miten missäkin tilanteessa tulee toimia ja sanoa, eihän vanhemmat voi sitä eses tietää, mitä päivän aikana koulussa tapahtuu.
Lapselle täytyy antaa ohjeet toimia juuri sillä hetkellä kun hän toimii. Kiusaamistilanteessa on puututtava KOULUSSA sen hetken tilanteeseen, eikä odoteta, että lapsi vie sen tilanteen kotiin ja siellä vanhempien on sitten tehtävä jotain.
Harva lapsi kykenee tällaiseen aikuiselle ominaiseen tilanteiden siirtämiseen paikasta toiseen.Olen jo kauan ihmetellyt, miksi ihmeessä lapset pakotetaan sinne ylisuureen lapsiryhmään, jossa jokaisen on tehtävä juuri niinkuin opettaja sanoo riippumatta siitä edistääkö se millään tavalla lapsen omaa oppimista. Eivät kaikki opi niillä keinoilla mitä tunnilla käytetään, eikä jättisuurissa ryhmissä ole mitään mahdollisuuksia huomioida lapsia yksilöinä. Miksi sitäpaitsi pitää laittaa vain saman ikäisiä lapsia samaan ryhmään, ja miksei ole oikeutta oikeasti edetä omaan tahtiin ja oman kiinnostuksen mukaan? Ei kukaan opi pakottamalla. Onko ihme jos kiusaajatkin turhautuvat?
Pienessä ryhmässä, jossa oleskelu olisi vapaampaa ja kaikki saisivat tehdä tehtäviä juuri niinkuin haluavat, kunhan eivät häiritse muita, olisi oikeastikin mahdollista opettaa jonkunlaista yhteiselämää lapsille. Se vaatii sitä että aikuinen on jatkuvasti käytettävissä, ja oikeasti läsnä eikä vain seiso opettajan pöydän takana ja heti kun opettaja kääntyy selin luokkaan, alkaa häiriköinti ja joidenkin kiusaaminen.
Olen itse koulukiusattu, ja mulla oli kuitenkin 2 aivan ihanaa vuotta. Olin koulun pienimmässä luokkaryhmässä, ja me aika harvoin istuttiin pulpeteissa juuri sen tyypin vieressä joka siihen on määrätty. Tehtiiv tosi paljon ryhmätöitä, joissa ryhmät sai muodostaa ihan itse tai sitten saattoi tehdä töitä yksin. Meillä oli sellainen "takahuone" missä oli patjat lattialla, ja sinne sai mennä myös tekemään tehtäviä halutessaan. Jos ei halunnut tehdä juuri sitä hommaa mitä opettaja sanoi niin aina pystyi neuvottelemaan. Siellä oikeasti oppikin jotakin... - usein kokenut
tuumailuja kirjoitti:
Suvun taustoja on turha tuoda kouluun, ne eivät sinne kuulu. Suvussa voi kulkea adhd:t ja muut neurologiset ja persoonallisuuden piirteet, joille lapsi ei voi mitään ,mutta ne eivät saa pelotella opettajia pitämästä järjestystä ja kuria.nykyisin koulut ei ota tarpeeksi vastuuta lapsenkehityksestä jos heitä siirretään jatkuvasti uuteen kouluun eikö koulun olisi otettava selvää mistä häiriö käyytös johtuu omaa lastani ei huoli mikään koulu hän on aina kuulema ainoa häirikkö luokassa tänä syksynä on ollut kahdessa eri koulussa ja nyt ilman koulua leimaako opettajat jo siirto lapussa lapseni epä sosiaaliseksi kun sama kohtelu on joka koulussa
- sipukka
Tuntuu pahalta ajatellakin moista.Onko lapsellasi hyviä ystäviä samassa koulussa/luokassa?Auttaisiko jos keskustelisit heidän ja heidän vanhempiensa kanssa,niin että lapsellasi olisi "turvajoukko" mukana puolustamassa ja tukemassa häntä tällaisissa tilanteissa?Tosi on ettäjos vanhemmat ja opettajat puuttuvat asiaan,tilanne voi mennä pahempaan suuntaan,ja kiusaamisesta voi tulla vielä huomaamattomampaa ja se voi alkaa tapahtumaan esim. koulumatkalla.Ja pahinta että aikuisten puuttuminen leimaa lapsesi entistä enemmän.Jos saisitte isomman lapsi/kaveriporukan koulussa puuttumaan asiaan, voisi ehkä auttaa,koska kavereiden painostus ja toiminta on ratkaisevaa näille kiusaajille.Aina kun he saavat kiusaamisellaan edes yhden nauramaan tai hyväksymään tekonsa,he jatkavat.Luultavasti lapsesi ei ole ainoa koulussaan jota nämä heikot raukat kiusaavat,vaan heitä on useampi ja juuri heidän voimansa pitäisi saada yhdistettyä niin,että he porukassa nousisivat kiusaajiaan vastaan.En tiedä tepsisikö tämä,mutta mielestäni kaikki keinot olisi käytettävä ennen kuin opetetaan vastaamaan väkivallalla väkivaltaan,ja kuitenkin jokaisella on oltava oikeus turvalliseen koulunkäyntiin.Voimia Sinulle ja lapsellesi,toivottavasti tilanne ratkeaa pian!
- poikaani
ei potkimalla, mutta luokkakaverit kyselevät "miksi olet noin ujo?". Poikani on todella ujo eikä uskalla sanoa mitään koulun suurissa ryhmissä. Eli tuo on sitä henkistä kiusaamista viime vuodelta ja tänään oli vaikea lähteä kouluun! Tänä vuonna siitäkin tulee loppu, aion puuttua asiaan kun keväällä asiat tuli ilmi vasta kun todistukset jaettiin.
- Hanna
En tiedä onko tämäkin koulukiusaamista:
Itse olin aikoinani tietyn tyttöjengin jäsen ja siitä huolimatta meillä oli muuta tekeistä kuin kiusata muista oppilaita. Tosin se tekeminen oli lintsaamista ja poikakavereiden kanssa hengailua,mutta silti..
Luokallamme oli eräs ujompi pienikokoinen tyttö, jonka huomasin aina olevan yksin. Häntä ei tietääkseni, en ainakaan nähnyt, koskaan sanoin pilkattu eikä fyysisesti koskettu. Hän oli vaan syrjässä muista ja se on mielestäni jonkinasteista kiusaamista sekin. Mua asia vaivasi niin paljon, että juttelin kavereilleni, että otettas hänet porukkaan mukaan. Niin tehtiin tai siis yritettiin. Juttu kuivui vaan siihen,että meillä ei yksinkertaisesti ollut mitään yhteistä! Hän oli luokan priimus ja viihtyi kotonaan, ei käynyt missään. Me taas oltiin kaikki viikonloput jossain remuamassa ja liftailemassa jne.poltimme välituntisin tupakkaa ja aloin vähän vaivaantua jo, kun tuntui joteski pahalta, että hän joutu meidän kanssa olemaan siellä tupakansavussa. Äkkiä meidän väliset puheenaiheet oli puitu loppuun, enkä yksinkertaisesti keksinyt enää mitään miten ois voinu asiaa muuttaa. Väsyin siihen jatkuvaan mukaan pyytämiseenkin jo. Niinpä hän pikkuhiljaa jäi pois, siinä meni kai pari viikkoa. Tilanne jäi sellaiseksi, että ystävällisesti hymyillen moikattiin ja sanapari kuulumisesta vaihdettiin tai sen päivän läksyistä, mutta välitunnit sama vanha jengi alko taas oleen keskenään. Vieläkin oon joskus miettinyt, että mitä ois voinu tehdä toisin. Ympyrämme ja maailmamme olivat todella erilaisia. Onkohan tää ny jonkinlaista selittelyä..en ainakaan halua sen sitä olevan.
- apuun...
Ilmoitus virkavallalle, että koulun henkilökunta ei puutu riittävän jämerin ottein kiusaamiseen!
Uskoakseni jo pelkästää uhkailu virkavallalla saa koulun kuin koulun varpailleen kun tuollainen negatiivinen maaine kun ei ole koulumaailmassa kovin suosittua.
Olen itsekin kiusattu ja kärsinyt myös huonosta itsetunnosta sekä sosialiiset suhteet ovat jääneet kehnoiksi kiusaamisen seuraksesta. Rohkeus tutustua uusiin ihmisiin on mennyt varmaan iäksi. - YTK
Kiusaamista on tapahtunut kouluissa aina ja niin tulee tapahtumaan. Kiusaamista on niin monenlaista: pientä naljailua aina vakavaan väkivaltaan. Miten opettajat voisivat puuttua tähän kaikkeen? Eivät mitenkään. Paras ratkaisu tähän ongelmaan on yksityisopetus kotona. Hassua lukea tätäkin keskustelua kun tiedän tapauksia, jossa poikaa oli hakattu ja kiusattu vuosikausia ja sitten poika meni itsepuolustuskurssille ja antoi kerrankin takaisin kiusaajilleen. Koulu reagoi antamalla pojalle potkut, koska hänhän oli ollut se kiusaaja. Ei tällaiselle voi yhtään mitään tasapäistävässä sosiaalidemokraattisessa illuuusiossa.
- pystyyn
jossa vanhemmat antavat luvan koulun opeille puuttua häiriöihin riittävän kovalla kädellä ja myöskin vaativat sitä.
Häiriökoulut saavat pysyä julkisina laitoksina ja siellä olevat opet saavat sitten olla puuttumatta asioihin jos haluavat. Yksityiseltä puolelta voitaisiin sitten potkia häiriköt pihalle ja menkööt sitten sinne julkiseen kouluun sikailemaan.
Minä ainakin olen valmis maksamaa siitä että lapseni koulupäivät sujuvat asiallisesti! - ex koulukiusattu
koulukiusaaminen on loputtava se vaikuttaa koko elämän. Olen itse joutunut kouluaikana koulukiusatuksi ja nyt poikani on koulukiusattu .Kiusaaminen on fyysistä ja henkistä ja joka päiväistä ja koulu ei tee mitään. Pojan koulun käynti lakkasi kokonaan ja hänellä oli mahakipuja nyt joutuu uusimaan yhden luokan kiusaamisen takia onko se oikein että kiusattua rangaistaan näin mutta kiusaajille ei mitään rangaistusta.
- nähdä
itsepuolustuskurssin joka hetkessä opettaa harrastajalle taistelutaidon. Empä ole nähnyt kuin elokuvissa sekä tietokonepeleissä moista.
- yh äiti
näin; kun lastani kuisattiin. aikani soittelin rehtorille ja kerroin lapseni kiusaamisesta, mutta tuloksetta.Samoihin aikoihin lapseni alkoi puhuun itsarista jolloin heräsin ja menin kaupungin koulutoimistoon ja kerroin tilanteen. Kerroin myös että ellei kiusaaminen lopu teen siite rikosilmoituksen ja nostan kiisaajat syytteesen. Onhan koulukiusaamisesta käräjäoikeudessa ennakkotapaus Huittisissa olemassa. Tämän jälkeen lapseni on saanut olla ja käydä koulua rauhassa, nyt hän on ysillä.
- äiti myös..
koulukiusaus on ruumiillista ja henkistä molemmista jää trauma.Ja kun se tapahtuu lapselle ollaan voimattomia, eli vanhempien pitäs tehä jotain.......lapsi on huoltajan *armoilla aina 18v asti*,opettaja ei pysty paljoa, eikä koulu.usein kiusaaminen jatkuu koko lapsen koulu ajan ..Harmittavaa.......
- (koulukiusattu entinen)
ainakin välitunneilla kiusaaminen, kun työttömistä valittais parhaimistoa välkkä valvojiksi. Ja samalla tuki henkilöiksi ujoille lapsille ja rauhottajaksi riehujille. Muutama "heijastin liivinen" per koulun piha (tietenkin korvausta enemmän ja koulun ruoka kuuluu mukaan ) niin olisi enemmän silmiä seuraamassa kuin ne pari opea kun ei kerkeä jokapaikkaan.. Tietenkin koulumatkatkoille se valvonta olisikin jo vaikeampi järjestää.
- ei vähene
(koulukiusattu entinen) kirjoitti:
ainakin välitunneilla kiusaaminen, kun työttömistä valittais parhaimistoa välkkä valvojiksi. Ja samalla tuki henkilöiksi ujoille lapsille ja rauhottajaksi riehujille. Muutama "heijastin liivinen" per koulun piha (tietenkin korvausta enemmän ja koulun ruoka kuuluu mukaan ) niin olisi enemmän silmiä seuraamassa kuin ne pari opea kun ei kerkeä jokapaikkaan.. Tietenkin koulumatkatkoille se valvonta olisikin jo vaikeampi järjestää.
vaikka siellä seisos 10 valvojaa ei se vähene.
Erottaa ne kiusatut ja kiusaajat toisistaan pitäs.Eikä mitään työttömiä valvojiks!!!työttömät saa olla kotonaan..vaan koulutettuja valvojia vartijoita mieluummin.
Lapsikin osaa olla hyvin väkivaltainen,ja erittäin voimakas. - hetkellä
ei vähene kirjoitti:
vaikka siellä seisos 10 valvojaa ei se vähene.
Erottaa ne kiusatut ja kiusaajat toisistaan pitäs.Eikä mitään työttömiä valvojiks!!!työttömät saa olla kotonaan..vaan koulutettuja valvojia vartijoita mieluummin.
Lapsikin osaa olla hyvin väkivaltainen,ja erittäin voimakas.työtön ja olen ollut vahtimestarina-kuulitko aasi että työttömänä on tosi hyvin koulutettuja ihmisiä! _ei kaikki työttömät ole jotain laitapuolenkulkijoita! Vielä kerran olet aasi!
- kiusajia kohtaan
.
.
.
Sillä viha ja kauna luo lisää vihaa ja kaunaa.
.
Eli väkivalta vs väkivalta ei toimi koskaan kenenkään eduksi.
.
Kouluissa nyt on vaan liian vähän opettajia, joten syyttävä katse kohdistuu Poliittiseen Eliittiin .
.
.
.- kokemusta on
Kyllähän se on niin ettei väkivalta saisi ratkaista mitään, mutta valitettavasti joskus ei ole muuta keinoa. Kun minun ystävääni alettiin kiusata koulussa vieläpä yläasteella, (jossa kiusaaminen on jo rankempaa)puutuin peliin nyrkein ja kun olen laajan sanvaraston omaava henkiklö niin tekstiäkin riitti. Satuin vielä olemaan siinä "suosittujen" ryhmässä ja johan meni viesti perille! Eli vaikutusvalta tai nyrkit auttaa! Niin ikävää kun se onkin!
- Perakko
Niin. Vaikeita asioita. Minustakin itsensä puolustaminen on hyvä juttu jos siihen kykenee, sanallisesti kuitenkin vaikka ikävä sanoa että tarpeen tullen lapsen kuten myös aikuisen olisi hyvä kyetä puolustautumaan myös fyysisesti. Konflikteja ei kuitenkaan välttämättä edes tule jos lapsi pystyy vastustamaan heti "kiusaaja -ehdokkaita". Toisin sanoen hiljaisia, ujoja, arkoja lapsia kiusataan helpoimmin, koska kiusaajat saavat rohkeutta kun kiusattu alistuu. Puhutaan että hieman "erilaisia" lapsia kiusataan. Mutta lapsi joka on itsevarma ja rohkea kanssakäymisessään ei joudu kiusauksen kohteeksi kovinkaan helposti, vaikka olisi lihava, vanhemmat köyhiä yms. Usein kiusaaja itse voi olla "isokokoinen" yms. jonka perheessä ongelmia. On kuitenkin niin että jos lapsi joutuu ryhmän kiusaamaksi, sitä harvempi pystyy vastustamaan. Ja fyysinen vastustus voi johtaa siihen että kiusattu hakataan porukalla. Ja kuten edellä mainittiin, lapsen harjoituttaminen Rockymaiseksi iskukoneeksi on utopiaa. Kyse on luonteesta ja asenteesta, joita kumpaakaan ei muokata hetkessä(varsinkaan lapsella). Puhutaan enemmänkin vuosista kuin kuukausista kun aralle kiusatulle lapselle kehittyy tekniikka ja henkinen puoli, jolla olisi käyttöä kiusaajia vastaan. Toki tilanteita on monenlaisia. Kiusaajia voi olla vain yksi ja lapsikaan ei arimmista päästä, jolloin tilanne helpompi. Mutta jos on kyse porukan kiusaamasta tai selvästi isokokoisemmasta lapsesta, joka pienen ikänsä on leikkinyt rajuja leikkejä niin asiaa ei hoideta pienellä nyrkkeilyharjoittelulla. Sama juttu vanhempienkin itsepuolustus harjoituksista. Tekniikan ja asenteen muokkaus vaatii paljon pitkäjännitteistä harjoittelua, jotta sinulla on todellinen itsepuolustustaito. Mielestäni paras ratkaisu onkin vanhempien jämäkkä ote. Eli nostetaan kunnon haloo asiasta. Rehtori, opettajat, kiusaajien vanhemmat, kiusaajat. Kaikkien kanssa erikseen ja yhdessä keskustella asiat läpi. Ja riittävän kovalla puheella. Omaa lasta pitää voida puolustaa. Ellei asia korjaannu, lapsi pois koulusta, yhteys virkavaltaan(poliisi, lastensuojelu) ja uusi kierros rehtorin, opettajien yms. kanssa. On totta että välitunneilla ja varsinkin koulumatkoilla valvonta on vaikeaa. Ja on totta että kiusaaminen on monasti niin huomaamatonta että opettajien voi olla sitä vaikea havaita. Varsinkin jos lapsi ei asiasta puhu. Näihin asioihin tehoaa parhaiten valistus. Lapset osaavat olla julmia, mutta heitä ei saa myöskään aliarvioida hyvässä. He ovat kuitenkin vain lapsia jotka eivät täysin ymmärrä mitä tekevät(aikuisten työpaikkakiusaaminen, niin sieltä löytyy paatuneet tosi idiootit). Oikean tyyppinen valistus kohderyhmän(esim. 1-3lk, 4-6lk, 7-9lk) mukaan pitäisi mielestäni sisällyttää jokaisen koulun opetusohjelmaan. On myös totta että löytyy opettajia, rehtoreita jotka eivät halua asioihin puuttua ja kääntävät ongelmalle selkänsä. Ehkä ei tohdita sekaantua, ei haluta lisää töitä jo valmiiksi kiireiseen työhön, ei vain ole kanttia siihen yms. Varsinkin yläasteelta löytyy opettajia jotka eivät tohdi mennä tilanteisiin väliin. Niin miehiä kuin naisia. Ei tohdita. Kyse on jälleen asenteesta, pelätään esim. vastareaktiota. Tämmöistä tuli mieleen itsellä omien työkokemusten yms. perusteella.
- Kokenut
Mielestäni tämä juttu pitäisi mennä poliisille, jos kerran opettajat eivät saas kiusausta loppumaan.
- Kiusattu mies
Mun kokemukseni koulukiusaamisesta on se pahin ääripää mielestäni. Eli kaikesta yrityksestä huolimatta kiusaamista ei saatu loppumaan. Kiusaaminen alkoi ala-asteella ja kesti ylä-asteen loppuun saakka! Olin hyvin ujo ja arka, enkä ollut tarpeeksi rohkea alkaakseni lyömään takaisin. Joten otin vastaan iskut ja kerroin aina opettajalle. Kiusaaminen jatkui kaikesta huolimatta. Aina kerroin opettajalle ja aina kiusaaminen jatkui silti. Yläasteen lopussa kiusaaminen oli luokkaa "harpilla selkään". Olin siis todella arka ja heikko itsetuntoinen jne. En vain kyennyt lyömään takaisin. Vanhemmat sanoivat vaan että lyö takaisin, mutta eivät he tajunneet että en vaan voinut/kyennyt. Liian kiltti kai olin.
Nykypäivänä kannan arpia sydämessäni kokemuksistani ja sydämeni on aina kiusattujen puolella. Heikko itsetunto vaivaa edelleen, vaikka olenkin jo huomattavasti rohkeampi ja kyllä varmasti kykenisin puolustamaan itseäni mikäli vaikkapa työpaikkakiusaamista tulisi kohdalle. En jäisi sanattomaksi jne. Mutta ihmissuhteissa on vaikeaa edelleen. Hylätyksi tulemisen kokemus on jotain niin syvää että se ei jätä koskaan ihmistä rauhaan. Jos joskus saan perheen ja lapsia, ja lapsia kiusattaisiin koulussa, niin menisin suoraan sinne luokkaan antaisin kiusaajien kuulla kunniansa!
Nyt olen 29v. Mutta elämä jatkuu ja ehkä se aurinko paistaa risukasaankin lopulta! Positiivisin mielin eteenpäin vaikka aina ei siltä tunnukaan!
Tsemppiä kaikille kiusatuille ja voimia!
Kiusattu mies- Sammoo mielt.
Olet hieno ihminen, kun osaat kertoa asiasi ja olen itsekkin "saman kohtalon uhri" eli olen itsekkin joutunut koulumatkalla hakkaamisen kohteeksi ja nyt olen 23v. ja kuten sanoit, että elämän ilosi on tullut uudelleen pintaan eli olet saanut kiinni elämästä POSITIIVISIN MIELIN ja SUURET KIITOKSET SINULLE MYÖS JA TSEMPPIÄ MYÖS MUILLE KIUSATUILLE TÄÄLTÄ KESKI-SUOMEN PERUKOILTA. Minä melkein onnistuin yhdeltä kiusaajalta puhkasemaan silmän eli se oli siinä ja siinä ja toisen minä melkein kuristin hengiltä.Olisimpa kerinnyt tehdä vaikka nuoriso vankilaan olisi ollut lähtö.En olisi välittänyt sillä olisin ainakin ollut "paremmassa turvassa siellä".
- Ukkeli
Kiusaaminen tulisi ottaa aina vakavasti. Surullista ettei sinun tapauksessa vanhemmat eikä opettaja ole sitä tehneet. Moni ei pysty kiusaamisesta kenellekään kertomaan ja jos niitä jotka sen pystyvät tekemään ei oteta riittävän vakavasti, niin huonosti menee. Tsemppiä! Sun olisi hyvä käydä puhumassa kokemuksista jonkun kanssa. Se auttaa. En voi sanoa itse olleeni kiusattu, mutta erästä läheistäni on. Kuten sinullakin ala-asteelta yläasteelle. Hänellä ei turvaa löytynyt myöskään kotoa, vaan siellä asiat olivat monasti vieläkin sairaammalla tolalla. Kyseinen henkilö on kärsinyt näistä muistoista/kokemuksista jo vuosia koulun jälkeenkin ja tietysti ne muistot ovat edelleen mielessä, mutta nyt olen havainnut että hän alkaa päästä niskan päälle taistelussaan menneisyyttä vastaan. Hänellä on nyt läheiset jotka tukee ja on myös käynyt terapeutilla vuosia jonka kautta saanut lääkehoitoa. Tämä ihminen on nykyään iloinen suuremman osan ajasta kuin surullinen ja osaa jo käsitellä menneisyyttään eikä vain pakene sitä. Eli toivoa on, mutta apu ei ole koskaan haitaksi.
- Kiusattu nainen
Juuri samanlaisia tuntemuksia minulla näin aikuisena. En osaa luottaa kehenkään ja itsetunto on todella mitätön vuosia jatkuneen koulukiusaamisen seurauksena. Edelleen kannan kaunaa ja vihaa näitä kiusaajia kohtaan ja toivon todella heidän elämäänsä pahaa. Ei voi mitään näille tunteille ja mielestäni olen oikeutettu niihin. Nämä kiusaajat saisivat maksaa sen minkä ovat tehneet kiusatuilleen. Ei muuta kuin tsemppiä sinulle ja me kiusatut olemme kuitenkin paljon parempia ja vahvempia ihmisiä, kuin nämä kiusaaja-raukat!
Ottakaapa kantaa te raukkis-kiusaajat myös.
- Medusa
Heips Retku!
Minulla on aikuinen poika, jota kiusattiin hetken aikaa koulussa. Sain sen loppumaan, kun juttelin tämän kiusaajan kanssa. Ilmoitin siitä kyllä koulullekin ja siellä otettiin myös puhutteluun tämä kiusaaja. Sen jälkeen tästä kaverista ja minun pojastani tuli erittäin hyvät ystävät. Ei minusta rökittämisellä mitään aikaan saada, muuta kuin lisää kiusaamista. - asia
Koulukiusaaminen on monimuotoinen ongelma, jonka lopettamiseen ei ole yksiselitteistä ratkaisua. Uskoisin, että kiusaamisen ratkaiseminen väkivaltaan väkivallalla vastaamalla ei tuo pysyviä tuloksia, päin vastoin. Mikäli kiusaajia on tässä tapauksessa useampia, saattaa nyrkkeihin turvautuminen johtaa kostokierteeseen, joka ei ole kenellekään eduksi. Toisin sanoen puolustautuminen kiusaamisen jatkuttua jo pidemmän aikaa saattaa osoittautua erittäin vaikeaksi.
Sikäli kuitenkin olet oikeassa, sillä kiusaaja tajuaa kiusaamisen seuraukset vasta usein siinä vaiheessa, kun hän itse joutuu kiusaamisen kohteeksi. Kiusaaja ei kuitenkaan välttämättä koe puolustautumisyrityksiä uhaksi, sillä kiusaaja haluaa usein nähdä juuri "työnsä tulokset".
Koulukiusaamistapauksia ratkottaessa avainasemassa ovat koulun henkilökunta sekä osapuolten vanhemmat. Nykyään koululla tosin ei ole juuri minkäänlaisia keinoja kiusaajien kuriinsaamiseksi. Koulusta määräajaksi erottaminen voisi auttaa, mikäli erottaminen on vielä nykyään mahdollista. Onko kiusaajien vanhempiin otettu yhteyttä? Joissakin tapauksissa kiusaajan vanhemmat osoittautuvat vähintäänkin yhtä hankaliksi kuin kiusaaja itse puolustaessaan tätä viimeiseen asti. Myös keskustelu saattaisi auttaa osapuolten tavatessa niin, että tapaamisessa olisi mukana molemmat osapuolet vanhempineen. - justiinsa juu
turpiin vaan ja onnea!
- Entinen kiusaaja
Entisenä koulukiusaajana, kuten myös entisenä koulukiusattuna sanoisin kannattavan toimintatavan riippuvan ensinnäkin niin kiusaajien, kuin kiusatun sukupuolesta ja iästä. Itse olen nainen, enkä siis koskaan pahoinpidellyt ketään fyysisesti. Kiusasin lähinnä tyttöjä ja ainostaan henkisesti, eikä minulla totta puhuen, koskaan ollut tarkoituksena aiheuttaa "uhreilleni" pysyviä haittoja. Niitä, joita kiusasin, kiusasin siksi, että he olivat mielestäni rumia tai nynnyjä. Kiusaamalla halusin osoittaa heille sen, mitä he mielestäni olivat ja toivoin aina, että he muuttuisivat, ihan itsensä vuoksi. Kiusaamisella pyrin osittain pönkittämään omaan itseluottamustani, vaikkei se huono muutenkaan olisi ollut. Tunsin vain olevani jotain vielä enempää kiusaamalla, minkä lisäksi osittain sain estettyä sen, että itseäni olisi kiusattu. Ennen kaikkea tarkoituksenani oli kuitenkin muokata kiusaamiani lapsia, että he kiinnittäisivät enemmän huomiota ulkonäköönsä tai muuttuisivat rohkeammiksi ja alkaisivat puolustaa itseään.
Kiusattu poika voisi mielestäni ainakin kokeilla kiusaajien pahoinpitelyä (sekä kihlattuni, että isäni tekivät aikoinaan niin) ja siihen loppui kiusaaminen. Kiusatun tytön tilanne on vaikeampi, jonkinlainen kiusaajan mahdollisimman suuri nolaaminen esim. paljastamalla jonkin nolon asian tai kauniiden hiusten pois leikkaaminen voisi auttaa. Kaikenikäisiin kiusaajiin luulisi jonkinlaisen syytteen nostaminen tehota.
Kokemuksesta voin sanoa, että opettajan tai vanhempien puheet siitä, miltä kiusaaminen kiusatusta tuntuu, eivät tehoa (eivät tehonneet ainakaan minuun 80 ja 90 -luvuilla). Se, että kiusaajan omat vanhemmat kertoisivat, mitä kiusaamisesta voi seurata, esim. sakkoja, jotka tulisi maksaa kiustatulle, olisi ainakin omalla kohdallani tehonnut.
En ole varma, mutta uskoisin koulukiusaamisen olevan jossain määrin periytyvää, sillä ainakin minun vanhemmista myös isäni on kiusannut ja myös joistakin omista entisistä kiusaajistani olen kuullut, että heidän vanhempansa ovat entisiä koulukiusaajia.
Lisäisin vielä, että tulen aivan tavallisesta, vieläpä ehjästä perheestä. Isäni on ekonomi ja äitini merkonomi, joten väite siitä, että vain rikkaiden, yh:iden tai alkoholisoituneiden tms. vanhempien lapset kiusaisivat, EI pidä paikkaansa. Kovin tarkasti en kiusaamieni lasten perhetaustoista koskaan saanut tietää, mutta useimman HEISTÄ olivat muistaakseni yh:iden ja jonkinlaisista ongelmista kärsivien perheiden lapsia.
Tänä päivänä olen 23-vuotias, enkä enää viiteen vuoteen ole kiusannut ketään, enkä ole ajatellut kiusata jatkossakaan.- kiusattu mie
mennä kouluihin pitämään puhetilaisuuksia, voisivat kiusaajat ottaa esimerkkiä sinusta hyvissä ajoin ! Kiva kun lopetit kiusaamiset!
- Entinen kiusaaja
kiusattu mie kirjoitti:
mennä kouluihin pitämään puhetilaisuuksia, voisivat kiusaajat ottaa esimerkkiä sinusta hyvissä ajoin ! Kiva kun lopetit kiusaamiset!
pelkäänpä, että koulukiusaamisen luonne on muuttunut ainakin jonkin verran sitten sen ajan, kun itse kiusasin. Lisäksi olen varsin kiireinen seuraavat puoli vuotta, sillä olen työharjoittelussa, teen opinnäytetyötä ja iltaopiskelen...
- lääke
juuri sellainen kuin sinä olit sai sitä mitä kerjäsikin, kun kiusasi tytärtäni. Sanoin pojalleni, että katso hyvä paikka ja vedä oikein huolella turpaan. Poikahan katsoi paikan ja siihen loppui tyttären kiusaamiset. Väkivalta ei luo väkivaltaa, vaan lopettaa sen.. sinunkaltaistesi tapauksissa.
- heo
isompi kaveri kehiin
- Äiti-ihminen
lapsen Steiner-kouluun. Siellä kiusaamiseen suhtauduttiin vakavasti alusta asti ja eikä lasta alettu syyllistää kiusatuksi tulemisesta niinkuin peruskoulun ala-asteella. Opettajat sanoivat peruskoulun puolella, että poikamme on jotekin outo, siksi kiusataan, ja huomio meni ihan muuhun kuin kiusaamisen lopettamiseen. Steinerkoulussa lapsi sai olla omanlaisensa, mutta kaikki kiusaamisjutut yms selvitettiin aina heti perin pohjin. Siirtoa ei ole tarvinnut katua.
- Jack72
Niin että joo, siitä vaan väkivaltaa lietsomaan.
- VÄKIAVALTAEIRATKAISE
väkivalta ei ratkaise ongelmaasi.
ANTAA SEN MAISTAA OMAA LÄÄKETTÄÄN. - koulunkäyntiavustaja
Puuttukaa tilanteeseen mahdollisimman äkkiä ja tarpeeksi rankilla keinoilla. Keskustelut ja neuvottelu, "järjen päähän takominen" kiusaajan päähän, harvoin auttaa. Lapsi kärsii uskomattoman paljon kiusaamisesta ja sillä voi olla hyvinkin pitkäaikaisia vaikutuksia. Jos tilanne on todellakin jatkunut pitkään ja ratkaisua ei ole löytyny, neuvoisin sinua käyttämään nyt monia keinoja yhtäaikaa. Jos kiusaaminen halutaan saada loppumaan puhumalla, tilanteeseen pitää saada lisättyä henkistä painetta niin että kiusaaja pelkää ja tuntee olevansa voimaton ympärillä olevien aikuisten vuoksi. Kiusaaja hakee suurimmassa osassa tapauksista voimaa ja valtaa joten ottakaa voiman ja vallan tunne häneltä pois ja kääntäkää tilanne vielä päinvastoin jos mahdollista. Kiusaajan pitäisi todellakin ymmärtää joutuvansa vastuuseen teoistaan. Lapselle pitää tehdä selväksi että kaikki mitä hän on tehnyt tiedetään ja tästä lähtien kaikki mitä hän tekee tulee kaikkien opettajien ja vanhempien tietoisuuteen. Näitä asioita ei pystytä aina hoitamaan siististi, mutta mielestäni tarkoitus pyhittää keinot. Nosta hirveä haloo ja ota kaikki keinot käyttöön. Poliisi mukaan kuvioihin. Se on satsaus lapsesi tulevaisuuteen.
- pojan äiti
Poikaani kiusattu ekalta luokalta asti,meni nyt kolmannelle.Luulin sen nyt jo loppuvan,vaan sama peli jatkuu.Rehtoriin olemme olleet yhteydessä,kun poika ilmoitti ettei mene enää kouluun.Puoli vuotta meni hyvin?Poika rikki henkisesti sekä fyysisesti.Nyt uudet kaverit meillä joka päivä ja ovat poikani tukena.Tänä ärsyttää kiusaajia vielä näköjään enemmän.Olen opettanut poikani sanomaan takaisin ja lähtemään tilanteista pois.Ei koulussa oteta vakavasti kiusaamista.Mutta elämän on jatkuttava ja täytyy toivoa ettei tämä jätä pahoja jälkiä poikaan joka olisi kaikille kaveri ja haluaisi ettei ketään kiusattaisi!!!
- jepulis!
ne ansaitsevat turpiinsa ja kunnolla!!! minuakin on kiusattu koulussa..
- Härmänmies.
Kyllä, nyrkkiän naamaan niinkuin olisi jo. Eiköhän se sillä oikene. Opettajat ovat nykyään semmoisia Tissiposkia että ne sanovat vaan kiusaajille että lopettakaa tai suutun.
TURPIIN JA PUUKKO ESIIN. - koulussa
olleena jouduin ylä-asteella koulukiusaamisen kohteeksi. Olihan se kamalaa ja jätti jälkensä, vanhemmilleni en silloin kertonut enkä ole myöhemminkään. Luokan osa pojista ja tytöistä oli mukana siinä.
Nyt sitä ei enää muistakaan, sen vain että en itse sorru moiseen. Mitä nyt jälkikäteen ymmärtänyt ja huomannut niin monesti juuri näillä kiusaajilla ei sitten myöhemmin menekään niin hyvin omassa elämässään...
osa kiusaamisesta johtui varmastikin juuri omista kotioloista. Sen tajusin itse myöhemmin. Sillä haettiin jotain huomiota kenties.
En halua tällä yleistää mitään, mutta aika korjaa satoa. Se että vanhemmat (i) on tukena on jo paljon.
Tsemppiä ja ymmärrystä,tuohon miten vastata, silloin ei paljon juuri puhuttu tai puututtu moiseen. räikeimpiin ainoastaan. Nykyään onneksi koulut valveutuneita
. Kenties juuri, vaikka ei mielestäni oiken, antaa kerran tai pari samalla mitalla takaisin tai vanhempien/koulun yhteiskeskustelut auttavat.
jaksamisia asioiden kanssa painiville. - oikeutus
Koulukiusaajat kohtaavat kohtalonsa..lopulta. Aika ei paranna haavoja...
- hakkaisin
kiusaajan isän. Lupaisin mennä joka arkipäivä klo 17 tekemään saman jos kiusaaminen ei lopu. Loppunee.
- ULOS KOULUSTA
varotuksen jälkeen määräaikaisesti, ainoastaan se auttaa ja on oikein tilanteessa, vastaavat itse sitten seuraamuksista !
Ainut keino mitä pystyt tekemään on että siirrät lapsesi eripaikkaan kouluun missä kiusaajat ovat. NÄin pelastin oman lapseni isommilta henkisiltä kärsimyksiltä. Ja vielä voin lisätä, että oma lapseni puolusti itseensä, tehtiin siinä piirissä lapsestani kiusaaja!!!Varoitan virka ihmistä, ne ei ota vastuuta mistään,niillä on niin isot virat esim. opettajat, rehtorit ym.
- paikassa
ei koulun vaihto onnistu ja paikkakunnan vaihto olisi tosi työlästä puuhaa. Meillä on vaan yks koulu täällä.
paikassa kirjoitti:
ei koulun vaihto onnistu ja paikkakunnan vaihto olisi tosi työlästä puuhaa. Meillä on vaan yks koulu täällä.
Se on työlästä puuhaa kun joutuu vaihtamaan koulua ja jopa asuinpaikkaa. Mutta miten saat putsattua kiusaajat pois, silloin jos ajattelee lapsen parasta,näkee vähä vaivaa ja vaihtaa ympäristöä, itse.Putsaa ns. pöydän omalla kohdalla. Näin me tehtiin ja onnistuimme!! Nyt lapsemme voi hyvin ja jopa yökastelut ja vatsavaivat jäi pois!
- TAPPAA!
Nuoret viettävät paljon aikaa myös chateissa. Myös aikuiset. Kiusaaminen, koulussa, töissä tai chatissa... kiusa on aina tappava voima!
Chatkiusaaminen esille: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=94&conference=3000000000000008&posting=22000000018677092
Montako käyttäjää tai seriffiä on poistunut täältäkin kiusaamisen takia? KIUSAAMINEN ON AINA TAPPAVA VOIMA! - Retku
Hei!
Olen eritysiopettaja ja taistelen koko ajan tämän asian kanssa. Minusta tuntuu, että me opettajat joskus nostamme kädet pystyyn ja sanomme, ettei sille mitään mahda. Vaikea se onkin, mutta mielestäni ainoa tapa on koulun ja kodin yhteistyön parantaminen, joka tarkoittaa sitä, että lainsädännöllä jokaisen vanhemman olisi tehtävä yhteistyötä tai ainakin tultava vanhempainiltoihin. Lainsäädäntö ihan oikeasti on ainut tapa lopettaa koulukiussaminen. Tai sitten jokaisella lapsella on oltava vahti vieressä ja joka paikassa vielä. Karvas totuus on tämä. Kouluelämä on raakaa peliä!
Odottelen vastauksia! - point1
Neuvoisin viemään lapsen ohjatun nyrkkeily- tai karateharrastuksen piiriin. Ei niinkään sen vuoksi, että pystyisi hakkaamaan ihmisiä, mutta tällainen harrastus oman kokemukseni mukaan antaa itseluottamusta niin, että fyysisen väkivallan pelosta johtuva arkuus vähenee ja turvallisuuden tunne sekä itseluottamus kasvavat. Sellainen vaikuttaa myös käytökseen. Lisäksi tarvittaessa pystyy ainakin jonkin verran puolustautumaan. Olisi hyvä oppia myös loputtoman vittuilun taito niin, ettei se lopu vaikka toinen kuinka pahasti ja osuvasti sanoisi vaan jatkuu naama peruslukemilla aina vaan.
- Jakerro
Jep, vaikka itseluottamuskaan ei hetkessä kasva, niin se on kuitenkin varmasti se nopein muutos, mikä kamppailulajin harrastajassa tapahtuu. Sehän menee perinteisesti paljon edellä todellista osaamista ;). Itseluottamus ja itsevarmuus toimiikin jo monasti ennaltaehkäisevänä tekijänä, varsinkin kun myös kiusaajat kuulevat harrastuksesta. Lapset ja nuoret suhtautuvat kamppailulajia harrastaviin ikätovereihin yleensä melko kunnioittavasti. Liittyy todennäköisesti elokuvista yms. saatuihin mielikuviin. Seuraan ei kuitenkaan tosiaan kannata mennä sillä mentaliteetilla että nyt treenaan että voin pistää ikätovereita tauluun. Fiksuissa seuroissa väkivallan käytöstä kaduilla keskustellaan, eikä kostomeininkiä suvaita. Lisäksi kannattaa muistaa että todellisen käytännön itsepuollustustaidon omaksuminen vie aikaa. Se ei tapahdu hetkessä. Liian ruusuiset kuvitelmat kannattaa unohtaa jos lajia(mikä tahansa kamppailulaji) aikoo jaksaa jatkaa. Useimpiin "kovempiin" lajeihin on myös ikärajoja. Joihinkin 18v. Jos lähtee ihan junnua lasta kuskaamaan treeneihin, niin yleensä harjoitukset ovat vähemmän väkivaltaista ja leikinomaista. Siellä ei todellakaan harrastusta aloiteta siitä kuinka opit kaverilta lyömään nenän poskelle. Mikään seura ei halua huonoa mainetta sillä että seuran harrastaja on rähinöinyt kaupungilla. Monet huonon moraalin omaavat kaverit lopettavatkin jo peruskurssin jälkeen kun huomaavat ettei heistä tullutkaan hetkessä mustan vyön taitajaa vaan että treenaaminen onkin pitkäjänteistä puuhaa ja ns. yksinkertaistenkin asioiden oppiminen vie aikaa. Lisäksi asia erikseen on vielä stressireaktiot päällekarkaustilanteessa. Voit osata jo jotain, mutta se osaaminen haihtuu taivaan tuuliin kun päällekarkaustilanne tulee. Ei osata enää mitä on treenattu vaan räpelletään niin kuin ei olisi treenattu mitään. Toisin sanoen pieni paniikki jäykistää pahasti, sydän hakkaa kahtasataa, putkinäkö yms. Asia on harjoiteltavissa. Joissain lajeissa sitä harjoitellaankin, monissa ei. Junnuilla tuskin ollenkaan. Tosiasia on että on tyyppejä jotka luontaisesti ovat kovia tappelemaan ja leikitkin on jo lapsena olleet sitä. Nämä tyypit voivat hakata mennen tullen vuoden, kaksi kamppailulajia treenanneita heikompia ikätovereitaan. Jos lapsesi on enemmänkin arka ja vähemmän rasavilli tapaus, niin ihmeitä ei kannata hetkessä odottaa paikalliselta karaten peruskurssilta. Eli harrastus on hyvä, mutta se ei ole kuitenkaan akuutti(ehkä joskus myöhemmin se on osa ratkaisua, jos tilanne tulee) vastaus kiusaamiseen. Vanhempien täytyy tässä asiassa taistella lastensa puolesta, eikä vastuustaan saa perääntyä vaikka kuinka tuntuis vaikealta.
- Make
No minun lapsillani on aina hyvin teroitetut puukot mukana, ja olen opettanut miten niitä käytetään, tosin tylsällä puukolla olisi kivempi lyödä kiusaajaa, koska se sattuu enemmän.
Jos ei tämäkään auta niin sitten on vielä kaksipiippuinen Baikal, 12 kaliberinen, ai että kun tekee nannaa polveen posauttaessa. - keino on ;
jollei opettajat saa asiaa kuriin, seuraava porras on rehtori, ellei sieltäkään apuja löydy, ylöspäin käy valitustie, viimekädessä valtakunnan kaikkia kouluja valvova viranomainen.
Mmeillä meni suurinpiirtein niin, että ei opettaja "huomannut mitään" ja rehtori vähätteli ongelmaa, joten lähdeteetiin asiota hoitamaan sitten ylhäältä alaspäin, opetushallitus ja sieltä eräs asiaan paneutunut korkeampi virkamies, hoiti asian "sutjakkaasti" lähti opettaja, sekä ongelmaa vähätellyt rehtori koko koulusta, ja aikaa kului vain 2 kk, kun oli uudet henkilöt remmissä, samalla kiusaajat sekä heidän vanhempansa pääsivät/joutuivat kunnan sosiaalitoimen ja sen lastensuojelun "asiakkaiksi" halusivat tai eivät.
Loppu hyvin, kaikki meillä. Mitä nyt "kaikuja" olen kuullut "kiusaajaringin" jatkosta, ei ole ollut helppoa heillä, ei tosiaan.
Kyllä opettamalla "antamaan takaisin" voi ko. toiminta loppua, mutta vaarana on taasen silloin joutua itse silmätikuksi, toisaalta jos kuisaajat ovat samalta luokalta, voi maininta yleisesti vanhempainillassa: "antaa lapselle vapaat kädet" tehota ongelmassa, kun lapsukainen tulee kotiin esim. "silmä mustana" Malliin syy ja seuraus, "minähän varoitin silloin vanhempainilassa" - ^¨::__.Kiusattu:__::"!
Minua kiusataan ahdistelemalla, ärsyttämällä, henkisesti. Kenellekkään en voi puhua siitä koska pelko on että jotain kauheaa tapahtuisi sen jälkeen. En pysty keskittymään työhöni työsalissa mitä teen koska en saa työrauhaa. Huomasin nyt kun olen työharjottelussa, että olen aktiivisempi työläinen kuin koulussa. Koulussa on se sama ahdistava tunne, kävelen työsaliin, taas kohta se yksi porukka tulee myös työsaliin. Opettaja menee opettajanhuoneeseen, sitten alkaa kiusaaminen ja ärsyttäminen työsalissa.
Ensin yrittävät tehdä minulle uusavuttoman tunteen että tuntisin että en osaa mitään. V-mäisiä tyyppejä totta tosiaan ne kiusaajat. Seuraavaksi vähän ajan päästä hakevat keppejä tai alkavat piilottelemaan tavaroitani joita tarvitsen työnteossa. Kepeillä ne yleensä tahallaan häiritsevät työntekoani tökkimällä niillä, tai jotakin muuta. Jotkut heittelevät töitäni päin keppejä että niihin tulisi kolhuja, jotkut joillakin esineillä viiltävät niihin erilaisia jälkiä joita en saa hiomallakaan mitenkään pois.
Työni valmistuu aina hitaasti, koska aina sama inhottava tunne työsalissa työtä tehdessä ja muutenkin. Aina tunne tulee ja se pitää paikkansakin, että kohta minua aletaan kiusaamaan. En tiedä, mutta joillekkin kiusatuille ihmisille on kehittynyt henkinen sairaus että eristäytyy muista ihmisistä ja pelkää kokoajan. Pystyn vain tässä tuntemattomasti kertomaan tämän, koska haluan kertoa miksi kiusaaminen pitäisi lopettaa. Kiusaaminen on sairasta touhua ja se on rikos.
Käyn ammattikoulua ja 4 vuotta olen ollut kiusattuna, yläasteelta ammattikouluun. Ajattelin että ne tyypit jotka oli pahimmat kiusaajani niin ajattelin että kun menen tuonne ammattikoulussa, niin ne eivät tule seuraamaan sitten minua. Ensimmäinen päivä ammattikoulussa, heti ekana päivänä jo alkoi ne kiusaamaan minua. Eli ne oli ne henkilöt jotka tunsi minut jollaintavalla ja siksi alkoivat kiusaamaan. Olen sanonut niille että lopettaisi minun kiusaamiseni koska se on ahdistavaa ja ärsyttävää. Siinä se tyyppi sitten taputti olkapäälle ja sanoi että älä pienestä suutu ja en mä siltikään lopeta kiusaamistasi kun tämä on hauskaa.
Tahtoisin mottasta sitä tyyppiä silmäkulmaan ja antaa sille mustan silmän. Mutta laki kieltää väkivallan käytön. Muuten silloin kun ollaan luokassa ja opettajan silmän alla, silloin kukaan ei kiusaa minua. Sitten kun ollaan työsalissa, kiusaaminen jatkuu taas. Se on yhtä helvettiä mutta minä en pysty itse mitenkään estämään koska jos yritän sanoa jotakin, ne sitten alkavat siitä tekemään numeroa että yrittävät oikein nöyryyttää minua. Ruokalassakin kun yritän istua samaan pöytään missä ne on, kuuluu sitten aina - Lähdetään pois, tuo tulee. Katson heidän lautasiaan, ruokaa on paljon siinä mutta silti lähtevät pois.
Mikä helvetti oikein riivaa näitä kiusaajia, miksi ne on niin sadistimaisia kusipäitä. Se ei ole hauskaa kiusatusta kun kiusattua kiusataan. Saisi kunnolla opettajat ottaa kouluasiat tosissaan myös että mitään ei tapahdu. Ammattikoulu on aikuiskoulu, ja sielläkin vielä kiusataan. Katsoin uutisia tänä aamuna vai eilenkö se näkyi, niin jotakin kiusaamis projektista, että joku ryhmä niinku pyrkis pysäyttämään kaikki kiusaamiset kouluissa. Se oli jokin sellainen uutinen missä jotkut ala-asteelaiset lukivat kirjoja kiusaamisesta ja mikä on pahaa.
Ammattikouluihin pitäisi hankkia valvontakamerat missä on mikrofoni, silloin ainakin kiusaaminen saataisiin kuriin koska tilat on aina valvonnassa. Sitten voisi silläkin ehkä, tai en tiedä tehoaako ammattikoululaisiin sellainen juttu kuin että kouluissa käy eri henkilöitä, kiusattuja ja kiusaajia kertomassa miksi se on paha juttu se kiusaaminen. Joitakin kiusattuja oppilaita siihen voisi valita, ja joitakin kiusaajia jotka ovat tajunneet lopettaa kiusaamisen hyvin ajoin rankalla tai helpolla tavalla.
Mutta tehoikkain keino on että hankitaan valvontakamerat eri tiloihin ja kouluissa käy eri ihmisiä jotka ovat olleet kiusattuja tai kiusaajia. Ammattikouluissa nykyään on lisääntynyt kiusaaminen rutkasti mutta ala-asteella vähän vähemmän kiusaajia, mutta yksi ala-asteelainen huusi minulle pahasti kun kävelin ohi. Ajattelen sitä miksi minua kiusataan. En ole mitään tehnyt kenellekkään tai tehnyt jollekkin jotakin. Miksi minua oikein kiusataan. Tämä miksi minua kiusataan voi johtua siitä että kun en juo tai polta niin sekin voi olla yksi syy. Sitten kiusaajat aina kyselevät minua kaupungille ja en mene, voi olla tämäkin yksi syy.
Sitten yksi syy myös voi olla että minä en syö kaikkia ruokia, niin siksikin ehkä kiusataan senkin takia. Sitten älykkyyttänikin on nöyryytetty eri tavalla että kysytään jotakin muna tai pillu kysymyksiä joihin en tiedä vastausta. Jopa sukukalleuteeni eli alasarjankalleuteen on minulle sanotti pahasti. Terveet paperit olen saanut kehostanikin, että ei kives tai muna vikaa ja silti puuttuvat siihenkin kiusaajat. Sanovat aina että minulla on pieni kulli, vaikkei koskaan ole nähnytkään. Terveet paperit olen saanut ja en ole huomannut mitään sairauksia siinäkään.
Mitä ihmettä oikein ammattikoulussakin touhataan, kiusaajat puuttuvat jo toisen kikkeleihin ja kiveksiin ja haukkuvat niitäkin ja jopa arvostelevat. Yleensä niiden kiusaaja jutut aina liittyvät kikkeleihin, kiveksiin ja pilluun. Sitten rupeavat hetken päästä nöyryyttämään eri tavoilla, huutavat oikein isosti että naapuri huoneeseen kuuluu niiden ääni. Jotkut jopa kiusaavat sillä tavalla siellä minua että sanoo isosti että naapuri huone kuulee - Sä nussit sen yhen open kaas ja sulla on suhde sen kaas. Tai sitten - Masturboit jokapäivä ja nussit muita. Tai Sä oot homo ku oot tollane. Muita erilaisilla sanoilla ja teoilla kiusaavat. Varsinkin se yksi tahallaan ärsyttää sillä että tulee siihen viereen ja yrittää kosketella mua niinkuin olis joku homo. Tai no taitaa se ollakkin vaikka se väittää että se ei oo homo.
Olen hetero, enkä ole millään tavalla riippuvainen mistään. Suhdetta ei ole kenenkään kanssa. Minua kiusataan sanoin ja teoin. Tämä on hyvin vakava asia, minä en pysty tätä lopettamaan koska ei riitä voimaa siihen. Olen kertonut yhdille kavereille tästä, mutta en perheenjäsenille ole voinut. En pysty kertomaan opettajillekkaan, rehtorille, soittaa kenellekkään tästä koska on se sama tunne aina että jotain pahaa tapahtuu. Mitäs jos häviän vaikkapa oikeudessa kiusaajalle, ja niin.
Niin piti vielä kertoa siitäkin että he yrittävät heidän virheistään laittaa minut maksamaan, vaikkapa jos jotakin särkyy se olisi minun syy. Sehän on sen syy joka aloittaa kiusaamisen mistä sitten koituu se että jotakin särkyy. Nyt kun vielä se 1 kiusaaja lopettaisi koulun niin sitten asiat olisi paremmin. Koska se yksi niistä tuntuu johtavan tätä kiusaaja porukkaa, että johtaja siinä porukassa. Yleensä kun se saapuu niin kaikki yhtäkkiä kääntyy minua vastaan ja alkaa kiusamaan. Tai no ei ihan kaikki, mutta suurinosa, yli puolet luokasta alkaa sitten kiusaamaan minua.
Kuulitte oikein, yli puolet luokasta kiusaa minua. Minusta puhutaan paskaa jopa kaupungillakin, se vähän ärsyttää sitten. En viitsi senkään takia mennä kaupungille asti että siellä vain minua kiusataan. Kiusaaminen ei ole leikkiä, ymmärtäkää se aikuiset, osa kiusatuista ei pysty puhumaankaan siitä, vaan yrittävät jollain tavalla sanoa ettei ole pahasti kiusattu tai muuten kiusattu. Pieni härnäyskin on kiusaamisen alku, siitä seuraavaksi koituu suuri kiusaaminen. Ammattikoulu on aikuiskoulu, ja siellä valmistaudutaan aikuisiksi.
Aikuisten ihmisten pitäisi jo opetella ymmärtämään toista eikä arvostella sen perusteella henkilöä minkälainen se on. Olisi hyvä jos kiusaamista valvottaisiin paremmin ettei kiusatut jäisi kiusaajien alle. Kouluissa pitäisi ottaa kovalla kädellä nämä asiat eikä vain ajatella että ei tuo varmaan pahasti hermostu. Minulla on vaikeuksia nukkuakkin aina kun on kouluaamu, koska kaikki kiusaamis kuvat pyörii mielessäni, yleensä silloin kierin ja pyörin ja päätä särkee kun ne tulee voimalla päähän.
Työharjottelupaikassani missä olen niin on onneksi ihmisiä jotka ymmärtävät mikä on hyvä tapa olla toista kohtaan. Moni varmaan ymmärtää minusta että minulla ei ole helppoa koulussa juuri kun olen kiusattuna. Ensimmäisenä päivänä ammattikoulussa ajattelin että saan oman rauhan, mutta synkkä varjo laskeutuikin päälleni ja kaikki on nyt yhtä helvettiä siellä koulussa. Vaikka opettajat ajattelee että ammattikouluissa ei kiusata koska se on ammattikoulu, niin katsois vähän tarkemmin joitakin oppilaita niin huomaisi kiusataanko niitä vai ei.
Yksi ope kyllä sano meidän koko luokalle että minua ei saa kiusata, mutta vielä sen jälkeen kiusaaminen edelleen jatkui. Ei se lopu, pitää olla jokin rankempi tapa lopettaa tämä. Voitte auttaa sillä minua että opettajille ilmoitetaan sellainen asia että pitäisivät oppitunnin aiheesta kiusaamine, että miksi ei saa kiusata ja miksi se on pahasta, ja mitä se voi aiheuttaa kiusatulle. Sitten eri kouluihin lähetettäisiin useasti henkilöitä jotka kiusattuja ja ollut kiusaajia ja ne kertoisivat sitten kaikille minkälaista se on ja miksi se kiusaaminen pitäisi lopettaa.
Moni nuori on tappanut itsensä kun ei ole enää kestänyt seuraavaa koulupäivää. En tiedä tuleeko minulle kuolema vastaan jonakin päivänä, että en kestäkään enää seuraavaa päivää koska en jaksa olla enää kiusattuna. Kiusaaminen pitää loppua nyt ja heti, opettajille pitäisi ilmoittaa semmoisesta asiasta että jos oppilas on kiusattu ja eikä voi mitenkään kertoa tai puhua kenellekkään siitä. Kiusaaminen jatkuu ja jatkuu eikä mitään pysty oppilas tekemään siinä kohti, on silloin opettajan puututtava asiaan ja poliisille soitettava että kiusatun kiusaaminen loppuisi nyt ja heti.
Tämä oli pitkä kuten huomasitte, kiusaaminen on vakava asia, jotkut ajattelevat että kiusaaminen on leikkiä, mutta se ei ole, se on vielä pahempaa kuin leikki. Se voi tuntua hauskalta kiusaajasta, mutta se ei tunnu hauskalta kiusatusta. Huomasitte tekstistäni että minulla on elämä yhtä helvettiä kiusaajien takia koulussa. Aina ne yrittää jopa tavaroitani hajottaa tai vahingoittaa. Kaikkea ne yrittää että ärsyyntyisin ja jonain päivänä hermostuisin että minulle kaikki syytteet sitten tulisi.
Tuntuu itsestäni siltä että ne jotkut haluaisivat että tappaisin itseni. Kuulitte oikein, että tappaisin itseni. Kiusaaminen on vakava asia eikä leikkiä, joten lopetan lauseella.
Ketään ei saa kiusata vaikka se tuntuisi kuinka hauskalta.- Jakerro
Ehkä jo kirjoituksisi helpotti oloasi edes hieman ja vähäksi aikaa. Siksi neuvonkin että rohkeasti otat asian esille ja puhut asiasta vanhempien ja opettajien/rehtorin kanssa. Ellet ota asiaa esille, mitään ei tapahdu sen korjaamiseksi. Jos esim. vanhemmille puhuminen kuitenkin edelleen tuntuu vaikealta, niin on auttavia puhelimia(maksuttomia) joissa voit oloasi purkaa ja saada hyviä neuvoja. Tässä yksi:
[Auttava puhelin
Kiusattujen Tuki ry ylläpitää valtakunnallista soittajalle maksutonta auttavaa puhelinta. Auttavan puhelimen tarkoitus on kuuntelemisen ja tukemisen ohella antaa käytännön neuvoja kiusaamistilanteen purkamiseksi. Puheluita tulee vuodessa yli 15 000. Auttavaan puhelimeen soittavat päiväkoti-, koulu- ja työpaikkakiusaamisen kohteeksi joutuneet ja heidän läheisensä. Usein soittajat ovat myös kiusatun auttamiseen pyrkivät ammatti-ihmiset
Valtakunnallinen soittajalle maksuton auttava puhelin
0800-9-7474 ti-to klo 12.00-16.00
Kesätauko 25.6-16.8.2004
Toistaiseksi emme palvele ruotsinkielellä.
Yhteystiedot:
KIUSATTUJEN TUKI RY
Veneentekijäntie 14
00210 HELSINKI
Puh. (09) 6824 9910, arkisin klo 9-15
Fax. (09) 6824 9930
Sähköposti: [email protected]
Kotisivut: www.kiusattujentuki.fi
Kiusaamista on toistuva henkinen tai fyysinen väkivalta yhden tai useamman henkilön taholta, josta aiheutuu pelkoa, kipua tai ahdistusta kiusaamisen kohteena olevalle.]
Kuten huomaat, kesätauko päättyy juuri. Myös muita auttavia numeroita löytyy. Selvästikkin fiksuna ihmisenä googlella hakemalla löydät niitä. Tuossa yksi osoite joista löytyy linkkejä:
http://www.mielenterveys-taimi.fi/verkko/apua/puhelimet.htm
Perusjuttu on että puhut jonkun kanssa tilanteesta ja pyrit ratkaisemaan sen. Sinä, vanhempasi ja koulun henkilökunta yhdessä olisi mielestäni hyvä kokoonpano tapaamiseen asian tiimoilta. Ensimmäisenä kerrot asian vaikka vanhemmillesi. Jos suhteesi vanhempiisi on huono tai tuntuu että he eivät välitä kerro vaikka tutulle opettajalle, kuraattorille, opintoohjaajalle tai rehtorille. Jos tuntuu vaikealta, pyydä kaveria mukaan tueksi. Ja lopuksi: Et saa alistua eikä sinun tarvitse sietää, kiusausta ja ahdistavaa olotilaa päivästä päivään. Se tekee sinut sairaaksi. Olet ansainnut onnellisemman elämän. Katso peiliin ja toista se. Huomisesta lähtien alat tekemään asialle jotain yllä mainituista seikoista. Ellei tilanne parane kaikista yrityksistä tai yrittämättä jättämisistä huolimatta, neuvon eroamaan koulusta. Vaikka se tuntuisikin häviöltä, pakenemiselta(se ei muuten ole sitä, vaidat vaan parempaan elämään, niin ihmiset tekee kaiken aikaa) yms. se on 1000000Xparempi ratkaisu kuin syvä masennus, psykoosi tai vielä syvemmät traumat. kun olet eronnut Koulusta hankit keskusteluapua(aikaisemminkin voit tietty), koska sun on tärkeää saada purkaa ne paskat fiilikset mitä neljän vuoden aikana on tullut. Menet myös työvoimatoimisston ammatinvalinnan ohjaajalle, kerrot ongelman ja mietitte koulutusvaihtoehtoja yhdessä. Tottakai voit ja kannattaa miettiä myös yksin ja vanhempien kanssa asiaa. Suomessa saa aina koulutuspaikan jostain kun on asialla. Ennen uuden koulun aloittamista voit kokeilla alan kiinnostavuutta työkkärin työharjoittelulla tai jos olet alle 17v. kyseisen ammatinvalinnanohjaajan kautta työkokeiluna. Älä pelkää vanhempiesi reaktiota, kun puhut kiusaamisesta. Älä pelkää sitä myöskään jos päätät sen takia vaihtaa koulua tms. Sinä itse tiedät parhaiten miltä susta tuntuu. Ihmistä ei ole suunniteltu kestämään jatkuvaa ahdistusta. Lopeta se tavalla tai toisella ja ala etsimään parempaa vaihtoehtoa, kuten huomaat tukea kyllä saat kun vain sitä pyydät. Ja muiden(vanhemmat yms.) pitää vain ymmärtää ratkaisusi. Uskon että jos kerrot rohkeasti hädästäsi, niin ymmärtäjiäkin löytyy varmasti. Se tie mitä nyt kuljet on vain yksi reitti muiden joukossa, ehkä on aika vaihtaa kaistaa. Et ole ainoa, tsemppiä!
Ps. Olet tehnyt oikein kun et ole mennyt kiusaajien kanssa kaupungille. He vain kiusaisivat sinua siellä saadakseen ylimääräistä huvia tylsään iltaansa. Jos lähdet kaupungille tai muualle, tee se aidon kaverin kanssa.
- Lola^
Minun mielest s teet ihan okeen jos sinun poika ei ole tehny mtn niin se on hyvä mutta eikös opettaja välitä? Teete minun mielestä Oikeen :)
- niskasta kiinni
Periaate että itseään saa puolustaa toimii viimeistään. Kiusaajat etsii helppoja kohteita. Jos jaksat taistella vastaan, kiusaajat lopettaa aika nopeasti. Fyysisen voiman käyttöä kuitenkin kannatan vasta sitten kun keskustelut ei enää auta. Pojat hoitaa asian yleensä keskenään tappelemalla ja tytötkin lopettaa henkisen väkivallan harjoittamisen, kun huomaa, että kiusattu ottaa vallan kiusaajilta pois. Tämä on luonnonlaki. Kiusaajille ankaraa nöyryytystä rangaistuksilla. Kitketään kiusaajan luonto pois.
- henekka
mun mielstä koulu kiusaajat vois painuu v****un
koska ala-asteella mua kiausattiin ja sei ei ollu kivaa nykyään tää kiusaaja on mun paras kaveri koska puhuin sille järkee että miks se kiusaa ja sen semmosta - merituuli25
tyttäreni vaihtoi koulua, kun kiusaaminen alkoi vaikuttaa pahalta.. uudessa koulussa hän on nykyään suosituimpia oppilaita, mutta silti hän ei koskaan kiusaa ketään
- ei sanahelinää
Onko kellään kokemuspohjaista tietoa siitä mitkä keinot ovat tepsineet ja saaneet koulukiusaamisen loppumaan tosielämässä?
-onko aina vaihdettava koulua ja toivottava parasta?
-Viranomaisille rikosilmoituksen tekeminenkö tuo avun vai sakinhivutus kiusaajille?
Syyttely ja lakipykälien luetteleminen ei tuo apua tähän ongelmaan. Jos niin olisi,maailmassa ei olisi yhtään rikosta ja kaikki pahantekijät olisi saatu kuriin ja hyville tavoille. - saanut tarpeeksi
niin kiusattiin minukin lastani. se alkoi joskus 3-4 luokalla ja jatkui niin kauan että koulu oli jotenkin käyty. ei ollut tilaa yhdelle tytölle missään. tytär lopetti koulunkäymisen 9 luokalla kun ei siitä mitään tullut, uhkasin nostaa oikeusjutun koulua vastaan ja kun tein niin tyhmän tempun että jätin sen tekemättä niin aikoivat viedä tytön nuorisopolille jos vaikka olisi päässä vikaa ja järjestivät kaiken maailman tyhjänpäiväisiä palavereita joista ei ollut mitään muuta kuin harmia. sitten aikoivat viedä tytön lastenkotiin jossa on väkivalta ja päihderiippuvaisia, vaikka tyttärellä ei ole kumpaakaan ongelmaa. Pidettiin sosiaalilautakunnan kokous jossa päätettiin että tytär saa jäädä luokseni eikä mihinkään helvetin lastenkotiin. siellä oli ainut mies, sen koulun vahtimestari, joka ymmärsi asian ja sanoi suoraan miten asia on. hänellä on näkemystä enemmän kuin sen koulun rehtorilla. mielestäni ainut virhe oli etten käynyt oikeutta lapseni puolesta. nyt hän yrittää käydä iltalukiota jos vaikka se voisi onnistua, kun ei kerran päiväsaikaan siitä tule mitään. olen todella pettynyt tähän opettajien teeskentelyyn, onhan selvä ettei koko iso ryhmä voi olla väärässä vaan yksilössä on vika aina. Sillä opettajat pesevät kätensä ja pakenevat vastuuta, ja kaiken kukkuraksi voi sanoa ettei meidän koulussa kiusaamista tapahdu.
vituttaa kun toiset saavat pilata yhden hauraan lapsen elämän ja kun ei ole kavereita niin on helppo olla parempi ja kovis.- kyllävain
Tuo onkin niin raivostuttavaa, että opettajat kääntävät selkänsä totuudelle, ja sitten sanotaan, ettei meidän koulussa ole koulukiusaamista. Minua nimittäin kiusattiin koko yläasteen ajan, henkisesti. Jopa tunneilla! Opettajia ei kiinnostanut, ja kehtasivat vielä väittää että ei ole huomattu kiusaamista tunneilla. Naurettavaa.
Käyn nyt ammatillista koulutusta, ja siellä menee ihan hyvin. Tosin olen vain vielä vain ahistunut kävelemään koulun käytävillä ja hieman pelokaskin.
Kiitos yläasteen!
Mielestäni olisi ihan hyväkin laki, että koulukiusaamisesta fyysisestä/henkisestäkin voisi kiusaajalle pamahtaa 50-60 euron sakkolappu käteen. Luulenpa että voisi kiusaaminen loppua kuin seinään, kun tuskin joka päivä haluaisi vanhemmille tuollaisia sakkolappuja viedä.
- 1989
olen kärsinyt samasta ala-asteella ensin se alkoi pienestä, mutta sitten alkoi tulemaan teräaseet mukaan Olin salannut tätä vanhemmiltani, mutta he huomasivat mustelmat jaloissani ja vartalossani, koska he olivat hakanneet minua koulussa eikä opettajat puuttuneet asiaan ollenkaan. sanon nyt oman mielipiteeni siitä miten kiusaamiseen pitää puuttua jos käy samalla lailla niinkuin itselläni ilmoitus poliisille, mutta jos kiusaus on pienempää niin menkää vanhemmat itse kouluun ja rehtorin puheille niin sopikaa vaikka näin: se/ne joka kuisaa lastasi niin siirretään toiseen kouluun väliaiksesti noin puoleksi vuodeksi. tarpeen vaatiessa kokonaan. itselleni tämä sopi mainiosti, koska sain olla tämän jälkeen rauhassa. en ole kärsiny enää ja olen unohtanut koko asian.
- ÄiTyLi!
Hei Vuosia sitten poikaani kiusattiin kahdessa eri koulussa. Otin heti kovat otteet, eli ts. otin lapseni pois koulusta ja soitin koulutoimenjohtajalle. Kerroin tapauksen ja sen ettei kyseinen opettaja ottanut asiaan mitään kantaa. Otin lapseni pois koulusta ja sanoin, että poika palaa kouluun vasta kun kiusaajat saadaan kuriin ja opettaja ymmärtämään asia. Ensimmäisessä tapauksessa kiusaaminen oli todella rajua. Kiusanteko loppui ja jopa opettaja erotettiin koska oli aikaisemminkin sallinut vastaavat tapaukset. Toisessa tapauksessa riitti kun ilmoitin opettajalle ja opettaja sanoi, että meidän poika ei lähde luokasta vaan kiusaajat lähtevät elleivät muuta tapojaan. Tässä viimeisessä tapauksessa kiusaajat saatiin kuriin opettajan määrätietoisella kurilla. En todellakaan kannata sitä, että lapsi opetetaan nyrkkeilemään ja puolustamaan alati itseään. Ei koulun pidä olla mikään taistelukenttä, jossa soditaan. Sotaa on tarpeeksi muutenkin. Eli ei millään pahalla, mutta älä edes ajattele nyrkkeilyn opettamista vaan vaadi asiaan määrätietoisesti parannusta tai ota lapsesi pois koulusta. Kouluhan ei ole turvallinen jos lapsesi pelkää sitä.
- Anonyymi
Näitä kiusaajia kyllä maailman koulu opettaa myöhemmin. Siellä lähtee henki viimein jos ei ymmärrä rauhoittua. Outoa käytöstä muutoinkin käydä toisten päälle. Nämä sällit löytyvät esimerkiksi joesta kellumassa myöhemmässä elämässä. Ovat saaneet väärän mallin elämäänsä.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445219Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243430Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2982822Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui552618- 1692294
- 242109
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661835Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391