Vaatesuunnittelijaksi

kuutamontytta

Miten pääsee vaatesuunnittelijaksi? Kuinka hyvä kuvis/kässä pitää olla, (numero)? Kauan menee opiskelussa? Mitä kouluja pitää käydä?

5

1731

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuleva designer

      Vaatesuunnittelijaksi pääsee täällä suomessa ammattikorkeakoulussa muotoilun koulutusohjelman kautta. Pitää siis olla joko lukio tai amis käyty. Kuviksen tai kässän numeroita ei vilkaistakaan, vaan sisään pääsee lähettämällä ennakkotehtävät (piirustuksia 2 kpl tarkoin rajatusta aiheesta) ja osallistumalla kaksipäiväiseen valintakokeeseen jossa testataan hahmotuskykyä, omaperäisyyttä, mielikuvitusta, piirustustaitoja ja verbaalista lahjakkuutta (aineen tapainen selvitys tehtävästä). Lisäksi kokeisiin kuuluu ryhmähaastattelu, joka ainakin minun kohdallani oli keskustelua tietyn tuoteryhmän tuotteista. Sitten jos pisteet riittää niin ei kun vaan suuntautumaan vaatesuunnittelun puolelle. Itse olen vuoden ollut, ihana koulu. Joskus kuulee ulkopuolisilta naljailua huonosta työllisyystilanteesta mutta minä ainakin mieluummin toteutan unelmaani kuin lähden pitkin hampain keittäjäksi/siivoojaksi/lähihoitajaksi. Jos en työllisty ja joudun taas koulunpenkille niin voin ainakin sanoa yrittäneeni ja tuolla koulussa opitut taidot eivät missään tapauksessa mene hukkaan vaikkei uraa urkenesikaan. Jos kiinnostaa niin ei kun vaan ensi keväänä ennakkotehtäviä näpertämään! Toivottavasti tämä auttoi :)

    • jop

      lapin yliopistossa ja taideteollisessa voi myös opiskella.

    • Hiohop

      PK-seudulla ainakin Taikki, Evtek ja Stadia kouluttaa vaatesunnittelijaksi. No piirtää toki pitää osaa ja visuaalista silmää kolmiulotteista hahmottelukykyä. Ammattikorkeasta paperit 4 vuodessa, taikissa 3 vuotta kandi 2 vuotta lisää niin saa maisterin paperit. Hakea voi myös ihan peruskoulupohjalla by the way, ainut että sun tarttee tehdä ihan hel****n hyvät ennakkotehtävät jotta pääset pääsykokeisiin ja pääsykokeiden on paree mennä aika nappiin. Tätä kutsutaan joustavaksi valinnaksi tms...

      • desingll

        itse teen ainakin kaksoistutkinnon oulussa.
        (lukio amis)
        siinä sitten valmistun vaatesuunnittelijaksi, (näin opo selitti)
        itselläni on 4h kässää viikossa, ja omatoimisesti harjoittelen vapaa-ajallani kuvista :D kässä mulla oli 9, nyt tavoittelen kymppiä :)


      • 123456
        desingll kirjoitti:

        itse teen ainakin kaksoistutkinnon oulussa.
        (lukio amis)
        siinä sitten valmistun vaatesuunnittelijaksi, (näin opo selitti)
        itselläni on 4h kässää viikossa, ja omatoimisesti harjoittelen vapaa-ajallani kuvista :D kässä mulla oli 9, nyt tavoittelen kymppiä :)

        oletko pikisaaren yksikossä kun oulussa opiskelet? itse meinaan hakea sinne nyt ysin jälkeen, vaateartesaaniksi


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1255
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1176
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe