Korvatulehdus

- putket korviin?

Nyt 9 kuukautisella vauvallamme on ollut jo 3 antibioottikuuria syksyn aikana korvatulehduksen takia. Nyt hän taas nuhassa ja pelkään, että taas tulehdus menee korviin. Jos meno jatkuu näin, laitetaan putket korviin. Miten se tehdään? Sattuuko se paljon? Auttaako se? Loppuuko tämä nuha kierre vai auttaako se vain korvatulehdukseen?

8

574

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jep

      Putket laitetaan korviin nukutuksessa joten ei se satu.
      Ymmärtääkseni ne eivät auta nuhaan mutta ehkäisevät
      tulehduksen syntymistä korvissa.

    • kirsi

      Putket kannatta laittaa, vähentävän korvatulehduksia, saattaa se korva sittenkin tulehtua, mutta liimakorvaan auttaa (eli kuulonalenemaan joka tulee jos korva on aina täynnä moskaa). Puhumaan opettelevalla varsinkin tärkeää, että kuulee hyvin mitä toiset puhuvat.

      Omalla viisivuotiaalla on ollut putket kaksi kertaa ja nyt on jonossa kolmanteen putkitukseen. Se ei ilmeisesti satu lainkaan, koska poika on halukas itsekin putkitukseen. Sehän tehdään nukutuksessa päiväkirurgisesti.

      Tervettä talvea toivotellen!

    • äitee x 3

      ..positiivisia kokemuksia putkista :-)
      (3 korvakierrelasta). olen sitä mieltä, että putket pitäisi saada lasten korviin vakiovarusteena jo tekovaiheessa ;-)
      kannattaa samalla kertaa nipsaista kitarisa pois, se vähentää nuhia.

    • korvakerhon äiti

      Hei!

      Minun kahdelle lapselleni on laitettu putket korviin useamman kerran, ku aina tahtovat tulla ulos muutaman kuukauden välein. Korvatulehduset eivät ole vähentyneet mutta ehkä kipu on vähentynyt, kun märkä valuu putkikorvasta ulos eikä jää sisälle aiheuttamaan paineita. Yhden ainoan kerran on putket nukutuksessa laitettu; kitarisan poiston yhteydessä. Aina muulloin laitetaan korvatautien poliklinikalla ilman nukutuksia, pienellä 15 sekuntia kestävällä puuduteaineen laitolla ensin. Kaksi hoitajaa pitää pientä lasta kiinni: toinen päästä ja ylävartalosta toinen painaa polvia, että lääkäri saa tehdä työnsä liikkumattoman lapsen kanssa. Lapsi huutaa kuin sitä syötäisiin. Homma on ohi parissa minuutissa. Ja seuraavalla kerralla, kun on taas meno korvapoliklinikalle saa lapsen kotoa pitäen kantaa huutavana autoon. Sattuu varmasti p....nasti!

      Loppuisi jo tämä korvakerho!

    • Samppa

      Kirjoitanpa kokemuksen syvällä rintaäänellä.

      Näin itse päivänvalon vuonna -79 ja jo pian tämän riemukkaan tapauksen jälkeen alkoi vuosia kestänyt itkukausi. Eli hyvin pienestä pojannaskalista asti olen kärsinyt liimakorvasta (lue - akuutti korvatulehdus). Tulehdukset ajoittuivat, kuten yleensä, keväisiin ja syksyihin. Kitarisat ja nielurisat poistettiin, putket on asennettu useammin kuin osasin kulloisellakin kerralla laskea. Tämänhetkinen korvien puhkomisen määrä on 24 kertaa...

      Tarina saattaa kuullostaa surulliselta mutta kuten kaikki hyvät tarinat, on tälläkin onnellinen loppunsa:

      Hyvin nopeasti opimme tavan kääntyä Porilaisen yksityisen korvaklinikan puoleen aina kun tulehdus pukkasi päälle. Pienempänä se oli huutoa, itkua ja hampaidenkiristystä. Teini-iässä asiaa osasi käsitellä objektiivisemmin, kun tulehdus tuli, sovittiin tapaaminen lääkärin kanssa (yleensä parin tunnin sisällä) ja seuraavat pari tuntia menivät siinä että NAUTTI korvakivusta täysin siemauksin. Putket auttoivat pienempänä, ettei tulehdus uusinut heti perään.

      Kaikkein parasta hoidossa oli kuitenkin se, että kaiken sen ammattitaitoisen hoidon jälkeen voin tänä päivänä kävellä kuulotarkastukseen ja saada kympin arvosanat ( viim. testattu 13.12 ).

      Nyt omaan perheeseeni on siunaantunut jo kaksi poikaa ja esikoisemme kanssa jouduttiin samaan kierteeseen kuin minun kohdallani. Onneksi tällä kertaa kitarisojen poisto näytti auttavan sillä tulehduksia ei ole enää ollut n. vuoteen.

      Tsemppiä kaikille pienten korvapotilaiden vanhemmille ja muistakaa - nauru on parasta lääkettä.

      Hyvää joulunodotusta.

    • jojoj

      Meillä tytöltä (11kk) korvatulehdukset loppu ku seinään, kun jätettiin tutti pois eikä annettu makuulta tuttipulloo. Oli kesän ja syksyn aikaan yhteensä 4krt tulehdus. Nyt ei oo ollu lähes neljään kuukauteen ollenkaan. Nuhaa on ollu, mut korvat on säästyny.

    • voi voi

      no meillä ei loppunut alkoi lisääntymään vain kun 1.5 täytti. joka toinnen vkl huudetaan ja kärsitään ja valvotaan

    • 13v

      minulla on putket korvissa, no putki. koska se toinen otettiin pois aika pienenä jo, ja tämä toinenkin otetaan toukokuussa ellei itsekseen tule. ne putket on siellä pitämässä korvakäytävää "auki" ettei tulehtuis koko ajan, näin mulle sanottiin en kyllä ihan tajua mitä se nyt oikein tarkoittaa....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      202
      8069
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4572
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2220
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2109
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1935
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1795
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1736
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1699
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1633
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe