I.V.-luvat ja lääkkeiden anto...

Palomies-sairaankulj.

Aika kulkee ja tavat muuttuu. Niin myös toimenpiteiden suoritus ensihoidossa. Tällä tarkoitan uusiutuvaa ensihoitolääkkeiden antoa koskevien määräysten muuttumista niin ettei käytännössä niitä voi annostella kuin sairaanhoitajat tai ensihoitajat. Itse olen koulutukseltani Pelastaja ja lähihoitaja. Alueellamme on käynnissä prosessi ensihoidon vastuulääkärin puolesta lääkelupien karsimisessa. Eli kaikkilta muilta kuin ensihoitajilta ja sairaanhoitajilta otettaisiin kaikki lääkeluvat pois paitsi tietyski I.V.-luvat, rektiolit ja P.O.-kautta annosteltavat ensihoidon lääkkeet.

Oma kantani on että testi järjestelmän tulisi olla sellainen joka karsisi epäpätevät pois kentältä eikä joku koulutustaso joka karsii luvat. Lisäksi kokemuskin tulisi ottaa huomioon eikä ruveta vaatimaan koulun penkille 3,5 vuodeksi menoa pelkän oman näkökannan takia. Ei meidän alueella (jätän tarkoituksella sanomatta mistä alueesta on kyse) ainenkaan koulutus ole jäänyt paikalleen työn vaativuuden kasvettua. Eli työpaikka on toteuttanut velvoitteensa jatkuvan tiedon ylläpitämisestä ja kiitän siitä.

Tottakai on alueellisia eroja, mutta olisinkin kiinnostunut kuulemaan myös muiden mielipiteen asiasta! Miten alueenne asiat on hoidossa ja lääkeluvat on hoidettu sekä mikä on enenkaikkea sinun mielipiteesi asiasta???

19

7008

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarkemmaksi

>mikä on enenkaikkea sinun mielipiteesi asiasta???

Potilaana vai terveydenhuollossa työskentelevänä?
      Mikä sairaus tai oire? Täsmennä ehdot.

• Palomies-Sairaankulj.

Oletan että tähän vastaa vain terveydenhuoltoalalla työskentelevät, tai ainankin toivon niin ettei asiaan tule väärinkäsityksiä.

Niin, eli mikä on mielispiteesi oikeasta koulutustasosta kuka voi ensihoidossa annostella lääkkeitä ja toimia niin sanotulla hoitotasolla. On paikkoja joissa lähihoitaja voi suorittaa hoitotason tentin kun taas toisaalla siihen vaaditaan Terveydenhuoltoalan AMK tason koulutus vähintään.

• ideaari
        Palomies-Sairaankulj. kirjoitti:

Oletan että tähän vastaa vain terveydenhuoltoalalla työskentelevät, tai ainankin toivon niin ettei asiaan tule väärinkäsityksiä.

Niin, eli mikä on mielispiteesi oikeasta koulutustasosta kuka voi ensihoidossa annostella lääkkeitä ja toimia niin sanotulla hoitotasolla. On paikkoja joissa lähihoitaja voi suorittaa hoitotason tentin kun taas toisaalla siihen vaaditaan Terveydenhuoltoalan AMK tason koulutus vähintään.

Voinhan minäkin olla terveydenhuoltoalalla työskentelevänä potilaanasi. Jos on asystole, niin anna mennä vain painetippa ja adrenaliini. Mälläät sen kun sielus sietää. Se parantaa siinä vaiheessa ennustetta. Jos kuljetat minua Utsjoelta Lapin keskussairaalaan pahassa keuhkopöhössä, niin kiitos vain iv. furesis ja nitroinfuusio. Jos sama matka pahoin palaneena, niin opioidia kiitos. KOntekstitekijät ne ratkaisee. Vitaalielintoimintojen ollessa todella pahoin uhattuina ei paljon enää vaikkapa käypähoidossa määritellyillä lääkkeillä suurempaa pahaa saa aikaan. Parasetamolit pämmykipuun ehtii perilläkin. Ja jotkut SVT cordaronet (paha brnkospasmi esim. sivuvaikutuksena) sun muuta vasta sairaalassa, ehdin kyllä sinne, jos matka on lyhyt. Ja jos en ehdi, niin sitten elvytetään. Vaikeat vitaalielintoimintokomplikaatiot pitää hoitaa suositusten mukaisella lääkityksellä nopsasti. Mulle tuossa tapauksessa just ja sama, kuka sen löökin sinne suoneen lötäsee, kunhan se sinne menee. Ne annetaan, mitä on pakko ja loput myöhemmin.

• Fanisi
        ideaari kirjoitti:

Voinhan minäkin olla terveydenhuoltoalalla työskentelevänä potilaanasi. Jos on asystole, niin anna mennä vain painetippa ja adrenaliini. Mälläät sen kun sielus sietää. Se parantaa siinä vaiheessa ennustetta. Jos kuljetat minua Utsjoelta Lapin keskussairaalaan pahassa keuhkopöhössä, niin kiitos vain iv. furesis ja nitroinfuusio. Jos sama matka pahoin palaneena, niin opioidia kiitos. KOntekstitekijät ne ratkaisee. Vitaalielintoimintojen ollessa todella pahoin uhattuina ei paljon enää vaikkapa käypähoidossa määritellyillä lääkkeillä suurempaa pahaa saa aikaan. Parasetamolit pämmykipuun ehtii perilläkin. Ja jotkut SVT cordaronet (paha brnkospasmi esim. sivuvaikutuksena) sun muuta vasta sairaalassa, ehdin kyllä sinne, jos matka on lyhyt. Ja jos en ehdi, niin sitten elvytetään. Vaikeat vitaalielintoimintokomplikaatiot pitää hoitaa suositusten mukaisella lääkityksellä nopsasti. Mulle tuossa tapauksessa just ja sama, kuka sen löökin sinne suoneen lötäsee, kunhan se sinne menee. Ne annetaan, mitä on pakko ja loput myöhemmin.

Sähän varsinainen paramedic oot..Teho-osastoa selkeesti katellu ja opiskellu...

• SH Sairaankulj.

Ei Lähihoitajille pitäs antaa edes i.v.-lupia. Niiden koulutus taso on tänä päivän niin alhainen ettei ne kelpaa kuin mummoja työntelemään vanhainkoteihin... Sairaanhoitajilla sentään vaaditaan tietämystä verrattuna lähihoitajiin. AMO koulusta voitaisiin nykyään puhua kirjekurssin suorittamisesta kun ei arvosanoillakaan tunnu olevan mitään merkitystä, kunhan läpi vain päästään.
      Mutta, meitä on moneen junaan ja osa jää laiturillekkin. Eli tarkoitan sitä että olen samaa mieltä asiassa että tenttien tulee alueella olla sen mukainen että tiedetään kaveri osaavan asiansa eikä koulutustason perusteella suoraan ruveta tekemään johtopäätöksiä.

• aikana

Nykyinen lähihoitajan tutkinto on paljon laajempi kuin mitä ennen oli perushoitajien aikaan.Syy miksi vaikuttaa ettei lähihoitajat olisi yhtä päteviä kuin perushoitajat johtuu liian vähistä työkokemuksista eli harjoitteluja ym lisää kouluihin.Eli jotka on aikoinaan valmistuneet perushoitajiksi niin heillä on työn antamaa kokemusta ja varmuutta.Jolloin vastavalmistuneet jää tietenkin hieman huonommalle alussa,mutta tarina ei vielä kerro miten lopussa käy..

• jaki

Moi!
      Meillä saa antaa ja jakaa lääkkeet vain sairaanhoitaja. En puhu lanssista, kun ei ole tietoa. Jotkut perushoitaja saavat työpaikkakoulutuksen käytyään jakaa ja antaa lääkkeitä s.c, i.m ja per.os/ rect. Sairaahoitajat käyvät koulutuksena i.v luvat. Joka paikassa tuntuu olevan eri käytäntö.

• jaki

Moi! opettajako sanoi, että lähihoitaja koulutus on paljon laajempi.Älä katso koulutuksen pituuteen. Suoraan sanottuna lähihoitajat luulevat käyneensä hienon tutkinnon (olen ohjannut monta). Ei sitten millään tartuta työhön, niin kuin ennen apu/perushoitajat tekivät. Itse pitää olla aloitteellinen, eikä aina tarvii olla potkimassa persuksiin. On myös hyviä lähihoitaja opiskelioita ja arvostettavaa työtä kun sen oivaltaa.

• vaan

Toki on ihmisestä kiinni miten työhön tarttuu.En muista onko opettaja puhunut laajuudesta mitään,mutta jonkin verran ollut puhetta toisten hoitajien kanssa ja ainakin oltu sitä mieltä että se on laajempi kuin ennen muinoin.Vai onko tullut sitten sitä tyhjän läpäläpää siihen vain lisää.Pakkohan se on myöntää että eniten kouluaikana oppi juuri näistä työharjoitteluista.
        Työ tekijäänsä opettaa..

• rtghmies

Mielestäni lääkkeiden antoa vaativampaa on äkillistä hoitoa vaativien tilojen tunnistaminen potilaassa.

Vaikka kuinka saa avattua i.v. yhteyden ja tietää lääkkeiden annostuksen ja vaikutuksen ei siitä ole juuri apua jos ei erota keuhkopöhöä astmakohtauksesta.

Ensihoidossa tieto/taitovaatimukset pitäisi olla sellaiset, että ensihoitoyksikössä työskentelevät pystyvät hoitamaan potilaat asianmukaisesti. Ammattinimikkeestä tai tutkinnosta viis.

• ideaari

Joo, samaa mieltä. Mutta pitäisikö aloittajan kysymys tulkitakin niin (että löytyy relevantti ratkaisu sen kädenhaltijan titteliin, joka ruiskumännän painaa suoneen), että onko lähihoitajalla taitoa tehdä erotusdiagnostiikkaa? Ei kai nyt kukaan niin pöhlä ole, että täysin perusteettomasti potilasta lääkitsee. Että kokeilee summanhuitevissa auttaako joku lääke...? Ei kai nyt sentään?

Eikähän sen tarvitse olla edes iv.lääke, että erotusdiagnostiikan oikea teko on minuuteista kiinni.

• vanha apuhoitaja

Lääkkeiden antoluvat ovat olleet jo pitkään riitaisa asia. Kuka saa antaa ja mitä saa antaa. Sairaanhoitajille luvat tulevat helposti koulutuksen perusteella. Apu-, perus- ja lähihoitajien lupakäytäntö vaihtelee työpaikoittain todella laajasti.

Ammattikoulupohja ei mielestäni saisi olla peruste luville, vaan hoitajan tietotaito. Suomalaisessa terveydenhuollon oppilaitoksissa annetaan koulupohjasta riippumatta hyvä opetus. Se mikä opiskelijalle sitten menee ns. jakeluun, onkin jo ihan eri asia. Pitkän urani aikana olen törmännyt sairaanhoitajiin, joille olen joutunut tekemään muutoslaskut lääkkeiden annostuksesta. Joillakin hoitajilla kun on asenne, että lääkäri määrää mitä ja kuinka paljon ja heidän tarvitsee vain antaa. Kiinnostusta ei ole lääkkeen vaikuttaviin aineisiin, mahdollisiin sivuvaikutuksiin, rajoitteisiin muiden lääkkeiden/ruokien/juomien kera.

Tosin tämä taidottumuus/kiinnostus ei rajoitu pelkästään lääkkeisiin vaan kaikkiin "teknisiin" suorituksiin ja koskee koko terveydenhuollossa työskenteleviä ammattilajeja. Olen törmännyt urani aikana myös lääkäriin, joka ei osannut laittaa iv-kanyylia sekä toiseen, joka ei koskaan saanut ommeltua yhtään haavaa. Perushoitajan, joka laittoi aina alusastian potilaan alle väärin päin. Sairaanhoitajan, joka ei saanut mitattua verensokeria, kun ei koskaan oppinut tekniikkaa. Ammattimiehen, joka ei saanut paristokoteloa laitteesta auki ja laitosapulainen, joka laimensi pesuliokset väärin, kun ei erottanut mittoja.

Olen kanssasi samaa mieltä, että epäpätevät pitäisi karsia. Tämä tietysti pomppaa kauas lääkehoidosta, mutta hyvä esimerkki on mm. tulityökortti. Ellet pysty oppitunneilla sammuttamaan tulipaloa ja tentissä on liian monta virheellistä vastausta, et korttia saa ja näin ollen et saa työpaikalla laittaa edes kolvin pistoketta seinään. Näin tulisi terveydenhuollossakin toimia. Ei se, että olet koulutuksessasi suorittanut rimaa hipoen lääkeopin tentin läpi, saisi olla peruste automaattisille luville lääkkeiden antoon vaan, että työn osaa ja ymmärtää sen mitä tekee.

Monesti myös unohdetaan ammattikokemuksen myötä tullut ammattitaito. Vanha kansahan sanoo "työ tekijäänsä opettaa". Moni hoitaja myös käy kursseja ja lisäkoulutuksia omaehtoisesti. Tämän pitäsi myös näkyä. Vaikka olenkin peruskoulutukseltani apuhoitaja, niin minulla on laajat tiedot lääkkeistä ja niiden vaikutuksista. Tätä olen myös nuoremmilleni heidän koulupohjasta huolimatta antanut ja kiitosta saanut.

Viitaten tuolla aiempaan kirjoitukseen, niin minulle on yksi hailee, kuka lääkkeen antaa ja missä muodossa ja millä tavalla kunhan tietää mitä tekee. Akuutissa tilanteessa lääke on annettava nopeasti vai odottaisitko itse anafylaktisessa shokissa, kun porukka etsii joukostaan sopivilla luvilla olevaa. Voipi nimittäin käydä, ettei yhtään sopivan luvan haltijaa löydy. Meilläkin on käynyt näinkin.

• jaki

Moi!
        Erittäin hyvä kirjoitus! En haluaisi mollata mitään ammattiryhmää, mutta entiset apu/perushoitajat olivat ja ovat erittäin ammattitaitoisia. Nykyään lähihoitaja opiskelijat tulevat kävelemään peräjälkeen osastolla ja eivät viitsi edes kuunnella perehdytystä, kun se on jo koulussa käyty läpi.
        Vika on tietysti myös oppilaitoksissa, jotka antavat liian hienon kuvan työstä. En leimaa kaikkia lähihoitajia/opiskelioita. Käytäntö opettaa, niin minutkin.Olen sh ja alkuaikoina juoksin toisen sh:n perässä ja sain hyvät tiedot.
        Juoksin myös apuhoitajan perässä ja samaa voin sanoa hänestä. Oli tietoa ja taitoa.

• jo on

Upeaa tekstiä.

• lhoit.
        jaki kirjoitti:

Moi!
        Erittäin hyvä kirjoitus! En haluaisi mollata mitään ammattiryhmää, mutta entiset apu/perushoitajat olivat ja ovat erittäin ammattitaitoisia. Nykyään lähihoitaja opiskelijat tulevat kävelemään peräjälkeen osastolla ja eivät viitsi edes kuunnella perehdytystä, kun se on jo koulussa käyty läpi.
        Vika on tietysti myös oppilaitoksissa, jotka antavat liian hienon kuvan työstä. En leimaa kaikkia lähihoitajia/opiskelioita. Käytäntö opettaa, niin minutkin.Olen sh ja alkuaikoina juoksin toisen sh:n perässä ja sain hyvät tiedot.
        Juoksin myös apuhoitajan perässä ja samaa voin sanoa hänestä. Oli tietoa ja taitoa.

Lähihoitajia lienee turha syytellä, osoita valituksesi heille jotka laativat opetussuunnitelmia!

• leikkurinhoitaja

meillä on erittäin tiukka tentti kerran 2 vuodessa. Saadessani ensimmäisen "iv-luvan" oli anestesialääkärin suullinen tenttaus ja iv-kanyylin laitto.
      Teemme päivittäin suuren osan työstä liittyen lääkkeisiin ja niintä menee paljon ja samaan aikaan.
      Olen törmnnyt sellaisiin lähihoitajiin, jotka ovat omin luvin menneet antamaan potilaalle iv:sti beettasalpaajaa, melkein tuli kiire. On varmasti hyviä lähi-ja sairaanhoitajia ja huonoja. Mun mielestä työpaikan tulee seuloa se kuka on kykeneväinen lääkeenatotyöhön. Olen törmännyt myös siihen että järkiään lähihoitajaopiskelijat kieltäytyvät esim i.m pistämisestä, kun sitä ei tarvi missään, tai ei edes haluta oppia iv-lääkkenantoa ja sitä mitä siihen liittyy, ollaan arkoja. Työpaikallani on yksi ainut vanha perushoitja ja hän ei ole koskaan antanut iv.sti mitään tai ollut tekimisissä lääkeiden kanssa.
      Olen myös saman sairaanhoitopiirin eri sairaaloissa törmännyt semmoseen paikkaan, jossa ei pahemmin iv-lupia kyselty. Siellä tapahtui myös paljon virheitä tyyliin 5ggt niin sairaanhoitaja oli laittanut 5ml. iv-antibiootteja meni väärille potilaille jne, mitään virheitä ei myöskään kukaan kirjannut ylös.Tämä oasato oli luonnollisesti vuodeosasto.

• juu-u

mun mielestäni niin kuin monen muunkin täällä kirjoitelleen mielestä noi erilaiset lääkkeen anto/laitto luvat pitäis kattoo henkilökohtaisesti. Koska on paljon saman koulun käyneitä joista toinen on täys tumpelo ja toinen jolla tieto/taito kohdallaan. Olen tavannut paljon vanhoja perushoitajia jotka ovat ikänsä pesseet takapuolia eivätkä tehneet mitään "vaativampaa", joten he heti pelkäävät jos tulee jotain extraa, eivätkä osaa ja eivätkä halua tehdä mitään vaativampaa. Tämä näkyy hyvin paljon varsinkin terveyskekuksien vuodeosastoilla ja vanhainkodeilla.

• ! X ! X !

Aikoinaan kun kouluttauduin lähihoitajaksi moni opettaja sanoi, että ennemmin hän palkkaisi töihin laaja-alaisesti koulutetun lähihoitajan kuin pelkkiä hoidollisia toimenpiteitä taitavan sairaanhoitajan.

Ihmekkös se kun LH:N arvostus ei nouse kun SH:t luulee olevansa kaikki tietäviä, osaavia, omaan napaansa tuijottelevia p*skoja.

Huomaa täällä olevista kirjoituksista ja huomasin sen myös työssäoppimisjaksollani keskussairaalassa.

• Kyytimies

Palataksemme itse aiheeseen..Hyvää keskustelua terveydenhuollon eri saroilta, mutta takaisin SAIRAALAN ULKOPUOLEISEEN ensihoitoon. "Kenttälääkinnän" tietoisku (kaikkitietävät voivat skipata): Pääsääntöisesti "akuutti tilanteissa" ensihoitajat (ja ensihoitajilla tarkoitan tässä yhteydessä hoitotason sairaankuljettajia vs. perustasonsairaankuljettaja) tekevät itsenäisiä ja nopeita päätöksiä ilman lääkärin läsnäoloa/neuvoa. Kunnasta / ohjeista riippuen voi ensihoitajalla olla kymeniä eri iv-lääkkeitä käytössä joita hän käyttää hoitoprotokolan mukaisesti, ilman lääkärin konsultaatiota. Käsittääkseni missään muualla kuin sairaalan ulkopuolella eivät hoitajat itsenäisesti tutki, haastattele, "diagnosoi" (työ-diagnosoi),määrää lääkityksiä ja toteuta hoitoja ? Esim. UAP:n hoito kun 14-kan-EKG otettu ja tulkittu : O2, tippa, asa, beettasalpaaja (iv), nitro inf, klexane (iv) ja kuljetus lasarettiin.

Itse lähihoitaja ja sairaanhoitopiirin hoitotason 40 ov:n täydennyskoulutus käytynä. Ainakin toistaiseksi olen vielä muodollisesti ja subjektiivisesti muutenkin pätevä työhöni, mutta miten on tulevaisuudessa minun ja kollegoiden? Koulutushan ei kai koskaan voi olla pahasta ja siksipä lähdin vielä opiskelemaan sairaanhoitajaksi ja kohta pitäisi valmistua SH AMK:si.. Noh mitä jää 3v:n AMK SH aikuiskoulutuksesta käteen? Rupia? juu.. Uutta tietoa? Ehkä? Teho harjoittelu ja muutamat erikoislääkäri luennot olivat ihan hyviä, mutta tarvitsenko sitä tietoa sielä kentällä miten ARDS potilasta makuutetaan kuukausi teholla eri asennoissa? Ehkä, ehkä EN! Nyt kuitenkin olen tulevaisuutta ajatellen MUODOLLISESTI pätevä työhöni, kunnes tulee ambulanssissa olla lääkäri? Mitenkä niiden 25v työtä tehneiden huippu lääkintä-vahtiMESTAREIDEN jotka hekin ovat täydennyskoulutuksen käyneet, mutta jotka eivät jaksa enää lähteä koulunpenkille 3 vuodeksi. Hehän ovat oleet työharjoitteluissa ohjaajina esim. sairaanjoitaja AMK ja ensihoitaja AMK opiskelijoille, mutta nämä kun valmistuvat niin ovat heti pätevämpiä kun heidän "oppi-isänsä" ? Hassua , mutta teoriassa totta.

Ja itse aiheeseen taas..Alueittain Suomessahan valtava hajonta käytännöistä, mutta meillä mielestäni melko hyvin asiat: Meillä siis täysiin hoitovelvotteisiin / iv-lääkelupiin vaaditaan:n TH-alan ammattihenkilö 40ov:n jatkokoulutus(sisältää teoria ja käytännön kokeita jotka kaikki tulee suorittaa hyväksytysti) 2v kokemusta perustason ambulanssista, niin on valmis toimimaan hoitotason yksikössä kokeneen ensihoitajan alaisuudessa.
      Tai SH/EH/TH AMK teoria koe (MIKSEI KÄYTÄNNÖN KOKEITA??Kuinka moni terveydenhoitaja osaa intuboida tai tehdä koniotomian?) 2v kokemusta perustason ambulanssista, niin on valmis toimimaan hoitotason yksikössä kokeneen ensihoitajan alaisuudessa.

Kun puhutaan ettei lääkintä-vahtimesarin tai lähihoitajan tiedot riitä lääkehoidon toteuttamiseen, niin voidaan olla oikeassa? Ilman lisäkoulutusta tuskin yksikään tervepäinen sairaanhoitajakaan astuu hoitotason sairaankuljettajan saappaisiin ja toteuttaa tehohoitoa ilman lääkärin läsnäoloa ahtaassa mersun takakontissa.

Muttaa antaa viisaiden soutaa..Minä ainakin huopaan.. =)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      349
      2997
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      301
      1463
    3. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      84
      1292
    4. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1291
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1285
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1235
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      48
      1135
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      1037
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      24
      931
    10. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      837
    Aihe