Saksasta mallia?

*mietteliäs*

Toimiskohan toi saksalainen moottoritiemalli täällä Suomessa? Lisättäs 1 kaista lisää suuntaansa jolla saa ajaa enemmän kun se 120km/h-->ei rajoitusta!
Tietenkin tätä kaistaa voitais käyttää ruuhka-aikana hitaammellakin liikentellä mutta kuitenkin...
Tämä varmasti helpottaisi liikennettä esim. Helsinki-Tampere, Helsinki-Lusi ja tuleva Helsinki-Turku välisillä m-teillä!

Toki tämä tulisi maksamaan rutosti mutta onko se kannattavaa täällä pohjolassa?
Keskustelua ja mielipiteitä tähän kiitos:)!!!

5

660

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äskeiseen

      tuli vaan pari kirjoitusvirhettä, ei muuta.

    • Tarjouslaskija

      Normaali nelikaistainen moottoritie vetää vaivatta yli 30000 autoa päivässä eikä ruuhkasta ole vielä puhettakaan. Mainitsemillasi pitkillä osuuksilla liikennemäärällä on vielä varaa kasvaa kaksinkertaiseksi ennen lisäkaistojen tarvetta. Paikalliset tihentymät kaupunkien liepeillä ovat tietysti asia erikseen.

      Lisäkaista nostaisi moottoritien hintaa ehkä 30 %, erikseen rakennettuna enemmänkin. Kun maan valtatieverkko on yleisesti rappiolla ja nopeusrajoitukset laskussa, on tuskin aihetta tuollaiseen kerskainvestointiin, joka veisi rahat muiden osuuksien kehittämiseltä.

      • varsinkin ulosmeno väylille Lahdenväylä, Hämeenlinnanväylä, ja Turunväylä. kolmekaistasiksi kehä kolmelle saakka, vähenis ehkä Helsingin iltapäiväruuhka aavistuksen. Toisaalta suurimman osan päivästä nykyiset tiet on riittävät, joten mitä turhaan levittämään. kunhan jätetään levitysvaraa, eli ei rakenneta aivan motarin viereen.


    • audi-man.

      tota kannattaisi kokeilla esim. kehä3-hyvinkää.
      keskikaistaa kun kutistaisi kun ovat ylileveitä suomessa
      ,ei tarvis rakentaa liittymiäkään uusiksi.
      ensin rakentaisi pohjoisen suuntaan ja 1-3 vuoden seurantajaksi miten tienkäyttäjät kokee sekä liikenne turvallisuus.

    • *mietteiliäs*

      lisätäkseni aiempaan;
      onko missään tietoa että paljonko tämmöinen kaistanlisäys maksaisi?

      Mun oli ihan pakko ottaa taas tähän kantaa kun toi ilmastonmuutoskin tekee teppposensa!...kaikenkaikkiaan olis oikeesti ihan järkevää rakentaa tämmönen järjestelmä m-teille ku ilmasto muuttuu täällää Suomessaki kohta puoliin Eurooppaalaisempaan suuntaan.(Vertaa lämpötilat vastaa kohta puoliin täällä e-suomessa p-saksan lämpötiloja)...

      olis jo aikakin!...sais ajaa hyvällä autolla sen minkä pääsee motarilla!!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      606
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      605
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      67
      557
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      94
      542
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      486
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe