Mikä ihmeen

hydro?

Muistan kun vaahtosammuttimen kokoisena olin katsomassa venekilpailuja. Silloin puhuttiin semmoisista termeistä kuin "hydro", "könig" ja "OSB", nuo ainakin jäi mieleen.
Venemoottoreista muistan että niissä oli pitkät "taaksepäin sojottavat pillit" ja koko seutu haisi risiiniöljylle.
Mistä tuolloin oli kysymys? Missä semmoisia kilpaveneitä näkee nykyisin? Voiko semmoisen ostaa huviajoon?

9

2332

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vetäen

hydro on semmonen matala lättänä, jossa on porraspohja, näyttää kulkevan potkurin ja sen portaan kantin varassa, näissä käytettiin König-merkkisiä kilpamoottoreita.

• käytetään
    • hydro vene

Hydro-nimitys juontaa vanhoista 3-pistehydroista. Niissä on kaksi ponttoonia veneen keulassa joiden varassa vene plaanaa hydrodynaamisten voimien kantamana , se "kolmas piste" oli sitten yksi potkurin lapa kerrallaan sekä peräsin jotka ovat vedessä ; jolloin sellainen vene kulkee ikään kuin kolmen pisteen varassa.

Noilla ajetaan nykyisinkin vielä kilpaa kuten noissa toisen viestin linkeissä oli.

Sellaisia tuskin ainakaan Suomesta saa ostettua, mutta piirustuksia saa ainakin tilaamalla , löytyy netistä vaikka kuinka paljon sekä sisäkoneille että perärutkuille.

Porraspohjaa ei kutsut(/-a)tu hydroksi.

Risiiniöljy on risiinikasvin pavuista saatava öljy jota on perinteisesti käytetty 2-t koneiden voiteluaineena ; erittäin hyvä öljy korkeilla kierroksilla, kalvonmuodostuskyvyltään päihittää nykyiset , mutta paineensietokyky hävinnee nykyisille. Tarvitaan melko paljon = savuttaa ja nokeaa tulpat.
      Käytettään/käytettiin myös metanolin kanssa mm. pienoispolttomoottoreissa.

Aikojen alussa niitä hydroja kutsuttiin Apel 3-point hydro - nimellä , ilmeisesti keksijänsä mukaan.

nykyiset rataformulat ja offarikatit ovat kehittyneet noista 3-pistehydroista kun ponttoonit kasvoivat perään saakka ja väliin jäi tunneli ; nämä kuitenkin poikkeavat hydrosta toimintaperiaatteeltaan, koska näissä tunneliin muodostuva patopaine , ns. maaefekti muodostaa merkittävän osan veneen rungon nosteesta.

• käytetään

Onko katin ja hydron toiminnassa kovinkaan suurta eroa? Hydrossa on myös tunneli ponttonien välissä ja perä nousee ilmaan ilmavirran vaikutuksesta ja potkuri hakee perän korkeuden kohdalleen (akselivetoisissa). Kovassa vauhdissa asento on vakaa, kunhan ei ole laineita.

Katti on myös kolmen (tai kahden, kun yritetään mennään kovaa ;) ) pisteen varassa, molemmat ponttoonit ja potkuri. Siinä on ongelmana pisteiden lyhyt etäisyys ja siitä johtuva epävakaisuus suurissa nopeuksissa, toisaalta etuna on hyvä trimmattavuus ja sillä tavalla saatu märkäpinnan pienentäminen pienissä nopeuksissa.

• The Bear

Minulla on tietsika täynnä hydrojen piirustuksia 3D tietostoja. Siitä vaan rakentamaan 0-125, 0-250 tai jopa 0-500/0-700 hydroa.
      Kulkevat kyllä sen verran kovaa että ei myydä kenelle vaan.
      Mikäli laitat vakiokoneen niihin niin se on eri juttu mutta nopeita silti.
      Esim. Pirkka 9.9 yli 40 solmua.
      Hydrokisat kuten melkein kaikki muutkin liiton venekisat Suomessa on historiaa.

• Netistälöytyy

Eivät ole historiaa, suomessa ajetaan vielä O-250 luokkaa, eli 250cc moottoreilla (100hv). Olin viime viikonloppunakin katsomassa Tammelassa venekisoja. Sieltä jäi nimiä mieleen ainakin Rytkösen Ilkka ja Esa, Pappa Virnala, Ketola ja Mäkinen. Suomessa laji on kuolemassa, mutta nopeasti netistä vilkaistuani maailmalla se kukoistaa. O-125, O-175, O-250, O-350 ja O-500 luokissa ajetaan EM- Ja MM- kisoja. Kuskeja näyttäisi olevan ainakin MM-kisoissa jopa yli 20. Suomesta Ilkka Rytkönen kuulemma on ehdottomasti kansainvälistä tasoa. Ajaa kuulemma ulkolaisessa tallissa. Moottoreina näytti nykypäivänä toimivan "VRP ja "rossi", könig on aivan historiaa.

• Anonyymi

Viimeisin kommentoija ei ollut väärässä. Ilkka voitti 2016 F-350 luokan MM-hopeaa. Seuraavana vuonna oli huono-onnisesti neljäs. Nyt taitaa olla tauolla. Toki varmasti korona sotkenut näitäkin touhuja maailmalla. Kuitenkin ensi kuussa näyttäisi olevan F-250 luokan MM-kilpailut Tšekissä.

• Anonyymi

Minkä kokoinen on vaahtosammutin?

• Anonyymi

Tämä oli mielenkiintoinen ja informatiivinen ketju kunnes sinä tulit tuomaan oman aivotoimintasi kuonakasan tänne.
        Olisit aloittanut uuden ketjun tuolla kysymykselläsi, niin toiset höpnallet olisivat ehkä tulleet sinulle vastaamaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Puhut olevasi hyvä ja kiltti ihminen

Mutta todellisuudessa oletkin itsekeskeinen ja omahyväinen. Kaiken pitää pyöriä sinun ympärilläsi, kuten esimerkiksi tää
      Ikävä
      165
      2214
    2. Kimmo Kivelä mikä pösilö.

Kirkkoherra kehtaa kitistä saamastaan kunniamerkistä. Onpa törkee äijä. Ei niin pientä ojaa että meidän kirkkoherralla
      Kiuruvesi
      31
      1667
    3. Nainen kaunokainen

Mitä teet tänään illalla?
      Ikävä
      55
      1379
    4. Olisin halunnut...

Olisin halunnut jutella kaikki asiat selväksi. Olen joskus kirjoittanut tänne huonossa mielentilassa ja todella ajattele
      Ikävä
      98
      1348
    5. Paljonko sinulla nainen on velkaa tai säästöjä?

Sitä tässä mietin jatkoa ajatellen.
      Ikävä
      121
      1237
    6. Tänään on mun viimeinen päivä kanssas Sun

Tänään on mun viimeinen päivä Kanssas sun, täydellinen Ennenkuin mun mentävä on Kaihtimien välistä valo Tunkeutuu uniisi
      Ikävä
      209
      1058
    7. Kulta miten menee

Mitä tunnet nyt.
      Ikävä
      68
      1018
    8. Hyvä kuolema?

Niin.. minulta taas raskaamman puoleinen aloitus.. Olen kuunnellut äänikirjaa hyvästä kuolemasta keskiajalla ja siinä o
      Sinkut
      100
      1007
    9. Ollila työt

Ei kyllä ole kehumista näiden töistä!!Paitsi isä Ollila kyllä jaksaa ajella ja kyylätä mitä muut tekee.
      Oulainen
      23
      997
    10. Nyt faktoja tiskiin mies

Kerro kaikki syyt miksi en kiinnosta. Arvaan jo joitain, mutta haluan kuulla ne sinulta.
      Ikävä
      77
      995
    Aihe