Muistan kun vaahtosammuttimen kokoisena olin katsomassa venekilpailuja. Silloin puhuttiin semmoisista termeistä kuin "hydro", "könig" ja "OSB", nuo ainakin jäi mieleen.
Venemoottoreista muistan että niissä oli pitkät "taaksepäin sojottavat pillit" ja koko seutu haisi risiiniöljylle.
Mistä tuolloin oli kysymys? Missä semmoisia kilpaveneitä näkee nykyisin? Voiko semmoisen ostaa huviajoon?
Mikä ihmeen
9
3243
Vastaukset
- vetäen
hydro on semmonen matala lättänä, jossa on porraspohja, näyttää kulkevan potkurin ja sen portaan kantin varassa, näissä käytettiin König-merkkisiä kilpamoottoreita.
- käytetään
Silloin kun tyynessä tarvitaan nopeaa ja vakaata venettä. Kertokoon kuvat ennemmän http://www.abrahydroplanes.com/ ja tuosta lisää http://www.dragboats.com/video/video.php
- hydro vene
Hydro-nimitys juontaa vanhoista 3-pistehydroista. Niissä on kaksi ponttoonia veneen keulassa joiden varassa vene plaanaa hydrodynaamisten voimien kantamana , se "kolmas piste" oli sitten yksi potkurin lapa kerrallaan sekä peräsin jotka ovat vedessä ; jolloin sellainen vene kulkee ikään kuin kolmen pisteen varassa.
Noilla ajetaan nykyisinkin vielä kilpaa kuten noissa toisen viestin linkeissä oli.
Sellaisia tuskin ainakaan Suomesta saa ostettua, mutta piirustuksia saa ainakin tilaamalla , löytyy netistä vaikka kuinka paljon sekä sisäkoneille että perärutkuille.
Porraspohjaa ei kutsut(/-a)tu hydroksi.
Risiiniöljy on risiinikasvin pavuista saatava öljy jota on perinteisesti käytetty 2-t koneiden voiteluaineena ; erittäin hyvä öljy korkeilla kierroksilla, kalvonmuodostuskyvyltään päihittää nykyiset , mutta paineensietokyky hävinnee nykyisille. Tarvitaan melko paljon = savuttaa ja nokeaa tulpat.
Käytettään/käytettiin myös metanolin kanssa mm. pienoispolttomoottoreissa.
Aikojen alussa niitä hydroja kutsuttiin Apel 3-point hydro - nimellä , ilmeisesti keksijänsä mukaan.
nykyiset rataformulat ja offarikatit ovat kehittyneet noista 3-pistehydroista kun ponttoonit kasvoivat perään saakka ja väliin jäi tunneli ; nämä kuitenkin poikkeavat hydrosta toimintaperiaatteeltaan, koska näissä tunneliin muodostuva patopaine , ns. maaefekti muodostaa merkittävän osan veneen rungon nosteesta.- käytetään
Onko katin ja hydron toiminnassa kovinkaan suurta eroa? Hydrossa on myös tunneli ponttonien välissä ja perä nousee ilmaan ilmavirran vaikutuksesta ja potkuri hakee perän korkeuden kohdalleen (akselivetoisissa). Kovassa vauhdissa asento on vakaa, kunhan ei ole laineita.
Katti on myös kolmen (tai kahden, kun yritetään mennään kovaa ;) ) pisteen varassa, molemmat ponttoonit ja potkuri. Siinä on ongelmana pisteiden lyhyt etäisyys ja siitä johtuva epävakaisuus suurissa nopeuksissa, toisaalta etuna on hyvä trimmattavuus ja sillä tavalla saatu märkäpinnan pienentäminen pienissä nopeuksissa.
- The Bear
Minulla on tietsika täynnä hydrojen piirustuksia 3D tietostoja. Siitä vaan rakentamaan 0-125, 0-250 tai jopa 0-500/0-700 hydroa.
Kulkevat kyllä sen verran kovaa että ei myydä kenelle vaan.
Mikäli laitat vakiokoneen niihin niin se on eri juttu mutta nopeita silti.
Esim. Pirkka 9.9 yli 40 solmua.
Hydrokisat kuten melkein kaikki muutkin liiton venekisat Suomessa on historiaa. - Netistälöytyy
Eivät ole historiaa, suomessa ajetaan vielä O-250 luokkaa, eli 250cc moottoreilla (100hv). Olin viime viikonloppunakin katsomassa Tammelassa venekisoja. Sieltä jäi nimiä mieleen ainakin Rytkösen Ilkka ja Esa, Pappa Virnala, Ketola ja Mäkinen. Suomessa laji on kuolemassa, mutta nopeasti netistä vilkaistuani maailmalla se kukoistaa. O-125, O-175, O-250, O-350 ja O-500 luokissa ajetaan EM- Ja MM- kisoja. Kuskeja näyttäisi olevan ainakin MM-kisoissa jopa yli 20. Suomesta Ilkka Rytkönen kuulemma on ehdottomasti kansainvälistä tasoa. Ajaa kuulemma ulkolaisessa tallissa. Moottoreina näytti nykypäivänä toimivan "VRP ja "rossi", könig on aivan historiaa.
- Anonyymi
Viimeisin kommentoija ei ollut väärässä. Ilkka voitti 2016 F-350 luokan MM-hopeaa. Seuraavana vuonna oli huono-onnisesti neljäs. Nyt taitaa olla tauolla. Toki varmasti korona sotkenut näitäkin touhuja maailmalla. Kuitenkin ensi kuussa näyttäisi olevan F-250 luokan MM-kilpailut Tšekissä.
- Anonyymi
Minkä kokoinen on vaahtosammutin?
- Anonyymi
Tämä oli mielenkiintoinen ja informatiivinen ketju kunnes sinä tulit tuomaan oman aivotoimintasi kuonakasan tänne.
Olisit aloittanut uuden ketjun tuolla kysymykselläsi, niin toiset höpnallet olisivat ehkä tulleet sinulle vastaamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 686822
Yritystuet 10 mrd. vuodessa, eli yrittäjäriski valtiolla kuten kommunismissa
Pelkästään Viking Linen viinanhakuristeilyitä sponsoroidaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Dieselin verotukikin on636793Sture Fjäder haluaa tuensaajien nimet julki
Kokoomuspoliitikko haluaa yli 800 euroa kuukaudessa tukia saavien nimet julki. Ehkä olisi syytä julkaista myös kuvat? h1485456Luotathan siihen tunteeseen, joka välillämme on?
Uskothan myös, että se kestää tämän? Kaipaan sinua valtavasti. Vielä tehdään yhdessä tästä jotain ihmeellistä ja kaunist504493En saa sua mielestäni vaikka tekisin mitä
Mikä tähän auttaa.. ei mikään. Edes aika. Kaivan sut kohta vaikka kivenkolosta että saan kysyä haluatko sinäkin💛204089Onnettomuus
Hukkajärventiellä kolaroi lavetti ja henkilöauto. Uutista ei missään! Hys hys ollaanko hiljaa tästäkin?53660- 373248
- 283173
Maahanmuuttajat torjuvat marjanpoiminnan - "emme ole rottia"
Ruotsalaisen journalistin selvitys paljasti, miksi maahanmuuttajat kieltäytyvät työstä. Taustalla vaikuttavat kulttuuris752779Köysi alkaa kiristyä putinin kaulalla....
Putin pelkää eniten juuri omaa porukkaansa, ja siihen on varmasti syytä kun sota ei ole mennyt hyvin, tappiot ovat valta402259