Muistan kun vaahtosammuttimen kokoisena olin katsomassa venekilpailuja. Silloin puhuttiin semmoisista termeistä kuin "hydro", "könig" ja "OSB", nuo ainakin jäi mieleen.
Venemoottoreista muistan että niissä oli pitkät "taaksepäin sojottavat pillit" ja koko seutu haisi risiiniöljylle.
Mistä tuolloin oli kysymys? Missä semmoisia kilpaveneitä näkee nykyisin? Voiko semmoisen ostaa huviajoon?
Mikä ihmeen
9
3260
Vastaukset
- vetäen
hydro on semmonen matala lättänä, jossa on porraspohja, näyttää kulkevan potkurin ja sen portaan kantin varassa, näissä käytettiin König-merkkisiä kilpamoottoreita.
- käytetään
Silloin kun tyynessä tarvitaan nopeaa ja vakaata venettä. Kertokoon kuvat ennemmän http://www.abrahydroplanes.com/ ja tuosta lisää http://www.dragboats.com/video/video.php
- hydro vene
Hydro-nimitys juontaa vanhoista 3-pistehydroista. Niissä on kaksi ponttoonia veneen keulassa joiden varassa vene plaanaa hydrodynaamisten voimien kantamana , se "kolmas piste" oli sitten yksi potkurin lapa kerrallaan sekä peräsin jotka ovat vedessä ; jolloin sellainen vene kulkee ikään kuin kolmen pisteen varassa.
Noilla ajetaan nykyisinkin vielä kilpaa kuten noissa toisen viestin linkeissä oli.
Sellaisia tuskin ainakaan Suomesta saa ostettua, mutta piirustuksia saa ainakin tilaamalla , löytyy netistä vaikka kuinka paljon sekä sisäkoneille että perärutkuille.
Porraspohjaa ei kutsut(/-a)tu hydroksi.
Risiiniöljy on risiinikasvin pavuista saatava öljy jota on perinteisesti käytetty 2-t koneiden voiteluaineena ; erittäin hyvä öljy korkeilla kierroksilla, kalvonmuodostuskyvyltään päihittää nykyiset , mutta paineensietokyky hävinnee nykyisille. Tarvitaan melko paljon = savuttaa ja nokeaa tulpat.
Käytettään/käytettiin myös metanolin kanssa mm. pienoispolttomoottoreissa.
Aikojen alussa niitä hydroja kutsuttiin Apel 3-point hydro - nimellä , ilmeisesti keksijänsä mukaan.
nykyiset rataformulat ja offarikatit ovat kehittyneet noista 3-pistehydroista kun ponttoonit kasvoivat perään saakka ja väliin jäi tunneli ; nämä kuitenkin poikkeavat hydrosta toimintaperiaatteeltaan, koska näissä tunneliin muodostuva patopaine , ns. maaefekti muodostaa merkittävän osan veneen rungon nosteesta.- käytetään
Onko katin ja hydron toiminnassa kovinkaan suurta eroa? Hydrossa on myös tunneli ponttonien välissä ja perä nousee ilmaan ilmavirran vaikutuksesta ja potkuri hakee perän korkeuden kohdalleen (akselivetoisissa). Kovassa vauhdissa asento on vakaa, kunhan ei ole laineita.
Katti on myös kolmen (tai kahden, kun yritetään mennään kovaa ;) ) pisteen varassa, molemmat ponttoonit ja potkuri. Siinä on ongelmana pisteiden lyhyt etäisyys ja siitä johtuva epävakaisuus suurissa nopeuksissa, toisaalta etuna on hyvä trimmattavuus ja sillä tavalla saatu märkäpinnan pienentäminen pienissä nopeuksissa.
- The Bear
Minulla on tietsika täynnä hydrojen piirustuksia 3D tietostoja. Siitä vaan rakentamaan 0-125, 0-250 tai jopa 0-500/0-700 hydroa.
Kulkevat kyllä sen verran kovaa että ei myydä kenelle vaan.
Mikäli laitat vakiokoneen niihin niin se on eri juttu mutta nopeita silti.
Esim. Pirkka 9.9 yli 40 solmua.
Hydrokisat kuten melkein kaikki muutkin liiton venekisat Suomessa on historiaa. - Netistälöytyy
Eivät ole historiaa, suomessa ajetaan vielä O-250 luokkaa, eli 250cc moottoreilla (100hv). Olin viime viikonloppunakin katsomassa Tammelassa venekisoja. Sieltä jäi nimiä mieleen ainakin Rytkösen Ilkka ja Esa, Pappa Virnala, Ketola ja Mäkinen. Suomessa laji on kuolemassa, mutta nopeasti netistä vilkaistuani maailmalla se kukoistaa. O-125, O-175, O-250, O-350 ja O-500 luokissa ajetaan EM- Ja MM- kisoja. Kuskeja näyttäisi olevan ainakin MM-kisoissa jopa yli 20. Suomesta Ilkka Rytkönen kuulemma on ehdottomasti kansainvälistä tasoa. Ajaa kuulemma ulkolaisessa tallissa. Moottoreina näytti nykypäivänä toimivan "VRP ja "rossi", könig on aivan historiaa.
- Anonyymi
Viimeisin kommentoija ei ollut väärässä. Ilkka voitti 2016 F-350 luokan MM-hopeaa. Seuraavana vuonna oli huono-onnisesti neljäs. Nyt taitaa olla tauolla. Toki varmasti korona sotkenut näitäkin touhuja maailmalla. Kuitenkin ensi kuussa näyttäisi olevan F-250 luokan MM-kilpailut Tšekissä.
- Anonyymi
Minkä kokoinen on vaahtosammutin?
- Anonyymi
Tämä oli mielenkiintoinen ja informatiivinen ketju kunnes sinä tulit tuomaan oman aivotoimintasi kuonakasan tänne.
Olisit aloittanut uuden ketjun tuolla kysymykselläsi, niin toiset höpnallet olisivat ehkä tulleet sinulle vastaamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?
Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,252114Suomen veroaste 5 %-yks liian matala
Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.921935Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa
Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e881911MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa
TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,131613Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa
Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.4881476Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle
Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S11464Olit ihan
Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu241427Mikä ihme teitä lieksalaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa?481267Kemet lomautukset
Onkohan tuo oikein lain mukaista toimintaa jatkaa jo lomautettuina olevien uudelleen lomautusta yhdenvertaisuuden ja tas351139Mistä juttelit viimeisen kerran
Mistä juttelitte viimeisen kerran ikävöinnin kohteen kanssa? Irl tai viesteillä.731134