Vanhana itseopiskeluna pianonsoittoa

Yamaha

Olen aloittanut pianonsoiton sekä musiikin teorian itseopiskelun täysin nollasta. Tämä on hauskaa, en olisi osannut kuvitellakaan silloin peruskouluaikana, että innostuisin musiikista missään muodossa.

Tavoite on soittaa omaksi ilokseni ja ehkä parhaille ystävilleni ja perheelle. Ainakin mieheni sanoo, että sitä on kiva kuunnella jo nyt.

En vielä ole löytänyt hyvää kirjaa missä olisi selitetty hyvin esim nuottimerkit.

Esimerkiksi kolme korotusmerkkiä nuottirivin alussa. Tarkoittaako se koko riville kolmen puoliaskeleen korotusta?

Voi olla, että menen pianotunneillekin, mutta ensin haluan kokeilla itsekseni.

18

6871

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • einojuhani forever

Olet melkein samassa jamassa kuin minä vielä jonkin aikaa sitten. Itse opiskelin itseni 1/3-tason pianistiksi parissa vuodessa. Vaikka tosin olinkin saanut perus-teoriaopinnot cantiksessa. Aloitin pianotunnit noin vuosi sitten ja olen kyllä ruvennut oppimaan asioita melkein kaksi kertaa nopeammin (tjeu). Onnea matkaan vaan rutkasti.

P.S.Kolmen ylennysmerkin sävellaji on A-duuri ja nuo ylennykset tosiaan vaikuttavat koko kappaleen ajan, ellei sitten satu tulemaan palautusmerkkiä.

• nuottiviivaston alussa

Kolme korotusmerkkiä nuottirivin alussa:

tarkoittaa sitä, että koko kappaleen ajan on ne äänet, joiden kohdalla korotus on, korotetut. A -duurissa korotukset ovat F:n, C:n ja G:n kohdalla, jolloin koko kappaleessa ovat kaikki ne (riippumatta siitä, ovatko juuri samalla korkeudella, vai oktaaveita alempana tai ylempänä) korotetut Fissäksi, Cissäksi ja Gissäksi. Jos halutaan kappaleessa soittaakin tavallinen F, C tai G, sellaisen nuotin edessä on palautusmerkki.

Näin.

Onnea opiskeluun ja musiikin iloa!

• Prima vista

En ole aivan varma asiasta, joten kysyn sitä nyt: Ylennys- ja alennusmerkkien vaikutushan voidaan kumota palautusmerkillä. Vaikuttaako palautusmerkki aina siihen asti, kunnes tulee uusi ylennys- tai alennusmerkki? Entä jos laitetaan tilapäinen ylennys- tai alennusmerkki, vaikuttavatko nekin palautusmerkkiin saakka?

• lisää
        Prima vista kirjoitti:

En ole aivan varma asiasta, joten kysyn sitä nyt: Ylennys- ja alennusmerkkien vaikutushan voidaan kumota palautusmerkillä. Vaikuttaako palautusmerkki aina siihen asti, kunnes tulee uusi ylennys- tai alennusmerkki? Entä jos laitetaan tilapäinen ylennys- tai alennusmerkki, vaikuttavatko nekin palautusmerkkiin saakka?

Tilapäiset alennus- ylennys- ja palautusmerkit (eli siis sellaiset, jotka eivät ole nuottiviivaston alussa nuottiavaimen jälkeen kasassa, vaan ovat siroteltu nuottien sekaan aina sen nuotin eteen, jota koskevat), ovat voimassa vaan oman tahtinsa ajan.

Eli jos sinulla on jossain tahdissa jokin tilapäinen merkki, sen vaikutus lakkaa, kun tulee seuraava tahtiviiva eteen. Vaikutus on aina sen yhden tahdin.

Sen tahdin sisällä, jossa on se tilapäinen alennus tai ylennysmerkki, se merkki on voimassa palautusmerkkiin asti. Samoin on palautusmerkki voimassa tahdin sisällä seuraavaan ylennys tai alennusmerkkiin asti. Esim. jos G -duurissa (jossa on yksi ylennys aina, fis) haluat äffän sekä fissän saman tahdin sisässä, sinun pitää palautusmerkillä poistaa se nuottiviivaston alun ylennys ja sitten sinulla on äffiä, kunnes haluamasi fissän eteen pistät ylennyksen. Sitten sinulla on fissää taas.

Ja tahtiviivan jälkeen on taas voimassa sävellajin merkinnät, eli ne, jotka ovat aina viivaston alussa.

Toivottavasti selvensi :-)

• Prima vista
        lisää kirjoitti:

Tilapäiset alennus- ylennys- ja palautusmerkit (eli siis sellaiset, jotka eivät ole nuottiviivaston alussa nuottiavaimen jälkeen kasassa, vaan ovat siroteltu nuottien sekaan aina sen nuotin eteen, jota koskevat), ovat voimassa vaan oman tahtinsa ajan.

Eli jos sinulla on jossain tahdissa jokin tilapäinen merkki, sen vaikutus lakkaa, kun tulee seuraava tahtiviiva eteen. Vaikutus on aina sen yhden tahdin.

Sen tahdin sisällä, jossa on se tilapäinen alennus tai ylennysmerkki, se merkki on voimassa palautusmerkkiin asti. Samoin on palautusmerkki voimassa tahdin sisällä seuraavaan ylennys tai alennusmerkkiin asti. Esim. jos G -duurissa (jossa on yksi ylennys aina, fis) haluat äffän sekä fissän saman tahdin sisässä, sinun pitää palautusmerkillä poistaa se nuottiviivaston alun ylennys ja sitten sinulla on äffiä, kunnes haluamasi fissän eteen pistät ylennyksen. Sitten sinulla on fissää taas.

Ja tahtiviivan jälkeen on taas voimassa sävellajin merkinnät, eli ne, jotka ovat aina viivaston alussa.

Toivottavasti selvensi :-)

Kiitos.

• Tuleva piano-ope.

Kiva kun ihmiset innostuvat vanhempanakin! :) Suosittelen kuitenkin pianotunteja jo varhaisessa vaiheessa, koska esim. näin opit heti oikean soittoasennon, käsien asennon, perusteoriaa ja saat oikean tasoisia kappaleita. Jos kuitenkin haluat aloittaa yksin, niin kirjastosta löytyy aikuispianokoulu-vihkoja. En nyt muista nimiä, mutta sellainen aika tuore sinikantinen on olemassa sekä sellainen musta, jonka kannessa on ruusuja koskettimilla.

Kansalaisopistoja en välttämättä suosittele. Missäpäin mahdat asua? Sibelius-Akatemian ja ammattikorkeakoulujen musiikkipedagogi-opiskelijat (pianonsoitonopettajaksi opiskelevat) ovat lähes päteviä ja halvempia. He ottavat mielellään yksityisoppilaita. Heihin saa yhteyden koulujen/konservatorioiden ilmoitustauluille jätettävien ilmoitusten kautta.

p.s. A-duurin lisäksi toinen vaihtoehto kolmelle ylennysmerkille on sen rinnakkaismolli, fis-duuri! Samat etumerkit (fis, cis ja gis), mutta kappale on molli ja melodia päättyy fissään. (Äkkiä pianotunnille, jos et tajunnut). :)

• Vahinko.

p.s. A-duurin lisäksi toinen vaihtoehto kolmelle ylennysmerkille on sen rinnakkaismolli, fis-MOLLI! (ei fis-duuri). Ehin onneks korjata.

• Yamaha

Musiikin opetus koulussa oli minusta niin ahdistavaa. Suorastaan traumaattista ja siihen liittyi häpeää siitä ettei osannut mitään.

Sain tuosta seurauksena vastenmielisyyden jopa kuunnella musiikkia. ..."kun en siitä mitään ymmärtänyt".

Nyt kun olen saanut tälläisen innostuksen ja huomaan oppivani asioita se tuntuu todella hyvältä.

Itse asiassa pelkään hiukan mennä opetukseen. Vaikka tietysti tajuan, ettei opetus ole samaa kuin joskus 70-luvulla.

Kiitos vinkistä! Varmaan nuorilla opiskelijoilla on oikea asenne opetukseen. Satutko tietämään löytyykö nuita mainitsemiasi ilmoituksia netistä?

• korjata
        Vahinko. kirjoitti:

p.s. A-duurin lisäksi toinen vaihtoehto kolmelle ylennysmerkille on sen rinnakkaismolli, fis-MOLLI! (ei fis-duuri). Ehin onneks korjata.

Joop, ja sitten melodia ei välttämättä pääty fissään, vaikka se tavallisinta onkin. =)

• rohkeasti vaan
        Yamaha kirjoitti:

Musiikin opetus koulussa oli minusta niin ahdistavaa. Suorastaan traumaattista ja siihen liittyi häpeää siitä ettei osannut mitään.

Sain tuosta seurauksena vastenmielisyyden jopa kuunnella musiikkia. ..."kun en siitä mitään ymmärtänyt".

Nyt kun olen saanut tälläisen innostuksen ja huomaan oppivani asioita se tuntuu todella hyvältä.

Itse asiassa pelkään hiukan mennä opetukseen. Vaikka tietysti tajuan, ettei opetus ole samaa kuin joskus 70-luvulla.

Kiitos vinkistä! Varmaan nuorilla opiskelijoilla on oikea asenne opetukseen. Satutko tietämään löytyykö nuita mainitsemiasi ilmoituksia netistä?

Hei! Ymmärrän hyvin pelkosi. Kouluajat saattavat aiheuttaa jos jonkinmoisia pelkotiloja häpäistyksi tulemisesta yms. Nykyään meininki on kuitenkin aika lailla erilainen, niin kuin itsekin arvelit. Olen itse vastavalmistunut pianonsoitonopettaja ja ainakin minä kollegani olemme tavattoman innostuneita aikuisoppilaista. Aikuisille asiat voi selittää ihan eri tavalla kuin lapsille ja opettaminen on tosi antoisaa ja mukavaa vaihtelua lasten opettamisen lomaan. Olet siis todennäköisesti joka open unelmaoppilas, kun olet vielä innostunutkin. Kenelläkään ei ole tarvetta häpäistä sua, vaan päinvastoin keksiä keinot, joilla opit mahdollisimman paljon ja saat opetuksesta mahdollisimman paljon irti. Nyt vaan rohkeasti kyselemään. Pedioppilaaksi sua ei ehkä oteta, koska olet jo aikuinen, mutta opettajiksi opiskelevat antavat myös yksityistunteja. Voit ihan itsekin viedä esim. Stadian ja Siban (mikäli olet pääkaupunkiseudulta) ilmoitustauluille lapun, jossa voit itse määritellä mitä haluat opetukselta ja millaista opettajaa toivoisit. Kannattaa varmistaa, että opettaja on ollut ammattiopintojen parissa jo useamman vuoden, jotta et ihan aloittelijan käsiin heittäydy. =) Tsemppiä!

• Tuleva piano-ope
        Yamaha kirjoitti:

Minulla ei ole onneksi tuollaisia kokemuksia ja harmittaa oikein puolestasi. Nykyajan nuorten opettajien tyyli on ihan eri, joten ei tarvitse sen puolesta kyllä pelätä.

Sen vanhemman aikuispianokoulun "Kiehtovat koskettimet" on tehnyt Ritva Kuoppamäki. Muistaakseni siinä on tuttuja biisejä ja siinä sinikantisessa muutaman tutun biisin lisäksi tuntemattomia, uudempia sävellyksiä.

Netissä ei opettajaksi opiskelevien ilmoituksia varmaan ole. Et vieläkään kertonut, missä asut. Jos kyseisessä kaupungissa on ammattikorkeakoulu ja siellä musiikin koulutusohjelma, niin sieltä löytyy ilmoitustaulun avulla ehkä opettajiakin.

Onnea! :)

• kansalaisopistossa

Olisi kiva tietää miksi et suosittele kansalaisopistoa?
        Onko sulla omakohtaisia huonoja kokemuksia, vai perustuuko asenteesi siihen, että yleisesti ns musiikkioppilaitosten opettajat pitävät kansalaisopistoa toisarvoisena.
        Olen opettanut pianonsoittoa elämäni varrella musiikkiopistossa n 17 vuotta ja kansalaisopistossa 5 vuotta. Ja voin sanoa, että opetuksen laatu on täysin kiinni opettajan pätevyydestä. Kannattaa ottaa huomioon se, että nykyään monet pätevät soitonopettajat opettavat kansalaisopistossa, koska musiikkiopistoissa virat ovat täynnä ja uusia opettajia koulutetaan kokoajan liikaa. Aika iso osa kortistoon.
        Ennenaikaan taso olikin usein kansalaisopistoissa paljon kehnommin, mutta tänäpäivänä asia on ihan eri juttu. Omia lapsiani en aikoinani halunnut mus opistoon, koska siellä se soittamisen halu valitettavasti taantuu, kaikkine tutkinto ym paineisiin. Klassisessa musiikissahan kilpaillaan kuka tekee teknisesti täydellisimmän goverin. Tutkinto- vuonna veivataan niitä muutamia biisejä epätoivoisesti. Siinä ei ole mitään järkeä!
        Opetuksen tasoon vaikuttaa valitettavasti matkan varrella hankittu kokemus, joten sitä ei lähes pätevillä opiskelijoilla valitettavasti ole.
        Itse suosittelen opettajaa joka on oppirahansa jo maksanut, ( ensimmäisinä opetusvuosina en tajunnut soitonopetuksesta mitään ) pahoittelen ensimmäisten vuosien oppilaiden puolesta.
        Taas lomalla tajuan kuinka paljon itselläni on vielä asioita opittavana. Kumma juttu, joskus luulin olevani helkutin hyvä opettaja...
        Tänään ehkä kelvollinen, mene ja tiedä!

• Tuleva piano-ope
        kansalaisopistossa kirjoitti:

Olisi kiva tietää miksi et suosittele kansalaisopistoa?
        Onko sulla omakohtaisia huonoja kokemuksia, vai perustuuko asenteesi siihen, että yleisesti ns musiikkioppilaitosten opettajat pitävät kansalaisopistoa toisarvoisena.
        Olen opettanut pianonsoittoa elämäni varrella musiikkiopistossa n 17 vuotta ja kansalaisopistossa 5 vuotta. Ja voin sanoa, että opetuksen laatu on täysin kiinni opettajan pätevyydestä. Kannattaa ottaa huomioon se, että nykyään monet pätevät soitonopettajat opettavat kansalaisopistossa, koska musiikkiopistoissa virat ovat täynnä ja uusia opettajia koulutetaan kokoajan liikaa. Aika iso osa kortistoon.
        Ennenaikaan taso olikin usein kansalaisopistoissa paljon kehnommin, mutta tänäpäivänä asia on ihan eri juttu. Omia lapsiani en aikoinani halunnut mus opistoon, koska siellä se soittamisen halu valitettavasti taantuu, kaikkine tutkinto ym paineisiin. Klassisessa musiikissahan kilpaillaan kuka tekee teknisesti täydellisimmän goverin. Tutkinto- vuonna veivataan niitä muutamia biisejä epätoivoisesti. Siinä ei ole mitään järkeä!
        Opetuksen tasoon vaikuttaa valitettavasti matkan varrella hankittu kokemus, joten sitä ei lähes pätevillä opiskelijoilla valitettavasti ole.
        Itse suosittelen opettajaa joka on oppirahansa jo maksanut, ( ensimmäisinä opetusvuosina en tajunnut soitonopetuksesta mitään ) pahoittelen ensimmäisten vuosien oppilaiden puolesta.
        Taas lomalla tajuan kuinka paljon itselläni on vielä asioita opittavana. Kumma juttu, joskus luulin olevani helkutin hyvä opettaja...
        Tänään ehkä kelvollinen, mene ja tiedä!

Kirjoitin, että kansalaisopistoja en VÄLTTÄMÄTTÄ suosittele. Olis pitäny takentaa; Riippuen resursseista, opetus on saattaa olla kallista määrään nähden. Eräässäkin kansalaisopistossa opetusta on 22 ja puoli minuuttia... Siinä ei kovin laadukkaita tuloksia saada aikaan.

• itsellesi opettaja!

mä olen aikuisen alkanu soittaan myöskin, ja mulla on IHANA opettaja. hYvä opettaja on innostava,ja ratkaisee ongelmat ennen kuin niitä edes tulee. Ja ihan totta on, että me aikuisopiskelijat ollaan opettajien unelmia, koska me ollaan ihan toisella tavalla motivoituneita ja päämäärätietoisia kuin useimmat lapset. Hanki opettaja, ennekuin alkaa soitto tökkimään. Sellaienn "tökkimiskausi" minulle tuli noin 1vuoden jälkeen ekaa kertaa. Kun oli hyvä opettaja, niin siitä pääsi helposti ylitse.

• loppusoinnusta

näkee, mikä sävellaji on kyseessä.
        Jos kappaleessa on 3 korotusmerkkiä ja viimeisessä tahdissa a cis ja e = A-duuri
        Ja jos siinä on fis, a ja cis = fis-molli.
        Huomaa A-duurista voi puuttua e, mutta a ja cis kahdestaan kuulostaa A-duurilta. Samoin jos on vaan fis ja a niin se kuulostaa ja onkin fis-molli.
        Kun alat opettelemaan sointumerkkejä niin huomaa, että duurisoinnut kirjoitetaan isolla ja mollit pienellä kirjaimella.
        Esim, e = e-molli
        E = E-duuri.
        Ja huomaa, jos on kirjoitettu A/E niin se ei tarkoita että voit valita soitatko A vai E duurin, vaan se tarkoittaa sitä, että kun A-duurin kolmisoinnun sävelet ovat a cis ja e niin edellä mainittu sointu pitää soittaa niin, että soinnun ala-ääni eli basson sävel on e ja sen jälkeen a cis.
        Jos tulee kysymyksiä niin kerron mielelläni kun täällä silloin tähden piipahtelen.
        Tsemppiä piano-opintoihin !

• höh
        loppusoinnusta kirjoitti:

näkee, mikä sävellaji on kyseessä.
        Jos kappaleessa on 3 korotusmerkkiä ja viimeisessä tahdissa a cis ja e = A-duuri
        Ja jos siinä on fis, a ja cis = fis-molli.
        Huomaa A-duurista voi puuttua e, mutta a ja cis kahdestaan kuulostaa A-duurilta. Samoin jos on vaan fis ja a niin se kuulostaa ja onkin fis-molli.
        Kun alat opettelemaan sointumerkkejä niin huomaa, että duurisoinnut kirjoitetaan isolla ja mollit pienellä kirjaimella.
        Esim, e = e-molli
        E = E-duuri.
        Ja huomaa, jos on kirjoitettu A/E niin se ei tarkoita että voit valita soitatko A vai E duurin, vaan se tarkoittaa sitä, että kun A-duurin kolmisoinnun sävelet ovat a cis ja e niin edellä mainittu sointu pitää soittaa niin, että soinnun ala-ääni eli basson sävel on e ja sen jälkeen a cis.
        Jos tulee kysymyksiä niin kerron mielelläni kun täällä silloin tähden piipahtelen.
        Tsemppiä piano-opintoihin !

tähden = tällöin hehe

• Yamaha

Kiitos kovasti kaikista neuvoista ja kannustuksesta.

Alennusmerkkejähän ne kolme olivatkin ja kyseessä oli es-duuri. Eli E soitetaan edelliseltä mustalta koskettimelta samoin A ja H. E -> Eis , A -> Ais ja H -> B.

Kiehtovat koskettimet ja olikos se nyt Aaronin pianokoulu osoittautuivat hyviksi oppaiksi.

Kunhan saan nakkisormiani vähän vetreämmiksi, menen varmaankin vielä yksityistunnille. Onhan se niinkin että väärin opittua asiaa on hankala "poisoppia".

Täällä pääkaupunkiseudulla ja läntisellä uudella maalla ei taida olla pulaa hyvistä kärsivällisitä opettajista.

• Yamaha

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2338
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2213
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1545
    4. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1534
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1447
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1093
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      984
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      117
      954
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      944
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      883
    Aihe